Daikin Perfera 30 ja 40

Luukku

Vakionaama
Tuo ohjelmallisesti nykyisen logiikan parantaminen on mielenkiintoinen konsepti. Tietääkö kukaan pystyykö sieltä Daikinin dev portaalista luomaan sopivat API avaimet millä laitetta voisi säätää millä tahansa backend kielellä vai antaako ne vain datan lukemiseen oikeudet? Tai antaako sitäkään.
Tuota just tutkin tuon tarveohjauksen takia, mutta en löytänyt mitään. Tosin osaaminen rajallista. Ilmeisesti tuo antaa vaan HA:n intergraatiolle "oikeudet".

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Ei Daikinin api tue tarveohjausta. Ainakaan vielä. Toivottavasti joskus, onhan se säädettävissä tuossa Onectan käynnykkäapissa, joten tuki on olemassa.

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Hienosti laskee tarveohjausta, kun ulkolämpötila nousee. Näin sen pitäiskin toimia. Omat pumput ei mene sulatuslooppiin kuin kylmällä tuulella tietystä suunnasta. Ilmojen lauhtuminen tai pakastuminen ei vaikuta.
Mistä näkee että tarveohjaus laskee? Meillä on TO automaatilla ja ns. herran hallussa. Muistan lukeneeni että automaatilla laskeskelee jotain edellisen päivän lukemista.

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Ilmeisesti menee edellisen päivän mukaan. Eli jos tulee isoja päiväkohtaisia lämpötila/kosteuseroja, niin menee ihan vituiksi. :)
Viime talvena kokeilin ajella automaatilla mutta homma meni juuri niinkuin osuvasti kuvasit. Nyt on taas ollut muutaman päivän automaatilla kuten puhalluskin ja toiminut yllättävän hyvin. Vaatii kumminkin pidemmän ajojakson, saa nähdä mitä tapahtuu kun seuraavan vuorokauden aikana ulkolämpötila pyörii kriittisellä välillä +3- -3 astetta.

Luukku

Vakionaama
"Rajoitinta vasten" toimii tasaisesti. Ei hyökkäile eikä riehu. Puhallus pysyy tasaisena 3/5. Jos lämmittää takkaa niin putoo pelkälle puhallukselle, jos lämpötila saavuttaa asetetun maksimin ja palaa lämmitykselle alarajalla. Tätähän täytyy jo nimittää lämmitysjärjestelmäksi. Tähän Faikinilla tarveohjaus niin olis jo lähes täydellinen.

Liitteet

• IMG_6594.jpeg
    IMG_6594.jpeg
    82 KB · Katsottu: 24

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Viime talvena kokeilin ajella automaatilla mutta homma meni juuri niinkuin osuvasti kuvasit. Nyt on taas ollut muutaman päivän automaatilla kuten puhalluskin ja toiminut yllättävän hyvin. Vaatii kumminkin pidemmän ajojakson, saa nähdä mitä tapahtuu kun seuraavan vuorokauden aikana ulkolämpötila pyörii kriittisellä välillä +3- -3 astetta.
Kyllä se on nyt uskottava että meikäläisen pumppu ei tykkää manuaalipuhalluksesta. Yö meni hyvin tarveohjaus ja puhallus automaatilla vaikka ulkona lämpötila heitteli nollan molemmin puolin ja kosteus luokkaa 95%. Aamulla laitoin kokeeksi puhalluksen man 3 ja heti seuraavan sulatuksen jälkeen pumppu ryntäsi täpöllä QO:ta vasten ja puhalsi miltei 15 astetta lämpimämpää ilmaa kunnes aika nopeasti oltiin sulatuksella. Laitoin sitten tietty puhalluksen automaatille ja siinä saa pysyäkin tästedes.

