Hoymiles microinverterit

Arisoft

Hyperaktiivi
En tajua mitä tuossa kuvassa on... ei näy kiskoa eikä pultin kärkeä.

Jokin outo juttu sinulla on siinä, koska en itse tarvinnut pohtia mitään vastaavaa noita ruuvaillessa. Taisin laittaa pultin alle prikankin kantamaan kuormaa paremmin. Paneelin ja mikron väliinhän pitää jäädä myös kunnon ilmatila jäähdytystä varten, joten ei tuo pultti voi olla lähelläkään lasia. Onko parempi kuva saatavana?

Espejot

Hyperaktiivi
En tajua mitä tuossa kuvassa on... ei näy kiskoa eikä pultin kärkeä.
Siinä on pulttin kanta ja mikro

Jokin outo juttu sinulla on siinä, koska en itse tarvinnut pohtia mitään vastaavaa noita ruuvaillessa. Taisin laittaa pultin alle prikankin kantamaan kuormaa paremmin. Paneelin ja mikron väliinhän pitää jäädä myös kunnon ilmatila jäähdytystä varten, joten ei tuo pultti voi olla lähelläkään lasia. Onko parempi kuva saatavana?

Otetaan parempi kuva. Jäähdytystila tulee minusta alas koska sinne ne rivat osoittaa.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
2024-08-24-moym-ruuviongelma2.jpeg

Arisoft

Hyperaktiivi
IMG_20240828_173001[1].png

Onko nämä liian erilaiset? Kävin ottamassa kuvan omasta, joka on paikallaaan. Lasin ja mikron väliin mahtui työntämään sormen eli rako ei ole mahdottoman suuri mutta se on siellä. Harmi kyllä pulteista en saa helposti otettua kuvaa.

Minulla on 35 milliä kehys.

En kyllä huomaa mitään virhettä tuossa sinun kuvassa. Jos paneeli ei mahdu tuohon niin sen täytyy olla mitoiltaan erilainen kuin omani.

Alkuperäisessä viestitssäsi oli mainittu 30mm kehys... eli sinulla on kenties 5mm vähemmän tilaa kuin minulla. Lisäksi mikrossasi saattaa olla vähän paksumpi se kahva. Kun tilaa oli vain reilu sentti niin se pultti menee kyllä tosi lähelle lasia. Ehkä pitäisi ihan oikeasti harkita jotain matalampipäistä pulttia siihen.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Joo, kävin motonetissa ostamassa 6x kuusiopulttia, siihen ei tartte prikkaa ja kanta puolet matalampi.

Minulla on 35 milliä kehys.

En kyllä huomaa mitään virhettä tuossa sinun kuvassa. Jos paneeli ei mahdu tuohon niin sen täytyy olla mitoiltaan erilainen kuin omani.

Tämä on SE.

Onko nämä liian erilaiset? Kävin ottamassa kuvan omasta, joka on paikallaaan. Lasin ja mikron väliin mahtui työntämään sormen eli rako ei ole mahdottoman suuri mutta se on siellä. Harmi kyllä pulteista en saa helposti otettua kuvaa.
Kuvasta päätellen olet kiinittänyt mikron kiskon ulkoreinalle... mietin sijoitusta mutta päädyin kinnittämään mikron alumiinikiskon sisäreunalle (eli paneelin alle kokonaisuudessaan) jolloin vastakkaisetn lappeiden mikron johdot on vastakaiseen suuntaan ja AC johto tekee 180ast käänöksen.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Näiden moni paneelisten mikrojen asennus on kyllä yhtä tuskaa... siis monirivisen ryhmän johdotukset. Koska osa johdosta mnee kiinni itse paneelin kehykseen niin tätä ei kyllä kovin helposti pureta.

Arisoft

Hyperaktiivi
Näiden moni paneelisten mikrojen asennus on kyllä yhtä tuskaa... siis monirivisen ryhmän johdotukset. Koska osa johdosta mnee kiinni itse paneelin kehykseen niin tätä ei kyllä kovin helposti pureta.

Juu olihan siinä hommaa. Nippusiteitä ei tarvinnut säästellä. Moni nippari meni vielä uusiksi. Pitää vain yrittää muistaa, että purkujärjestys on se, että mikron päällä oleva paneeli otetaan ensin irti. Muuten siitä ei tule mitään. Tässä oli vain neljä panelia per mikro ja kaksi mikroa per vaihe.

Espejot

Hyperaktiivi
Juu olihan siinä hommaa. Nippusiteitä ei tarvinnut säästellä. Moni nippari meni vielä uusiksi. Pitää vain yrittää muistaa, että purkujärjestys on se, että mikron päällä oleva paneeli otetaan ensin irti. Muuten siitä ei tule mitään. Tässä oli vain neljä panelia per mikro ja kaksi mikroa per vaihe.
Joo, näin se menee... mulla on siis 6 paneelia kahdessa rivissä ja mikro keskinmäisen alla. Johdot on kiini paneeleden pitkällä sivulla nippusiteillä ja muoviklipseillä kiskoissa eli kun paneelia nostaa niin klipsit antaa toivottvasti periksi.

-Teme-

Vakionaama
Itsellä ei ole paneeleita vielä nostettu, niin taitaakin tulla ylemmän rivin oikean puolimmaisen paneelin alle, eli viimeisen paneelin jonka asentaa. Saa kaikki kaapelit vetää huudeille muista paneeleista ja sitten vasta viimeinen eli 6. paneeli paikoilleen. Asennusohjeista en löytänyt kohtaa joka kieltäisi asentamasta näin.
Lisäksi saisi jo testattua että kaikki pelaa (5 paneelin osalta) ennen viimeisen paneelin asennusta
Untitled 2.png

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Meillä tuli näin. Kaksi kuuden settiä, alarivin keskimmäinen paneeli viimeisenä paikalleen. Vaatii pikku kikkailun kiinnikkeiden kanssa mutta onnistuu. Paneelien jatkojohdot tein maassa, pätkäisy tarkkaan mittaan ja mikron puolen MC4 krimppaus katolla. Jos pitäisi tehdä uudestaan niin tekisin samalla lailla.

Liitteet

• 20240511_142121.jpg
    20240511_142121.jpg
    397 KB · Katsottu: 151
  • 20240511_141742.jpg
    20240511_141742.jpg
    445,1 KB · Katsottu: 154
  • 20240511_133322.jpg
    20240511_133322.jpg
    174 KB · Katsottu: 152
  • 20240511_144751.jpg
    20240511_144751.jpg
    301,8 KB · Katsottu: 147

anders

Vakionaama
Asensin kokeeksi yhden 2000-T4:n kirjaimellisesti maatelineelle.... Panelit pellolle betonisten pihakivien päälle ja mikro paneelin alle jemmaan. Mikään ei ole siis kiinni millään, syöttöjohtokin on vielä liittimellä irroitettava mahdollisesti ei-lopullinen kun odottaa ojan kaivamista - koko paketin korkeus pellon pinnasta ehkä max 20cm :)

Neljän paneelin asennus vei melkein puoli tuntia :)

Katsotaan tuotanto aamulla kun alkaisi paistaa enemmän kuin pelkkä kuunvalo.

anders

Vakionaama
No miten tuottaa?

Ei näy näköjään datahubissa kuin päivän viiveellä. Mutta kamerasta katsoen esteetön paiste, joten kaiketi pitäisi tuottaa ihan hyvin. Tosin yksi peura kävi ihmettelemässä paneeleja peurateipistä huolimatta, mahtoiko jopa varjostaa hetken :)

Pitää varmaan asentaa se hallintadongle niin pääsee lukemaan tuotannot siitä, en eilen ehtinyt.

anders

Vakionaama
Pieleen meni, minulla väärän taajuuden DTU, niin enpä saa luettua lukemaa. Uusi oikea tulossa, en ole varma oliko kämmi minun vai Offgridtechin mutta mitäpä tuosta.

Mikähän noissa on oletus, jos ei DTU:lla saa kiinni niin menevätkö ne oletuksena tuottomoodiin automatik laatikosta?

anders

Vakionaama
Kyllä ne oletuksena tuottaa. Merkkivalosta näkee onko se käynnissä. Ja tietty voit kokeilla onko se lämmin.

Joo kyllä valot syttyy aivan oikein, vihreää vilkuttelee. Powerbankilla kokeilin samanlaisesta paneelista samalla kulmalla pellolla ja ulos tuli hieman reilu 250W, 415W paneeli, mikä kuulostaa oikean suuntaiselta koska kulma on niin pielessä eli liian vaaka. Sama se levitän nuo kaikki kymmenkunta pellolle, kun ei ne muuallekaan mahdu just nyt :)

Odotellaan se datahub, ei ollut vielä päivittynyt tämän päivän tiedot, on se hidas.

Ei jaksaisi purkaa piuhaa että saa pihtivirran kiinni, mutta kai se lopulta toisi varmuuden.

anders

Vakionaama
Ai niin unohtui raportoida.

Pellolla hujan hajan pötköllään vaaka-asennossa olevat paneelit tuottivat eilen.... n. 1Wh / Wp.

Eli ei hyvin, muttei olemattomastikaan. Mutta kyllä niitä siis kannattaa tiltata ja nostaa heinien varjostuksesta ylös :)

Nätit kyllä nämä mikrot asentaa, kun ei tarvitse pitkiä HV DC vetoja vedellä. Ne aina hiukan.... jännittää.

Saattaa olla että toinen mikroista on väliaikaisesti jatkojohdolla kiinni, kun saattaa olla että oli maakaapelista jäänyt yksi jatko jatkamatta. Saattaa olla, ehkä.

Espejot

Hyperaktiivi
Näkeekö mistään onko DC kytkennät tehty oikein, ennen kun tilaan sähkömiehen paikalle. Nyt kun verkkoa ei ole läsnä niin ilmoitukset on vähän niin ja näin.

1725359090445.png

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Voiko niitä edes väärin tehdä? Kytkee yksi kerrallaan yhden paneelin johdot yhteen sisäänmenoon. Kun liittimien kätisyys ei muutu missään kohtaa, niin napaisuuskaan ei voi mennä väärin. Ei taida pystyä katsomaan etänä mistään. Minulla on nuo kahden paneelin mallit ja niissä toki yksi tapa on katsoa että syttyykö invertterin ledit kun yksi paneeli kerrallaan kytkee kiinni. Vaatii että on valoa ja en tiedä onko kaikissa malleissa ledejä. Eli oikea kytkentä = ledi syttyy. Väärä kytkentä = ledi ei syty ja savu nousee ;)

Espejot

Hyperaktiivi
Voiko niitä edes väärin tehdä? Kytkee yksi kerrallaan yhden paneelin johdot yhteen sisäänmenoon. Kun liittimien kätisyys ei muutu missään kohtaa, niin napaisuuskaan ei voi mennä väärin. Ei taida pystyä katsomaan etänä mistään. Minulla on nuo kahden paneelin mallit ja niissä toki yksi tapa on katsoa että syttyykö invertterin ledit kun yksi paneeli kerrallaan kytkee kiinni. Vaatii että on valoa ja en tiedä onko kaikissa malleissa ledejä. Eli oikea kytkentä = ledi syttyy. Väärä kytkentä = ledi ei syty ja savu nousee ;)
Siellä missä on ihminen niin siellä on virhe. Olisi vaan kiva tietää eikä luulla...
Ihmetyttää noi pv no output ilmoitukset että onko toi normaalia?

kotte

Hyperaktiivi
Voisihan ketjusta varmaan mitata tyhjäkäyntijännitteen yhtenä päivänä ja jopa kytkeä ketju yhtenä yönä oikosulkuun riittävän vahvan ampeerimittarin kautta, tarkkailla virtaa ja mahdollista liitosten lämpenemistä seuraavan päivän ja irrottaa taas kytkennät seuraana yönä. Mitään kytkentämuutoksia ei jälkimmäisessä tapauksessa pidä menneä tekemään päiväaikana, ettei aiheuta tuhoja.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Siellä missä on ihminen niin siellä on virhe. Olisi vaan kiva tietää eikä luulla...
No mutta kun eihän niitä voi kytkeä väärin kun liittimet (+ ja -) on erilaiset. Nämä on tehty melko idioottivarmoiksi. Ainoa tapa kytkeä väärin on äkkiseltään ajateltuna:
- Kytkeä jotenkin ristiin eri inputtien liittimiin (paneelin plus vaikkapa input 1 ja paneelin miinus vaikkapa input 2), mutta en ole varma onko tämäkään ongelma. Miinus saattaa olla silti yhteinen.
- Tekee itse jatkokaapelit ja kytkee samanlaiset liittimet molempiin päihin, mutta siinä taas tulee mieleen, että miksi kukaan näin tekisi? Toki mahdollista ja silloin menee + ja - väärinpäin

