Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Viime yön pitkässä pätkässä lyhin kesti 9 minuutia, pisin 10 minuuttia.Kestääkö sulatukset oikeasti 11 minuuttia? Jotain outoa tuossa on pakko olla, itselläni ei ole sulatukset kestäneet koskaan yli 4 minuuttia.
Minkälaisilla asetuksilla laite on? Meinaan vaan että paljonko pyynti ja puhallus. Takkamoodi?Sulatuksen kesto on kyllä oudon pitkä. Täällä Etelä-Pohjanmaalla näillä keleillä menee muutama minuutti. Selvästi lyhyt nyt, joskus pidempiäkin kun on liruteltavaa oikeasti.
Muistan että mittailin ainakin kerran takkamoodilla. Siinä sulatukset tosiaan oli lyhyempiä. Pistän laitteen takkamoodiin ens yönä, katsotaan lyheneekö sulatukset.Mulla on pyynti +20c, puhallus 4/5 ja takkamoodi 1. Viime yönä ollut n. -5c ja sulatukset kestäneet vähän vajaa 4 minuuttia. Premium+ 35
Oho, ei ollenkaan pahaItsekin juuri mittasin lämpöjä. Antoteho 3394W, ottoteho 820W. Karkeesti siis cop n. 4 kun ulkona -1c ja tässä ei tietenkään sulatusta huomioitu, kun on vaan hetkellinen mittaus
Lämpötehokäppyrä on yhtä hullunmyllyä, vehe ei oikein osaa päättää millä teholla lämmittäisi.
Ei ilmavuoto tuota oikein selitä, normimoodissa (takkatila pois päältä) käyttäytyy loogisemmin ja stabiilimmin. Laitan tuon 75% tason testaukseen, vaikka jo tulevaksi yöksiOnko läpiviennissä ilmavuotoja vai nikä voisi selittää tämän? Jos kone vaeltaa tehoalueen ääripäissä on se vähemmän aikaa optimialueella. Oletko kokeillut tehotajaa 75%, vaikuttaako vaeltamiseen?
Kyllä ne on takkamoodissa 1 selkeästi erilaisia vs normimoodi. Puhallusilman anturin lämpötila (anturi on keskellä ja noin 10cm päässä puhaltimesta) menee jopa pakkaselle normimoodissa sulatuksen aikana. Takkatila 1:ssä anturin lämpötila ei juurikaan tipahda. Normimoodissa ottotehokäyrässä on sulatukselle menossa selvä lasku, sitten nousu (varsinainen sulatus) ja uusi lasku, tämän jälkeen lähtee sitten lämmittämään. Takkamoodissa ei tällaista ole, ottoteho vain ensin laskee ja sitten nousee ja laite lähtee taas lämmittämään. Ihan selkeä ero.Sulatukset eivät ole takkamoodissa yhtään lyhyempiä, ainoa ero on että takka1 moodilla ainakin sisäyksikkö läsähtää pyörimään välittömästi sulatuksen jälkeen, jolloin kenno on vielä kylmä. Siitä ero.
Jos ei ole isommin sulatettavaa, silloin sulatus on n. 2-3 minuuttia.
Oikein kunnolla huurtunut kenno saattaa sulatella sitten vaikka 8-10 min, maksimia en tiedä.
Kai sen maksimin saa päälle pakotetulla sulatuksella
Joku vika lienee laitteissa, joista mitattu olemattoman pieni coppeja. Tai sitten mittaustavoissa/asetuksissa on merkittäviä eroja esim vtt testeteihin/databookiin nähden. Niissä lienee puhallus aina täysillä.
Aivan totta puhut. Tuo lämpötilamittaus ei ole ongelma, anturit on halpoja kuin saippua ja helppo kalibroida (itse asiassa tuossa loggerisoftassa on ihan kalibrointikohta lämpötila-antureille). Ne olen kalibroinut PT 100 anturilla ja mittarilla, töistä lainattu. Eli tuon saa todella tarkaksi, lineaarisuudenkin voi verifioida. Eli tämä olisi helppo hoitaa kuntoon.Sähkötehon mittauksista ei tule löytymään mainittavaa virhettä.
