Öljystä luopuville jopa 7000e tukea

BBF

Vakionaama
Vähän taas outo tuki niille joilla on jo joku vilppi tms. lämmitysmuoto vanhan öljypannun rinnalla mutta öljy on yhä osittain käytössä. Vaikka luopuu nyt kokonaan öljystä mitään tukia ei silloin saa. Itsellekin tulisi kustannuksia sisäsäiliön ja öljykattilan poistosta mutta en sitä nyt tee, paitsi jos se korvataan.

Oikeastaan käynyt jopa mielessä bioöljyn poltto kovemmilla pakkasilla, siis keräisi ilmaista vanhaa paistoöljyä ravintoloista tms. (vai onko sekin kielletty?), puhdistaisi vähän ja polttaisi löpön kanssa kattilassa. Löpöenergian hinta tällähetkellä on n. 10 ct/kWh, selvästi suoraa sähköä vähemmän. Jos siihen saisi puolet ilmaista sekaan niin sehän menisi jo alle vilpinkin energian hinnan, ainakin pakkasilla.

Okin

Aktiivinen jäsen
Täälä odotellaan käytöstäpoistotodistusta tuosta säiliöstä. Mulla oli kolmen kuution muovisäiliö sisätiloissa. Pilkoin ja putsasin palaset jarrukliinerillä. Sakat muoviastiaan. Kaatopaikalta pyysin kuitin jossa lukee että öljysäiliö ja sakat on toimitettu sinne. Joutui maksamaan peräti 12€. Tuo todistus tulee maksamaan varmaan satasen tms. Sitten pääsee itsekkin hakemaan maksatusta.

TopiR

Aktiivinen jäsen
Täälä odotellaan käytöstäpoistotodistusta tuosta säiliöstä. Mulla oli kolmen kuution muovisäiliö sisätiloissa. Pilkoin ja putsasin palaset jarrukliinerillä. Sakat muoviastiaan. Kaatopaikalta pyysin kuitin jossa lukee että öljysäiliö ja sakat on toimitettu sinne. Joutui maksamaan peräti 12€. Tuo todistus tulee maksamaan varmaan satasen tms. Sitten pääsee itsekkin hakemaan maksatusta.
Mulla öljysäiliön purki lisenssin omaava yritys. Sanoi että toimittavat tiedot mm pelastuslaitokselle (jonka tulee tietää jos rakennuksesssa on palokuormaa).
Poistivat myös ylitäytön estimen ja täyttöyhteen - niistäkin taisi olla maininta poistotodistuksessa.

Arvaan että oikaisit vähän mutkia - voi olla että kelpaa, mutta älä ylläty jos ei kelpaakaan.

-Topi

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Oikeastaan käynyt jopa mielessä bioöljyn poltto kovemmilla pakkasilla, siis keräisi ilmaista vanhaa paistoöljyä ravintoloista tms. (vai onko sekin kielletty?), puhdistaisi vähän ja polttaisi löpön kanssa kattilassa.

Mä olen tehnyt viitisen tuhatta litraa bioöljyä vanhoista paistoöljyistä ja rasvoista.Vähän sellasta läträämistä homma on mutta litrahinnaksi sitten ei tule kuin alle 20 centtiä.
Jos joku on kiinnostunut tekemään laitteet niin mulla on jotain dokumentteja jäljellä ja voin neuvoa asiassa.

Okin

Aktiivinen jäsen
Yhteet on poistettu ja siitäkin saadaan tieto todistukseen. Todistuksen tekee virallisen lisenssin omaava firma ja se toimitetaan myös pelastuslaitokselle ja sieltä on myös neuvoa jo kysytty. Käytännössä en ole oikonut. Sain viiden huntin tarjouksen tyhjennyksestä,pesusta ja käytöstäpoistosta, jolloin säiliön pois vienti olisi silti jäänyt omille harteille.

