Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Selvähän se on, että sulattelua tarvitsee. Mielestäni on kuitenkin epänormaalia, että laite toimii -20 C kelissä vain 20 min, jonka jälkeen vaaditaan 20-30 min sulatus.. Kelihän ei ole vielä erikoisen kylmäkään. Kuten totesin, naapurin masiina sulattaa 1/3 vrt. tämä.Kai se on selvää, että ulkoilman ollessa -20 C paikkeilla sulatuksia tulee reilusti. Eihän nuo kuitenkaan pitäisikään päästä kuin -5 C poistoilman paikkeille. Onko keskimääräinen poistoilma tuota luokkaa? Voi myös laskea paljonko joutuu käyttää vastuksia suhteessa tuloilmavirtaan.
Poiston huono eristys varmasti lisää sulatustarvetta. Kosteus ei mihinkään häviä, mutta lämpöenergiaa häviää, joten kenno käy kylmempänä, jolloin kosteutta tiivistyy ja jäätyy enemmän.
Mitä jos vetäiset sen lämpötila-arvon johonkin ääriasentoon?Selvähän se on, että sulattelua tarvitsee. Mielestäni on kuitenkin epänormaalia, että laite toimii -20 C kelissä vain 20 min, jonka jälkeen vaaditaan 20-30 min sulatus.. Kelihän ei ole vielä erikoisen kylmäkään. Kuten totesin, naapurin masiina sulattaa 1/3 vrt. tämä.
Esim. tämän päivän datan mukaan kone on ollut sulatuksella noin puolet ajasta, eli kokonaishyötysuhde 30-40 % välissä.
Säädin tuon sisä %RH arvon päivällä minimiarvoon -50 % - ei mitään vaikutusta..
Jään määränhän saisi helposti selville laittamalla poistoletkun päivän ajaksi ämpäriin..
"Uudet, korkean hyötysuhteen vastaristivirtakennot kykenevät lämmittämään tuloilman lähes ympäri vuoden yli +17°C asteeseen. Tuloilman lisälämmitys on silloin yleensä tarpeetonta." - Tainnut Loimaalla unohtua, että lämpötila menee joskus alle -10 C.
Kanavat ovat siis kattotuolien päällä, eli tuolla puhallusvillan seassa. Mikähän on lie "normaali" jäähtyminen poistoilmalla? Sisälämpötila n. 22 ja koneelle tulee 18-19 -asteista ilmaa ulkolämpötilan ollessa -10 C eli jäähtyy 3-4 astetta. -20 C ulkolämpötilassa koneelle tuleva on enää n. 15-16 C, eli jäähtyminen 6-7 C.Missä välissä ne kanavat ovat? Tuon kovavillan päällä eli upotettuna puhallusvillaan? Jos noin, oudon paljon kyllä jäähtyy. Onko mittaukset tarkkoja?
Puolet noista arvoista ehkä olisi OK. Tapauskohtaistahan tuo on eli riippuu miten pitkiä pätkiä menee tuolla ja mikä osa virtaamista menee niissä pisimmissä ja isoimmissa putkissa.Kanavat ovat siis kattotuolien päällä, eli tuolla puhallusvillan seassa. Mikähän on lie "normaali" jäähtyminen poistoilmalla? Sisälämpötila n. 22 ja koneelle tulee 18-19 -asteista ilmaa ulkolämpötilan ollessa -10 C eli jäähtyy 3-4 astetta. -20 C ulkolämpötilassa koneelle tuleva on enää n. 15-16 C, eli jäähtyminen 6-7 C.
Kaikki putket menee yläpohjassa ja on tosiaan eristetty tuolla 50mm Insuplast tms valkoisella eristeellä. Äänenvaimentimista en muista, että onko niihin laitettu mitään eristettä vai haudattu puhallusvillan sekaan.. Pitää käydä konttailemassa jahkas keli vähän lämpenee. Muutama palkin ylitys on myös, joten näissä kohdissahan on vähemmän puhallusvillaa yläpuolella.Tässä meillä kun sisälämpö on noin 21C ja mittauspiste poistoilmalle F750 PILP:ssä. Eli asteen verran näyttäisi jäähtyvän (tiedä sitten miten tarkkoja mittaukset ovat).
Putket on BetterPipe uretaani-eristettyjä putkia, jotka on haudattu villaan. Kumma homma on kyllä, kun ei ero kasva yhtään vaikka ulkolämpötila tipahtaa -12C luokkaan. Tosin märkätilojen poistot menee lasketusssa katossa, että se toki auttaa aika paljon.
Erillis-WC:n ja keittiön poistot menee yläpohjan kautta meillä. Meneekös sinulla kaikki poistot, märkätilojenkin, yläpohjan kautta?
