Aurinkosähköjärjestelmän komponenteista höpinää

noble

Aktiivinen jäsen
Miten näiden aurinkoinvertterien tuottama sähkö näkyy talon sähkönlaadussa? Löytyyköhän tutkimuksia.

On/Off MLP:n kompura voi ottaa siipeensä sen sähkömoottorin lisääntyneiden lisähäviöiden myötä. Riippuu toki sähkönlaadusta ja sähkömoottorista. Invertteri vehkeet sitten eri juttu. Ja kyllä se surkea pehmokin kyttyrää tekee, jos sitä ei käynnistyksen jälkeen ohiteta.

noble

Aktiivinen jäsen
Kerkesi jo innostua, mutta ainakin Merituulen paneelit loppu. Kuulemma jo 2 viikkoa sitten....

Saksassa oli 320 malliset noin 130e per paneeli mutta postit suolaiset 380e koko läjälle...

fraatti

Vakionaama
Kerkesi jo innostua, mutta ainakin Merituulen paneelit loppu. Kuulemma jo 2 viikkoa sitten....

Saksassa oli 320 malliset noin 130e per paneeli mutta postit suolaiset 380e koko läjälle...
Joo, niitä myytiin kait joku kolme tuhatta. Laitan tähän jotain referenssiä hinnoista mihinkä varmaan kannattaisi pyrkiä. Jostain syystä tuolla Thermosunin sivuilla vielä näkyy "black friday"-tarjoukset. Lyö sieltä kauppa kiinni. ;D

Viimeksi muokattu:

fraatti

Vakionaama
Sen tässä nyt voi jo todeta että nuo panelien kiinnikkeet ovat kalliita vaikka itse sain ne sähkärinkautta Onniselta. Toki alennusprosentit riippuvat aina siitä millainen asiakas sattuu olemaan onniselle enkä tiedä saavatko jotkut muut paremmat alennukset(esim liikkeet jotka asentavat näitä). Pidän tuota Thermosunin kiinniketarjousta edullisena. Siinä on oriman kattokkiinnikkeet ja Schletterin kiskot. Toki itse otin kaikki kiinnikkeet mustana joka nostaa hintaa hiukan ja eri valmistajien kiinnikkeet ovat eri hintaisia. Kuitenkin samansisältöinen tarjous niillä hinnoilla mitä itse sain pelkillä mustilla Oriman kiinnikkeillä maksoi ~850€( vs tuo tarjous 780€(+35€+pk). Jossain oli mainittu mustan kiinnikkeen nostavan hintaa 80 snt/kiinnike, tulisiko siitä sitten tuollaiseen 20 panelin pakettiin noin 35€ hintaa lisää. Näinollen maksaisin samansältöisestä paketista noin 35€ enemmän kuin mitä tuo thermosunin tarjoushinta on. Epäilen että Oriman hinnat eivät ole kilpailukykyiset verrattuna Schletteriin ja siitä tuo hintaero johtuu. Toki olen törmänny lukemattomat kerrat siihen että Onnisen hinnat eivät ole kilpailukykyiset. Itseasiassa erään puolitutun putkarin firma vaihtoi juuri Onnisesta Ahlselliin hintojen takia. Veikkaan että kun onnisen omistus vaihtui k-ryhmälle niin hinnat eivät ainakaan laskeneet...

En taida enää viitsiä kääntää veistä haavassa ja katsoa Saksan hintatarjontaa. :confused:

Tarjoussetin sisältö 20 panelille
32 kpl Oriman kattokiinnike
36 kpl Paneelin välikiinnike 30-40mm, pika
8 kpl Paneelin päätykiinnike 30-40mm, pika
10 kpl Alumiinikisko Solo05, 40x40 pituus 4,2 m
8 kpl Alumiinikiskon Solo05 40x40 jatkopala

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Itse otin schletterin 40x40 kiskot. 2,1m kisko 19€/kpl. Paneelikiinnikkeet saa puoli-ilmaiseksi farmikaupalta. Kiinnikkeeseen vaan sopivan mittainen rst pultti ja iso prikallinen mutteri, niin pysyy hyvin kiskossa. Jatkot saa tehtyä ihan perus alumiinisesta kulmaraudasta. Ei ne schletterin kiinnikkeetkään sitä ihmeellisemmät ole. Tiilikattokiinnikkeet ajattelin itse väännellä alumiinilatasta. Yksi latta maksaa sen reilun kympin ja siitä tekee 3-4 kiinnikettä. Farmikaupalla valmiit maksaa 9,40€/kpl. Muissa puljuissa helposti tuplat.

fraatti

Vakionaama
Itse otin schletterin 40x40 kiskot. 2,1m kisko 19€/kpl. Paneelikiinnikkeet saa puoli-ilmaiseksi farmikaupalta. Kiinnikkeeseen vaan sopivan mittainen rst pultti ja iso prikallinen mutteri, niin pysyy hyvin kiskossa. Jatkot saa tehtyä ihan perus alumiinisesta kulmaraudasta. Ei ne schletterin kiinnikkeetkään sitä ihmeellisemmät ole. Tiilikattokiinnikkeet ajattelin itse väännellä alumiinilatasta. Yksi latta maksaa sen reilun kympin ja siitä tekee 3-4 kiinnikettä. Farmikaupalla valmiit maksaa 9,40€/kpl. Muissa puljuissa helposti tuplat.
Varsin edullisia vaikuttavat olevan, tarviiko alumiiniosat olla anodisoitu jotta ne kestävät säätä? Nuo Oriman kiinnikkeet ovat hiukan yksikertaisempia asentaa paikoilleen. Tosin eipä näitä omia paneleita moneen kertaan tarvi repiä edestakaisin. Näitä asentavat yritykset varmaan arvostavat helppoa kiinnitettävyyttä.

Oriman kiinnikkeet näyttivät tälläiselle. Tuo kattokiinnikkeen materiaali kiinnitti huomiota. Tuo pelti on jotain hipohipo magnelis pinnoitettua terästä joka on ilmeisesti varsi hyvin korroosion kestävää. Eipä ole moista tullut pideltyä vielä aikaisemmin käsissä...

Magnelis® on poikkeuksellinen materiaali korroosion kestävyydessä ja on hyvä valinta moneen eri tarkoitukseen. Ainutlaatuisen koostumuksen ansiosta Magnelis® antaa ennennäkemättömän suojan pinnoille ja reuna/saumakohtiin korroosiota vastaan myös ankarissa olosuhteissa.

Magnelis® ZM310 -pinnoitettu teräs on erityisen kestävä meri-ilmasto-olosuhteissa ja maatalousrakennuksissa. Se sopii erinomaisesti myös esim. uima-halleihin ja autopesuhalleihin – kosteisiin tiloihin.

Edut:

• Erittäin hyvä korroosion kestävyys: kolme kertaa parempi kuin galvanoidulla teräksellä (perustuu ulkoilmatesteihin)
  • Itsekorjaava vaikutus takaa hyvän reuna/saumasuojauksen
  • Laajat soveltuvuusvaihtoehdot
  • Hyvät käsittelyominaisuudet
  • Ympäristöystävällinen

roots

Vakionaama
Tiilikattokiinnikkeet ajattelin itse väännellä alumiinilatasta. Yksi latta maksaa sen reilun kympin ja siitä tekee 3-4 kiinnikettä. Farmikaupalla valmiit maksaa 9,40€/kpl. Muissa puljuissa helposti tuplat.
Jaa....onks tuossa alumiinissa itseväännellen jotain järkeä, tuskin kun vertaa tuohon 9,4€ hintaan.

fraatti

Vakionaama
Pläräsin hiukan vielä noita hintoja läpi. Kyllä se melkein niin taitaa olla että laadukkaista asennustarvikkeista on pakko myös hiukan köyhtyä. Schletterin rivipeltikatto esitteessä taisi olla mielestäni maininta että he suosittelevat kiinnikettä joka rivipeltikaton riviin. Se ei oikein tullut selväksi että johtuuko se itse kiinnikkeestä vai kiskosta. Kuitenkin Orima on maininnut että heidän kisko on ainut joka sallii 1,5m kiinnikevälin. Samoin heidän kiinnikkeet rivipeltikattoon ovat mielestäni huomattavasti paremman oloiset istuvuudeltaan kuin Schletterin joten tässä tapauksessa vaihtoehdot olivat varsin vähissä. Tsekkasin vielä tuota taulukkoa muutenkin läpi ja huomasin että siinä oli virhe. Näköjään Onnisen hinta olikin jotakuinkin sama kuin tuo Thermosunin tarjous.
Toki jokainen asennus on omanlaisensa ja saattaa olla että siinä on jotain muista poikkeavaa. Esim itselle meni kiinnikkeitä hiukan normaalia enemmän tuon piipunpellityksen takia.

Schletterin kamoilla on 10v takuu, Oriman 30v.

Oriman ja Schletterin profiilien poikkileikkaukset

noble

Aktiivinen jäsen
LETID oli tuon heikkemisen syy/termi ja koski perc-tekniikan paneleita. Osa valmistajista on taklannut nuo ongelmat ilmeisesti.
Tässä oli joku juttu tuosta.
Ehkä parempi jättää PERC:t väliin. Yksikiteisillä ongelma oli ilmeisesti pienempi, mutta valmistajakohtaisia eroja löytyy.

Amerisolarista ei oikein löytynyt tietoa, esim. ovatko reagoineet tuohon LEDITin myötä tulleisiin ongelmiin.

Toisaalta näyttäisi ongelma esiintyä enemmän kosteissa ja kuumissa (paneelin lämpötila yli 65'C) olosuhteissa. Joten vaikea sanoa esiintyykö ongelmaa suuremmissa määrin Suomen olosuhteissa.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom