Aurinkosähkön ylijäämän perusteella lataustehoa ohjaavat s.autojen latauslaitteet

fraatti

Hyperaktiivi
Onko täällä jollain tuollainen 1- 3-vaihelatauksen välillä vaihtava laturi ollut käytössä ja lataillut sillä sähköautoa?

Kuinka paljon on saatu ladattua aurinkosähköä akkuun?
Kuinka paljon nousi omakäyttöaste?
Mulla on. Tilanne oli vaan alkukesästä lähtien sellainen että autoa ei kannattanut ladata päivällä omalla sähköllä vaan myydä kaikki ja ladata auto yöllä. Pörssisähkö oli niin kallista ja siitä sai paremmin rahaa myymällä sen. Noin 400 kWh meni silti auton akkuun. Noin 1450 kWh verkosta.
Tilanteeseen vaikuttaa muutenkin se että onko autolla riittävästi ajoa ja onko auto riittävästi kotona kun aurinko paistaa.

Veikkaan että 1-3 vaiheen välillä vaihtavaksi ratkaisuksi go-chargerista tulee oiva laite kunhan ohjain tulee myös myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Sungrow:lla on myös s.auton latauslaite. Vaiheiden vaihdosta tämä ei ymmärrä mitään joten tehonsäätö 3,68kW -> jos lataus kolmivaiheinen
Laturin ja invertterin väliin pitää virittää RS485 kaabeli.
1677775121322.png

 

fraatti

Hyperaktiivi
ioBroker & wattpilot ->
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Mulla on. Tilanne oli vaan alkukesästä lähtien sellainen että autoa ei kannattanut ladata päivällä omalla sähköllä vaan myydä kaikki ja ladata auto yöllä. Pörssisähkö oli niin kallista ja siitä sai paremmin rahaa myymällä sen. Noin 400 kWh meni silti auton akkuun. Noin 1450 kWh verkosta.
Tilanteeseen vaikuttaa muutenkin se että onko autolla riittävästi ajoa ja onko auto riittävästi kotona kun aurinko paistaa.

Veikkaan että 1-3 vaiheen välillä vaihtavaksi ratkaisuksi go-chargerista tulee oiva laite kunhan ohjain tulee myös myyntiin.
Mitä arvioisit, että voisit saada ladattua jos ei huomioida auton poissaoloa?
Meillä tuppaa olemaan auto melko paljon kotona parkissa ja erityisesti kauniina aurinkoisina päivinä, kun rouva menee mielellään pyörällä tai kävellen töihin.

Ja kuinka paljon enemmän arvioit saavan irti tuolla 1-vaihe optiolla vs. pelkkä 3-vaihe?

Sulla on toki vähän järeämpi paneelipatteri kuin mulla (4,8 kWp), joten tuo 1/3 vaiheen vaihto tulee tarpeeseen.
Mulla on kyllä myös inussa vielä varaa (5kW) muutamalle paneelille, mutta lisäinvestoinnin mielekkyys paneeleihin riippuu oikeastaan pelkästään tuosta 1-vaihelatauksen tuomasta lisästä.

Tiedän, että sulla on kattavat infot ja Froniuksen käyrät esillä, mut jos vaan viitsit heittää jonkun arvion, koska mulla menisi melkoinen tovi ihmetellä lukujen ja käyrien perusteella mitä laitteelta odottaa.

Huaweitä lupailee ehkä toukokuussa saataville niin odottelen ehkä sitä. Synkkaa sitten FusionSolar äpin kanssa ehkä paremmin yhteen kun kaikki samassa ja saman valmistajan inu.

Keba :lta löytyy myös vaihtoehto, ellei täällä jo ollut esillä. Ja ymmärsin ettei ole mitenkään inuvalmistajaan sidottu.
Euroopan verkkokaupoista löysin n. 1500€ hintaan (sis. erillisen 1-3-vaihde "vaihdinboksin") - todelliseen saatavuuteen en ota kantaa.


Huawei :lle lupaavat 999€ hintaa mutta vaatii n. 150-200€ energiamittarin väliin.


Yllä oleva suora PDF linkki, tiedä sitten sallitaanko foorumilla, mutta yritin ainakin. :)

Hieman mietin kuitenkin edelleen, että maksaisiko tuosta Keban laitteesta sen 300€ ekstraa, koska kiinnostaa tuo erillislaitteiden kokoonpano, eli ei olisi sidottu laturivalmistajaan tai inuvalmistajaan välttämättä jatkossa. Toki asennuskuluissa ja erillisen äpin muodossa tulisi todennäköisesti vielä lisää kuluja / datahikeä Keban kanssa.. valintoja valintoja.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Olihan tuolla paljon ketjussa jo juttua edellisessä postissa askarruttaneista jutuista.

