Perusputkityökysymyksiä

Pretor

Aktiivinen jäsen
Tuossa on myös liitäntäkartio mukana. Tuo tarvitaan joka tapauksessa, jos patteri halutaan asentaa tai poistaa purkamatta seinää ulos saakka.
Mulla olis eteisessä yksi patteri, joka pitäisi vaihtaa... no eipä ole vielä tähän päivään mennessä tullut vaihdettua, koska paluuputki on kiinteästi patterissa ilman kartioita. Tuo samainen patteri on kaiken lisäksi ihan kiinni seinässä (tai oikeastaan upoksissa, koska seinä on levytetty patterin ympäriltä), joten pitäisi saada ulospäin aika reilusti. :prkl:
Tarkoitus olisi vihdoinkin kesällä sahata patteri irti ja "ruuvata" patterin jämät putken ympäriltä pois.
On se sikäli hyödyllinen ja järkevä että patterin voi irroittaa ilman koko verkoston tyhjennystä.
Tätä paluuventtiiliä olisi kyllä välillä kaivannut, mutta onko tuossa pitkässä juoksussa yksi mahdollisesti "tukkoon menevä" paikka lisää?
Ainakin kun noita vanhoja pattereita täältä vaihtanut pois, niin aika muhjut sieltä on pohjalta tullut, kun ulkona valutellut patterreita tyhjäksi.

Espejot

Hyperaktiivi
Eikös nibessä ole jo sellainen tai vastaava sisässä?
Mikä tuossa on taka-ajatus?
Olen kaipaillut nibeen vaihtuvaa / vakiopaine-eroa moodia. Oletena että LL pumppu on joku kierroslukuohjattu missä ei ole omaa automatiikkaa. Sama homma liuospumpussa. Joten jäin miettimään että mikälaiset pumput siellä oikein on?

Meinaatko että nibe osais säätää sen nopeutta tarpeenmukaan vai mikä?
Mulla on menossa magna3 25-100 kiinni keruupumpuks....

Magna3 on iso pumppu ja varmaankin passeli keruupumpuksi. Mitä noi Niben keruupumpun oikein nykyään on...
Mietintä tosiaan lähti siitä että ko pumppu lojuu hyllyssä käyttämättömänä. Jätänkö sen hyllyyn vai keksinkö sille käyttöä, siitä pohdin.

Tätä paluuventtiiliä olisi kyllä välillä kaivannut, mutta onko tuossa pitkässä juoksussa yksi mahdollisesti "tukkoon menevä" paikka lisää?
Ainakin kun noita vanhoja pattereita täältä vaihtanut pois, niin aika muhjut sieltä on pohjalta tullut, kun ulkona valutellut patterreita tyhjäksi.

Minä huuhtelisin patteriverkoston aika-ajoin. Ja varsinkin silloin kun tulee uusi lämpöpumppu.

Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Meinaatko että nibe osais säätää sen nopeutta tarpeenmukaan vai mikä?
Nibe osaa säätää omaa keruupumppuaan. Porakaivopumpulle pitää keksiä varmaan jotain muuta. Noissa taajuusmuuttajissa on paljon vaihtoehtoja. Esim. tyyliin kärkitieto käykö MLP vai ei käynnistää ja sitten analogitieto NTC-anturilta säätää kierroksia niin, että pohjaveden paluu pysyy sopivana eli selvästi plussalla esim. 2 asteessa. Voi myös ohjata Raspilla tms. RS-485:llä, jännitteellä, kärkitiedolla jne.

fraatti

Hyperaktiivi
Olen kaipaillut nibeen vaihtuvaa / vakiopaine-eroa moodia. Oletena että LL pumppu on joku kierroslukuohjattu missä ei ole omaa automatiikkaa. Sama homma liuospumpussa. Joten jäin miettimään että mikälaiset pumput siellä oikein on?

Magna3 on iso pumppu ja varmaankin passeli keruupumpuksi. Mitä noi Niben keruupumpun oikein nykyään on...
Mietintä tosiaan lähti siitä että ko pumppu lojuu hyllyssä käyttämättömänä. Jätänkö sen hyllyyn vai keksinkö sille käyttöä, siitä pohdin.

En nyt oikein pääse kärryille mitä yrität moisella saavuttaa? Eikös sen MLP ohjauksen idea ole säätää sitä pumppua haluamallaan tavalla. Ja ymmärtäkseni myös koneen parametreillä pumpun saa pyörimään vaikka siten kun itse haluaa?

Kiertovesipumput missä ei ole ulkoista ohjausta ovat sitten erikseen voivat sitten olla noita vakiopaine tms muulla tavalla "fiksummin" ohjattuja.

Magna3 ei itsessään vielä kerro mitään. Niistä lienee useita eri malleja joissa on eri ohjausmahdollisuudet ja toiminnallisuudet.

Tois puol jokke

Vakionaama
Eikös noissa tuu sit myös vastaan se virtaama jos säätelisi esim tuon lämmön +2c niin pumppu hidastaisi kiertoa mahd liikaa niin voipi mennä vikatilaan.
Itse suunnittelin että olisi aina hitaalla käynnillä ja sitten vauhti päälle kun kompura käynnistyy mutta en oikein ole vielä löytänyt mikä olisi kätevin tapa toteuttaa se. Mulla on Magna3 D pumppu.

Muuten, eikös se keruupumppu olisi paras olla nimenomaan ennen lämmönvaihdinta keruulta lämpimimmässä litkussa, ja eikö nuo pumput oo tehty ennemminkin korottamaan painetta puskemalla vs imemällä? Tarkoitan että mullakin kun viessmannilla on pumppu laitettu levarin jälkeen , toki tuo on niin tiukka paketti niin kätevimmin saaneet tuohon, mutta litku kylmenee esim tuonne -5c niin kyllä sen pumpusta kuulee ettei liiku tavara kuten kesällä, niin eikö pumpulla olis helpompaa nimenomaan työntää litkua levariin sisälle kuin imeä sitä pois sieltä hileisenä?

Janos

Vakionaama
Eikös noissa tuu sit myös vastaan se virtaama jos säätelisi esim tuon lämmön +2c niin pumppu hidastaisi kiertoa mahd liikaa niin voipi mennä vikatilaan.
Itse suunnittelin että olisi aina hitaalla käynnillä ja sitten vauhti päälle kun kompura käynnistyy mutta en oikein ole vielä löytänyt mikä olisi kätevin tapa toteuttaa se. Mulla on Magna3 D pumppu.

Muuten, eikös se keruupumppu olisi paras olla nimenomaan ennen lämmönvaihdinta keruulta lämpimimmässä litkussa, ja eikö nuo pumput oo tehty ennemminkin korottamaan painetta puskemalla vs imemällä? Tarkoitan että mullakin kun viessmannilla on pumppu laitettu levarin jälkeen , toki tuo on niin tiukka paketti niin kätevimmin saaneet tuohon, mutta litku kylmenee esim tuonne -5c niin kyllä sen pumpusta kuulee ettei liiku tavara kuten kesällä, niin eikö pumpulla olis helpompaa nimenomaan työntää litkua levariin sisälle kuin imeä sitä pois sieltä hileisenä?

Eikös tuon saisi ihan toteutettua DI-tuloilla, yhdellä saa vaikka käynnistettyä/pysäytettyä pumpun ja toisella sen saa menemään maksimikäyrälle. Tämän kärkitiedon vain ottaa kompuralta.

