Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
isällä vastaava takkaa jäähyttämässä. Ei kestä, vähintään kerran vuoteen piti ostaa uus. Nyt isoja "pc-tuulettimia" pariHeh.. Tein modifikaation, jolla alakertaan puhalletaan kokoajan maksimilla.![]()
Ei ole asentaja ehtinyt paikalle, mutta ongelmakaan ei ole noiden kahden jälkeen ilmennyt. Kovemmilla pakkasilla toimi hienosti ja lämpöä riitti.@sam_winter saitko pumpun kuntoon? Kokemuksia laitteesta?
@sam_winter saitko pumpun kuntoon? Kokemuksia laitteesta?
Muiltakin olisi mukava kuulla kommentteja (@punppu_noviisi @Legis) olisi mukava lukea risuja ja ruusuja. Nyt on ainakin päässeet pumput testiin.

Minua kiinnostaa myös data (otot ja tuotot) väliltä -20C° ja - 30C°. Viime talvi oli hyvä tiedonkeruuta varten, mutta onko kukaan mitannut ja kerännyt dataa?Kyllä se vähän suhahtelee. Saako Perfera N 40:stä jollain konstilla tarkempaa dataa? Onectasta näkyy ottoteho 2 h jaksoissa mutta ei siitä saa hetkellistä ottotehoa yms. tietoa. Näkyy Appstoressa olevan Daikin Online Controller-niminen sovellus, saisinkohan sieltä lisädataa jos tuon onnistuisi asentamaan?
Tällaisen listan sain Daikinilta:
Ilppi napsahti lämmitykselle. Ja tuli huomattua, että tuo ko. toiminto ei toimi lämmitystilassa. Kyllä harmittaa. Olisi pitänyt hankkia pumppu jossa olisi ollut oikea takkatoiminto. Naurettavaa kyllä, että laittessa on auto tila jonka pitäisi säätää nopeudet automaattisesti ja sitten manuaalinen tila, jossa ei olisi automatiikkaa. Nyt se manuaalinen on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska sekin on automaatti.katso liitettä 98508
Tuolla saa ainakin viilennyskäytössä sisäyksikön jatkamaan puhaltelua vaikka ulkoyksikkö idlailee.
Hmm.. toivottavasti toimisi myös lämmityskäytössä -> takkatoiminto.
Itsellä siis Comfora jossa ei ole takkatoimintoa.
Ihan samaa olen ihmetellyt. Miksi itse ei voi valita puhallusnopeutta 1-5 vaan laite alkaa manuaalillakin päättelemään omiaanIlppi napsahti lämmitykselle. Ja tuli huomattua, että tuo ko. toiminto ei toimi lämmitystilassa. Kyllä harmittaa. Olisi pitänyt hankkia pumppu jossa olisi ollut oikea takkatoiminto. Naurettavaa kyllä, että laittessa on auto tila jonka pitäisi säätää nopeudet automaattisesti ja sitten manuaalinen tila, jossa ei olisi automatiikkaa. Nyt se manuaalinen on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska sekin on automaatti.
Onko ottotehossa tai tuoton minimissä eroja eri mallien välillä?100 neliötä lämmitettävää 2001 okt yhdessä tasossa. Perfera 30N tarjoaa asennusliikkeen, mutta 40N houkuttaisi hiljaisemman äänen puolesta. Sisäyksikkö on kuitenkin olkkarissa. Vaihtoehtona olis ilmeisesti vielä Stylish 30N, jonka mekkala speksien mukaan jostain noiden välistä, kun kun puhallettu ilmamäärä pidetään vakiona. Onko tuosta isosta Perferasta jotain haittaa näin pienessä kämpässä? Olisko järkevämpää ottaa vaikka tuo Stylish?
Jostain foorumilta luin, että molemmat pyörisi samalla 2xx W minimiottoteholla, jolla isompi tuottaisi hiukan enemmän lämpöä. Tiedä sitten tiesikö kirjoittaja asiansa. Tänään kävi eräs asentaja kertomassa, ettei näiden pumppujen äänessä ole eroa. Hän kun vertaili puhallusasetusta, ei siirrettyä ilmamäärää. Sama kaveri kertoi myös, että Nepura malleissa saa takkatilalla puhallusnopeuden lukittua kuten Toshibassa. Käyttäjäkokemukset lie ee toisia. Ota näistä sitten selvää.Onko ottotehossa tai tuoton minimissä eroja eri mallien välillä?
Ei takkatilalla saa puhallusnopeutta lukittua eikä taida saada millään muullakaan. Kun lämpötilan asetusarvo lähestyy niin puhallus alkaa pienenemään vaikka olisi manuaalilla 4/5. Tarveohjauskin näkyy vaikuttavan puhallusnopeuteen. Todella ärsyttävä ominaisuus! Talon perukoillekin pitäisi lämpöä saada kuten Mitsulla jossa puhallus pysyi asetetussa. Takkatila pitää yllä edes jonkinlaisen puhalluksen.Jostain foorumilta luin, että molemmat pyörisi samalla 2xx W minimiottoteholla, jolla isompi tuottaisi hiukan enemmän lämpöä. Tiedä sitten tiesikö kirjoittaja asiansa. Tänään kävi eräs asentaja kertomassa, ettei näiden pumppujen äänessä ole eroa. Hän kun vertaili puhallusasetusta, ei siirrettyä ilmamäärää. Sama kaveri kertoi myös, että Nepura malleissa saa takkatilalla puhallusnopeuden lukittua kuten Toshibassa. Käyttäjäkokemukset lie ee toisia. Ota näistä sitten selvää.
Kotiautomaatiolla ohjaus, että vaihtaa pumpun moodin puhallukselle, kun huoneessa riittävästi lämpöä esim takan lämmityksestä johtuen. Takan lähelle RuuviTag tai vastaava jota HA haistelee ja säätää sen ja huonelämmön mukaan.Ei takkatilalla saa puhallusnopeutta lukittua eikä taida saada millään muullakaan. Kun lämpötilan asetusarvo lähestyy niin puhallus alkaa pienenemään vaikka olisi manuaalilla 4/5. Tarveohjauskin näkyy vaikuttavan puhallusnopeuteen. Todella ärsyttävä ominaisuus! Talon perukoillekin pitäisi lämpöä saada kuten Mitsulla jossa puhallus pysyi asetetussa. Takkatila pitää yllä edes jonkinlaisen puhalluksen.
Olen miettinyt samaa. Ainoa, että vaikuttaa varmaan taas hyötysuhteisiin, kun se moodinvaihto aina taitaa resetoida noi kompuran asetukset. Tulee varmaan paljon startti ja stoppisyklejä.Kotiautomaatiolla ohjaus, että vaihtaa pumpun moodin puhallukselle, kun huoneessa riittävästi lämpöä esim takan lämmityksestä johtuen. Takan lähelle RuuviTag tai vastaava jota HA haistelee ja säätää sen ja huonelämmön mukaan.
Olisi ihan mielenkiintoista nähdä loggauksia ottotehosta kun tulisija tarjoaa ylimääräistä lämpöä ja puhallusta aletaan himmaamaan. Epäilen, että kompura on aika nopeasti pois päältä ja pelkkä sisäyksikön puhallin käy. Ts. aika sama, vaihtaako puhallukselle/puhallukselta vai tekeekö ilppi jotain oman logiikkansa perusteella. Todennäköisemmin kotiautomaatioratkaisu veivaa kompuraa harvemmin jos tulisijalta tulee tasaisesti lämpöä.Olen miettinyt samaa. Ainoa, että vaikuttaa varmaan taas hyötysuhteisiin, kun se moodinvaihto aina taitaa resetoida noi kompuran asetukset. Tulee varmaan paljon startti ja stoppisyklejä.
No minun tapauksessani ei olekkaan kyse tulisijasta, vaan hankalasta asennuspaikasta. Eli ilma jää seisomaan yhteenpaikkaan, kun ILP ei puhalla tarpeeksi kovaa sitä eteenpäin. Lämmitän siis pientä tilaa vain ja muu talo on kylmänä (karrikoidusti).Olisi ihan mielenkiintoista nähdä loggauksia ottotehosta kun tulisija tarjoaa ylimääräistä lämpöä ja puhallusta aletaan himmaamaan. Epäilen, että kompura on aika nopeasti pois päältä ja pelkkä sisäyksikön puhallin käy. Ts. aika sama, vaihtaako puhallukselle/puhallukselta vai tekeekö ilppi jotain oman logiikkansa perusteella. Todennäköisemmin kotiautomaatioratkaisu veivaa kompuraa harvemmin jos tulisijalta tulee tasaisesti lämpöä.
Tuossa tilanteessa kompura menee on-offia ihan samalla lailla kuin kotiautomaatiolla puhalluksen kanssa veivatessa. Itsellä on aika lailla sama tilanne, mutta pakkasilla riittävän alhainen tarveohjaus-% (luokkaa 40-60%) pitää kompuran päällä paljon pidempään kun ryntäilyä ei tapahdu ja puhallus on aika tasaiseen korvakuulolta arvioiden teholla 2 tai 3. Perimmäisessä makkarissa on Ruuvitag ja sen perusteella ilpin aktivoituessa lämpö alkaa siirtyä sinne asti vaikka puhku ei käy asetetulla nelostasolla.No minun tapauksessani ei olekkaan kyse tulisijasta, vaan hankalasta asennuspaikasta. Eli ilma jää seisomaan yhteenpaikkaan, kun ILP ei puhalla tarpeeksi kovaa sitä eteenpäin. Lämmitän siis pientä tilaa vain ja muu talo on kylmänä (karrikoidusti).
Ikivanhan hitachin pumpun kanssa ei ollut mitään ongelmaa, kun sen laittoi vaan puhaltamaan maximeita kokoajan.
Tarveohjauksesta ja Nepurasta kysymys: onko tuossa yhtä typerä logiikka, kuin vanhemmissa Daikineissa, joissa esimerkiksi 95% tarveohjaus rajoittaa ottotehon n. 700 W:n, joka on karkeasti alle kolmasosa maksimista?Tuossa tilanteessa kompura menee on-offia ihan samalla lailla kuin kotiautomaatiolla puhalluksen kanssa veivatessa. Itsellä on aika lailla sama tilanne, mutta pakkasilla riittävän alhainen tarveohjaus-% (luokkaa 40-60%) pitää kompuran päällä paljon pidempään kun ryntäilyä ei tapahdu ja puhallus on aika tasaiseen korvakuulolta arvioiden teholla 2 tai 3. Perimmäisessä makkarissa on Ruuvitag ja sen perusteella ilpin aktivoituessa lämpö alkaa siirtyä sinne asti vaikka puhku ei käy asetetulla nelostasolla.
Mä taasen luulen, että Daikinin insinööreille on käynyt käpy tarveohjauksen suhteen ja laskeneet rajoituksen nimellistehon minimin suhteen. 0,9kW * 0,95 = 0,855kW ja esim 0,9kW * 0,4 = 0,36kW.Itsellä on vanha P40, mutta oletan että näissä on sama softa ja samat kummallisuudet. Daikin ei ole tainnut koskaan avata tarveohjauksen periaatetta muuten kuin että automaattiasetus käyttää edellisen päivän tietoja tehdäkseen säätöjä. Siitä olen vetänyt johtopäätöksen, että prosenttirajoituksetkin ovat suhteutettuna johonkin aiempaan dataan. Muutenkin toiminto on tarkoitettu säästämään sähkössä, täällä vaan on keksitty käyttää sitä rauhoittamaan pumpun toimintaaTäysin avoimessa tilassa ajelisin ainakin itse ilman tarveohjausta.
| Lämmitys | Min./nim./maks. | kW | 0,9/4,0/8,8 |
Näin kävi täällä kaikkien mahdollisten kokeilujen jälkeenTäysin avoimessa tilassa ajelisin ainakin itse ilman tarveohjausta.

Minä ainakin kysyisin asennuliikkeeltä että miksi näin tehtiin. Eivät sitä varmaan ala hevillä vaihtamaan mutta kompensaatioksi voisi vaikka vaatia ilmaisen sisäpesun tms. palvelun.Huomasin vajaan viikon käytön jälkeen (Perfera N 30), ettei minun sisäyksikkö ole välttämättä se kuin sen kuuluisi olla, eli esitteissäkin mainittu FTXTM-S. En olisi varmaan edes huomannut jos sisäyksikön näyttö ei olisi muuttunut noin radikaalisti, nyt seinään asennetussa FTXTM-A (Perfera H?) yksikössä on vain tuo daikin eye merkkivalo, joka muuttaa väriään. Tuossa uudemmassa (oletus) sisäyksikössä on signaalin vastaanotin käyttöliittymää varten, toiminnan merkkivalo, ajastimen merkkivalo, intelligent Eye -merkkivalo ja ON/OFF-painike.
Jos pelkkiä numeroita vertailee, niin eihän noissa ole juurikaan eroja. Pieni koko / painoero uudemman hyväksi.
Onko tässä nyt käynyt niin, että asennusliike on "säästänyt" ja tilannut vanhemman sisäyksikön![]()
Komento takaisin, kysyin suoraan Daikinilta asiasta. Eli omassa tapauksessa FTXTM-A on uudempi versio kuin FTXTM-S.Huomasin vajaan viikon käytön jälkeen (Perfera N 30), ettei minun sisäyksikkö ole välttämättä se kuin sen kuuluisi olla, eli esitteissäkin mainittu FTXTM-S. En olisi varmaan edes huomannut jos sisäyksikön näyttö ei olisi muuttunut noin radikaalisti, nyt seinään asennetussa FTXTM-A (Perfera H?) yksikössä on vain tuo daikin eye merkkivalo, joka muuttaa väriään. Tuossa uudemmassa (oletus) sisäyksikössä on signaalin vastaanotin käyttöliittymää varten, toiminnan merkkivalo, ajastimen merkkivalo, intelligent Eye -merkkivalo ja ON/OFF-painike.
Jos pelkkiä numeroita vertailee, niin eihän noissa ole juurikaan eroja. Pieni koko / painoero uudemman hyväksi.
Onko tässä nyt käynyt niin, että asennusliike on "säästänyt" ja tilannut vanhemman sisäyksikön![]()