kotte

Hyperaktiivi
Mikroinverttereiden kytkeminen ristiin paneeleihin nähden on toki mahdollinen ja mahdollisesti myös vaarallinen virhe: Ketjut kun menevät "kyljellään olevan kahdeksikon lailla" ristiin, virtapiiri avautuu ja sulkeutuu sen mukaan, miten mikroinvertteri sattuu kullakin hetkellä toimimaan. Kahden inputin mikroinverttereiden eri kanavat on usein erotettu toisistaan galvaanisesti, jolloin sisään voi tulla invertterin kannalta aivan käsittämätöntä vaihtovirtaröpellystä ristiinkytkennän seurauksena. Valitettavasti invertteri saattaa rikkoutua moisesta.

Espejot

Hyperaktiivi
No mutta kun eihän niitä voi kytkeä väärin kun liittimet (+ ja -) on erilaiset. Nämä on tehty melko idioottivarmoiksi. Ainoa tapa kytkeä väärin on äkkiseltään ajateltuna:
- Kytkeä jotenkin ristiin eri inputtien liittimiin (paneelin plus vaikkapa input 1 ja paneelin miinus vaikkapa input 2), mutta en ole varma onko tämäkään ongelma. Miinus saattaa olla silti yhteinen.
- Tekee itse jatkokaapelit ja kytkee samanlaiset liittimet molempiin päihin, mutta siinä taas tulee mieleen, että miksi kukaan näin tekisi? Toki mahdollista ja silloin menee + ja - väärinpäin
Ja voi tuon tehdä myös niin että kaapeli on ikään kuin väärin päin ja ristiin menee. Mutta testasin vahingossa asiaa ja silloin ei valo syty mikroon. Minua jäi vaan ihmettelemään miksi etähallinta näkee vain neljä paneeli kustakin mikrosta...

Sitten, jos katsoo jänniteitä per mikro niin esim tämä paneeli ei ola kytketty ja silti näkee jännitteen. Perin kiinalainen softa...
1725368725350.png

Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Minua jäi vaan ihmettelemään miksi etähallinta näkee vain neljä paneeli kustakin mikrosta...

Sitten, jos katsoo jänniteitä per mikro niin esim tämä paneeli ei ola kytketty ja silti näkee jännitteen.
En välttämättä ymmärtäyt, mitä tarkoitat. Toteanpa kuitenkin, että on esimerkiksi sellaisia mikroinverttereitä, joissa on liittimet neljälle paneelille, mutta sisäänmenot ovat todellisuudessa pari kahden sarjaan kytketyn paneelin ketjua varten. Ainakin tuollaisessa voisi olla mittaus erikseen kaikille neljälle paneelille, mutta aina kaksi sarjaan kytkettyä paneelia toimii ikään kuin kaksinkertaisella jännitteellä toimivana paneeliyhdistelmänä, eikä yksittäinen paneeli toimi lainkaan. Yksikin paneeli voisi toimia, jos toisen paneelin tilalle laitetaan vain pelkkä johto ja mppt suostuu käynnistymään puolella jännitteellä.

Espejot

Hyperaktiivi
Itsellä ei ole paneeleita vielä nostettu, niin taitaakin tulla ylemmän rivin oikean puolimmaisen paneelin alle, eli viimeisen paneelin jonka asentaa. Saa kaikki kaapelit vetää huudeille muista paneeleista ja sitten vasta viimeinen eli 6. paneeli paikoilleen. Asennusohjeista en löytänyt kohtaa joka kieltäisi asentamasta näin.
Lisäksi saisi jo testattua että kaikki pelaa (5 paneelin osalta) ennen viimeisen paneelin asennusta
katso liitettä 99434
Tätä jäin miettimään... arvoin sen välillä että lähdöt oikeaan suuntai tai mikro suojassa kiskon sisäpuolella... lähinnä mietin lunta tms. Mutta mutta tulin siihen tulokseen että ei haittaa vaikka lähdöt on väärään suuntaan ja laitoin sisälaidalle. Vaikeampi kytkeä näin.

