Spot-hinta.fi - Yksinkertainen pörssiohjaus API ja sitä käyttävät automaatioskriptit

kotte

Hyperaktiivi
Monesti kondensaattori aiheutaa itse sen, että virran kytkeytyessä releen kärkiin tulee hyvin suuri syöksyvirta sinne kondensaattoriin, joka voi näkyä ihan kipinänä niissä kärjissä.
Olet täsmälleen oikeassa. Tasvirralla käytetylle releelle vauhtipyörädiodi on tyypillisesti paras suojakeino. Jos käyttää kondensaattoria, se olisi syytä kytkeä epäsymmetrisesti diodin kanssa sarjaan niin, että avautuessaan kondensaattori nostaa jännitettä mahdollisimman hitaasti syömällä kaiken virran induktiivisen kuorman rinnalta. Kytkennässä taas kondensaattorin kautta kulkevaa virtaa on rajoitettava vastuksella, jotteivat kärjet pala kiinni kytkentävaiheessa. Shellyjen tapauksessa käyttövoimana on tyypillisesti juuri tasavirtaa.

Vaihtovirtakäytössä kärkiin ei onneksi yleensä muodostu pitkää kipinää, kun jakson nollakohdat sammuttavat purkauksen. Tarkempi suojaus sen sijaan on vaikeaa, mutta jokin "tyristorisnubberin" tapainen suojalaite voi olla yksi mahdollisuus, joka toimii riittävän symmetrisesti. Jokin aktiivinen VDR:n tapainen suojaus on myös mahdollinen (tai sitten zenerdiodeilla jotka eivät kulu vastaavasti kuin VDR:t saattavat kulua, vaikka virtataso pysyisi riittävän alhaisena). Sellaista releen magneettia on varsin vaikea ellei mahdotonta suunnitella, joka luonnostaan estäisi itseinduktiojännitepiikin muodostumisen kokonaan. Puolijohderele on tietenkin vapaa moisesta ongelmasta.

Arisoft

Vakionaama
Sellaista releen magneettia on varsin vaikea ellei mahdotonta suunnitella, joka luonnostaan estäisi itseinduktiojännitepiikin muodostumisen kokonaan. Puolijohderele on tietenkin vapaa moisesta ongelmasta.

Nuo "hurinattomat" kontaktorit sisältävä kuvauksensa mukaisesti tasasuuntaajan eli niiden käämille ajetaan tasavirtaa vaikka syöttö olisi vaihtovirtaa ja siellä pitäisi sen vuoksi olla se kaivattu vauhtipyörädiodi, koska muuten se tasasuuntaaja löisi läpi ja menisi rikki. Esitteissä mainitaan "Integrated protective circuit with diodes and an additional surge suppressor."

toppu

Jäsen
Käytössä spot-hinta -skripti Shellyillä. Noin vuosi sitten laitettu, toiminut erinomaisesti. Yleensä käytössä minimal-skripti, valittuna 6 halvinta tuntia.

Nyt on kuitenkin ilmennyt ongelma: shellyt kytkeytyvät päälle tunnin, pari myöhässä. Esim. tänä aamuna varaaja oli käytössä 4:59-5:59 (hinta 3.52¢), vaikka kaksi aikaisempaa tuntia olivat halvempia (3.42¢, 3.01¢). Mikähän tässä voisi olla pielessä?

Mikki

Hyperaktiivi
Käytössä spot-hinta -skripti Shellyillä. Noin vuosi sitten laitettu, toiminut erinomaisesti. Yleensä käytössä minimal-skripti, valittuna 6 halvinta tuntia.

Nyt on kuitenkin ilmennyt ongelma: shellyt kytkeytyvät päälle tunnin, pari myöhässä. Esim. tänä aamuna varaaja oli käytössä 4:59-5:59 (hinta 3.52¢), vaikka kaksi aikaisempaa tuntia olivat halvempia (3.42¢, 3.01¢). Mikähän tässä voisi olla pielessä?
Hmm... Kokeiles päivittää firmware jos ei ole uusin vielä ja käynnistellä Shelly uusiksi.

Jule

Vakionaama
Mulla hajosi vanha rank and price scripti tässä luokkaa viikko sitten, en kovin syvällisesti sitä debugannut, niin etten tiedä mikä oli vikana, mutta vaihto uusimpaan scriptiin korjasi.

toppu

Jäsen
Hmm... Kokeiles päivittää firmware jos ei ole uusin vielä ja käynnistellä Shelly uusiksi.

Testattu uudella firmiksellä ja nyt näyttäisi pelaavan.

Kun nyt tässä kirjoitellaan, kysyn samalla viisaammilta ratkaisua seuraavaan tilanteeseen:

Saisiko spot-hinnan toimimaan shellyn omien scene-automatisointien kanssa? Shelly ohjaa lattialämmitystä loma-asunnolla, ja termostaatti on älytön. Mulla on järjestelmässä myös shellyn lämpötilasensoreita, joita olen käyttänyt ohjaamaan yläkerran pattereita lämpötilan mukaan päälle ja pois scenejen avulla. Tätä olen kuitenkin käyttänyt vain kiinteän sähkösopparin kanssa, ja nyt olisi tavoite mennä pörssillä talven yli. Koetin laittaa lattialämmityksiä toimimaan sekä scenen että spot-hinta-skriptin kanssa, mutta aika luonnollisesti kävi niin, että spot-hinta räpsytteli releen päälle scenestä huolimatta. Oletus on, että tämä ei onnistu ilman täysiveristä home assistant -automatisaatiota, mutta kysytään jos jollain on ratkaisu tai workaround. Kiitos!

-Teme-

Vakionaama
Testattu uudella firmiksellä ja nyt näyttäisi pelaavan.

Kun nyt tässä kirjoitellaan, kysyn samalla viisaammilta ratkaisua seuraavaan tilanteeseen:

Saisiko spot-hinnan toimimaan shellyn omien scene-automatisointien kanssa? Shelly ohjaa lattialämmitystä loma-asunnolla, ja termostaatti on älytön. Mulla on järjestelmässä myös shellyn lämpötilasensoreita, joita olen käyttänyt ohjaamaan yläkerran pattereita lämpötilan mukaan päälle ja pois scenejen avulla. Tätä olen kuitenkin käyttänyt vain kiinteän sähkösopparin kanssa, ja nyt olisi tavoite mennä pörssillä talven yli. Koetin laittaa lattialämmityksiä toimimaan sekä scenen että spot-hinta-skriptin kanssa, mutta aika luonnollisesti kävi niin, että spot-hinta räpsytteli releen päälle scenestä huolimatta. Oletus on, että tämä ei onnistu ilman täysiveristä home assistant -automatisaatiota, mutta kysytään jos jollain on ratkaisu tai workaround. Kiitos!
Shellyissä viimeisin ohjaus voittaa, jos scene ja skripti ovat molemmat käytössä, niin kumman ohjaus tapahtuu viimeksi voittaa

Jule

Vakionaama
Kyllähän tuota scriptiä voi muokata niin että sillä on muitakin ehtoja, esim luomalla scriptiin scenen..

Tosin jostain syystä tuo scripti on aika kiikkerä.. En tiedä miksi, mutta ei ole mitenkään ennenkuulumatonta että scriptin suoritus on sammunut omia aikojaan, ja sitä joutuu "vahtimaan" että pysyy päällä.

Jos sitä sitten muokkaa lisää on mahdollista että se muuttuu entistäkin helpommin sammahtavaksi.

On toki mahdollista että mun shellyssä on jokin vika, mutta käsittääkseni en ole ihan yksin tuon kanssa.

Mikki

Hyperaktiivi
Kyllähän tuota scriptiä voi muokata niin että sillä on muitakin ehtoja, esim luomalla scriptiin scenen..

