DIY kotiakut ongrid

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Meinaatko ihan tosissaan, että ne pyörät tässä oli se asian pihvi? Silmäniskun siihen heitin jotta ymmärtäisit, että se oli vitsi.

Pyörät on nyt käsitelty, jätetään ne pois.
BMS:n hinta saatiin, eli nykyhinnalla:

Kennot 1100€
BMS 94€
Kotelo 60€
———
Yhteensä 1254€

Enää puuttuu:
- Näyttö (sen verran vilkuilin manuaalista tuota akkua, että ei pelkkä volttimittari vaan sen kautta tehdään mm. BMS-asetukset)
- RJ45 (ellei BMS:ssä ole)
- Aerosolisammutus
- Kaapelit liittimineen kennojen välille

Näiden jälkeen meillä on toisiaan vastaavat tavarat kasassa ja saamme vertailukelpoisen hinnan. Sitten kukin voi päättää sopiiko omaan budjettiin niin rahan, ajan kuin ominaisuuksien osalta vai ei.

Harrastuksen vuoksi jätetään työtunnit laskematta, mutta mielestäni kannattaa mainita, että toinen tuote ei vaadi kummempaa työtä ja toinen vaatii aikaa ja enemmän paneutumista asioihin ml. mahdolliset työkalut.

Tämä sama valikoitu sokeus asioihin vaivaa toisaalla, jossa unohdetaan mainita vähän sitä sun tätä kunhan se omaan agendaan sopii. Mainostetaan, että Victron ei niin kallis ole, mutta hups jäi mainitsematta, että aurinkopaneeleita varten tarvitaan 700-1200€ edestä MPPT yksiköitä. Sen jälkee alkaa selittely, että oikeastaan ei edes kannata tehdä 3-vaihe järjestelmää niin voi säästää kahdesta invertteristä tai ettei itselle ole tulossa paneeleita, eikä itse tarvitse Cerboa jne jne.

Kyse ei siis ole siitä kenellä on mihinkin varaa, mutta jos vertaat koottavan tuotteen hintaa käyttöönottovalmiiseen tuotteeseen ja nostat itsesi korokkeelle toteamalla osaavasi asioita akkuhin liittyen ja samalla leimaten muut (kaupallisia akkuja ostavat?) jollain tavalla osaamattomiksi niin mielestäni omituista käytöstä.

Sama kuin ostaisin 25 000€ arvosta kasan lautaa ja sanoisin, että siinä on valmis talon runko ja jos toinen huomauttaa, että hetkonen tuossa ei ole ihan koko rungon hinta vielä. Tarvitaan nauloja, työkaluja, suunnitelmat, lupa, työkoneita, aikaa(!) ehkä joku apuri, jne jne… niin siihen sitten toteaisin, että jotkut ne vaan ei osaa.
hinnat muuttuu päivittäin, halvimmillaan olivat ostamani ja seuraanmani akut alle 900€
minulle nuo olivat pihaan toimitettuna veroineen
akut 16x360ah liittimineen ja ruuveineen
936€
JK-PB2A16S20PV19
94€
kuuklaa mitä se sis.
kotelo on omasta varastosta vanhoja joita vaihtoehtoja riittää, mainitsi vain verrokiksi uuden hinnan ihan paikalliselta suomesta ostettuna
60€

ei näissä näytöllä tee mitään, vieressäkö aiot istua?

mitä aerosolisammuttimella tekee lifepo4 akuissa kun ne eivät pala vaikka kuinka sytyttäisi

50 sekä 60m² vanhoja pitkiä kaapeleita vaikka kuinka, ne menevät näin hyötykäyttöön, no ei niitä tahdasakunkaan kukana tule kun jenkkimitoin ~10m² puolenmetrin pätkät
näihin löytyy hintoja ja tilanteita joka lähtöön
suuruusluokista hahmottelin
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
olen aivan varma että sinä osaat lifepo4 akun tehdä, ammattimiehenä lopputuloskin varmasti näyttävä vs minun vanerilaatikko
Minulta puuttuu into ja kiinnostus noihin, ei vaan nappaa.

Olen silti kaikessa muussakin hieman muita jäljessä, sytyn hitaasti.
Vaimokin sanoo että olen "verkkainen jyystäjä". Mutta kaikki aikanaan.
 

