Daikin Perfera 30 ja 40

Pumppi

Jäsen
Mikähän lie tuli Perfera 40 H:lle, kun tähän saakka hyvin toiminut tarveohjaus lopetti yllättäen toimintansa arviolta eilisen aikana. Onectasta tuon säätäminen ei rajoita tehoja millään tavalla. Pumppu on Shellyn perässä, joten näen kulutuksen reaaliajassa. Olen kokeillut käyttää virrat poissa sulakkeen kautta, mutta ei vaan ala toimimaan. Myös Onecta on asennettu kertaalleen uusiksi.

puuteknikko

Vakionaama
Mikähän lie tuli Perfera 40 H:lle, kun tähän saakka hyvin toiminut tarveohjaus lopetti yllättäen toimintansa arviolta eilisen aikana. Onectasta tuon säätäminen ei rajoita tehoja millään tavalla. Pumppu on Shellyn perässä, joten näen kulutuksen reaaliajassa. Olen kokeillut käyttää virrat poissa sulakkeen kautta, mutta ei vaan ala toimimaan. Myös Onecta on asennettu kertaalleen uusiksi.
Itse korjasin tuollaisen jumitilan laittamalla tarveohjauksen pois päältä ja sitten vähän ajan päästä takaisin. Nykyään onkin ajastettu tarveohjaus ja se käy viiden minuutin ajan poissa päältä keskellä yötä.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Itse korjasin tuollaisen jumitilan laittamalla tarveohjauksen pois päältä ja sitten vähän ajan päästä takaisin. Nykyään onkin ajastettu tarveohjaus ja se käy viiden minuutin ajan poissa päältä keskellä yötä.
Ihan mielenkiinnosta tutkin tuotan onectan ajastusta ja en löytänyt mahdollisuutta ajastaa tarveohjausta.

Luukku

Vakionaama

Liitteet

• IMG_4498.png
    IMG_4498.png
    282,5 KB · Katsottu: 64

Pumppi

Jäsen
Ei tunnu tuo tarveohjaus nyt korjaantuvan vaikkka päällään seisoisi. Pitänee tarkkailla tilannetta ja vian jatkuessa keksiä mitä tahoa asialla lähtisi lähestymään.

eepinis88

Aktiivinen jäsen
Ootteko tehnyt 2-3 vuoden välein Ilmalämpöpumpun puhdistushuoltoa?

Meillä meidän asentaja firma tarjosi huoltoa hintaan 399 täällä pk-seudulla. Aika suolainen hinta kyllä mielestäni.

Premium Puhdistushuollon sisältö:
Sisäyksikön huolto:
- suodattimien pesu
- kennon syväpuhdistus
- imurointi
- liuotinpesu
- puhallinrummun irroitus ja pesu
- kondenssikaukalon puhdistus
- kondenssiveden poiston tarkastus
Ulkoyksikön huolto
- kylmäaineiden tarkastus
- kylmäpiirin painemittaus
- mahdollisten vuotojen tarkastus - irtoroskan puhdistaminen
Yleiskunnon tarkastus
- läpiviennit
- kourut
- puhallinmoottoreiden laakerit
- vapaanpään laakerit (tarvittaessa rasvaus) - alustakumit
- laiteturvallisuus silmämääräisesti
Säätöjen tarkastus Sisältää pesuaineet

Sampo22

Jäsen
Joku oli tällä palstalla laskeskellut että mistä luvusta tuo tarveohjaus% on laskettu. Ei ainakaan maksimiottotehosta? Olen nyt pitänyt näillä +10 asteen keleillä asetukset; lämpötila 22 astetta, puhallus man 3 (=maksimi) ja tarveohjaus 40 %. Onectan mukaan kulutus ollut 200 W/h useamman vuorokauden ajan, puhaltelee koko ajan 29-31 asteista ilmaa.

repomies

Hyperaktiivi
Joku oli tällä palstalla laskeskellut että mistä luvusta tuo tarveohjaus% on laskettu. Ei ainakaan maksimiottotehosta? Olen nyt pitänyt näillä +10 asteen keleillä asetukset; lämpötila 22 astetta, puhallus man 3 (=maksimi) ja tarveohjaus 40 %. Onectan mukaan kulutus ollut 200 W/h useamman vuorokauden ajan, puhaltelee koko ajan 29-31 asteista ilmaa.
Eikö tuo ole kohtuullisen helppo selvittää.

