Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Viestejä
137
Jos liian nopea, sähkövastusantura tipahtaa nopeammin kuin kompressorin antura, jolloin liian herkästi potkitaan vastukset mukaan.
Vastus kun seuraa omaa anturiaan, ja kompura omaansa. (kompurahan toki käy kokoajan ja ei ylettömiä sitä lämpöä jaksa nostaa)
Kiitos vielä vinkeistäsi! Nyt näiden muutosten jälkeen näyttäisi kompura- ja sähkövastusanturi nousevan melko tasaisesti yhdessä (ja hitaasti).
Saunan ja suihkun jälkeen yrittää lämmittää käyttövettä ja komp.anturi tällä hetkellä 38,5C ja sähkövastusanturi 38,6C.

Meno- ja paluuvedessä näyttäisi olevan nyt aiemman kahden asteen erosta nyt sen kolme asettta. Meno 26,4 ja paluu 23,3.
 
Tykkäyksiä: vwg4

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
8 736
Valvoja #1 602
Kiitos vielä vinkeistäsi! Nyt näiden muutosten jälkeen näyttäisi kompura- ja sähkövastusanturi nousevan melko tasaisesti yhdessä (ja hitaasti).
Saunan ja suihkun jälkeen yrittää lämmittää käyttövettä ja komp.anturi tällä hetkellä 38,5C ja sähkövastusanturi 38,6C.

Meno- ja paluuvedessä näyttäisi olevan nyt aiemman kahden asteen erosta nyt sen kolme asettta. Meno 26,4 ja paluu 23,3.
Koska vesi kulkee hitaammin niin se ehtii jäähtymään enemmän. Mutta koska tilavuusvirta pienempi niin lämpöä siirtyy vähemmän. Vesi siis jäähtyy enemmän ja tästä seuraa että kauimaiset lattiapiirit/patterit saavat viileämpää vettä ja nuo tilat lämpenee huonommin.

Ohi aiheen, kun olen vähän fundeerannut asiaa niin vastaus voisi olla automaattisesti säätyvät piirit eli Uponor smatrix tai vasaava.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
137
Koska vesi kulkee hitaammin niin se ehtii jäähtymään enemmän. Mutta koska tilavuusvirta pienempi niin lämpöä siirtyy vähemmän. Vesi siis jäähtyy enemmän ja tästä seuraa että kauimaiset lattiapiirit/patterit saavat viileämpää vettä ja nuo tilat lämpenee huonommin.

Ohi aiheen, kun olen vähän fundeerannut asiaa niin vastaus voisi olla automaattisesti säätyvät piiriy eli Uponor smatrix tai vasaava.
Tämän näköistä käppyrää tulee nyt.
Onko nuo komp. ja sähkövastusanturit nyt siis paremmin linjassa keskenään?
Olen hämmentynyt, kun pakkasellakin tuo jaksaa nyt kompuralla nostella. Hitaasti toki, mutta jaksaa paremmin kuin aiemmin. :)

Käppyrässä näkyy aamupäiväinen saunominen.
 

Liitteet

Viestejä
137
Nyt myös tuo kierovesipumppu näyttää vaihtelevan nopeutta. Välillä palaa vain yksi keltainen valo vihreän lisäksi ja välillä kaksi.
Ihan mielenkiintoista nähdä, että olisiko se syy siihen kovaan sahaukseen ollut nimenomaan tuossa liiallisessa kierrossa.
Kun vaan vuorokauden keskilämpötila putoaa alle nollan ja vastukset tulee mukaan, niin sittenhän tuo nähdään.

Edit: missä vaiheessa tuo muuten ottaa ne vastukset mukaan, kun Niben mukaan keskilämpötila nyt -0,3C? Pitääkö sen mennä -1 ennenkuin lisäyksen pysäytyksen arvo 0 toteutuu?
 
Viestejä
1 556
Ihan mielenkiintoista nähdä, että olisiko se syy siihen kovaan sahaukseen ollut nimenomaan tuossa liiallisessa kierrossa.
Siinä tapauksessa jos kierrossa on termostaatteja jotka pätkii, niin kyllä se aiheuttaa sahausta - koska ei se suntti kerkeä reagoimaan siihen vähentyneeseen lämmitykseen yhtäkkiä.