Virhettä saattaa löytyä lämpötilamittauksista tai puhallusnopeuden tai tarkemmin sanottuna ilmavirran määrän arvioinnista.
ILP ei puhalla joka kohdasta kennoa samanlämpöistä. Ei ainakaan minun ILPit koskaan. Lämpötilan mittaukseen tarkasti tarvitsisi useita lämpömittareita sivusuunnassa pitkin puhallus- ja imuaukkoa. Ilmamäärä puolestaan on yleensä lähinnä arvaus, vasta puhtailla suodattimilla ja tarkalla puhaltimen nopeuden mittauksella voi luottaa siihen että sen mitä pumpulta pyytää, myös saa. Toki tiedetään ettei nämä yleensä ainakaan kovempaa puhalla, kuin mitä pyydetään. Mutta puhaltaako edes sen, no se vaihtelee.
Sekin on mahdollista, että kone on jotenkin viallinen. Ehkä kylmäaineen määrä ei ole oikea.
Kyllä ne on takkamoodissa 1 selkeästi erilaisia vs normimoodi. Puhallusilman anturin lämpötila (anturi on keskellä ja noin 10cm päässä puhaltimesta) menee jopa pakkaselle normimoodissa sulatuksen aikana. Takkatila 1:ssä anturin lämpötila ei juurikaan tipahda. Normimoodissa ottotehokäyrässä on sulatukselle menossa selvä lasku, sitten nousu (varsinainen sulatus) ja uusi lasku, tämän jälkeen lähtee sitten lämmittämään. Takkamoodissa ei tällaista ole, ottoteho vain ensin laskee ja sitten nousee ja laite lähtee taas lämmittämään. Ihan selkeä ero.
Tuskimpa ilmamäärä tässä on nyt virheellinen. Jos se olisi, niin laitteen pitäisi puhaltaa (huomattavasti) kovempaa kuin mitä Service Manualissa kerrotaan. Normaalisti ilmamäärävirhettä epäillään jos laitteen suorituskyky on parempi kuin mitä DataBookista/spekseissä on kerrottu, nyt tilanne on päinvastainen.Virhettä saattaa löytyä lämpötilamittauksista tai puhallusnopeuden tai tarkemmin sanottuna ilmavirran määrän arvioinnista.
Databookin arvo on käsittääkseni hetkellinen arvo ilman pohjavastusta. Sulla on hetkellinen COP tuossa pohjavastuksella noin 3,6, ja ilman sitä 4,3.Eihän tämä pääse edes samalle hehtaarille engineering databookin arvojen kanssa, jonka perusteella menin valinnan tekemään.
EDIT: Unohtui mainita, että ulkolämpötila pyöri siinä -2 ja -1 välissä.
Tottahan tuo on, mutta ihmetyttää vain miten heikkoa tekemistä tältä premiumilta kun vertaa vanhaan FD25:hen, Odotin varsinkin osatehoilla parempaa coppia. Pitääpä tuplavarmistaa, että mittarit näyttää oikein ja rakennella FD:seen myös logitus.Databookin arvo on käsittääkseni hetkellinen arvo ilman pohjavastusta. Sulla on hetkellinen COP tuossa pohjavastuksella noin 3,6, ja ilman sitä 4,3.
Dabookissa on tuossa kohden pikku hyppäys. 60% teholla COP on 3,6, mutta 48 % teholla 4,3.
katso liitettä 89430
katso liitettä 89429
Itseä kiinnostaisi tietää mikä osuus kotimittauksista on erinomaisen hyvällä COP:lla (noita on pari osunut palstalla silmiin) ja mikä ei niin hyvällä.Eilen tuli kyhättyä pikapikaa pieni loggeri tuolle toshiballe kun rupesi niin kiinnostamaan tämä suorituskyky. Puhallus täysillä, takkatila 1 käytössä ja data näyttää tältä viimeisen 6h ajalta. Eihän tämä pääse edes samalle hehtaarille engineering databookin arvojen kanssa, jonka perusteella menin valinnan tekemään. Huomiona, että tuossa graafissa on puhallus ja imu nimetty väärinpäin.
EDIT: Unohtui mainita, että ulkolämpötila pyöri siinä -2 ja -1 välissä.
katso liitettä 89428
Aiemmin olemme yhdessä pohtineet noita kotimittauksien virhelähteitä tässä ketjussa.Ehkä kaikki mittaukset, joissa on äärimmäisen hyvä COP, on useamman anturin keskiarvo ja kaikki mittaustekniikka kunnossa ja päivastoin muuta osoittavat ovat ne mitkä ovat pielessä.
Ja tietysti, jos samoilla mittareilla samalla tavalla mitataan toisesta ILP:stä huonoja tuloksia ja toisesta hyviä, niin pistää miettimään onko mittausvirhe vai ei.
Mulla näyttää aivan samalle, ei mitään eroa puhalluslämmöissä keskeltä vs reunat jne. Muutenhan tämä näyttää ihan hyvältä, mitä nyt ottotehoa on liikaaKokeilin tuossa laittaa vekottimen ensin täysille, +22, puhallus 5 ja puhalsin kämpän lämpimäksi. Sitten pyynti +20, edelleen puhallus 5/5 ja eikun metsästämään databookin osatehoja.
Oottelin stabiileja olosuhteita: Ulkolämpötila -2, puhallus 29, imu 23.2, ottoteho 576. Tästä lämmitysteho 1416W, cop = 2.5.
Databookista löytyy 1390W, otto 330 tuosta -2 asteen kohdalta, cop tuosta kun lisää 100W -> 3.2. No, eroa copissa sen 0.7. Ottotehoa laite ottaa siis 140W enemmän kuin pitäisi.
Mittailin myös stabiileissa olosuhteissa puhalluslämpöjä keskeltä ja molemmilta reunoilta - en kerta kaikkiaan pysty havaitsemaan puhalluslämpötiloissa mitään eroa noiden pisteiden välillä.
Ja kokeilin muuten sekä normimoodia että takka 1 moodia. Ei tässä täyspuhalluksessa sitten mitään eroa tulosten välillä.
FD25 on pienillä osatehoilla jo aika surkea kapistus, voisiko tämän optimi olla vielä heikompi..Jos puhallusilman lämpötila on täysin tasainen, niin sisäyksikkö toimii optimaalisesti. Tarkoittaa, ettei kylmäainetta ainakaan olennaisesti liian vähän ole.
Otinpa ja kiinnitin tähän vielä enemmän huomiota kun tietokantaan laitetaan vain 30 sekunnin keskiarvoja. En tiedä miksi mutta tämä minun pumpun imuilma-anturi ei juuri hievahdakaan sulatusten aikana kun puhallin on seis, normimoodissa anturi kyllä menee pakkaselleIhan varmasti tipahtaa puhallusilman anturin lämpötila sulatuksen aikana, oli sitten käytössä takka1 tai ei.
Minullakin on näet puhallusilmaa mittaamassa anturi.
havaitsemasi lämpötilojen erot voivat johtua esim erilaisista sulatustapahtumista, sulatettavaa eri määrä, ulkolämpötila eri, kennon lämpötila eri ennen sulatusta, jne jne.
Pikaisella parin minuutin sulatuksella ei sisäkenno ennätä niin paljoa jäähtyä, ja toisaalta takka1 asetuksella sisäkenno alkaa sieltä "pakkaslukemista" välittömästi lämpenemään, kun sisäyksikön läpi kiertää pelkkää huonelämpöistä ilmaa.
Edit:
Ja vielä sellainenkin huomio, että monissa tilanteissa takkatila asetuksella puhallusnopeus on suurempi kuin ilman takkatilaa.
Tällöin kenno on valmiiksi kylmempi jo ennen sulatusta. Sulatuksen loppuvaiheessa ero pitäisi näkyä myös.
. Ja tämä katsottuna livenä anturin arvoista. Sitten kun laite lähtee puhaltamaan sulatuksen jälkeen niin lämpötila tippuu ja kunnolla.Eikö se liika ottoteho selity pohjavastuksella joka on aina päällä pakkasella?