Tänään oli ajatuksena testailla lämpötilanpudotusta, kun sähkön hintakin sattui/sattuu olemaan suht korkealla ja pakkanen kävi aamulla -15'c ja oli hyvää aikaa tutkailla miten kone ja lämpötilat käyttäytyy.
Tiputin lämpökäyrää -2'c ja QM3 päälle. Tarkoitus oli pudottaa suoraan 5'c, mutta huomasin, että siinä tapauksessa VILP olisi lähtenyt paussille, koska varaajan keskilämpö oli yli tuon -5'c käyräpyynnin. Tarkoitus olisi siis lähinnä ollut vain pudottaa kompuran tehoja muutamaksi tunniksi, mutta mutta... eipä tuo juurikaan näyttänyt vaikuttavan. Normaalisti QM1 olisi ollut päällä ja -15'c sekin napsahtanut pois. Sen verran taitaa säädöt olla kuitenkin kohdillaan, että ihan hyvin tuo taipuu ~samoille käynneille ilman mitään lämpötilanpudotuksen kanssa kikkailua. Ei tuota konetta viitsisi unten maille päästää näissä pakkasissa, koska se starttaisi kuitenkin melkein samantien uudestaan ja sitten taas olisi sitä "kylmäkäynnistys-ongelmaa", joten tehköön tasaisesti hommia.
Vesisulatus tehdään, kun nämä molemmat toteutuvat
- ulkolämpötila >= -10°C
- lämmönvaihtimelle menevän veden lämpötila >= +28°C
Mulla tuo kompressorisulatus on kestänyt noin 20 minuuttia.
Mielenkiintoista. Aamulla oli -15'c sulatuksen aikaan ja silloinkin meni tasan 15min. Yksi 15min30s sulatus näkyi -11'c kelissä historiassa ja on varmaan pisimpiä sulatuksia mitä on silmiin osunut. Hyvin usein on sekunnin sisään 15min, tai 14min30s, mutta on tuolla nopeampiakin 13min30s sulatuksia.
Onkohan tuolla sitten merkitystä, että minkä lämpöistä vettä siellä pohjilla on tehty, vaikka tehdäänkin kompuralla se sulatus. Mulla tehdään -15'c käyrän maksimit, eli 43'c vettä... tosin sekin oli tänään aamulla sen käyrä -2'c, eli 41'c sulatuksen aikaan.
Ai hitto, tuossahan se 'vika' ehkä onkin. Olen laittanut kämpän melko kylmäksi, koska kyseessä kakkosasunto ja käyn siellä talviaikaan harvemmin. 'Lämpökäyrä' on nyt 31' (-15') ja 22' (15'), joten tuo toinen ehto ehkä jäänyt toteutumatta. Tällä tavalla säästäminen ei sitten toimikaan tämän VILPin kanssa koska on nyt sulatellut n. 36 min ja käynyt 90 min. pätkiä.. Taitaa olla parempi laittaa kämppä lämpimämmäksi?
Ei se vika voi oikein tuossakaan olla. Jos ollaan vesisulatuslämpötiloissa, mutta veden lämpö ei riitä (<28'c), niin tehdään kompurasulatus. Jos ollaan kompurasulatusalueella, niin veden lämmöllä ei ole merkitystä, koska tehdään kompurasulatus.
Epänormaalin pitkiä sulatuksia siis.
Mites nämä elielin havainnot?->
Onko mahdollisesti toisen kiertovesipumpun aiheuttamaa virtaamaa sulatuksen aikana? Itse testailen juuri tuota ja 3l virtaama minuutissa aiheuttaa sulatuksien pidentymisen 40 minuuttiin.