Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tällä "teippaamisella" ei vedä ainakaan meillä jäähän enää koteloa. Huomasin tuossa eristellessä että esim tuloilmapuolen kopan tiiviste todella väljä että unohtakaa se koko kompleksin eristely jne ja tutkikaa mistä rykii jäähän tai falskaa ja armaflex teippiä perään.

Pitänee hakea itsekin tuota ja eristellä nuo kohdat. Ihan samoista kohdin se näyttää mullakin jäätävän ja kondensoivan.
Kuinka paksua tuo teippi on? Bauhausissa on näemmä 3mm paksua. Riittäisikö?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tuli viikonloppuna päivitettyä ohjelmisto versioon 8816R2.
Onkohan siinä muutettu sulatukseen menoa, kun aiemmalla ohjelmistolla meni sulatukselle vasta kun jäteilma painui -10 pakkaselle ja nyt näytti Nibe menneen sulatukselle jo -5 asteessa?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Sähkövastusta toki tarvitaan silloin kun Niben shunttia auotaan..

Toki se sähkövastus voi nostaa myös menoveden lämpöä, mikäli virtaus vie sen tehon mennessään. Mutta sähkövastuksella on paha selittää menoveden lämmön putoamisia ainakaan ennen nousua.

Taitaa se notkahdus johtua siitä, kun oh,k,mh lattiakierrossa menee selkeästi viileämpi vesi, joka shuntattu AutoMixilla (minimimenovesi) nyt vain sinne 20-22 asteiseksi ja sen käyrä hyvin loivaksi ilpin takia. AutoMixin shuntti on pysynyt näillä -5 - 7 pakkasillakin kokoajan lähes kiinni ja huonelämpötila ilpin kanssa silti 21,5 tietämillä. Makuuhuoneissa taasen sellaiset 20-20,5. Näiden tilojen paluuvesi lienee sitten aiheuttaa tuota sahausta, kun priorisointi menee käyttöveden lämmitykselle?
Eli ei varmaan syytä huoleen ja tuo varmaan korjaantuisi nostamalla oleskelutilojen piiriin menevää menovettä lämpimämmäksi, mutta toisaalta se veisi ilpin tuomaa hyötyä myös.

Ehkäpä mä kokeilen testimielessä nostaa AutoMixin linjassa olevaa käyrää + minimiä ja katson miten vaikuttaa sahaukseen ja kulutukseen. Muutoin tuntuu löytyneen sellainen mukava tasapaino nyt huonelämpötiloissa.
Kulutus on ollut näillä -2-7 pakkasilla sellaista ~40kwh/pvä ja olen siihen ihan tyytyväinen.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Oletetavasti jossakin vaiheessa ylikuormaa ja vastuksia tiputellaan tarvittaessa pois Eli jos paljon sähkölaitteita, uuni, sauna jne samaan aikaan päällä niin sulakeiden koko ei riitä.
http://lampopumput.info/foorumi/threads/apua-akuuttiin-ongelmaan.23527/#post-301984

Mulla on ne palikat asennettu mittaamaan kuormaa ja laite oli ilmoitellut jatkuvasti tuosta "Valvontakytkin aktiivinen".
Ilmoitukset loppuivat kuin seinään, kun päivitin Niben ohjelmiston uusimpaan!

1543220164129.png

Tonttu13

Aktiivinen jäsen
Jotenkin mielessä kauaa et tantulla ei ois virta muuntajat kytkettynä. Tuo on helppo tarkistaa: näyttääkö F470 eri vaiheiden virrat? Virta muuntajat paikoillaan näyttää.

Eipä silti, meillä oli eka talven virta muuntajat kytkemättä, eli nibe ei talon virroista mitään tiennyt. Silti aina välillä tuo häly tuli. Mitään muutosta toimintaan en huomannut.

Jossain asetuksissa kerrotaan nibelle talon pää varokkeiden koko, mihin kulutusta peilataan.

