Sulatuskaapeli, modaus vinkkejä

Arisoft

Hyperaktiivi
Olisikohan parempi jos tuo suppilo (vähennys 100/50)olisi kiinni pumpussa

Itsellä ne jotka on kiinni pumpussa jäätyy herkimmin umpeen. Kun väliin jää rako niin vesi ei ala jäätymään siitä "ketjureaktiona" ja hätätapauksessa se valuu vaikka ohi jos putki on jäässä.

pitäsi olla vesilukko ettei ilma pääsisi kiertämään putkessa,kuitenkin se lämmin ilma nousee ylös oikein tuntee,kun sormella koettaa.

Normaalisti asunnossa on alipaine joten sen pitäisi imeä kylmää putkeen. Jos ei ime niin sittenhän se pysyy sulana ilman lisälämmitystäkin.

ML

Vakionaama
Itsellä ne jotka on kiinni pumpussa jäätyy herkimmin umpeen. Kun väliin jää rako niin vesi ei ala jäätymään siitä "ketjureaktiona" ja hätätapauksessa se valuu vaikka ohi jos putki on jäässä.

Normaalisti asunnossa on alipaine joten sen pitäisi imeä kylmää putkeen. Jos ei ime niin sittenhän se pysyy sulana ilman lisälämmitystäkin.
Minulla ei mene putki sisälle periaatteessa samalla lailla kun ko.kuvassa ei vaan mitään vesilukkoa.

haraldh

Vakionaama
Ei tuo sulatusvesien suppilo pysy näillä pakkasilla auki tuolla 10 W/m kaapelilla vaikka se on jatkuvasti päälläkin. Siellä se kaapeli jään sisällä 60 watin teholla tekee ei mitään.

1000051047.jpg

Saisi olla joku lämmityskalvo tjms jota tohottaisi 10 minuutin verran aina sulatuksen aikana. Nyt taitaa suurin osa tuosta tehosta mennä maanalaiseen osioon eikä siitä lämpö nouse putkea pitkin ylöspäin.

haraldh

Vakionaama
Eipä tuo appiukon viritelmä sen paremmin toimi vaikka sulanapitokaapeli on jatkuvasti päällä. Pitääkin käydä sulattelemassa tuo kohta

1000050728.jpg

Kesällä pitää tehdä tuo uusiksi niin että koneen alla on tilaa.

Harrastelija

Vakionaama
Yltäisikö sulatuskaapeli putkeen/suppiloon kahteen kertaan? Sehän olisi sitten 20W/m.
Sisällä tai ulkona lenkki. Tuota lenkkiä ei kannata työntää putken läpi vaan työntää kaapelin pään kahteen kertaan läpi putkestä. Itse lenkki jää putken ulkopuolelle ettei tule liian pieni säde.
Itsesäätyvässä ei niin haittaa vaikka kaapelit jossain kohti koskisi toisiaan. Parempi tulos tulee jos saisi pidettyä hieman erillään. Tuolloin molemmat saa ”hehkua” täysillä kun eivät vaikuta toisiinsa.

Edit: tai jos on semmoinen ettei pääse putken molempiin päihin käsiksi niin rinnalle toinen (lyhyempi? 1-2m?) sulatuskaapeli.

kaihakki

Vakionaama
Betonikakussa on reikä, josta putki salaojakaivoon. Ei ole sulatuskaapelia. Sulatan joka päivä kuumalla vedellä. 10 litraa kastelukannuun ja hyvin toimii. 10 litran lämmitys +70 asteeseen ottaa n. 0,8 kwh. Viime talvena ei tarvittu kertaakaan sulatusta. Oli leuto talvi.

1770484541868.jpeg

haraldh

Vakionaama
Yltäisikö sulatuskaapeli putkeen/suppiloon kahteen kertaan? Sehän olisi sitten 20W/m.
Sisällä tai ulkona lenkki. Tuota lenkkiä ei kannata työntää putken läpi vaan työntää kaapelin pään kahteen kertaan läpi putkestä. Itse lenkki jää putken ulkopuolelle ettei tule liian pieni säde.
Itsesäätyvässä ei niin haittaa vaikka kaapelit jossain kohti koskisi toisiaan. Parempi tulos tulee jos saisi pidettyä hieman erillään. Tuolloin molemmat saa ”hehkua” täysillä kun eivät vaikuta toisiinsa.

Edit: tai jos on semmoinen ettei pääse putken molempiin päihin käsiksi niin rinnalle toinen (lyhyempi? 1-2m?) sulatuskaapeli.
Kun vaihdoin kaapelin työnsin sen takaisin putkeen sen sijaan että jatkoin seuraavaan. Ei se ylety takaisin suppiloon ja kuten varoitit en uskaltanut työntää taitosta putken sisään.