Tosin jostain syystä tuo scripti on aika kiikkerä.. En tiedä miksi, mutta ei ole mitenkään ennenkuulumatonta että scriptin suoritus on sammunut omia aikojaan, ja sitä joutuu "vahtimaan" että pysyy päällä.
Mikäs skripti? Ei ole kuulunut kaatumisia ja yksi lääke siihen on SmartMonitoring skripti mikä kåynnistää skriptin jos se pysähtyy.

Ja onhan se liukukytkin päällä että skripti käynnistyy jos Shelly buuttaa syystä tai toisesta?

Jule

Vakionaama
Mikäs skripti? Ei ole kuulunut kaatumisia ja yksi lääke siihen on SmartMonitoring skripti mikä kåynnistää skriptin jos se pysähtyy.

Ja onhan se liukukytkin päällä että skripti käynnistyy jos Shelly buuttaa syystä tai toisesta?
Pro4PM ja rank and price 1 ja 2 kärjellä, ja autostartti on kyllä päällä.

Ei kai tuollaista smartmonitoringia olisi tehty jos se ei kaatuisi.. Tai no tietysti scripti tekee muutakin, mutta olen ollut siinä käsityksessä kaatuminen ei olisi aivan ainutlaatuista.

Tuon kaatumisen syyn löytäminen on kyllä hankalaa, ja se saattaa tapahtua esim pari kertaa viikossa, tai sitten mennä useampi kk ongelmitta.

Sinänsä jelppaisi kovasti jos shellyssä itsessään olisi sellainen äly, joka pitäisi nuo automaattisesti käynnistyvät scriptit käynnissä jos ne kaatuu.. Tuossa mikrokontrollerissa on aika niukat resurssit, eikä scriptiä ole kovinkaan vaikea saada tahattomasti kaatumaan (mulla oli yksi scripti jossa sopivasti heti sammutuksen jälkeen uudelleen käynnistyvä (liiketunnistin) kytkin sai aikaan 4 yhtäaikaista ajastusta, joka kippaa scriptin. Meni senkin pähkäilyssä sitten tovi.

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Nämä watchdog skriptit on tehty sitä varten juu että kun REST kutsuja tehdään niin vastaus verkostakin voi olla jossain tilanteessa odottamatonta ja skripti kompastuu siihen. Verkossa voi olla joku purkki välissä ennen serveriä esimerkiksi.

Mutta "pm" mallit shellyissä on epävarmempia monella tapaa kuin ilman sitä olevat mallit. Ne ovat paljon herkempiä häiriöille.

Erittäin harvoin kuulee esim. Pro 3 kanssa olevan ongelmia. Muistaakseni yksi noista kauppiaistakin sanoi ettei niitä ole tullut takaisin "yhtään", mutta pm-malleja kyllä.

jannu93

Aktiivinen jäsen
Olisko sellaista valmista skriptiä, joka tekisi niin sanotun ”yöpudotuksen” vaikka neljän kalleimman tunnin aikana. Mulla Shelly ohjaa menoveden halvimpina tunteina +5 astetta korkeammaksi, mutta kun lattialaatta on pieni, niin lämmitys käynnistyy kyllä tuntien päästä uudelleen. Saattaa just silloin olla kallein tunti kysymyksessä. Olisko esim. joku näistä varaaja skripteistä helppo muuttaa niin, että neljä kalleinta tuntia kytkee shellyn ”on” tilaan? Tämän tiedon voin viedä lämmitysjärjestelmään pudotus tietona. Tälle pudotukselle minulla on oma Shelly.

Mikki

Hyperaktiivi
Olisko sellaista valmista skriptiä, joka tekisi niin sanotun ”yöpudotuksen” vaikka neljän kalleimman tunnin aikana. Mulla Shelly ohjaa menoveden halvimpina tunteina +5 astetta korkeammaksi, mutta kun lattialaatta on pieni, niin lämmitys käynnistyy kyllä tuntien päästä uudelleen. Saattaa just silloin olla kallein tunti kysymyksessä. Olisko esim. joku näistä varaaja skripteistä helppo muuttaa niin, että neljä kalleinta tuntia kytkee shellyn ”on” tilaan? Tämän tiedon voin viedä lämmitysjärjestelmään pudotus tietona. Tälle pudotukselle minulla on oma Shelly.

Kyllä vain. Ihan vaikka tämä "varaaja" skripti:

"Rankit" kohtaan pistät esim. [21,22,23,24], niin rele vetää kalleimmat tunnit.

markok

Aktiivinen jäsen
Miten tuo "smart heating" scriptin "Minimum hours period" toimii? Jos listaan tunnit aikavälille klo 12-18 ja tuntien määräksi laitan 3, niin hakeeko scripti tältä aikaväliltä kolme halvinta tuntia? Voinko laittaa noita jaksoja useampia? Esimerkiksi siten, että vuorokausi olisi jaettu neljään osaan ja jokaiselta osalta haluaisin poimia kolme halvinta tuntia. Taipuuko scripti tällaiseen? Tuo olisi hyvä ominaisuus taloissa, missä lämmön varaavuus on heikko.

Mikki

Hyperaktiivi
Heips @Mikki

kysymys "PriceModifier" liittyen, pitääkö käyttää pilkkua vai pistettä?

Skriptin esimerkissä piste

"PriceModifier: "0", // If PriorityHours have a lower price, you can compensate that with this parameter. F.ex. "-1.27" (euro cents)"

Mutta ohjeessa pilkku

"Esimerkiksi arvolla PriceModifier: ”-2,50” annetaan"

Vai toimiiko molemmat?
Hei, muistaakseni toimii molemmat. Mutta piste on json/js notaation standardi.

Jule

Vakionaama
Nyt sellainen pieni varmistus...

Jos mä haluan että 1,7snt päiväsähköä halvempi yösiirto tulee huomioiduksi mä täytän:

PriorityHours: "22,23,0,1,2,3,4,5,6",
PriorityHoursRank: "8",
PriceModifier: "-1.7",

Vai pitäisikö tuo Rank olla 0?

Mikki

Hyperaktiivi
Nyt sellainen pieni varmistus...

Jos mä haluan että 1,7snt päiväsähköä halvempi yösiirto tulee huomioiduksi mä täytän:

PriorityHours: "22,23,0,1,2,3,4,5,6",
PriorityHoursRank: "8",
PriceModifier: "-1.7",

Vai pitäisikö tuo Rank olla 0?
Noin joo homma pitäisi toimia.

Mikki

Hyperaktiivi
Jees, kiitoksia.

Tuo Rank on vaan sellainen hämmennystä herättävä muuttuja tuossa..
joo, pitäisi tehdä tuo skripti selvemmäksi kun tuossa on yhdistetty vähän tyhmästi kaksi asiaa. Eli jos hintaero on 0, niin sitten valitaan rankkien mukainen määrä halvimpia tunteja noista tunneista "väkisin". Ja jos hintaeroa on niin tunnit saa sen hintaeron ja rank ei tee mitään.

hanmik2

Tulokas
Oivoi Shelly 4PM kanssa ongelmia...muutaman kerran nyt kuukauden sisään käynyt niin, että Shelly applikaatiossa Relayn tila näyttää että "Päällä", mutta eipäs olekaan. Laitteessa oleva näyttö täysin pimeä, eli on jotenkin jumissa.
Skriptit pyörivät, esim SmartMonitoring skriptikin päivittää nätisti nettiin että Relay on päällä mutta todellisuus on toinen.

Onko kenelläkään ollut tämmöistä vastaavaa?

Nopeana workaroundina voisi tuohon SmartMonitoring skribuun koodata tarkistuksen esim Relay mikä ohjaa Phh/S lattialämmitystä, kulutus=0 kun pitäisi olla päällä. Kyseisen Relayn kulutus näyttää olevan jotain 2W luokkaa.
Luulisin että saisi yksinkertaisimmillaan tuolla tavalla, oletan että skripteistä pääsee lukemaan hetkellisen kulutuksen. Toki parempi olisi jos olisi saatavilla jonkun ajan kulutustietoa skriptillä luettavaksi.

Ainakin oletan että skriptillekin näyttää että Relay on päällä (koska Shelly applikaatiokin näyttää), vaikka se ei ole.

Vai onko parempia ideoita, joku jo kehitetellyt tähän jotain?

Asun Elenian alueella ja älymittari kahdella ohjauksella on asennettu...voi olla että kohta pitää kriittiset asiat laittaa tuolla ohjattavaksi, mikäli epävarmuus Shellyn kanssa jatkuu :( Harmi, Shelly on ollut aivan loistava muuten

Edit...ja toipuu siis tuosta jumista esim tekemällä "Device reboot" aplikaatiosta, eli ihan etänä onnistuu joten laite ei ole täysin jumissa

Mikki

Hyperaktiivi
Tuo Shelly 4PM mallin näytön jumitus keskimäärin aina liittyy siihen että ohjattava kontaktori antaa häiriötä kytkettäessä päälle tai pois päälle ja sekoittaa Shellyn.

Ja tuo että kulutus on 2W luokkaa käytännössä merkiktsee että se mittaa kontaktorin sähkönkulutuksen, eikä sitä kontaktorin läpi menevää kulutusta. Käytännössä "PM" malli on kontaktorien ohjauksessa turha ja jopa just haitallinen kun on herkkä häiriölle.

Ratkaisu olisi lähinnä joku häiriösuojattujen kontaktorien käyttö tai ns. sbubberien, eli häiriösuodattimien asennus.

hanmik2

Tulokas
Kiitos vastauksesta! Pitääpä tutkia millaisia kontaktoreita minulla on, eipä taida olla häiriöttömiä. 2W kulutus on tosiaan kontaktorin, mutta minulle riittää että se poikkeaa nollasta, jos se vain on workaround-skriptiä varten luettavissa. Kulutuslukema ei sinänsä kiinnosta, sen sähköyhtiön lasku kertoo kyllä.

Mutta jotenkin tämä herkkyys on ”itsestään” tullut, 4PM ollut näköjään 1,5v käytössä ja kaikki nämä ongelmat tulleet kuukauden sisään. Liekö firmispäivitys vai muuten vaan ajan hammas purrut

tk-

Aktiivinen jäsen
Ei nuo PM-malliltkaan tunnu nykyfirmiksellä olevan sen ongelmallisempia kunhan vaan porrastaa päälle- ja poiskytkentöjä siten, että ei osu kaikki releet samalle sekunnille.

Mutta toki kuten edellä todetaan, niin tarpeeton on PM-malli kontaktoriohjauksessa. Ja kyllähän tuo vähän laitteen ”lopun alkua” ehkä kuulostaisi olevan jos se väittää olevansa muussa tilassa kun todellisuudessa on. Toki on varmaan hyvä tarkistaa asia myös sieltä paikallisesta web-liittymästä, koska voihan tuossa olla joku pilvisynkronointivikakin mukana.

kotte

Hyperaktiivi
Mutta jotenkin tämä herkkyys on ”itsestään” tullut, 4PM ollut näköjään 1,5v käytössä ja kaikki nämä ongelmat tulleet kuukauden sisään. Liekö firmispäivitys vai muuten vaan ajan hammas purrut
Jollei asennuksessa ole ollut snubbereita aikaisemmin, kontaktorin kelan itseinduktiovaikutus on saattanut vanhentaa shellyä vähitellen aiheuttamillaan jännitepiikeillä (joko hapettamalla shellyn sisäisiä relekärkiä tai aiheuttamalla ylijännitepiikkejä shellyn sisäiselle virtalähteelle ym.). Noin ainakin valmistajan dokumentaatiosta päätellen...

hanmik2

Tulokas
Eilen tuli snubberit, nyt 4PM kontaktoreissa on tuollaiset varusteena.
Kahteen muuhun Shellyyn (muistaakseni Plus 1 & Plus 1PM) vaihdettu häiriöttömät kontaktorit.
Saas nähdä miten homma jatkuu, vieläkö jumittelee.

Back
Ylös Bottom