Mistähän osiosta tuon voisi katsoa näyttääkö F470 eri vaiheiden virrat?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Ja tuossa uusimmassa näemmä olikin korjaus juurikin tuohon alarm 182 liittyen:

Load monitor: Solved a problem with the alarm 182 indicating when a new internal electric step was
going to step in

Upponalle

Aktiivinen jäsen
Pitänee hakea itsekin tuota ja eristellä nuo kohdat. Ihan samoista kohdin se näyttää mullakin jäätävän ja kondensoivan.
Kuinka paksua tuo teippi on? Bauhausissa on näemmä 3mm paksua. Riittäisikö?
Riittää oikeen hyvin!! Tuloilma puolen kasetista tuli aikalailla suht jämpti takas/poisotettava, mutta eipä enää vedä jäähän!!

Tulihäntä

Vakionaama
Ei noista valvontakytkimen ilmoituksista kannata huolehtia. Niitä tulee välillä ja lähinnä ne on informatiivisia. Ei siis ns. oikeita hälytyksiä. Jos niitä tulee ihan solkenaan, niin kannattaa katsoa mikä on asetettu lisäyksen maksimitehoksi. Tehdasasetus on 6kw. Jos on vaikka 11kw, niin silloin nibe joutuu rajaamaan itse tehoa aika usein pienemmäksi.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Jatketaanpa vielä tuosta menoveden sahauksesta.
Testinä suljin ilpin noin klo 18 ja avasin oh, k ja mh kierrot.
Seurailin laitteen toimintaa illan edetessä ja alla huomioita.

Ulkona pakkasta -3,1 astetta.
-Laskettu menovesi 28,1
-Menovesi tässä vaiheessa oli vain 26,2
-Käyttöveden täytön vajotessa alle 45 asteen vastukset kytkeytyivät päälle ensin 2,0kw.
-Priorisointi käyttövesi
-Menovesi alkaa lämmetä hiljalleen ja nousee hissukseen päälle 27 asteen
-Vastus napsauttaa lisää tehoa -> 4,7kw
-Käyttöveden täyttö on ja pysyy 45 astetta
-Menovesi jatkaa nousuaan kohti laskettua 28,1 ja käyttövesi junnaa yhä paikallaan
-Vastus lisää tehoa hetken päästä 5,6kw ja lopulta 8,0kw.
-Menovesi alkaa nousemaan kohisten ja nousee peräti 33,0 asteeseen
-Tämän jälkeen alkaa vasta käyttöveden täyttö nousemaan ja menoveden lämpötila alkaa laskemaan.
-Vastus putoaa pois päältä käyttöveden ollessa vajaa 50 astetta ja menovesi putoaa taas alle lasketun ja jatkaa laskemistaan.
-priorisointi ollut kokoajan käyttövesi

Eli näinkö sen tosiaankin tulee toimia?
Jos käyttövesiasetuksena on säästö ja arvot 45 ja 51, niin miksi ei lämmitetä sinne pysäytyslämpötilaan 51 asti?
Vastuksen sammumisen jälkeen sekä käyttöveden täyttö ja menovesi laskivat jälleen jatkuvasti. Menovesi putosi 24,6 asteeseen melko nopeasti vastuksen sammumisen jälkeen ja vastus napsahti taas uudelleen päälle. Käyttövesikin ehti pudota 48 asteeseen ja lämmintä vettä ei siis käytetty tässä välissä laisinkaan.
Mä en vaan pysty ymmärtämään tuota melkoisen rajua sahausta. Kertaakaan en ole nähnyt vastusten menevän päälle priorisoinnilla lämmitys.
Vääntäkää mulle rautalangasta vielä, että miten ihmeessä tuo voi sahata noin perkuleesti?
Aivan kuin laite ei ymmärtäisi muuta kuin käyttöveden lämpötilan ja siitä huolehtimisen...

Kun vastus tuli uudemman kerran päälle, niin sitten käyttöveden täyttö nousi päälle 50 asteen ja menovesi suunnilleen laskettuun.
Hetken päästä alkoi jo kolmas kierros vastuksen kanssa. Taas sama juttu, että menovesi putoaa Noin 25 asteeseen. Edelleenkin priorisointi kokoajan käyttövesi ja kompura jäi jauhamaan sitä.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Kun tuota testiä ja säätöä nyt yritän tehdä ilman ilppiä, niin miten perussäätö tulisi yleensäkin tehdä?