Harrastelija

Vakionaama
Entäs jos vetää hieman ulos kaapelia ja kiertää kierroksen tai pari suppilon ulkopuolelle ja eristettä päälle?

Voi kyllä olla että jäätyy jostain alempaa ensin ja pikku hiljaa jää nousee yläreunan tasalle kun vesi ei pääse putkea pitkin kauemmaksi.

haraldh

Vakionaama
Tuo minun suppiloni ja nousuputki oli kyllä jäässä jopa maantason alle. Putki on eristetty suppilosta pari metriä maan alla vaakatasossa aina sadevesikaivoon asti. Pitää miettiä tätä vähän.

kaihakki

Vakionaama
Olen tuota lämmityskaapelia miettinyt, mutta en oikein löydä sopivaa ratkaisua. Lämmityskaapeliden tehot ei varmaankaan riitä näillä pakkasilla. Ja jos menee jäähän, niin piikatessa voi kaapelikin mennä rikki.

ML

Vakionaama
Itse tulkitsen niin että tuollainen pienitehoinen kaapeli voi pitää sulana vain eristetyn putken.
Tuo on nyt riittänyt pitämään putken auki maanpäälliset eristetty solukumilla.

pamppu

Hyperaktiivi
10W/metri riitti mulla eristeessä olevaan putkeen, mutta avoastiassa 15 asteen pakkasissa ei.

Nyt on 18W metri ja tuo on riittänyt

haraldh

Vakionaama
Tuo vastaa minun kokemuksiani että alle 8 asteen pakkasella 10 W/m ei riitä 50 mm putkessa, mutta onko tuo taulukko sillä oletuksella että putkessa on vettä? Mun johto on putkessa mutta ilmassa.

IJN

Jäsen
Mulla on reilut 10m pitkälti vaakaputkea seinän vieressä, nippanappa maan pinnan alle piilotettuna, seuraavalla itse keksityllä reseptillä: Otetaan 32mm viemäriputkea. Teipataan alumiiniteipillä lämmityskaapeli sen pintaan suorana putken suuntaisesti. Tämän päälle putkieriste. Tungetaan tämä paketti 75mm viemäriputkeen ja yritetään kohdistaa lämmityskaapeli alaspäin kun putki asennetaan maahan. Lämmitys päälle kun ulkolämpötila on alle +2C. Ei ole jäätynyt kuudessa talvessa, enimmillään on ulkona ollut -30C. Eikä ole siivekkäät päässeet eristettä nokkimaan.

Viimeksi muokattu:

Jalppi

Aktiivinen jäsen
Minulla on kahden pumpun alla kuivakaivot siis lattiakaivot, joiden alla xps pala. Pularista menee 6m 32m viemäri putkea, joka yhdistyy vilpin putkeen ja siitä 4m kaivoon jossa vesilukko. Putkissa puuilon 10w/m kaapeli. noissa kuivakaivoissa ylimäärinen kierros tuota sulatuskaapelia. Tuolla keinolla on pysynyt sulana 24 asteen pakkasellakin.

Toki unohdin alkutalvesta laittaa virrat sulanapiton vastukseen ja ei ollut tuota vesilukkoa kaivossa niin jäähän veti ja piti purkaa koko systeemi putket sai sulaksi vasta kantamalla ne talliin sulamaan.

Intolento

Jäsen
Nopeasti lukaisin ketjun tämän vuoden puolella kirjoitetut viestit lävitse ja heräsi kysymys:

Paljonko nuo sulatuskaapelit vievät sähköä vuodessa/kuukaudessa ja huomioitteko ne cob -arvoissanne automaattisesti vai vaatiiko sulatusvastuksen huomioiminen erillistä laskutoimitusta?

Meillä ei ole jatkuvakäyttöistä ilmalämpöpumppua tontilla, mutta lisälämmittimenä autotallista vanha sellainen löytyy. Käytän sitä ainoastaan nostaessani autotallin sisälämpötilan työskentelylämpötilaan syystä se, jotta alin asetteluarvo ohjauksessa on järjetön +18C. Muina aikoina pidän autotallin ylläpitolämmössä suoralla sähkölämmityksellä +5C. Tallin lämpöhäviöt huomioiden tuo vaikuttaa edullisemmalta toimintatavalla.

