Power World R290 laitteista juttelin tehtaalle

Markush

Aktiivinen jäsen
Oliko jollain tuollaisen service manual niin voisin ihmetellä sitä enemmän ?
Miten tuon saa kiinni johonkin tietokoneeseen ? rs-232 , 485, ethernet, blutooth vai saako ollenkaan ?
Laita mulle YV, niin voin välittää service manuaalin, ja Modbus ohjeen. Olisin laittanut tänne liitteenä, mutta herjaa että liite liian suuri.

WIFI liityntä ja Tuya- portiaali on kuitankin se ensimmäinen ja selkein juttu millä pääset laitetta säätämään.

Toistaiseksi minulla on tuo hallittuna vain sillä Tuya- portaalin liittymällä. Se on oikein hyvä perusjuttuihin ja jos ei olisi tarvis pörssisähkökikkailuun niin säätäminen olisi varsin nopsaan tehty, ja sitten voisi vaan joskus vilkuilla, että mitä koneelle kuuluu.

Tuya ei tarvitsisi paljon kehitystä kun se jo toimisi kohtuu hienosti. Se voi nyt jo tehdä automaatioita sään, kalenterin ja ajan mukaan. Vielä kun tekisivät jonkun Nordpool palikan niin sitten menisi kaikki tuota kautta ilman omia skripetjä ja virityksiä jonkun HA tms kanssa.

Nyt kun käytän pörssikikkailuun tuota, niin teen joka iltapäivä seuraavaa päivää varten Tuyassa korjauksen ajastuksiin ja tavoitelämpöön tarvittaessa. Nyt lokakuulla on käytännössä mennyt niin että yöaika on pysynyt samana, 00-06, ja iltapäivällä on pörssisähkössä pieni kuoppa, jolloin laitan pari tuntia lisää varaajaan menemään. Tuota iltapäivän aikaa joutuu välillä justeeraamaan tunnin suuntaan tai toiseen.. Kohtuu nopsaan tuon voi tehdä, ja tämä talvi menköön niin.

Viimeksi muokattu:

xismo

Aktiivinen jäsen
Nyt on pumppu kytketty ja toimikin muutaman tunnin. Nyt antaa Er03, water loop failure. En kyllä ymmärrä miksi, missään ei ole ohjeita mitä pitäisi tarkistaa. Reset ei auta. Kytkentä on öljykattilan paluulinjaan, ihan perustapaus. Onko tuolla oma kiertovesipumppu vai pitääkö lisätä linjaan oma ? Normaalisti on alpha2 ja se laskee aika alas virtauksen kun sitä ei tarvita. Pitänee ehkö laskea hiukan pyyntilämpöä niin näkee auttaako se.

xismo

Aktiivinen jäsen
Laitoin pumpun pakotetusti 22W ja avasin yhden patterin enemmän. Sitten pitkä reset sählöjä pois käyttämällä ja toiminta jatkuu.

Nyt herää kysymys miten optimoida tuo niin ettei mene vikatilaan ja voisi samalla pitää kohtuullisen pienen veden kiertonopeuden jottei patterit pidä ääntä.

Tuo kännykkään ladattava ohjelma tuntuu olevan kyllä hankala saada kytkeytymään laitteeseen, ei millään meinaa onnistua ja minä sentään olen alan ammattilainen. Miksei näissä voisi olla suoraan konfausta sille että saa ne paikalliseen verkkoon kiinni ( wifi tai ethernet).

Markush

Aktiivinen jäsen
Mikäs malli sinulla on?
Water loop failure voisi viitata kierton riittämäyyömyyteen. Jos tuo on PWr290 sarjaa, niin siinä on kiertovesipumppu. Sitä kiertoa nämä haluavat ihan kunnolla. Minulla oli alkuun hankaluuksia saada ilmattua tuo pumppu, mutta sitten hoksasin että oman varaaja/patteriverkoston paine oli aika alhaalla... Laskin vähän lisää vettä järkkään ja sitten se ilmasi pumpun.