-Teme-

Vakionaama
2x16kWh akuston tarpeet. Toinen BMS puuttuu listalta kun se löytyi itseltä valmiina testi setupin jäljiltä. Eli pitää 85€ lisätä, toisaalta 33€ saa ottaa pois kun otsavalo ei ole osa akustoa.
Kaapelia on enemmän kuin tarpeeksi, ajatus on että siitä riittää useamman akuston liittämiseen. Mukana on myös Smart Shunt ekstrana, sulakkeita on 5+5 250A menee vain 1 kpl.
Toisaalta Smart Shunt, erotuskytkin, LYNX ja sulakkeet tarvitaan vaikka käyttäisi valmista akkua. Eli tuossa hintaa on 1610€ /32kWh akustot kun mukaan lasketaan se toinen BMS
Kennojen välille tulevat bussbarit tulivat kennojen mukana sisältyen hintaan.
Lisäksi Growattin 3vaihe 15kW invertteri
Kaikki yhteensä noin 3675€
Puuttuu rengasliittimet n. 4€/pari ja kutistesukka 1.50€/m
koska en osta just tarvittavia määriä vaan silleen että niitä riittää ja on hyllyssä jos joskus tarvii. Niin ylijääneistä tavaroista saa liitettyä vielä ainakin pari akku kennostoa, eli niiden osalta kustannukset ovat sitten pienemmät.
Metallirunkoinen hyllykkö jossa alumiinilevystä seinät toimii kotelona. Sinne mahtuu yhteensä 4kpl 16 kennon akustoa - myös isot MB56 kennot sopii.

IMG_8255.jpegIMG_8256.jpegIMG_8257.jpeg
 

salasana

Aktiivinen jäsen
hinnat muuttuu päivittäin, halvimmillaan olivat ostamani ja seuraanmani akut alle 900€
minulle nuo olivat pihaan toimitettuna veroineen
akut 16x360ah liittimineen ja ruuveineen
936€
JK-PB2A16S20PV19
94€
kuuklaa mitä se sis.
kotelo on omasta varastosta vanhoja joita vaihtoehtoja riittää, mainitsi vain verrokiksi uuden hinnan ihan paikalliselta suomesta ostettuna
60€

ei näissä näytöllä tee mitään, vieressäkö aiot istua?

mitä aerosolisammuttimella tekee lifepo4 akuissa kun ne eivät pala vaikka kuinka sytyttäisi

50 sekä 60m² vanhoja pitkiä kaapeleita vaikka kuinka, ne menevät näin hyötykäyttöön, no ei niitä tahdasakunkaan kukana tule kun jenkkimitoin ~10m² puolenmetrin pätkät
näihin löytyy hintoja ja tilanteita joka lähtöön
suuruusluokista hahmottelin
Ei tarvetta istua vieressä.

Eli tässä toistuu se valikoiva sokeus jälleen:
- Kaikilla lojuu varastossa osa tavaroista, joten ne eivät ole kulu - eli ilmaisia kaikille?
- Karsitaan ominaisuuksia, koska itse ei niitä tarpeelliseksi näe. Lopputuloksena vertailtavat tuotteet eivät vastaa toisiaan ominaisuuksiltaan.

18kWh akkupaketissa on melkoinen määrä energiaa eikä kennot ole ainoa paikka mistä tulipalo voi saada alkunsa. Aerosolisammutus on automaattinen ja reagoi kuumuuteen sekunneissa. Kennot ovat kyllä erittäin turvallisia, täysin samaa mieltä.

Vertauskuvana voisi taas käyttää sitä taloa:

Sinulle myydään talopaketti jossa ei ole ikkunaa eikä palovaroitinta. Toimitetaan osissa ja vie viikon rakentaa. Hinta 1500€.

Vieressä talo valmiiksi rakennettuna ja varusteisiin kuuluu ikkuna ja palovaroitin. Saat palkkaa oman alan työstäsi 250€/vko ja katsot ikkunan ja palovaroittimen 250€ arvoiseksi.
Hinta 2000€.

Ostaja päättäköön kumman haluaa.

Se valinta ei kuitenkaan tee toisesta yhtään sen kyvyttömämpää taidoiltaan vaan kyse on vain kiinnostuksen ja resurssien allokoinnista.

