HiTec
Eipä turhia höttyillä :)
Jaaps, itse olen käsittänyt että tuollainen 11kW kotilaturi olisi se yleisin malli ja tuo vaatii jo sen 3-vaiheisuudenEV kotilaturitkin joita yleisimmin käytetään ja paljon ovat yksivaiheisia

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jaaps, itse olen käsittänyt että tuollainen 11kW kotilaturi olisi se yleisin malli ja tuo vaatii jo sen 3-vaiheisuudenEV kotilaturitkin joita yleisimmin käytetään ja paljon ovat yksivaiheisia

minä en käsitä, olen vain havainnut esmes 5 lähintä sähköautoa ladataan sillä mukana tulevalla 8/10/16A laturilla. en tiedä kun yhden poikkeuksen, minä itse, 32A yksivaihelaturiJaaps, itse olen käsittänyt että tuollainen 11kW kotilaturi olisi se yleisin malli ja tuo vaatii jo sen 3-vaiheisuuden![]()
Poimin tämän toisesta ketjusta, jossa tehomaksun ihanuutta pohditaan.Jaaps, itse olen käsittänyt että tuollainen 11kW kotilaturi olisi se yleisin malli ja tuo vaatii jo sen 3-vaiheisuuden![]()
Ei varmaan missään, mutta nuo suko-laturit on matkalatureita, tavallaan hätätapauksessa käytettäväksi, vähän kun tunkki joka tulee auton mukana, ei kausivaihtoon.missä autossa muuten mukana tulee 3 vaihe laturi?
Siis matkalaturi? Tesla alunperin toimitti autot matkalaturilla UMC1 joka tuki kolmea vaihetta, siihen sai vaihdettua suko, ns. karavaanari- tai 16A voimavirtapäät. Tuo on jo ajat sitten korvattu mallilla UMC2, joka on yksivaiheinen, eikä sekään enää tule automaattisesti auton mukana.minä en käsitä, olen vain havainnut esmes 5 lähintä sähköautoa ladataan sillä mukana tulevalla 8/10/16A laturilla. en tiedä kun yhden poikkeuksen, minä itse, 32A yksivaihelaturi
missä autossa muuten mukana tulee 3 vaihe laturi?
Tai molemmat. Kaksi 16A /vaihe kun sopivasti ynnää auton päässä tulee se 32A yhdestä vaiheesta. Suomessa vaan sellaista töpseliä ei taida löytyä. Aito 1-vaihelataus lataa 22kW tolpasta yleensä 7,3 kW teholla.autossa voi olla joko 1-vaihe 32A tai 3-vaihe 16A akun lataaja
Toisaalta, miksi kukaan rahalla ostaisi muuta kuin voimavirtalaturin (ellei ole jonkun taloyhtiön sukon varassa)?Siis matkalaturi? Tesla alunperin toimitti autot matkalaturilla UMC1 joka tuki kolmea vaihetta, siihen sai vaihdettua suko, ns. karavaanari- tai 16A voimavirtapäät. Tuo on jo ajat sitten korvattu mallilla UMC2, joka on yksivaiheinen, eikä sekään enää tule automaattisesti auton mukana.
katso liitettä 112840
minä, miksi ostaisin voimavirtalaturin kun sillä "matkalaturilla" lataa 32A ja auto ottaa kait 11kW max vastaanToisaalta, miksi kukaan rahalla ostaisi muuta kuin voimavirtalaturin (ellei ole jonkun taloyhtiön sukon varassa)?
Kännystä kamera käyntiin. Kun sillä kameralla sohii siihen qr-koodiin niin kamera sovellus näyttää linkin nettiosoitteeseen, jonka qr-koodi sisältää. Sitten avaa vain linkin.volkkarit lataa 32A N, L1
tunti sitten id.3 näytti 12kW teholla lataavan, id.4 67kW painavammalla kaapelimurikalla, autoja näytti olevan muitakin
osaisko joku kertoa kun siihen tolppaan tulee qr koodi niin kuinka saan sen kännykän piirtämään sen käyrän
abc apista en löytänyt kohtaa "lue koodi"tahi muuta tilanteeseen viittaavaa, näytti vaan sen janan. se koodikin häippäsi nopeasti siitä tolpasta
Maksullinen leirintäalue pilaa koko homman.Tätä ideaa olen myös fundeerannut. Sopiva sähkäri, jossa mahtuu nukkumaan ja jossa olisi 230 V pistorasia. Voisi lähteä näin eläkeläisenä reissuun. Keittää kaffeet ja lämmittää mikrossa valmisruokapaketit, jne. Leirintäalueille paikoittumaan, niin olisi suihkut ja muut palvelut käytössä.
Kyllä kaikilla mun tuntemilla ihmisillä, jotka asuu omakotitalossa tai rivarissa tai vastaavassa, on ihan omat kiinteät autolaturit auton latausta varten. Miksi kukaan käyttäisi mitään sukolatureita missä (ei missään malleissa?) ei ole mitään etäohjattavuuksia tai vastaavia ominaisuuksia paitsi pakon edessä?minä, miksi ostaisin voimavirtalaturin kun sillä "matkalaturilla" lataa 32A ja auto ottaa kait 11kW max vastaan
miksi muuten yleesäkään ostaa kotiin muuta kun se mukana tullut laturi kun monasti ladataan öisin, siis ehtii ladata sillä mukana tulleella mikä on kuitenkin ns jatkojohto, ja hyvä sellainen eikä siinä ole mitään heikkoa lenkkiä. jos heikkoa lenkkiä haetaan on se pistorasia mikä on oltava tarkoitukseen sopiva.
tässä delco n 16A laturissa ei mainita missään että se olisi matka tai tilapäiskäyttöön, no onhan autokin matka ja tilapäiskäyttöön
niin, videossakaan ei puhuta/kirjoiteta eikä muutoinkaan "kamera"Kännystä kamera käyntiin. Kun sillä kameralla sohii siihen qr-koodiin niin kamera sovellus näyttää linkin nettiosoitteeseen, jonka qr-koodi sisältää. Sitten avaa vain linkin.
Jos känny on kovin vanha, niin se voi vaatia erillisen qr-koodi sovelluksen linkin näyttämiseen.
edit. tuossa video
minä en käsitä, olen vain havainnut esmes 5 lähintä sähköautoa ladataan sillä mukana tulevalla 8/10/16A laturilla. en tiedä kun yhden poikkeuksen, minä itse, 32A yksivaihelaturi
missä autossa muuten mukana tulee 3 vaihe laturi?
Kun hybridi auto tuli hommattua niin ostin Enston kiinteän yksivaihelaturin. Älyominaisuuksia ei tuosta kapineesta löydy minkäänlaista. Ei edes wifiä vaan pelkkä BT-yhteys. Hinta laitteella oli samaa tasoa mitä pistokelaturit maksaa. Ohjausta saatu laittamalla Shelly rele keskukseen. Pieni 14kwh akku ja vuorotyö joten on aikaa latailla rauhassa.Toisaalta, miksi kukaan rahalla ostaisi muuta kuin voimavirtalaturin (ellei ole jonkun taloyhtiön sukon varassa)?
kautta, ei kameralla, muistaakseni kun poistuin niin se koodi katosi, ehtiiköhän kameran avata.
no kohta kokeilen
Tuossa tietysti se ero että lataat esim ABC laturiverkkoon kytketystä laturista, mutta tuo ominaisuus että voi seurata latausta kännykästä tuolla taulukkonäkymällä on Kempowerin laturin ominaisuus.perustelen vielä kantani.
kun maksan saman firman sovelluksella tai tunnistaudun se tapahtuu sovelluksen kautta, ei kameralla,
Tuosta on kahta eri koulukuntaa, pitäisikö ohjattavuus olla seinäpömpelissä vaiko autossa. Itse en esim. ollut ollenkaan pohtinut sitä, että olisipa kiva kun latauskohtaisesti voisi määritellä latausvirran seinäpömpelin puolelta. Kunnes ladattiin pojan autoa, eihän Pösö taas ole ollenkaan ajatellut tuota noin päin, auto käyttää aina kaiken sen mitä pömpeli lupaa, 16A asti. Teslan kanssa taas latausvirta säädetään auton päästä. Nykyään sentään latausajastuksen voi säätää seinäpömpelin kautta, sovelluksella. Julkista APIa siihen ei vieläkään taida olla, siis seinäpömpeliin.Älyominaisuuksia ei tuosta kapineesta löydy minkäänlaista. Ei edes wifiä vaan pelkkä BT-yhteys.