Yleisesti sanoisin, että jos pelkät peltiputket on puhallusvillan seassa, ei niiden putkien päällä välttämättä ole paljon mitään eristettä. Kannattaisi mennä tutkimaan asiaa sinne yläpohjaan.
katso liitettä 68329
Tuo ei ole kyllä hyvä eriste, jos päällä ei ole reilusti puhallusvillaa. Näyttää lämmönjohtavuus olevan 0,043, kun villat nykyään esim 0,033 ja niitä laitetaan 100 mm kylmässä tilassa. Jos päällä on yli 100 mm puhallusvillaa, on tuo jäähtyminen outoa.50mm Insuplast

Joo, LAN-käyttö varsinkin boottaa koneen satunnaisesti. Tai on bootannut, nyt pyörii uusi (beta)versio, joka sekin kyykkäilee mutta vähemmän.Puuteknikko, jos kosteus on ulommaisen lasin sisäpinnalla, syy on, tai ainakin meillä on, että ennenkuin sulatus alkaa, jää jäteilman puolella ahdistaa sen verran, että tulee joksikin aikaa ylipaine. Tämä puskee sisäilman kosteuden sinne lasin väliin kylmään pintaan. Meidän Vallox 101MV ennen sulatusta kyllä yrittää kompensoida tätä pienentämällä tulon kierroksia, mutta ei tarpeeksi.
Kone 2018 mallia ja säädöt (kahteen kertaan) suunnitelmien mukaiset tulo 43% poisto 45%, litrat muistaakseni 56 ja 60. Alipaine vaipan yli 1.8 Pa.
Näillä asetuksilla tämä romu pitää säätää pakkasille niin, että tulon tiputtaa 42 tai 41%. Muutoin huurruttaa muutaman ikkunan. Se siitä automatiikasta. 42% on alipaine n.4 Pa. 41% ei ole mitattu.
Siikli, meillä on vaihdettu emokortti takuuseen 2019, jolloin sanoin takuukorjaajalle satunnaisesta resonoinnista talviaikaan. Itse olin paikallistanut sen tuloilmakanavan suuntaan. Sieltä myös "vika" löytyi. Luukun takana jälkilämmitysvastus osui hieman kanavan reunaan. Pikku taivutus korjasi asian.
Jossain toisessa keskustelussa Siikli kyseli sähkökatkojen perään. Täältä löytyy sellainen ominaisuus, että yhteys ValloxCloudiin tekee satunnaisia sähkökatkoja 2-4 päivän välein. Aluksi epäilin ohjainta seinässä, mutta viime lauantaina kohdensin sen nettiyhteyteen. Verkkopiuha ollut nyt irti viikon, eikä virtakatkoja ole tullut. Onko kukaan havainnut samaa?
Joo, olin sen paikallistavina juuri tuohon samaan kohtaan. Nyt muutamia kertoja käynyt kuuntelemassa, mutta vain tuon yhden kerran olen kuullut resonoinnin. Mutta hyvä tietää, kiitoksia! En tiedä kuuluuko takuun piiriin, toukokuussa 2019 asennettu. Onko tuo hankala itse korjata, jos vaikka keväämmällä innostuu?Siikli, meillä on vaihdettu emokortti takuuseen 2019, jolloin sanoin takuukorjaajalle satunnaisesta resonoinnista talviaikaan. Itse olin paikallistanut sen tuloilmakanavan suuntaan. Sieltä myös "vika" löytyi. Luukun takana jälkilämmitysvastus osui hieman kanavan reunaan. Pikku taivutus korjasi asian.
Jossain toisessa keskustelussa Siikli kyseli sähkökatkojen perään. Täältä löytyy sellainen ominaisuus, että yhteys ValloxCloudiin tekee satunnaisia sähkökatkoja 2-4 päivän välein. Aluksi epäilin ohjainta seinässä, mutta viime lauantaina kohdensin sen nettiyhteyteen. Verkkopiuha ollut nyt irti viikon, eikä virtakatkoja ole tullut. Onko kukaan havainnut samaa?
101 MV koneen sisällä luukku neljällä ruuvilla, kädellä mahtuu kääntelee ihan itse.Joo, olin sen paikallistavina juuri tuohon samaan kohtaan. Nyt muutamia kertoja käynyt kuuntelemassa, mutta vain tuon yhden kerran olen kuullut resonoinnin. Mutta hyvä tietää, kiitoksia! En tiedä kuuluuko takuun piiriin, toukokuussa 2019 asennettu. Onko tuo hankala itse korjata, jos vaikka keväämmällä innostuu?
Meillä tosiaan satunnaisia bootteja myöskin, välillä näitä bongaa "sähkökatkojen" perusteella, vaikka todellisuudessa sellaisia ei ole ollut. Mielestäni katkot ovat kuitenkin pidemmällä aikavälillä mitä 2-4 päivää. Vannomatta paras silti, pitääpä seurailla...
