Valokuidun kaivamista

Husky

Hyperaktiivi
No, olipa siinä mielessä positiivinen "katselmus", että näköjään valtiossa on joku joka tietää IT asioista vähemmän kuin itse tiedän.

Näytin telekaapin ja piuhat ja kysyin laitetaanko tähän vai pitääkö harkita muuta paikkaa, niin ei osannut sanoa yhtään mitään. Kysyin koekysymyksenä mm. että pitääkö reititin laittaa varastoon vai sisälle taloon, niin vilpittömästi näki ettei yhtään tiennyt.

Alkoi "alustavasti" sitten laittaa ulkoboksia (josta ei osannut sanoa mitä boksiin tulee) paikalleen ja putkia seinään.
Mietin siinä, että onko paikka oikea ratkaisu (tosiaan kun en tiedä noiden vm1997 johtojen toimivuudesta) ja heitin arpaa mielessäni, mutta annoin kaverin tehdä hommansa.

Maatutka ei näyttänyt puhelinpiuhaa eikä KTV piuhaa eikä sähköjohtoja vaikka haki niitä suht huolella. Tiedän n. metrin tarkkuudella missä menevät.

Olisin toivonut ensikontaktin olevan vähän IT tietäväisempi. Tässä voi mennä jotakin vikaan nyt kun en tiedä asiasta muuta kuin mitä tässä ketjussa kerrottu kysymyksiini (kiitos kaikille)

AjuriPee

Jäsen
Kävihän se valoo (tai siis niiden alihankkija) meilläkin asentamassa ulkoyksikön. Tosin sekin jäi laittamatta, mutta hommat kyllä tuli hoidettua päin persettä. Vieläkin on tuossa samassa vaiheessa, tiilen tosin uusin kun en halunnut jättää sinä tuohon jamaan, sekin piti tehdä itse ei kuulemma kuulu asennukseen, ongelmat hoitaa omistaja.

Liitteet

• tiili.jpg
    tiili.jpg
    746,8 KB · Katsottu: 124

Husky

Hyperaktiivi
Kävihän se valoo (tai siis niiden alihankkija) meilläkin asentamassa ulkoyksikön. Tosin sekin jäi laittamatta, mutta hommat kyllä tuli hoidettua päin persettä. Vieläkin on tuossa samassa vaiheessa, tiilen tosin uusin kun en halunnut jättää sinä tuohon jamaan, sekin piti tehdä itse ei kuulemma kuulu asennukseen, ongelmat hoitaa omistaja.
Tässä syy miksen halua, että mennään tiiliseinän läpi!

Mutta nyt selvisi, että tontille tulee peräti neljä eri käyntiä eri toimijoiden toimesta. Tämä eka käynti oli sen verran holtiton, että täytyykin laittaa kyltti, että kuituun liittyviä toimintoja ei saa tehdä ilman, että olen paikalla. Otsallakin näkee, että mistä sähköjohdot nousee sähkökaappiin, mutta etteivät sahaa siitä katki niitä.

Portilla menee lisäksi KTV-piuha ja kun todistetusti maatutka ei sitä havaitse, niin saas nähdä meneekö se katki tässä hommassa. Kuinkahan syvälle ne on laitettu, että olisiko tarpeeksi syvällä tuossa oman tontin ja kunnan rajalla :hmm:

pökö

Kaivo jäässä
Iskukoneella tehty sisältä ulospäin?

Tässä syy miksen halua, että mennään tiiliseinän läpi!

Niinpä niin, aika harvinaista että noin lohkeaa, tälläkin seutua on varmaan lähemmäs tuhannen tiiliseinän läpi menty, eikä ole tuollaisia lohkeamisia tiedossa.

Ilmalämpöpumpun asentaja tosin sai yhden ylärivin tiilen irti, kun teki läpiviennin liian korkealle.

Portilla menee lisäksi KTV-piuha ja kun todistetusti maatutka ei sitä havaitse, niin saas nähdä meneekö se katki tässä hommassa. Kuinkahan syvälle ne on laitettu, että olisiko tarpeeksi syvällä tuossa oman tontin ja kunnan rajalla :hmm:

Kyllä havaitsee, jos on tosiaan KTV piuha.