Mutta se ideaali tilanne sähkövastus/kompura lämpötiloille on tietysti niin että kompura on (huomattavasti) alhaisempi kuin sähkövastusanturi. Mutta tuo vaatii jo todella pienen kierron omien kokemusteni mukaan, jolloin se alkaa haittaamaan helposti kauimmaisten huoneiden lämmitystä.
 
Viestejä
19
Pakko nyt huudella tähän väliin. Tässä on meidän torpan käppyrät viimeiseltä vuorokaudelta. Eilen illalla lämpesi sauna, siitä tuo poistoilman korkea lämpötila. Onko tuossa jotain silmiinpistävää jolle kannattaisi tehdä jotain?
Kompressorin anturin lämmöt korkealla n:45? Mikä kiertovesipumpun nopeus? Käyttöveden kytkentlämpötilat? Eroksi kannattaa säätää 8-10 C.
Lämpötila asettuu 2-3 C ylemmän lämpötilan alapuolelle. Kiertovesipumpun kiertonopeus 2, jos lämpö ei riitä. Kiertovesikäyrää +1C jne...
 
Viestejä
17
Kompressorin anturin lämmöt korkealla n:45? Mikä kiertovesipumpun nopeus? Käyttöveden kytkentlämpötilat? Eroksi kannattaa säätää 8-10 C.
Lämpötila asettuu 2-3 C ylemmän lämpötilan alapuolelle. Kiertovesipumpun kiertonopeus 2, jos lämpö ei riitä. Kiertovesikäyrää +1C jne...
KV-pumpun asetukset kuvan mukaiset. Kokeilin vähän aikaa sitten pykälää pienenpää arvoa, mutta silloin vessan lattia jäi viileäksi. Se on kauimmainen piiri.
Käyttöveden käynnistyslämpö oli 48, muutin nyt 45:n. Pysäytyslämpötila 53.
Lisäyksen pysäytys on tällä hetkellä 0 astetta, koska Mitsun ILP asennettiin reilu pari viikkoa sitten. Tuntuu juuri ja juuri jaksavan tuolla arvolla. Tuloilman olen pyrkinyt pitämään jossain 15-16 asteen tienoilla.
 

Liitteet

Viestejä
34
KV-pumpun asetukset kuvan mukaiset. Kokeilin vähän aikaa sitten pykälää pienenpää arvoa, mutta silloin vessan lattia jäi viileäksi. Se on kauimmainen piiri.
Käyttöveden käynnistyslämpö oli 48, muutin nyt 45:n. Pysäytyslämpötila 53.
Lisäyksen pysäytys on tällä hetkellä 0 astetta, koska Mitsun ILP asennettiin reilu pari viikkoa sitten. Tuntuu juuri ja juuri jaksavan tuolla arvolla. Tuloilman olen pyrkinyt pitämään jossain 15-16 asteen tienoilla.
Mulla palaa 3 alinta ledii
 
Viestejä
19
KV-pumpun asetukset kuvan mukaiset. Kokeilin vähän aikaa sitten pykälää pienenpää arvoa, mutta silloin vessan lattia jäi viileäksi. Se on kauimmainen piiri.
Käyttöveden käynnistyslämpö oli 48, muutin nyt 45:n. Pysäytyslämpötila 53.
Lisäyksen pysäytys on tällä hetkellä 0 astetta, koska Mitsun ILP asennettiin reilu pari viikkoa sitten. Tuntuu juuri ja juuri jaksavan tuolla arvolla. Tuloilman olen pyrkinyt pitämään jossain 15-16 asteen tienoilla.
Pyri 18-19C tuloilman lämpöön. Alempi aiheuttaa helposti kylmät lattiat. Peruslämöksi lämmittelen takkaa. Lattialämmityksen kanssa alle vuorokauden kokeilut on turhia. Mieluummin 2 vrk samoilla arvoilla jos ei palella.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Viestejä
423
Meidän 120m2 asunto on ilmeisesti iv suunnitelman mukaan hiukan liian pieni Nibe F470 optimi virtauksiin. Sen olen myös huomannut että poistoilman lämpötilalla on suuri vaikutus sulatteleeko vaiko ei.
Niben suositus taitaa olla F470 alle 130m2.(ainakin markkinointi mielessä:) )

Sinänsä tuo tilavuus ei ole ainut merkitsevä tekijä. Meillä on saman kokoluokan talo, ilmanvaihdon piirissä ~124m2, OH+kök+rk on korkeaa tilaa. Niben poisto ja tulopuhaltimet pyörivät n. 45% molemmat ja ei sulattele. Jäteilma ~+2c

