DIY kotiakut ongrid

Hei

Osaatteko yhtään jeesta miten onnistun kirjoittamaan tuon mittaritiedon ja mihin rekisteriin. Varsinainen kommunikaatio toimii Wavesharen palikalla ja Local modbus integration palikalla Home assistantista. Grott ja Solax HA softatei toimi vielä WIT:n kanssa ja tuo local modbus ei kirjoita kuin invertterin päälle pois. Muutenkin sen koodin puukottaminen menee yli osaamistason. Pyysin growatilta protokollan mutta siinä ei ole mittarirekistereitä oikein avattu.
katso liitettä 109176
Oletko siis siirtämässä SmartMeterin datat verkon yli invertterille? Vai yritätkö ohjata invertteriä verkon yli?

Raager

Jäsen
Oletko siis siirtämässä SmartMeterin datat verkon yli invertterille? Vai yritätkö ohjata invertteriä verkon yli?
Sekä että. Saan nyt Slimmelezer:llä luettua talon saähkömittarin HAN-portista sähkömittarin mittaukset HA:hin. Tämän tiedon yrittäisin välittää invertterille, jotta se tietäisi oman tuoton lisäksi kulutuksen. Invertteri on sen verran kaukana mittarista että virtamuuntajat ei sinne yllä ~50m. Toki tulen myöhemmin muutenkin ohjaamaan invertteriä. Tämä nyt on vain ehkä tärkein.

Sekä että. Saan nyt Slimmelezer:llä luettua talon saähkömittarin HAN-portista sähkömittarin mittaukset HA:hin. Tämän tiedon yrittäisin välittää invertterille, jotta se tietäisi oman tuoton lisäksi kulutuksen. Invertteri on sen verran kaukana mittarista että virtamuuntajat ei sinne yllä ~50m. Toki tulen myöhemmin muutenkin ohjaamaan invertteriä. Tämä nyt on vain ehkä tärkein.
Ok, En tiedä toimiiko Growatt WIT samalla tavalla kuin MOD versio mitä itsellä on käytössä.
Siinä mulla on ESP jossa RS485 portti joka toimii Smartmeter emulaattorina (Modbus slave) . Eli invertteri toimii modbus masterina käyttäen RS485 port 2 ja lukee mittarilta muutamia rekisteri alueita.

Ohjaus sekä monitorointi tapahtuu käyttäen invertterin RS485 port 1, siihen mulla on PLC joka toimii Modbus masterina

Raager

Jäsen
Ok, En tiedä toimiiko Growatt WIT samalla tavalla kuin MOD versio mitä itsellä on käytössä.
Siinä mulla on ESP jossa RS485 portti joka toimii Smartmeter emulaattorina (Modbus slave) . Eli invertteri toimii modbus masterina käyttäen RS485 port 2 ja lukee mittarilta muutamia rekisteri alueita.

Ohjaus sekä monitorointi tapahtuu käyttäen invertterin RS485 port 1, siihen mulla on PLC joka toimii Modbus masterina
Heps. Kyllä tuokin toimis. Laatikossa lojuu ESP32:sia tyhjän panttina. Tosin modbus kommunikaatio kilkkeitä ei taida olla. Onko sulla asiasta dokumentaatiota? Mistä rekistereistä invertteri lukee nuo tiedot? Nyt vasta tajusinkin kuinka tuo homma toimii. Invertteri tosiaan lukee tiedon eikä sitä sinne kirjoiteta. Nuo mittarit on varmaan kaikki standardisoituja ja samat alueet löytyy kaikista.

Mun käyttämä emulaattori esittää Eastron SDM630, koska tämä mittari mittaa mun talon kulutusta.

Growatt MOD malli tukee mm. tätä mittaria.
Invertterissä on ainoastaan asetus käyttääkö CT vai Smartmeter. Jos asetus on Smartmeter ,käynnistyessä invertteri pollaa ainakin osoitteet 1 - 4 (muistaakseni). SDM630 on osoitteesa 2, eli sillä perusteella se odottaa SDM630 mukaiset tiedot.

Luulisin etteivät eri valmistajien mittarit käytä samaa Modbus protokollaa.

Raager

Jäsen
Mun käyttämä emulaattori esittää Eastron SDM630, koska tämä mittari mittaa mun talon kulutusta.