Missään vaiheessa en ole väittänyt, että valmis akkupaketti olisi halvempi kuin kennoista itse rakennettu.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
2x16kWh akuston tarpeet. Toinen BMS puuttuu listalta kun se löytyi itseltä valmiina testi setupin jäljiltä. Eli pitää 85€ lisätä, toisaalta 33€ saa ottaa pois kun otsavalo ei ole osa akustoa.
Kaapelia on enemmän kuin tarpeeksi, ajatus on että siitä riittää useamman akuston liittämiseen. Mukana on myös Smart Shunt ekstrana, sulakkeita on 5+5 250A menee vain 1 kpl.
Toisaalta Smart Shunt, erotuskytkin, LYNX ja sulakkeet tarvitaan vaikka käyttäisi valmista akkua. Eli tuossa hintaa on 1610€ /32kWh akustot kun mukaan lasketaan se toinen BMS
Kennojen välille tulevat bussbarit tulivat kennojen mukana sisältyen hintaan.
Lisäksi Growattin 3vaihe 15kW invertteri
Kaikki yhteensä noin 3675€
Puuttuu rengasliittimet n. 4€/pari ja kutistesukka 1.50€/m
koska en osta just tarvittavia määriä vaan silleen että niitä riittää ja on hyllyssä jos joskus tarvii. Niin ylijääneistä tavaroista saa liitettyä vielä ainakin pari akku kennostoa, eli niiden osalta kustannukset ovat sitten pienemmät.
Metallirunkoinen hyllykkö jossa alumiinilevystä seinät toimii kotelona. Sinne mahtuu yhteensä 4kpl 16 kennon akustoa - myös isot MB56 kennot sopii.

katso liitettä 114791katso liitettä 114792katso liitettä 114793
Nyt on kyllä edullista kennoa! 👍

Kiitos kattavasta listauksesta!
 

pjr

Aktiivinen jäsen
@-Teme- Mistä löysit Growatin WIT tuohon hintaan? Ja onko näkemystä onko miten iso ero ominaisuuksia Deye:n vastaavaan?

Tuo Basengreenin 32kWh on ihan mielenkiintonen tapaus myös:
1773441201923.png
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
@-Teme- Mistä löysit Growatin WIT tuohon hintaan? Ja onko näkemystä onko miten iso ero ominaisuuksia Deye:n vastaavaan?

Tuo Basengreenin 32kWh on ihan mielenkiintonen tapaus myös:
katso liitettä 114794

Yritin vilkuilla jotain vastaavia kennoja mitä Temellä tuossa mutta kaikki vaan ei-oota ja jos on niin sitten hinta on jotain 2300€ tollaselle 32kWh paketille, siis kennoista pelkästään.

Nyt vieläpä valmis paketti ja hinta liki samoissa. Mistä te näitä kaivatte?

Ilmeisesti on raaka-aineiden hinnat tosiaan nousseet ja kysyntä melkoista tms.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Ei tarvetta istua vieressä.

Eli tässä toistuu se valikoiva sokeus jälleen:
- Kaikilla lojuu varastossa osa tavaroista, joten ne eivät ole kulu - eli ilmaisia kaikille?
- Karsitaan ominaisuuksia, koska itse ei niitä tarpeelliseksi näe. Lopputuloksena vertailtavat tuotteet eivät vastaa toisiaan ominaisuuksiltaan.

18kWh akkupaketissa on melkoinen määrä energiaa eikä kennot ole ainoa paikka mistä tulipalo voi saada alkunsa. Aerosolisammutus on automaattinen ja reagoi kuumuuteen sekunneissa. Kennot ovat kyllä erittäin turvallisia, täysin samaa mieltä.

Vertauskuvana voisi taas käyttää sitä taloa:

Sinulle myydään talopaketti jossa ei ole ikkunaa eikä palovaroitinta. Toimitetaan osissa ja vie viikon rakentaa. Hinta 1500€.

Vieressä talo valmiiksi rakennettuna ja varusteisiin kuuluu ikkuna ja palovaroitin. Saat palkkaa oman alan työstäsi 250€/vko ja katsot ikkunan ja palovaroittimen 250€ arvoiseksi.
Hinta 2000€.

