VILP puu-öljy tilalle ( edullinen) - tuli Rotenso

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jalapa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millä sä luet sitä Modbus dataa? Tuntuu verkkokaupasta kestävän se HomeAsist tuli, niin tässä aattelin olisko vaikka joku android sovellus. Verkossa tuo pömpeli on jo.
rockpi4 / debian, laitan mqtt' lle josta sitten voi homeassisttanttilla kattella ja ehkä käskytelläkin.
siis modbusiahan voi lukea millä vain

edit
tarkoititko adapteria, käytän noita usb-rs485 ja ttl - rs485 eniten
harrastettu on kun leipälaudatkin kellettyneet
1788848212189.webp

Viimeksi muokattu:
mikä letkunpää tuo on mikä kurkistaa noiden putkiliitäntöjen välistä?
1788850158466.webp

Midean Kaisai:ssa tuo keskimmäinen ulostulo saa alkunsa heti kiertovesipumpun yläpuolelta,jossa siis venttiili!.
Jos et asennuksen jälkeen laske putkiston ilmaa pihalle,laite pysähtyy!
Tämän "ilmauksen" jälkeen kyllä pumppu työntää vesipatsaan edellä loput ilmat muualle verkostoon-varsinaista ilmanpoistajaa ei siis
välttämättä tarvitse edes avata.

Saat puolet halvemmalla ne solukumieristeet Rebtaxturbolta. Edulliset toimituskulut lisäksi.

Hyvin bongattu sivusto!
Uteliaisuus heräsi oheisesta säiliövariantista:

1788851090822.webp

Miten hyvin tunnettu ja passeli tuollainen säiliötyyppi (tank-in-tank) on VILP-sovellutuksiin?

Myös täällä kaiketi samaa tavaraa tarjolla,joskin saitti äärimmäisen "hämärä" taustoiltaan:

https://www.heatvera.com/product/la...ular-lammonvaihtimella-150-l-pysty-tai-vaaka/

Miten hyvin tunnettu ja passeli tuollainen säiliötyyppi (tank-in-tank) on VILP-sovellutuksiin?

Jos ei ole tunnettu niin toimii paremmin kuin kierukka,. Kierukan ongelma on olematon volyymi. Pumppu ei saa tehtyä kuumaa, koska vesi palaa kierukasta heti takaisin liian kuumana.

Myös täällä kaiketi samaa tavaraa tarjolla,joskin saitti äärimmäisen "hämärä" taustoiltaan:

Tuolla on tavaraa 1/10 hintaan vs. kotimaiset kaupat. Vaikea uskoa, että on rehellinen toimija.

Midea multi split 300€, Akva EK 300 l lämminvesivaraaja 280€. Jep jep

joku minun päässä tai laitteessa ei toimi, painan lyhyesti tai pitkään setup en pääse muuhun kuin niihin yhdeksään kohtaan joissa kohta 3 näyttää 5, en tiedä mitä tarkoittaa mutta yritän sitä wifiä henkiin. kunpa tietäisi onko siinä edes sitä

ehkä ohjeet ovat laajat ja tämä karvahattumalli ei edes sisällä muuta kun käynnistyksen
ohjeissa nuolet oikealle ja vasemmalle jne mitä ei tässä wirekapulassa ole

edit
noudatin liian kirjaimellisesti yhden (nonta erilaista) ohjevihkosen ohjetta, elikkä laite ei saa olla päällä niin silloin pääsee asetuksiin.
ilmeisesti tässä versiossa ei ole wifiä

Viimeksi muokattu:
joku minun päässä tai laitteessa ei toimi, painan lyhyesti tai pitkään setup en pääse muuhun kuin niihin yhdeksään kohtaan joissa kohta 3 näyttää 5, en tiedä mitä tarkoittaa mutta yritän sitä wifiä henkiin. kunpa tietäisi onko siinä edes sitä

ehkä ohjeet ovat laajat ja tämä karvahattumalli ei edes sisällä muuta kun käynnistyksen
ohjeissa nuolet oikealle ja vasemmalle jne mitä ei tässä wirekapulassa ole

edit
noudatin liian kirjaimellisesti yhden (nonta erilaista) ohjevihkosen ohjetta, elikkä laite ei saa olla päällä niin silloin pääsee asetuksiin.
ilmeisesti tässä versiossa ei ole wifiä
Se wifi on siinä käyttökapulassa ja sulla näytti olevan se samanlainen kuin minulla. Wifi asetus arvo muuttuu siellä asetuksissa arvosta 5 arvoon 4 kun Modbus adapteri kytkeytyy ekan kerran.

Kun latasin sen Tuya apin niin aika helposti se löyti Rotenson. Olohuoneen sohvalta käsin selvitelin appia tuijottamalla ettei kaikki ole kunnossa, kun Kv pumpun kierrokset seilasivat ihan hulluna, pihalle kun menin niin kone piti hirveetä meteliä. Joko tuolla oli ilmaa tai imupuoli oli tukossa, ei taida kompuralle hyvää tehdä sellainen rytkytys, joten laite ollut nyt kiinni, kunnes pääsen tutkimaan mikä siinä oli vikana.

Mulla on muutenkin muutettava kytkentää, tai ainakin hitsattava bufferin huipulle lähtö, johon sitten automaatti-ilmain, tekis mieli kokeilla saisko siitä vielä kuumempaa vettä talolle... Siispä, harrastaminen jatkuu, meinaa vaan leipätyö viedä ajan.

Paina painiketta neljä kertaa, niin kuvake ilmestyy ohjaimeen. Pidä painiketta painettuna, kunnes parametri 3 näyttää 0, mikä osoittaa, että ohjain on konfigurointitilassa.

• Lisää lämpöpumppu TUYA-sovellukseen alla olevien kuvien mukaisesti.
• Lataa ja asenna TUYA Smart -sovellus. Lisää laite (valitse "Suuret laitteet..." "Älylämpöpumppu"). Paina painiketta, jossa lukee "Vahvista, että merkkivalo vilkkuu". Valitse "Vilkkuu
nopeasti" -vaihtoehto. Syötä Wi-Fi-salasana. Yhdistetään. Lämpöpumppu on yhdistetty sovellukseen.

Tuossa ohje, vähän sekava mutta toimiva

Liitetiedostot

• 20260909_131111_326.webp
    20260909_131111_326.webp
    67 KB · Lukukerrat: 4
Paina painiketta neljä kertaa, niin kuvake ilmestyy ohjaimeen. Pidä painiketta painettuna, kunnes parametri 3 näyttää 0, mikä osoittaa, että ohjain on konfigurointitilassa.

• Lisää lämpöpumppu TUYA-sovellukseen alla olevien kuvien mukaisesti.
• Lataa ja asenna TUYA Smart -sovellus. Lisää laite (valitse "Suuret laitteet..." "Älylämpöpumppu"). Paina painiketta, jossa lukee "Vahvista, että merkkivalo vilkkuu". Valitse "Vilkkuu
nopeasti" -vaihtoehto. Syötä Wi-Fi-salasana. Yhdistetään. Lämpöpumppu on yhdistetty sovellukseen.

Tuossa ohje, vähän sekava mutta toimiva
todella sekava asentaa, mukana tulleissa ohjeissa ei mitään ja kuvake mikä tulee, no en arvannut kun ohjekirjassa on air purge kuvake mikä tulee, kuka arvaisi että se on wifi kuvake
1788952013757.webp

Vai pitikö sitä ratasta painaa eka pitkään ja sit niillä nuolilla liikut siellä. En ole itsekään näitä laittanut, mutta aika loogiselta tuo vaikutti, tosin kokemusta ei ole muista merkeistä. Siellä lopussa on se taulukko, sen mukaan menet.

Rotenso vastaa tosi hyvin sähköposteihin, siitä iso plussa. En uskalla nyt mennä tota valikkoa kelaamaan, kun koneessa ei ole nesteet sisällä, ehkä huomenna mun bufferi valmis, niin katon sitten.

sain wifin toimimaan, ensinnäkin se on ilmeisesti hidas kun mikään ei mennyt kerralla vaikka kaikki teki oikein. manualisesti piti laittaa kuten edellä jo mainittiin että valo vilkkuu vaikkei missään ole mitään valoa ja vilkkuu nopeasti vaikkei sitä valoa ole. verkkoon tarttui vasta kolmannella yrittämällä vaikka kaikki oli oikein, samaan tyyliin on growatin shine mutta siinä ei tarvitse arvata mitään. tuo väärin informoitu kuvake sotki eniten ja painaa saa ratasta vain siihen saakka kun se antaa pienen äänen, piirukin yli niin ei mene.

Vielä sellainen knoppi tieto. Jos, kun laittaa air purge moden päälle niin laitteen vesipumppu käynnistyy heti. Vedet ja muut pitää olla valmiina..
Itse pyöritin vettä ehkä 20 minuuttia, että kaikki ilma lähtee liikkeelle.

Vielä sellainen knoppi tieto. Jos, kun laittaa air purge moden päälle niin laitteen vesipumppu käynnistyy heti. Vedet ja muut pitää olla valmiina..
Kyllä, silloin ekan kerran kun starttasin pari kk sitten, niin ei muuta kuin vedet koneeseen ja airpurge päälle. 5 min ja kone tulille.

Toisella ja kolmennella kerralla olikin isompi tuska saada ilmat pois. Tänään kun aloin laskee vesiä pois, niin kylläpä olikin ilmaa järjestelmässä. Kuten kuvasta huomaa, niin olis pitänyt hitsata jo keväällä kun bufferin tein tuo ylimääräinen nippa tuonne päälle. Joo, en ole ammattilainen, mutta laitoin yöksi 1.2 bar vettä tuonne ja aamulla paikkaillaan jos tarvis. Kuten foorumin jäsenet ovat vuosia toitottaneet, että laittakaa niitä hanoja paöjon ja sitä olen totellut. Viisaita neuvoja, talosta ei tartte lämmitystä katkaista, kun kattilassa on myös hanat ja nyt mennään tovi öljyllä, tai olishan kattilassakin vastus, mutta olkoot nyt nuin.

Kysymys viisaimille! Parisen kuukautta siis ollut tuo bufferi lämmitysverkon paluun ja kattilashuntin välissä. Käyrällä tai vakiolänmöllä ajanut ja hyvin on toiminut, mutta kannattaisiko nyt ottaakin lämmin vesi ihan tuolta ylimmästä 1" nipasta vai vaikuttaako se siihen mahdolliseen lämpimän veden kerrostumaan ja siten kannattaa jatkaa tuosta vähän alemmasta kuten ennenkin? Mulla on niitä joustavia 1" koneletkuja aika monta, joten lienee aika helppo testata tuo, vai?

Noo, ainakin automaatti-ilmaimen tuohon laitan.

Harrastus se on tämäkin, harmi kun uskonut porukkaa jo neljä vuotta sitten, sillon vielä emmin tätäkin. Toistaiseksi ollut ihan kiva projekti. Mainittakoot (ja kuten kuvasta näkyy) rosteria en ollut koskaan puikolla vielä turannutkaan.

Liitetiedostot

• IMG_20260909_185726.webp
    IMG_20260909_185726.webp
    628,5 KB · Lukukerrat: 17
  • IMG_20260909_184515.webp
    IMG_20260909_184515.webp
    299,5 KB · Lukukerrat: 18
  • IMG_20260909_183408.webp
    IMG_20260909_183408.webp
    435,5 KB · Lukukerrat: 17
  • IMG_20260909_183334.webp
    IMG_20260909_183334.webp
    753,4 KB · Lukukerrat: 18
kannattaisiko nyt ottaakin lämmin vesi ihan tuolta ylimmästä 1" nipasta vai vaikuttaako se siihen mahdolliseen lämpimän veden kerrostumaan

Sieltähän se pitää ottaa jotta saa sen kerrostuman käyttöön. Muutenhan koko bufferin idea romahtaa jos ei käytetä sitä bufferoitua vetttä.

Eri asia sitten jos sinulla on muuta käyttöä kuumalle vedelle, joka sinne ylös varastoituu pysyvästi.

Viimeksi muokattu:
Sieltähän se pitää ottaa jotta saa sen kerrosttuman käyttöön. Muutenhan koko bufferin idea romahtaa jos ei käytetä sitä bufferoitua vetttä.

Eri asia sitten jos sinulla on muuta käyttöä kuumalle vedelle, joka sinne ylös varastoituu pysyvästi.
Niin mä tosiaan sen itsekin aattelin, kiitos mielipiteestä. Mulla olis tuolla ihan alhaalla 3/4 " lähtö, ennen kun se on ollut lämminvesivaraaja, niin siitä on kylmä vesi pumpattu sisään. Nyt sitten puolestaan, eikös vilpille olis kans paras siitä ottaa ja lisäksi sitten jos virtaus ei riitä, niin tuosta sivusta (20 cm ylempänä). Tosin se virtaus on kyllä aika kova kun vilppi alkaa tosissaan lämmintä tekee, sain 3.6 m3 tunnissa kun testailin konetta viikko sitten ja semmosella virtaksella menee kyllä sillä hetkellä kerrostumat kerralla. Onneksi levossa pumppu käy vain 2% teholla, joten pieni mahdollisuus olis sille kerrostumalle, näin aattelen.

Viimeksi muokattu:
Kyllä, silloin ekan kerran kun starttasin pari kk sitten, niin ei muuta kuin vedet koneeseen ja airpurge päälle. 5 min ja kone tulille.

Toisella ja kolmennella kerralla olikin isompi tuska saada ilmat pois. Tänään kun aloin laskee vesiä pois, niin kylläpä olikin ilmaa järjestelmässä. Kuten kuvasta huomaa, niin olis pitänyt hitsata jo keväällä kun bufferin tein tuo ylimääräinen nippa tuonne päälle. Joo, en ole ammattilainen, mutta laitoin yöksi 1.2 bar vettä tuonne ja aamulla paikkaillaan jos tarvis. Kuten foorumin jäsenet ovat vuosia toitottaneet, että laittakaa niitä hanoja paöjon ja sitä olen totellut. Viisaita neuvoja, talosta ei tartte lämmitystä katkaista, kun kattilassa on myös hanat ja nyt mennään tovi öljyllä, tai olishan kattilassakin vastus, mutta olkoot nyt nuin.

Kysymys viisaimille! Parisen kuukautta siis ollut tuo bufferi lämmitysverkon paluun ja kattilashuntin välissä. Käyrällä tai vakiolänmöllä ajanut ja hyvin on toiminut, mutta kannattaisiko nyt ottaakin lämmin vesi ihan tuolta ylimmästä 1" nipasta vai vaikuttaako se siihen mahdolliseen lämpimän veden kerrostumaan ja siten kannattaa jatkaa tuosta vähän alemmasta kuten ennenkin? Mulla on niitä joustavia 1" koneletkuja aika monta, joten lienee aika helppo testata tuo, vai?

Noo, ainakin automaatti-ilmaimen tuohon laitan.

Harrastus se on tämäkin, harmi kun uskonut porukkaa jo neljä vuotta sitten, sillon vielä emmin tätäkin. Toistaiseksi ollut ihan kiva projekti. Mainittakoot (ja kuten kuvasta näkyy) rosteria en ollut koskaan puikolla vielä turannutkaan.
minulla on kaksi tuollaista haaton 140 litraista paisunnan esisäiliöinä eristeet poistettuna, varsinainen paisuntasäiliö on 2m³
varaajan yläosaasta on lähtö pattereille sekä vilpistä tulo ja ala yhteessä patteri tulo ja vilppiin lähtö on
putket laitoin ja ilmasin vilpin ruuvista, vaatii sivuluukun avaamisen, ei ole ollut/tullut ilmaa systeemiin sen jälkeen

Tosin se virtaus on kyllä aika kova kun vilppi alkaa tosissaan lämmintä tekee, sain 3.6 m3 tunnissa kun testailin konetta viikko sitten ja semmosella virtaksella menee kyllä sillä hetkellä kerrostumat kerralla. Onneksi levossa pumppu käy vain 2% teholla, joten pieni mahdollisuus olis sille kerrostumalle, näin aattelen.

Kerrostuma säilyy parhaiten jos pumpun tuottaman veden ohjaa pääasiassa lämmitysjärjestelmään ja vain sen ylijäämän, mitä sinne ei mahdu, päästää puskuriin ylhäältä. Sitten kun pumppu seisahtuu, niin se kuuma sieltä ylhäältä lähtee toiseen suuntaan sinne lämmitykseen. Yleensä pumppu seisahtuu kun palaava lämpö nousee suureksi puskurin tultua täyteen lämmintä vettä.

Kai tuo parhaiten toimii jos purkurissa on vain kaksi reikää. Yksi ylhäällä ja yksi alhaalla. Virtauksen suuruus pitäisi olla vain osa siitä mitä pumppu tuottaa, koska sitä vettä menee myös käyttöön mahdollisimman paljon.

oletin että laitteessa on rekisterit jo valmiina paljonko se ottaa virtaa ja paljonko se puskee tehoa ulos joista pienellä matemaattisella toimenpiteellä voisi vilkaista mikä on hyöty elikkä summien erotus.........mutta enpä löydä.
siis esmes tyyliin kulutus 4800W ja tuotto bruttona 10000W.
pumpun taajuus ja tuotto? pyörimisnopeus? prosentteina löytyy......no lämpötilat tietty

oletin että laitteessa on rekisterit jo valmiina paljonko se ottaa virtaa ja paljonko se puskee tehoa ulos

Eipä sellaista ole omassa kiinanvehkeessäkään. Ja jos olisi, niin tulokseen ei kannatttaisi luottaa. Tuottotehon laskemiseen tarvitaan differentiaalinen lämpötilamittaus ja virtausnopeusmittari (sekä tietenkin väliaineen ominaislämpökapasiteetti), joka lienee se kompastuskivi laitteessa kuin laitteessa. Omassani arvioin sen virtausmäärän kv-pumpun näytöstä, joka antaa sen vain kahden numeron tarkkuudella ja luultavasti sekin on mitä sattuu.

oletin että laitteessa on rekisterit jo valmiina paljonko se ottaa virtaa ja paljonko se puskee tehoa ulos joista pienellä matemaattisella toimenpiteellä voisi vilkaista mikä on hyöty elikkä summien erotus.........mutta enpä löydä.
siis esmes tyyliin kulutus 4800W ja tuotto bruttona 10000W.
pumpun taajuus ja tuotto? pyörimisnopeus? prosentteina löytyy......no lämpötilat tietty
On siellä, menet sinne kyselynapilla. Sieltä löytyy koneen köydessä kaikki sen hetkinen data, kohdassa 8 lämmitysteho. Tosiaan, tarkkuudesta ei ole mitään tietoa, kuten Arisoft tuossa jo mainitsi.

Konetta testaillessa kun latoin pyynnin täysille, niin sain tuohon 13.8 kw.

Liitetiedostot

• IMG_20260910_073936.webp
    IMG_20260910_073936.webp
    186,4 KB · Lukukerrat: 8
minulla on puulämmityspuolella kamstrupin multical402, kyllä se aika tarkkaan arpoo energiamäärän.
mittaan myös lämpötilojen mukaan varaajan kulutuksen/latauksen 11 pisteestä, ei sekään arpomista ole
sähkön kulutukset saa kiskomittareista, vilpissä EM111

minulla on puulämmityspuolella kamstrupin multical402, kyllä se aika tarkkaan arpoo energiamäärän.
mittaan myös lämpötilojen mukaan varaajan kulutuksen/latauksen 11 pisteestä, ei sekään arpomista ole
Hienoa, sulla tämä harrastaminen ihan toisella tasolla kuin minulla, vasta-alkajalla :-)
Kerro ihmeessä sitten, kun saat laskettua sillä Multicalilla täsmääkö tuo Rotenson oma arvio yhtenään keskenään.

tuollaisia rekistereitä löysin, mitä lie

0x0001 Ulkolämpötila 13.0 °C
0x0002 Sisäilman lämpötila 29.1 °C
0x0003 Tuloveden lämpötila Tw-in 49.2 °C
0x0004 Lähtevän veden lämpötila T1 54.0 °C
0x0005 Kylmäaine T2B 52.2 °C
0x000A Purkauslämpötila 87.0 °C
0x000B Ilmanvaihtimen lämpötila T3 8.0 °C
0x0017 Kompressorin taajuus 69.0 Hz
0x0067 Normal/Eco 0
0x0055 Pumpun nopeus 73
0x1004 Actual capacity output 22
0x1002 ODU capacity output 22
0x1001 IDU capacity output 33

kiskomittari
Teho: 3958.6 W

Mitenköhän paljon tuommoinen terävä 90 asteen kulma vaikuttaa virtaukseen? Meno ja paluupuolelle tulee näitä 1 molempiin. 21 mm alupex kulman sisähalkaisija ja teräskäyrässä 24mm?

Liitetiedostot

• IMG_20260910_132448.webp
    IMG_20260910_132448.webp
    183,2 KB · Lukukerrat: 11
Viimeksi muokattu:
en koskaan toimi noin että ajan ilmat kiertoon, ehkä muilla on erilainen rakenne. kun olen itse tehnyt kaiken niin on aivan selkeät paikat mistä ilma poistuu esmes lämpökeskuksessa varaajaan jonka yläosassa on poisto.
nytkin avasin ensin alaventtiillin ja laskin vilpin ilmanpoistoventtiilistä ilmat ja sitten yläventtiilin niin loput ilmat poistui varaajaan josta ulos.
ei tarvitse purgeja eikä akropatiaa ilmojen suhteen

Mitenköhän paljon tuommoinen terävä 90 asteen kulma vaikuttaa virtaukseen? Meno ja paluupuolelle tulee näitä 1 molempiin. 21 mm alupex kulman sisähalkaisija ja teräskäyrässä 24mm?

Se nostaa painehäviötä eli pumppu tuntee hieman suuremman vastuksen. Riippuu sitten pumpusta miten se vaikuttaa virtaukseen eli osaako se nostaa painetta.

En usko että kaksi vielä olennaisesti haittaa havaittavasti. Noihin varmaan löytyy taulukoitakin, joista voisi selvittää sitä vastusta eri virtauksilla.

en koskaan toimi noin että ajan ilmat kiertoon, ehkä muilla on erilainen rakenne. kun olen itse tehnyt kaiken niin on aivan selkeät paikat mistä ilma poistuu esmes lämpökeskuksessa varaajaan jonka yläosassa on poisto.
nytkin avasin ensin alaventtiillin ja laskin vilpin ilmanpoistoventtiilistä ilmat ja sitten yläventtiilin niin loput ilmat poistui varaajaan josta ulos.
ei tarvitse purgeja eikä akropatiaa ilmojen suhteen
Ajoin ilmat buffer tankkiin ja lv varaajaan. Koska siellä on kierukka haitariputki mistä ilma ei lähde helpolla.. Ei ilmaa pattereihin, venttiilit kiinni, bufferissa auto ilmain.
Järjestelmä oli tyhjä, sinne meni minulla ehkä 200 litraa..

viitaten otsikkoon "edullinen" totesin vanhan vaahtokumipatjan olevan tuossa(kin) ulkopuolella olevien putkien eristyksessä siisti ja käypänen
gorillateippiä ympärille niin ei tinitit hakkaa silpuksi ja pirtarinyrtin oksa päälle tai teipin alle niin jyrsijät pysyttelee kaukana

Takaisin
Ylös Bottom