Growatt MOD malli tukee mm. tätä mittaria.
Invertterissä on ainoastaan asetus käyttääkö CT vai Smartmeter. Jos asetus on Smartmeter ,käynnistyessä invertteri pollaa ainakin osoitteet 1 - 4 (muistaakseni). SDM630 on osoitteesa 2, eli sillä perusteella se odottaa SDM630 mukaiset tiedot.

Luulisin etteivät eri valmistajien mittarit käytä samaa Modbus protokollaa.
Kollasin vähä tietoa tuosta. Onko sinulla riittäny tiedon siirron nopeus? Jostain vähä luin että ei ole data liikkunut riittävän nopeasti invertterin tarpeisiin. Mitä rautaa ja minkälaista koodia olet käyttänyt?

Kollasin vähä tietoa tuosta. Onko sinulla riittäny tiedon siirron nopeus? Jostain vähä luin että ei ole data liikkunut riittävän nopeasti invertterin tarpeisiin. Mitä rautaa ja minkälaista koodia olet käyttänyt?
Olen huomannut samaa, invertteri kysyy mittarista (jostain syystä)useita kertoja sekunnissa ja suuttuu jos ei saa vastausta, vaikka mittari ei taida niin nopeasti edes päivittää tietoja.

Mulla on ESP8266 (#1) jossa on Modbus RTU server joka vastaa sarjaportiin invertterille, sekä Modbus TCP client joka päivittää toiselta ESP8266 (#2) Modbus TCP serveriltä joka taas kyselee sarjaportin kautta mittaria.

Nyt vaikka invertteri ei välttämättä saa uusinta mittari dataa, se on tyytyväinen kun saa jotain.

Huom!
Itse käytän tätä ainoastaan kun haluan rajoittaa invertterin tuottoa, joskus kesällä minushinnoilla. PLC ohjaa mittari asetusta toisen portin kauttaa, eli kertoo invertterille että ei ole mittaria ollenkaan kun en tarvitse rajoitusta.

Tätä kirjastoa olen käyttänyt:

Voin lähettää sulle projektit (kunhan siivoan salasanat, pinkoodit ym) jos kiinnostaa. Se ei ainakaan suoraan sovi sun tarpeisiin.

Raager

Jäsen
Olen huomannut samaa, invertteri kysyy mittarista (jostain syystä)useita kertoja sekunnissa ja suuttuu jos ei saa vastausta, vaikka mittari ei taida niin nopeasti edes päivittää tietoja.

Mulla on ESP8266 (#1) jossa on Modbus RTU server joka vastaa sarjaportiin invertterille, sekä Modbus TCP client joka päivittää toiselta ESP8266 (#2) Modbus TCP serveriltä joka taas kyselee sarjaportin kautta mittaria.

Nyt vaikka invertteri ei välttämättä saa uusinta mittari dataa, se on tyytyväinen kun saa jotain.

Huom!
Itse käytän tätä ainoastaan kun haluan rajoittaa invertterin tuottoa, joskus kesällä minushinnoilla. PLC ohjaa mittari asetusta toisen portin kauttaa, eli kertoo invertterille että ei ole mittaria ollenkaan kun en tarvitse rajoitusta.

Tätä kirjastoa olen käyttänyt:

Voin lähettää sulle projektit (kunhan siivoan salasanat, pinkoodit ym) jos kiinnostaa. Se ei ainakaan suoraan sovi sun tarpeisiin.
Voin ottaa projektit mielelläni vastaan. Teoriassa kyllä noiden rautojen pitäisi pystyä vastaamaan invertterin tarpeisiin riittävän nopeasti. Chintin "älymittari"ei ole välttämättä hirveän hintainen jos sellaisenkin tilaisi. Voisi tulla nopeammin valmista. Just voisi löytyä 2 vapaata karvaa modbussille väliltä sähkökeskus-autotalli.

korsteeni

Jäsen
Tämä voi johtua nimenomaan siitä slave address, esim Growatilla se pitää olla 2 ja default SDMxxx:ssä se on 1
itseasiassa näin voikin olla, siellä solaxin valikossa voi määritellä osoitteen mutta ehkä se onkin toinen modbus väylä elikkä siinä määritellään sen solaxin, ei mittarin osoite. pitää joskus kokeilla, nyt siinä on ct

dbwarrior

Vakionaama
Mitäs multa jäi huomaamatta kun arvelin, että tämä voisi olla hyvä DIY kotiakusto miun 15kwh tarpeeseen?
JK BMS josta on hyviä DIY kokemuksia
Pystykotelo joten ei vie lattia pinta-alaa
CATL kennot
"hyvä" maineinen Puolasta toimittaja