En välttämättä ymmärtäyt, mitä tarkoitat. Toteampa kuitenkin, että on esimerkiksi sellaisia mikroinverttereitä, joissa on liittimet neljälle paneelille, mutta sisäänmenot ovat todellisuudessa pari kahden sarjaan kytketyn paneelin ketjua varten. Ainakin tuollaisessa voisi olla mittaus erikseen kaikille neljälle paneelille, mutta aina kaksi sarjaan kytkettyä paneelia toimii ikään kuin kaksinkertaisella jännitteellä toimivana paneeliyhdistelmänä, eikä yksittäinen paneeli toimi lainkaan. Yksikin paneeli voisi toimia, jos toisen paneelin tilalle laitetaan vain pelkkä johto ja mppt suostuu käynnistymään puolella jännitteellä.

Itseasiassa tästä voi olla kysymys...

Espejot

Hyperaktiivi
Kaksi viimeistä paneeli heilahti katolle... onhan toi työlästä yksin tehdä. Johtoa meni sen liki 100m. Vaikeinta oli miettiä noi johdotukset mutta sekin alkoi lopussa sujua. Pikkusen sääli kun homma alkoi sujumaan niin paneelit loppu kesken.

Liitteet

• 2024-09-pv-viimeistä-viedään.jpg
    2024-09-pv-viimeistä-viedään.jpg
    241,4 KB · Katsottu: 121

Arisoft

Hyperaktiivi
Kaksi viimeistä paneeli heilahti katolle... onhan toi työlästä yksin tehdä.
Oon tehnyt myös yksin, piti kehitellä kaikenlaista konstia että sai edes paneelit ylipäänsä katolle pudottelematta niitä.
Näkeekö mistään onko DC kytkennät tehty oikein, ennen kun tilaan sähkömiehen paikalle.

Jos mistään ei näkisi niin mitäs se sähkömieskään asialle mahtaisi?

Itse miustelen että sain kokeillessa mikron käynnistymään ihan yhdellä paneelilla. Ja sen tiesin vain siitä että valo syttyi. Myöhemmin mittasin DC-virran pihtivirtamittarilla ja totesin että siellä kulkee virtaa. Virtoja voisit mittailla niin näet onko siellä puolella ongemaa. Jännitemittausket ovat hankalia eikä paljoa saa lisätietoa siitä.

Espejot

Hyperaktiivi
Oon tehnyt myös yksin, piti kehitellä kaikenlaista konstia että sai edes paneelit ylipäänsä katolle pudottelematta niitä.

Jos mistään ei näkisi niin mitäs se sähkömieskään asialle mahtaisi?

Itse miustelen että sain kokeillessa mikron käynnistymään ihan yhdellä paneelilla. Ja sen tiesin vain siitä että valo syttyi. Myöhemmin mittasin DC-virran pihtivirtamittarilla ja totesin että siellä kulkee virtaa. Virtoja voisit mittailla niin näet onko siellä puolella ongemaa. Jännitemittausket ovat hankalia eikä paljoa saa lisätietoa siitä.
Siis lähinnä ennen kuin tehdään AC kytkennät... vai kulkeeko tuolla virta vaikei ole AC kytkentöjä tehty?

Onko noissa pihtivirtamitareissa eroja... hintahaitari ainakin on iso.

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Jos siellä on johdot väärin päin niin vahinko on jo tapahtunut. Pihtivirtamittareita saa monesta paikkaa. Halvimmissa on kuitenkin van AC alue virralle. Tässä Bilteman laitteessa on myös DC virta

Espejot

Hyperaktiivi
Jos siellä on johdot väärin päin niin vahinko on jo tapahtunut.
Mitä vahinkoa tapahtuu jos navat menee väärin päin? Hoymilesin microissa on käänteispolariteettisuojaus.