iqo

Vakionaama
Vähän taas outo tuki niille joilla on jo joku vilppi tms. lämmitysmuoto vanhan öljypannun rinnalla mutta öljy on yhä osittain käytössä. Vaikka luopuu nyt kokonaan öljystä mitään tukia ei silloin saa. Itsellekin tulisi kustannuksia sisäsäiliön ja öljykattilan poistosta mutta en sitä nyt tee, paitsi jos se korvataan.
Harmaalla alueella oleva ajatus: osta vaikka joku monoblock-vilp (siis pelkkä laite), tee sillä hakemukset, heivaa pelkkä öljysäiliö pois, nosta tuet. Kun rahat tilillä, myy käyttämätön VILP vaikka 20% alennuksella torissa ja jatka vanhalla systeemillä niin, että paukkupakkasia varten öljyt jerrykannusta polttimelle. Eihän ne siellä elykeskuksessa tiedä, että sinulla siellä jo on vanhastaan VILP.

Ainoa murhe taitaa olla, että valtion rahat lienevät jo käytetty tämän avustuksen osalta. Tulisiko pian joku uusi?

BBF

Vakionaama
Moro

Mä olen tehnyt viitisen tuhatta litraa bioöljyä vanhoista paistoöljyistä ja rasvoista.Vähän sellasta läträämistä homma on mutta litrahinnaksi sitten ei tule kuin alle 20 centtiä.
Jos joku on kiinnostunut tekemään laitteet niin mulla on jotain dokumentteja jäljellä ja voin neuvoa asiassa.
Kyllä minua tuo kiinnostaisi kokeilla. Oletko siis tehnyt ihan sellaista bioöljyä mikä käy suoraan Oilonin poltettavaksi?

t0ntza

Aktiivinen jäsen
UKK sanoo

Miten ja milloin avustus maksetaan minulle?

Avustuksen maksatusta voi hakea vasta myönteisen avustuspäätöksen jälkeen. Avustus maksetaan jälkikäteen yhtenä eränä, kun hanke on toteutettu kokonaan. Osamaksulla tai muutoin pitkällä maksuajalla toteutetun hankkeen maksukuitit voi korvata allekirjoitetulla tilaussopimuksella JA urakoitsijan asennustodistuksella. Asiakirjoista tulee selvitä, että vanha öljylämmitysjärjestelmä on poistettu, ja uusi järjestelmä on asennettu.

Luenko oikein että jos ei ole osamaksulla, niin kuitit riittävät? Millainen on asiakirja josta selviää että vanha on poistettu ja uusi asennettu?

sulo_s

Aktiivinen jäsen
Minä laitoin muutaman kuitin vilpistä, putki- ja sähkötarvikkeista (oma asennus) ja kuitin säiliön käytöstä poistosta (ulkopuolinen toimija)

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Öh, jos tuon muovisäiliön kantaa itse ulos ja myy Torissa, niin miten se todistetaan?
En tiedä mutta voi olla vaikea myytävä. Itse koitin myydä kahta 1500 litrasta virheetöntä sisällä ollut muovisäiliötä eikä niitä kukaan halunnut. Sitten kun laitoin että lahjoitetaan niin muutaman viikon päästä tuli hakija. Öljyäkin oli 300-400 litraa mutta ei ollut toivoakaan saada rahaa noista. Tästä on jo kolmisen vuotta ja luulisin että ei kysyntä ainakaan lisääntynyt ole.

BBF

Vakionaama
Harmaalla alueella oleva ajatus: osta vaikka joku monoblock-vilp (siis pelkkä laite), tee sillä hakemukset, heivaa pelkkä öljysäiliö pois, nosta tuet. Kun rahat tilillä, myy käyttämätön VILP vaikka 20% alennuksella torissa ja jatka vanhalla systeemillä niin, että paukkupakkasia varten öljyt jerrykannusta polttimelle. Eihän ne siellä elykeskuksessa tiedä, että sinulla siellä jo on vanhastaan VILP.

Ainoa murhe taitaa olla, että valtion rahat lienevät jo käytetty tämän avustuksen osalta. Tulisiko pian joku uusi?
Melkoinen juoni :cool: no pitää muistaa jos tulee tilanne että kunnon tukia olisi taas jaossa. Muuten pidän öljyn varalla ja tosiaan ehkä mietin bioöljyn käyttöä. Pitäisi kuitenkin se vanha sisäsäiliö, 1500L peltisellä valuma-altaalla pilkkoa osiin jotta mahtuu edes ovesta ulos. Mutta eipä noista öljyvermeistä taida tosiaan paljon rahaakaan saada, sen verran niitä on nyt tarjolla.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Kyllä minua tuo kiinnostaisi kokeilla. Oletko siis tehnyt ihan sellaista bioöljyä mikä käy suoraan Oilonin poltettavaksi?

Ihan oikeasti tein öljypolttimessa poltettavaa polttoainetta itsetehdyllä vaihtoesteröintilaitteella.Täällä mm. systeemistä hyvä jopa oppaaksi soveltuva artikkeli https://www.pellervo.fi/maatila/mp1_06/esterointi.htm ,muistaakseni olen kirjittanut omasta prosessistani vähän vastaavan kuten myös titrauksesta.

BBF

Vakionaama
Moro

Ihan oikeasti tein öljypolttimessa poltettavaa polttoainetta itsetehdyllä vaihtoesteröintilaitteella.Täällä mm. systeemistä hyvä jopa oppaaksi soveltuva artikkeli https://www.pellervo.fi/maatila/mp1_06/esterointi.htm ,muistaakseni olen kirjittanut omasta prosessistani vähän vastaavan kuten myös titrauksesta.
Ok kiitos, eli käytännössä biodieseliä. Tuosta muistan olleen juttua enemmänkin takavuosina mutta taitaa olla jotenkin jäänyt vähiin tuo itsevalmistus (?). Saakos muuten niitä vanhoja paistorasvoja miten helposti yksityinen hankittua? Tai siinä prosessissa tarvittavaa metanolia? Luulisin että tarvittavan laitteiston pystyisin jopa tekemäänkin.

pökö

Hyperaktiivi
Kaverilla on moniöljypoltin, siitä menee läpi vaikka sinappi.
Mutta jos tuohon jäteöljyleikkiin lähtee niin yleensä alkaa kertyä likaisia tynnyreitä ja kannuja pihaan, eikä ne tule sinne ilmaiseksi vaan niitä sitten kohnataan yötäpäivää autolla peräkärryn kanssa.

TopiR

Aktiivinen jäsen
UKK sanoo

Miten ja milloin avustus maksetaan minulle?

Avustuksen maksatusta voi hakea vasta myönteisen avustuspäätöksen jälkeen. Avustus maksetaan jälkikäteen yhtenä eränä, kun hanke on toteutettu kokonaan. Osamaksulla tai muutoin pitkällä maksuajalla toteutetun hankkeen maksukuitit voi korvata allekirjoitetulla tilaussopimuksella JA urakoitsijan asennustodistuksella. Asiakirjoista tulee selvitä, että vanha öljylämmitysjärjestelmä on poistettu, ja uusi järjestelmä on asennettu.

Luenko oikein että jos ei ole osamaksulla, niin kuitit riittävät? Millainen on asiakirja josta selviää että vanha on poistettu ja uusi asennettu?
Mulle sanoi puhelimiessa että kun sulla on paljon omaa työtä ni laita siihen maksatushakemukseen hyvä selitys mitä oot itse tehny.

Tai jotain sinnepäin.

