Daikin Perfera 30 ja 40

Luukku

Vakionaama
Katoppa mielenkiinnosta miltä näyttää huoneanturin lämpögraafi. Eihän teillä ole esim mitään lattialämmityksiä yösähköllä käytössä?
Lattialämmitystä ei ole kuin pesuhuoneessa ja wc:ssä, niissä on ovet yleensä kiinni. Ph:n lattialämmitys on kyllä tehostettu aamuyöllä, mutta tuolla ei pitöisi olla vaikutusta ilpin sulatuksiin. Huonelämmöt on pysyny varsin tasaisina.

Liitteet

• IMG_4751.png
    IMG_4751.png
    95,2 KB · Katsottu: 50

Luukku

Vakionaama
Nyt on N40 ollut ilman tarveohjausta reilut 4 tuntia ja melkoista vuoristorataa mennään taas. Asetus 22 astetta ja puhallus 3/5. Sähkönkulutus tuplaantunut. Ulkona edelleen nollakeli ja kosteus luokkaa 85%. Jos tämä on laitteen logiikka niin olisi kannattanut ostaa Ultimate.
Kieltämättä erikoisen näköistä lämpökäyrää Daikinille. Kuvassa Perfera 30H parilta päivältä. Tasaisen tappavaan tahtiin eikä mitään piikkejä vaikkakin HA:lla on lupa säätää pyyntiä. Sulatukset 2-6h välein.
Edit. Ei siinä 2h välein ollekaan sulatuksia, pitempiä on.

Liitteet

• IMG_4753.jpeg
    IMG_4753.jpeg
    85,1 KB · Katsottu: 80

Jukka 95

Aktiivinen jäsen
Täällä perfera 30 toimii mainiosti. Lämmittää nyt koko 150 neliöisen talon yksinään. Käy näin 0- -2 asteen pakkasella 700 - 900 watin keskiottoteholla. Sulatukset näin kosteilla keleillä 1-2 tunnin välein. Pyynti 20 ja toteutunut sisälämpö 20-22. Puhallinasetus man.5/5. Sisäyksikkö keskellä taloa josta lämpö leviää koko taloon hyvin:cool:.
Screenshot_20241208_184609_Efento.jpg
Screenshot_20241208_184711_ONECTA - Daikin.jpg

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Täällä perfera 30 toimii mainiosti. Lämmittää nyt koko 150 neliöisen talon yksinään. Käy näin 0- -2 asteen pakkasella 700 - 900 watin keskiottoteholla. Sulatukset näin kosteilla keleillä 1-2 tunnin välein. Pyynti 20 ja toteutunut sisälämpö 20-22. Puhallinasetus man.5/5. Sisäyksikkö keskellä taloa josta lämpö leviää koko taloon hyvin:cool:.
katso liitettä 102465katso liitettä 102466
Ja ei tarveohjausta?

Jukka 95

Aktiivinen jäsen
Ja ei tarveohjausta?
Tarveohjaus 95% riittää mulla vain plussakeleillä ja kokeilin automaattista tarveohjausta,mutta sekin rajoitti liika tehoa. Nyt on kokeilussa 100% tarveohjaus mutta sehän ei taida tehoa rajoittaa yhtään.En oo vielä päässyt kärryille vakauttaako se 100% tarveohjaus sitten jotenkin muuten pumpun toimintaa.:hmm:

tuna

Vakionaama
Lattialämmitystä ei ole kuin pesuhuoneessa ja wc:ssä, niissä on ovet yleensä kiinni. Ph:n lattialämmitys on kyllä tehostettu aamuyöllä, mutta tuolla ei pitöisi olla vaikutusta ilpin sulatuksiin. Huonelämmöt on pysyny varsin tasaisina.
Tarkoitin pumpun omaa huonelämpömittausta, näkyykö siinä puolilta öin nousu ennen sulatusta.

Meillä nimittäin kun yläkerran asukit menevät nukkumaan ja laittavat makkarin ovet kiinni, lämmöntarve laskee askelmaisesti ja sulatus tuppaa pian sen jälkeen tapahtumaan.

puuteknikko

Vakionaama
Saas nähdä, laitoin käppyrät asennusfirmaan ja Daikinille
Oletko siis kokeillut ajaa 30 asteen pyynnillä ja tarveohjaus 100%? Satasenkin pitäisi rajoittaa, jos en väärin muista.

Itsellä tulee sisäyksiköltä 31-32 -asteista ilmaa tasaiseen ulos kun pyynti on 23,5 ja tarveohjaus 60%. Puhaltelee arviolta kolmosen nopeudella.

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Oletko siis kokeillut ajaa 30 asteen pyynnillä ja tarveohjaus 100%? Satasenkin pitäisi rajoittaa, jos en väärin muista.