1. Makuuhuoneiden termostaatit ensin täysin auki?
2. Automix shuntti täysin auki?
3 Nibestä lämmityskäyrän säätö/haku, että lämpötila pysyy halutussa suht tasaisesti ja haluttu lämpötilan mittaus märkätiloista?
4. Automix shuntin säätö?
5. Makuuhuoneiden termostaatit säätö haluttuun lämpötilaan?

Kiitos etukäteen neuvoistanne.

Tulihäntä

Vakionaama
ota se automix pois käytöstä ja rajaa vastukset aluksi vaikka 2kw. Anna olla muutama päivä ja katso sitten uudelleen. Jos vastukset on nyt sallittu 8kw asti, niin vesi lämpenee todella nopeasti ja tulee lämpimänä takaisinkin, koska lämpö ei ehdi imeytyä laattan.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen
Ei noista valvontakytkimen ilmoituksista kannata huolehtia. Niitä tulee välillä ja lähinnä ne on informatiivisia. Ei siis ns. oikeita hälytyksiä. Jos niitä tulee ihan solkenaan, niin kannattaa katsoa mikä on asetettu lisäyksen maksimitehoksi. Tehdasasetus on 6kw. Jos on vaikka 11kw, niin silloin nibe joutuu rajaamaan itse tehoa aika usein pienemmäksi.

Mielestäni ja muistaakseni se oli 4.6 kw. Onko tämä hyvä?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tuskailu ja ihmettely jatkuu...

Automix käännetty eilen illalla asetukseen jolla menovesi kiertää täysin vapaasti Niben lämpökäyrän mukaisesti.
Vastuksen max tehon pudotin samalla arvoon 4,7kw.
Makuuhuoneiden termarit täysin auki.

Aamulla -4,5 pakkasta ja sisälämpötila olohuoneessa/keittiössä 20,9.
Lämpökäyrä 2+2, jonka aamulla nostin testinä -> 2+3 ja katson tilanteen iltapäivällä, että onko tasaantunut ja huonelämpötilat nousseet, sillä ottaahan se tasaantuminen varmasti vähintäänkin vuorokauden? Ph saisi olla kai jotain 22-23 huonelämpötilaltaan?
Makuuhuoneet tuntuivat viileiltä, vaikka termarit täysin auki. Lämpötilat pitää mittailla myöhemmin iltapäivällä tänään.

Vastus on jyrännyt päällä nyt tosi paljon ja menoveden lämpötila jatkaa tuttua sahaamistaan, mutta ehkä vain hivenen maltillisemmin 25-29 asteen välillä.

Käyttöveden täyttö (BT6) näyttää putoilevan aika tiuhaan tahtiin nyt kun ilppi ei ole päällä. Eli menoveteen johdetaan lämpö tuosta käyttöveden täytöstä? Olin aiemmin käsityksessä, että se olisi nimenomaan käyttövesi...
Tulee tunne, ettei pakkasilla pelkällä Nibellä pärjää tai sitten siinä on lähes jatkuvasti vastus päällä ja kulutus sitä myöten huimaa!

Alan olemaan sitä mieltä, että tuossa laitteessa on ehkä jotain vialla/pielessä tai sitten vesikiertoinen lattialämmitys ja sen virtaukset pielessä/säätämättä?
Jotain hyötyä tästä testistäkin oli. Nimittäin illalla löytyi yksi viallinen Warmian toimilaite, joka ei suostu aukeamaan laisinkaan. Sen nappasin pois illalla kokonaan jakotukilta. Se pitänee siis laittaa vaihtoon ja ehkä samalla voisin pyytää tsekkaamaan vesikierron virtaukset/säädöt, kun niiden säädöistä ei ole tietoa edellisen asukkaan osalta.

Voi viddu mitä säätöä tuon kanssa...saas nähdä kuinka huima kulutuslukema tulee, kun yrittää pelkällä Nibellä :D

1543388893631.png

1543389386889.png

Mikki

Hyperaktiivi
Tulee tunne, ettei pakkasilla pelkällä Nibellä pärjää tai sitten siinä on lähes jatkuvasti vastus päällä ja kulutus sitä myöten huimaa! ...saas nähdä kuinka huima kulutuslukema tulee, kun yrittää pelkällä Nibellä

Niin noh... eihän tuossa ole mitään kummallista. Se kompura tuottaa max. 1,9kW ja loput energiat tuotetaan vastuksella. Sillä lämmitetään tuloilma, lattiat ja käyttövesi. On siinä Nibellä ihmettelemistä, että miten tuon jakaisi. On aika yleisesti tunnustettu asia, että F470 jaksaa puhkua keskimäärin +-0 asteen luokkaan ilman vastuksia.