Ilmanvaihtokanavisto ilmeisesti vaikuttaa tuohon aika paljon. Jostain meidän IV-papereista vasta katsoin että kanavapaine ilmoitettu 70Pa
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Viestejä
423
Kiitos vielä vinkeistäsi! Nyt näiden muutosten jälkeen näyttäisi kompura- ja sähkövastusanturi nousevan melko tasaisesti yhdessä (ja hitaasti).
Saunan ja suihkun jälkeen yrittää lämmittää käyttövettä ja komp.anturi tällä hetkellä 38,5C ja sähkövastusanturi 38,6C.

Meno- ja paluuvedessä näyttäisi olevan nyt aiemman kahden asteen erosta nyt sen kolme asettta. Meno 26,4 ja paluu 23,3.
Nämähän on tässä ketjussa aiemmin olevia vinkkejä. Käyttövesi orig Espejot, ja kv-pumpun nopeudelle burmanm.
Sekä mikä täältä foorumilta edelleen puuttuu on jäädytetty topicci jossa perus hyvät säädöt pumpulle ja parhaat energian säästövinkit koottuna.

Meillä käyttövesi näkyy olevan 40-52. ja on riittänyt
 
Viestejä
17
Pyri 18-19C tuloilman lämpöön. Alempi aiheuttaa helposti kylmät lattiat. Peruslämöksi lämmittelen takkaa. Lattialämmityksen kanssa alle vuorokauden kokeilut on turhia. Mieluummin 2 vrk samoilla arvoilla jos ei palella.
Oikeastaan ainoa kohta lattiassa, joka tuntuu viileältä, on keittiön laattalattia. Sinne olen vaihtanut termarin toimilaitteen tilalle käsisäätimen, jonka avulla keittiön lattian kierto pidetään koko ajan pienellä. Kumpihan sitten kuluttaa energiaa enemmän, tuloilman lämpötilan nosto vai tuon lattian lämmittäminen..? :hmm:
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Viestejä
423
Koska vesi kulkee hitaammin niin se ehtii jäähtymään enemmän. Mutta koska tilavuusvirta pienempi niin lämpöä siirtyy vähemmän. Vesi siis jäähtyy enemmän ja tästä seuraa että kauimaiset lattiapiirit/patterit saavat viileämpää vettä ja nuo tilat lämpenee huonommin.

Ohi aiheen, kun olen vähän fundeerannut asiaa niin vastaus voisi olla automaattisesti säätyvät piirit eli Uponor smatrix tai vasaava.
Pitänee itelläkin vielä kopasta hitaampia nopeuksia, tällä hetkellä katottu niin että kaikki piirit selällään kaikkiin riittää virtaus-jakotukkien virtausmittareista katsottuna. Jäähtymä pieni.
Meillä vaan on tekn.tila/F470 toisessa päässä taloa, ja "ongelmallisimmat" MH:t toisessa päässä taloa. Epäilen että jäähtyy huoneet jos virtausta tiputtaa... Toki kaikki piirit ei oo aina täysin auki: 2piiriä termarin takana, "ongelma" Mh;t ja laatta-alueet täysin auki, ja loput sitten käsin virtausta rajoitettu.
 
Viestejä
137
Nämähän on tässä ketjussa aiemmin olevia vinkkejä. Käyttövesi orig Espejot, ja kv-pumpun nopeudelle burmanm.
Sekä mikä täältä foorumilta edelleen puuttuu on jäädytetty topicci jossa perus hyvät säädöt pumpulle ja parhaat energian säästövinkit koottuna.

Meillä käyttövesi näkyy olevan 40-52. ja on riittänyt
Asiaa on niin paljon, että osa mennyt ohi
Kiitos kuitenkin kaikille edellä mainituille herroille.

Tämä ketju alkaa olemaan niin julmetun pitkä, että sellainen erillinen jäädytetty topic säätövinkkeineen ja asetuksineen voisi oikeasti olla hyvä ja sille tilausta.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
262
Tämä ketju alkaa olemaan niin julmetun pitkä, että sellainen erillinen jäädytetty topic säätövinkkeineen ja asetuksineen voisi oikeasti olla hyvä ja sille tilausta.
Mitään yksioikoisia säätöjä tuskin kukaan osaa antaa ja oikeastaan parempi, että jokainen opettelee itse roplaamaan oman laitteensa. Sillon sitä oppii ja kokeilemalla selviää. Toki ne perusasiat on hyvä lukea ja sisäistää ensiksi, mutta se lopun hifistely tulee sitten ihan omasta tavasta ja käytöstä.
 