Tuo tuya appi perustuu juuri siihen että pumppu liitetään Wifiin... sitten se liittäminen meni suoraan.

xismo

Aktiivinen jäsen
Tarkka malli on PW040-DKZLRS-E/S. Sain sen lopulta wifiin bluetooth avulla. Se ohje ei kyllä pitänyt paikkaansa mutta kun laittoi sen yhdistystilaan kja paritti bluetooth:in niin sitten se meni verkkon ja löytyi kuten pitikin.

Ilmaus on luultavsti kunnossa, pitää tutkia onko tuossa sisäistä pumppua, ihan kuvittelin että on ja jätin se laittamatta.
Lämmittää muutaman tunnin kunnes menee tuojhon vikatilaan ja siitä se ei poistu kuin ottamalla sähköt pois tarpeeksi pitkäksi aikaa ( noin 20 sekuntia ainakin).

xismo

Aktiivinen jäsen
Ainakin teknisen manuaalin mukaan osa 36 sivulla 7 on kiertovesipumppu. Ilmauspiste on laitettu korkeimpaan kohtaan, tuo vilp on maanpinnalla ja öljykattila on kellarissa. Pitää opiskella noita asetuksia jotta saa vilp:in tarpeeksi pienelle teholle. Normaalisti 0 asteessa on mennyt kiertoon noin 33 asteista vettä, kovilla pakkasilla ( noin -25) sitten joku 45, maksimi 50 kun on -32 .
Vaihdoin taloon patterit monta vuotta sitten C21 mallisiin, riittävän kokoisiin muutenkin. Lisäeristykset tein jo heti ostaessa, 1993.
Vanha talo muuten ( 1949/1950) , vanha Tuotannon kiinteistö mutta perustaltaan olöi kunnossa, ulkovuoraus vaan oli heikompi.
ikkunatkin on uusittu kunnollisiin, silti alkuperäisen tyylin näköisinä.

Markush

Aktiivinen jäsen
Tuo paluu voi olla vähän nirkonen kierroltaan tuolle. Mitäköhän muita keinoja on laittaa monoblokki öljykattilan kaveriksi... Minulla kun tuo on varaajan kyljessä niin se saa aina melskata miten haluaa.

Jule

Vakionaama
Tuon virhekoodin debuggauksessa voisi auttaa jos testiksi avaa kaikki patterit ja varmistaa että kierto on mahdollisimman rajoittamaton.

Olen huomannut että joskus noiden virheilmoitusten logiikka ei välttämättä ole sama mitä itse ajattelee.

Jos kone kuitenkin toimi muutaman tunnin, niin eiköhän siellä kv pumppu ole, kyllähän se minuutissa ylikuumenee jos vesi ei kierrä.

Kamis

Aktiivinen jäsen
Tuossa ketjussa keskusteltiin mielestäni saman tyyppisestä ongelmasta:

Syynä oli liian pieni virtaus jonka VILPin virtausanturi havaitsi.
Tässä ratkaisuna oli mahdollisuus ohijuoksuttaa osa virtauksesta jakotulilla takaisin VILPille jolloin kokonaisvirtaus kasvoi ja VILPin virtausanturi oli tyytyväinen.

Parasta olisi varmaankin olla työsäiliö, varaaja tms. välissä jolloin vilpin kierto olisi omansa ja lämmityksen kierto omansa eikä kuristaisi vilpin kautta kulkevaa virtausta

kimmok

Vakionaama
Tarkka malli on PW040-DKZLRS-E/S. Sain sen lopulta wifiin bluetooth avulla. Se ohje ei kyllä pitänyt paikkaansa mutta kun laittoi sen yhdistystilaan kja paritti bluetooth:in niin sitten se meni verkkon ja löytyi kuten pitikin.

