Sähköautojen lataaminen ja latausverkosto

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Jaaps, itse olen käsittänyt että tuollainen 11kW kotilaturi olisi se yleisin malli ja tuo vaatii jo sen 3-vaiheisuuden :hmm:
minä en käsitä, olen vain havainnut esmes 5 lähintä sähköautoa ladataan sillä mukana tulevalla 8/10/16A laturilla. en tiedä kun yhden poikkeuksen, minä itse, 32A yksivaihelaturi
missä autossa muuten mukana tulee 3 vaihe laturi?

Hempuli

Töllintunaaja
Jaaps, itse olen käsittänyt että tuollainen 11kW kotilaturi olisi se yleisin malli ja tuo vaatii jo sen 3-vaiheisuuden :hmm:
Poimin tämän toisesta ketjusta, jossa tehomaksun ihanuutta pohditaan.

Sukupoika kävi pikkusähkärin kanssa testaamassa sen akun latausta, kun ko. autossa voi olla joko 1-vaihe 32A tai 3-vaihe 16A akun lataaja. Mukana oli tullut yksi sukoon liitettävä boksi, jolla autoa ladataan 2 kW teholla, yksi 1-vaihe type2-kaapeli ja yksi 3-vaihe type2-kaapeli.

Meidän punaisessa kolmivaiheisessa pistorasiassa oleva boksi latasi autoa 14A ja 10 kW teholla, joten oletettavasti autossa on jälkimmäinen lataaja.

Sanaselitys: boksi on seinällä oleva "laturi", joka type2-kaapelin kanssa syöttää AC-virtaa autoon. Lataaja on autossa, joka varaa ajoakkua DC-virralla.

Hieman käsitin, että pikkuakkuisissa sähkiksissä ja hybrideissä voisi olla enemmän sukosta virtaa ottaavia bokseja käytössä. 3-vaiheisella boksilla voi mun miälest antaa virtaa 1-vaihe lataajallekin.

(Tulipa sekavaa tekstiä, joku voisi kirjoittaa samaa suomeksi.)

Esäätäjä

Vakionaama
Ei varmaan missään, mutta nuo suko-laturit on matkalatureita, tavallaan hätätapauksessa käytettäväksi, vähän kun tunkki joka tulee auton mukana, ei kausivaihtoon.
Taidetaan niissä suko-laturien käyttöohjeissa mainitakin että ne eivät ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

Ton1A

Vakionaama
Joo, laturi on autossa. Jos nyt katsotaan vaikkapa tätä kuvaa, niin siitä puuttuvan 'murikan', oli se sitten kiinteästi asennettu seinäboksi, tai matkamallinen, pakollisina tehtävinä ovat
  • vikavirtasuojat, eli auton runko ei voi vikatilanteissa olla jännitteinen ainakaan sähköverkon kautta
  • turvallisuus, Type2-töpselissä ei ole sähköt päällä jos auto ei sitä pyydä
  • signaloinnin toteutus noiden kahden ohuemman pinnin välityksellä
    • virta kytketään auton sitä pyytäessä
    • signaloidaan autolle suurin sallittu latausvirta minkä auton sisäinen laturi saa ottaa
Keskimmäisen rivin pinneissä on sähköverkon suojamaa (PE), nolla (N) sekä vaihe L1. Alimman rivin pinneissä ovat vaiheet L2 ja L3, jos tuetaan kolmivaihelatausta.

Eli tuo on oikeastaan vain parilla turvaominaisuudella höystetty voimavirtatöpseli.
1769343997092.png

Ton1A

Vakionaama
minä en käsitä, olen vain havainnut esmes 5 lähintä sähköautoa ladataan sillä mukana tulevalla 8/10/16A laturilla. en tiedä kun yhden poikkeuksen, minä itse, 32A yksivaihelaturi
Siis matkalaturi? Tesla alunperin toimitti autot matkalaturilla UMC1 joka tuki kolmea vaihetta, siihen sai vaihdettua suko, ns. karavaanari- tai 16A voimavirtapäät. Tuo on jo ajat sitten korvattu mallilla UMC2, joka on yksivaiheinen, eikä sekään enää tule automaattisesti auton mukana.

1769344691769.png

Ton1A

Vakionaama
Kaikki Teslat myös tukevat 32A yksivaihelatausta, vaikka sitten ovaalikeulaisen vanhan ässän jälkeen niissä ei enää ole ollut 3x32A laturia. Tuo tehdään kytkemällä kaksi 16A latausmodulia samaan vaiheeseen, jos on saatavilla enemmän kuin 16A.

Jule

Vakionaama
Siis matkalaturi? Tesla alunperin toimitti autot matkalaturilla UMC1 joka tuki kolmea vaihetta, siihen sai vaihdettua suko, ns. karavaanari- tai 16A voimavirtapäät. Tuo on jo ajat sitten korvattu mallilla UMC2, joka on yksivaiheinen, eikä sekään enää tule automaattisesti auton mukana.

katso liitettä 112840
Toisaalta, miksi kukaan rahalla ostaisi muuta kuin voimavirtalaturin (ellei ole jonkun taloyhtiön sukon varassa)?

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Toisaalta, miksi kukaan rahalla ostaisi muuta kuin voimavirtalaturin (ellei ole jonkun taloyhtiön sukon varassa)?
minä, miksi ostaisin voimavirtalaturin kun sillä "matkalaturilla" lataa 32A ja auto ottaa kait 11kW max vastaan
miksi muuten yleesäkään ostaa kotiin muuta kun se mukana tullut laturi kun monasti ladataan öisin, siis ehtii ladata sillä mukana tulleella mikä on kuitenkin ns jatkojohto, ja hyvä sellainen eikä siinä ole mitään heikkoa lenkkiä. jos heikkoa lenkkiä haetaan on se pistorasia mikä on oltava tarkoitukseen sopiva.
tässä delco n 16A laturissa ei mainita missään että se olisi matka tai tilapäiskäyttöön, no onhan autokin matka ja tilapäiskäyttöön

korsteeni

Aktiivinen jäsen
volkkarit lataa 32A N, L1
tunti sitten id.3 näytti 12kW teholla lataavan, id.4 67kW painavammalla kaapelimurikalla, autoja näytti olevan muitakin
osaisko joku kertoa kun siihen tolppaan tulee qr koodi niin kuinka saan sen kännykän piirtämään sen käyrän
abc apista en löytänyt kohtaa "lue koodi"tahi muuta tilanteeseen viittaavaa, näytti vaan sen janan. se koodikin häippäsi nopeasti siitä tolpasta

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
volkkarit lataa 32A N, L1
tunti sitten id.3 näytti 12kW teholla lataavan, id.4 67kW painavammalla kaapelimurikalla, autoja näytti olevan muitakin
osaisko joku kertoa kun siihen tolppaan tulee qr koodi niin kuinka saan sen kännykän piirtämään sen käyrän
abc apista en löytänyt kohtaa "lue koodi"tahi muuta tilanteeseen viittaavaa, näytti vaan sen janan. se koodikin häippäsi nopeasti siitä tolpasta
Kännystä kamera käyntiin. Kun sillä kameralla sohii siihen qr-koodiin niin kamera sovellus näyttää linkin nettiosoitteeseen, jonka qr-koodi sisältää. Sitten avaa vain linkin.
Jos känny on kovin vanha, niin se voi vaatia erillisen qr-koodi sovelluksen linkin näyttämiseen.

edit. tuossa video

pökö

Kaivo jäässä
Tätä ideaa olen myös fundeerannut. Sopiva sähkäri, jossa mahtuu nukkumaan ja jossa olisi 230 V pistorasia. Voisi lähteä näin eläkeläisenä reissuun. Keittää kaffeet ja lämmittää mikrossa valmisruokapaketit, jne. Leirintäalueille paikoittumaan, niin olisi suihkut ja muut palvelut käytössä.
Maksullinen leirintäalue pilaa koko homman.

grendy

Vakionaama
minä, miksi ostaisin voimavirtalaturin kun sillä "matkalaturilla" lataa 32A ja auto ottaa kait 11kW max vastaan
miksi muuten yleesäkään ostaa kotiin muuta kun se mukana tullut laturi kun monasti ladataan öisin, siis ehtii ladata sillä mukana tulleella mikä on kuitenkin ns jatkojohto, ja hyvä sellainen eikä siinä ole mitään heikkoa lenkkiä. jos heikkoa lenkkiä haetaan on se pistorasia mikä on oltava tarkoitukseen sopiva.
tässä delco n 16A laturissa ei mainita missään että se olisi matka tai tilapäiskäyttöön, no onhan autokin matka ja tilapäiskäyttöön
Kyllä kaikilla mun tuntemilla ihmisillä, jotka asuu omakotitalossa tai rivarissa tai vastaavassa, on ihan omat kiinteät autolaturit auton latausta varten. Miksi kukaan käyttäisi mitään sukolatureita missä (ei missään malleissa?) ei ole mitään etäohjattavuuksia tai vastaavia ominaisuuksia paitsi pakon edessä?

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Kännystä kamera käyntiin. Kun sillä kameralla sohii siihen qr-koodiin niin kamera sovellus näyttää linkin nettiosoitteeseen, jonka qr-koodi sisältää. Sitten avaa vain linkin.
Jos känny on kovin vanha, niin se voi vaatia erillisen qr-koodi sovelluksen linkin näyttämiseen.

edit. tuossa video
niin, videossakaan ei puhuta/kirjoiteta eikä muutoinkaan "kamera"
kokeilin tietysti sillä millä yleensä, kuukkelin selvin merkein koodinlikijalla.
ihmisen mieli kuten minulla on tietokonemainen ykkösiä ja nollia ja kaikki pitää olla muuta kuin naisen logiikkaa elikkä true
olisi ihan selvää jos jossain ilman selailua olisi "osoita kameralla"..............nyt tiedän

perustelen vielä kantani.
kun maksan saman firman sovelluksella tai tunnistaudun se tapahtuu sovelluksen kautta, ei kameralla, kun kirjaudun vaikkapa nordnetiin, sekin sovelluksen kautta, ei kameralla, muistaakseni kun poistuin niin se koodi katosi, ehtiiköhän kameran avata.
no kohta kokeilen

tet

Hyperaktiivi

No jos pilkuntarkkoja ollaan, niin kaikissa. Koska laturi on autoissa sisällä, ja kyllä se taitaa tänä päivänä kaikissa meillä myytävissä olla kolmivaiheinen. Se pistorasian ja auton välisessä johdossa oleva mutikka ei ole laturi.

Sitten jos puhutaan latauslaitteista (oikea suomennos virallisesta englanninkielisestä termistä olisi kutakuinkin "sähköauton syöttölaite"), niin voidaan vielä todeta, että monessa autossa ei tule mukana mitään latauslaitetta - ei yksi- eikä kolmivaiheista.

Apaneli

Jäsen
Kun hybridi auto tuli hommattua niin ostin Enston kiinteän yksivaihelaturin. Älyominaisuuksia ei tuosta kapineesta löydy minkäänlaista. Ei edes wifiä vaan pelkkä BT-yhteys. Hinta laitteella oli samaa tasoa mitä pistokelaturit maksaa. Ohjausta saatu laittamalla Shelly rele keskukseen. Pieni 14kwh akku ja vuorotyö joten on aikaa latailla rauhassa.

tet

Hyperaktiivi
kautta, ei kameralla, muistaakseni kun poistuin niin se koodi katosi, ehtiiköhän kameran avata.
no kohta kokeilen

Koodin saa takaisin näkyviin täppäämällä oman puoleista vihreää "viiksipainiketta" näytön alakulmassa.

Ja sellainen varoitus, että se sivu joka QR-koodista avautuu, ei mene selaimen historiaan. Jos painat kännykän paluunappia (androidissa nuoli vasemmalle) tai suljet välilehden, niin sivu häviää selaimesta etkä saa sitä takaisin muuten, kuin lukemalla QR-koodin tolpasta uudelleen.

Esäätäjä

Vakionaama
perustelen vielä kantani.
kun maksan saman firman sovelluksella tai tunnistaudun se tapahtuu sovelluksen kautta, ei kameralla,
Tuossa tietysti se ero että lataat esim ABC laturiverkkoon kytketystä laturista, mutta tuo ominaisuus että voi seurata latausta kännykästä tuolla taulukkonäkymällä on Kempowerin laturin ominaisuus.
ABC mobiilissa taas palveluntarjoajan antama info latauksesta.

Ton1A

Vakionaama
Älyominaisuuksia ei tuosta kapineesta löydy minkäänlaista. Ei edes wifiä vaan pelkkä BT-yhteys.
Tuosta on kahta eri koulukuntaa, pitäisikö ohjattavuus olla seinäpömpelissä vaiko autossa. Itse en esim. ollut ollenkaan pohtinut sitä, että olisipa kiva kun latauskohtaisesti voisi määritellä latausvirran seinäpömpelin puolelta. Kunnes ladattiin pojan autoa, eihän Pösö taas ole ollenkaan ajatellut tuota noin päin, auto käyttää aina kaiken sen mitä pömpeli lupaa, 16A asti. Teslan kanssa taas latausvirta säädetään auton päästä. Nykyään sentään latausajastuksen voi säätää seinäpömpelin kautta, sovelluksella. Julkista APIa siihen ei vieläkään taida olla, siis seinäpömpeliin.

Teslallakaan tuo TWC nimenomaan ei ole Tesla Wall Charger, vaan Tesla Wall Connector, eli 'seinäliitin'.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Jaa-a, eiköhän niissä tule se shuko-mutikka, jolla voi "ladata"
No kyllä ainakin itsellä tuonne autotallin luiskalle ulkoseinään tulee se oma Type2 liitinrasiansa välittömästi samana päivänä kun se patteriautokin tuohon pihaan ilmestyy. Auton mukana tuleva mutikka on vain hätätapauksia varten jos ei tosiaankaan ole mitään muuta vaihtoehtoa tarjolla. Se sitten millä teholla ja mihin aikaan latailen autoani kotona on sitten sen ajan juttu, ei vielä vähään aikaan ajankohtainen "ongelmansa".

Husky

Hyperaktiivi
Olen sanonut ennenkin eikä nyt uudestaan mennä yksityiskohtiin, mutta ihmeen aataminaikaista on nykysähköautojen lataus ja latauksen ohjaus. Sivusta katsoen kummallisia koukeroita on tässä viime sivuilla viuhunut.

No täytyy pysyä polttiksissa siihen asti, kun Donutin akkuteknologia on autoissa ja jättää nämä nykyvaiheen ongelmat kokematta.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
No jos pilkuntarkkoja ollaan, niin kaikissa. Koska laturi on autoissa sisällä, ja kyllä se taitaa tänä päivänä kaikissa meillä myytävissä olla kolmivaiheinen. Se pistorasian ja auton välisessä johdossa oleva mutikka ei ole laturi.

Sitten jos puhutaan latauslaitteista (oikea suomennos virallisesta englanninkielisestä termistä olisi kutakuinkin "sähköauton syöttölaite"), niin voidaan vielä todeta, että monessa autossa ei tule mukana mitään latauslaitetta - ei yksi- eikä kolmivaiheista.
siis pilkutit kuitenkin, ei se kotilaturi korvaa sitä autossa olevaa mukana tulevaa laturia. tarkoitin sitä mutikkaa jota laturina myydään ja mikä korvataan kotimutikalla.....3~kotimutikka

olen muuten korjaillut näitä kotimutikoita ja yleisin syy on se tasuri mikä päästää savut ulos ja polttaa sulakkeen.
miksiköhän useissa sama heikko lenkki

Ton1A

Vakionaama
No on se Tupe2 kyllä pikkasen enempi kuin vain "pari" lisäominaisuutta ja varsinkin kun aletaan puhumaan V2L, autom.laskutuksesta yms. toiminnoista.
Automaattisen laskutuksen kanssa mennään sitten jo ulos alkuperäisestä speksistä, siis jos auto pitäisi tunnistaa esim. VIN-koodin kanssa. Näissä perinteisissä asiointilatauksissa itse maksulla ei ole Type2:n kanssa muuta tekemistä kuin se, että sähköä ei tule, jos maksupuoli ei anna siihen lupaa.

Täysin toimivan Type2-latauslaitteen pystyy rakentamaan noin postimerkin kokoiselle piirilevylle + vaikkapa DIN-kisko kontaktorilla + vikavirtasuojalla.

-Teme-

Vakionaama
Enemmän ajava maksaa jo nyt selkeästi enemmän polttoaineveroina. Bensan hinnasta suuri osa on veroja. Ja diesel on yhtä kallista, siihen päälle vielä käyttövoimavero. Ei niillä sähkiksillä ajeta yli 40tkm vuodessa ainakaan ellei kyseessä ole joku taksi, ellei sitten joku kohta vkerro että tekee niin.
Täällä tullut keskimäärin n.35.000km/vuosi autoon, en usko että yhtään tulee vähenemään sähkiksen kanssa - ehkä määrä kasvaa. Ekat kuukaudet menneet yli 3000km tahdilla, eli 40.000km ei ole mikään outous
Omassa käytössä 3x8A ei riitä ajosuoritteisiin, kun ovat 300km - 500km, välillä enemmän. Jopa 900km per päivä
Ei tietty jokainen päivä, mutta 2-3krt viikossa ja useimmiten peräkkäisinä päivinä

Jep, OKT käytössä ja osassa ASOY se latauslaite on 3-vaiheinen, mutta kytketty yksivaiheiseksi ja max 8A jotta saa ne latausmäärät selville, eikä polta nykyistä infraa.
Harvemmassa ovat olleet ne jotka käyttää sitä schukokaapelia lataukseen, ellei varasta naapurin tolpasta.

Harrastelija

Vakionaama
Tuossa mulla on autossa käsittääkseni 22kW laturi ja mukana tuli type2 johto (uudemmissa vuosimalleissa 22kW näyttäisi olevan lisävaruste). En ole päässyt.testaamaan max tehoa.

Ilmeisesti ei tullut auton mukana mutta myyjä antoi mukaan ”tyhmän” 11kW ”sähköauton matkasyöttölaiteen” schuko johdolla. Itse jouduin tuohon ostamaan 3-vaihe johdon. Tuohon siis voi vaihtaa sen seinään tulevan 1m johdon (schuko, sininen, 16A punainen tai 32A punainen).
Mulla tuo on aika kiinteästi asennettu katokseen (mutta ei ruuvattu) mutta lähtee tarvittaessa mukaan aika nätisti.
”Tyhmyyden” takia ajastukset ja tehorajoitukset pitää/saa tehdä autosta vaikka etänä.

Yksi naapuri laitatti kiinteän ”sähköauton syöttölaiteen” (defa?). Muilla ei vielä sähköautoja.
Tai olisiko yhdellä naapurilla PHEV….

Töissä ei tule ladattua kun pitäisi sotkea se type2 johto ja lopuksi heittää se likaisena/jäisenä autoon. Ja itse johdon selvittelyssäkin oma hommansa. Kotona helppo kun ajaa katokseen niin type2 johdon pää odottelee telineessä alle puolen metrin päässä latausluukusta. Itsestään ei kuitenkaan mene auton laturiporttiin. ;)
Pidemmillä matkoilla DC laturiin niin ei tarvi käyttää omaa johtoa.

IMG_5953.jpeg

-Teme-

Vakionaama
Olen sanonut ennenkin eikä nyt uudestaan mennä yksityiskohtiin, mutta ihmeen aataminaikaista on nykysähköautojen lataus ja latauksen ohjaus. Sivusta katsoen kummallisia koukeroita on tässä viime sivuilla viuhunut.

No täytyy pysyä polttiksissa siihen asti, kun Donutin akkuteknologia on autoissa ja jättää nämä nykyvaiheen ongelmat kokematta.
No se Donitsin lataus menee ihan samalla tavalla. Auto tolpalle, kännystä appi päälle valitaan asema ja tolppa, pistooli jossakin välissä autoon ja appista käynnistä lataus.
QR koodi on lisäfeature jolla voi itse seurata latausta, mutta se onnistuu myös auton appista (useimmiten)

Tai silloin kun donitsin akkuja on autoissa, pitää asemilla olla kortti/lähimaksumahdollisuus, kun sellainen myös haluttu lisättäväksi.
Appi systeemi on kyllä itsellä ollut voittajavalinta, klataus rahastaa maksut kortilta 2krt kuussa ja Neste, ST1 & peukkuEnergia välittömästi latauksen yhteydessä. Appissa lisäksi toimii ApplePay kaikkien muiden kanssa paitsi klataus.
Kotona ladattaessa pistooli kiinni autoon ja automaatio etsii ne halvimmat tunnit ja puskee energiaa akkuun.

Ton1A

Vakionaama
Appi systeemi on kyllä itsellä ollut voittajavalinta, klataus rahastaa maksut kortilta 2krt kuussa ja Neste, ST1 & peukkuEnergia välittömästi latauksen yhteydessä. Appissa lisäksi toimii ApplePay kaikkien muiden kanssa paitsi klataus.
Kotona ladattaessa pistooli kiinni autoon ja automaatio etsii ne halvimmat tunnit ja puskee energiaa akkuun.
Vielä parempi on tää auton automaattinen tunnistus, jolloin riittää että äppiin on kertaalleen laitettu maksutiedot. Teslalla tuo on toiminut alusta asti, oman latausverkostonsa kanssa.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Automaattisen laskutuksen kanssa mennään sitten jo ulos alkuperäisestä speksistä, siis jos auto pitäisi tunnistaa esim. VIN-koodin kanssa.
Eikös tuo ISO 15118 tuonautom. maksunkin määrittele...
On auton lataus vähän jäykkää: latauskaapeli autoon kiinni illalla ja irti aamulla. Kännyt sentään latautuu ilman kaapeliakin. :)
Onhan noita langattomia latureita sähköautoihinkin, mutta ongelmina niissä on lähinnä siirrettävän tehon suuri määrä ilman jättimäisiä häviöitä.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Tuossa tietysti se ero että lataat esim ABC laturiverkkoon kytketystä laturista, mutta tuo ominaisuus että voi seurata latausta kännykästä tuolla taulukkonäkymällä on Kempowerin laturin ominaisuus.
ABC mobiilissa taas palveluntarjoajan antama info latauksesta.
aasin hattu minulle päähän, en kyllä käsittänyt ennenkuin luin kirjoittamasi mistä on kysymys, kiitos.
olen kyllä tuon valmistajan käyriä seurannut ihan eri paikassa ja eri tarkoituksessa, aiempina vuosina intraakin pelannut.
nyt heräsi kysymys kun pistän kiesin liekkaan tolppaan voiko joku sivullinen ohimennessä napata kännyllä koodin ja seurata lataustani ja onko sillä tapahtumalla kuitenkin jokin yhteys lataajaan tai keskenään abc apin kanssa

fraatti

Hyperaktiivi
nyt heräsi kysymys kun pistän kiesin liekkaan tolppaan voiko joku sivullinen ohimennessä napata kännyllä koodin ja seurata lataustani ja onko sillä tapahtumalla kuitenkin jokin yhteys lataajaan tai keskenään abc apin kanssa
Jos sinä sen pystyt lukemaan siitä, niin kaippa sen joku muukin voi lukea siitä. Tosin ei siitä taida saada muuta selville kuin miten lataustapahtuma etenee eli vähän kun seuraisi bensamittarilla bensamittarin lukemia. Hyvin vähän iloa kenellekkään muulle.

Back
Ylös Bottom