Viestejä
137
Mitään yksioikoisia säätöjä tuskin kukaan osaa antaa ja oikeastaan parempi, että jokainen opettelee itse roplaamaan oman laitteensa. Sillon sitä oppii ja kokeilemalla selviää. Toki ne perusasiat on hyvä lukea ja sisäistää ensiksi, mutta se lopun hifistely tulee sitten ihan omasta tavasta ja käytöstä.
Kyllä mun mielestä sellainen kooste ja mikä vaikuttaa mihinkäkin olisi enemmän kuin paikallaan. Ei sen tarvitse ollakaan absoluuttinen totuus, vaan että se herättäisi kokeilemaan ja helpottaisi ymmärtämään mikä vaikuttaa ja mihin.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
13 186
Valvoja #1 618
Pojaat - tehkääpäs sellainen kooste omaan rimpsuunsa - saman tapaisilla jyrkillä säännöillä kuin vaikka myyntipalsta Sitä voi sitten moderoida julmasti ja päivittää hallitusti.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
307
Osaisiko joku sanoa siihen mun kysymykseen neuvoa/apua, se kun miksi
komp. käynnistyy niin usein? Kun olen luullut että olisi hyvä että se olisi koko ajan päällä
jos haluaa että on energiatehokasta. Voiko komp. Kiitos T tyhmä nainen
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
8 736
Valvoja #1 620
Osaisiko joku sanoa siihen mun kysymykseen neuvoa/apua, se kun miksi
komp. käynnistyy niin usein? Kun olen luullut että olisi hyvä että se olisi koko ajan päällä
jos haluaa että on energiatehokasta. Voiko komp. Kiitos T tyhmä nainen
Haluatko säästää vai olla energiatehokas? Jos kompura on päällä niin ilmasta otetaan lämpöä talteen mutta kulutus kasvaa. Jos kompura pois päältä niin kulutus laskee vaikka lämpöä lasketaan harakoille.

Kompura sammuu ja käynnistyy useasti koska sille ei ole kuormaa mitä lämmittää.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
229
Sen verran tuohon jäätymiseen/kondenssiin, niin meillä teknisessä tilassa laite ja jäätä pukkaa. Keväisin kondenssia, tosin fiksumpi varmaan sanoisi sen kuitenkin olevan sulanutta jäätä. Armaflex on ollut harkinnassa jo pari vuotta koteloon, samaten tulo- ja jäteilmaputkiin, mutta ilmastointiteipillä menty tähän saakka. Katsotaan muuttaako talvi mielen lopullisesti. Sen verran tein että laitoin laitteen katolle silikonilla paksut reunukset, jotta vesi ei pääsisi valumaan etuosasta paneeliin jne. Joskaan ei siellä ennenkään mitään isompaa lammikkoa ollut.

Menee vähän offtopiciksi, mutta onko kompuran vaihdon yhteydessä tapana vaihtaa jotain muutakin, miten esim puhaltimien kestävyys?

Ikuiselle huolehtijalle myös arvoitus se, että miten esimerkiksi koko laitetta päivitettäessä vaikkapa maalämpöön tai sitten esim poistopuhaltimen hajotessa huolehditaan riittävästä ilmanvaihdosta ettei kosteusvaurioita ala tulla - vai alkaako niitä edes tyyliin parissa viikossa? Samaten toki ilmanvaihtokanavien hikoilu jne mietityttää.
 