-Topi

Miika85

Jäsen
Öh, jos tuon muovisäiliön kantaa itse ulos ja myy Torissa, niin miten se todistetaan?
Ei sitä mitenkää tartte todistaa, oman kannoin pihalle ja myin torissa pois. Soitin pelastuslaitokselle ja kysyin tarvitsevatko tietoa siitä että öljylämmitys poistettu, sanoivat vaan että ei tartte sinne ilmoitella, ei tee mitään sillä tiedolla.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Tästä on nyt kymmenisen vuotta kun lopetin biodieselin valmistuksen ja silloin sain helposti muutamalta grilliltä tarvitsemani öljyn eli 5-7 reatorillista vuodessa kun yhdestä satsista tuli n. 220-230 l valmista tavaraa.Metanolia luultavasti saa edelleen ostettua ilman lupia ja oli aika edullista kun yhden kontillisen (1000 l) silloin ostin.Laitteiston pystyy itse tekemään jos on rosteri hitsaus mahdollisuus ja taidot,vähän putkitöitä ja sähkötöitä lisäksi.Multa saa piirustukset ja neuvot reaktorin tekoon ja muutkin ohjeet.
Mulla pihassa eikä varastoissa ollut kuin sitä jätettä eli glyserolia joka jää ylimääräiseksi mutta josta voi vielä tislata siihen jääneen metanolin talteen ja käyttää uudelleen.Valmistukseen tarvitaan puhdistusastia,reaktori,metoksidin valmistukseen astia metanoliastia ja selkeytys astia ja ne kympin kannut joita tulee paistinrasvojen mukana on helppo hävittää,nämä välttämättömät vermeet eivät muutamaa neliötä enempää vie tilaa tosin kaupunki omakotitalon pihapiiriin voi olla paha "tehdsta" järjestää.
Sen paistinrasvojen haun voi järjestää ihan hyvin muiden menojen yhteyteen ei sen takia lisäkilsoja tarvitse juurikaan ajaa mutta sehän on ihan henkilöstä kiinni kuinka osaa organisoida asioita,auton präkonttiin kympin astioita mitkä kerralla hakee sopii useita ei sitävarten kannata peräkärryä vetää.
Moniöljypoltin tulee luulisin kysymykseen vasta vähän isommssa lämmöntuotannossa ja sekin tarvitsee muuta kuin pienen oilonjuniorin.
Ei se bioöljy ilmaiseksi ja ilman työtä tule halvemmaksi kuin puhelimella tilata lämmitysöljyä mutta hyvänä harrastuksena menettelee ja kun vielä pesee sen biodieselin niin voi käyttää vaikka diisseli autossa mutta siitä pitää maksaa veront valtiolle.

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Minulla meni 1,5v sitten öljysäiliöt kuin kuumille kiville kun lahjoitin ne torissa, veivät täyttöputketkin. Olivat siis 1500l liplasteja. Minulla olisi puuvarastossa vielä käyttämätön 900l liplast valuma-altaalla. Oli joskus tarkoitus vaihtaa 2x1500l siihen, mutta jäi tekemättä. Tuo 900 litrainen on käyttämätön

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
900 litrainen on hiukan ongelmallinen kooltaan kun yleensä pitäisi se kuutio ottaa jotta saa rahdin samaan kauppaan. Mut jollei paljon kulu niin ei se varmaan maailmaa kaada vaikka ottaisi pienemmän erän ja maksaisi rahdin.

Toki pakko myöntää ettei oo mitään hajua mitä kuljetus siinä tapauksessa maksaa.

t0ntza

Aktiivinen jäsen
Avustushakemus tuli bumerangina selvityspyynnön kera. Tarvitaan urakoitsijan tarjous tai suunnitelma, pelkkä ostoskori nettikaupasta (sis yleisasennuksen) ei kelvannut. Lisäksi pitää olla suunnitelma siitä miten nykyinen järjestelmä poistetaan käytöstä.

Millaiset tee-se-itse purkumiehen selvitykset ovat kelvanneet? Meinasin koittaa saada Liplast-säiliön, rosteripiipun, kattilan ja polttimen menemään kiertoon Torissa, vaikka sitten ilmaiseksi varaosiksi.

sulo_s

Aktiivinen jäsen
Minulla oli tarjous pumpusta ja itse laadittu lista tarvittavista osista n. hintoineen. Sekä suunnitelma öljyvehkeiden purusta ja valmis lasku säiliön puhdistuksesta.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Öljylämmittäjille jaettava tuki loppui kesken – 10 miljoonaa euroa lisää jakoon omakotiasujille​

Hakemuksia öljylämmityksen vaihtamiseksi kestävämpään lämmitysmuotoon tuli viime vuonna niin paljon, että 28 miljoonan euron avustuskassa tyhjeni hetkessä. Nyt tukikassaan kipataan 10 miljoonaa euroa lisää haettavaksi.

"Avustushakemusten jakautuminen uuden lämmitysmuodon mukaan ja hankkeiden kustannusten keskiarvot
  • Ilma-vesilämpöpumppujärjestelmä, 65 %, 10 804 euroa
  • Maalämpöpumppujärjestelmä, 21 %, 16 661 euroa
  • Kaukolämpö, 10 %, 8 114 euroa
  • Sähkö, 2 %, 5 117 euroa
  • Muu, esim. hake, pelletti ja aurinkoenergia, 2 %, 8 158 euroa"

Ton1A

Vakionaama
Kysyin sähköpostilla ELY-keskuksen Ympäristöasioiden asiakaspalvelusta (ympariston.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi) saako öljykattilan + sen 6 kW varavastuksen jättää puskuritankiksi, ja mitä muoviselle öljysäiliölle (1500l, mahtuu kantamaan ehjänä ovesta ulos) saa tehdä.

Vastaukset:

Kaksoiskattilan saa jättää käyttöön silloin, kun siitä purkaa kaikki öljylämmitykseen liittyvät osat. Sillä ei ole väliä mikä kaksoiskattilassa on toinen ei fossiilinen lämmitysmuoto öljyn lisäksi.

Saat myydä öljysäiliön eteenpäin, jos sinulla on sille ostaja. Kauppakirja tästä riittää todisteeksi, että öljysäiliö on poistettu.

Migi06

Jäsen
Kysyin sähköpostilla ELY-keskuksen Ympäristöasioiden asiakaspalvelusta (ympariston.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi) saako öljykattilan + sen 6 kW varavastuksen jättää puskuritankiksi, ja mitä muoviselle öljysäiliölle (1500l, mahtuu kantamaan ehjänä ovesta ulos) saa tehdä.

Vastaukset:

Kaksoiskattilan saa jättää käyttöön silloin, kun siitä purkaa kaikki öljylämmitykseen liittyvät osat. Sillä ei ole väliä mikä kaksoiskattilassa on toinen ei fossiilinen lämmitysmuoto öljyn lisäksi.

Saat myydä öljysäiliön eteenpäin, jos sinulla on sille ostaja. Kauppakirja tästä riittää todisteeksi, että öljysäiliö on poistettu.
Hyvä tietää ja kiitos arvokkaasta tiedosta! Itsellänikin alkaa jumpat kohta puoliin, kunhan saan poltettua viimoiset loppujämät :)

BBF

Vakionaama
Käytetyistä muovisäiliöistä taitaa olla sen verran ylitarjontaa ettei varmaan kannata edes koittaa myydä? Jos joskus siitä luovun niin taidan palastella sen pieniin osiin kun ei kuitenkaan seinää purkamatta mahdu edes ulos. Onko joku muuten paloitellut muovisäiliötä?

kurre orava

Tuo oma projekti on ollut kestoltaan verraten pitkä mutta nyt rupeaa olemaan palikat kohta sellaisessa asennossa että tuon voisi hakea maksatukseenkin. Muistelisin et projektin takaraja olikin toukokuun lopussa joten hyvä tuo olisi nyt saada eteenpäin.

Öljysäiliö oli tety vuonna 1977 ja se lienee nostettu paikoilleen ennen kun holvi on valettu. Ulos ei ollut mitään toivoa saada se muuten kun suhteellisen pieninä paloina. Priimaa tavaraa ovat käyttäneet aikoinaan, ainevahvuus oli tyyppikilven mukaan 5mm eikä tuo ollut juurikaan syöpynyt. Hiukan pintaruostetta oli katossa ja yläosassa mutta alapuoliskossa oli kaikki maalitkin vielä tallessa.

Liitteet

• Öljysäiliö bunkkerissaan.jpg
    Öljysäiliö bunkkerissaan.jpg
    67,8 KB · Katsottu: 218
  • Öljysäiliö paloiteltuna lähdössä viimeiselle matkalle.png
    Öljysäiliö paloiteltuna lähdössä viimeiselle matkalle.png
    250,9 KB · Katsottu: 189

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Öljylämmityksen vaihtoavustusta on haettu niin paljon, että uusille ei enää riitä rahaa – Hakemuksen käsittely kestää jopa puoli vuotta
Tällä hetkellä hakemuksia öljylämmityksen vaihtamiseksi ympäristöystävällisempään lämmitysmuotoon on tullut jo lähes 14 000. Uusia hakemuksia tulee lähes tuhat joka kuukausi. Öljylämmitys vaihtuu useimmin ilmavesilämpöpumppuun.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Nythän tuo avustuksen valuvika tulee sitten kerralla kuntoon kun se muuttuu taas kotitalousvähennykselle ja samalla käytännössä vain maalämpöä koskevaksi.

siwer

Vakionaama
"Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että myönteisen päätöksen saanut ei voi vielä olla varma tuen saamisesta." Tämä on varmaan joku Ylen toimittajan aivopieru.

kurre orava

Tänään sain vihdoin aikaiseksi laittaa maksatushakemuksen menemään. Katsotaan meneekö tuo pelkillä laskuilla ja siirtotulosteilla läpi kerralla vai pitääkö ruveta vielä runoilijaksi jotta killingin saa kotiutettua.

Tuon 4k:n kun kilahtaa tilille niin VILP:in kuuluisa TMA:kin lyhenee kertaheitolla usealla vuodella, taitaa jopa melkein puolittuakin.

Okin

Aktiivinen jäsen
Laskut ja ja maksukuitit ja pari valokuvaa laitoin menemään. Melkein pari kuukautta kesti käsittely. Rahat tipahti tilille viime viikolla. Ja öljysäiliönhän purin ja putsasin itse sekä toimitin jäteasemalle. Paikallinen öljypoltinhuoltaja kirjoitti käytöstäpoistotodistuksen.

Hempuli

Töllintunaaja
Vilp lämmitellyt nyt pari kautta ja uskoin, ettei öljykattila enää tule takaisin. :)

Eli vihdoin tuli aikaiseksi hajottaa 3000 ltr teräksinen 3 mm plootusäiliö. Ulkoistin työn suvun nuorisolle, joka kahteen pekkaan puolitoista tuntia värkkäsi säiliön kanssa parempilahjaisella kulmahiomakoneella. Olihan tuo tyhjennetty ja pesty aikaa sitten.

Vinkiksi vastavaan askareeseen ryhtyville, jotta puukkosahalla sahasin täyttöputket ja kyllä se oli lelu verrattuna äijämallin 230mm laikkakoneeseen, mutta varsin inhimillinen työskennellä. Laikalla kipinää oli säiliöhuone täynnä ja metallipurua lattialla useampi rikkalapiollinen työn jälkeen. Kunnon suojat hitsaushuppuineen ja hengityssuojineen oli paikallaan, kun metallipuru iskee aika lujaa roisissa hommassa. Netistä hain vinkkiä laikoista ja 3M Cubitronia joku suositteli, vaikka on kallis 24€. Ostin yhden kokeeksi ja nuoriso toi wurthin halpalaikkoja nipun mukanaan. Laikoissa ei käytännön eroa huomannut, olisiko Cubitron kulunut hieman nopeammin. Laikkoja kului yhteensä kuusi.

Lattiatuuletin oli ehdoton, jotta sai käryjä puhallettua välillä ulos ja onneksi muutenkin oli tuulinen keli. Niin ja janojuoma pitää muistaa, näytti olevan varusteissa hikistä hommaa. 6 kg vaahtosammutinta ei sitten tarvittu, mutta jääköön taloon vastaisuuden varalle vanhan 6 kg jauhesammutimen kaveriksi.

Back
Ylös Bottom