Tai sitten vastuksilla ja käyttää 0-10V analogiatuloa, releellä vaan ohjaa sopivaa vastusta kun kompura lähtee käyntiin niin nostaa kierroksia

Tois puol jokke

Vakionaama
Ei ihan kuulu tuohon mun ydinosaamiseen niin avaisitko enemmän? Nuo sisääntulot löytyy tosta pumpusta mutta ohjelmoidaanko pumppua jotenkin vai miten? Ei ole vielä ollut virta kiinni tossa kertaakaan niin en oo tutustunut.

Janos

Vakionaama
Grundfossin donglella ja GO Remote appilla noita ohjelmoidaan ihan kännykällä. Ihan selkeät ohjeet löytyy manuaalista tuloista ja lähdöistä, sinäänsä vähän vanhanaikainen kun ekaksi yhdistät kännykän Dongleen bluetoothilla ja sitten se yhdistää pumppuun

Janos

Vakionaama
Juu ei noita ihan jokaisella ole, itsellä on noita kaksin kappalein käytössä mutta ne on toki töiden kautta.
Mutta valitettavasti ilman tuota ei mielestäni tuolle pumpulle pysty ihmeitä tekemään ohjauksien suhteen

Tois puol jokke

Vakionaama
näytti löytyvän tuolta valikoista jumppikaapelin poisto ja siihenjohdot kiinni siten että kompuran kontaktori on välissä. Kontaktorissa oli 1 tyhjä väli niin siihen kiinni, nyt on ohjaus normaalisti OFF mutta kontaktorin vetäessä lähtee ohjelmoitu haluttuteho päälle. Ja jos oikein innostuu niin hommaa tuollaisen 10v palikan väliin niin saa sitten halutessaan käymään pienellä ollessaan 0V ohjaus ja kun virtaa tulee lisää niin nostaa tehoja haluttuun määrään, ihan fiksu vehjes. Ja löytyy koneen ohjauspaneelista nuo kaikki, ei välttämättä tarvitse sitä dongelia. Helpottaisihan tuo tottakai, mutta ilmankin pärjää. Sikäli viimeisen pennin venyttäjille kirpaisee varmaan että ollessaan varoilla, eli ohjaukset päällä mutta pumppu ei pyöri vie 3-4w virtaa :)

Janos

Vakionaama
Hyvä homma että saa ohjelmoitua ilman appiakin, töissä ei näitä ole käytössä niin ei sen enempää tietoa.
Oli kiva yllätys kun tuli Grundfossin pumppu+tamu paketti ja alettiin ihmettelmään millä ohjelmoidaan, soitto Grundfossille ja vastaus että ilman donglea ei millään no propsit siitä että huoltomies tuli tuomaan oman laitteensa lainaan että saatiin pumppu ohjelmoitua

pökö

Kaivo jäässä
Olen vähän kuutamolla edellämainitun tekniikan osalta, enkä muutenkaan oikein ole kaveria uusien energiapihien lämpöjohtopumppujen kanssa, omieni ainakaan.

En jaksa ymmärtää miksi pumpun teho soutaa veden lämmön mukaan, minulle kelpaisi hyvin tasainen nopeus kaikissa tilanteissa.

rMa

Jäsen
...
En jaksa ymmärtää miksi pumpun teho soutaa veden lämmön mukaan, minulle kelpaisi hyvin tasainen nopeus kaikissa tilanteissa.
Kaipa tuolla saisi coppia optimoitua maalämpöpumpussakin. Oman vilpin latauskierron pumpussa lukee Vaillant, säätö 0-10V signaalilla, tietääkseni tuo on maalämpöpumpusta kotoisin. Varaajan latauksessa tällä erää vakio dT eli pumpun nopeus seuraa vilpin tuottoa.

jmaja

Hyperaktiivi
Onko niin, että Suomesta "ei voi" ostaa putkityötarvikkeita? Olen nyt alkanut ostella asennusosia MLP-projektiini ja Suomen hinnat eri nippeleissä tuntuvat olevan 2-3 -kertaisia Saksaan ja Viroon nähden. Vai katsonko vääristä paikoista? Mielelläni ostaisin Suomesta ja tukisin suomalaisia yrityksiä, mutten ole valmis sen perusteella maksamaan 50 € 20 € osasta.

Mistä Suomessa pitää noille hinnat kysyä saadakseen järkevät?

iqo

Vakionaama
Yleisesti ottaen halvimmat kotimaiset, mitä olen löytänyt, on https://jukira.fi/ ja https://www.kodinrakennus.com/

Mutta ihan varmasti ulkomailta löytää halvemmalla. Joskus katselin tavaraa https://www.meinhausshop.de/ mutta siellä nousi toimituskulut, joten pieniä eriä ei ainakaan ollut enää kannattavaa tilata. Jos aikoo tehdä Mapress-osilla, niin ainakin ne kannattaa varmaan hommailla jostain valmiiksi, saa varmasti 50% halvemmalla kuin jonkun putkiputkan kautta.

Espejot

Hyperaktiivi
www.kodinrakennus.com olen ostanut mutta kun viimeksi katsoin niin valikoima on kaventunut rajusti. Olen yhä enemän suuntautunut Saksaan. Jukirassa on hyvä valikoima ja siedettävät hinnat. Mapress osat ostin ebaystä. Mulla on postilaattikko Saksassa joten sinne voi ostaa sieltä täältä ja he yhdistää lähetyksen. Jist ostin pari GVS elipsin maskia + läjän suodattimia.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Kyllä kotimaasta, tiskin ylikin saa ihan kilpailukykyisiä hintoja mutta monestihan nuo alennukset muodostuvat ostetun volyymin perusteella. Olen ostanut lähestulkoon kaikki LVI tarvikkeet samalta pienehköltä tukkurilta jo toistakymmentä vuotta ja kyllä heidän myyntihinta yleensä peittoaa kaikki netistä bongatut hinnat.

Toki varmasti joskus joku osa olisi voinut olla hiukan halvempi netistä ostettuna mutta tutulta toimijalta kun ottaa niin kysyminen on helppoa, toimitukset tulevat ajallaan ja jos tavaraa jää käyttämättä niin sen voi palauttaa ja saada siitä täyden hyvityksen. Lasken noillekin jotain arvoa.

Mutta yleisesti, jos tuttavapiiristä löytyy joku joka noita työkseen ostaa enemmän niin heidän kautta jos saa tilattua niin saat todennäköisesti kotimaastakin kiplailukykyiset hinnat.

LVI on hiukan niin kun hydrauliikkakauppa, kaikki osat ovat hintaerittelyssä -50% ja -60%, joskus mietin et ostaakohan joku noita oikeastikin täyteen hintaan?

Espejot

Hyperaktiivi
En mää jaksa lekkiä kissahiirtä kaupiaiden kanssa - rahat menee Saksaa jos ei ilman esileikkiä saa siedettävällä hinnalla.

pökö

Kaivo jäässä
Itse olen saanut ihan lähi-putkiliikkeestä halvimmalla. Vaikka suhde tukkuihin onninen/ahlsel on tiivis niin tuo putkiliike on ollut halvempi lähes aina.

jmaja

Hyperaktiivi
Joo ei ole tuttuja putkimiehiä eikä -liikkeitä. Vastenmielistä mennä tiskille kysymään ja sitten yrittää tinkiä, jos hinta on tuplat odotetusta. Ei ihme, että Suomessa menee talous huonosti, kun kaikki pitää ostaa Saksasta. Luulisi, että Suomessa olisi tilaa yhdelle verkkokaupalle, joka myisi edes hiukan lähempänä Saksan hintoja LVIS-kamaa.

Ja tuo hinnastojuttu on jotain niin 70-lukua. "Ovh-hinnat", joista pitää saada 70% pois, että on edes kohtuullisia. Silti saattaa saman saada vaikkapa Motonetista halvemmalla. Ilmeisesti ainoa syy on antaa asentajille mahdollisuus tehdä tiliä käytännössä huijaamalla asiakkaitaan?