Kaikki ne menee paskaksi jos et itse kaiva

Ei mene. Hyvin harvinaista. Ja jos menee, se korjataan.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mutta nyt selvisi, että tontille tulee peräti neljä eri käyntiä eri toimijoiden toimesta.
Noi hommat on nykyisin niin palasteltuja pieniä pätkiä ettei mitään järkeä! Yksi kaivaa lapiolla tonttiosuuden, toinen sen kaupungin osuuden, kolmas puhaltaa kuidun, neljäs tekee sisäosuuden ja tokihan sitten siellä operaattorin puolella se viides kytkee vermeet lopulta toimintaan ja kuudes paiskaa laskun perään.

pökö

Kaivo jäässä
Niinpä niin, aika harvinaista että noin lohkeaa, tälläkin seutua on varmaan lähemmäs tuhannen tiiliseinän läpi menty, eikä ole tuollaisia lohkeamisia tiedossa.
Menty sitten ne tuhat kohdetta ulkoa sisäänpäin niinkuin kuuluukin tai porattu timatilla tai muulla mikä ei iske.

Tiilestä lähtee aina pala pois kun iskukoneen terä tulee siitä läpi, aina.

Husky

Hyperaktiivi
Kaivamalla itse varmistin pois omat vahingot... meni kuntoilusta.
Ai perkule, olisikin pitänyt tivata tarkka kohta mistä pitäisi kaivaa. Oli aika epämääräistä heilumista ja tiirailua ko kaverilla. No ehkä tonttiporukka katsoo sitten tarkemmin ja ei ole niin väliä. Täytyy miettiä jos itse kaivaisi. Tosin tiukassa olevaa soraa paikoitellen ja maakin jäässä, kun nyt tämä touhu jo alkoikin.

Maasahasta puhui, että jos sillä touhuavat talon seinän lähellä josta juurikin sähköjohdot nousevat sisään, niin huhhuh.

Kuitu varmaan talon vieressä tulee styroksien päälle? Onkohan nuo vain jossakin 20cm syvyydessä meillä

AjuriPee

Jäsen
Menty sitten ne tuhat kohdetta ulkoa sisäänpäin niinkuin kuuluukin tai porattu timatilla tai muulla mikä ei iske.

Tiilestä lähtee aina pala pois kun iskukoneen terä tulee siitä läpi, aina.
Näin on, kyllä lähtee aina pala/koko tiili paskaksi kun tuommoiset tunarit lähetetään töihin.
Mielenkiintoista on tämä niiden suhtautuminen korjaukseen. Katselmoinnissa piti nimi raapustaa tabletin näytölle jossa nuo vastuut oli vaalean harmaalla ja sivun yläosassa, poika sipasi nopeasti näytön alaosaan missä oli viiva että nimi tuohon joka merkkaa että tontti katselmus on suoritettu. Sitten kun tuon "sopimuksen" printtaa paperille tai pdf filuun niin kappas tekstit näkyy nätisti mustana ja selvänä. Kyllä jää mukava fiilis valoon toiminnasta, ja niiden kätyreistä

Liitteet

• IMG_20250314_143033.jpg
    IMG_20250314_143033.jpg
    171,3 KB · Katsottu: 97
Viimeksi muokattu:

juukeli

Aktiivinen jäsen
Noi hommat on nykyisin niin palasteltuja pieniä pätkiä ettei mitään järkeä! Yksi kaivaa lapiolla tonttiosuuden, toinen sen kaupungin osuuden, kolmas puhaltaa kuidun, neljäs tekee sisäosuuden ja tokihan sitten siellä operaattorin puolella se viides kytkee vermeet lopulta toimintaan ja kuudes paiskaa laskun perään.

Ei tuossa nyt ole puoliakaan siitä henkilömäärästä joka oikeasti osallistuu valokuituliittymän rakentamiseen. Kun se liittymismaksu jaetaan kaikille niin siitä ei paljoa jää... ;)

