Uusi Flagship Model MSZ-RW

Maalainen

Vakionaama
Nyt olin näkemässä sulatuksen. Circulator päällä läpät nousee ylös ja sisäyksikön puhallus lakkaa sulatuksen ajaksi kokonaan. Ihan kuin ilman Circulatoriakin.
Huomasin myös että Circulator toiminto päälläkin kone nostaa joskus lyhyeksi ajaksi (minuutti/muutama minuutti, en ottanut aikaa) läpät ylös ja hönkäilee vähän lämmintä ilmaa. En käynyt ulkona katsoon onko kompressori päällä vai johtuiko lämpö kennon jäännös lämmöstä, enkä osaa arvata miksi se noin tekee.
Oikean katkokäynnin aikana ero kuitenkin yksiselitteinen ja käyttöohjeen mukainen.
 

cleaf

Jäsen
Onko muut testaillut tuota pumppua autopuhalluksella ja takkatila päällä?
Laittelin aamusta pyynnöksi 20.5 ja puhalluksen automaatille, takkatilan ja i-seen päälle.
Tulisijaa ei siis ole vielä lämmitetty ollenkaan.

Tulin äsken töistä niin pumppu huutaa korvakuulossa 4 nopeudella ja kämpässä lämmintä n. 23astetta.
Ottoteho jäänyt tasaiseen 400W.

Voiko olla ettei sisäyksikkö ymmärrä tiputtaa puhallusnopeutta ollenkaan jos tuo takkatila on päällä.
 

Eräilves

Aktiivinen jäsen
Itte laitoin takkatilan (circulator) pois päältä, koska se helkutin kylmä viima ei tunnu niskassa / selässä mukavalle yhtään. Vaikka takkaa onkin lämmittänyt, niin silti..
 

Maalainen

Vakionaama
Onko muut testaillut tuota pumppua autopuhalluksella ja takkatila päällä?
Tarkoitatko takkatilalla tuota Circulator toimintoa? Nuo mun yo. kokemukset on circulatorista automaatti puhalluksella. Jos lämmitystarvetta ei ole puhaltelee ykkös nopeudella huoneilmaa läpät siinä asennossa missä ne ovat lämmittäessäkin.
 

cleaf

Jäsen
Tarkoitatko takkatilalla tuota Circulator toimintoa? Nuo mun yo. kokemukset on circulatorista automaatti puhalluksella. Jos lämmitystarvetta ei ole puhaltelee ykkös nopeudella huoneilmaa läpät siinä asennossa missä ne ovat lämmittäessäkin.
Juu tuota circulatorria tarkoitin.
Nyt otin yöksi pois tuon circulatorin ja asetukset oli muutoin samat, nyt oli aamulla puhallusnopeus paljon matalampi ja kämpän lämpötila sama kuin pyynti.

Pitää vielä jossai välissä testata tuon circulatorin kanssa miten se toimii tuon puhalluksen kanssa.
 

karinta

Tulokas
Moi! Odotan suosituksia kumpi malli valita, joko rw35 vai rw50. Alakerta n. 60 m2, yläkerta sama. Pumpun asennuspaikka alakerrassa. Lisälämmitys on takkalämmitys. rw50 on kalliimpi, scop on pienempi ja sähkönkulutus suurempi. Lämmittääkö rw35 taloa äärimmäisen kylmässä vai tarvitaanko tehokkaampi laite?
 

Maalainen

Vakionaama
Lämmittääkö rw35 taloa äärimmäisen kylmässä vai tarvitaanko tehokkaampi laite?
Ihan yleisellä tasolla kukaan ei taida suositella niin tehokasta ILP_ä että sen lämmitysteho riittäisi koko taloon -35asteen pakkasella. Näin tehokas laite kävisi suurimman osan lämmityskautta katkokäyntiä ja pienillä osatehoilla jolloin sen COP jäisi matalaksi ja sähkön kulutus vuositasolla suuremmaksi kuin vähän pienemmällä laitteella, vaikka pienemmällä laitteella joutuisi kovimmilla pakkasilla pitämään sähkölämmitystä ilp:n lisäksi päällä.
 

Harrastelija

Vakionaama
Laita ennemmin 2 kpl 25 malleja.
Toinen laite päälle kun ilmat kylmenee kunnolla. Tai lämpötilan säätö silleen että starttaa vasta kun ekan laitteen tehot hiipuu ja kämpän lämpö tippuu.
Ehkä vielä parempi jos toisen laittaa yläkertaan. Jos avoin pohjaratkaisu niin molemmat voi olla alhaallakin.
 

VesA

In Memoriam
Ihan yleisellä tasolla kukaan ei taida suositella niin tehokasta ILP_ä että sen lämmitysteho riittäisi koko taloon -35asteen pakkasella. Näin tehokas laite kävisi suurimman osan lämmityskautta katkokäyntiä ja pienillä osatehoilla jolloin sen COP jäisi matalaksi ja sähkön kulutus vuositasolla suuremmaksi kuin vähän pienemmällä laitteella, vaikka pienemmällä laitteella joutuisi kovimmilla pakkasilla pitämään sähkölämmitystä ilp:n lisäksi päällä.
Tai suoremmin sanoen ei sellaista ilmasta ottavaa lämpöpumppua taida olla myynnissä joka -35C ulkoilmasta ottaisi lämpöä mitenkään järkeviä määriä. Jos vehkeet ylipäänsä käyvät enää noissa lämpötiloissa ne voivat tuottaa lämmintä ilmaa mutta lämmöstä pieni osa on pumpattu ulkoa ja suurempi osa tulee kompuran hukkalämmöstä.
 

oem

Aktiivinen jäsen
Lippulaiva lakkasi lämmittämästä.
Ihmettelin kun puhaltaa kylmää, +16, ja ajattelin että sulattaa. Melcloud näytti että meni itsestään jäähdytykselle.
Vaihdoin lämmitykselle takaisin kauko-ohjaimesta ja suljin melcloud.
Toistin muutaman kerran melcloud suljettuna, aina kävi samalla tavalla. Pidin välissä 30min virrattomana.
Lämmityksessä ei lähde ottamaan kuin 25W ja jää noin 8W teholle. Toimi normaalisti yön aamu 9 asti.
Ei paljon lämmitä.
Mitä teen?
 
Lippulaiva lakkasi lämmittämästä.
Ihmettelin kun puhaltaa kylmää, +16, ja ajattelin että sulattaa. Melcloud näytti että meni itsestään jäähdytykselle.
Vaihdoin lämmitykselle takaisin kauko-ohjaimesta ja suljin melcloud.
Toistin muutaman kerran melcloud suljettuna, aina kävi samalla tavalla. Pidin välissä 30min virrattomana.
Lämmityksessä ei lähde ottamaan kuin 25W ja jää noin 8W teholle. Toimi normaalisti yön aamu 9 asti.
Ei paljon lämmitä.
Mitä teen?
Olihan sinulla lämmöt 31:llä että herää nopeasti henkiin? Joskus itsellä oli vähän vastaavaa ja silloin tuo kikka puri.
 

varamies

Jäsen
Minulla on FD35 lämmittänyt 13 vuotta 110-neliöistä v. 2003 rakennettua taloa. Pari huonetta on vajaammalla lämmöllä, kun tykätään nukkua viileämmässä ja yksi huone on vähällä käytöllä muuten. FD35 on riittänyt ok ettei ole tarvinnut lattialämmitystä käyttää, mutta viime talvena alkoi näkyä jo vähän hiipumisen merkkejä. Nyt tällä viikolla se antautui siten, että näillä keleillä tulee vain 29-asteista ilmaa ulos kakkospuhalluksella. On varmaan nyt parempi hommata uusi.

Olen lukenut nyt monia ketjuja, ja koko tämän ketjun, ja RW-sarjan pumput kiinnostavat ehkä potentiaalisimpina vaihtoehtoina. Olisi muutama kysymys/pohdinta:
- RW35:lle tehdyn pakkaskorjauksen/-päivityksen vaikutus ei vissiin selviä ennen kovia pakkasia. VTT:n testeistä ei oikein voi vetää päätellä määräänsä enempää kun RW25 on testattu täydellä puhallusteholla ja FD-sarja vajaalla. Voisikohan olettaa pärjäävän RW25:lla jos on pärjännyt FD35:lla?
- Jos RW35 toimisi kovilla pakkasilla kuten on luvattu, niin se taitaisi olla varmempi vaihtoehto tehojen puolesta. Onko näiden mitsujen suhteen mahdollisesta ylimitoitoituksesta (RW35 vs RW25) haittaa?

RW:n isommalle sisä- ja ulkoyksikölle löytyy tilaa. Jossain viestissä joku mainitsi, että FD:n jälkeen RW:n sisäyksikkö tuntui hiljaisemmalta. Se olisi iso plussa.
 

Maalainen

Vakionaama
Olen lukenut nyt monia ketjuja, ja koko tämän ketjun, ja RW-sarjan pumput kiinnostavat ehkä potentiaalisimpina vaihtoehtoina. Olisi muutama kysymys/pohdinta:
Liian vähän kokemusta että osaisin vastata kysymyksiisi, mutta huomioi ainakin se, että RW35 vaatii 16A sähkösyötön. Muistaakseni FD35:lle riitti 10A(?) RW25:lle riittää 10A.
 

RauskiH

Vakionaama
Minulla on FD35 lämmittänyt 13 vuotta 110-neliöistä v. 2003 rakennettua taloa. Pari huonetta on vajaammalla lämmöllä, kun tykätään nukkua viileämmässä ja yksi huone on vähällä käytöllä muuten. FD35 on riittänyt ok ettei ole tarvinnut lattialämmitystä käyttää, mutta viime talvena alkoi näkyä jo vähän hiipumisen merkkejä. Nyt tällä viikolla se antautui siten, että näillä keleillä tulee vain 29-asteista ilmaa ulos kakkospuhalluksella. On varmaan nyt parempi hommata uusi.

Olen lukenut nyt monia ketjuja, ja koko tämän ketjun, ja RW-sarjan pumput kiinnostavat ehkä potentiaalisimpina vaihtoehtoina. Olisi muutama kysymys/pohdinta:
- RW35:lle tehdyn pakkaskorjauksen/-päivityksen vaikutus ei vissiin selviä ennen kovia pakkasia. VTT:n testeistä ei oikein voi vetää päätellä määräänsä enempää kun RW25 on testattu täydellä puhallusteholla ja FD-sarja vajaalla. Voisikohan olettaa pärjäävän RW25:lla jos on pärjännyt FD35:lla?
- Jos RW35 toimisi kovilla pakkasilla kuten on luvattu, niin se taitaisi olla varmempi vaihtoehto tehojen puolesta. Onko näiden mitsujen suhteen mahdollisesta ylimitoitoituksesta (RW35 vs RW25) haittaa?

RW:n isommalle sisä- ja ulkoyksikölle löytyy tilaa. Jossain viestissä joku mainitsi, että FD:n jälkeen RW:n sisäyksikkö tuntui hiljaisemmalta. Se olisi iso plussa.



Rw35 pakkaskorjauksesta ei ole vielä kokemuksia kun lämpötila ei ole ainakaan täällä laskenut vielä edes -15c.

Tuo rw25 taitaa olla teholtaan aika vastaava kuin fd35 jos ei jopa karvan tehokkaampikin. RW35 ei taivu yhtä pienelle ottotehollle kuin 25 joten katkokäyntiä tulee hieman enemmän. Sisäyksikön äänessä on selkeä ero verrattuna fd tai fh sarjaan
 

RauskiH

Vakionaama
Pahimpia kelejä kyllä syksyn kosteat nollan tuntumassa olevat kelit. Kennot jäätyy nopeasti.
Näin on, omakin pumppu tippunut pahimpien kelien aikaan n. 40min lämmitysjaksolle kun lämpötila nollassaja kosteuprosentti lähes 100. Turhaan ei sulatukset tällöinkään tule kun kenno niin tukossa että sen kuulee jo UY puhallusäänestä
 

B12

Aktiivinen jäsen
Aikamoista sulattelua ollut nyt menossa, kosteus 99% niin alle tunnin jaksoja vetelee.
2x LN25 niin tiheään sulattelee rönttäkelillä ja sulatusvettä tulee lotisemalla. Kennot paksussa kuurassa kun sulattaa, eli tarpeen on. En tiedä jos lämmittäisi 4h yhteen putkeen, niin miten tukossa olisi. Tuskin menisi mitään ilmaa enää läpi.
 

varamies

Jäsen
Tänään tuli RW25 ottamaan epäkuntoon menneen FD35:n tehtävät. Ensivaikutelma on, että sisäyksikkö on selvästi hiljaisempi kuin FD35, vaikka en sitäkään erityisen meluisana pitänyt. Piti useampaan kertaan kokeilla puhallusasetukset läpi, että onko se täysi puhallus niin hiljainen kuin se on, ja että onko ilmamäärä vieläpä isompi kun FD35:ssa. Pakko kai se on uskoa.