Pihtivirtamittareita saa monesta paikkaa. Halvimmissa on kuitenkin van AC alue virralle. Tässä Bilteman laitteessa on myös DC virta

Täytynee perehtyä tähänkin asiaa, joku lyhyt youtube vertailu niin pääsee kärrylle onko isojakin sudenkuoppia.

Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Siis lähinnä ennen kuin tehdään AC kytkennät... vai kulkeeko tuolla virta vaikei ole AC kytkentöjä tehty?

Eikai virta mihinkään pääse kulkemaan, jos ei AC kiinni, pl. inun hyvin pieni omakäyttövirta, jolla se lähinnä vilkuttaa lediä jne...

Onko noissa pihtivirtamitareissa eroja... hintahaitari ainakin on iso.

On. Vain hyvät mittaavat DC:tä tarkasti.

Mutta eivät nuo koskaan niin tarkkoja ole, että korvaisivat varsinaisen suorakytketyn virtamittarin... Mutta riittävät moneen käyttöön.

jaripetteri

Aktiivinen jäsen
Mulla näky jännitteet jokaiselle paneelille erikseen ennenkun kytkin AC:hen kiinni. Tehot olivat vain sen mitä invertterit kulutti. Mutta mulla oli heti alkuun OpenDTU kiinni, en tuosta Hoymilesin omasta softasta tiedä mitä se näyttää. Tein kanssa jatkot väliin maassa ja ne oli mulla valmiina kun alettiin nostelee paneeleja katolle. Muutaman mittasin väärin kun en tajunnut että panelin johtojen napaisuus suhteessa invertteriin vaihtuu kun mennään puolelta toiselle. Kahteen riviin kuusi paneelia ja aina ylärivin keskimmäisen alle yläkiskoon pistin invertterin. 24 jatkosta tei yhden ensin väärinpäin liittimet mutta senkin huomasin tarkistuskierroksella ja käytin sitten toisaalla niin että vain yksi liitin meni hukkaan. Meillä senverran kalteva katto ettei sinne yksin noita olisi saanut millään.

Espejot

Hyperaktiivi
Mulla näky jännitteet jokaiselle paneelille erikseen ennenkun kytkin AC:hen kiinni. Tehot olivat vain sen mitä invertterit kulutti. Mutta mulla oli heti alkuun OpenDTU kiinni, en tuosta Hoymilesin omasta softasta tiedä mitä se näyttää. Tein kanssa jatkot väliin maassa ja ne oli mulla valmiina kun alettiin nostelee paneeleja katolle. Muutaman mittasin väärin kun en tajunnut että panelin johtojen napaisuus suhteessa invertteriin vaihtuu kun mennään puolelta toiselle. Kahteen riviin kuusi paneelia ja aina ylärivin keskimmäisen alle yläkiskoon pistin invertterin. 24 jatkosta tei yhden ensin väärinpäin liittimet mutta senkin huomasin tarkistuskierroksella ja käytin sitten toisaalla niin että vain yksi liitin meni hukkaan. Meillä senverran kalteva katto ettei sinne yksin noita olisi saanut millään.
Kyllä minullakin näyttää kaikki paneelit lukemia mutta näyttää vaikka paneeli ei olisi kiinni.

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Taitaa näyttää Hoymilesin softat omiaan. OpenDTUn data vaikuttaa luotettavalta tämän kesän kokemuksella arvioituna.

anders

Vakionaama
Kyllä minullakin näyttää kaikki paneelit lukemia mutta näyttää vaikka paneeli ei olisi kiinni.

Millaisia lukemia?

Kyllähän siellä jännitettä voi olla vaikka mitä ADC:llä, jos ei ole kuormaa vetämässä alas :)

Mutta joku paneeli pitää olla kiinni, koska ymmärsin että värkki ottaa sisäisen virtansa DC-puolelta?

Espejot

Hyperaktiivi
Millaisia lukemia?

Kyllähän siellä jännitettä voi olla vaikka mitä ADC:llä, jos ei ole kuormaa vetämässä alas :)

Mutta joku paneeli pitää olla kiinni, koska ymmärsin että värkki ottaa sisäisen virtansa DC-puolelta?
Joo, mutta S-miles softa näkee yli 30V jänitteen vaikka paneeli ei ole kiinni.

Back
Ylös Bottom