puu
Aktiivinen jäsen
Okei, tämä on tärkeää tietoa. Adaptereja olen lähettänyt Saksaan ainakin viisi, eikä näiden tilaajista kukaan ole ainakaan suoraan minulle ilmoitellut että vastus olisi liian iso. Mutta täytyy jatkossa laittaa noihin etelän vientimalleihin vaikka se 30k vastus.Kyllä, hän on kotoisin Saksasta.
Hän kirjoitti minulle seuraavaa: "...(alkuperäisessä 33 kOhm, mikä vastaa noin +/-0 °C), joka simuloi jatkuvasti korkeaa ulkolämpötilaa, jotta laite ei sulata. Suomalaisille 33 kΩ:n vastus näyttää sopivan hyvin, koska heillä on lähes jatkuvasti lämpötila selvästi alle +/-0 °C ja heidän laitteistonsa käyttävät siten maksimaalisen lämmitysaikansa. Täällä taas 33 kΩ:n vastus näyttää olevan huono, koska laite sulattaa edelleen tarpeettomasti, minkä vuoksi olen nyt vaihtanut 27 kΩ:n vastukseen. Se kuulostaa minustakin oudolta, mutta 27 kΩ:n vastuksella Mitsurunner toimi selvästi paremmin ja yksi laite toimi armottomasti -16 °C:ssa...Myös tänä yönä, -2 °C:ssa, laite sulatti vain kerran 10 tunnin aikana.
Onkohan tuokin, että Suomessa myös pumppu tekee enemmän töitä tuossa 0°C tuntumassa, sekä lisäksi täällä voi olla kosteampaa tuossa lämpötilassa, niin joka tapauksessa sulatukset tulevat tiheämpään. Itselläni tuskin onnistuisi edes 2h lämmitysjaksoa -2°C:ssa, sillä niin paljon tulee jäätä kennoon lämmitystarpeen ja kosteuden takia.
EDIT: No okei, oli tässä näköjään hiljattain 2h 40min lämmitysjakso nollakelillä. Tuossakin pumpun ottoteho koko ajan 700W paikkeila ja lämmitysteho yli 3kW.
Tuo puu-adapterihan on helppo modata juottamalla sopiva vastus tuon 33k rinnalle. Helpompi juottaa alapuolelle, eli sille mikä ei näy allaolevassa kuvassa. Eli esimerkiksi:
- 1M ja 33k rinnan -> 31,9k
- 470k ja 33k rinnan -> 30,8k
- 330k ja 33k rinnan -> 30k
- 220k ja 33k rinnan -> 28,7k
Joo en kyllä uskaltaisi laittaa trimmeriä tuollaiseen paikkaan. Enemmän tuo 1% vs 0,1% valinta taitaa olla saatavuus- kuin kustannuskysymys.1 %:n toleranssi on täysin järkevä. 0,1 % olisi myös sopiva, jos se optimoi sulatuskäyttäytymistä. Sillä ei ole merkitystä, maksaako vastus 0,10 € vai 1 €. Ehkä myös trimpotentiometri sarjassa olisi mahdollinen, jotta hienosäätöä voitaisiin tehdä. Voisin kuitenkin kuvitella, että tällainen komponentti hapettuu helposti altistuneessa paikassa.
Viimeksi muokattu: