Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli jos tästä RW35:sesta haluaa maksimi hyödyt irti lämmityksessä, niin kannattaako nyt pitää siis auto asennolla (jos kerta vie enemmän virtaa?) vai tuolla manuaalisesti säädettynä 5 asteikolla?
Pistin tuon sulattelun jälkeen autopuhalluksen testiin ja tällä kokemuksella näyttäisi pitävän puhalluslämpötilaa 45C ja säätää sitten nopeutta lämmitystarpeen mukaan että lämpötila pysyy tuossa. Tämä tarkoittaa sitä että jos manuaalipuhallus on niin kovalla että puhalluslämpötila jää tuon alle niin coppi on parempi ja samalla lämpö leviää paremmin. Toisaalta taas jos lämmöntarve on pieni niin puhallus menee myös pienelle eikä lämpö pääse leviämään. Itse en ole tuosta autopuhalluksesta koskaan pitänyt ja joskus harvoin olen sitä aikoinaan käyttänyt plussakeleillä. Näyttäisi että tällä pumpulla autopuhalluksella on jostain kumman syystä jonkinlainen vaikutus siihen että miten nostaa tehot sulatuksen jälkeen. Ensi yönä ei näytä olevan kunnon pakkasta mutta seuraavaksi on taas luvattu alle -20c niin pitää silloin testata että vaikuttaako mitään pakkastehoihin, tuskinpa vain...Mites teillä tuon auto-puhalluksen kanssa, sulatuksen jälkeen jää todella pienelle tuo puhallus ainakin itsellä?
Pyynti oli 22 ja melcloudissa imu 20.
Ainakin edeltävässä FH:ssa tuntui autopuhalluksella löytyvän "puolikkaat" puhallusnopeuden. Tästä en vielä tiedä kun tuntuu puhisevan vitosella kun on pyynti täysillä että saa äskeisen jäähdyttelyn/sulattelun jälkeen sisälämpötilan takaisin ylösAuto asennolla ei pysty mittamaan tehoa eikä coppia kun ilmamäärä ei ole tiedossa puhalluksen vaihtelun vuoksi. Tosin arvio se on manuaalipuhallukselllakin mutta suuruusluokka oikea.
Toki jos on myös ilmamäärän mittari käytössä. Tai ”kierroslukumittari”.
Pystyyköhän auto asento säätämään puhallusta tarkemmin kuin ne 5 manuaaliasentoa?
Vähän hassu tuo scanofficen vastaus. Sehän on selvä että kuumempaa pukkaa pienemmällä puhalluksella ja päinvastoin. Mutta se ei suoraan kerro tehoa, coppia eikä sitä loppuuko tehot kesken. Lisäksi ottotehokin on vajaa siihen nähden että tehot loppuisi.
Itse olen alla olevalla laskenut joka oli opinnäytetyössäOlikos täällä nyt jokin tarkempi teho/cop laskuri kuin löytämäni Jantin linkki tänne:
Ilmantiheys kannattaa ottaa esim. +45C kohdilta eli 1,11 kg/m3Itse olen alla olevalla laskenut joka oli opinnäytetyössä
En jatkanut tuon 30min jälkeen enään mutta epäilen ettei olisi tuon ylemmäs noussut.Näyttää aika samanlaiselta tehon nostolta stallauksineen kuin minullakin, hieman eri tasoilla pysähtelee. Nousiko teho tuosta vielä yli 2kw?
Nostipa nopeasti tehot ylös ->laitoin kokeeksi itsekin päälle vaikken tykkää yhtään autoasennosta Kun puhallus vaeltelee miten sattuu. Tässä ilmeisesti sama logiikka kuin vanhemmissa mitsuissa eli pyrkii pitämään puhalluksen 50C
Todella kova tuo tehojen pomppaus joskus 6:20 kieppeillä. Joku todella outo jarru on lähtenyt pois päältä kerralla.Ja otetaanpa viimeiset minun mitsun kuulumiset. Eilen laitoin nukkumaan mennessä hieman puolen yön jälkeen puhalluksen 5 ja pyynti täysillä ja pakkasta oli tällöin -24c. niin kuin kuvasta näkyykin niin ei tästä paljoa tehoja irronnut kun hissutelu vähän reilun kilowatin ottotehoilla yön. Aamulla on lämoötila noussut rivakasti ja vähän ennen seitsemää oli enää -18C.Mitsukin oli lämpötilan noustessa tehnyt ihmeparannuksen ja pistönyt kaasun pohjaan
katso liitettä 93590
En usko tämän vaikuttavan kun service manuaalin mukaan vaikuttaa vain pohjavastuksen toimintaan ja siten ihan vastaava kuin edeltävissä malleissa. Lisäksi jos tämä puolittaisi 35 tehot niin tekisi varmaan saman 25:lla. Toki äkkiäpä tuon voi halutessaan testaa puhaltamalla hiustenkuivaajalla lämpöä anturiinUlkolämpötila jarruttaa. Mitä jos huijaisi RW35:ta luulemaan että ulkona ei koskaan ole kylmempää kuin -16°C?
Pyynti?Täällä ei enään -21 pakkasella päästä automaattipuhalluksellakaan yli 1600w :/
31Pyynti?
Ottaa varmaan saman 5 puhalluksella ja pienenee jos pienentää puhallusta?Täällä ei enään -21 pakkasella päästä automaattipuhalluksellakaan yli 1600w :/
16.01.2024 - 18:24:03 - Kulutus: 1615 Watt - Puhallus: 40.5°C - Imu: 25.6°C - Ulko: -21.4°C
No siltähän tämän hetkinen nettitotuus näyttää... Tosin rw25 otanta on pieni kun taitaa perustua ainoastaan @haraldh mittauksiin mutta se kone tuntuu toimivan järkevästi ja on samaa tasoa kuin vtt testissäkinOnko nyt siis uskottava että RW35:sessä on perustavaa laatua oleva bugi ja RW25:nen on kelpo peli??
Tein jo aijemmin tänään automaatilla testin mutta -21 pakkasessa ei päästy juurikaan yli 1600w ottotehon.Duracel, tee vielä auto puhalluksella sama testi. Tässä alla eilisiä noin samoissa pakkasissa kuin sulla yllä:
Lämpömittari Pertsa= perinteinen analoginen putkimittari
sulatus 12:42
lavat alas 12:50, pertsamittari -22, Ouman -24.0. Näyttää Ouman lukemat tulevan hitaammin pakkasesta lämpimämpään päin.
1.86 auto 38.0 25.6 13:14 -23.6, Pertsa 21.5
1.82 auto 39.5 26.6 13:31 -23.1, Pertsa 21+
1.85 auto 39.4 26.0 13:41 -22.9. Pertsa 21+
1.89 auto 40.5 26.4 13:55 -22.6, Pertsa -21 nettilaskurilla:
https://heatpump.epizy.com/?i=1 4058W ja 2.147 COP
1.88 auto 40.3 26.7 14:10 -22.6, Pertsa n. -21
1.71 auto 39.7 26.6 15:03 -22.3, Pertsa n. -21
sulatus 15:17
lavat alas 15:31 ja vähän hönkii lämmintä
1.45 auto 37.3 25.6 15:40 -22.5, Pertsa -21.5
1.9 auto 39.5 26.7 15:48 -22.5, Pertsa -21.5
1.88 auto 40.1 26.4 15:59 -22.6, Pertsa -21.5
vitoselle testi:
1.89 5 39.2-40.1
auto takas
1.95 auto 41.0 26.0 16:56 -21.6, Pertsa -20.5
Nyt iski näköjään RW25 hullunkiertoon. Yöllä klo 03.00 alkoi 30min lämmitystä 10min sulatusta. Tuota teki kunnes klo7.30 alkoi 1,45h lämmitys ja 7min sulatus. Taas klo11-14 30min/10min tahdilla. Nyt loppu ajan mennyt normaalilla 1,45-2h lämmitysjaksoilla.
Mökillä on ollut pyynti 15 ja puhallus on 4. 3 astetta tippui lämpötila sisällä hullunkierron aikana. Ulkona oli -21 kun alkoi ja -23 klo 7.30 alkaen loppuajan.
Kerran olen tänä talvena ihmetellyt miksi lämpötila tippuu yhtäkkiä. Sain home assistantin pystyyn viikonloppuna ja nyt selvisi sekin.
Ja otetaanpa viimeiset minun mitsun kuulumiset. Eilen laitoin nukkumaan mennessä hieman puolen yön jälkeen puhalluksen 5 ja pyynti täysillä ja pakkasta oli tällöin -24c. niin kuin kuvasta näkyykin niin ei tästä paljoa tehoja irronnut kun hissutelu vähän reilun kilowatin ottotehoilla yön. Aamulla on lämoötila noussut rivakasti ja vähän ennen seitsemää oli enää -18C.Mitsukin oli lämpötilan noustessa tehnyt ihmeparannuksen ja pistönyt kaasun pohjaan
katso liitettä 93590
Jotta tässä nyt ei olisi vielä kaikki niin mokoma keksi tänään alkaa ajamaan vähän joka toisena sulatuksena 10 min. mittaisia maksimivetoja puhtaaseen kennoon. Tässähän tuli jo deja vu tunne kun muisteli miten aikoinaan hain pitkään vikaa FH:sta kun se tahtoi aina kovemmilla pakkasilla mennä 35min lämmitysjaksolle.
Service manuaalista katsottuna tässäkin näyttää sulatusanturi olevan, aivan kuten FH:ssakin kennon alimmaisissa putkissa ja liekö se jäässä kompuran huovan kanssa kuten oli FH:ssa. Viime talvena en noteerannut tätä ongelmaa kertaakaan mutta lieneekö pitkä pakkasjakso ryydyttänyt tuon anturin kun täällä on tainnut viimeksi olla kunnolla lämpimäm puolella syyskuussa (lokakuussa taisi joinain päivinä käydä pari astetta plussalla ja viime viikolla käväisi myös juuri ja juuri lämpimän puolella).
En alkanut pakkasessa takuun alaista konetta aukomaan vaan kääräisin sen pressun sisään ja laitoin jäähdytykselle. Ulkona sen verran pakkasta että meni hyvä tovi ennen kuin ulkoanturi sai tarpeeksi lämpimiä lukemia ja kompurakin lähti käyntiin. Toivottavasti tuo anturi ehti nyt sulamaan... no seuraava sulatus näyttää miten kävi
katso liitettä 93592
katso liitettä 93595
Toki lämmitysteholle on lupaus mutta onhan näissä viesteissä laskettu lämmitystehojakin lämpötilamittausten perusteella ja kaus luvatusta jäädään vaikka olisi minkälaista virhemarginaalia. Toissa yönä itselläni oli kone täydellä puhalluksella ja pyynnillä eikä pakkastakaan ollut edes ihan -25c niin neljän tunnin (sisältää 2 sulatusta) keskimääräiseksi ottotehoksi jäi alle 1,1kw huipputehon ollessa 1,3kw. Ei tuosta scannokaan saa 4kw antotehoa laskettua kun COPin pitäisi lähennellä neljää. Jotta tuohon 4kw tehoon päästäisiin niin kyllä silloin pitää ottehon olla (lähes) maksimissa kun sulatuksen aikana lämmöntuotto on seis tai oikeastaan miinuksella n. 10min ajan ja sen lisäksi ottotehojen ja samlla antotehon ylösnosto on tuskastuttavan hidasta ja siihen menee n. 20 minOttotehojen vahtiminen on vähän epämääräistä, laitteellehan luvataan ulosanti, 'nimellisteho' -25C. Joka olisi 3.5kW RW25 ja 4kW RW35. Jos katsoo VTT:n testejä pumppujen ottoteho laskee kylmässä kun pumpattavaa kaasua alkaa olla vähemmän - eli sitä antotehon temppuilua pitäisi todistella jo aikoo saada Skannon jotain tekemään. Toki joku 1600W vaatii aikamoiset -25C COPit että RW35 antaa 4kW.