Mikki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
259
Osaisiko joku sanoa siihen mun kysymykseen neuvoa/apua, se kun miksi
komp. käynnistyy niin usein? Kun olen luullut että olisi hyvä että se olisi koko ajan päällä
jos haluaa että on energiatehokasta. Voiko komp. Kiitos T tyhmä nainen
Kevennyksenä tähän: jos haluaa että jääkaapin tai lämpöpumpun kompura käy jatkuvasti, niin keino molempiin on sama: pidä ovea auki. Tosin jos yhtäaikaa yrittää molempia pitää käynnissä, niin jääkaapin kompura voi sammua, kun talon ovea on pidetty tarpeeksi kauan auki. :)
 
Tykkäyksiä: Muu
Viestejä
137
Toiveita herättäviä ja positiivisia huomioita nyt välillä! :)

Pitihän se kokeilla eilen laittaa ihan piruuttani vastukset aktiiviseksi, vaikka ilman niitäkin on jaksanut.
Aiemmin esiintynyttä menoveden sahaamista ei tapahtunut nyt, vaikka vastus kävi hetkellisesti päällä ja nyt tuo ei edes vastuksia ottanut käyttöönsä kuin vain ihan hetkellisesti.
Silloin kun sitä menoveden sahausta tapahtui, niin vastus napsahteli myös oudosti päälle vähän väliä.
Jotain on siis tapahtunut ja muuttunut selkeästi laitteen toiminnassa! Toki pakkasten kiristyessä lisää, niin silloin vasta näkee miten tuo reagoi. Ei siis nuolaista ennen kuin tipahtaa :)

Yksi asia mitä tulee myös mieleeni, että olisiko se Niben shuntti vain ollut kuitenkin jumissa ja lähtenyt toimimaan, kun sitä kahvaa kävin kokeilemassa keskusteltuani Niben teknisen tuen kanssa. Halusin siis tuolloin vain varmistaa, että onhan se varmasti automaatilla, eikä käsiohjauksessa. Kun otin shuntin kahvasta kiinni, niin laite päästi lyhen pienen äänen/surinan. Eli olisiko voinut vain jäädä jumiin ja lähtenyt toimimaan taas normaalisti pienestä roplaamisesta? Tuon jälkeen sitten se alkoikin itsekseen säätymään.
Tai sitten toinen vaihtoehto on tuo kierron pudottaminen.
No oli mikä oli, niin toiminta on ollut nyt ihan erilaista aiempaan verrattuna.

Lämmityksen pysäytys on ollut nyt säädettynä arvoon 0 ja sillä tuntuu pärjäävän. Voisi jopa pärjätä -1 tai -2 asetuksella, mutta olkoon nyt noin. Hassua, kun aiemmin ei tuntunut pärjäävän kuin pysäytyksellä 3-5. Eli mikäli se shuntti tai kierto tai mikä lie ollutkaan pielessä, niin ovat vaikuttaneet paljon tuohon miten kompura jaksaa.
Meno- ja paluuveden lämpötilaero on ollut nyt 3,3 - 4,0 asteen luokkaa (tälläkin hetkellä 27,1 ja 23,7). Tuota pitänee vielä siis seurailla ja pitkääkö pakkasten kiristyessä nostaa kv-pumpun kierron nopeus 2 -> 3. Kyllähän ne kaiummiaiset lattiat ovat viileähkön tuntuisia, mutta eivät kylmiä ja siksi toisekseen niissä kiertää muutoinkin viileämpi vesi vielä toistaiseksi, kun ilppi jaksaa pitää huonelämmöt kohdillaan.

Lauantaina 1.12 keskiulkolämpötila oli -4 astetta ja kulutus 49,5kwh saunan kanssa! Saunominen kun kuluttaa meillä keskimäärin ~15kwh, niin nyt täytyy hämmästellä kulutuksen pienuutta siihen nähden. Perjantainen kulutus 38kwh. Suunta näyttää nyt oikealta ja oikein hyvältä!

Nyt on muuten alkanut tulemaan sulatusten yhteydessä myös jäätymisuojaus aktiivinen ilmoituksia. Muutamia kertoja tullut siis ja kokonaisen sekunnin kestäviä hälytyksiä. Ei liene aiheuta toimenpiteitä?

1543820710335.png
 
Viestejä
86
Miten teillä kompurat käynnistelleet.
Itellä 1.12 klo.12.00 lukema 7317
Tänään 3.12 klo.18.37 lukema 7326
Taitaa puksutella ihan ok?!? Semmonen -2 joka päivälle asteita ulkona ja takkaa pesällinen päivässä
Poisto 21.6
Jäte 0,0
Tulo 22,0
Käyrä 2+2
100neliötä &
Maanvaranen laatta
 
Viestejä
26
Lauantaina 1.12 keskiulkolämpötila oli -4 astetta ja kulutus 49,5kwh saunan kanssa! Saunominen kun kuluttaa meillä keskimäärin ~15kwh, niin nyt täytyy hämmästellä kulutuksen pienuutta siihen nähden. Perjantainen kulutus 38kwh. Suunta näyttää nyt oikealta ja oikein hyvältä!
Katsoin meidän kulutuksia, la 1.12. kului meilläkin 48kwh eikä käyty saunassa. Mutta seuraavan yön tuntikohtaista kulutusta kun katsoo niin keskimäärin lämmitykseen menee noin 1,3kwh joka tekis noin 31kwh vrk. Eli mielestäni varsin maltillisia lukemia. Loppu on sitten käyttösähköä, johon voi omalla puuhailuilla hiukan ainakin vaikuttaa. La kävi taas pesukoneet ja kuivausrumpu, uunikin oli päällä ja muutakin ruokaa laitettiin...

58917E85-F7D7-49A5-967D-366F4B6A1439.jpeg
 
Viestejä
86
Sanotaan näin taas kertaaleen että perkele mikä suunnitelun kukkanen tuo saatanan tuloilmankäsisäätö on Juuri kun sai tuloilman jiiriin -5 & -10 pakkasille niin kelit lauhtu plussalle ja taas käsi käy venttiiliä säädellen. Täytyy kyllä lyödä tuon venttiilin automatisointi kesän 2019 to do listalle
 
Viestejä
137
Sanotaan näin taas kertaaleen että perkele mikä suunnitelun kukkanen tuo saatanan tuloilmankäsisäätö on Juuri kun sai tuloilman jiiriin -5 & -10 pakkasille niin kelit lauhtu plussalle ja taas käsi käy venttiiliä säädellen. Täytyy kyllä lyödä tuon venttiilin automatisointi kesän 2019 to do listalle
Maltillisella käyrällä se on pysynyt mulla nyt ihan sopivana säiden lauhtumisesta huolimatta.
En ole siis koskenut tuloilmaruuviin tässä välissä.
 

Liitteet

Viestejä
19
Sanotaan näin taas kertaaleen että perkele mikä suunnitelun kukkanen tuo saatanan tuloilmankäsisäätö on Juuri kun sai tuloilman jiiriin -5 & -10 pakkasille niin kelit lauhtu plussalle ja taas käsi käy venttiiliä säädellen. Täytyy kyllä lyödä tuon venttiilin automatisointi kesän 2019 to do listalle
Mitä käyrää käytät. Itse käytän 3 -1°C. Uuni tukilämpönä tarvittaessa. Tulolämpö pysyy aika tasaisena laajalla alueella pakkasella. Kolmoskäyrä nostaa kiertovettä reippaammin pakkasen kiristyessä kun täällä yleisesti näkyvä 2 +2 asetus. Asialla on kyllä monta muuttujaa.
 
Viestejä
119
Kävi tänää IV säätäjä, ja muut oli aika hyvin kohdallaa 2v sitten tehtyjen säätöjen mukaan, MUTTA olohuoneeseen menee 2 kpl 125 tuloilmakanavaa, ja niistä tulee molemmista 5 l/s vähemmän mitä pitää, vaikka on ollut säätö täysin auki. Suunniteltu per kanava oli 11 ja tulee tällä hetkellä 6. Ja ei muuttunut kuin litralla tai vähemmän kun nosti 8% nopeutta. Makuuhuoneissa muuttu saman verran vaikka tuloräppänät on vain hitusen auki. Voisikohan putkeen olla jäänyt jotai tuketta rakennusaikana? Vai mistä vikaa etsimään.
 
Viestejä
119
Tuli käytyä välikatolla tutkailemassa ilmastointiputkia.

Ja huomasin, että ennenkuin viimeinen n. 4m suora ilmastointiputkea alkaa, mikä menee niille kahdelle 125 olohuoneen tuloilmaventtiileille, on 2kpl 90 asteen mutkaa peräjälkeen. Ja niitä ennen on T-haara, josta menee saunaan tuloilmaputki.

Voiko ne tukkia niin paljon sitä ilmanvirtausta?
 
Osaisiko joku sanoa tähän jotain? :(
Mä nyt taidan olla aika huono tähän sanomaan mitään, mutta eikö Huoltotiedoissa laskettu menoveden lämpötila siis muutu/nouse ylemmäksi ilman kylmetessä vai jääkö menoveden lämpötila vain jatkuvasti alle sen lasketun arvon?

