VILP puu-öljy tilalle ( edullinen) - tuli Rotenso

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jalapa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
elämän tilanteesta ja olosuhteista johtuen on mahdollisuus käyttää kaikenlaista manuaalista "käsisäätöä" eikä ihan ensimmäisenä ole maksimaalinen VILP'in hyötysuhde vaan kokonaisuus ja puun polton minimoiminen koska sen käyttö vääjäämättä loppuu niin siirtymävaihe > PV/LFP/pörssisähkö/VILP/ILP hyödyntäminen lämmön lähteenä.
mitään kiinteitä rakenteellisia investointeja en enää edes harkitse (maalämpö, lisäeristäminen jne)

Itse olen miettinyt sellaista että laittaisi vaihtoventtiilin/shuntin imupuolelle jolla saisi valittua että mistä imetään. Eli toinen putki vaikka alaosaan ja toinen ylemmäs. Eli jos haluaa isomman varaajan yhteydessä nopeammin tehtyä kuumaa vettä niin ottamalla ylempää tämä onnistuisi.

Itse olen miettinyt sellaista että laittaisi vaihtoventtiilin/shuntin imupuolelle jolla saisi valittua että mistä imetään. Eli toinen putki vaikka alaosaan ja toinen ylemmäs. Eli jos haluaa isomman varaajan yhteydessä nopeammin tehtyä kuumaa vettä niin ottamalla ylempää tämä onnistuisi.
Ilmeisesti tarkoitat latauskiertoon imemistä eli latauskierron lähdön korkeutta koneelle. Silloin lämmitykseen lähtö pitäisi olla jostakin keskivaiheilta tai sitten suntilla, mieluusti bivalenttisella, koska muuten se kuuma ei varaajassa pysy.

Itsellä on magneettiventtili joka puskee tarvittaessa vettä kattilan yläreunaan. Käytän sitä silloin kun kattila on turhan kuuma yläreunasta mutta ei alhaalta. Venttiili päästää vettä yläreunaan ja näin kuuma vesi kattilassa päätyy alemmas ja lopulta myös alareunan poistoyhteestä tulee kuumaa. Tämä siis siksi että kattilan alareunassa ei ole vastusta.

Tänne tämmöinen pieni välihuikkaus, periaatteessa pitäis tehdä kuvien kanssa tuosta omasta laitteesta vaikka oma ketju, mullahan on se komea itse hitsattu bufferi, joka maksoi alle satasen itse tehtynä 😊

Kaikille Rotensoa miettiville, tein vähän "tikusta asiaa" ja otin yhteyttä valmistajaan, tai siis Rotensoon. Halusin tietää, miten äkkiä sieltä tulee vastaus, jos oliskin pakkasta -20 kone jumissa. No, mullahan on toimiva pannu ja kone melkein kiinni pannuhuoneen seinässä, mutta silti nukuttaa paremmin, kun tietää että apu on lähellä.

Laitoin pe iltana viestiä ja seuraavana työpäivänä maantaina oli jo vastausta takaisin sujuvalla englannilla. Joka päivä tullut, niitä näitä kyselyä ja niin vaan sieltä vastailevat. Eli, jos meinaavat myydä koneita, niin jälkipeli kannattaa hoitaa.

Antureita sen verran, että mulla tuli 1 ylimääräinen sisälämpötilan mittaukseen, sillä en tee mitään, pannuhuoneen ohjauspaneelissakin on 1. Ne kaksi muuta ei ole tarkoitettu bufferin mittaukseen, kone osaa kyllä tehdä vetensä tulo - ja poistoveden mukaan, kuten tuolla kommentissa olikin jo. Dhw-tankille kuuluu yksi anturi ja additional heater, mun tapauksessa pannulta taloon lähtevä lämpö kiinnostaa, ja se siis siis kytketään.

Rotenson mukaan softa ei tuo niitä kaikkia mittaus-inputteja mitä kortilla on aika monta, tosin aattelin testata ne silti, että näkeekö TUYA-App niitä lämpöjä.

3kw lisävastukset menevät portaittain, tosin luulen että vaihe kerralle niitä kytkee, jos on niin huono tilanne, ettei kone kykene tuottamaan tarpeeksi lämpöä.

Rotensolle uusi Shelly tilattu ja se sinne seuraamaan kulutusta, kymmenkunta Shellyn kalikkaa jo entuudestaan, mutta suurin oivallus tuli tänään... MOBUS! Pitäähän kaikkea päästä etänä seuramaan ja kännyyn mahdolliset hälytykset. Tosin, en ole koskaan tuohon asiaan vielä yhtään perehtynyt, mutta ymmärsin, että softalla saa sitten luettua coppia yms dataa.