Laita loggeri loggaamaan ottotehoa. Rykäise lämpötilapyynti +30C ja maksimipuhallus johonkin alaviistoon mutta ei aivan suoraan alaspäin, ei tarveohjausta. Katso logista, mikä oli ottotehon maksimi.

Sitten jäähdytä kämppä takas lähtötilanteeseen. Toista testi tarveohjaus 40% asetuksella. Mikä oli maksimi ottoteho jälkimmäisessä rykäisyssä verrattuna ensimmäiseen? Laske prosentti. Veikkaan että noin 40%.

puuteknikko

Vakionaama
Eikö tuo ole kohtuullisen helppo selvittää.

Laita loggeri loggaamaan ottotehoa. Rykäise lämpötilapyynti +30C ja maksimipuhallus johonkin alaviistoon mutta ei aivan suoraan alaspäin, ei tarveohjausta. Katso logista, mikä oli ottotehon maksimi.

Sitten jäähdytä kämppä takas lähtötilanteeseen. Toista testi tarveohjaus 40% asetuksella. Mikä oli maksimi ottoteho jälkimmäisessä rykäisyssä verrattuna ensimmäiseen? Laske prosentti. Veikkaan että noin 40%.
Ei toimi noin. Tarveohjauksen 100% on tosiaan kylmiin olosuhteisiin ajatellen turhan alhainen lukema, kuten tässä(?) ketjussa aiemmin on todettu. 40% ajelee minimiottoteholla, vähän alle 300 wattia.

Sampo22

Jäsen
Ei toimi noin. Tarveohjauksen 100% on tosiaan kylmiin olosuhteisiin ajatellen turhan alhainen lukema, kuten tässä(?) ketjussa aiemmin on todettu. 40% ajelee minimiottoteholla, vähän alle 300 wattia.
Olen ymmärtänyt että Perfera 40 ottaa maksimissaan n. 2200 W eli @Repomiehen testi 1. Tosiaan tuolla 40 % tarveohjauksella ottoteho menee alle 300 watin

repomies

Hyperaktiivi
Katsotteko nyt daikinin itse ilmoittamia lukuja vai ihan mitattua sähkötehoa? Meinaan vaan että piskuinen perfera cool 25 kiskaisee hetkellisesti yli 700W tarveohjauksella 40%.

repomies

Hyperaktiivi
Huomenna on sähkö sen verta halpaa, että voin ajella pöndellä parit lämmitysrykäisyt. Huone on pieni ja ovi kiinni, eikä kelikään ole kylmä, joten testi jää väkisinkin lyhyeksi. Mutta siitä saa kyllä ottotehot esiin.

puuteknikko

Vakionaama
Katsotteko nyt daikinin itse ilmoittamia lukuja vai ihan mitattua sähkötehoa? Meinaan vaan että piskuinen perfera cool 25 kiskaisee hetkellisesti yli 700W tarveohjauksella 40%.
Itselläni on Shellyn plugi käytössä. Ihan lämmityksen alkuun on hetkellinen piikki kun kompura starttaa, mutta menee nopeasti alle 300 watin. 60%:lla ottaa alle 400 wattia, olen nyt tänä syksynä pitänyt sitä käytössä.

Luukku

Vakionaama
Itse en selvittelisi mitään vaan olisin tyytyväinen laitteeseen jonka suunnittelussa on käytetty aivoja
Tuohon on helppo yhtyä. Tasaisesti puhkuu. Synergin pörssisähköaohjaus hieman käyrää muuttaa. Tosin kyllä nuo tarveohjaus prosentit täälläkin kiinnostelee, olis niiden "logiikka" mielenkiintoista tietää.

Liitteet

• IMG_4549.jpeg
    IMG_4549.jpeg
    65,4 KB · Katsottu: 17

Sampo22

Jäsen
Tarveohjauksen olen mielestäni aiemmin selvittänytkin.
Olikos se jotenkin niin että tarveohjauksen prosentit lasketaan minimi nimellistehosta 900 W eli esim. 50 % tarveohjauksella ottaa 450 W ja 100 %:lla tuo 900 W?
Kyllä tuo tarveohjaus on hyvä ominaisuus mutta olis se mukava tietää miten se on ajateltu toimivan. Täytyy kokeilla sitä automaatilla toimiiko laite yhtä tasaisesti kuin lukitulla prosentilla, vaatii ilmeisesti muutaman päivän ajojakson olla räpläämättä muita säätöjä. Tietysti kohta aleneva ulkolämpötila vaikuttanee asiaan.

repomies

Hyperaktiivi
Omassa Perfera Coolissa tarveohjaus ei tunnu toimivan.

Kone starttailee horroksesta IVO-buutin jälkeen aika verkkaisesti, jurnuttaen noin 10-asteisessa huoneessa ensin 10minuuttia 140-160W teholla. Ihan alussa on tosin joku piikki 450W hoodeille. Ottoteho nousee hieman sisäyksikön lämpötilan funktiona (koska paineet nousee). Sitten alkaa 2 minuutin välein tapahtuvat n. 200W tehojen nostot. Näillä mentiin kilowatin alueelle ja sitten tavoitelämpötila jo häämöttikin. Nostin vielä vähän myöhemmin pyynnin 31C asti mutta en saanut loggeriin yli kilowatin tehoa taas, voi olla vikaa tietysti loggauksessakin.

Mutta 40% ja 1kW ei kuulosta siltä, että tehoja juuri rajoiteltaisiin. Tuo on kuitenkin pienitehoisimpia Daikineja, mitä nyt ylipäätään on. Yritin renkkailla tarveohjausta pois päältä ja takas päälle, mutta eipä vaikutusta.

Tumi

Jäsen
Olikos se jotenkin niin että tarveohjauksen prosentit lasketaan minimi nimellistehosta 900 W eli esim. 50 % tarveohjauksella ottaa 450 W ja 100 %:lla tuo 900 W?
Kyllä tuo tarveohjaus on hyvä ominaisuus mutta olis se mukava tietää miten se on ajateltu toimivan. Täytyy kokeilla sitä automaatilla toimiiko laite yhtä tasaisesti kuin lukitulla prosentilla, vaatii ilmeisesti muutaman päivän ajojakson olla räpläämättä muita säätöjä. Tietysti kohta aleneva ulkolämpötila vaikuttanee asiaan.
Täällä on nyt reilu 2 vrk ollut uusi laite automaattisella tarveohjauksella ja katkoilee edelleen jatkuvasti. Mittaamatta sanoisin, että pystyisi kyllä tyrkkäämään viileämpää lämmitysilmaa. Josko sille vielä hetkisen antaa armonaikaa, ennen kuin laittaa manuaalille.

Edit.
10 min katkolla ja välissä 5 min puhallus 35-asteista ilmaa kakkosteholla. Ei luulis kovin kummosta softanpätkää vaativan, että kun tätä on joitakin tunteja jatkunut, niin tiputtais tehot pienemmälle.

Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Tänään tarveohjaus on paremmalla päällä, ja käskyjä tuntuu menevän perille niin että vaikutustakin näkyy.

Tarveohjaus 40%: Perfera cool ottoteho pyörii tyypillisesti välillä 140-160W riippuen huonelämpötilasta ja ulkolämpötilasta, pyynti +31C jota ei saavuteta.

Tarveohjaus 75%: ottoteho n. 280W, pyyntilämpötilaa 31C tuskin saavutettaisiin

Tarveohjaus 95%: ottoteho n. 415W, pyyntilämpötilan 31C saavuttaminen ottaisi niin kauan etten jaksanut odotella

Tarveohjaus 100%: ottoteho nousee verkkaisesti, paras mitä olen saanut mittariin on 1200W. Siinä kohtaa liian lämmintä ilmaa kiertää takas sisäyksikölle ja kone himmaa tehoja.

Nollakelien ympäristön räntäkeleillä sitten viimeiset testit, josko tuon saisi ottamaan vähän enemmän tehoja.

Tumi

Jäsen
Minkälainen sijoituspaikka? Eteinen, kapea käytävä?
Olkkarissa puhaltaa avoimessa tilassa ja vieläpä kohti käytävää. Lämmöt pysyi kyllä parin kymmenyksen tarkkuudella 22 asteessa, kun ulkolämpötila seilas 5 ja 10 välillä. Tänään kun on ollut 0...5 astetta, niin kämpässä lämpö tippunut 20 asteeseen. Myös pumpun imuilma-anturin lämpötilatieto tippunut samat kaksi astetta ja silti SY puhalteli haaleeta ykkösteholla. Kakkosteholle oli asetettu eli se oli maksimi, joka riittää kyllä levittämään ilmaa. Ei nyt oikein toistaiseksi vakuuta.

Sampo22

Jäsen
Olkkarissa puhaltaa avoimessa tilassa ja vieläpä kohti käytävää. Lämmöt pysyi kyllä parin kymmenyksen tarkkuudella 22 asteessa, kun ulkolämpötila seilas 5 ja 10 välillä. Tänään kun on ollut 0...5 astetta, niin kämpässä lämpö tippunut 20 asteeseen. Myös pumpun imuilma-anturin lämpötilatieto tippunut samat kaksi astetta ja silti SY puhalteli haaleeta ykkösteholla. Kakkosteholle oli asetettu eli se oli maksimi, joka riittää kyllä levittämään ilmaa. Ei nyt oikein toistaiseksi vakuuta.
Mulla oli tarveohjaus automaatilla vuorokauden ajan ja asunnon lämpötila tippui samalla tavalla 22->20 asteeseen kun ulkolämpötila laski kuten edellä. Nyt tarveohjaus on man 60%, puhallus man 3 ja puhaltaa tasaisesti 30-32 asteista. Asetus sekä asunnon lämpötila pysyy hyvin 22 asteessa, ulkona +2 astetta.

repomies

Hyperaktiivi
^Kannattaa huomioida nuo minun ja muidenkin mittaukset tarveohjauksesta. Eroa 40% ja 60% väliltä ei välttämättä löydy lainkaan. Helposti havaittava ja mitattava tehojen nousu ihan minimistä näkyy lähinnä 95% asetuksella, ja siinäkin ollaan todella kaukana maksimiottotehosta. Omassa koneessa 95% tarveohjaus on tosiasiassa alle kolmasosa pumpun todellisesta maksimiottotehosta.

Tänään testasin vähän viileämmässä kelissä ilman tarveohjausta. Kone kiskoi tehot tällä kertaa aika nopeasti hieman kilowatin päälle, kun huoneessa oli 9C. Siitä lähti sitten tasainen paineiden ja lämpötilan nosto päättyen aika ankeaan 1375W ottotehoon, jossa kohtaa tehot alkoivat pudota. Mitään hyppäyksiä ei tehossa ollut, eli kierroksia ei herunut lisää kompuraan. No, ei tuo ole lämmitykseen tarkoitettu, etenkään 20-sarjaisella sisäyksiköllä varustettuna.

Täytyy yrittää vielä tarveohjaus 100% asetuksella samaa temppua, jahka keli ja sähkön hinta ovat taas otolliset.

Sampo22

Jäsen
^Kannattaa huomioida nuo minun ja muidenkin mittaukset tarveohjauksesta. Eroa 40% ja 60% väliltä ei välttämättä löydy lainkaan. Helposti havaittava ja mitattava tehojen nousu ihan minimistä näkyy lähinnä 95% asetuksella, ja siinäkin ollaan todella kaukana maksimiottotehosta. Omassa koneessa 95% tarveohjaus on tosiasiassa alle kolmasosa pumpun todellisesta maksimiottotehosta.

Tänään testasin vähän viileämmässä kelissä ilman tarveohjausta. Kone kiskoi tehot tällä kertaa aika nopeasti hieman kilowatin päälle, kun huoneessa oli 9C. Siitä lähti sitten tasainen paineiden ja lämpötilan nosto päättyen aika ankeaan 1375W ottotehoon, jossa kohtaa tehot alkoivat pudota. Mitään hyppäyksiä ei tehossa ollut, eli kierroksia ei herunut lisää kompuraan. No, ei tuo ole lämmitykseen tarkoitettu, etenkään 20-sarjaisella sisäyksiköllä varustettuna.

Täytyy yrittää vielä tarveohjaus 100% asetuksella samaa temppua, jahka keli ja sähkön hinta ovat taas otolliset.
En tiedä tarkkaan noista tehomuutoksista kun olen vain Onectan varassa mutta kun tänä aamuna pudotin tarveohjauksen 60->40 % niin Ruuvi-anturin mukaan SY ulospuhallus putosi yli 5 astetta 34,5-> 29,2 asteeseen joka on kyllä mielestäni ”helposti havaittava”.

Liitteet

• IMG_2771.png
    IMG_2771.png
    156,5 KB · Katsottu: 4

Tumi

Jäsen
Mulla oli tarveohjaus automaatilla vuorokauden ajan ja asunnon lämpötila tippui samalla tavalla 22->20 asteeseen kun ulkolämpötila laski kuten edellä. Nyt tarveohjaus on man 60%, puhallus man 3 ja puhaltaa tasaisesti 30-32 asteista. Asetus sekä asunnon lämpötila pysyy hyvin 22 asteessa, ulkona +2 astetta.
Mulla on siis perjantaina asennettu pumppu ja alkutilanne oli 20 asteen pyynti, jolla piti 22 lämpötilaa sisällä automaattisella tarveohjauksella. Kun kämpän lämpötila tippui eilen 20-asteeseen, niin nostin pyynniin 21,5, mutta en koskenut tarveohjaukseen. Nyt mittari näyttää sisällä 21,8-astetta (saavutti tämän jo eilen illalla) ja pumppu puhaltaa kakkosteholla haaleaa katkotta. Olisko tässä kyse siitä tarveohjauksen oppimiskäyrästä?

puuteknikko

Vakionaama
60-40 -ero on ainakin omassa pumpussa noin sata wattia ottotehossa. Eilen pumppu teki pari minuutin minisulatusta ja ajattelin, että täytyy kokeilla vaihtaa 40% tarveohjaukselle. Ennen muutosta ottoteho pyöri 390 watin tuntumassa, sitten kun pumppu parin tunnin miettimisen jälkeen selkeästi vaihtoi asetusta, tippui ottoteho 285 wattiin kuten käppyrässä näkyy. Puhallusilman lämpötila putosi muutamalla asteella noin 30 asteeseen.
Tarveohjauksen muutos ei ainakaan tässä vanhassa Perferassa tapahdu välittömästi jos sen tekee ajastustoiminnon kautta, siellä lienee joku pollausväli.

1730264102681.png

Sampo22

Jäsen
60-40 -ero on ainakin omassa pumpussa noin sata wattia ottotehossa. Eilen pumppu teki pari minuutin minisulatusta ja ajattelin, että täytyy kokeilla vaihtaa 40% tarveohjaukselle. Ennen muutosta ottoteho pyöri 390 watin tuntumassa, sitten kun pumppu parin tunnin miettimisen jälkeen selkeästi vaihtoi asetusta, tippui ottoteho 285 wattiin kuten käppyrässä näkyy. Puhallusilman lämpötila putosi muutamalla asteella noin 30 asteeseen.
Tarveohjauksen muutos ei ainakaan tässä vanhassa Perferassa tapahdu välittömästi jos sen tekee ajastustoiminnon kautta, siellä lienee joku pollausväli.

katso liitettä 101114
Onhan tuo selkeä ottotehon pudotus prosentiaalisesti. Mikä olisi helpoin tapa saada Onectaa tarkempi ottotehon mittaus kiinteään sähköasennukseen, entisessä pumpussa oli helppo kun oli pistoke ja siinä välissä älypistorasia.

Back
Ylös Bottom