Mikä lämpökäyrä käytössä?
Yksi asia mikä tulee mieleeni, niin oletko tarkistanut, että Niben shuntti toimii ja on automaatilla?
Mulla nimittäin se oli ehkä jumissa se ja se lähti toimaan vasta sitä ropattuani. Menoveden lämpötila sahaili todella voimakkaasti ja jäi pitkiä aikoja selkeästi alle lasketun menoveden lämpötilan. Tosin tuo selviää vasta sitten, kun pakkaset taas saapuvat ja huoltomiehen kanssa on sovittu, että olen yhteydessä, jos alkaa tekemään uudelleen samaa.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Viestejä
423
Kävi tänää IV säätäjä, ja muut oli aika hyvin kohdallaa 2v sitten tehtyjen säätöjen mukaan, MUTTA olohuoneeseen menee 2 kpl 125 tuloilmakanavaa, ja niistä tulee molemmista 5 l/s vähemmän mitä pitää, vaikka on ollut säätö täysin auki. Suunniteltu per kanava oli 11 ja tulee tällä hetkellä 6. Ja ei muuttunut kuin litralla tai vähemmän kun nosti 8% nopeutta. Makuuhuoneissa muuttu saman verran vaikka tuloräppänät on vain hitusen auki. Voisikohan putkeen olla jäänyt jotai tuketta rakennusaikana? Vai mistä vikaa etsimään.
Eikös tuo meinaa että ilmamäärät on alle suunnitellun? Jos kerta kaikkialta muualta tulee mitä pitääkin mutta Olohuoneesta puuttuu 2x5l/s?

Voisko olla että paine ei vaan riitä sinne asti. ja jos kokonais ltr määrät on alle suunnitellun -> lisää tuloa koneesta. Litrat nousee ja painetta enemmän käytössä (eri asia sitten mihin noi menee? :) )

En ole asiantuntija (tässäkään), mut ilma lie menee sinne minne helpoiten pääsee, samoin teksteistäsi ymmärtäisin että olohuone on "perällä" eli kanavan vimoset tulee sinne.

Eikös joku vasta tässä ketjussa kirjoittanut että kanavaan laitettavilla säädettävillä kiekoilla sai ohjailtua ilman paremmin haluttuun paikkaan. eli pitäs rajoittaa kanavissa aiemmin muualla jotta alkaa olkkariin virtaamaan myös.

Ymmärtääkseni OKT kokoluokassa ei oo niin suurta väliä yksittäisillä tiloilla ja niitten litramäärillä. Enemmän on merkitystä kokonaisilmamäärillä.
Ootteko kahen vuoden aikana huomannu että OH "puuttuu" 10l/s?
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Viestejä
423
Eli sulla on käyrä 0+0
0+0 käyrällä epäilisin että kovin isoja menolämpöjä ei shuntilla ajeta.
Eikös 0+0 oo käytännössä oma käyrä? ja se sulla näyttäs olevan aika jyrkkä lattialämmölle.
Meillä taitaa olla 2+2 ja sillä ajetaan ~27c vettä lattiaan tässä 0c kieppeillä.

Laitappa 2+2 käyrä, minimilämpö 25 ja maksimilämpö 36(jos siis lattialämpö)

Edit: eihän lattialämpötermarit oo käytössä? jos ajat ilpillä lämpöä pääasiassa, ja lattiatermarit seinillä käytössä -> ne katkaisee lattiasta kierron.
 
Viimeksi muokattu:
Eli sulla on käyrä 0+0
0+0 käyrällä epäilisin että kovin isoja menolämpöjä ei shuntilla ajeta. Meillä taitaa olla 2+2 ja sillä ajetaan ~27c vettä lattiaan tässä 0c kieppeillä.

LAitappa 2+2 käyrä, minimilämpö 25 ja maksimilämpö 36(jos siis lattialämpö)

Edit: eihän lattialämpötermarit oo käytössä? jos ajat ilpillä lämpöä pääasiassa, ja lattiatermarit seinillä käytössä -> ne katkaisee lattiasta kierron.
Eikös Nibe ota tuolla 0+0 käyrällä käyttöönsä oman asetetun lämpökäyrän?
Kuvassakin näkyy selkeästi, että lämpimämpää menovettä sen pitäisi puskea ilmojen kylmetessä ja ns. oma käyrä käytössä.
 
Ylös Bottom