Husky

Hyperaktiivi
Näin on, kyllä lähtee aina pala/koko tiili paskaksi kun tuommoiset tunarit lähetetään töihin.
Mielenkiintoista on tämä niiden suhtautuminen korjaukseen. Katselmoinnissa piti nimi raapustaa tabletin näytölle jossa nuo vastuut oli vaalean harmaalla ja sivun yläosassa, poika sipasi nopeasti näytön alaosaan missä oli viiva että nimi tuohon joka merkkaa että tontti katselmus on suoritettu. Sitten kun tuon "sopimuksen" printtaa paperille tai pdf filuun niin kappas tekstit näkyy nätisti mustana ja selvänä. Kyllä jää mukava fiilis valoon toiminnasta, ja niiden kätyreistä
Ei hitto. "Katselmoijaa" ei vähempää olisi voinut kiinnostaa kaapeleiden paikka maassa tai läpiviennin kohdalla (laittoi ulkoboksin juuri siihen missä sanoin kulkevan johdon oven päällä, eikä siihen missä on läpivienti jo valmiiksi ja sanoin että siitä).
Täytyykin olla allekirjoittamatta tuollaista lomaketta jos taso on tätä.

puuteknikko

Vakionaama
Noita on monenlaisia kun on alihankintana. Omalla kiinteistöllä kävi asialliset kaverit Valoolta sekä laittamassa purkin seinään, että vetämässä putken seinältä tontin reunaan. Kummankin kanssa käytiin rauhassa läpi paras reitti kanavalle ja kohta seinässä. Itsellä kun oli jo GC:n purkki seinässä niin sumplittiin toisen paikka niin, että eivät ole toistensa tiellä teknisessä tilassa.

-Teme-

Vakionaama
Tuossa on 4 erinlaista työvaihetta ja tarvitaan 4 erilaiset työvälineet.
Pikkukone pihalle, isommalla / auraten runko, puhallustiimi ja sisäasennus porukka. Jokaisella oma erikoisala johon tarvitaan omanlaiset vehkeet. Ei ole kovin fiksua että sen CAT hytistä tulee kaivurikuski tekemään sisäasennuksia

Ärjy

Aktiivinen jäsen
Ainakin täälläpäin Valokuitusen verkossa itse valokuituun liittyvän teki toinen firma ja toinen teki kaivuut ja putkien vedon. Ei mitään neljää porukkaa.

Börje

Jäsen
Tein itse hyvissä ajoin etukäteen pihalla kaivuun ja laitoin 50 mm suojaputken (Rotomon) plus reiän valesokkeliin (erittäin viistoon ettei paljon tarvitse taivuttaa eikä vesikään nouse) niin että ei voi epäonnistua. No kaapelin suojakouru pitää asentaa uudestaan kun kelit lämpenevät, asentajalla oli mukanaan köpöistä suojaa ja ihan väärän kokoiset kiinnityspannat (niin isot että on pitänyt muksia ruttuun jotta pitävät kourun seinässä) ja on kyllä rivon näköinen asennus. Otan irti, paikkaan seinän, maalaus (onneksi muutenkin olen ko. sokkelia ensi kesänä tuunaamassa, eli ei varsinaisesti aiheuta lisähommaa) ja sitten kunnollinen kouru oikean kokoisilla kiinnikkeillä (on jo hommattu ja odottavat tallissa asennusta), saa OCD levon.

-Teme-

Vakionaama
Nyt on tonttikatselmus ja sisäasennukset tehty.
Kaikki meni just niin kun olin plänänny. Ulkoboxi tuli johon sen näytin ja sisäkaapeli sitä reittiä kun tarjosin vedettäväksi, sekä kuitumuunnin (sisäboxi) osoittamaani paikkaan. Nyt vaan jään odottamaan milloin ulkona kaivuut valmistuvat. Kaivinkoneet ovat ilmestyneet tänään kylälle rungon rakentamista varten

Husky

Hyperaktiivi
Täällä Eletelin kaveri tutkailee Elenian kaapeleita, muttei ole löytänyt meille tulevaa kaapelia vaikka mielestäni ihan oikeasta paikasta haeskeli.

Tekeekö noilla tutkilla mitään, kun kuituasentajafirman tyyppikään ei löytänyt sähköjohtoa eikä KTV eikä puhelinpiuhaa?

Talon puoleisesta päästä on +/-30cm tarkkuudella tieto missä ovat.