Tyytyväisyyttä jatkui viitisen tuntia ja sitten vehje sammui yllättäen ja pyytämättä. Jokunen kirosanan tapainen taisi jo päästä, että tätäkö nämä tekee. Aloin tavaamaan ohjekirjaa ja lopulta huomasin, että i-See-toiminnon off-tila ei tarkoita että se on pois päältä, vaan että laite menee automaattisesti pois päältä jos se ei huomaa elonmerkkejä alueella. Olin laittanut sen siihen off-tilaan luullen, että toiminto on silloin pois päältä.

Manuaalin suomennos on huonohko, eli aika kökkösuomea, vähän kuin jollain Google-kääntäjällä olisi käännetty. Helpompi lukea englanninkielistä.

Pitää viritellä talveksi vähän mittaussysteemejä, että saisi automaattisesti lämpöteho ja COP-käyrää ulos. Raportoin sitten tuloksia tänne.

Pitää myös katsoa saisiko viriteltyä jotain automaatiota, mutta ymmärtääkseni se MELCloud on ainoa rajapinta siihen, ja ilmeisesti sen käyttöä on rajoitettu niin, ettei määräänsä enempää pysty skripteillä rämppäämään sen kautta. Pitää katsoa jos keksisi jotain.

"Infrapuna-blasterilla" ohjaaminen voisi olla yksi alkeellinen ja viimeinen vaihtoehto. Tuossa on se yömoodi, jonka sanotaan hiljentävän piippaukset ja hiljentävän ulkoyksikköä 3dB. Jos se hiljentää ulkoyksikköä, niin silloin varmaan tehotkin tippuvat, vaikka sitä ei manuaalissa sanota?
 

haraldh

Vakionaama
Tähän saa ESP8266 piirin kiinni (ja siihen samalla pari lämpötilaanturia COP-laskentaa varten) jolla se integroituu suoraan Home Assistantiin paikallisesti ohjattavaksi. Melcloud säilyy siinä rinnalla, mutta sitä ei sitten enää tarvita.

 

varamies

Jäsen
Tähän saa ESP8266 piirin kiinni (ja siihen samalla pari lämpötilaanturia COP-laskentaa varten) jolla se integroituu suoraan Home Assistantiin paikallisesti ohjattavaksi. Melcloud säilyy siinä rinnalla, mutta sitä ei sitten enää tarvita.

Kiitos tästä, juuri tällaista olin vailla! Muistan kyllä nyt nähneeni tuon kun kahlasin tämän ketjun aiemmin läpi, mutta kun tässä viikon mittaan on tehnyt pumppumarkkinaselvitystä liiankin kanssa, niin on tullut aivojen ylivuoto. Tuossa on kätevää sekin, että Wemos D1 Minin tai vastaavan saa ottamaan virtansa samasta liittimestä sisäyksikön piirilevyltä.
 

haraldh

Vakionaama
Kyllä, Wemos D1 ei tarvitse mitään jännitteensäädintä tjms vaan pelkällä tuolla piuhalla vaan ja homma rokkaa. Kahden DS18B20-anturin liittämiseen pitää joko juottaa ne tai sitten hankkia pihdit että saa samaan liittimeen kaksi (tai ehkä jopa kolme?) anturia.

Taisin aikaisemmin tilata jonkinlaisen optisen anturin josko sillä saisi mitattua tuulettimen kierrosluvun, pitäisi kaivella pieniä kiinalaatikoita täällä kotona ja katsoa saapuiko sellainen ja saisiko sellaisella tuon ilmamäärän arvioitua vähän paremmin.
 

oem

Aktiivinen jäsen
toki korttien vertailu vähemmilläkin pakkasilla kiinnostaisi.
Samoin kuin sarjanumerot tai valmistusajankohdat niistä ulkoyksiköistä joihin kortti vaihdetaan/on vaihdettu.
 
Viimeksi muokattu:

RauskiH

Vakionaama
toki korttien vertailu vähemmilläkin pakkasilla kiinnostaisi.
Samoin kuin sarjanumerot tai valmistusajankohdat niistä ulkoyksiköistä joihin kortti vaihdetaan/on vaihdettu.
Mulle vaihdettiin kortti syyskuun alussa ja alle -10c ei ole vielä käväissyt kuin satunnaisesti. Ei juurikaan tullut otettua ylös mittaustuloksia vanhalla kortilla lauhemmilla keleillä niin ei ole tarkempaa vertailukohtaa mutta tuntuu toimivan näissä keleissä nykyään ihan samalla tavoin. Myöskään sulatuksissa tai katkokäynnissä en ole havainnut mitään eroa. Mielenkiinnolla odotan oikeaa talvea ja että pakkanen painuisi tuonne -20c tuolle puolen jotta näkee että kuinka kortin vaihto auttoi. Ei vain näytä nytkään ennusteen mukaan kylmenevä kuin -16c niin taitaa vieläkin jäädä vaikutus todentamatta.

Ei ole tainnut vielä Inarin miehelläkään @Eräilves olla tarpeeksi kylmää? Miten lie @pihi käy lähipäivinä kun sinulla on talo huomattavasti kylmemmällä paikalla kuin meillä?
 

oem

Aktiivinen jäsen
Meneekö mittaus oikein.
Aikomus on tehdä tarvitessa reklamaatio lämmitystehosta ja siihen tarvitsen mittauksia joita ei voi kiistää.
Lamelleista mittaamalla heijastuu helposti kennon lämpötila. Tuo lappu on post-it, maalattu mattamustaksi.
Käykö tuo punainen piste mittauskohdaksi ir-mittarilla vai onko muu parempi?
 
Viimeksi muokattu:

RauskiH

Vakionaama
Meneekö mittaus oikein.
Aikomus on tehdä tarvitessa reklamaatio lämmitystehosta ja siihen tarvitsen mittauksia joita ei voi kiistää.
Lamelleista mittaamalla heijastuu helposti kennon lämpötila. Tuo lappu on post-it, maalattu mattamustaksi.
Käykö tuo punainen piste mittauskohdaksi ir-mittarilla vai onko muu parempi?
Omasta mielestäni joku tuommoinen johdollinen on luotettavampi kuin ir mittari. On myös hyvä siinäkin mielessä että saat samalla mittarilla mitattua imuilman lämpötilan laittamalla mittarin sisäyksikön päälle

 
Viimeksi muokattu:

Maalainen

Vakionaama
Ei IR-mittarilla voi mitata mitään pisteen lämpötilaa vaikka siinä laser piste tähtäämistä varten onkin. Se mittaa lämpötilasäteilyä sitä suuremmalta alueelta mitä kauempana mittaria pitää. Lisäksi sen näyttämään vaikuttaa mittarin lämpötila, eli sitä ei saisi pitää pitkään siinä lämpimässä ilmavirrassa mitä pumppu puhaltaa. Sen näyttämät lukemat on helppo kiistää ja itsekkin menettää yöunet turhan takia jos niitä ei varmista oikealla lämpömittarilla.
 

Eräilves

Aktiivinen jäsen
Mulle vaihdettiin kortti syyskuun alussa ja alle -10c ei ole vielä käväissyt kuin satunnaisesti. Ei juurikaan tullut otettua ylös mittaustuloksia vanhalla kortilla lauhemmilla keleillä niin ei ole tarkempaa vertailukohtaa mutta tuntuu toimivan näissä keleissä nykyään ihan samalla tavoin. Myöskään sulatuksissa tai katkokäynnissä en ole havainnut mitään eroa. Mielenkiinnolla odotan oikeaa talvea ja että pakkanen painuisi tuonne -20c tuolle puolen jotta näkee että kuinka kortin vaihto auttoi. Ei vain näytä nytkään ennusteen mukaan kylmenevä kuin -16c niin taitaa vieläkin jäädä vaikutus todentamatta.

Ei ole tainnut vielä Inarin miehelläkään @Eräilves olla tarpeeksi kylmää? Miten lie @pihi käy lähipäivinä kun sinulla on talo huomattavasti kylmemmällä paikalla kuin meillä?

Tuossahan tuo pöhisee. Ei ole ollut kuin n. -16 täälläkin vielä, ihmeellise lämmin alkutalvi ollunna. Mutta kyllä ne pakkaset sieltä pitäs tullanna..
En ole itsekään huomannut mitään eroa näillä pakkasilla tuon kortin vaihdon jälkeen. Laitoin mittarin tuohon mittailemaan valmiiksi, kunhan pakkaset tullop vua.
 
Back
Ylös Bottom