puuteknikko
Vakionaama
1,5 tuntia voi olla kosteammissa olosuhteissa ihan oikeakin sulatusväli. Itsellä näyttää pumppu menevän nyt kellosulatukselle kun tuiskuttaa sopivasta suunnasta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko suojainen paikka tuulelta?Itsellä on puukotettu Perfera 30 H ( jumpperi katkaistu). Toinen talvi menossa. Kunnon pakkasilla sulatusvälit 180 min. ( eli se maximi). Hieman nollan yläpuolella sulatusväli 1.5 - 2 tuntia. En ole koskaan huomannut tuplasulatuksia.
Etelästä pääsee tuuli. Pohjoistuuli jotenkin mutta itä- tai länsituuli ei ollenkaan.Onko suojainen paikka tuulelta?
Näin kannattaa juuri tehdä .Oon tässä miettiny että jos alkaa modaamaan tuota ulkoyksikköä, juottaisko johdot kiinni katkaistuun J8 jumpperiin ja johdon toiseen päähän kytkin tai wago sen mukaan haluaako että J8 on päällä/pois. Sitten vois helpommin kokeilla vaikutusta tarvittaessa.
En löytänyt nykyisen mallin räjäytyskuvaa, mutta tuolla kennon päädyn puolivälin paikkeillahan kennoanturi (kohta c) yleensä ilpeissä on.Tuo on varteenotettava ajatus. Kuinkahan paljon sitä koppaa pitäis purkaa että saa näkösälle.
Olen ihmetellyt tuota samaa dokumenttia ja yrittänyt löytää Perfera H:n vastaavaa ja nyt google sen mulle löysi. Siis,En löytänyt nykyisen mallin räjäytyskuvaa, mutta tuolla kennon päädyn puolivälin paikkeillahan kennoanturi (kohta c) yleensä ilpeissä on.
Olen tehnyt oman ohjauksen ohjauksen home assistanttiin, säätää pyyntilämpötilaa ao. sinisen käyrän mukaisesti.
alias: Daikin Perfera H30 nordpool control
description: ""
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: "1"
condition: []
action:
- service: climate.set_temperature
data:
temperature: >-
{{ (18 +
max(min((states('sensor.daikin_perfera_h30_outside_temperature')|float*(0.1)+1)|round(2),1),0)*2*states('sensor.shf_control_factor_1')
| float) | round(1, 'half', 18) }}
target:
device_id: 68f0ebd6a2ef28a69606f94203d6ea14
mode: single
Mä ajan omalla koodilla vähän vastaavaa, maxsimit mitkä oon jossain törky hinta hypyssä ollu jotain 6asteen luokkaa mutta yleensä joo pari. Nyt rupesin miettiin että pitäiskö sittenkin kokeilla ohjata demandcontrollin kautta?Huomasin, että oli jäänyt ratkaisu arkistoimatta. Eli siis: Daikin Perfera H30 pörssisähköohjaus Home Assistantin avulla:
1. tarvitaan: Daikin Perfera H30 tai H40, Home Assistant, sitten nää:
- https://github.com/rospogrigio/daikin_residential
- https://github.com/T3m3z/spotprices2ha
2. tällä koodilla voi ajaa +2/-2 astetta pörssisähkön tahtiin:
Python:alias: Daikin Perfera H30 nordpool control description: "" trigger: - platform: time_pattern minutes: "1" condition: [] action: - service: climate.set_temperature data: temperature: >- {{ (18 + max(min((states('sensor.daikin_perfera_h30_outside_temperature')|float*(0.1)+1)|round(2),1),0)*2*states('sensor.shf_control_factor_1') | float) | round(1, 'half', 18) }} target: device_id: 68f0ebd6a2ef28a69606f94203d6ea14 mode: single
Jossa "min((states('sensor.daikin_perfera_h30_outside_temperature')|float*(0.1)+1)|round(2),1),0)" skaalaa pörssisähköohjauksen lineaarisesti nollaan kun lämpötila on -10 tai alle. Jos ei halua tätä käyttää, niin deletoi vaan rimpsun. Katkaisupisteen jyrkkyys "0.1" = 10 astetta ja katkaisupiste "+1" = -10 astetta (-10 astetta x 0.1 = -1 ja siihen +1 = 0 eli ohjaus kokonaan pois päältä). Ohjaus on täydellä teholla ("1") kun lämpötila on nollassa tai enemmän.
"18" tavoitelämpötila (muista vaihtaa kahteen kohtaan alussa ja lopussa)
"*2*" kuinka paljon ohjataan, esim. tässä -2 ... +2 astetta ohjelämmöstä
device_id = vaihda tähän oman laitteesi ID
Vähän OT, mutta saako Home Assistantissa tämmöistä graafia, missä on kahta eri yksikköä samalla graafilla? Eli kuten tässä tapauksessa lämpötiloja sekä kierrosnopeuden? Oletan, että Hanksin graafi ei ole HA:sta.Edellisen 24h käppyrää, pyynti 15 (ylläpito), pakkanen kävi yöllä jossakin -24:ssä. Kolme tuplasulatusta, mutta pitkiä vetoja muuten. Ei kyllä juurikaan ollut tuulta (yön sulatuksen aikana 1 m/s met.no:n mukaan), en usko että sillä oli nyt vaikutusta. Mitenköhän pääsis noista tupliksista eroon?
katso liitettä 93676
Ihmettelin kun juuri alkaneessa sulatuksessa lämmönvaihtimen lämpötila jäi noin ylös, syy olikin se ilmoitettu huoltotauko Daikinin pilvipalvelussa, eli datan tulo lakkasi.
On HA:sta, tuo on tehty ApexCharts custom kortilla. Asenna ensin HACS (Home Assistant Community Store, https://hacs.xyz/). Pitää olla myös github-tili, joka pitää liittää HACS:iin. Sitten voi asennella vaikka mitä lisäosia.Vähän OT, mutta saako Home Assistantissa tämmöistä graafia, missä on kahta eri yksikköä samalla graafilla? Eli kuten tässä tapauksessa lämpötiloja sekä kierrosnopeuden? Oletan, että Hanksin graafi ei ole HA:sta.

Kuinka lasket tuon copin? Lähinnä kiinnostaa, että mistä saat oikean puhallusnopeuden ja ilmamäärän?Tässä vielä tältä aamulta liikkeellelähtö kun ulkolämpötila -18C. COP2 saavutti 18 minuutissa ja noin puolessa tunnissa asettui tuohon 2,5 paikkeille. Siitä ei ole juuri liikkunut sen jälkeen, eli näköjään ei kerry kuuraakaan kovin paljon.
katso liitettä 93604
Tuo on ihan puhdas koti-COP, eli skripti laskee oletetulla puhallusnopeudella, joka on kolmostaso. Sillä tuo korvakuulolta puhaltaa meillä lähes poikkeuksetta kun tarveohjaus on tietyllä tasolla, jossain 80% kohdalla alkaa sitten tarvittaessa käyttää kovempaa puhallusta.Kuinka lasket tuon copin? Lähinnä kiinnostaa, että mistä saat oikean puhallusnopeuden ja ilmamäärän?
Nooo, katkoilua on meillä Panassa sellainen 3min sykli, että ei tuo "kauhean" pahalta näytäVälillä kyllä ihmetyttää tämän pumpun touhut. Nyt kun ulkolämpötila lähti nousemaan, pumppu humppailee edes takaisin. Ryntäilee ja menee katkolle. Lämpötilat ja puhallusvoimakkuus seilaa edes takaisin.
katso liitettä 93887
Sulatuksia juu, kennokin menee samaan aikaan pakkasen puolelle. Kierrosnopeudet tulee pilvestä HA:n integraation kauttaNooo, katkoilua on meillä Panassa sellainen 3min sykli, että ei tuo "kauhean" pahalta näytä
Ja onkos nuo kun rpm nollilla, niin sulatuksia eikä katkoja?
Saako Daikinin pilvestä rpm:n?![]()
Mullahan on Perfera 30 H, ja olen aprikoinut samaa. En ole varma, mutta luulen että RPM vaihteluväli on 40:ssä sama kuin 30:ssä. Tämmöiset kierrosnopeudet olen saanut eri nopeusasetuksilla. Laitan taulukkoon myös ilmamäärät, jotka olen saanut Daikinin maahantuojalta, oletin tuossa että 5 on High, 3 Medium, 1 Low. 2 ja 4 pitäis interpoloida noihin väleihin.Onko kukaan P40 H ja Home Assistant lokittaja saanut selkoa, mikä RPM luku vastaa mitäkin puhallusnopeutta (ja ilmamäärää)?
| Puhallusasetus | rpm | cfm | m3/min |
|---|---|---|---|
| 5 | 1250 | 442 | 12,52 |
| 4 | 1020 | ||
| 3 | 850 | 266 | 7,53 |
| 2 | 740 | ||
| 1 | 640 | 173 | 4,90 |
| silent | 500 (epävarma) | 142 | 4,02 |
Täällä Perferalla humpat päällä kans, taitaa olla tarveohjauskelit alkamassa. Stylish toimii tasaisemmin, kun siinä ohjaus nyt 90%.Välillä kyllä ihmetyttää tämän pumpun touhut. Nyt kun ulkolämpötila lähti nousemaan, pumppu humppailee edes takaisin. Ryntäilee ja menee katkolle. Lämpötilat ja puhallusvoimakkuus seilaa edes takaisin.
Tulikin tuosta omasta viestistä mieleen, että onko tuo juurisyy miksi Nepura malli seuraa myös ulkolömpötilaa?Täällä Perferalla humpat päällä kans, taitaa olla tarveohjauskelit alkamassa. Stylish toimii tasaisemmin, kun siinä ohjaus nyt 90%.
Niin se taisikin olla.Mut eikö se vaan nosta/laske pyyntilämpötilaa, ei muuta tarveohjauksia?
Kiitos. P40 vastaavat olisi siisMullahan on Perfera 30 H, ja olen aprikoinut samaa. En ole varma, mutta luulen että RPM vaihteluväli on 40:ssä sama kuin 30:ssä. Tämmöiset kierrosnopeudet olen saanut eri nopeusasetuksilla. Laitan taulukkoon myös ilmamäärät, jotka olen saanut Daikinin maahantuojalta, oletin tuossa että 5 on High, 3 Medium, 1 Low. 2 ja 4 pitäis interpoloida noihin väleihin.
Puhallusasetus rpm cfm m3/min 5 1250 442 12,52 4 1020 3 850 266 7,53 2 740 1 640 173 4,90 silent 500 (epävarma) 142 4,02
Alla ilmamäärät jotka sain Daikinilta, myös 40:n.
katso liitettä 93894
Nuo kierrosnopeudet otettu sensoridatasta suoraan.Puhaltimien kierrosnopeudet ei mene välttämättä lineaarisesti. Esim Mitsun LN25 mallissa on iso ero 4 ja 5 nopeuden välillä.
Vähän kyseenalaista kannattaako yöllä ees ilpillä lämmitellä kovempaa:Mä ajan omalla koodilla vähän vastaavaa, maxsimit mitkä oon jossain törky hinta hypyssä ollu jotain 6asteen luokkaa mutta yleensä joo pari. Nyt rupesin miettiin että pitäiskö sittenkin kokeilla ohjata demandcontrollin kautta?
temperature: >-
{{ (18 +
max(min((states('sensor.daikin_perfera_h30_outside_temperature')|float*(0.1)+1)|round(2),1),0)*2*min(states('sensor.shf_control_factor_1')|float,0))
| round(1, 'half', 18) }}
Yritin tarveohjauksella ajaa kalliimmat ajat niin ei kanssa-asujat tykänny. Piti lopettaa kikkailu.Vähän kyseenalaista kannattaako yöllä ees ilpillä lämmitellä kovempaa:
- yöllä ulkolämpötila on pienempi -> huonompi hyötysuhde yöllä
- yöllä tapahtuva ylilämmitys 2 astetta näyttää haihtuvan kuin pieru saharaan n. kahdessa tunnissa
Voisi ehkä ajatella, että ajaakin -2 ... +0 tyyppisesti vain nuo hintapiikit pois?
katso liitettä 93971