Ilmaus on luultavsti kunnossa, pitää tutkia onko tuossa sisäistä pumppua, ihan kuvittelin että on ja jätin se laittamatta.
Lämmittää muutaman tunnin kunnes menee tuojhon vikatilaan ja siitä se ei poistu kuin ottamalla sähköt pois tarpeeksi pitkäksi aikaa ( noin 20 sekuntia ainakin).
Siinä on ainakin yksi sellainen versio mikä osaa jäätyä jos vielä kiertovesi pumppu sammuu.

xismo

Aktiivinen jäsen
Vika lienee tosiaan siinä että se virtaus ei riitä, pitää joku ohijuoksutus järjestää tuolle. Yksi vaihtoehto olisi laittaa putki kiertämään kodinhoitohuoneessa kellarissa ja laitta siihen pieni kuristus ettei kaikki vesi kulje sitä kautta. Vaikka palloventtiili jonka asento sitten määrää kuristuksen määrän.

Putket on nyt noilla uusilla mapress liitoksilla tehty joten itse ei niitä saa purettua. Pitänee hakea 28mm puserrusliiittimiä T-haarana 2 kpl ja laitta ne putkien väliin, sitten niiden väliin tuo ohivirtaus. Samalla saa khh lämmitettyä näppärästi. Pitää hakea siis myös tavallista mustaa putkea jonkin verran ja kulmiakin jokunen ja vääntää sitten joku häkkyrä tai sitten laittaa patteri seinälle pystyyn ja putkittaa vaikka muovilla siihen suoraan, menisi helpoiten. Maanantaina/tiistaina pääsen kaupunkiin ostoksille ja sitten joku päivä pitää tehdä asennukset. Ke ja to on pojanpoika taas hoidossa niin ei paljoa asennella. Ehkä tiistaina jotain ehtii.

Markush

Aktiivinen jäsen
Jonkunlainen puskurivaraaja olisi hyvä jos se olisi mahkuja lisätä. Se myös varmistaisi sulatukset, ja sen että luonnonkierto suojaisi pakkasilla konetta jäiltä.

Harrastelija

Vakionaama
Jos pieni virtaus johtuu kiinni menneistä termareista niin eikös ne termarit kannata poistaa ja/tai tiputtaa kiertävän veden lämpötilaa jotta termarit pysyvät auki?
Oliko tässä joku syy että tehdään kuumempaa vettä kuin olisi tarvis? (=termarit menee kiinni)
Vai olenko väärillä jäljillä?

xismo

Aktiivinen jäsen
Kiertovesi on jo tiputettu alas, 30 astetta mutta laite puski silti 39 asteista verkkoon eli asetus ei oikein toteutunut.
Sain tuon toimimaan kun muutin hiukan parametrejä, F08, minimum speed of Dc circulation pump eli minimi kietopumpun teho, laitoin 10%. Samalla muutin P22=1 ( eli auto adjustment päälle) ja P24 arvoon 5 ( eli kerroin 0.5).

Puskurivaraaja tullee joskus kun sellainen kävelee sopivasti vastaan mutta sille pitää myös keksiä sitten tila ja asennuskin vaatii taas joko ammattilaisen tai stten ostan omat mapress pihdit ( käsikäyttöiset saa hiukan yli 100€ , muutamat erilaiset leuat mahdollisesti lisää niin saa kaiken tehtyä)

Noilla tuo asettui sitten niin ettei enää mene vikatilaan ja veden lämpötila pysyy näillä keleillä 32 asteessa.
Tuntuu sille että tehtaalta tullessa asetukset ei ole ihan kohdillaan. Varmasti muutkin asetukset pitäisi käydä läpi mutta tuo manuaali on aika onneton, kertoo asetuksen mutta ei mihin se oikeasti vaikuttaa. Esim "P26, ambient temperature starting electric heating." Minkä lämmityksen se laittaa päälle ja vaikuttaako miten eri moodeissa.