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Juuri tänään tarvitsin muutaman kapillaariosan ja etukäteen katsoin netistä miltä lie sivulta mutta Suomesta kuitenkin että mitä maksaa kun en ole aikoihin moisia osia tarvinnut,eli minulla oli noin hinta tiedossa.Kyllä siellä LVI liikkeessä suustani pääsi että oho,myyjä kysyi että mitä niin,totesin että ovatpa kalliita,hinta oli yhden euron vajaa kaksinkertainen hinta mitä olin aiemmin laskenut ja osat eivät maksaneet siellä nettikaupassa kuin 13 € että sellaiset ovat Suomen hinnat.Ei tällaisia pikku ostoksia voi Saksasta alkaa tilaamaan eikä sieltä nettikaupastakaan kun on ne rahdit eli on vaan kärvisteltävä ja ostettava niitä "kullattuja" osia.

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Joo toi prosenteil myyminen on joka tukkurilla, firmat tekee niil tilin ku myy täyel hinnal asiakkaalle , tuntivelotus rahat menee työntekijän palkkakuluihin.

Toi prosentti myynti yleistyn kuluttaja kaupois myös, jossa ihmiset menee harhaa kun juoksee niiden peräs, eikä kattele lähtöhintoi

kurre orava

Kapillaariosia ei taida kovin paljon enää liikkua ylipäätään, veikkaan et aika monessa paikassa myydään ei oota tai toimitus myöhemmin.

Noin yleisesti ymmärtää LVI alan kauppiaitakin, osia täytyy pitää hyllyssä aikamoinen määrä eri sorttisia jotta ne oikeat löytyvät kun asiakas niiden perään kyselee. Nettikauppiaalla paljon kevyempi kulurakenne kun omaa varastoa ei tarvitse olla vaan osat ottaa halvimmalta mahdolliselta tukkurilta ja myynti on ikään kun läpilaskutusta johon lyödään oma siivu päälle.

Jollei ole kiirettä eli tekee jonkinlaisen harrastehomman itselleen niin mikäs siinä on odottaa päiviä tai viikon et verkkokaupasta toimittavat mutta jos jotain kaupallisesti tekee niin pakko ne osat on viimeistään seuraavana päivänä saada ellei nyt jostain vallan eksoottisesta ole kyse. Ja aina tuo jotain maksaa kun tavaran pitää varastossa.

Kyse on tuossa niin kun monessa muussakin asiassa valinnasta ja tarpeista sekä miten itsekukin niitä arvottaa.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

1 kpl 22 mm helmi
3 kpl 22 mm 90°:n kulma
2 kpl 15-22 mm sup.
2 kpl 15 mm 90°:n kulma
2 kpl 15 mm tukiholkki
1 kpl 22 mm tukiholkki

TopiR

Aktiivinen jäsen
Yleisesti ottaen halvimmat kotimaiset, mitä olen löytänyt, on https://jukira.fi/ ja https://www.kodinrakennus.com/

Mutta ihan varmasti ulkomailta löytää halvemmalla. Joskus katselin tavaraa https://www.meinhausshop.de/ mutta siellä nousi toimituskulut, joten pieniä eriä ei ainakaan ollut enää kannattavaa tilata. Jos aikoo tehdä Mapress-osilla, niin ainakin ne kannattaa varmaan hommailla jostain valmiiksi, saa varmasti 50% halvemmalla kuin jonkun putkiputkan kautta.
Jukiran ja KR:n hinnat näyttää olevan samaa suuruusluokkaa https://nascotec.com/kauppa kanssa.

-Topi

fraatti

Hyperaktiivi
Onko niin, että Suomesta "ei voi" ostaa putkityötarvikkeita? Olen nyt alkanut ostella asennusosia MLP-projektiini ja Suomen hinnat eri nippeleissä tuntuvat olevan 2-3 -kertaisia Saksaan ja Viroon nähden. Vai katsonko vääristä paikoista? Mielelläni ostaisin Suomesta ja tukisin suomalaisia yrityksiä, mutten ole valmis sen perusteella maksamaan 50 € 20 € osasta.

Mistä Suomessa pitää noille hinnat kysyä saadakseen järkevät?
Kannattaa kysyä myös meltex.fi:istä. Sain sieltä mm lattialämmityksen halvemmalla kun tuttu putkari olisi saanut onniselta. Antavat "alennukset" myös normaali kuolevaisille. Tai ainakin mulle antoivat. Tampereella noilla on myös myymälä mihin romuja pääsee kopeloimaan. Voi olla muuallakin.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Romiksia on myös melkein kaikien suurempien kaupunkien liepeillä. Niistä kun dyykaa, niin vitoisen kilo saa käyrää ja putkea. Noita putken osiakin kulkeutuu sinne ihan laatikkokaupalla. Sitten vaan pesee ja lajittelee. Siinä ei jää paljon / kpl mutta voi joutua vähän kaivamaan. Vanhat kupariputket on ihan käypää valuuttaa nekin.

siwer

Vakionaama
Ostin halvimman kierrepakkasarjan ja säästin. Ajattelin että kai tällä tekee sen n. 10 kierrettä mitä tarvitsee, muutama 1" ja muutama 3/8". Vaan ei tule kierteiden teosta mitään. Vaatii älyttömästi voimaa ja tuntuu siltä että kaikki neljä hammasta tekee uraa eri kohtiin eikä osu samaan uraan. Edestakaisin nylkyttäminen lastun katkaisemiseksi ei paljon tunnu auttavan, no ehkä pääsisi loppuun asti jos nylkyttäisi kymmenesosakierroksia puoli tuntia, lopputulos silti karsean näköinen leveine "moniurineen". Onko tähän jotain niksiä vai onko pakko niellä tappio ja ostaa satasen pakka jokaista putkikokoa kohti. Kuinka oleellista on putken katkaiseminen suoraan? Noi on nyt silmämääräisesti puukkosahalla katkottu "melko suoriksi" mikä ei varmaan auta suoraan lähtemistä.

Edit: Puolen tuuman kierre saman sarjan pakalla tuli varsin helposti ja hyvä, eli tuskin minussa on muuta vikaa kuin se että ostin paskan. Varmaan toi tuumanen on vaan jotenkin perseellään.

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kyllä se suoraan katkaistu pitäisi olla. Eduksi vielä jos hioo siihen päähän hiukan väistettä, että se pakka pääsee siihen alkuun helpommin. Jotain leikkausrasvaakin se tarvitsee. Kuiviltaan ei tule mitään.

siwer

Vakionaama
Joo. Purin sen pakan ja naputtelin vasaralla ne hampaat pois, putsasin välit, ja naputin takaisin paikoilleen silmämääräisesti niin tasaisesti kuin viitsin. Lopputulos: kierre onnistui, ei kauhean hyvä, yhä vähän "kaksoisuraa" muttei enää "neloisuraa". Sen pakan hampaat oli siis alunperin niin pahasti vinksallaan ettei leikkaus onnistunut lainkaan ja lopputulos oli lähinnä putken "kavennus" kun kaikki neljä hammasta leikkasi eri kohtiin urat, kunnes lopulta voima ei enää riittänyt.

Nyt meni jopa kerralla takaisinnysväämättä.

Kiinalaisella tehtaalla olis ollut mahdollisuus esim. käyttää jotain jigiä siihen että hampaat on paikoillaan pohjassa asti ja samassa kulmassa, mun silmämääräinen mitensattuu varasallanaputtelu tuotti heti kertaluokkaa paremman tuloksen. Varmaan joku duunari noita silmämääräisesti tehtaalla naputtelee.

No, 60 eurolla räikkäväännin ja kuusi pakkaa 1 1/4 asti, ei varmaan voi paljon odottaa.

kurre orava

Meilläkin tuo kierrekone ja isompien putkien taivutustyökalut keräävät lähinnä pölyä hyllyssä. Mutta aina joskus välillä tulee sit tuo tilanne kun johonkin 2" putkeen pitää saada tehtyä kierteet eikä noita kyllä enää viitsi käsikahvalla vetää. Kierteytyskoneella saa kyllä tehtyä siistit kierteet tukevampaankin putkeen mutta kyllä siihenkin tuota öljyä kuluu reippaita määriä.

Kierre- ja putkityökalut yleensä ovat sellaisia jossa halvalla työkalulla ei tahdo muuta saada aikaiseksi kun pahaa mieltä. Mutta ymmärrän vallan hyvin ettei kukaan kierteytyskonetta osta jos tarkoitus on tehdä kotona muutaman hassun kierteen.

Ostin Motonetistä muutama vuosi sitten sarjan jossa oli kierrepakat 1/8"-1", maksoi muistaakseni hiukan kolmatta sataa. Vääntäminen tehdään sopivalla lenkkiavaimella. Tuollakin saa kyllä hyvää jälkeä aikaiseksi kunhan käyttää riittävästi nestettä mutta oli tosiaan ihan toisessa hintaluokassa mikä joku perus halpahallin kierresarja. Tuon ostin kun piti paikalla oleviin patteriputkiin vetää uudet kierteet yhdessä kohdassa.

Tulevana kesänä kun on aikaa (hehe, joojoo...) ajattelin siirtää hiukan tuota AE:n varaajaa ja koitan silloin tehdä putkituksen niin että mahdollisuuksien mukaan luopuisin mahdollisimman plajon noista valmiistä käyristä mitä olen tuossa käyttänyt ja koitan sen sijaan pokata 28mm kupariputket oikeaan muotoon.

siwer

Vakionaama
No mullakin projekti on sellainen että teen ehkä ne 10 kierrettä seuraavan parin kuukauden aikana juuri sillä hetkellä kun siltä sattuu tuntumaan ja sen jälkeen teen ehkä keskimäärin muutaman kierteen vuodessa vaikeasti ennustettavalla hetkellä. Ei sitä siinä viitsi ruveta vehkeitä mistään hakemaan lainaksi tai vuokralle, pitää olla omassa hyllyssä vaikka sitten huonotkin, kunhan nyt edes jotenkuten toimisivat.

pAy

Vakionaama
Ostin halvimman kierrepakkasarjan ja säästin. Ajattelin että kai tällä tekee sen n. 10 kierrettä mitä tarvitsee, muutama 1" ja muutama 3/8". Vaan ei tule kierteiden teosta mitään. Vaatii älyttömästi voimaa ja tuntuu siltä että kaikki neljä hammasta tekee uraa eri kohtiin eikä osu samaan uraan. Edestakaisin nylkyttäminen lastun katkaisemiseksi ei paljon tunnu auttavan, no ehkä pääsisi loppuun asti jos nylkyttäisi kymmenesosakierroksia puoli tuntia, lopputulos silti karsean näköinen leveine "moniurineen".
Taitaa olla tuurista kiinni millaisen sarjan saa, ostin 50€ sarjan jolla muutamia hyviä 3/4" ja 1" kierteitä tuli aika helposti.

fraatti

Hyperaktiivi
Taitaa olla tuurista kiinni millaisen sarjan saa, ostin 50€ sarjan jolla muutamia hyviä 3/4" ja 1" kierteitä tuli aika helposti.
Kierretapeista ja muista halvoista lastuavista työkaluista itsellä on aika huonoja kokemuksia. Niillä saa nippa nappa sen muutaman kierteen ja siihen se jää.

Back
Ylös Bottom