Nostetaas ketju taas pinnalle. Perustin ketjun reilu 3,5 vuotta sitten ja vielä ollaan kaukolämmössä. Talossa on tehty muuta remppaa ja lämmitysjärjestelmän vaihto on jäänyt tauolle. Tavoitteeni on vaihtaa vilppiin syksyn aikana, riippuen siitä miten remontti etenee. Vaihtoehdot ovat tällä hetkellä:
- Panasonic T-CAP Saksasta. 16 kW vehjes ei valitettavasti ole tarjouksessa, joten se vähentää tämän vaihtoehdon mielekkyyttä. Ehkä 12 kW pelilläkin pärjäisi 90% talvista ilman vastuksia, mutta mieluummin ottaisin 16 kW mallin. Tämän lisäksi pitäisi hommata puskuri + vastus ja lämminvesivaraaja + maateline muut tilpehöörit jostain. Huoltoakin tälle saisi tarvittaessa Suomesta.
- Sprsun 20 kW, 22 kW tai 29 kW + sisäsarja + sprsun puskuri ja varaaja sekä maateline AntinValinnasta. Tämän etuna on hinta (varauksin) ja saatavuus kotimaasta (verkkokaupassa tällä hetkellä loppu, lisää tulee 28.8.). Huonoina puolina mahdolliset haasteet huollon saatavuuden kanssa (jos/kun sellaista vuosien aikana tarvitsee). Antti kyllä vastasi kyselyyni todella nopeasti, joten siitä tuskin jäisi kiinni, mutta Sprsun huoltoja tekevää liikettä ei taida olla? Antinvalinnan puskurisäiliöt ja lämminvesivaraajat ovat houkuttelevan hintaisia. Mietin, että jos hommaan noi, mutta eri merkkisen pumpun, niin voikohan tulla jotain haasteita? Yritin tutkia lämminvesivaraajan tietoja ja mielestäni siinä ei ole käsin säädettävä termostaattia, vaan lämpöpumppu ohjaa sitä. Myöskään puskurivaraajassa ei ole termaria, vaan sitäkin ohjaa pumppu. Kysyin termostaatista Antilta ja hän vastasi, että "Puskurivaraajassa sekä käyttövesivaraajassa 6kW vastus joka on mahdollista kytkeä ilmavesilämpöpumpun ohjaukseen. Kontaktorille mahdollista tuoda myös erillinen termostaatti jolla ohjataan sähkövastusta tarvittaessa."
Panan tai Sprsunin hankintaa hidastaa myös se, että minulla ei ole laitteille asentajaa. Antti mainitsi asennuksia tekevän firman, mutta he eivät kuulemma ota tällä hetkellä uusia työmaita kiireen vuoksi. Jos tiedätte jonkun, joka tekee asennuksia Helsingissä itse hankituille laitteille, niin saa vinkata minulle.
- TCL kotimaasta asennettuna
https://tcl-tekniikka.fi/. Tämä on uusi tulokas, jolle saa asennuksen ja tukea tarvittaessa. Ainakin myyntipuheiden mukaan. Speksit uuden sukupolven R290 laitteissa ovat kovat, eikä hintakaan ole mahdoton. Kysyn tuolta tarjousta piakkoin.