Itsellä tulee sisäyksiköltä 31-32 -asteista ilmaa tasaiseen ulos kun pyynti on 23,5 ja tarveohjaus 60%. Puhaltelee arviolta kolmosen nopeudella.
Olen kokeillut tarveohjaus 95%:lla sekä asetusta 22 että 30, molemmissa toimii tasaisesti ja hyvin. Kun tarveohjauksen nostaa 100%:iin niin kone lämmittää isolla teholla, puhaltaa hetken yli 50-asteista ja sulatus alkaa.Laitoin Daikinille kyselyä mistä nuo prosentit lasketaan, joku palstalainen oli sitä mieltä että 900 watista mutta hirveä ero on 95% vs. 100% välillä.

Koelli

Aktiivinen jäsen
Olen kokeillut tarveohjaus 95%:lla sekä asetusta 22 että 30, molemmissa toimii tasaisesti ja hyvin. Kun tarveohjauksen nostaa 100%:iin niin kone lämmittää isolla teholla, puhaltaa hetken yli 50-asteista ja sulatus alkaa.Laitoin Daikinille kyselyä mistä nuo prosentit lasketaan, joku palstalainen oli sitä mieltä että 900 watista mutta hirveä ero on 95% vs. 100% välillä.
Se olin varmaan minä...

100% on sama, kuin ei tehorajoitusta.

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Se olin varmaan minä...

100% on sama, kuin ei tehorajoitusta.
Semmoisen käsityksen minäkin olen saanut Ryntäily alkaa heti kun vaihtaa 95->100%. Aamuyöstä alkoi talo jäähtymään 95/22 asetuksella kun ulkona kylmeni -8 asteeseen ja kun nostin 100/22 niin vuoristorata lähti käyntiin.

Pumppaataikuole

Aktiivinen jäsen
95%:lla tupa viileni hieman, automaatilla lämmittää hiukan enemmän ja vie pikkuisen enemmän sähköäkin. 95%:lla onectan kaksituntinen tasainen 1,1kWh 23 pyynnillä, johon ei pääse, ilmeisesti asetuksen maksimiteho. -3 - -5 C noin ulkona. Sulatusväli taitaa olla parin tunnin luokkaa.

grendy

Vakionaama
Erikoista. Voitko täsmentää, että miten tuo näkyy/näkyi?
No en nyt muista enää tarkkaan mutta melko varma siitä että 100% tarveohjaus rajoitti joka tapauksessa maksimitehoa ainakin sulatuksen jälkeen. En oo tosiaan tänä talvena Perferaa käyttänyt lämmityksessä enää joten ihan varma en kyllä nyt oo muistikuvistani. Muistiinpanoissa on kyllä että kovilla pakkasilla oon käyttänyt 100% tarveohjausta enkä ottanut sitä pois päältä, että ehkä nyt jäävään itseni tässä kuitenkin :D

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Minun kokemusten perusteella näissä on kolmenlaista tehonrajoitusta; Econo, tarveohjaus ja vielä Hiljainen ulkoyksikkö. Ainoa käytännössä todettu ottoteho pidemmältä jaksolta on 650W tarveohjauksella 95%. Econo ilmeisesti tätä pienempi ja Hiljainen ulkoyksikkö tätä isompi.

puuteknikko

Vakionaama
Minun kokemusten perusteella näissä on kolmenlaista tehonrajoitusta; Econo, tarveohjaus ja vielä Hiljainen ulkoyksikkö. Ainoa käytännössä todettu ottoteho pidemmältä jaksolta on 650W tarveohjauksella 95%. Econo ilmeisesti tätä pienempi ja Hiljainen ulkoyksikkö tätä isompi.
Miten jos testaisi Econo päällä ilman tarveohjausta, ja sitten pyynti 22?

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Miten jos testaisi Econo päällä ilman tarveohjausta, ja sitten pyynti 22?
Muistaakseni testasin syksyllä että ei riittänyt lämpö kun ulkona viileni +5 asteeseen mutta pitääpä testata uudelleen. Sen tässä on myös huomannut että Onectan kautta säätäessä ei asetukset siirry läheskään aina pumpulle vaan on tarkistettava useamman kerran sulkemalla sovellus kännykästä.

Luukku

Vakionaama
Joskus oli puhetta, että 100% tarveohjaus olisi eri asia kuin tarveohjaus pois kokonaan. Saman tehoryntäyksen ottaa sulatuksen jälkeen kuitenkin, että siinä mielessä ei eroa ole.
@grendy Lainaan omaa viestiäni. Kokeilin jokin aika sitten 100% tarveohjausta ja sulatuksen jälkeistä tehoa ei rajoittanut kuten 95% tai pienemmät tekee.

Liitteet

• IMG_4685.jpeg
    IMG_4685.jpeg
    52,5 KB · Katsottu: 62
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Tuo 100% voisi tarkoittaa mitoitustehoa.
Nämähän ottaa ”ylikierroksia” eli hetkellisesti enemmänkin kuin valmistaja on mitoittanut. Siinä mielessä 100%:kin saattaisi rajoittaa (pois nuo ylikierrokset).