Liitteet

• IMG_0053.png
    IMG_0053.png
    264,8 KB · Katsottu: 18

Luukku

Vakionaama
Ehheheh! Voi tätä ilon ja onnen päivää. Mulla on Stylish pumpussa BRP069B4x wifi moduuli ja sen kautta menee tarveohjauskäsky ulkoyksikölle komennolla http://pumpun IP/aircon/set_demand_control?lpw=&mode=0&en_demand=1&max_pow=50&type=1
Tuolla menee 50%:lle.
Tätä pystyy sit HA:lla ohjaileen REST command:lla. Varmaan tämä jollain jo oli tiedossakin, mut ite löysin vasta.
Perfera ei tuota käskyä hyväksy, kun siinä on uudempi moduuli, mut onneks sain täältä foorumilaiselta vanhan ja todennäköisesti sen vaihtamalla saan siinäkin toimimaan.

Viimeksi muokattu:

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Ehheheh! Voi tätä ilon ja onnen päivää. Mulla on Stylish pumpussa BRP069B4x wifi moduuli ja sen kautta menee tarveohjauskäsky ulkoyksikölle komennolla http://pumpun IP/aircon/set_demand_control?lpw=&mode=0&en_demand=1&max_pow=50&type=1
Tuolla menee 50%:lle.
Tätä pystyy sit HA:lla ohjaileen REST command:lla. Varmaan tämä jollain jo oli tiedossakin, mut ite löysin vasta.
Perfera ei tuota käskyä hyväksy, kun siinä on uudempi moduuli, mut onneks ostin täältä foorumilaiselta vanhan ja todennäköisesti sen vaihtamalla saan siinäkin toimimaan.
Kun kerran olet noin innokas säätelemään ilppejäsi, niin eikö kannattaisi vaan suoraan sijoittaa faikiniin. Kaikki huolet ohjauksesta olisi poissa.
Itsellänikin mieli tekisi, mutta toisaalta ei vaan jotenkaan jaksa nähdä vaivaa ja pumppujen ohjausintokin on vähentynyt. Ajelen tätä nykyä ihan perusasetuksilla. Ainoa mitä muuttelen on pyyntilämpötila pörssin mukaan. Jotenkaan en ole kokenut kovin isoksi ongelmaksi esim. näitä sulatuksen jälkeisiä ryntäilyitä. Enemmän ehkä häiritsee katkokäynti, mutta mitäpä siitäkään.

fhat

Jäsen
Koitin kysellä tuossa hetki sitten että millainen tuo Faikin on asentaa, kokeillaan vielä kerran. Kuinka tuossa asennuksessa on mahdollisuus rikkoa koko vehe?

Onko kortilla johon faikin kytketään pinnit valmiina käyttämättä?

Koelli

Aktiivinen jäsen
Koitin kysellä tuossa hetki sitten että millainen tuo Faikin on asentaa, kokeillaan vielä kerran. Kuinka tuossa asennuksessa on mahdollisuus rikkoa koko vehe?

Onko kortilla johon faikin kytketään pinnit valmiina käyttämättä?
Riippuu Daikinin mallista. Minulla se meni Daikinin wifi-mokkulan tilalle samalla kaapelilla, joten melko töhö saa olla, jos siinä onnistuu jotain rikkomaan.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Riippuu Daikinin mallista. Minulla se meni Daikinin wifi-mokkulan tilalle samalla kaapelilla, joten melko töhö saa olla, jos siinä onnistuu jotain rikkomaan.
Jep, näinhän se on. Minulla Comfora N35 ja Stylish N30. Comforassa ainakin joutuu purkaa puoli konetta että pääsee piirilevylle saakka.
Pitäisi kyllä toimia, mutta hiukan se on hämmentävä.

1764072508419.png

EDIT: Saattaapi olla, että Comforan kanssa voi tulla ongelmia. Ainakin vaikuttaisi vähän siltä että tuolla listalla oleva Comfora on vanhempaa mallia kuin minun N35. Eli ennenkuin edes viitsisi tilailla faikinia, joutuisi melkein purkamaan ja ottamaan valokuvia piirilevystä.