Itse olen ratkaissut kondensiovesien poisto ongelman poistamalla ilmalämpöpumpun ulkoyksiköstä ulkoisen putkiston ja aiemmin putkistoa lämmittäneen itsesäätyvän (10w/m) sulanapitokaapelin (itse aiemmin lisäämäni) ja korvannut koko poistoputki rakenteen pumpun alapuolelle sijoitetulla isolla rakennus/laastipaljulla. Ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö on asennettu noin 1,8m korkeuteen alapinnasta mitattuna, joten toteuttaminen oli erityisen helppoa tässä tapauksessa. Periaatteessa jään saa poistettua paljun lumikasan päälle siirtäen ja muutaman napakan kopautuksen avulla. Tarvii toki tyhjennyksen kerran vuorokaudessa. Jatkuvakäyttötapa voisi toki tuoda esiin muita ongelmia mihin en autotallin lisälämmityksen tapauksessa ole törmännyt. Esimerkiksi mikäli pumpun pohjan poistoreikä jäätyisi umpeen niin mielestäni toimiva ratkaisu olisi laikata pohja pelti kokonaan pois ja korvata se suuri silmäisellä verkolla eläinten sisääntunkeutumista vastaan.

AKivija

Aktiivinen jäsen
Tarvittaisiin vielä joku riistakameran tapainen kamera,että näkisi tilanteen.
No ei sekään potki kekoa pumpun alta pois.
Tällainen sisäkäyttöön tarkoitettu halpa ip-kamera on pärjännyt vilpin alla jo kolme vuotta.
Äänetkin kuuluu.

Liitteet

• 20260213_092801.jpg
    20260213_092801.jpg
    119,2 KB · Katsottu: 28
  • 20260213_093005.jpg
    20260213_093005.jpg
    834,6 KB · Katsottu: 27
  • Screenshot_20260213_092338_Hubble Connected for Motorola Monitors.jpg
    Screenshot_20260213_092338_Hubble Connected for Motorola Monitors.jpg
    356,2 KB · Katsottu: 27

Arisoft

Hyperaktiivi
Paljonko nuo sulatuskaapelit vievät sähköä vuodessa/kuukaudessa ja huomioitteko ne cob -arvoissanne automaattisesti vai vaatiiko sulatusvastuksen huomioiminen erillistä laskutoimitusta?

Minulla vastus on pumpun kuluttamassa sähkössä, joten se lasketaan mukaan. Koska se meni päälle "varmuuden vuoksi" jo reilusti + asteilla, niin laitoin siihen oman ohjauksen, joka minimoi sen käytön vain välttämättömään. Se on niin vähän ettei enää tarvitse miettiä. Ohjauselektroniikan hinta ehkä tulee joskus kuitattua säästyneellä sähköllä :)

Jalppi

Aktiivinen jäsen
6m+ 4m 10w/m tuo vie siis 100w -> 0,1kwx24x0,16 €/kwh=0,384 € päivässä eli 11 euroa kuukaudessa. Tosin tuo 6m on itse säätyvä ja noihin loppuihinkin on olemassa klixonit jotta saa askarreltua paskarreltua lämpötila ohjaukset.

Tuo paljujen ja muiden astioiden kanssa pelaaminen on todella ärsyttävää varsinkin kun kolme noita pumppua. Selkäkin meni tuossa pelleilyssä 45 litran palju painaa jo ihan mukavasti ja jos et ajoissa tyhjää niin tulee yli ja jäätyy alustaan.

• Tykkää
Reactions: ML

haraldh

Vakionaama
Näitähän viritellään rakkaudesta lajiin.

Tallin Pular taitaa viedä yleensä 200 wattia. Tuntui tyhmältä tohottaa 100 watin vastusta sen lisäksi.

Jalppi

Aktiivinen jäsen
Juu aika iso ero omaan Pulariin joka painaa hanat kaakossa lämpöä. Sinänsä jos vielä pumppua lisää tulee tarpeeksi korkea teline ja sijoitus siten, että jää/vesi pääsisi valumaan vapaasti alamäkeen jokin liukas "liukumäki" siihen vauhtia antamaan. Tai sitten nii iso vapaa alusta, että sinne joku 100l ahkio menisi alle. Noi ei vaan toimi kun nykyiset pumput tuossa autopaikan vieressä ja tilaa sen metri kulkuväylän ja talon välissä.

ML

Vakionaama
Tuo paljujen ja muiden astioiden kanssa pelaaminen on todella ärsyttävää varsinkin kun kolme noita pumppua. Selkäkin meni tuossa pelleilyssä 45 litran palju painaa jo ihan mukavasti ja jos et ajoissa tyhjää niin tulee yli ja jäätyy alustaan.
Asiasta pitäisi asennusfirmojen kertoa,että ilppi tuottaa n. kuution sulamisvesiä talvessa.Tämä tulee monelle yllätyksenä. Harva firma on halukas tekemään näitä sulatusvesien ohjausjärjestelmiä, vaatii kaivuuta yms. Ilpit asennetaan vielä matalalle maatelineelle jolloin jäätyminen on varma, ellei asiaa hoideta .
Vilpeissä taitaa sulatusvesien hoitaminen kuulua jo asennukseen.

Fluke

Jäsen
Kesällä tarvis tehä joku uus suunnitelma, kun ILP sulatusvesiputkiston maan alainen osuus jäätyi tuossa viime viikonloppuna. ILP asennettu korkealle, sen alla kaukalo, josta lähtee eristetty 32mm viemäriputki, joka liittyy sitten sadevesiputkeen, joka kulkee ainakin alkupätkältään melko pinnassa, eikä sitä ole mitenkään eristetty. Sain onneksi sen verran sulatettua auki, että lähti vetämään jollain lailla ja ehkä suostuu ottamaan vettä vastaan sitten keväällä kun lumet alkaa katolta sulamaan. Kaukalossa ja tuossa 32mm putkistossa itsesäätyvä 16W/m aktiivisesti ohjattu kaapeli, joka jatkuu tuonne sadevesiputkistoon maan alle. Jatkuvampaa kevätkäyttöä varten sadevesiputkessa on toinenkin kaapeli itsesäätyvä 10W/m. Nyt tämä heikompi kaapeli on ollut päällä jatkuvasti tuosta tukospäivästä lähtien. Samalla kääntyi mitsu FAN-moodiin, takassa palanut puita ja 3 patteria kytketty päälle.

Jos pitää nykyisen systeemin, niin pitää varmaan jatkossa pitää tuota 10W/m kaapelia jatkuvasti päällä keskitalvesta kevääseen, jonka lisäksi sitten tuo nykyinen sulanapito, eli tuo tehokkaampi kaapeli, jota ohjaava termari-pistorasia seuraa ILPin sulatuksia. Tämä tehokkaampi kaapeli menee vaihtoon varmaan joka tapauksessa, sillä sen ottama teho on selvästi heikentynyt siitä, mitä se oli uutena (Wattilukemaa näyttämän wifi-pistorasian nokassa ollut asennuspäivästä asti).

Tai sitten tehä kaukaloon ja putkiston ylä-osaan semmoinen päivitys, että kovien pakkasten aikaan sen putkiston voisi kääntää jotenkin pois kaukalon alta ja laittaa alle joku pieni keräys-astia, jota sitten tyhjennellä vaikka päivittäin tarpeen tullen. Tosin tämmöinen jollain tapaa kääntyvä putki ei varmasti tekisi hyvää sulanapitokaapelille.

Tai sitten kun tuossa ILP asennuspaikan ihan vieressä on tekninen tila, jossa lattiakaivo.. niin kaukalosta tuo 32mm putki eristettynä ulkoseinän läpi tekniseen tilaan, sinne vesilukko ja sieltä sitte teknisen tilan lattiakaivoon. 🤔 🤔

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Vilpeissä taitaa sulatusvesien hoitaminen kuulua jo asennukseen.

Tiedä häntä, se on niin tapauskohtaista, mitä missäkin voi tehdä. Kivipesä maan alle on aika iso työ. Itse selvisin helpolla kun viemäröin tuuletusaukosta läpi kellarissa olevaan viemäriin. Samasta valmiista reiästä men muutkin putket ja johdot.

Intolento

Jäsen
...

Kyllähän sulanapitokaapelointi on se helpompi ja turvallisempi vaihtoehto, mutta toimivan toteutuksen tekeminen on kyllä todella haastavaa. Itse totesin omassa poikkeavassa käyttötapauksessa paljuratkaisun toimivammaksi (kun en saanut putkitusta itsesäätyvällä saattolämmityskaapelilla pidettyä avoinna riittävän pienellä sähkönkulutuksella).

Paljun käytön suurin yksittäinen ongelma on ilman muuta tuo kertyvän veden/jään suuri massa ja sen aiheuttama vaara loukata itsensä sitä käsitellessä. Vesi on vielä jäätä vaarallisempaa, koska paljun painopiste muuttuu sitä kallistettaessa, joten lämpimien säiden aikana veden poisto putkiston kautta on merkittävästi fiksumpi ratkaisu ja erityisesti vähemmän työläämpi.

Back
Ylös Bottom