Vielä kyselyjä päällä valmistajalta ja maahantuojalta Huawein inun yhteensopivuudesta ja ylipäätänsä Keban saatavuudesta.

Katsotaanpa siis jääkö Huawein FusionChargerin odottelu kokonaan ja Kebabi seinään vähän aikaisemmin :)
 

Luukku

Vakionaama
Aika mukava on tuo aurinkopaneeleista saatavan sähkön hinta, kun lataa auton ja laskee paljonko esim 6L/100km kuluttavaan autoon pitäisi tankata euroja, jotta pääsee saman matkan.
Itse latasin viime yönä 4h melko halpaa yösähköä (0,13€/kWh sis siirron ja veron) ja nyt päivällä loput 4h paneeleista.
Laskin, että 0,76€/kWh saa paneelien tuottamasta sähköstä näillä bensan hinnoilla (2€/L).
Ihan vahvistetusta Schukosta lataan 10A:lla.
Kun paneeleista tulee riittävästi niin äpistä käynnistän auton latauksen, tämmönen ”karvalakkiautomaatio” taas, mut edullinen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jahas, tänään oli aika ladata auto ja päivä oli mitä parahin siihen. Käppyrä näyttää hyvälle kuvassa mutta tutkaillaampa mitä mieltä verkkoyhtiö on asiasta. Kuinka tarkasti sähkö on saatu käytettyä vai onko lipsahtanut oston puolelle.

1680872846247.png

Elenian AinaLabista näkyy hyvin koska laturi on käyttänyt vain yhtä vaihetta lataamiseen.
1680875014624.png

Sähköyhtiö oli asiasta tälläistä mieltä, positiivinen luku on ostamista yhtiöltä ja negatiivinen myyntiä. Kokonaisuutena taitaa mennä varsin lähelle nollaa. Saattaapi muuten olla että elenian data exportissa ja heidän graafeissa on tunnin heitto.... :hmm:
1680876685857.png

Täytyy seuraavaksi kokeilla tuota asetusta että miten se vaikuttaa. Kuvauksen perusteella voisi vaikuttaa siihen että kuinka agressiivisesti sähköä koitetaan olla ostamatta verkosta.
1680877154222.png
 

oh4hlo

Aktiivinen jäsen
Kiitos kuvankaappauksista. Perässä tullaan eli Wattpilot sekä sähköauto vielä kaupan hyllyllä mutta mielenkiintoinen nähdä näitä asetusmahdollisuuksia, kun Froniuksen kamat täälläkin ja invertteri samaa mallia.
Varsin tarkasti seuraa tuota tuottokäyrää ja hyvä niin.
Salliiko Wattipilotin asetukset niin, että ladataan päivällä mitä taivaalta irtoaa ja loput verkosta vaikka tiettyinä yön tunteina?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Salliiko Wattipilotin asetukset niin, että ladataan päivällä mitä taivaalta irtoaa ja loput verkosta vaikka tiettyinä yön tunteina?
Joo, eco-mode (= lataa aurinkosähköllä) ja next trip-mode (= paljonko sähköä pitää mennä akkuun) samaan aikaan päälle. Tällöin voi määrittää kuinka paljon kWh pitää akkuun mennä tietyyn kellonaikaan mennessä. Latauksen aloituksen ajankohta määräytyy siitä että miten auto ottaa sähköä vastaan ja millainen on sallittu latausteho. Ellei tavoitetta (kWh) saavuteta auringolla niin sitten lataa loput yöllä.
 

oh4hlo

Aktiivinen jäsen
Joo, eco-mode (= lataa aurinkosähköllä) ja next trip-mode (= paljonko sähköä pitää mennä akkuun) samaan aikaan päälle. Tällöin voi määrittää kuinka paljon kWh pitää akkuun mennä tietyyn kellonaikaan mennessä. Latauksen aloituksen ajankohta määräytyy siitä että miten auto ottaa sähköä vastaan ja millainen on sallittu latausteho. Ellei tavoitetta (kWh) saavuteta auringolla niin sitten lataa loput yöllä.
Kyselytunti jatkuu. Ilmestyykö Wattipilot invertterin load management asetteluihin? Saisi valittua, että prio 1. wattipilot ja prio 2 load management I/O? Sillä kyselen, että tiedän saanko hyödynnettyä noita I/O-lähtöjen kuormaohjauksia automaattisesti jos auto ei olekaan piuhan päässä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kyselytunti jatkuu. Ilmestyykö Wattipilot invertterin load management asetteluihin? Saisi valittua, että prio 1. wattipilot ja prio 2 load management I/O? Sillä kyselen, että tiedän saanko hyödynnettyä noita I/O-lähtöjen kuormaohjauksia automaattisesti jos auto ei olekaan piuhan päässä.
Vaikka vähän kaikkea on tullut selattua niin missään ei ole tullut tätä asiaa vastaan.

Tuolta löytyy jotain aiheesta: https://www.fronius.com/~/downloads/Solar Energy/Operating Instructions/42,0426,0435,FI.pdf
Ja tuolta lisää. https://www.fronius.com/~/downloads/Solar Energy/Application Guides/SE_APG_Energy_management_Wattpilot_EN.pdf

Jälkimmäisessä on mainittu että pienet kuormat olisi ok mutta suuret voivat sekoittaa. Mitä tuo sitten oikein tarkoittaakaan. Lähetin kuitenkin fr aspaan kysymyksen että onko niitä mahdollista käyttää rinnakkain. Samalla kysyin että onko Nordpol integraatiota tulossa. Katsotaan mitä sieltä vastatataan.
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
En nyt lukenut koko viestiketjua läpi mutta esim. Teslan API:n kautta voi säätää latausvirtaa 3-vaiheisena 1-16A. (n.1-11kW)
Eli tässä tapauksessa ei tarvita erillistä latauslaitetta vaan virtaa voi säätää esim. HomeAssistantista suoraan.

Olisiko sama mahdollista myös muilla automerkeillä...
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
En nyt lukenut koko viestiketjua läpi mutta esim. Teslan API:n kautta voi säätää latausvirtaa 3-vaiheisena 1-16A. (n.1-11kW)
Eli tässä tapauksessa ei tarvita erillistä latauslaitetta vaan virtaa voi säätää esim. HomeAssistantista suoraan.

Olisiko sama mahdollista myös muilla automerkeillä...
Onnistuu toki, mutta ollakko sitä sitten säätämässä koko ajan, kun ei se auto ymmärrä kuinka paljon katolta irtoaa milläkin hetkellä.
HA on sitten myös ihan oma lukunsa.
 

pamppu

Vakionaama
Mä pitäisin auton apit tämmöisestä poissa. Voihan se auto olla latauksessa vaikka anoppilassa ja härveli tyytyväisenä säätää sen latausta käsittämättä mistään mitään.

Kyllä se tontilla oleva latauslaite on pitää olla ohjauksessa ja ihan sama mikä auto siinä johdossa roikkuu.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kyselytunti jatkuu.
Aikas rupinen vastaus tuolta tuli eikä siitä selviä juuri mitään eikä sitä että onko asiaan tulossa jotain muutosta vai ei. :(

Yes, the issue is that when the IO's and Wattpilot are operating at the same time, the inverter will have controlling issues and does not what he should prioritize.
Of course, you can use the IO's when the car is not connected and so the wattpilot is not operating.

Regardsing Norpol, unfortunatel I have no timeline yet.
 

oh4hlo

Aktiivinen jäsen
Olipas nihkeä vastaus tehtaalta eikä vihjaustakaan fw päivityksestä.
Noh, täytyy tehdä kytkin latauspaikan viereen että ohjaukset käytössä tai ei. Tai toinen keino olisi kysellä tiedot shellyn avulla api-rajapinnasta mutta liekö saatavilla jotain "willingness to charge" bittiä..
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuollaisesta näyttää myös löytyvän 1/3-vaiheen vaihto ja hanskaa jos jonkinmoisia temppuja muutenkin.

cFos Power Brain Wallbox​

 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tuollaisesta näyttää myös löytyvän 1/3-vaiheen vaihto ja hanskaa jos jonkinmoisia temppuja muutenkin.

cFos Power Brain Wallbox​


Ainakin mielenkiintoisen hintainen. Toisaalta en saanut mitään tolkkua millainen olisi täydellinen paketti ja lopullinen hinta, kun oli modbus kilkettä, modbus energiamittaria, tavallista energiamittaria, ohjelmistolisenssiä jne.

Omaan Huawein invertteriin sopiva FusionCharger tuli Saksassa jo myyntiin, mutta energiamittarin kanssa hinta nousee kuluineen noin 1200€. Tuo cFos Power Brain Solar mallina olis karkeesti puolet siitä, mutta pitänee kysellä sieltä tarkemmin mikä on todellinen kustannus täydelle paketille. Toki vielä asennukset päälle.

Sitten sekin kysymys, että toimiiko Nordpoolin hinnoissa vai onko jokin totaalinen aivoja sulattava HA-vääntö edessä ja taas tarvii lisää kilkkeitä…

Taidan edelleenkin odottaa kun pärjää tuolla pienellä 1-vaihelaturillakin toistaiseks. Kukaties saavat jopa tuohon Huawein FusionAppiin pörssiohjauksen. Aika näyttää.
 

-Teme-

Vakionaama
Itsellä ostoslistalla go-e charger jolla todella kattava rajapinta säädöille. Jos haluaa päästä helpolla laittaa kättä 250€ syvemmälle taskuun ja ostaa kaveriksi go-e controllerin, tällöin se huolehtii lataustehosta
 

lmfmis

Vakionaama

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
^^ Oiskohan toi ollu. Harvalla vaan tulee 4,1 kW katolta ylimääräistä.
Itse ainakin keskittynyt kyttäämään noita 1-3-vaihelatauksen välillä vaihtavia.
Toisaalta alkanut pohtimaan onko tarve tuolle 11kW laturille jos 1-vaiheisella saa sen 7,4 kW.

Pitääpä lukea Benyn käyttöohje miten osaa säätää tuota latausta.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
^^ Juu, mutta tarkoitin miten osaa ohjata tuotantoa akkuun, onko portaittain säätö vai joko 4,1 kW tai 1,35 kW (vai mitkä ne rajat tarkalleen olivatkaan...) ja ottaa aina puuttuvan osan verkosta, eli omalla kohdalla aurinkosähköä osaisi hyödyntää useimmiten vain tuon 1,35 - vai säätyykö 1-vaiheella portaittain kuten Fronius.
Toisaalta meni taas vähän vihkoon tuo ajatus tuosta 1-vaiheisesta, koska ei tuolla 3x25A sulakkeella tainnut saada kuin sen 3,6 kW tehoa eikä järkeä maksaa ekstraa niistä muuntavista latureista, kun oma auto ottaa sen 3-vaihetta ja 11kW AC.
EDIT:
Niin ja tuo ei tainnut osata vaihtaa edes eli mahtaako ladata koskaan aurinkosähköllä, koska ei tule sitä 4,1 kW.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Kyllä mielestäni 11kW kannattaa lataukseen suunnitella vaikka katolta ei tulisi kun yhden vaiheen lautaukseen. Samalla 11kW lataus antaa mahdollisuuden Marras-Maaliskuun ajaksi ladata vaikka vuorokauden kahdella edullisimmalla tunnilla 22kW akkuun kuin liruttaa pikkuhiljaa myös läpi korkeampien energian tuntihintojen
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
^^ Juu, mutta tarkoitin miten osaa ohjata tuotantoa akkuun, onko portaittain säätö vai joko 4,1 kW tai 1,35 kW (vai mitkä ne rajat tarkalleen olivatkaan...) ja ottaa aina puuttuvan osan verkosta, eli omalla kohdalla aurinkosähköä osaisi hyödyntää useimmiten vain tuon 1,35 - vai säätyykö 1-vaiheella portaittain kuten Fronius.
Toisaalta meni taas vähän vihkoon tuo ajatus tuosta 1-vaiheisesta, koska ei tuolla 3x25A sulakkeella tainnut saada kuin sen 3,6 kW tehoa eikä järkeä maksaa ekstraa niistä muuntavista latureista, kun oma auto ottaa sen 3-vaihetta ja 11kW AC.
EDIT:
Niin ja tuo ei tainnut osata vaihtaa edes eli mahtaako ladata koskaan aurinkosähköllä, koska ei tule sitä 4,1 kW.
Kyllä sillä 7,2kw laturilla 3x25A liittymällä voi ladata 5,7kW teholla, jos vaan saa liittymän muun sähkönkulutuksen kokonaan pois siltä yhdeltä vaiheelta.

Tosin mitään iloahan tuosta ei ole jos autossa itsessään on 11kW tai 7,2kw laturi, joka ei osaa ottaa yhdestä vaiheesta tuota 7,2kw tehoa.

Aika harva sähköauto osaa ladata yhdesta vaiheesta tuota 3,7kw suuremmalla teholla.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Jepp, 11kW tulee.
Pitänee odottaa et saa kassan kuntoon tota Huaweitä varten ni on sitte yhden äpin kautta aurinko, energiamittaus ja lataus.

Millasia hintoja on asennus maksanut?
Mulle on höpisty jostain 500-600€ työstä. Tuntuu jotenkin ylihintaiselta.
Harkitsen et pilkkois projektin pätkiin ja asennuttaa eka energiamittarin ja kaapelit valmiiks ja sitte myöhemmin latausasema paikalleen.
 

Luukku

Vakionaama
Millasia hintoja on asennus maksanut?
Mulle on höpisty jostain 500-600€ työstä. Tuntuu jotenkin ylihintaiselta.
Omasta asennuksesta ei ole laskua vielä tullut, mutta jos tuolla jonkun voimala kytkettiin 170€ niin ei luulis tunnin työstä enempää joutuvan maksamaan? A-vikavirta kuulemma aika kohtuuhintainen ja johdonsuojat. 500-600€ on ilpin asennuksen hinta yleensä.
 

Antero80

Vakionaama
A-vikavirta kuulemma aika kohtuuhintainen ja johdonsuojat
Nuo on kyllä arvokkaita, meilläkin sähkäri ihmetteli hintoja:
Yhdistelmäsuoja Eaton C4x32/30mA oli 118€ :O
Johdonsuoja-autom.GE C 3x32A 32€

Nämä 2/2022, toivottavasti buumi on hieman laantunut ja hinnat järjevämpiä..
 

fraatti

Hyperaktiivi
Wattpilotiinkin tuli uusin firmware ja nordpool pörssiohjattu lataus.
Tämähän tuli kuin tilauksesta, vain viikko sen jälkeen kun itsellä alkoi pörssisähkö-sopimus. Nyt pääsee lipastamaan halvat tunnit jos/kun joutuu lataamaan muulloin kuin auringonpaisteella.:hattu:

Tosin, onkohan tuossa mitään muutakuin yksi hintaraja?

Sinällään odotinkin tämän pian tulevan koska go-e Chargeriin tuo oli jo tullut.

1690147148337.png


Tuollaisia asetuksia tuonne näyttää tulleen. Päivittyyköhän hintaraja itsekseen?
1690148002690.png
 

Ton1A

Vakionaama
Aika monessa latausasemassa on nykyään sisäänrakennettuna DC-vikavirtasuojaus, jolloin tuota erillistä B-tyypin vikavirtasuojaa ei tarvita. myEnergi zappi on kova sana...
 

roots

Hyperaktiivi
Aika monessa latausasemassa on nykyään sisäänrakennettuna DC-vikavirtasuojaus, jolloin tuota erillistä B-tyypin vikavirtasuojaa ei tarvita. myEnergi zappi on kova sana...
Onko zapissa joku ModbusTCP suoraan jolla voi lukea reaaliaikaisesti verkkoon menevää tehoa ja energiaa?
 

sundanic

Aktiivinen jäsen
Tämähän tuli kuin tilauksesta, vain viikko sen jälkeen kun itsellä alkoi pörssisähkö-sopimus. Nyt pääsee lipastamaan halvat tunnit jos/kun joutuu lataamaan muulloin kuin auringonpaisteella.:hattu:

Tosin, onkohan tuossa mitään muutakuin yksi hintaraja?

Sinällään odotinkin tämän pian tulevan koska go-e Chargeriin tuo oli jo tullut.

katso liitettä 87673

Tuollaisia asetuksia tuonne näyttää tulleen. Päivittyyköhän hintaraja itsekseen?
katso liitettä 87675
Eikös siinä laiteta senttihinta/kWh jonka alle mennessä alka latamaan. "EKO-hintaraja"
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eikös siinä laiteta senttihinta/kWh jonka alle mennessä alka latamaan. "EKO-hintaraja"
Niin tuo taitaa olla. Eko-tilassa ladataan aurinkosähkön ylijäämällä ja jos ps hinta on alle asetetun hintarajan. Taidan laittaa tuon negatiiviseksi koska tuolle ei oikein ole käyttöä muuten.

Next trip-tilassa taidetaan sitten ladata haluttu kWh määrä tiettyyn kellonaikaan mennessä ja pörssisähköasetus poimii sieltä edullisimmat tunnit latausta varten?
 
Back
Ylös Bottom