Viimeksi muokattu:

Koelli

Aktiivinen jäsen
Jep, näinhän se on. Minulla Comfora N35 ja Stylish N30. Comforassa ainakin joutuu purkaa puoli konetta että pääsee piirilevylle saakka.

katso liitettä 110161

EDIT: Saattaapi olla, että Comforan kanssa voi tulla ongelmia. Ainakin vaikuttaisi vähän siltä että tuolla listalla oleva Comfora on vanhempaa mallia kuin minun N35. Eli ennenkuin edes viitsisi tilailla faikinia, joutuisi melkein purkamaan ja ottamaan valokuvia piirilevystä.
Jotta sen piirilevyn saa näkyviin, joutuu tosiaan vähän purkamaan. Purin sen kertaalleen siihen pisteeseen ja aikaa tähän meni ehkä noin 20 minuuttia. Mikään iso homma sekään ei ole.

Miten paljon olette ollut näistä ongelmista suoraan yhteydessä Daikiniin?

Itse olin pari vuotta sitten tästä ryntäilystä, mutta se oli ajan hukkaa silloin, asiakaspalvelija ei silloin oikein kiinnostunut tästä ollenkaan eikä tälle ongelmalle luvattu tehdä mitään (tai sellainen kuva jäi).

Luukku

Vakionaama

Itse olin pari vuotta sitten tästä ryntäilystä, mutta se oli ajan hukkaa silloin, asiakaspalvelija ei silloin oikein kiinnostunut tästä ollenkaan eikä tälle ongelmalle luvattu tehdä mitään (tai sellainen kuva jäi).
Tyypillinen tilanne varmaan joka merkillä. Ihme olisi, jos viesti menisi perille sinne, jotka näitä ohjelmistoja tekee. Sinänsä harmi, että osataan tehdä hyvä pumppu, mutta se pilataan jollain halpisohjelmalla.
Suomessakin olis alan osaamista, mutta eipäs pumpputehdasta nouse mihinkään, kiitos Kiinan.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Tuossa on varmaan se ongelma, että rest command kutsu ei toimi uudemmissa wifi moduuleissa. Ei pääse ip:llä pumppuun kiinni.
No onhan siellä HA:ssa se Daikin AC integraatio, joka toimii vain niillä vanhoilla wifi palikoilla. Erikseen sitten se Onecta integraatio joka toimii kaikilla pilven kautta.

Sampo22

Aktiivinen jäsen

Olen ollut usein yhteydessä Daikin Serviceen mutta eipä ole ryntäilyyn ja sulatuksiin löytynyt selitystä.
Automaattisesta tarveohjauksesta ei kukaan tunnu tietävän muuta kuin että ottaa tietoa edellisestä päivästä. Mitä tietoa; ottoteho ( max/min/keskiarvo?) sisä/ulkolämpötilat vai ehkä edellisen päivän tarveohjaus?

Luukku

Vakionaama
No onhan siellä HA:ssa se Daikin AC integraatio, joka toimii vain niillä vanhoilla wifi palikoilla. Erikseen sitten se Onecta integraatio joka toimii kaikilla pilven kautta.
Totta, tuota voisivat fiksata. Tosin ei tuota Rest commandia saa varmaan integraatioon "sisälle"? Aika helppo kyllä lisätä configuration.yaml:in tuo REST command. Sen jälkeen automaatioilla ohjaus. Kynnyssensorit ulkolämpötilan mukaan 40, 70, 90% ja DC pois.
Nuo saa vielä kaikki yhteen automaatioon "valitse vaihtoehto" komennolla. Illalla, kun tulin töistä niin tarveohjaus oli 90% ja ulkona -8. Aamulla oli tarveohjaus 70% ja nyt vaihtunut 40%:in, kun ulkona on -1.
Täysin automaattisesti:D

Viimeksi muokattu:

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Totta, tuota voisivat fiksata. Tosin ei tuota Rest commandia saa varmaan integraatioon "sisälle"? Aika helppo kyllä lisätä configuration.yaml:in tuo REST command. Sen jälkeen automaatioilla ohjaus. Kynnyssensorit ulkolämpötilan mukaan 40, 70, 90% ja DC pois.
Nuo saa vielä kaikki yhteen automaatioon "valitse vaihtoehto" komennolla. Illalla, kun tulin töistä niin tarveohjaus oli 90% ja ulkona -8. Aamulla oli tarveohjaus 70% ja nyt vaihtunut 40%:in, kun ulkona on -1.
Tuohon issueen voisi periaatteessa käydä kertomassa, miten sen "saa toimimaan". Ehkä devaajat sitten voisivat miettiä saisiko sen integroitua itse integraatioon.

Oletko muuten tutkinut mitä kaikkea sillä REST hommalla pystyy tekemään? Onko siellä muutakin, mitä itse integraatio ei sisällä ?

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Teillä kun on tuo automaatio hanskassa niin soluttautukaa Daikinille töihin😏 Suurin osa käyttäjistä haluaa että kun osaa säätää puhallusta ja lämpötilaa niin sillä pärjätään koko talvi.

Luukku

Vakionaama
Tuohon issueen voisi periaatteessa käydä kertomassa, miten sen "saa toimimaan". Ehkä devaajat sitten voisivat miettiä saisiko sen integroitua itse integraatioon.

Oletko muuten tutkinut mitä kaikkea sillä REST hommalla pystyy tekemään? Onko siellä muutakin, mitä itse integraatio ei sisällä ?
En tarkemmin ole penkonut, mut pitää tutkia.
Tässä näitä aircon kutsuja ihan selaimella tehtäväksi. Näitä sillä REST Commandilla voi ohjata.

Viimeksi muokattu:

heebo1974

Aktiivinen jäsen
En tarkemmin ole penkonut, mut pitää tutkia.
Tässä näitä aircon kutsuja ihan selaimella tehtäväksi. Näitä sillä REST Commandilla voi ohjata.
Oma Comfora antaa kyseisen listan komennolla:

Koodi:
ret=OK,pow=1,mode=4,adv=12,stemp=22.0,shum=0,dt1=25.0,dt2=M,dt3=25.0,dt4=22.0,dt5=22.0,dt7=25.0,dh1=AUTO,dh2=50,dh3=0,dh4=0,dh5=0,dh7=AUTO,dhh=50,b_mode=4,b_stemp=22.0,b_shum=0,alert=255,f_rate=A,b_f_rate=A,dfr1=A,dfr2=A,dfr3=A,dfr4=A,dfr5=A,dfr6=A,dfr7=A,dfrh=A,f_dir=0,b_f_dir=0,dfd1=0,dfd2=0,dfd3=0,dfd4=0,dfd5=0,dfd6=0,dfd7=0,dfdh=0,dmnd_run=0,en_demand=0

Ja niinkuin jo todettu toimii vain vanhalla wifipalikalla, eli oma Stylish uudemmalla palikalla ei anna mitään dataa ko. komennolla.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Minkälaisilla lämpltilarajoilla vaihdat tuota DC prosenttia ? Jos vaikka jaksaisi viritellä kokeeksi, niin voisin ottaa ne pohjaksi.

Luukku

Vakionaama
Minkälaisilla lämpltilarajoilla vaihdat tuota DC prosenttia ? Jos vaikka jaksaisi viritellä kokeeksi, niin voisin ottaa ne pohjaksi.
Neljä kynnyssensoria:
40% = ylä 5,alaraja -1
70% = ylä -2,ala -4
90% = ylä -5,ala -9
Tarveohjaus pois = ala -10
Näitä en ole ehtinyt vielä hiomaan lopulliseen kuntoon, mutta noilla toiminut ihan ok.
Se yaml tuolla toisessa ketjussa.