Kunhan relekortti saapuu niin viritän tuohon "smart grid" toiminnon ja ohjaan sitten kalliin sähkön aikaan pienelle teholle ja vastaavasti öljykattilan päälle. Vielä kun löytyisi sen hetken COP jostain ( tai saisi taulukoitus vaikka lämpötilan funktiona) niin siitä tulisi oikeasti hyvä.

Markush

Aktiivinen jäsen
Manuaali on tosiaan aika huono. Se elecric heating, on sulatusveden viemäröinnin saattovastus, jonka siis voi kytkeä tämän laitteen kautta niin se ohjaa sitä niin että kun alkaa sulattelemaan niin tuo vastus toimii.

Hyvä että tulee lisää kokemusta laitteen säätämiseen.

xismo

Aktiivinen jäsen
Yksi mikä ihmetyttää on tuo ympäristön mukaan säätyvä asetus. Miksi sitten silti pääsee päänäytöstä asettelemaan lämpötiloja, vaikuttaako ne samaan aikaan ja jos vaikuttaa niin miten. Kun itse suunnittelen käyttöliittymiä niin pyrin siihen ettei käyttäjälle jää epävarmuutta siitä mitä tekee, jos jokin ei vaikuta/ole mahdollista niin sen operointi estetään jne.

Samaten miten ne ajastukset vaikuttaa silloin kun lämmitys on ympäristön mukaan säätyvä.

Sulatukset myös pitää nyt tutkia ettei ihan turhaan sulattele itseään koko ajan.

Lämmityksen optimointi on ihan hauskaa silloin kun on aikaa ja laitteet toimii luotettavasti. Nyt on mennyt n 40h ilman katkoja ja ulkona ei ole pakkasta niin tuohon alka voida jo luottaa. Vanha kiertovesipumppu takaa että tuo ei jäädy missän olosuhteissa, tuntuu kierrättävän tuota kautta myös ihan hyvin.

Varaajan vieminen pannuhuoneelle on oma haasteensa sitten tulevaisuudessa, on sen verran hankala kulma ettei siitä mene kovinkaa iso sisään. Ehkä joku 2m korkea ja 75cm halkaisijalta oleva säiliö menisi juuri ja juuri.

Markush

Aktiivinen jäsen
Ympäristön mukaan säätyvä käyrä on voimassa silloin, kun se on enbloitu heatng target temperature-kohdasta. Jos tuo on disabled, niin sitten mennään sillä kiinteällä lämpötila asetuksella. Ajastukset taas antaa vaan pumpulle käyntiluvan. Ja käydessä noudatetaan joko kiinteää, tai käyrää, sen mukaaan miten olet sen laittanut.

xismo

Aktiivinen jäsen
Sille se näyttää. Käyttöliittymästä ei silti saisi päästä operoimaan asioita joilla ei ole merkitystä. Ja tuossa kohtaa voisi näyttää sitten sen käyrästä saadun lämpötilan ilman operointi mahdollistuutta. Onko muillakin sama typo yhden ruudun yläosasaa , muistaakseni luki "Meun" kun pitäisi olla "Menu".

Pienellä vaivalla tuon saisi käyttäjäystävälliseksi ja se voisi helpottaa markkinointia. Suomen kielenkin voisi joku tuonne tehtaalle vihjata. käännöksen tekisi Englanti->Suomi niin sekin olisi plussaa. Pitäisi saada suora yhteys tuon kehittäjiin niin saisivat suoraa asiallista palautetta.

Esim sammutus voisi olla hiukan vaikeampi, käyttöliittymä readonly tai lukko tilaan (odotan vaan kun 2v pojanpoika tuon huomaa niin voi olla aika sekaisin koko laite).

Markush

Aktiivinen jäsen
Suomen kieli on varmasti heidän näkökulmastaan täysin kannattamaton juttu. Sen saisi kenties omalla kulullaan tehdä joku joka brändää laitteita SUomen markkinaan. Heillähän on vahva tavoite tuo brändääminen ja pelkkä valmistus. Tuota laitteen omaa kosketusnäyttöä en itse käytä mihinkään. Se on vain pannuhuoneessa varmuuden vuoksi esillä.

Puhelimesta säätelen ja tsekkaan kaiken, ja se on minulle toiminut ihan hyvin. Lisää älyä aion itse järkätä sitten jollain Home Assistant tms alustoilla, kunhan tulee inspiraatio lähteä testailemaan. Toistaiseksi olen jaksanut joka iltapäivä katsoa pörssisähkön ja tehdä säädöt sitä vuorokausi eteeenpäin tuosta Tuya- apista.

bizarre

Jäsen
Minulla ultin kautta tulleessa powerwolrd koneessa on suomen kieli näytössä sekä smartlife appi suomeksi.

Oisko näytöstä parametri kohdan p28 jälkeen, kohta language kun vaihtoi arvoksi yksi muuttui kieleksi Suomi

Screenshot_2023-10-30-18-31-00-73_a3b3f7ff182fbca1933b088238f0f0da.jpg
IMG_20231101_181039.jpg

MarjoC

Jäsen
Moi, olen yhdistänyt oman r32 18kW laitteeni HA:n ja ohjaan sitä pörssisähköohjauksin päälle ja pois, sekä lisäksi olen tehnyt HA:n kalenterin avulla ohjauksen DHW+heating ja heating vaihdoista. Siten käyttövettä tehdään kun käyttövettä tarvitaan ja muuten laite tekee paremmalla kopilla ja huomattavasti paremmalla ohjauksella lämmitystä. Alimpana shf rank or price accepted. Toiseksi alin shf rank accepted. Kolmanneksi alin shf price accepted. Tokana vilp switch, jonka ohjaus on shf price OR rank accepted ohjauksen takana. Ylin Vilp heat on kalenterikomponentin ohjauksen takana. Käytännössä siis lämmintä käyttövettä teen iltaisin ja viikonloppuisin. Tuya IoT platformin kautta ja Local Tuyan avulla saa käyttöönsä vain kolme muutettavaa parametria: mode, workmode ja switch (on/off), sekä ison kasan read only parametrejä. Olen itse vaihtamassa modbus ohjaukseen tämän rajoituksen takia. Katselin että näiden koneiden piirilevyt ovat identtiset. oliko sinulla @Markush lähettää tuota modbus kytkennästä ohjetta? Meillä muuten systeemit valmiit, mutta odottelen tuota kytkentäohjetta tehtaalta vielä.
1699778615126.png

Viimeksi muokattu:

Markush

Aktiivinen jäsen
Mulla on R290 modbus ohje. Se voisi tuurilla olla suunnilleen sama. Llisin laittanut tänne jakoon. Mutta liitteen kokoa herjaa. Laita minulle sähköpostiosoite niin laitan sen. Nämä sinun säädöt ovat juuri semmoisia mitä itse myös olen pähkäillyt.

MarjoC

Jäsen
Näiden tekeminen ei onnistu Tuya cloudin kautta, koska laite ei ole tuettu. Mutta Local Tuyan kautta ne saa toimimaan. Vaatii vain aikamoista konfigurointia (mitä tietysti modbuskin tarvitsee). Mutta jos tuo Local Tuya kiinnostaa vaihtoehtona, niin katsopa ohjevideoita miten saat käyttöön. Noita videoita löytyy aika monta, yritä vain löytää mahd. tuore. Mutta prosessi menee niin, että pitää luoda tunnukset ja projekti Tuya IoT-platformiin. Projektille pitää ottaa oikeat komponentit mukaan, jotka on onneksi täysin ilmaisia. IoT Core pitää uusia yksityishenkilönä ensin noin kuukauden käytön jälkeen ja sitten 6kk:n käytön jälkeen.

Sitten kun olet sinne tosiaan projektin luonut, niin pitää asentaa Local Tuya Hacsin kautta. Tärkeää on tutustua Tuya IoT platformiin ja tutustua siihen mistä löytää koneen id:t, datapointit ja ne parametrit millä pystyy laitteen konffaamaan sitten Local Tuyassa. Näissä meni itselläni hetki, mutta pystyn noissa kyllä auttamaan.

Viimeksi muokattu:

Markush

Aktiivinen jäsen
Loistavaa! Nyt saadaan osaamista koottua. Kohta meillä on varmasti koossa jipot siihen että voidaan tehdä näistä sinänsä varsin toimivista lämmitysvehkeistä tosi fiksuja myös.

Itsellä on nyt tullut jo todella hyviä kokemuksia siitä miten varsinkin näin leudoilla talvikeleillä voi ison varaajan ja tehokkaan VILPIn avulla kiertää kalliit tunnit täysin. Hyvä tulos vaatii sen että pönttö lämmitetään ensin jokunen aste yli sen mitä suoravedolla tarvittaisi, ja sitten pitää päätellä kuinka pitkään tuo lataus riittää. Kaliiden tuntien ohitus menee läskiksi, jos voi ohittaa vaan vaikka puolet niistä tunneista, sillä sen jälkeen koneen pitää käydä taas yli tuplavoimilla että se käytetty energia täytetään. Toisaalta taas joskus riittää jos löytää keskeltä päivää sopivan kuopan hinnoissa edes tunniksi, niin lataa siinä sen verran että pääsee halvoille tunneille.

Kaiken tämän automatisointi kaipaisi jotain älyä. Onneksi tekoälykin voisi olla ihan validi työkalu tässä pakissa.

Markush

Aktiivinen jäsen
Kappas, MOdbus ohjeet mahtuikin liitteenä.

Liitteet

• R290--MODBUS Protocol V1.0-2022.12.21 (2).docx
    41,9 KB · Katsottu: 346
  • RS 485 Documents.pdf
    146,6 KB · Katsottu: 275

Markush

Aktiivinen jäsen
Mun tulkinta on se että se näyttö on modbus väylässä kiinni. En ole vielä oikeasti yhtään tarkemmin katsonut, mutta oletin näin.

MarjoC

Jäsen
Meillä on nyt ollut tosiaan tuo Price or ranking käytössä ja kokeillaan millä asetusarvoilla SHF-komponenteissä pystyy saamaan toimimaan hyvin. Nyt on ollut leutoja kelejä, niin talo on pysynyt hyvin lämpimänä, vaikka on ollut koko päivänkin välillä Vilp pois päältä. Alla olevassa kuvassa käyttöveden lämpötila tippunut 57:sta 40:een ja lattialämmityksen lämpötila 31:stä 24:ään. Talvella ei varmasti onnistu näin pitkillä ajoilla ilman Käyntisykliä, mutta tämä olikin testiajoa leutona ajankohtana. :) Ulkolämpötila oli tässä noin 7. Meillä ajatuksena on leikata kalliit tunnit pois. Pelkkä max hintaraja ei tule onnistumaan talvella, joten siihen tuo rank toimii hyvin. Ja kun käyttää tuota price or rank vaihtoehtoa, niin kone päällä koko päivän, jos sähkö on halpaa. Meillä on lattialämmityksessä käytössä 500l hybridipytty. Käyttövesi lämmitetään öljypannussa. Molempia ladataan VILP:llä.
1699802464196.png

Markush

Aktiivinen jäsen
Lattialämmityksessä varmaan 500 litraa näillä keleillä antaa tosiaan mahkut useampaan tuntiin. MInulla on tuo 3000 litraa, mutta patterilämmitys. LÄmpötilat pitää heti olla useita asteita korkeampi. Jos on tilaa, niin nyt on osatajan markkinat, kun noita hyväkuntoisia varaajia on romuraudan hintaan myynnissä. VILP firmat purattaa ne aina alta pois, kun on varmaa tietoa että VILP ei toimi ison varaajan kanssa:).

