Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
pumpisti sanoi:Minulla on GREEn vesi-ilmalämpöpumppu ollut kohta kaksi talvea ja alkaa kypsyttämään tuo järjetön sulatusveden (jään) tuotto talvella. Olen tänä talvena pitänyt kottikärryjä alla, ja sen joutuu käytännössä tyhjentämään viikon välein ja siitäkin huolimatta pumpun alle on kerääntynyt n. 30 cm paksuinen leveä jääkerros. Lämmintä viemäriä tuossa ei lähistöllä ole (tai no, on mutta se on tietenkin sisällä eikä sinne niin vaan saa vesiä ohjattua). Ei kellään olisi mitään hyvää innovaatiota ongelman ratkaisemiseksi? Hiukan pahaa tekee ajatella sitä veden määrää, joka keväällä valuu talon sokkeliin siitä jääkasasta... syksyllä/keväällä mulla on siinä putkiviritys, joka ohjaa vedet vähän kauemmaksi talon seinästä, mutta se ei tietenkään pakkasilla toimi.
Laitoin pumpun alle alltopellin johon kiinnitin Bilteman syöttökaapelin lämmittämään, sen päälle laitoin toisen aaltopellin suojaamaan lämmityskaapelia. Aaltopelti on vinossa joten se ohjaa veden pois pumpun alta. Nyt helmikuussa jäätä on ilpin alla kymmenisen senttiä, mutta kohta josta tulee eniten vettä niin siihen on tullut 10 cm aukko ja pelti on näkyvissä eli vesi poistuu siitä sivummalla. tammikuussa nyt kului 2800 kw koska oli kovia pakkasia ja helmikuussa 1800 kw, joten tuo bilteman lämmityskaapeli ei ole voinut kovinkaan paljon lisätä kulutusta, koska vuosi sitten miulla ei ollut ko kaapelia lämmittämässä ja tammikuussa vuosi sitten kului saman verran sähköä eli 2800 kw kuin tänä vuonnakin ja sitten nyt helmikuussa 1800 kw, kun viime vuoden helmikuussa kului 2800 kw, tosin silloin joulukuussa kului kanssa 1800 kw, minulla olisi helppo laittaa putki seinän läpi pannuhuoneeseen jossa ei ole lattiakaivoa, mutta seinässä on ilmastointireikä saunaan, jonne putken voisin johdattaa. Tyydyn nyt kuitenkin tähän peltiratkaisuun. Viime keväänä lumet ja jää sulivat aivan silmissä pois. Pellin päältä sai helposi ylimääräisen jään pois pieninä lohkareina ja niistä ei ollut mitään haittaa
Hybrid Duo oil sanoi:Siinä kuva toteutuksesta meillä. Ei kaapeleita. Vain liittimet, puutarhaletkua ja päällä armaflexiä. Toimii moitteetta.
Hybrid Duo oil sanoi:Siinä kuva toteutuksesta meillä. Ei kaapeleita. Vain liittimet, puutarhaletkua ja päällä armaflexiä. Toimii moitteetta.
Raid76 sanoi:Mihin tuo sulamisvesi tuossa menee?
Hybrid Duo oil sanoi:Vesi menee pannuhuoneen kaivoon. Noin 40cm seinän takana. Vettä tulee joo kerralla paljon, mutta on tähän asti ainakin mennet hyvin läpi kolmesta 16mm letkusta.
juhamv sanoi:Saattokaapeleita en edes harkitse. Miksi törsätä pumpun säästämä sähkö sellaiseen?
sulo_s sanoi:Jo on tänä syksynä sulamisvettä kertynyt, paljullinen/vko. Saman tien varressa puolikymmentä ilppiä/vilppiä ja kenelläkään ei ole keruuastiaa, eikä muutakaan "veden siirrintä". Minusta seinänvierruksesta pääsee sokkeliin/talonalle melkoinen määrä vettä syksyn aikana (ainakin täällä savilakeuksilla) vai onko tällä mitään väliä, minusta on.
joose sanoi:Moi, näistä ratkaisuista riittää puhumista ja veden määrästä.
Tässä kuva jonka julkaisin täällä jo pari vuotta sitten. Tämä toimii edelleen. Eikä ole vaikea eikä kallis ratkaisu.
Putken pätkä->Rännikaivo betonimöykyssä->styroksin palanen kaivon päällä->putki sadevesikaivoon maan alla. Kokomatkalla saattolämmitys.
Kaikki itse tehtävissä paitsi saattolämmityksen kytkentä johon tarvitset sähkömiehen n. 1 tunniksi.
Kuivabetoni maksaa muutaman euron/säkki, rännikaivo n.10€. lautaa muotin tekemiseen muutamalla eurolla. styroksilevyä. ja vähän hikeä ja lapio
Olen "teukan" mielipiteen kanssa samaa mieltä: jos IPL on tarkoitettu lämmityskäyttöön ja pumppu tekee myös siltä vaadittavaa työtä, sulatusvesien määrä kertoo että tehtävää ollaan suorittamassa.teukka sanoi:Useimmat tuntemani ilpin käyttäjät ovat ihmeissään, kun otan puheeksi ulkoyksiköstä valuvat vedet. Eivät ole havainneet.
Minulla sama systeemi lisättynä "ylivuotoputkella" eli noin 15 cm pohjasta tehty kylkeen reikä ja reikään 1 m pituinen putki joka johdettu sadevesiviemäriin. Tarvitsee tyhjennellä vasta kun alkaa jäätyä ja ylivuotoputki menee tukkoon.Tuppu sanoi:Minä päädyin Biltemasta ostettuun laastipaljuun, joka pitää muistaa silloin tällöin käsin tyhjätä. Pumppu on terassilla ja en kyllä päästä vesiä ja jäätä terassin alle kertymään. Tosin tuo terassi on sen verran heikossa kunnossa ja huonosti tehty, että voi mennä uusiksi ensi kesänä ja silloin voi miettiä paremmin vedenohjaukset.
Itsekin päädyin Rautiasta hommattuu 65 litran laastipaljuun.Tuppu sanoi:Minä päädyin Biltemasta ostettuun laastipaljuun
pamppu sanoi:10mm sade pikkuiselle 1000 neliön tontille tekee 10 kuutiota vettä, parhaimmillaan yhdessä hujauksessa. Sadan neliön katolta rännien kauttakin kuutio vettä rännikaivoihin. En kantaisi huolta lämpöpumppujen täysin mitättömistä lirauksista tässä mielessä. Toinen juttu on se että pakkasella se vesi vaan ei mee minnekään vaan kasaantuu torniksi pumpun alle ja rikkoo lopulta pumpun tai sitten tekee luistinradan pihaan. Se on se todellinen syy hoitaa asia jotenkin fiksusti.
Tuppu sanoi:Naapurin pumpun alla näyttää olevan vesivanerilevy, joka ohjaa vedet pihaan pois sokkelista.
Vanha viesti, mutta osaako joku sanoa mitkä nuo pumppuun tulevat liittimet ovat? Varmaan ihan jotaib rautakauppakamaa?Vs: Sulatusvesien hoitaminen talvella
Siinä kuva toteutuksesta meillä. Ei kaapeleita. Vain liittimet, puutarhaletkua ja päällä armaflexiä. Toimii moitteetta.
Jään kertyminen riippuu monesta. Itse olen saanut Argolla jään nousemaan 1,5krs talon kyljessä pumpun korkeutta vaille katonrajaan, pumput kun ovat räystään alla. Eli kannattaa miettiä miten sen saa sieltä pois/leviämään pitkin pihaa. Itse käytin alumiinilla päällystettyä SPU-levyä. Sen päällä vesi kulkee sulana pitemmälle koska eristelevy ei niin jäädytä. Ja koska SPU on sellaista vanukasta pieni kiinnitarttunut osa lähtee vääntelemällä pois.Laitoin ohuen muovilevyn estämään veden jäätymisen sokkelin viereen. Jäätä kyllä kertyy paljon mutta ei ole käynyt lähelläkään pumpun yläreunaa kun vesi tippuu niin laajalta alueelta. Pumppu sijaitsee myös takapihalla niin jää ei haittaa kulkua yhtään.
Ei kun siihen liitetään vielä tietty ulkolämpötilan mittaus ja plussakeleillä ei lämmitetä narua lainkaanKeväällä sitten kun sulanapitoa ei enää tarvita voi skriptin kytkeä pois päältä.