U-energy 22kw R290 ja Jäspi ovaali-projekti alkaa - hankintoja?

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Valmisteluja tehty, pohja valettu ja teline hankittu lähipajalta. Nyt pitäisi tehdä hankintoja asennukseen. Käytettyä tulistusvaraajaa olen etsiskellyt. Mitä mieltä ollaan Jäspin VLK-100 2kW mallista? Onko jotain riskiä?

Helkoo

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Ostoslistalla lisäksi:
- kiertovesipumppu, minkä tehoinen tarvitaan?
- putkea, mikä läpimitta?
- mutasihti, mikä ja mistä?
- joustavaa kytkentäletkua, esim Rejkolta
- sulkuja riittävästi

Unohtuiko jotain?

sanpsa

Aktiivinen jäsen
Dn25 putkea tuolle taisi ohjekirjakin suositella.
Joustavaa Dn25 putkea en itse aikanaan tarvittavilla pituuksilla meinannut löytää, saksan amazonista sitten ne löyty. Kiertovesipumppuhan tuossa on jo itsestään, suodattimeksi joku pyörresuodatin...

Helkoo

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Kiertovesipumppuhan tuossa on jo itsestään, suodattimeksi joku pyörresuodatin...
Minulla oli mielikuva, että Ultin mallissa ei kiertovesipumppua olisi, toisin kuin PW:ssa?

MUOKS: Eräässä ketjussa oli tällainen viesti josta tuo ajatus tarttui:
Noissa ultin myymissä tuo on sillai helpompi toteuttaa kun niissä pumppu joka tapauksessa on ulkoinen, eli voi hankkia sellaisen kun haluaa...

Viimeksi muokattu:

Amigo

Aktiivinen jäsen
Ilmaus-automaatit, pistä niihinkin sulut väliin.

Putken paksuus ja pumpun koko riippuu etäisyydestä. 22 kW ei taida ihan mennä tuuman putkessa? ( tai menee kun pistää menemään ;) )

Onko vesi ulkona?
28 mm kupari vetää itsellä ainakin hyvin. Yli 3000 litraa tunnissa helposti. Putkea 6 metriä suuntaansa. Mutasihdit noissa yleensä ahtistaa.

10 % pumpun säädöllä 1250 litraa tunnissa itsellä. Ferriittiansa on tuossa allekirjoitusessa.

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Uskon lujasti että siellä on. Sivupelti auki niin näkee heti onko vai ei.
No niinpä oli

20260626_095414.jpg

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Sieltä sisuksista löytyi myös tuollainen muovinen "air separator" (ACOL). Kaiketi ilmaukseen tarkoitettu, mutta toimiiko myös mutasihtinä?
20260627_111612.jpg

Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Kaiketi ilmaukseen tarkoitettu, mutta toimiiko myös mutasihtinä?
Näyttää reiän lävitse katsottuna spirovent-tyyliseltä ilmakuplanerottimelta. Jotakin tuonne pohjalle ehkä kertyy (ja voi tyhjentää mahdollisen moskan avaamalla pohjatulpan), mutta varsinaisessa mutaihdissä vaaditaan pienisilmäinen verkkoi, jota tuossa ei vaikuttaisi ainakaan päältä päin katsottuna olevan.

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Onhan täällä keskusteltu mutasihdeistäkin

kotte

Hyperaktiivi
Ilmanpoistin, mutasihti ja magneettierotin palvelevat eri tarkoituksia. Magneettierottimen voi toisaalta korvata huomattavasti mutasihtiä tehokkaammalla panossuodattimella, joka toisaalta erottaa myös ei-magneettisia partikkeleita toisin kuin magneettisuodatin. Tuollaisen panossuodattimen asentaminen päävirtaan ei kuitenkaan ole yleensä järkevää, vaan moiset soveltuvat sivuvirtasuodattimiksi. Magneettisuodatinkaan ei ole 100% teholtaan tietyn osan magneettisista partikkeleista (ja vastaa siten sivuvirtasuodatinta tai ilmanpoistinta teholtaan noiden omissa tehtävissä). Mutasihti sen sijaan poistaa 100% liian suurikokoisista partikkeleista päävirrasta, johon sellainen on tarkoitettu asennettavaksi.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Ottaisitko minulle tuosta paisuntaventtiilin tekstistä kuvan seuraavan kerran kun avaat kyljen? Minulla ei ole mitään merkintöjä siinä. Paisuntaventtiilin kanssa oli viimetalvena jumitusongelmia. Ilmeisesti todella heikkotehoinen? Helmikuun lopussa viimeksi jumittanut.

Oletko miettinyt mitään kulutus ja lämmöntuoton mittauksia pumpulle? Niistä pystyy varmistamaan että pumppu toimii oikein ja itse olen saanut toimintaa optimoitua niiden avulla. Pumpun oma mittarointi ei ainakaan minulla oikein näytä vaikka mitä tekisi.

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Ottaisitko minulle tuosta paisuntaventtiilin tekstistä kuvan seuraavan kerran kun avaat kyljen? Minulla ei ole mitään merkintöjä siinä. Paisuntaventtiilin kanssa oli viimetalvena jumitusongelmia. Ilmeisesti todella heikkotehoinen? Helmikuun lopussa viimeksi jumittanut.

Oletko miettinyt mitään kulutus ja lämmöntuoton mittauksia pumpulle? Niistä pystyy varmistamaan että pumppu toimii oikein ja itse olen saanut toimintaa optimoitua niiden avulla. Pumpun oma mittarointi ei ainakaan minulla oikein näytä vaikka mitä tekisi.
Ehdin jo laittaa pahvitkin päälle odottamaan kuljetusta asennuspaikalle. Kuvataan sitten kun joskus on telineellä.
Talvella lueskelin noita mittausjuttuja, mutta nyt olen jättänyt ajatuksen, itsellä kun ei kyvyt riitä. Pitäisikö anturitaskuja varoiksi laittaa? Aurinkopaneelien asennuksen yhteydessä annoin laittaa alakeskuksen varaajahuoneeseen. Shellyistä oli tuolloin juttua. Ensi vuonna Caruna alkaa uusia mittareita, ehkä sitten saan älyä tähänkin touhuun.

Viimeksi muokattu:

Amigo

Aktiivinen jäsen
Ehdin jo laittaa pahvitkin päälle odottamaan kuljetusta asennuspaikalle. Kuvataan sitten kun joskus on telineellä.
Juu, sitten kun itsellesi tulee asiaa konehuoneeseen. Tuolla ei ole mitään kiirettä.

Tänne tuli uusi sähkömittari Toukokuun alkupuolella jossa on se HAN portti vai mikä lie. Iskin siihen Home Wizard P1 Meter nimisen pampulan kiinni. Nyt näkee puhelimesta ja Home Assistantista koko talon kulutuksen.

Tuossa mun Kamstrup mittarissa se lämpötila-anturi menee suoraan veteen. Erillinen mittari on asennusvaiheessa helppo pistää putkeen mutta jälkeenpäin varmaan jää helposti laittamatta. Mulla pumpun oma virtausmittarin näyttämä vaeltelee vaikka kamsturp pysyy samana.

Sulla kun on tuo hyvän kokoinen varaaja niin vedä tulevaisuuden varalle sinne koneeseen joku kaksijohtiminen piuha. LINK hyppyjohdon katkaiseminen jollain Shelyn releellä antaa mahdollisuuden estää pumpun käynnistymisen (itsellä käytössä). Jännite johdossa on joku 3-5 V muistaakseni. Ei kustanna mitään mutta on valmiina jos innostut joskus jotain automaatiota tai muuta rakentamaan. Tämä pelkkä ehdotus.

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Onko niin, ettei propaanikoneen sulatusvesiä saisi sisälle johtaa? Jossain näin tällaisen väitteen.

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Kuulostaa mätäkuun jutuilta. Meinataanko tuossa, että kennon vuotaessa, sulatusvedet imisi kaasun sisälle ja räjäyttäisi talon?
Tuollaisen päätelmän siitä voisi tehdä. No joo, jossain vaiheessa kerrottiin, että EU sallisi propaanin vain monoblokeissa. Ota näistä höpinöistä sitten selvää.

Back
Ylös Bottom