Sinä olet pistänyt tosiaan toimeksi jo noiden ohjausten kanssa. Todella hienoa duunia. Se modbus antaakin sitten ihan uusia mahdollisuuksia vielä.

MarjoC

Jäsen
Mun tulkinta on se että se näyttö on modbus väylässä kiinni. En ole vielä oikeasti yhtään tarkemmin katsonut, mutta oletin näin.
Se näyttö (sinisellä) voi olla kyllä modbus väylässä myös kiinni, mutta tuolla on erikseen toinen (punaisella). Pienimmässä mallissa tuo väylä on vapaana, joten sen liittäminen on yksinkertaista, kun voi liittää vain vapaaseen väylään. Ko. pienessä koneessa ei ole erillistä Driver boardia. Tässä meillä olevassa isossa koneessa tuo on varattuna. :( Siksi pitää saada selville miten tuo saa kytkettyä. Odotellaan siihen tehtaalta ohjeita.

1699803977282.png

Markush

Aktiivinen jäsen
Mulla on tuossa koneessa näytön takana vapaana tuommoinen kaksipinninen liitin myös. Siihen varmaan saisi kanssa kytkeä.

Joko tässä nyt pitää kaivella raspberry esiin. Se on jo hommattu. meni vaan hermo kun en saanu pysymään sitä HA:ta tolpillaan. Siis jotenkin se SD korrptoitui tms. Mutta uutta matosta nyt koukkuun.... SIihen pitää sitten tilata myös tuo väyläkortti. Vaikka enpä tiiä, voisi minun tavoitteet saavuttaa sillä Local Tuyallakin. Toisaalta taas tuo modbus olisi tosi cool.

MarjoC

Jäsen
olen kuullut että rasberryn ja SD:n kanssa on ollut ogelmaa. Mä kaivoin varastohyllyltä vanhan Win8 koneen, jonka olin saanut päivitettyä aikoinaan win10:ksi. Siihen pistin virtual machinen ja ha:n pyörimään. Hyvin toimii. :) Meiän piirilevy on muuten lähes sama revisiossaan. sun kone:
1699806196935.png
Mun kone:
1699806968924.png
.Meillä ei ole näytössä ylimääräistä pinniä :( Meillä on siis tuo pienempi neliönmuotoinen näyttö.

Viimeksi muokattu:

VesA

In Memoriam
Siis jotenkin se SD korrptoitui tms.
SD-kortteja on monenlaisia, listaa niistä jotka kestävät 'jatkuvaa' kirjoittamista ( jota kaikenmoiset kannat ja lokitukset tekevät) en ole nähnyt, mutta toiset tuntuvat kestävän hyvinkin kauan. Noin periaatteessa minkään SD-kortin ei pitäisi kestää loputtomiin koska niistä puuttuu SSD-levyjen äly jolla kirjoitukset hajautetaan ja ehkä haetaan varasoluja jemmasta kun joku paikka kuluu puhki - yksittäinen kohta niin SD:llä kuin SSD:llä voi kestää yllättävän harvoja kirjoituskertoja. SD-kortin käyttäminen HA:n kanssa on siis uhkarohkeaa, vaikka se SD olisi PC:n kyljessä.

Raspiin on ohjeet - vähän mallista riippuen - siihen kuinka se saadaan käyttämään ulkoista SSD-levyä SD:n sijasta. En laittaisi kodin lämmitystä HA+SD-kombon varaan. Kelpaa siihen vanha pyörivä SATA-levykin. Virrankulutus pitää ottaa huomioon - jos levy ottaa vähänkin reilummin ei tavallinen Raspin virtalähde riitä syöttämään sitä USB:n kautta vaan levylle kannattaa laittaa vaikka virransyötöllä kohennettu USB-hubi väliin.