Viemäriputken löysi mutta sanoi ettei laitteen pitöisi sitä piipata

kkk

Aktiivinen jäsen
Meillä n. 15v aiemmin salaojakaivantoa varten tuli kaveri merkkaamaan sähkönsyöttökaapelin, laittoi jonkun signaalilähettimen kadun sähkökaappiin, ja sit löysi helposti, tiesi suunnilleen syvyydenkin, n. 0,5m.

jrz

Jäsen
Meillä kaivoi Valoon urakoitsijan miehet sadevesiputken poikki vaikka sanoin, että putki menee tossa. Yllätys oli suuri, kun sitten tulivatkin korjaamaan jälkensä, kun reklamoin.:)

Husky

Hyperaktiivi
Miksi nämä nyt, kun on maa jäässä ja sataa luntakin lisää, tulevat kauhealla höyryllä?
Eihän nuo edes näe mitä kaikkea on lumikinosten alla esim viemärinkansia kun maalailevat lumeen viivoja.

Ilomielin kaivaisin itse oman tontin, mutta ei hitossa kun on umpijäässä.

Varmaan talon lähellä kuitu tulee styroksien päälle? Tosin pinnasta vain n 20cm syvyydellä muttei kai niitä riepotella?

HiTec

Varmaan talon lähellä kuitu tulee styroksien päälle? Tosin pinnasta vain n 20cm syvyydellä muttei kai niitä riepotella?
Meillä kaveri leikkasi Finnfoam routasuojista nätin siipaleen, asetteli kuidun mikroputken sinne alle ja tuon siipaleen siististi takaisin paikalleen.

Husky

Hyperaktiivi
Uusi idea tuli vielä vaikka sisäverkkoa tullut pohdittua jo:
Telekaappiin, jonka lähelle tulee kuituboksi, tulee muös KTV:n antennijohdot, niin kai sen voi liittää kuituboksiin ja saada netti jaettua siten ko huoneeseen?
Varmaan tuolla on parempi nopeus kuin cat5:llä?

Tuota KTV:tahan ei tarvii enää kun on kuitu ja TV näkyy netin kautta (ja näkyisi jo nykyiselläkin netillä kyllä).

Ps hirvitti lähteä töihin kun suunnaton määrä kaivinkoneita hääri naapurustossa. Ei ainakaan koneiden määrästä ole kiinni

bungle

Vakionaama
Telekaappiin, jonka lähelle tulee kuituboksi, tulee muös KTV:n antennijohdot, niin kai sen voi liittää kuituboksiin ja saada netti jaettua siten ko huoneeseen?
Itse laitoin toisella kuidulla kaapelimuuntimeen, niin sain KTV:n kuidun kautta (vanhan DVB-T2:n tilalle). Eli DVB-C. Sun tapauksessa vetäisin CAT6:t tai kuidut paikalleen vetämällä ne coax-kaapelijohdot pois (teippaat/sidot CAT kaapelin tai kaksi toiseen päähän ja vedät toisestä päästä ne paikalleen). Jos siis liikkuvat ja ovat putkitettu. Näin tein itse vahoilla puhelinjohdoilla ja nyt puhelin rasioiden kohdalla on 2kpl ethernet pistoketta.

-Teme-

Vakionaama
Oliko tuo sisäkaapeli niinku kuitua ja kuinka pitkälle sitä vetivät?
Minkälaista tuo sisäkaapeli oli, jäykkää, kuva?
kuitukaapeli on hyvin taipuisaa 3mm paksua narua. Molemmissa päissä SC liitin joka kasvattaa läpivientien osalta.
Tuo kaapelia oli valmiiksi pakattuina pätkissä. 1m, 2.5m, 5m, 7.5m suunnilleen jos muistan oikein. Mulle tuli 5m pätkä.
ulkoboxi ulkoseinälle, jossa muutos mikrokanavan kuidusta, sisäkuituun. purkin selästä reikä seinään ja n.3,5m eteisen kaapin sokkelissa, josta pääsee data-sähkökaappiin, eli tähän riitti 5m kaapeli justiinsa hyvin
IMG_2471.jpeg

Husky

Hyperaktiivi
Itse laitoin toisella kuidulla kaapelimuuntimeen, niin sain KTV:n kuidun kautta (vanhan DVB-T2:n tilalle). Eli DVB-C. Sun tapauksessa vetäisin CAT6:t tai kuidut paikalleen vetämällä ne coax-kaapelijohdot pois (teippaat/sidot CAT kaapelin tai kaksi toiseen päähän ja vedät toisestä päästä ne paikalleen). Jos siis liikkuvat ja ovat putkitettu. Näin tein itse vahoilla puhelinjohdoilla ja nyt puhelin rasioiden kohdalla on 2kpl ethernet pistoketta.
Juu, ja nyt tästä tuli mieleen, että nuo coaxit voivatkin liikkua putkissaan vaikka nuo cat5: t vaikuttavat olevan jumahtaneen putkiin.