Itsekin näen noita bootteja aina välillä. Joskus on mennyt useamman viikon ja joskus viikon sisällä kertaalleen nollaantuu tuo sähkökatkoslukema. Kone on verkkopiuhalla WiFi-laajentimessa kiinni.Meillä tosiaan satunnaisia bootteja myöskin, välillä näitä bongaa "sähkökatkojen" perusteella, vaikka todellisuudessa sellaisia ei ole ollut. Mielestäni katkot ovat kuitenkin pidemmällä aikavälillä mitä 2-4 päivää. Vannomatta paras silti, pitääpä seurailla...
Itse havaitsin tuon tilanteen kun sulatus oli jo kestänyt reilun puoli tuntia. Työhuoneen viereisessä pesuhuoneessa oli pyykkiä kuivumassa ja Valloxin kiertoilma + ILP todennäköisesti imivät enemmän ilmaa siltä suunnalta kohti talon avointa tilaa kun poisto ei vetänyt suurinta osaa kosteasta ilmasta suoraan koneelle. Kosteus oli lasin huoneen puoleisessa pinnassa, meillä on vähän kuin selektiivi-ikkunat, joita ei saa avattua niin en ole koskaan nähnyt jäätä tai kosteutta muilla pinnoilla.Puuteknikko, jos kosteus on ulommaisen lasin sisäpinnalla, syy on, tai ainakin meillä on, että ennenkuin sulatus alkaa, jää jäteilman puolella ahdistaa sen verran, että tulee joksikin aikaa ylipaine. Tämä puskee sisäilman kosteuden sinne lasin väliin kylmään pintaan. Meidän Vallox 101MV ennen sulatusta kyllä yrittää kompensoida tätä pienentämällä tulon kierroksia, mutta ei tarpeeksi.
Vaikee sanoa.Uskaltaakos 145MV:tä ostaa? Aika paljon tuntuu olevan bugeja. Tuollainen olisi tarkoitus hankkia ja itse asentaa.
Olen ollut siinä uskossa että nämä olisi ihan laadukkaita, mutta on alkanut epäilyttämään asia näitä juttuja luettua.Uskaltaakos 145MV:tä ostaa? Aika paljon tuntuu olevan bugeja. Tuollainen olisi tarkoitus hankkia ja itse asentaa.
www.biottori.fi
En taida olla niin rohkea ja tuo on selkeästi alikokoinen. Meillä kun on sisäuima-allas, niin IV-määriin haluan reilusti marginaalia. Tuossahan on vain 300 m3/h eli 83 l/s, mikä meillä on tarkoitus olla jo perustaso eli tehostukset päälle.Otas rohkeasti joku tämmöinen saksalainen ajoon ja rapsaa kokemuksia:
Tarkoitus on laittaa esillämitys/jäähdytyspatteri MLP-kaivosta, joten Vallox ei näe näin kylmää, jos vain osaa ohjata tuon patterin kiertoa.Parin vuoden kokemuksella Valloxin kone toimii mielestäni oikein hyvin niin kauan kun jäteilma pysyy nollan yläpuolellaEtelä-Suomessa siis suurimman osan vuotta. Nämä "poikkeusolot" on sitten hankalia.
Eipä se sitten katkoa käy jäätärin vuoksi, eli yksi mahdollinen ongelma pois jo lähtötilanteessa.Tarkoitus on laittaa esillämitys/jäähdytyspatteri MLP-kaivosta, joten Vallox ei näe näin kylmää, jos vain osaa ohjata tuon patterin kiertoa.
Sellainen malli, jossa on mahdollisuus esilämmitysvastuksen käyttöön varmaan toimisi, jos kytkee pumpun tai magneettiventtiilin tuon vastuksen tilalle. Homma hankaloituu, jos laite jotenkin pulssittaa etulämmitysvastuksen tehonsyöttöä. mutta tuolloinkin tuohon voisi kytkeä avuksi jonkinlaisen aikareleen.Vallox ei näe näin kylmää, jos vain osaa ohjata tuon patterin kiertoa.
Tuossa 145MV:ssä on siis ihan releohjaus juuri tuolle patterille tarkoitettuna. Ohjaa magneettiventtiiliä ja pumppua, jolla nestekierto on-off.Sellainen malli, jossa on mahdollisuus esilämmitysvastuksen käyttöön varmaan toimisi
Täällä kävi -22 asteen pakkasella jäteilma jopa -11 asteessa. Kylmää on.Huoleton peli on oma 110MV ollut. Sähkön kulutusta seurasin viiden vuoden ajan ja 1000kWh meni tai vähän alle vuosittain. Ei valittamista tuossakaan. Puhaltimien kulutus on vuodessa jo sen 400kWh. -20 asteessa tekee sulatuksia 3h välein. Jälkilämmityksen käyttäminen (sähkövastus) alkaa vähän ennen -10 pakkasastetta. Tulolämpö asetettu 16 asteeseen. Vetää parhaimmillaan jäteilman -9 asteeseen, tähän ei pysty edes kaikki PILP:it.