Juu kyllä huurre tarttuu näihinkin. Tässä pari kuvaa pojan RW35:sta.Kuvat otettu joulukuun alusssa kun oli kovat tuiskut. Manuualisulatuksen ja takaritilän poistamisen jälkeen on pysynyt normaalina.Itselläni ei ole mitään mittaria millä mitata tuota virran kulutusta tuosta mitsusta.
Mutta nyt lauhempaa, pakkasta enään -15. Ulkona kun käy, niin kuulee selvästi ja tuntee kun ulkoyksikkö puhaltaa reippaasti kovemmin mitä kovemmalla pakkasella.
Hyvin tuntuu kerryttävän huurteeseen ennenkuin sulatus alkaa..
Käy hakee joku halpa digimittari missä on ulkomittaus piuhalla ja alue yli +50astMillaisilla mittareilla mittailette lämpötiloja sisäyksiköstä ja mistä kohtaa? Olisi mielenkiintoista kokeilla tästä omasta rw35 joka asennettu joulukuussa 2023 eli suht tuore tapaus. Onnistuuko fluken yleismittariin liitettävällä anturilla?
Millä mittasit?Yllätyin positiivisesti, kun mittasin puhalluslämpötilaksi +36, vaikka ulkona on -34. Puhallinopeus 2, pyynti 22, pumppu RW35.
Voi laittaa jouset. Kompressorin puolelle pitää laittaa muutamat aluslevyt lisäksi, niin saa yksikön suoraan, kun jouset painuu sieltä enemmän.Tuossa Rw:ssä kun taitaa olla aika painava ulkoyksikkö niin riittääkö se alle vaimmennukseksi jouset vai pitääkö tyytyä kumeihin?
Perinteisellä mittasin, mutta tuo 36 oli kyllä huippulukema ennen sulatusta. Nyt kun seurannut pidempään, niin ei noin korkeana pysy jatkuvasti.Millä mittasit?
Meillä Perinteiset mittarit -35, pyynti 31, imuilma 22.3 ja puhallus 25.4 ja puhallus ykkösellä (hiljainen puhallus)
Ainoastaan sulatuksen aikana sisäyksikkö pitää poikkeavaa ääntä meillä. Kuvailisin ääntä kohisevan, kolisevan ja rahisevan sekoitukseksi.RW25 omakotitalossa. Ulkoyksikkö seisoo jaloillaan maassa. Antaako teillä sisäyksikkö soivan/ulisevan hieman aaltoilevan äänen, joka kuuluu puhallusäänen ylitse? Ääni tulee ja menee kestäen ehkä muutamia kymmeniä sekunteja-pari minuuttia. Sitten voi olla kymmenien minuuttien tauko. Ääntä on sanallisesti mahdoton kuvata, mutta se kuuluu varsin selkeästi. Ääni kuuluu koko taloon ja siihen havahtuu kun se alkaa. Nyt kun lämpötila ulkona nousi noin 13 pakkasasteeseen aiemmasta noin 20 asteesta, ei ääntä kuulu. Siitä ounastelen, että ääni aiheutuu jotenkin ulkolämpötilasta tai lämmöntarpeesta. Vaikuttaa siltä, että ääni tulee sisäyksikön oikeasta päädystä, siis siitä jossa sähkövermeet ovat ja kylmäaineputkisto menee ulos. Onko arvauksia mistä johtuu?