Hinta rahteineen veroineen 1450eur joka on jo kohtuu hinta, mutta eiköhän nämä edelleen halpene kuten on tähän mennessä halventunut

1760768619123.png

dbwarrior

Vakionaama
Huomasithan että tuolta saa myös valmiiksi kasatun paketin:
Kyllä, mutta haluan nuo Catl kennot ja JK:n BMS:n

-Teme-

Vakionaama
Omaa WIT purkkia en ole saanut seinälle vielä nostettua, joten pitää kysyä tietäjiltä
@mestariviheltäjä / @Raager onko WIT laitteessa tuki jollekin seuraavista akkuprotokollista: PYLON, GoodWe, SMA tai Victron?
Jos löytyy, niin tällöin on mahdollisuus käyttää yamBMS väli kerroksena tekemässä fiksumpaa akusto ohjausta.
Itseltä löytyy lisäksi Victron SmartShunt minkä saa raportoimaan invertterille todellisemman SOC tiedon kuin JK BMS antaa

Omaa WIT purkkia en ole saanut seinälle vielä nostettua, joten pitää kysyä tietäjiltä
@mestariviheltäjä / @Raager onko WIT laitteessa tuki jollekin seuraavista akkuprotokollista: PYLON, GoodWe, SMA tai Victron?
Jos löytyy, niin tällöin on mahdollisuus käyttää yamBMS väli kerroksena tekemässä fiksumpaa akusto ohjausta.
Itseltä löytyy lisäksi Victron SmartShunt minkä saa raportoimaan invertterille todellisemman SOC tiedon kuin JK BMS antaa
Itsellä ei ole kokemusta Growatin WIT malleista, mutta täällä sanotaan että WIT tukee EG4 ja täällä että yamBMS tukee Luxpower (EG4).

Mielenkiintoinen projekti, sopisi kai minullekin kun olen tekemässä setuppi missä Deye 12k + JK BMS 300A + 16 x MB56.
Pitää varmaan lisätä Victron shuntti

dbwarrior

Vakionaama
Onko tuo noissa V19 JK BMS:ssä havaittu merkittäviä "driftailuja" SOC calibraatiossa ?
Itse arvelin ennakkoon ettei Victron Shuntille olisi tarvetta...

Onko tuo noissa V19 JK BMS:ssä havaittu merkittäviä "driftailuja" SOC calibraatiossa ?

Ymmärtääkseni V19 JK BMS ei mittaa pieniä virtoja (en tiedä mikä on pieni virta..) ollenkaan tai hyvinkin epätarkasti.

Riippuu varmastikin millä tavalla akkua käytetään muodostuuko siitä haittaa vai ei.

dbwarrior

Vakionaama
Tuohon päätelmään itsekkin tulin, että haasteita saattaa olla tiedossa.
Jos sopivasti sahaa tiettyä väliä pelkän coulomb laskennan varassa niin on lähes takuu varmaa että SOC driftaa vähintään siinä vaiheessa sivuun.
Pitää siis tarkkailla tuota ja kirjoitella sitten vaikka tännekkin...

-Teme-

Vakionaama
Käyttääkö invertteri (esim Deye / WIT) SOC:tä latauksen ohjaukseen, vai käyttääkö se akun jännitettä?
Akun jännitettä LFP kemialla ei voi käyttää SOC tarkastelun.
Jotenkin äkkiä vilasin että sulla olisi kans ollut WIT, mutta sekoitin johonkin toiseen.
On havaittu
Off-grid garagen Andy teki justiinsa testin

Akun jännitettä LFP kemialla ei voi käyttää SOC tarkastelun.
Eikun mietin tarvitseeko laturi / invertteri SOC tietoa mihinkään. Eli vaarantaako driftaava SOC:tä latausta, mitenkään?
Käsittääkseni latauksen ohjaukseen käytetään kuitenkin jännitettä. (CC - CV)

Suht tarkkaa SOC tarvitaan ainakin akun optimointiin, eli kun suunnitellaan mm. tulevaa akunkäyttöä.

Viimeksi muokattu:

Raager

Jäsen
Paha kysymys. En osaa lonkalta vastata.

dbwarrior

Vakionaama
On havaittu
Off-grid garagen Andy teki justiinsa testin

Tuossa Shunt calibraatiossa onkin ilmeisesti sellainen "källi" tehty, että UI:ssa on vain yksi calibraatio syöte kohta, mutta sisäiseti calibraation se tekee sekä purku että lataus virralla.
Eli ensin jos purkkaa esim -30A:lla ja sen kun on tallentanut niin sitten perään latausvirralla esim 30A:lla niin tuleekin huomatavasti tarkempi.
Eli käyttöliittymä hämää luulemaan että vain toinen suunta riittää.

Tämäpä pitää testata kun saa setupin kytkettyä....

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Näin on. Mä tein kalibroinnin kumpaankin suuntaan ja tällä hetkellä SOC driftaa arviolta 1-1.5% päivässä. Harvoin menee kovin montaa päivää ilman 100% tai 0% SOC jännitteissä käymistä, ja nuohan sitten nollaa driftin. Ei ole hyötyä sijoittaa rahoja Smart shunttiin.

Käytössä JK BMS v15 200A.

dbwarrior

Vakionaama
Hieno kuulla että tupla kalibroinnilla päästään riittävän tarkkaan lopputulokseen.
Millä tuotit riittävän stabiilin calibrointi virran?

-Teme-

Vakionaama
Smart shunt tais olla n.80€ ja tuli samalla rahdilla kuin akkukennot.
Kaapelit ja liittimet pitäisi laittaa tilaukseen vielä.
Mistäköhän edukkaimmin löytyy hyvää 35mm2 50mm2 ja 95mm2 silikonieristeistä kaapelia

edit: suomenakut.fi löytyi kohtuuhintaista 50mm2 ja 95mm2 HiFlex kaapelia

Viimeksi muokattu:

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Hieno kuulla että tupla kalibroinnilla päästään riittävän tarkkaan lopputulokseen.
Millä tuotit riittävän stabiilin calibrointi virran?
Ajoin Home Assistantin avulla pakotetun täyden tehon latauksen ja purun. Jos et käytä HA:ta, niin voit varmaankin ladata ja purkaa täysillä invertterin omien valintojen kautta. Esim Victron lataus "keep batteries charged" valinnalla ja purku ESS tilassa + riittävästi kuormia päälle jotta inun teho ylitetään.

YAML:
alias: Update MP2 grid setpoint
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    enabled: true
    seconds: /10
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.compensated_grid_setpoint
conditions:
  - condition: state
    entity_id: sensor.dess_reactive_strategy
    state:
      - DESS_DISABLED
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.ess_force_charge
            state: "on"
        sequence:
          - action: mqtt.publish
            data:
              topic: victron/W/c0619ab7ad8b/hub4/0/Overrides/Setpoint
              payload: |
                {
                  "value": 15000
                }
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.ess_force_discharge
            state:
              - "on"
        sequence:
            data:
                {
                  "value": -15000
                }
    default:
        data:
            {
              "value": {{states('sensor.compensated_grid_setpoint')|float}}
            }
mode: single

Mä käytin kaapeleina tällaisia. Vaikuttaa laadukkailta. https://www.akku-assa.fi/product/2044

Viimeksi muokattu:

dbwarrior

Vakionaama
Niimpä tietenkin, tuohan aiheuttaa tasaisen maksimin, kun ajetaan vertin maksimia suuntaan tai toiseen. Eipä tullut tuo mieleen että kyllähän se vertti tuollatavalla kelpaa....

negge

Jäsen

Tuolta. 2 kerralla niin sai postikulujen osuuden vähän siedettävämmäksi.
Katsoin äsken että postikulut ovat poskettomat 41 euro, riippumatta otanko kaksi vai neljä kappaletta. Onko joku löytänyt näille toisen myyjän?

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Tuskinpa tuo on mikään TM testivoittaja, kukapa sen osaa sanoa palaako mökki vai ei. DC valokaaren sammuttaminen ei ole ihan helppo homma, vaatii ihan oikeasti hyvin suunnitellun automaattisulakkeen. Mielestäni turvallisuusasioista kannattaa tinkiä vasta ihan viimeisenä. Oikeastaan jos niistä haluaa tinkiä niin ei kannata tehdä ollenkaan. Laadukas sulake on ykkönen, muut aina huonompia vaihtoehtoja.