Koelli

Aktiivinen jäsen
Neljä kynnyssensoria:
40% = ylä 5,alaraja -1
70% = ylä -2,ala -4
90% = ylä -5,ala -9
Tarveohjaus pois = ala -10
Näitä en ole ehtinyt vielä hiomaan lopulliseen kuntoon, mutta noilla toiminut ihan ok.
Se yaml tuolla toisessa ketjussa.
Sulla oli kaksi pumppua? Ja käytätkö muita lämmönlähteitä?

Koelli

Aktiivinen jäsen
Sellainen kuriositeetti, että Faikin (nykyään Faikout, kiitos Daikinin) tarjoaa tason 30 %. Siinä on pieni ero 40 %:iin. 40 % hypyttää kompuraa 14-18 Hz:n välillä, 30 % liimaa kompuran 14 Hz:iin.

Tarjoaako Daikinin API sitä?

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Pitihän se kurkkia. Vaikuttaisi siltä, että Comfora toimisi suoraan originaalin wifi palikan kaapelilla.
1764236541284.png
1764236616843.png

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Ei muuta kuin Faikinouttia tilaillen, sekä jos uskallusta riittää, niin tervetuloa käyttämään tätä ML-pohjaista ratkaisua. Ehkä se motivoi työntämään tämän Gitiin ja tekemään tähän jatkuvaa kehittämistä.
Todennäköisesti tulen jossainvälissä ne hommaamaan. Purin tänään Styliksen, jonka purkaminen olikin paljon hankalampaa.
Joku klipsikin katkesi jostain, toivottavasti ei kovin tärkeä.. :D
Näköjään Styliksessä on vapaa S21 portti ja sisäinen wifi on kytketty johonkin muualle. Joten faikoutin ja sisäwifin saa toimimaan rinnakkain.
Comforassa joutuu siis sisäisen wifin poistamaan käytöstä.

Luukku

Vakionaama
Näköjään Styliksessä on vapaa S21 portti ja sisäinen wifi on kytketty johonkin muualle. Joten faikoutin ja sisäwifin saa toimimaan rinnakkain.
Avasin kans Perferan tänään, samat liitännät. Wifi palikkaa ei pysty vaihtamaan vanhempaan malliin. Ainakin musta näytti, että uudempi liitin oli pienempi. On se varmaan tuo Faikout hankittava. Stylish saa olla tuolla B-mallin boxilla.
Perferassa wifi on tossa alhaalla ja S21 tuolla ylhäällä kuvassa.

Liitteet

• IMG_6616.jpeg
    IMG_6616.jpeg
    221,2 KB · Katsottu: 24
Viimeksi muokattu:

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Avasin kans Perferan tänään, samat liitännät. Wifi palikkaa ei pysty vaihtamaan vanhempaan malliin. Ainakin musta näytti, että uudempi liitin oli pienempi. On se varmaan tuo Faikout hankittava. Stylish saa olla tuolla B-mallin boxilla.
Perferassa wifi on tossa alhaalla ja S21 tuolla ylhäällä kuvassa.
Jep todennäköisesti se liitin on juuri se pienempi/uudempi S21 liitin. Itse tuskailen myös sen kaapelin kanssa, että mistä tilata jne.
Aliexpressistä varmaan saa parilla eurolla, mutta kun vaan löytäisi oikean. Eli S21 vanha female -> S21 uusi female.
Tai sitten S21 uusi female -> jumpperit female.

Ja tuolta faikout https://www.amazon.co.uk/gp/product/B0G1TP8XCQ?smid=A2JR35IE6TQ085&psc=1

EDIT:
Tämä saattaisi toimia.
Eli liitin pää on pienempi S21 ja se siis sisäyksikön liittimeen ja noi dupont female (jumpperit) sitten faikouttiin.
5P kaapeli

EDIT2: No minä tilasin 2 kpl faikoutteja jo. Kaapeleita nyt vielä mietin.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom