kyllä pitää panelit olla hyvin varjoisessa auringolta suojatussa paikassa jotta sammaloituvat, näyttää niitä niinkin olevan asennettu.................................
Ei uskois että sammal tuhoaa paneelit ajan mittaan...
Ei se varjoa tarvitse. Riittää kun paneelin kehyksen reunaa ei puhdista ja siihen alkaa kertyä roskaa. Vesi valuu sitä paneelia pitkin ja moska pysyy koko ajan kostena. Sitten siihen alkaa kasvaa sellainen levää/sammalta muistuttava kasvusto mikä pitää sen kehyksen ja lasin sauman aina kosteana. Sitten se kosteus menee hiljalleen sinne lasin alle ja alkaa tuhota paneelia. Ei siihen siis sellaista jäkälää tulekyllä pitää panelit olla hyvin varjoisessa auringolta suojatussa paikassa jotta sammaloituvat, näyttää niitä niinkin olevan asennettu
en ole vielä sammalta havainnut, pian 5 vuotta tulee ensimmäisillä, eka kerran kuulinkin tänään
Biocomp ruiskautus alareunaan kirkastaa ...Ei se varjoa tarvitse. Riittää kun paneelin kehyksen reunaa ei puhdista ja siihen alkaa kertyä roskaa. Vesi valuu sitä paneelia pitkin ja moska pysyy koko ajan kostena. Sitten siihen alkaa kasvaa sellainen levää/sammalta muistuttava kasvusto mikä pitää sen kehyksen ja lasin sauman aina kosteana. Sitten se kosteus menee hiljalleen sinne lasin alle ja alkaa tuhota paneelia. Ei siihen siis sellaista jäkälää tuleMut kun viitsii kerran-kaksi vuodessa käydä katolla ja putsata paneelit ja pyyhkäistä vaikka rätillä ne kehyksen reunat, niin ei siinä ala mikään kasvaa.
Mut kun viitsii kerran-kaksi vuodessa käydä katolla ja putsata paneelit ja pyyhkäistä vaikka rätillä ne kehyksen reunat, niin ei siinä ala mikään kasvaa.
Mitenkähän paljon mahtaisi maksaa kerran vuodessa tehtävä tarkastuskäynti ja mitä se tekee takaisinmaksuaikataululle?Ei se varjoa tarvitse. Riittää kun paneelin kehyksen reunaa ei puhdista ja siihen alkaa kertyä roskaa. Vesi valuu sitä paneelia pitkin ja moska pysyy koko ajan kostena. Sitten siihen alkaa kasvaa sellainen levää/sammalta muistuttava kasvusto mikä pitää sen kehyksen ja lasin sauman aina kosteana. Sitten se kosteus menee hiljalleen sinne lasin alle ja alkaa tuhota paneelia. Ei siihen siis sellaista jäkälää tuleMut kun viitsii kerran-kaksi vuodessa käydä katolla ja putsata paneelit ja pyyhkäistä vaikka rätillä ne kehyksen reunat, niin ei siinä ala mikään kasvaa.
Nykyään kun melkeinpä kielletään lumien pudotus kerran talvessa liian vaarallisena niin pitäisi käydä vielä paneeleitakin puhdistamassa…..
Tuohon tarvitsee erillisen 2-suuntaisen mittarin. Muuten invertteri ei tiedä mihin sen tuottama sähkö menee. Verkkoon vai käyttöön. Sama asia on suurinpiirtein jokaisella invertterivalmistajalla.onkohan minkälainen homma saada Sofar Solarin solarman applikaatioon näkymään kulutus ja verkkoonsyötetyn sähkön määrä. Nyt näkyy vain tuotto ja vastaava kulutus, verkkoonsyöttö on "- -" applikaatiossa. Ks. softasta löytyy aika hintsusti tietoa.
Kts ->Pari kysymystä:
* tuleeko aurinkosähköjärjestelmän olla maadoitettu? (onko tämä jossain säädöksessä "määräyksenä"?)
* onkohan minkälainen homma saada Sofar Solarin solarman applikaatioon näkymään kulutus ja verkkoonsyötetyn sähkön määrä. Nyt näkyy vain tuotto ja vastaava kulutus, verkkoonsyöttö on "- -" applikaatiossa. Ks. softasta löytyy aika hintsusti tietoa.
Mitenkähän paljon mahtaisi maksaa kerran vuodessa tehtävä tarkastuskäynti ja mitä se tekee takaisinmaksuaikataululle?
Ei suinkaan. Katolta putoaminen (räystäs tasan 4m ja harja n. 8m) vie sairaalaan ja pahimmillaan on loppuelmän syötetävänä tai henki lähtee.Kyllä nyt tehdään taas kärpäsestä härkänen. Tämä nyt on oma mielipide, mutta noin yleisesti olisi hyvä käydä katolla vähintään kerran vuodessa tekemässä silmämääräinen tarkistus. ...
Onpa hyvä kolmen videon sarja aurinkoloimaloiden asennusvioista
Kyseinen kaapeli ei sovellu kuin kahden panelin ketjuun joten tyypillinen käyttökohde moiselle voisi olla pieni off-grid järjestelmä. Tosiaan jännitteen kesto vain 75V.jotenkin minä ihmettelen että noita kaapeleita pitäisi paapoa tikapuutelineillä eikä saa jättää katolle paneleiden alle, pitäisi ja pitäisi jne....
ainahan kaikki asiat voi maximoida mutta rajansa silläkin
minä olen asennellut kuvan kaapelilla enkä usko että se puhki kuluu vaikkei tikapuutelineellä olekaan
No, taitaa olla asentajilta kyllä kurssit käymättä jos tosiaan tuota käyttävät ja ovat myyneet nimenomaan muuhun kuin pienjänniteasennukseen.^
aikamoinen yllätys
liike joka myi, asentaa tällä itse ja ei ole mikään pieni pulju
en edes ole tarkistanut speksejä kun luotin kuin pukki suuriin sarviin ja tuote piti olla juuri tarkoitukseen sopiva
asiaan täytyy reagoida
onnekseni tuota on vain kahdessa ringissä......vaihtoon ehkä menee kunhan ensin analysoin tilanteen tarkemmin
Kaapelivalmistaja speksaa itse johtonsa ja siihen soveltuvan jännitteen. Kai kaikille kaapeleille on mietitty alkuun käyttökohde.arkijärki haraa kyllä vastaan monasti näissä
toiseen 75V ja toiseen 300V, molemmat pvc'tä....joku mättää jossain
Se on ihan sama kuinka sen kytkee, netotus sen kuitenkin niputtaa kokonais summaksi viimeistään -23 ellei ole jo nyt riippuen verkkoyhtiöstä.Meillä on 3kW 3-vaihe lämminvesivaraaja kellokytkimellä kaksi tuntia vuorokaudessa päällä ja sähkön kulutus login mukaan termostaatti katkaisee lämmityksen yleensä jo noin tunnin kohdalla. Sähkötehoa kuluu siis noin 3kW vuorokaudessa. Mitäs jos tuota lämmittäisi 1-vaiheisesti 1kW teholla pidempään ja kytkisi aurinkopaneelit 8kpl mikroinverttereillä siten, että varaajan vaiheeseen tulisi 4 paneelia ja muihin vaiheisiin kaksi molempiin? Onko tällaisessa ajattelutavassa mitään järkeä? Miten sähköyhtiö reagoi epäsymmetrisiin asennuksiin ja mitä tämä vaikuttaa mahdollisesti myyntiin menevän sähkön osalta? Meillä on lämmityskauden ulkopuolella pohjakulutus niin pieni, että tällaisella kytkennällä sen saisi todennäköisesti aika hyvin katettua.
Nykyään löytyy myös 3-vaiheisia mikroinverttereitä.Mikroinvertterissä on sisääntulot usein 1-4 paneelille. Joissain malleissa voi olla enemmänkin. Eli paneelilta tulee DC kaapeli invertterille ja invertteriltä lähtee AC kaapeli sähkökeskukselle. Nyt jos mikroinvertteri sijoitetaankin muualle kuin paneelien alle, niin paneelien ja mikron väliin pitää laittaa jatko. Eli jatko jokaisen paneelin ja mikron väliin. Sitten se on mielestäni melkein se ja sama onko se mikroinvertteri vai tavallinen keskusinvertteri. Paitsi tuollaisessa 8 paneelin ja kahden mikron järjestelmässä missä ne mikrot on vaikka lämpimässä, niin paneelien ja mikrojen välillä menee 16kpl DC johtoja. Keskusinvertterillä menee vain kaksi DC johtoa. Plus tietty kevi ja maa.
Ihan hyväksytty ja normaali tapa se on siinä missä pelkkä sarjaankytkentäkin.Mun mielestä paneeleita ei saa kytkeä rinnan paloriski
Tämä on totta, että asennuksessa mitä mielessäni olen pyöritellyt DC kaapeleita tulisi huomattavasti enemmän kuin normaali invertteriä käytettäessä. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että yksittäisen paneelin antama DC jännite ei ole niin korkea, että siitä niin suurta palovaaraa aiheutuu kuin sarjaan kytketyistä järjestelmistä. Korjatkaa jos olen tässä väärässä? Toisaalta kyllähän autonkin 12V riittää tulipalon sytyttämään joten... Onko mikroinvertterin ainoa järkevä asennuspaikka sitten kuitenkin paneelin takana?Mikroinvertterissä on sisääntulot usein 1-4 paneelille. Joissain malleissa voi olla enemmänkin. Eli paneelilta tulee DC kaapeli invertterille ja invertteriltä lähtee AC kaapeli sähkökeskukselle. Nyt jos mikroinvertteri sijoitetaankin muualle kuin paneelien alle, niin paneelien ja mikron väliin pitää laittaa jatko. Eli jatko jokaisen paneelin ja mikron väliin. Sitten se on mielestäni melkein se ja sama onko se mikroinvertteri vai tavallinen keskusinvertteri. Paitsi tuollaisessa 8 paneelin ja kahden mikron järjestelmässä missä ne mikrot on vaikka lämpimässä, niin paneelien ja mikrojen välillä menee 16kpl DC johtoja. Keskusinvertterillä menee vain kaksi DC johtoa. Plus tietty kevi ja maa.
Ahaa en itse kytkisi samaan mppt: n paneeleita rinnan mutta ehkä jotkut sitten niin tekevätIhan hyväksytty ja normaali tapa se on siinä missä pelkkä sarjaankytkentäkin.
Suurissa voimaloissa ketjuja voi olla rinnakkain kymmeniä.
katso liitettä 79410
Parempihan ne rinnan on laittaa kuin sarjaan, jos miettii varjoja tai eri lappeelle tulevia paneeleita. Sarjassa yksi varjostettu paneeli vie koko ketjun tuoton. Rinnan vain oman tehonsa verran.Ahaa en itse kytkisi samaan mppt: n paneeleita rinnan mutta ehkä jotkut sitten niin tekevät
Mietin kanssa itse aikanaan mikroja ja sitten kun olin juuri painamassa tilausnappia, niin tukes määräsi ko. mikrot myyntikieltoon ja takaisinvetoon. Päädyin sitten froniukseen kun sillä on ainakin laatustandardit ja sertifikaatit kunnossa. Olisi varmaan ollut mukavaa repiä juuri asennettuja mikroja ja johdotuksia paneelien alta pois. Tuskin kukaan muu kuin artisti olisi sitäkään lystiä maksanut.Itse tutkailin microinverttereitä vuosi pari sitten mutta olikos niin että niiden ongelmaksi tuli monitorointi tms. Asia kyllä kiinostaisi turvallisuuden kannalta. Sitten on optimoijia jotka ajaa saman asian? Enpahse taitaa olla suurin valmistaja mutta niissä taisi olla ongelmia - onkohan ne jo selätetty. uusin malli Enphase IQ7X-96-sarja
Mikäs tää turvallisuusjuttu on?Microinvertereissä olisi kyllä monia etuja ja itseäni ne kiinnostaa ennen kaikea turvallisuuden kannalta katsottuna.
Muistatko mistä merkistä tällöin oli kysymys?Mietin kanssa itse aikanaan mikroja ja sitten kun olin juuri painamassa tilausnappia, niin tukes määräsi ko. mikrot myyntikieltoon ja takaisinvetoon. Päädyin sitten froniukseen kun sillä on ainakin laatustandardit ja sertifikaatit kunnossa. Olisi varmaan ollut mukavaa repiä juuri asennettuja mikroja ja johdotuksia paneelien alta pois. Tuskin kukaan muu kuin artisti olisi sitäkään lystiä maksanut.
Ihan samalla tavalla itsekin ajattelen vaikka vähän valtavirrasta poiketen. Hankintahinnan en näe olevan syy jättää näitä hankkimatta, mutta jos käyttöikä on huomattavasti lyhyempi niin se tietysti muuttaa tilannetta. Pitkät takuut noilla tosiaan näyttää olevan, mutta onko mikään valmistaja niin luotettava, että sen voi olettaa pysyvän pystyssä seuraavat 25 vuotta? En ole tarkemmin asiaan perehtynyt, mutta mutu tuntumalla näyttäisi, että näiden valmistajat ovat paljon pienempiä yrityksiä kuin vaikka Fronius. Monitoroinnin haasteista olen myös lukenut juttuja, mutta en tiedä onko se lopulta kovin iso ongelma. Aika moniin pitää ostaa erillinen WLAN adapteri, joten se tietysti lisää hieman kustannuksia.Microinvertereissä olisi kyllä monia etuja ja itseäni ne kiinnostaa ennen kaikea turvallisuuden kannalta katsottuna. Enphase kohdalla on ollut joitain laatruongelmia mutta oiskohan ne jo taklattu. Ainakin noissa on 25 vuoden takuu. Onko uita länsimaisia Mickroinvertereitä kuin Enphase?
Muistatko mistä merkistä tällöin oli kysymys?
Ihan samalla tavalla itsekin ajattelen vaikka vähän valtavirrasta poiketen. Hankintahinnan en näe olevan syy jättää näitä hankkimatta, mutta jos käyttöikä on huomattavasti lyhyempi niin se tietysti muuttaa tilannetta. Pitkät takuut noilla tosiaan näyttää olevan, mutta onko mikään valmistaja niin luotettava, että sen voi olettaa pysyvän pystyssä seuraavat 25 vuotta? En ole tarkemmin asiaan perehtynyt, mutta mutu tuntumalla näyttäisi, että näiden valmistajat ovat paljon pienempiä yrityksiä kuin vaikka Fronius. Monitoroinnin haasteista olen myös lukenut juttuja, mutta en tiedä onko se lopulta kovin iso ongelma. Aika moniin pitää ostaa erillinen WLAN adapteri, joten se tietysti lisää hieman kustannuksia.
Muistatko mistä merkistä tällöin oli kysymys?
Enphase ja Hoymiles lienee niitä yleisimpiä mikroja. Yleensä ne majailee siellä aurinkopaneelin alla. Elektroniikan kestävyyteen vaikuttaa usein lämpötilat ja sen muutokset. Tämä suhteen tuo panelin alusta ei varmaan ole mikään paras paikka. Mutta mistäs sitä oikein ennakolta osaa sanoa että koska joku laukeaa.Itse tutkailin microinverttereitä vuosi pari sitten mutta olikos niin että niiden ongelmaksi tuli monitorointi tms. Asia kyllä kiinostaisi turvallisuuden kannalta. Sitten on optimoijia jotka ajaa saman asian? Enpahse taitaa olla suurin valmistaja mutta niissä taisi olla ongelmia - onkohan ne jo selätetty. uusin malli Enphase IQ7X-96-sarja
Joe en nyt väärin muista niin tämä puoli oli noissa microissa hieman ongelmallinen. Nyt kun saatavuus ja hinnat huonot niin aikaa pohtia asiaa on yllin kyllin. Pestään ja pinnoitetaan ensin katto.Oli kyseessä sitten mikro tai mikä tahansa muu invertteri niin kannattaa kiinnittää huomiota myös sen liitettävyyteen. Onko talon muu kulutus mittaroitavissa, millaiset liitännät datakeruuta varten löytyy, missä data säilötään, onko kuormille ohjauksia, millaiset aplikaatiot ja web-portaalit laitteille löytyy, dokumentaatio, tuki ja takuu. Ja tietysti nämä kaikki asiat eivät ole kaikille yhtä tärkeitä. Joku saattaa haluta nakertaa kaikki itse ja toiset vaan laittaa rahat tiskiin ja nauttia jonkun muun työn hedelmistä.