Täytyykin kokeilla coaxien liikkumista!

Husky

Hyperaktiivi
Nyt on tonttikatselmus ja sisäasennukset tehty.
Kaikki meni just niin kun olin plänänny. Ulkoboxi tuli johon sen näytin ja sisäkaapeli sitä reittiä kun tarjosin vedettäväksi, sekä kuitumuunnin (sisäboxi) osoittamaani paikkaan. Nyt vaan jään odottamaan milloin ulkona kaivuut valmistuvat. Kaivinkoneet ovat ilmestyneet tänään kylälle rungon rakentamista varten
Mikä sisäkaapeli eli kiinnostaako teilläpäin kuituasentajia talon sisäverkkokin kuituboksilta eteenpäin?

HiTec

Mikä sisäkaapeli eli kiinnostaako teilläpäin kuituasentajia talon sisäverkkokin kuituboksilta eteenpäin?
Ulkoseinän boxiin tulee se (sininen) mikroputki, jossa putkessa kulkee se 2mm paksu musta usein 4-säikeinen kuitu. Tuossa boxissa noista säikeistä otetaan yksi, joka liitetään tuohon ylemmän kuvan 3mm harmaaseen kuituun, joka sitten putkitetaan jotain kautta taloon sisään sinne mediakaappiin tms. jossa on se kuitupääte. Tähän kuitupäätteeseen loppuu sen kuituasentajan mielenkiinto. Eli tuo harmaa kuitu sieltä ulkoboxista tuonne mediakaappiin on se @-Teme- tarkoittama "sisäkaapeli" ja tuosta kuitupäätteen RJ45 liittimestä eteenpäin sitten vetelet itse sitä omaa LAN-sisäverkkoasi.

-Teme-

Vakionaama
Itsellä on tuossa samassa kaapissa myös kiinteistön eth verkko päätetty (24 tupla-rasiaa, sekä 12 sinkku pistettä) ehkä vähän laajempi kuin perus OKT yleensä...
kuitupääte, eli mediamuunnin on tuosta vasemmalla olevalla seinällä, joten kaapelointi sen ja reittimen välillä ei ole ongelma
IMG_2478.jpeg

roots

Hyperaktiivi
kuitukaapeli on hyvin taipuisaa 3mm paksua narua. Molemmissa päissä SC liitin joka kasvattaa läpivientien osalta.
Tuo kaapelia oli valmiiksi pakattuina pätkissä. 1m, 2.5m, 5m, 7.5m suunnilleen jos muistan oikein. Mulle tuli 5m pätkä.
Ok, se on sitten sitä samaa mitä itellä on Valoon purkkien välillä 0.5m kun ne on ihan vierekkäin...
Itellä tulee kuitu kadulta suoraan sähkökeskuksen alle ja siinä kaikki romppeet eikä ulkoboxia ollenkaan.

roots

Hyperaktiivi
Juu, ja nyt tästä tuli mieleen, että nuo coaxit voivatkin liikkua putkissaan vaikka nuo cat5: t vaikuttavat olevan jumahtaneen putkiin.

Täytyykin kokeilla coaxien liikkumista!
Täällä olen vetänyt coaxiputkeen nettipiuhan vierelle eli on molemmat samassa putkessa.

-Teme-

Vakionaama
Ok, se on sitten sitä samaa mitä itellä on Valoon purkkien välillä 0.5m kun ne on ihan vierekkäin...
Itellä tulee kuitu kadulta suoraan sähkökeskuksen alle ja siinä kaikki romppeet eikä ulkoboxia ollenkaan.
Se olisi ollut myös vaihtoehto, mutta tuo ulkoboxi toimi tässä tapauksessa OK

roots

Hyperaktiivi
Se olisi ollut myös vaihtoehto, mutta tuo ulkoboxi toimi tässä tapauksessa OK
En halunnut tuota ulkoboxia näkyvälle paikalle, jos tuo CG vielä tulee niin sitten taitaa boxi tulla seinälle...toisaalta en usko että alkavat kaivaa koska Valoo vei jo rusinat pullasta. CG:llä 1kk aikaa tehdä rakennuspäätös jos meinaavat ja ei merkkiäkään päätöksestä.

Back
Ylös Bottom