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Hyvä Raspberryn vaihtoehto on käytetty miniPC, esim HP Prodesk 600 G3. Ei lopu teho kesken, eikä tarvi SD kortista murehtia. Tehonkulutus on myös merkityksetön.

xismo

Aktiivinen jäsen
Minä latoin ulkoisen SSD:n raspberryyn, 64G riittää pitkälle. Siinä pyörii TaloLogger ja nyt oma viritys pörssisählöohjaukseen. Sillä ohjataan nyt vasta ouman ( eh-203) poissaolo tila päälle kun sähkö on halpaa. Kallin hinnan aikana se sitten menee normaalitilaa ja ajaa shuntin auki. Ainakin noin on toive, pitää vielä viritellä noita parametreja siinä.

Ja tarkoitus on pistää se vilp Smart grid "decreased mode" päälle kun sähkö on kallista. Johdot on vedetty jo paikoilleen ja kytkentä puuttuu.
Raspberryssä on relekortti ( 4 lähtöä) joilla on tarkoits noita ohjata, myöhemmin vielä se modbus sitten.

Aikaa noihin puuhasteluihin saa menemään ihan kunnolla ja muut projektit kärsii :)

Eikö se modbus laiteta ihan suoraan rinnalle muiden laitteiden kanssa ? Tuo on muistaakseni juuri sellainen perusväylä jossa kaikkii laitteet kuulee toisensa. Master Slave tyylinen ?

MarjoC

Jäsen
Sain tehtaalta vastauksen. Modbus pitää liittää tähän liittimeen. Liitin on tyyppiä XH-4Y. Kaapelisuositus: 4x0.5.

Liitteet

• Modbus connection.png
    Modbus connection.png
    199,4 KB · Katsottu: 232

VesA

In Memoriam
Hyvä Raspberryn vaihtoehto on käytetty miniPC, esim HP Prodesk 600 G3. Ei lopu teho kesken, eikä tarvi SD kortista murehtia. Tehonkulutus on myös merkityksetön.
On minulla ollut pari jotain tuommoistakin, mutta ne tuppaavat ikääntyessään hajoilemaan - menee poweri, tuuletin. Raspit tuntuvat kestävän - 12 vuotta vanha on edelleen OK.

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
On minulla ollut pari jotain tuommoistakin, mutta ne tuppaavat ikääntyessään hajoilemaan - menee poweri, tuuletin. Raspit tuntuvat kestävän - 12 vuotta vanha on edelleen OK.
Seitsemäs vuosi nyt menossa ja hyvin rokkaa edelleen. Tuuletin ei HA käytössä kovin lujaa pyöri, elinikä lienee riittävä (kunhan muistaa joskus puhaltaa pölyt pois).
Toki yksilöitä mahtuu aina joukkoon, niin hyviä kuin huonojakin.

xismo

Aktiivinen jäsen
Powerworld smartgrid toiminto ei näköjään vaikuta mihinkään pelkässä lämmityskäytössä. Näin ainakin manuaaleja lukemalla päättelin.
Eli jos haluaa etänä tuota komentaa pienelle teholle/sammuttaa ( kiertovesipumppu toimii silti) niin pitää se tehdä modbus kautta.
Pitää siis odotella rs485 muunninta jotta sitä pääsee sitten virittelemään. Ouman eh203 poissakytkentä toimii niin kuin kuvittelinkin, sen avulla saan ouman:in ajamaan kattilan shuntin kiinni jolloijn vilp tuottaa lämmön.

Raspberry:n relekortissa oli pari jujua ( lienevä mallikohtaisia eroja) , ensinnäkin se ohjaus on 0-akiivinen eli led syttyy 0 tlassa ja samalla rele vetää. Rele oli kyllä vaihtomallinen joten olisi sillä 1 tilalla ohtata sitä mutta silloin sähköjen puuttumisen aikana ( laiterikko tms) olisi ollut ouman yötilassa. Eli fiksumpaa mielestäni oli tehdä oletustila se että talo lämpiää varmasti.

Pitäisikö tästä kohta tehdä oma ketjunsa minne kasataan omia ja muiden kotikutoisia virityksiä ?

Back
Ylös Bottom