Ostaja päättäköön kumman haluaa.

Se valinta ei kuitenkaan tee toisesta yhtään sen kyvyttömämpää taidoiltaan vaan kyse on vain kiinnostuksen ja resurssien allokoinnista.

Missään vaiheessa en ole väittänyt, että valmis akkupaketti olisi halvempi kuin kennoista itse rakennettu.
hiton hitto kuinka hölmö ja typerä olenkaan, ei voi mitään, menee iän piikkiin.
kannattaa ehdottomasti ostaa kaikki valmiina.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
hiton hitto kuinka hölmö ja typerä olenkaan, ei voi mitään, menee iän piikkiin.
kannattaa ehdottomasti ostaa kaikki valmiina.
En niinkään sanonut, mutta tämä taitaa nyt jo kiertää vähän kehää.

Mitä olet mieltä tuosta Basengreenin 32kWh paketista?

Mikä se puolalainen verkkokauppa oli mistä kennoja tilaat?
 

-Teme-

Vakionaama
@-Teme- Mistä löysit Growatin WIT tuohon hintaan? Ja onko näkemystä onko miten iso ero ominaisuuksia Deye:n vastaavaan?
Suoraan tukkurilta, Saksan kautta viime vuonna.

Täällä on oma ketju WIT laitteelle, oma on vielä paketissa kun ei ole kalenterista löytynyt itsellä aikaa aseentamiseen, eikä kaverilla tulla tekemään kytkennät (sähkäri).
Softa vaatii hiomista vielä Growattissa, ollut markkinoilla vajaan vuoden
 

Thunder

Jäsen
Nyt on alkanut tympimään sähkön hinnat siihen malliin että taidan polkaista omaa akkuprojektia hieman eteenpäin.

Suunnitelmissa startata tällaisella kokoonpanolla, pistäkää kommenttia jos menee ihan metsään.

Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50-GX
NKON ESS Pro - 51.2V 16.1kWh Home Battery
Victron 3-Phase Energy Meter VM-3P75CT
Victron ON/OFF 275A Battery Main Switch
NKON ESS Cable Set – 0.5m 50mm² (akun ja kytkimen väliin)

Tämä siis yhteen vaiheeseen ja laajennetaan sitten joskus toiseen ja/tai kolmanteenkin.
NKONilla on tuosta samasta akusta myös Eco -versio jossa oleellisin ero näyttäisi olevan lämmityksen puute (ei merkitystä itselle) sekä eri valmistajan kennot. Ecossa Cornex kennot ja Prossa EVE MB31, onkohan noilla jotain oleellista käytännön eroa? Mietin pitäisikö tilata toi Eco kun sitä löytyy varastosta.

Ootteko pistänyt vielä akun ja invertterin väliin kytkimen lisäksi myös sulaketta? Vai mennyt akkuun sisäänrakennetulla? Ja jos sellaiselle tarve, onko suosituksia?
 

jkoljo

Aktiivinen jäsen
EEL V5 kotelossa on ANL sulakepaikka. Tuollainen EF3 istui siihen suoraan. Kannattaa tsekata kotelon speksi, jos sopisi siihenkin.
 

noble

Aktiivinen jäsen
Ketjua olen kahlannut läpi ja innostus ehtinyt nousta.

Olen pohtinut, että tekisi 32kWh systeemin 72174L4-324Ah kennoilla.

Kiitos @-Teme- listauksesta viestissä, mistä kokonaisuus hahmottui paremmin.

Kotelot itsellä vielä hukassa. Ja jos tiedossa joku hyväksi havaittu kokonaisuus kennoineen, niin sellaistakin voisin pohtia. BMS:t aiheuttaa itselle harmaita hiuksia, mikä tukee sitten tulevaa invertteriä ja mikä ei ilman isoja takkuja.

Invertteri menee uusiksi myös. Growatt WIT täällä ilmeisesti useammallakin on?
Itsellä paneelia 6kWp, mutta 10kW versiota pohdin tilalle.
 

-Teme-

Vakionaama
Kotelot itsellä vielä hukassa. Ja jos tiedossa joku hyväksi havaittu kokonaisuus kennoineen, niin sellaistakin voisin pohtia. BMS:t aiheuttaa itselle harmaita hiuksia, mikä tukee sitten tulevaa invertteriä ja mikä ei ilman isoja takkuja.

Invertteri menee uusiksi myös. Growatt WIT täällä ilmeisesti useammallakin on?
Itsellä paneelia 6kWp, mutta 10kW versiota pohdin tilalle.
JK PB mallin inverter BMS on aika varma valinta BMSksi
 

noble

Aktiivinen jäsen
Tuo aiemmin mainittu EEL V5 kotelo vaikuttaa ihan järkevältä. Näköjään jo V6 saatavilla.

BMS:nä tulee mukana
JK-PB2A16S15P/JK-PB2A16S20P

Ovatko sammuttimet BMS riippuvaisia vai ovatko ne itseohjautuvia?
 

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Sammutin on täysin oma elementtinsä. Siinä on pätkä jonkinlaista lämpöherkkää letkua ja parin tulitikkurasian kokoinen pääyksikkö joka oletettavasti sisältää sammutusaineen. Sammutin kyllä vaikuttaa ennemmin markkinointikikalta kuin hyödylliseltä, mutta asensin sen silti. Ei kai siitä haittaakaan ole.
 

Mekaniker

Vakionaama
Sammutin on täysin oma elementtinsä. Siinä on pätkä jonkinlaista lämpöherkkää letkua ja parin tulitikkurasian kokoinen pääyksikkö joka oletettavasti sisältää sammutusaineen.
Oletan että on toimitettu vastaavaa mitä kuvassa on?
Kiinansammutin.jpeg
En koskisi siihen lankaan tulitikulla... Ei ainakaan sisätiloissa
Tuo "letku" on tulilanka ja sammutus perustuu erittäin nopeaan palamiseen
Testattu yksi mistä letku katkaistu😶‍🌫️
 

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Kyllä, hyvin samankaltainen laite on kyseessä. Tuo letku/tulilanka on akkupaketin sammuttimessa pidempi. Toimintaperiaate lienee sama.
 

noble

Aktiivinen jäsen
Laskeskelin, että kyllä tuollainen 5500€ menee 32kWh järjestelmän osiin sis. uusi invertteri.

Piti hypätä takaisin lähtötietoihin.
Nykyään siis Fronius Symo ja 6kWp paneelia ja mlp ohjattu käyttämää pörssisähkön ollessa alhaisissa hinnoissa polttamaan vastuksia käyttöveteen ja märkätilojen lämmittämiseen.
Huhti-syyskuun aikana potentiaali käyttää aurinkosähköä enemmän omaan käyttöön maksimissaan 1000-1500kWh (ostosähkö nykyään). Tietenkin myynnin menetys pitää huomioida eli puhutaan noin 100€ säästöstä huhti-syyskuun aikana. No vaikka 150€, jos ei hussata mlp:llä turhaan.

Talvikaudella sähköä kuluu noin 4500kWh. Tästä noin puolet lienee menevän lämmittämiseen. Lämmitys on jo ohjattu halvimmille tunneille muulla ohjauksella.

Olisiko keskimääräinen ero halvimpien ja kalliimpien pörssisähkötuntien välillä noin 5snt/kWh...? Pörssisähkö kikkailulla voisi täten akun avulla säästää noin 2250kWh*0,05snt/kWh=112,5€

Vuodessa siis yhteensä 262,5€

Jääkö minulta nyt jotain huomioimatta vai näyttääkö tuo osaltani vaan huonolta investoinnilta? Toki harrastukset maksaa...
 

Jule

Vakionaama
Mä tein itse 15kWh 24V akun n. 1,5v sitten. En nyt enää muista yarkalleen mitä sille tuli hintaa.. Muistaakseni jotain vajaa 1400e kaikkiaan. Suhteellisen maltillisesti on siis hinnat tulleet tuon jälkeen alas. Ostin nkonilta, joka ei ole edes se kaikkein halvin mahdollinen paikka.


Sitte ku oot sen kaapeloinu ja ehkä laittanu jonnekkin muualle kuin palavan materiaalin laatikkoon niin mikä lopullinen hinta?


Tuossa tulee palontorjunta, laatikko ja hep - pyörätkin alla 😉

Mikäköhän tuon palontorjunnan käytännön funktio on? Siis sen pelkän psykologisen lisäksi?

Jos tuollaisen ~15kWh akun saa syttymään, niin eihän sitä mikään laatikko pitele, tai jollain sammutuspatruunalla sammuta. Mitä tuollainen sammutuspatruuna tekee?

Käytännössä tuollaisen LFP akun sytyttminen on hemmetin vaikeaa, mutta kyllähän sen esimerkiksi lyömällä naulan läpi saa palamaan, mutta käytännössähän se palo sammuu itsekseen, eikä leviä kennoissa, ellei siinä sitten ole ihan vieressä jotain palavaa materiaalia jonka se sytyttää.

Mä olen joskus ennenkin pohtinut että jos akun palaminen huolettaa, niin toimiva sammutussysteemi on laittaa akku johonkin ammeen muotoiseen astiaan, joka täytyyy automaattisesti vedellä. Tuollaisen voisin rakentaa jos mulla olisi talossa sisällä esim. NMC akku.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
vaatiiko tämä RS232 liitäntä RS485>RS232>TTL>USB adapterin?

1781252509560.png


tuo keltainen suomeksi
Huomautus: Koska tämä liitäntäpiiri käyttää 485-tiedonsiirtopiiriä, se kommunikoi valvontatietokoneen kanssa vain ohjelmiston RS232-protokollan kautta. Siksi tätä liitäntää käytettäessä tarvitaan 485-tiedonsiirtotyökalu yhteyden muodostamiseksi isäntätietokoneen RS232-valvontaliitäntään.
 

dbwarrior

Vakionaama
vaatiiko tämä RS232 liitäntä RS485>RS232>TTL>USB adapterin?
katso liitettä 116277

tuo keltainen suomeksi
Huomautus: Koska tämä liitäntäpiiri käyttää 485-tiedonsiirtopiiriä, se kommunikoi valvontatietokoneen kanssa vain ohjelmiston RS232-protokollan kautta. Siksi tätä liitäntää käytettäessä tarvitaan 485-tiedonsiirtotyökalu yhteyden muodostamiseksi isäntätietokoneen RS232-valvontaliitäntään.

voisko tuossa olla vain typo ja kyseessä ois ihan perus RS485 ?
-----------------------

PC USB
|
USB–RS485-adapteri
|
A → BMS RS485-A, pin 1 tai 8
B → BMS RS485-B, pin 2 tai 7
GND → BMS GND, pin 3 tai 6
 
Viimeksi muokattu:

dbwarrior

Vakionaama
Olenko ymmärtäny jotenkin ihan väärin miten pc:llä jutellaan usb portin kautta tuollaiseen RS-485 porttiin ?

Jos BMS:n portti on RS485( eli A ja B karvoilla) diffrenttiaalisesti ja siitä sitten mennään USB adabteriin josssa tietty samaiset A ja B liitimet niin mihin sitä RS232:sta tässä tarvitaan ?

Vaikka kuvan ottaisi käännöksillä en keksi mihin RS485 porttiin jutellussa tarvittaisiin RS232:ssa käydä. (Paitsi jos BMSTOOL rs485 toteutus on rikki)
Liitteenä copilotin perus tipsit, en usko että niissä mitään uutta

BMS_monitoring_system_english.png
 

Liitteet

  • RS485_BMSTOOL.pdf
    449,6 KB · Katsottu: 12

-Teme-

Vakionaama
Ensi vuonna eli 2027 on taas sähköasennusmääräysten päivitys vuosi, jolloin todennäköisesti täsmennetään ja kiristetään energiavarastojen eli akkujen asennusmääyksiä. Uskoisin että ne tulevat kiristymään niin asennustiloille kuin rakenteille.
Sanoisin että jos mahdollista että on tekemässä DIY akku varastoa niin ehdottomasti kannattaa hoitaa tämän vuoden aikana, jotta pystyy nykysäädöksillä saamaan homman maaliin.
Epäilys on vahva että auton akkuun pohjautuvat asennukset tulevat olemaan todella haastavia jatkossa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Akuille kyllä oikea paikka olisi ulkona erillisessä kopissa. Niitä saa metallisina ihan suht järkevään hintaan:
 

-Teme-

Vakionaama
Akuille kyllä oikea paikka olisi ulkona erillisessä kopissa. Niitä saa metallisina ihan suht järkevään hintaan:
Kaapeille voi tulla omia määräyksiä. Nytkin on akkutiloille varsin tiukat määräykset ilmanvaihdon yms osalta.
Myöskään kaikkia akkuja ei saa asentaa pakkasen puolelle menevään tilaan.
Teslan m3 akku sopii just tuon suurimman kaapin sisälle, mutta aika hankala tunkata 500kg akustoa sinne ja vielä siten että tuo kaappi jotenkin takaseinässä sen kannattelisi
 

Mikki

Hyperaktiivi
Myöskään kaikkia akkuja ei saa asentaa pakkasen puolelle menevään tilaan.
Teslan m3 akku sopii just tuon suurimman kaapin sisälle, mutta aika hankala tunkata 500kg akustoa sinne ja vielä siten että tuo kaappi jotenkin takaseinässä sen kannattelisi

No ei auton akut ole se ratkaisu mitä 99,99% ajattelee, kun kotiakkua hommaa.

Ja toki sellainen akku kannattaa olla ostaa, minkä saa ulos. Metallisessa kaapissa voi olla sisällä vielä kivivilla-eristettä seinillä, niin lämpö pysyy paremmin talvella.

En ihmettelisi jos vaatimus ulkotiloihin sijoittamiseen tulisi. Tai niin kovat vaatimukset sisätiloille, että se vain kannattaa sijoittaa ulos.
 

-Teme-

Vakionaama
No ei auton akut ole se ratkaisu mitä 99,99% ajattelee, kun kotiakkua hommaa.
Tämä olikin DIY ketju ja alkaa Dalan projektia esittelemällä.
Saattaa olla tosiaan 6-9kk aikaa saada nykymääräyksillä DIY akut hyväksytyksi käyttöön täällä kekkoslovakiassa, jossa kaikki sähköön liittyvä työ ja säädökset on syvästi protektionismin taakse suljettua.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tämä olikin DIY ketju ja alkaa Dalan projektia esittelemällä.
Saattaa olla tosiaan 6-9kk aikaa saada nykymääräyksillä DIY akut hyväksytyksi käyttöön täällä kekkoslovakiassa, jossa kaikki sähköön liittyvä työ ja säädökset on syvästi protektionismin taakse suljettua.

Tai sitten ottaa jo ennakkoa ja tekee asian kunnolla. Luulen että tällä hetkellä kotiakkuja menee jos jonkinlaiseen asennuspaikkaan, ihan firmojenkin puolesta asennettuna.

En oikein usko, että auton akkujen kanssa toimiminen lyö enää leiville. Harvakseltaan tulee niitä vastaan. Ja pelkkien kennojenkin myynti on ainakin joidenkin tubettajien kommenttien perusteella sakannut, kun valmiita akkkuja koteloineen saa niin järkihintaan.
 

-Teme-

Vakionaama
32kWh LFP kennot+BMS saa alle 2000€/alv0
Kyseessä 16kpl MB56 keinoja.
Tuohon se peltikotelo maksaa 600€ päälle. Ne ei ihan ole suhteessa tällä hetkellä. Peltikotelot tosin ottaa ison tilan varastoinnissa ja lähetyskuluissa että siitä kyllä osa kuluista muodostuu niistä
 

Mikki

Hyperaktiivi
32kWh LFP kennot+BMS saa alle 2000€/alv0
Kyseessä 16kpl MB56 keinoja.
Tuohon se peltikotelo maksaa 600€ päälle. Ne ei ihan ole suhteessa tällä hetkellä. Peltikotelot tosin ottaa ison tilan varastoinnissa ja lähetyskuluissa että siitä kyllä osa kuluista muodostuu niistä

Joo kieltämättä säästää tuossa.

Jos ostaa 2 tämmöistä niin helpommalla pääsee ja on aika siisti paketti:


Alkaa olemaan tuotteistukset sillä tasolla että entistä harvempi lähtee kasaamaan akkua itse.
 

moti

Aktiivinen jäsen
^

Lähetyksen lähtömaa​

Yhdistynyt kuningaskunta

Tuleekohan tuohon tullia ja alvia päälle? Onneksi loppuunmyyty.
 
Back
Ylös Bottom