Tuossa hujakoilla talon kokonaiskulutus alkaa menemään sen ~1,9kW yläpuolelle ja vastuksia tarvitaan. Ei kannata taistella fysiikanlakeja vastaan.

Ei se Nibe niin paljoa kuluta kuitenkaan VUOSITASOLLA kuin suorasähkö. On siellä se 1,9kW tuotto suunnilleen aina pohjalla, mikä ei ole tuotettu suoralla sähköllä. Mutta kyllä Nibellä pitäisi pakkasillakin pärjätä... jos mittarina pidetään, että talossa on lämmin ja hanasta tulee lämmintä vettä.

Jos on epäilyksiä, että Nibe ei toimi oikein, tai lämmitysjärjestelmä on huonoissa säädöissä, niin toki asia kannattaa selvittää.

Viimeksi muokattu:

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Niin noh... eihän tuossa ole mitään kummallista. Se kompura tuottaa max. 1,9kW ja loput energiat tuotetaan vastuksella. Sillä lämmitetään tuloilma, lattiat ja käyttövesi. On siinä Nibellä ihmettelemistä, että miten tuon jakaisi. On aika yleisesti tunnustettu asia, että F470 jaksaa puhkua keskimäärin +-0 asteen luokkaan ilman vastuksia.

Tuossa hujakoilla talon kokonaiskulutus alkaa menemään sen ~1,9kW yläpuolelle ja vastuksia tarvitaan. Ei kannata taistella fysiikanlakeja vastaan :)

Ei se Nibe niin paljoa kuluta kuitenkaan kuin suorasähkö. On siellä se 1,9kW tuotto suunilleen aina pohjalla, mikä ei ole tuotettu suoralla sähköllä.

Joo eihän se auta kuin yrittää saada nyt säädettyä riittävät menovedet taloon, jota makuuhuoneiden termarit voi sitten katkoa ja että märkätiloissa pysyy toivottu vähän lämpimämpi lämpötila.
Sen jälkeen alan kuristelemaan tuota oh ja keittiö menolinjaa ja ilppi päälle puhkumaan ja tuomaan apuja/ylläpitämään haluttua lämpötilaa. Meneekö siis hajatukseni oikein?

Nyt haluaisinkin muilta vastausta, että meneekö tai kuuluisiko tuon vastuksen mennä päälle joskus myös prioriteetilla lämmitys? Vai sekoittaako mua nyt vain tuo "Käyttöveden täyttö (BT6)", kun vastus menee päälle vain ja ainoastaan aina prioriteetilla käyttövesi?
Minä kun olen ihmetellyt sitä, kun laite tahtoo lämmitellä aina käyttövettä ja lämmityksessä käytettävä menovesi putoaa aina samassa yhteydessä, vaikka on jo valmiiksi alle lasketun pyynnin. Ehkä mua sekoittaa myös se, että jostain olen lukenut, että nimenomaan se lämmitys olisi etusijalla käyttöveteen verrattuna ja mulla tuo tuntuu menevän juuri päinvastoin...tai sitten vain ymmärrän väärin laitteen toiminnan, joka on erittäinkin todennäköistä :D

Tyhmänä näitä kyselen, kun ei meinaa tuon logiikka aueta mulle kaikilta osin ;)

Mikki

Hyperaktiivi
Tottakai vastus menee päälle kaikissa prioriteeteissa, jos kompuran tuotto ei riitä. Mitä lämpöä tuloilmasi näyttää? Se on aika tyypillinen kohta F470 taloissa mikä voi olla ihan pielessä (ts. tuloilmaa lämmitetään liikaa).

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tottakai vastus menee päälle kaikissa prioriteeteissa, jos kompuran tuotto ei riitä. Mitä lämpöä tuloilmasi näyttää? Se on aika tyypillinen kohta F470 taloissa mikä voi olla ihan pielessä (ts. tuloilmaa lämmitetään liikaa).

Tuloilma pyörii 17-18 välillä.
Eli siis tuossa laitteessa voisi olla kuitenkin jotain häikkää, kun en ole nähnyt kertaakaan vastuksen menevän päälle prioriteetilla lämmitys? Kompuran teho ei riitä näillä pakkasilla lämmityksen ylläpitoon, mutta laite vain haluaa jääräpäisesti lämmitellä käyttövettä, jolloin kyllä menovesikin sitten nousee, vain laskeakseen taas heti sen episodin jälkeen alle lasketun...

Muu

Aktiivinen jäsen
Joo eihän se auta kuin yrittää saada nyt säädettyä riittävät menovedet taloon, jota makuuhuoneiden termarit voi sitten katkoa ja että märkätiloissa pysyy toivottu vähän lämpimämpi lämpötila.
Sen jälkeen alan kuristelemaan tuota oh ja keittiö menolinjaa ja ilppi päälle puhkumaan ja tuomaan apuja/ylläpitämään haluttua lämpötilaa. Meneekö siis hajatukseni oikein?

Nyt haluaisinkin muilta vastausta, että meneekö tai kuuluisiko tuon vastuksen mennä päälle joskus myös prioriteetilla lämmitys? Vai sekoittaako mua nyt vain tuo "Käyttöveden täyttö (BT6)", kun vastus menee päälle vain ja ainoastaan aina prioriteetilla käyttövesi?
Minä kun olen ihmetellyt sitä, kun laite tahtoo lämmitellä aina käyttövettä ja lämmityksessä käytettävä menovesi putoaa aina samassa yhteydessä, vaikka on jo valmiiksi alle lasketun pyynnin. Ehkä mua sekoittaa myös se, että jostain olen lukenut, että nimenomaan se lämmitys olisi etusijalla käyttöveteen verrattuna ja mulla tuo tuntuu menevän juuri päinvastoin...tai sitten vain ymmärrän väärin laitteen toiminnan, joka on erittäinkin todennäköistä :D

Tyhmänä näitä kyselen, kun ei meinaa tuon logiikka aueta mulle kaikilta osin ;)
Tässä oma käyräni, josta voi päätellä yhtä ja toista laitteen toiminnasta. Nibeä on tuettu kevyellä takan lämmityksellä. Lämmitysveden käyrät pysyy kohtuullisesti linjoilla. Nopeat muutokset sotkevat Niben helposti. Kun siirryt ILP lämmityksestä lattialämmitykseen on lämmitettävänä n:20 tn betonia n 5°C. Tämä vaatii runsaasti energiaa. Parin päivän jälkeen tilanne tasaantuu. Kannattaa seurata meno ja paluuveden erotusta. Se kertoo minne lämpö menee. "Tikkukäyrään" saa muutenkin paremman kokonaiskuvan tapahtumista.

Liitteet

• Nibe 470.png
    Nibe 470.png
    198,1 KB · Katsottu: 413

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tässä oma käyräni, josta voi päätellä yhtä ja toista laitteen toiminnasta. Nibeä on tuettu kevyellä takan lämmityksellä. Lämmitysveden käyrät pysyy kohtuullisesti linjoilla. Nopeat muutokset sotkevat Niben helposti. Kun siirryt ILP lämmityksestä lattialämmitykseen on lämmitettävänä n:20 tn betonia n 5°C. Tämä vaatii runsaasti energiaa. Parin päivän jälkeen tilanne tasaantuu. Kannattaa seurata meno ja paluuveden erotusta. Se kertoo minne lämpö menee. "Tikkukäyrään" saa muutenkin paremman kokonaiskuvan tapahtumista.

Kiitos tuosta!
Onhan tuo aivan huomattavan paljon tasaisempaa menoveden osalta. Ei mulla piirit ole kokonaan olleet kiinni muissa tiloissa, joten ei se betonivalu olisi pitänyt päästä kovinkaan kylmäksi.
Meno- ja paluuveden erotus on ollut nyt keskimäärin 2 -2,5 astetta.

Ehkä tässä on vain maltettava vielä ja katsottava tilannetta huomenna uudelleen.
Ihmetyttää vain se, että aivan jokaisella kerralla, kun vastus tulee avuksi, niin pisaran kuva siellä näytöllä on ja priorisointi käyttövesi.
Keväällä kun tuo asennettiin, niin muistelisin siinä silloin näkyneen joskus myös talon kuvan, jossa aurinko ja prioriteetina lämmitys, mutta nyt syksyllä ja talvea kohti mennessä se on ollut vain ja ainoastaan silloin kun kompura käy...ja kompurahan ei jaksa sitä tehdä yksinään. Tästäkö johtuen käyttöveden täyttö (BT6) putoaa niin nopeasti ja kierre on valmis?

Jollei ala huomiseen mennessä tasaantumaan, niin ei se auta kuin olla yhteydessä Nibeen. Normaalia tuon toiminta tuskin on, jos jatkuu noin.

burmanm

Vakionaama
Ihmetyttää vain se, että aivan jokaisella kerralla, kun vastus tulee avuksi, niin pisaran kuva siellä näytöllä on ja priorisointi käyttövesi.

Todennäköisesti kierto on sen verran nopeata, että sekoittumista tapahtuu kattilassa. Tällöin lämpöä katoaa sieltä käyttövedenkin puolelta (joka on vain hieman sähkövastusanturin yläpuolella) kun sitä lämmitykseen tarvitaan. Näin sen lämpötila ehtii laskea säädetyn arvon alle ensimmäisenä, eikä sen lämmitysanturin. Niillä kun on eri lämpötilatasot joita ne vahtivat.

Ei sillä sinäänsä väliä tosin ole, siellä on vain yksi vastus ja se lämmittää aina samasta kohtaa - oli sitten prioriteetti lämmitys tai käyttövesi. Se nyt näkyy vain logilla käyttövesi.

Muu

Aktiivinen jäsen
Kiitos tuosta!
Onhan tuo aivan huomattavan paljon tasaisempaa menoveden osalta. Ei mulla piirit ole kokonaan olleet kiinni muissa tiloissa, joten ei se betonivalu olisi pitänyt päästä kovinkaan kylmäksi.
Meno- ja paluuveden erotus on ollut nyt keskimäärin 2 -2,5 astetta.

Ehkä tässä on vain maltettava vielä ja katsottava tilannetta huomenna uudelleen.
Keväällä kun tuo asennettiin, niin muistelisin siinä silloin näkyneen joskus myös talon kuvan, jossa aurinko ja prioriteetina lämmitys, mutta nyt syksyllä ja talvea kohti mennessä se on ollut vain ja ainoastaan silloin kun kompura käy...ja kompurahan ei jaksa sitä tehdä yksinään. Tästäkö johtuen käyttöveden täyttö (BT6) putoaa niin nopeasti ja kierre on valmis?

Jollei ala huomiseen mennessä tasaantumaan, niin ei se auta kuin olla yhteydessä Nibeen. Normaalia tuon toiminta tuskin on, jos jatkuu noin.
Onko siirtoaika esim 30 min. Sen tarkoituksena on siirtää lämminvesivaraajan alalämpö koko varaajaan. Minun käyrässä näkyy siirtoaika 15 min 5.50 paikkeilla. Käyttöveden alalämpö nousee yli ylälämmön sähkövastuksella jonka jälkeen ylälämpö tekee pienen nousun siirtoaikana. Itse käytän siirtoaikana noin käyrien risteyspistettä. Maltti on valttia!

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Onko siirtoaika esim 30 min. Sen tarkoituksena on siirtää lämminvesivaraajan alalämpö koko varaajaan. Minun käyrässä näkyy siirtoaika 15 min 5.50 paikkeilla. Käyttöveden alalämpö nousee yli ylälämmön sähkövastuksella jonka jälkeen ylälämpö tekee pienen nousun siirtoaikana. Itse käytän siirtoaikana noin käyrien risteyspistettä. Maltti on valttia!

Siirtoaika on 30min.

Tuossa viimeisen vuorokauden sahaukset...

Liitteet

• 446A54DC-8194-4CCA-A9A7-787C5F53AB21.png
    446A54DC-8194-4CCA-A9A7-787C5F53AB21.png
    221 KB · Katsottu: 441
Viimeksi muokattu:

Muu

Aktiivinen jäsen
Siirtoaika on 30min.