Luukku

Vakionaama
Tuo 100% voisi tarkoittaa mitoitustehoa.
Nämähän ottaa ”ylikierroksia” eli hetkellisesti enemmänkin kuin valmistaja on mitoittanut. Siinä mielessä 100%:kin saattaisi rajoittaa (pois nuo ylikierrokset).
Aina ihmetyttänyt, kun Daikinissa sanotaan olevan 1300W kompura ja silti sen ottoteho voi olla 2500W. Ei käy omaan järkeen. 1300W moottori ottaa 1300W. Tuon kun joku vääntäisi rautalangasta.

Husky

Hyperaktiivi
Aina ihmetyttänyt, kun Daikinissa sanotaan olevan 1300W kompura ja silti sen ottoteho voi olla 2500W. Ei käy omaan järkeen. 1300W moottori ottaa 1300W. Tuon kun joku vääntäisi rautalangasta.
Panasta on minulla myös yliteholukemia pari kertaa. Mistä lie kyse?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mistä lie kyse?
Nimellisteho on ilmoitettu sähköverkon taajuudella. Kompressoria ajetaan kuitenkin invertterillä, joten taajuus voi vaihdella ~10-120 Hz välillä.

Tuossa mun Mitsun taajuusalueet. SNB130FGBH nimellisteho on 900 W, mutta kyllä se tuolla 115 Hz ottaa noin 2150 W.

1733771486371.png

1733771522134.png

1733771943543.png

Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Perferan sulatushistoriaa viimeiset 24h lähellä nollaa kelissä. 2-2,5h yks pidempi veto välissä.

Liitteet

• IMG_4765.jpeg
    IMG_4765.jpeg
    62 KB · Katsottu: 78

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Tarveohjaus 95%, puhallus autom. pyynti 22 pääsääntöisesti (automaatio säätää tarvittaessa). Puhalluksen suuntaus ihan ylös ja aavistus oikealle.
Olisi mielenkiintoista tietää vertailun vuoksi mitä tapahtuu jos pidät kaikki muut asetukset samana mutta nostat tarveohjauksen 95–>100%? Minun pumppuhan sekoaa siinä vaiheessa. Huomenna taas pakastuu niin meillä ei tuo 95% riitä sisälämmön pitämiseen yli 20 asteessa.

Luukku

Vakionaama
Olisi mielenkiintoista tietää vertailun vuoksi mitä tapahtuu jos pidät kaikki muut asetukset samana mutta nostat tarveohjauksen 95–>100%?
Kokeillaan. Otin tehokäppyrän talteen ja nyt on TO 100%. Katsotaan mitä tekee. Sen tiedän, että sulatuksen jälkeen tehot ryntää.

Luukku

Vakionaama
Olisi mielenkiintoista tietää vertailun vuoksi mitä tapahtuu jos pidät kaikki muut asetukset samana mutta nostat tarveohjauksen 95–>100%?

Kokeillaan. Otin tehokäppyrän talteen ja nyt on TO 100%. Katsotaan mitä tekee.
Aika selkee muutos ajotyyliin, teho heiluu enemmän ja puhallulämpö nousi selkeästi kovemmaksi. Tuossa näkyy sulatuksen jälkeen vielä 95%:lla rauhallinen pätkä ja 100%:n kohta löytyy helposti.
Edit: nyt se rauhoittui, kun automaatio pudotti asteella pyyntiä. Puhalluslämpö putosi 36 asteeseen ja ottoteho 400W.

Liitteet

• IMG_4767.png
    IMG_4767.png
    127,4 KB · Katsottu: 69
Viimeksi muokattu:

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Aika selkee muutos ajotyyliin, teho heiluu enemmän ja puhallulämpö nousi selkeästi kovemmaksi. Tuossa näkyy sulatuksen jälkeen vielä 95%:lla rauhallinen pätkä ja 100%:n kohta löytyy helposti.
Juu, kyllä tuossa iso ero on näennäisesti pienellä muutoksella. Ei kuitenkaan seonnut täysin niinkuin minulla ja saattaa muutaman tunnin viiveellä tasoittuakin.

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Otin aamulla kolmannen kerran pumpusta virrat pois sulakkeelta mutta tällä kertaa en ensin sammuttanut Onectasta vaan käänsin automaattisulakkeen kesken lämmitysjakson nollille. Testasin että lähteekö kone käyntiin jos tulee sähkökatko. Pumpun ollessa seis laitoin Onectasta tarveohjauksen 95->100%, puhallusta isommalle eli 4/5, tulisija- ja hiljainen ulkoyksikkö- tilat päälle ja lämpötila-asetus 20 astetta. Sen jälkeen pumppu on toiminut kuten pitää eikä ryntäile/sulattele höpelönä, ihan niinkuin Veijo Daikin olisi korjannut sen etänä

Back
Ylös Bottom