Edit, lisää pohdintaa: Dihoolin 20kA katkaisukyky on about sama mitä isot LFP kennot saavat teoriassa aikaan. Turvamarginaali muodostuu vain sitä kautta että kennojen sarjaankytkennöissä ja BMSn kautta muodostat lisää resistanssia systeemiin. Koska viimeksi tuntemattomat kiinalaiset kamat on ylipäätään ylittäneet luvatut speksit?

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Itse tilasin 4x150A ja 1x300A sulakkeet /ECS posteineen 107€
yo.Kyproksen kaupasta samat rojut 154€ - aika paljon korkeampi yksikköhinta

oma ajatus miten turvalaitteet tulee ovat suunnilleen kuvan mukaan. Antaa laajentaa lisää akkuja kun laittaa toisen Victronin Lynx in boxin perään oikealle. Lynxin sisään muuten mahtuu nuo EF3 sulakkeet, niin miettinyt jos sinne kans pitäis vaihtaa sellaiset
Lienee vähän liikaa varmuuslatteita välissä jonkun mielestä, mutta parempi siinä överit kuin vajarit.
IMG_6483.jpeg
Akkukohtaisen MCCB ja akun väliin + kaapeliin 150A EF3 sulake, BMS - johdon välissä.

Toinen ajatus on että 48V MPPT säätimet tulee paneeleistä ja ne kytketään toiseen Victronin Lynx in boxiin. Tällöin iso MCCB on ko. Lunx boxien välissä, kuten smart shut myös. Tällöin 300A EF3 sulake tulisi ko.lynx boxin ja invertterin väliin
Growattin manuaalissa tosin varoitetaan että jos lataa erillisillä MPPT säätimillä akkuja saattaa invertteri mennä tilttiin.

Viimeksi muokattu:
Tuskinpa tuo on mikään TM testivoittaja, kukapa sen osaa sanoa palaako mökki vai ei. DC valokaaren sammuttaminen ei ole ihan helppo homma, vaatii ihan oikeasti hyvin suunnitellun automaattisulakkeen. Mielestäni turvallisuusasioista kannattaa tinkiä vasta ihan viimeisenä. Oikeastaan jos niistä haluaa tinkiä niin ei kannata tehdä ollenkaan. Laadukas sulake on ykkönen, muut aina huonompia vaihtoehtoja.

Edit, lisää pohdintaa: Dihoolin 20kA katkaisukyky on about sama mitä isot LFP kennot saavat teoriassa aikaan. Turvamarginaali muodostuu vain sitä kautta että kennojen sarjaankytkennöissä ja BMSn kautta muodostat lisää resistanssia systeemiin. Koska viimeksi tuntemattomat kiinalaiset kamat on ylipäätään ylittäneet luvatut speksit?
Hyvä pointti. tosin LFP kennot ovat myös kiinalaista kamaa:)

Dihool on ainoa MCCB mistä olen edes nähnyt jotain käytännön kokeiluja

Itse tilasin 4x150A ja 1x300A sulakkeet /ECS posteineen 107€
yo.Kyproksen kaupasta samat rojut 154€ - aika paljon korkeampi yksikköhinta

oma ajatus miten turvalaitteet tulee ovat suunnilleen kuvan mukaan. Antaa laajentaa lisää akkuja kun laittaa toisen Victronin Lynx in boxin perään oikealle. Lynxin sisään muuten mahtuu nuo EF3 sulakkeet, niin miettinyt jos sinne kans pitäis vaihtaa sellaiset
Lienee vähän liikaa varmuuslatteita välissä jonkun mielestä, mutta parempi siinä överit kuin vajarit.
katso liitettä 110016
Akkukohtaisen MCCB ja akun väliin + kaapeliin 150A EF3 sulake, BMS - johdon välissä.

Toinen ajatus on että 48V MPPT säätimet tulee paneeleistä ja ne kytketään toiseen Victronin Lynx in boxiin. Tällöin iso MCCB on ko. Lunx boxien välissä, kuten smart shut myös. Tällöin 300A EF3 sulake tulisi ko.lynx boxin ja invertterin väliin
Growattin manuaalissa tosin varoitetaan että jos lataa erillisillä MPPT säätimillä akkuja saattaa invertteri mennä tilttiin.
Meinasitko laittaa EF3 suoraan kiinni MCCB:hen? (Näyttää kuvassa siltä)

dbwarrior

Vakionaama
Mihin tarpeeseen tulee nuo erilliset MPPT säätimet jotka tuollaisen lisä haasteen mahdollisesti tuovat ?

Back
Ylös Bottom