Tuossa viimeisen vuorokauden sahaukset...
Ei hyvältä näytä. Jo Burmanm mainitsema kieroveden nopeus kannattaa tarkistaa jonnekin 2 tasolle. Suuri kiertonopeus tosiaan saatta sotkea lämmintä käyttövettä mukaan lämmitykseen. Jos kiertonopeus maltillinen ja vika jatkuu > huoltoon.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Ei hyvältä näytä. Jo Burmanm mainitsema kieroveden nopeus kannattaa tarkistaa jonnekin 2 tasolle. Suuri kiertonopeus tosiaan saatta sotkea lämmintä käyttövettä mukaan lämmitykseen. Jos kiertonopeus maltillinen ja vika jatkuu > huoltoon.

Olen ollut jo yhteyksissä Nibeen tästä. Lähetin dataa sinne ja ongelman kuvausta.
Nyt vain odottellaan, että miten ja koska vastailevat.
Ei tuo mun mielestä toimi ollenkaan niinkuin pitäisi! Tämän päivän sähkönkulutus tulee olemaan melkoinen...kone ei ole juuri muuta tehnytkään, kuin jyrännyt vastuksella ja sahaillut edes takaisin. Testi on nyt tehty ja kyllä se vahvisti mun käsitystäni siitä, että jotain vikaahan tuossa on. Ilman ilppiä tässä oltaisiin kusessa tuon laitoksen kanssa ja ilppi menee huomenna takaisin päälle.
Paskan möivät vanhan paskan tilalle ja mun uskoni PILPiin on tällä hetkellä lievästi sanottuna heikohko...:(

burmanm

Vakionaama
Ei tuo sahaus luultavasti mitenkään vaikuta itse sähkönkulutukseen. Kyllähän sähkövastusta käytetään, jos sitä tarvitaan - talosi syö sitä energiaa niin paljon. Pakkasella nyt varsinkin sekä tuloilmaan että lämmitykseen.

Tulihäntä

Vakionaama
Itseä tässä vaan vähän hymyilyttää kun F470 pitää varaajassa lämmöt vielä melkein -10 pakkasella pelkällä kompuralla, 2+2 käyrällä ja tuloilmakin pyörii nätisti siinä 16-17C. Toki takkaan saa pari koivuklapia laittaa ja aamuyöstä ilpillä buustata muutama kwh. Vuorokausikulutukset pyörii 27-28kwh.

burmanm

Vakionaama
Itseä tässä vaan vähän hymyilyttää kun F470 pitää varaajassa lämmöt vielä melkein -10 pakkasella pelkällä kompuralla, 2+2 käyrällä ja tuloilmakin pyörii nätisti siinä 16-17C. Toki takkaan saa pari koivuklapia laittaa ja aamuyöstä ilpillä buustata muutama kwh. Vuorokausikulutukset pyörii 27-28kwh.

Pienillä ilmamäärillä tuo on mahdollista, sillä kompuran ottama sähköteho kattaa tuota puuttuvaa energiatarvetta. ILPillä nyt kannattanee melkein aina kaikki mahdollinen silti tuottaa. Mutta hyvinhän tuolla tavalla saa pysymään energiakulutuksen aisoissa.

Taas toisaalta - itselläni 410P vain puhaltelee lämmintä ilmaa harakoille yleensä (LKV ainoastaan sillä) ja VILP tuottaa sillä ~1-1,5kW kulutuksella kaiken ilmanvaihdon energian ja talon lämmityksen näillä keleillä. Eli ei se PILPin käyttökään oikein mitään säästä välttämättä, ero COPissa on aika pieni ja energian tuotto pientä.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen
Tuloilma pyörii 17-18 välillä.
Eli siis tuossa laitteessa voisi olla kuitenkin jotain häikkää, kun en ole nähnyt kertaakaan vastuksen menevän päälle prioriteetilla lämmitys? Kompuran teho ei riitä näillä pakkasilla lämmityksen ylläpitoon, mutta laite vain haluaa jääräpäisesti lämmitellä käyttövettä, jolloin kyllä menovesikin sitten nousee, vain laskeakseen taas heti sen episodin jälkeen alle lasketun...

Hei olen huomannut täällä saman, eli aina kun vastukset päällä prioriteetti käyttövesi. Viimeksikin kun otin
itkulle dataa 1.5 päivää näin oli aina.

burmanm

Vakionaama
Ilmamääriä on laskettu 2%yks normaalista. Jäteilma pyörii sillon noin +1C.

Pienillä ilmamäärillä tarkoitin sellaisia ilmamääriä jotka suhteessa kompuran sähkötehoon eivät ole valtavia. Tällöin suhteellisen suuri osuus siitä kompuran tehosta menee lämmitykseen - eikä vain tuloilman lämmitykseen.

Ajatellaan vaikka jotain 50l/s, jos tuloilma on tuon -10C ja poistoilma vaikka 22C ja siitä saisi sinne +1C asti puristettua. Poistoilmasta puristetaan 1,27kW tehoa ulos. Tuloilmaan patterissa vaikka +18C tasolle menee 1,69kW. Kompura antaa sähkölämmitystä sen 0,65kW joten kokonaistuotto oli 1,82kW. Eli jää siitä hieman yli, jos loput tuloilmasta lämmittää sitten ILPillä tai muulla (koko talon lämmitykseen ei luonnollisesti riitä ilman muita lämmönlähteitä).

Esim. 70l/s vauhdilla (vaikka kompura sen jaksaisi puristaa samalle +1C tasolle, mitä se ei jaksa todellisuudessa) tuo laskelma menisi jo toistepäin - ei riittäisi energiaa enää edes tuloilmapatteriin ilman lisävastuksia.

Mikki

Hyperaktiivi
Tuloilman lämmitys on kyllä PILP:ien kompastuskivi. Voisi olla, että jos virittäisi tuloilmakanavaan mahdollisuuden ottaa tuloilman etelä-seinältä ja vielä aurinkokeräimen läpi, voisi tuolle laskea jonkinlaisen TMA:n (itsetehtynä).

Jokaikinen aste lämpöä tuloilmaan sataa kuitenkin "laariin", kun tuloilma on alle huonelämmön ja se pitää lämmittää tavalla tai toisella. Kun vuoden keskilämpö on noin +5 Etelä-Suomessakin, on niitä tunteja aika paljon, kun tuloilmaa pitää lämmittää.

Tulihäntä

Vakionaama
Pienillä ilmamäärillä tarkoitin sellaisia ilmamääriä jotka suhteessa kompuran sähkötehoon eivät ole valtavia. Tällöin suhteellisen suuri osuus siitä kompuran tehosta menee lämmitykseen - eikä vain tuloilman lämmitykseen.

Ajatellaan vaikka jotain 50l/s, jos tuloilma on tuon -10C ja poistoilma vaikka 22C ja siitä saisi sinne +1C asti puristettua. Poistoilmasta puristetaan 1,27kW tehoa ulos. Tuloilmaan patterissa vaikka +18C tasolle menee 1,69kW. Kompura antaa sähkölämmitystä sen 0,65kW joten kokonaistuotto oli 1,82kW. Eli jää siitä hieman yli, jos loput tuloilmasta lämmittää sitten ILPillä tai muulla (koko talon lämmitykseen ei luonnollisesti riitä ilman muita lämmönlähteitä).

Esim. 70l/s vauhdilla (vaikka kompura sen jaksaisi puristaa samalle +1C tasolle, mitä se ei jaksa todellisuudessa) tuo laskelma menisi jo toistepäin - ei riittäisi energiaa enää edes tuloilmapatteriin ilman lisävastuksia.

Meillä ei ole niin iso asunto, että ilmanvaihtoa tarvitsisi huudattaa lähes 100% tehoilla. Lisäksi pilp ei ole aivan ulkoseinän vieressä, joten tuloilmaputki on pidempi ja se menee lämpimässä tilassa. Voisin olettaa tämän vaikuttavan positiivisesti tuloilman todelliseen lämpötilaan. Poistoilman lämmöt meillä on iltaisin aika usein 23-23,5C koska takka on tulilla. Tuloilma lämpenee pilpissä 15-16C asti ja loput 1-2C tulee siitä kun tuloilma lämpenee lisää tuloilmaputkistossa jotka menevät lämpimässä tilassa. Mutta joo, enemmän meillä takka lämmittää mitä pilp tai ilp. Nytkin pilp lämmittää pääsääntöisesti kosteat tilat, tuloilman ja käyttöveden. Siihen kompressorin tuotto tänä syksynä/alkutalvena on riittänyt mainiosti.

Back
Ylös Bottom