Jaa-a, eiköhän niissä tule se shuko-mutikka, jolla voi "ladata"missä autossa muuten mukana tulee 3 vaihe laturi?
No kyllä ainakin itsellä tuonne autotallin luiskalle ulkoseinään tulee se oma Type2 liitinrasiansa välittömästi samana päivänä kun se patteriautokin tuohon pihaan ilmestyy. Auton mukana tuleva mutikka on vain hätätapauksia varten jos ei tosiaankaan ole mitään muuta vaihtoehtoa tarjolla. Se sitten millä teholla ja mihin aikaan latailen autoani kotona on sitten sen ajan juttu, ei vielä vähään aikaan ajankohtainen "ongelmansa".miksi muuten yleesäkään ostaa kotiin muuta kun se mukana tullut laturi kun monasti ladataan öisin, siis ehtii ladata sillä mukana tulleella mikä on kuitenkin ns jatkojohto, ja hyvä sellainen eikä siinä ole mitään heikkoa lenkkiä. jos heikkoa lenkkiä haetaan on se pistorasia mikä on oltava tarkoitukseen sopiva.
No on se Tupe2 kyllä pikkasen enempi kuin vain "pari" lisäominaisuutta ja varsinkin kun aletaan puhumaan V2L, autom.laskutuksesta yms. toiminnoista.Eli tuo on oikeastaan vain parilla turvaominaisuudella höystetty voimavirtatöpseli.
siis pilkutit kuitenkin, ei se kotilaturi korvaa sitä autossa olevaa mukana tulevaa laturia. tarkoitin sitä mutikkaa jota laturina myydään ja mikä korvataan kotimutikalla.....3~kotimutikkaNo jos pilkuntarkkoja ollaan, niin kaikissa. Koska laturi on autoissa sisällä, ja kyllä se taitaa tänä päivänä kaikissa meillä myytävissä olla kolmivaiheinen. Se pistorasian ja auton välisessä johdossa oleva mutikka ei ole laturi.
Sitten jos puhutaan latauslaitteista (oikea suomennos virallisesta englanninkielisestä termistä olisi kutakuinkin "sähköauton syöttölaite"), niin voidaan vielä todeta, että monessa autossa ei tule mukana mitään latauslaitetta - ei yksi- eikä kolmivaiheista.
Automaattisen laskutuksen kanssa mennään sitten jo ulos alkuperäisestä speksistä, siis jos auto pitäisi tunnistaa esim. VIN-koodin kanssa. Näissä perinteisissä asiointilatauksissa itse maksulla ei ole Type2:n kanssa muuta tekemistä kuin se, että sähköä ei tule, jos maksupuoli ei anna siihen lupaa.No on se Tupe2 kyllä pikkasen enempi kuin vain "pari" lisäominaisuutta ja varsinkin kun aletaan puhumaan V2L, autom.laskutuksesta yms. toiminnoista.
Täällä tullut keskimäärin n.35.000km/vuosi autoon, en usko että yhtään tulee vähenemään sähkiksen kanssa - ehkä määrä kasvaa. Ekat kuukaudet menneet yli 3000km tahdilla, eli 40.000km ei ole mikään outousEnemmän ajava maksaa jo nyt selkeästi enemmän polttoaineveroina. Bensan hinnasta suuri osa on veroja. Ja diesel on yhtä kallista, siihen päälle vielä käyttövoimavero. Ei niillä sähkiksillä ajeta yli 40tkm vuodessa ainakaan ellei kyseessä ole joku taksi, ellei sitten joku kohta vkerro että tekee niin.
Jep, OKT käytössä ja osassa ASOY se latauslaite on 3-vaiheinen, mutta kytketty yksivaiheiseksi ja max 8A jotta saa ne latausmäärät selville, eikä polta nykyistä infraa.Jaaps, itse olen käsittänyt että tuollainen 11kW kotilaturi olisi se yleisin malli ja tuo vaatii jo sen 3-vaiheisuuden![]()

Autoissa nimenomaan on se laturi, latauslaitteella eli adaperilla tarjoillaan sitä sähköä autoon.Ei kai noissa latureita ole, jospas se on valmius ottaa ulkoisesta laturista 22kW vastaan latausvirtaa.
En sanonutkaan että schukosta otettas 11kW. ”Syöttölaite” kuitenkin tukee 11kW mutta vaatii tietenkin jomman kumman punaisista pistokkeista jos tuota tehoa haluaa hyödyntää.Sanoisin että kyseessä 16A schuko eli 3.6kW
Myyjä antoi mukaan ”tyhmän” 11kW ”sähköauton matkasyöttölaiteen” schuko johdolla
No se Donitsin lataus menee ihan samalla tavalla. Auto tolpalle, kännystä appi päälle valitaan asema ja tolppa, pistooli jossakin välissä autoon ja appista käynnistä lataus.Olen sanonut ennenkin eikä nyt uudestaan mennä yksityiskohtiin, mutta ihmeen aataminaikaista on nykysähköautojen lataus ja latauksen ohjaus. Sivusta katsoen kummallisia koukeroita on tässä viime sivuilla viuhunut.
No täytyy pysyä polttiksissa siihen asti, kun Donutin akkuteknologia on autoissa ja jättää nämä nykyvaiheen ongelmat kokematta.
Vielä parempi on tää auton automaattinen tunnistus, jolloin riittää että äppiin on kertaalleen laitettu maksutiedot. Teslalla tuo on toiminut alusta asti, oman latausverkostonsa kanssa.Appi systeemi on kyllä itsellä ollut voittajavalinta, klataus rahastaa maksut kortilta 2krt kuussa ja Neste, ST1 & peukkuEnergia välittömästi latauksen yhteydessä. Appissa lisäksi toimii ApplePay kaikkien muiden kanssa paitsi klataus.
Kotona ladattaessa pistooli kiinni autoon ja automaatio etsii ne halvimmat tunnit ja puskee energiaa akkuun.
Totta, tuo on se paras. Oma MEB kotilo ei vaan tuota(kaan) tueVielä parempi on tää auton automaattinen tunnistus, jolloin riittää että äppiin on kertaalleen laitettu maksutiedot. Teslalla tuo on toiminut alusta asti, oman latausverkostonsa kanssa.
Eikös tuo ISO 15118 tuonautom. maksunkin määrittele...Automaattisen laskutuksen kanssa mennään sitten jo ulos alkuperäisestä speksistä, siis jos auto pitäisi tunnistaa esim. VIN-koodin kanssa.
Onhan noita langattomia latureita sähköautoihinkin, mutta ongelmina niissä on lähinnä siirrettävän tehon suuri määrä ilman jättimäisiä häviöitä.On auton lataus vähän jäykkää: latauskaapeli autoon kiinni illalla ja irti aamulla. Kännyt sentään latautuu ilman kaapeliakin.![]()
aasin hattu minulle päähän, en kyllä käsittänyt ennenkuin luin kirjoittamasi mistä on kysymys, kiitos.Tuossa tietysti se ero että lataat esim ABC laturiverkkoon kytketystä laturista, mutta tuo ominaisuus että voi seurata latausta kännykästä tuolla taulukkonäkymällä on Kempowerin laturin ominaisuus.
ABC mobiilissa taas palveluntarjoajan antama info latauksesta.
Jos sinä sen pystyt lukemaan siitä, niin kaippa sen joku muukin voi lukea siitä. Tosin ei siitä taida saada muuta selville kuin miten lataustapahtuma etenee eli vähän kun seuraisi bensamittarilla bensamittarin lukemia. Hyvin vähän iloa kenellekkään muulle.nyt heräsi kysymys kun pistän kiesin liekkaan tolppaan voiko joku sivullinen ohimennessä napata kännyllä koodin ja seurata lataustani ja onko sillä tapahtumalla kuitenkin jokin yhteys lataajaan tai keskenään abc apin kanssa