Siispä, taas jotain uutta opittavaa tällä saralla. Toistaiseksi ollut kiva harrastus, tosin se saattaa sitten muuttua, jos jotain isompaa kränää tulee... Putkitöitä olen aina inhonnut, sähköjen kassa pärjään ja hitsamisen jälki on turaamista, mutta ihan mukavaa 😂

Alupexi in turvallisempaa ja itse ostin 5 metrin salkoja pari. Laspek oli firman nimi Heinolassa. Leikattiin siellä valmiiksi, niin mahtui auton kyytiin. Sieltä saa myös liittimet, niin ei tarvii hommata niitä erikoistyökaluja.
eikö se ole jäykkää kankea?
aiemmin k raudasta sai mieleisensä pätkän, nykyisin mustat liittimetkin ovat poistuneet hyllyistä, niitä saa netistä kylläkin tilaten

sellainen kuin REJKO löytyi mistä ilmeisesti saa alle 50 metrin pätkän radi pexiä

en laita mitään jäykkää, loivat mutkat mahtuu hyvin lämpökeskukseen eikä ne kampea ja helppo eristää
kulmista tulee vain lisää riskitekijöitä ja kustannuksia silloin kun niitä ei tarvita.
mielummin komeat kurvit kuten missikisoissa

liittimet olikin takana eikä alla ja tuumakkaat eikä tuumavarttiset mutta jalusta tuli mukana, oli oikein ruuvattuna kiinni joten nopea sennus, 2 putkea ja sähkökaapeli
elikkä ei 32 vaan 28 radi pex

Liitetiedostot

• 1787329442449.webp
    1787329442449.webp
    207,2 KB · Lukukerrat: 38
Minkäs verran tuo haluaa saada virtaamaa? Ø28 mm kupariputkeen jää isompi reikä kuin vastaavan kokoiseen PEX:iin, kun eikös tuon kokoiset PEXit ole jo 3 mm seinämällä. Sinne sitten vielä tukiholkkiakin kaipaa. Toki mutkat ovat paljon juohevampia niin että vastaa käytännössä suoraa putkea.

Rotensossa näyttää olevan nuo vesiputkien lähdöt koppaan kiinni pultattuja, joten kompressorin värinä lienee jotenkin vaimennettu jo koneen sisällä. Joka tapauksessa noissa putkissa on hyvä olla liikevaraa, sillä kone voi hiukan liikkua, jos alusta vaikkapa routii. PEX on hyvä materiaali tässä suhteessa. Diffuusiosuojattuja putkia olen koemielessä taivutellut kuumentamalla, jolloin se kyllä taipuu ja jää haluttuun muotoon mutta tuo diffuusiokalvo kirjaimellisesti "tykkää kyttyrää" kuumana taivuttamisesta.

Minkäs verran tuo haluaa saada virtaamaa? Ø28 mm kupariputkeen jää isompi reikä kuin vastaavan kokoiseen PEX:iin, kun eikös tuon kokoiset PEXit ole jo 3 mm seinämällä.

Kun omassa pienemmässä laitteessa samaa asiaa pohdin, niin kurkkasin sinne koneessa olevan liittimen sisään. Siellä oli niin ohut kanava liittimen pohjassa, että sen jälkeen en enää miettinyt koko asiaa kun putkeni oli kuitenkin laajempaa.

Minkäs verran tuo haluaa saada virtaamaa? Ø28 mm kupariputkeen jää isompi reikä kuin vastaavan kokoiseen PEX:iin, kun eikös tuon kokoiset PEXit ole jo 3 mm seinämällä. Sinne sitten vielä tukiholkkiakin kaipaa. Toki mutkat ovat paljon juohevampia niin että vastaa käytännössä suoraa putkea.
Käytännössä 28 pex sisältä liukkaampana ja loivemmilla mutkillä virtaa yhtä hyvin tai paremmin kuin 28 kupari.

@korsteeni kohdalla en 28 pexiä isompaa edes miettisi

liittimet olikin takana eikä alla ja tuumakkaat eikä tuumavarttiset mutta jalusta tuli mukana, oli oikein ruuvattuna kiinni joten nopea sennus, 2 putkea ja sähkökaapeli
elikkä ei 32 vaan 28 radi pex
Tein dn32 koneletkuilla lähdöt, myös bufferille pätkät. Kattilan ja bufferin välille tein dn28 letkuilla, kun arvelin että joudun muuttamaan kytkentöjä (noin tuskin käy). Ei ole kallita ne letkut Saksassa

90 asteen mutkilla tein lähdöt ja tosiaan tuuma ja vartti, niin ei pitäis ahdistaa. Tämä siis 14Kw koneella.

Mulla on sulamisvesille kaivo suoraan alla, joka on tavallakin sulana. Aattelin ekan talven kokeilla, tarviiko mitään sulatusvesiä erikseen miettiä. Hitsasin tarkoituksella tuon telineen niin, että koneen alle jää paljon tilaa, sen verran uusi harrastus, että uskoin foorumin viisampia, kun sanoivat että paljon tulee sitä vettä sitten.

Viime vkl tein lisäksi pienenen lipan tuohon, niin ei Rotenso suotta kastu edes vesisateessa.

Liitetiedostot

• IMG_20260822_204050.webp
    IMG_20260822_204050.webp
    97,4 KB · Lukukerrat: 45
  • IMG_20260822_204118.webp
    IMG_20260822_204118.webp
    124 KB · Lukukerrat: 45
^
onko diffuusiosuojattu?
en ole oikein kartalla vieläkään tuon diffusiosuojauksen kanssa

Täälä kun on asiantuntijoita ja aihe liittyy LVI puolelle kuten lämpöpumputkin niin kysyisin mielipidettänne/faktatietoa seuraavaan.
Mitä hyötyä saavutan, kun vaihdoin kaikki mustat siniraita muoviputket (olleet 32 vuotta) keskuslämmitysjärjestelmässäni Diffuusiosuojattuihin radi pexeihin? Ja samalla luovuin avopaisunnasta ja siirryin suljettuun, paineistettuun järjestelmään.
Miksi noita siniraita muoviputkia ei saa käyttää? nehän toimivat mainiosti neljättäkymmenettä vuotta.
Onko tuo Diffuusiosuojattu vain myyntikikka?
Mitä sillä saavutetaan, kun reilussa 30 vuodessa ei ole havaittua vaikutusta?
Eikö musta rauta ole huokoisempaa kuin musta muovi?
Miksi nuo vanhat Upolet käyttövesiputket ovat elastisempia kuin uudet sanipexit?

en ole oikein kartalla vieläkään tuon diffusiosuojauksen kanssa
En osaa sanoa onko jokin muu muovimateriaali ehkä jo luonnostaan jotenkin diffuusiosuojattua tai heikommin happea läpäisevää. PEX ei ainakaan sitä ole vaan edellyttää erityistä happidiffuusiosuojausta. Diffuusiosuojauskalvo on varsin pätevä ja kun siihen tulee pienikin vika, se ilmenee nopeasti niin, että puhdistettuun putkeen alkaa kehittyä vikakohtaan tumma täplä jo alle vuodessa vaikka putki pysyy muuten valoa läpäisevänä. Vastaavasti hapotettaessa nämä vikapaikat puhdistuvat hitaammin kun siellä on paksumpi karsta sisäpinnassa. Kun tuo kalvo päättää irrota laajemmin, koko putki menee tukkoon ja täyttyy ruostesakasta. Putki menee tukkoon vieläpä suhteellisen nopeasti vaikka muut ehjät putket eivät tukkeutuisikaan.

Jos happea diffundoituu laajasti, ruostuu lämmitysjärjestelmä kokonaisuudessaan. Kehkoina toimivat putket täyttyvät ruostesakasta ja sakkaa löytyy runsaasti myös kaikkialta seesteisistä paikoista. Jos on vain yksittäisiä diffuusiopaikkoja, ongelmia syntyy lähinnä näihin vuotokohtiin tukosten muodossa. Toki se rauta on aina jostakin pois silloinkin.

varmasti se on näin. mutta jos lattiavaluun laitetaan harjateräkset ja sanipex, siis putki joka sinne ei sovellu, niin kuinka se happi menee siinne putken läpi veteen muttei ruostuta harjaterästä betonissa kosteissakaan olosuhteissa.

varastosta löytyikin 28 pexiä muttei siinä lue mitään, on aika vanhaa kun en muista mihin olen sitä laittanut joten ei tietoa onko happisuojattua ja ei tietoa onko sillä mitään merkitystä 23 vuotta vanhassa järjestelmässä, jossa kattilakin täytti just 60 vuotta

Viimeksi muokattu:
Alupexi in turvallisempaa ja itse ostin 5 metrin salkoja pari. Laspek oli firman nimi Heinolassa. Leikattiin siellä valmiiksi, niin mahtui auton kyytiin. Sieltä saa myös liittimet, niin ei tarvii hommata niitä erikoistyökaluja.
alkoi kiinnostaa kun katsoin aamulla peiliin ja näin siinä kaavoihin kangistuneen vanhan jääräpään.............radipex on ilmeisesti muinaisjäännös

millaiset liittimet? linkki, kuva ilman erikoistyökaluja mitkä laitoit

edit
löysinkin kun sattui oikea hakusana, näillä laitan

Viimeksi muokattu:
varmasti se on näin. mutta jos lattiavaluun laitetaan harjateräkset ja sanipex, siis putki joka sinne ei sovellu, niin kuinka se happi menee siinne putken läpi veteen muttei ruostuta harjaterästä betonissa kosteissakaan olosuhteissa.
Ainakin se betonin emäksisyys hidastaa rautojen ruostumista. Kun betoni karbonoituu vanhetessaan, emäksisyys häviää, raudat alkaa ruostua ja betonikin alkaa halkeilla rautojen turvotessa.

577 tekee pitävän väkisinkin.
Itse laitan ohuesti villaa ja teipin siihen päälle, pitää vesiliitoksissa 100%.

Hamppu-kitti on varma valinta varsinkin yhtään isommille kierteille (3/4" ->), pienempiin kierretiiviste on ehkä helpoin. Kunhan muistaa olla laittamatta liikaa sitä hamppua. En tee ammatikseni mutta noin olen saanu ne onnistumaan.

Takaisin
Ylös Bottom