DIY kotiakut ongrid

Akku kuviot lähestyy, invertterin valinta vaan aiheuttaa miettimistä.
Laitteet saan ostettua suoraan tukkurilta, niin oisko ketään halukasta osallistumaan kimppatilaukseen Deyen tai Growattin WIT-sarjan inverttereistä?
Mahdollisuus saada hyvään harrastajahintaan
Deye 12kW voisi itseäni kiinnostaa. Osaatko sanoa mikä se hyvä harrastajahinta olisi, vai riippuuko se tilausmäärästä?
Euroopasta (saksa mm) niitä saa suht edullisesti, ehkä?

Onko siis akku jo valittu?

Viimeksi muokattu:

dbwarrior

Vakionaama
Haluaako joku mun mallinnus python scriptin ?
Sille annetaan peruutus peilin ostot, myynnit ja hinnat

1758695275161.png

EDIT: kuva vaihdettu vastaamaan viimeistä scriptiä

Liitteet

• 1758689672445.png
    1758689672445.png
    340,4 KB · Katsottu: 56
Viimeksi muokattu:

dbwarrior

Vakionaama
Miten saat elokuulle noin pienet säästöt kuin 19,46EUR? Toisaalta, joku on arvioinut että pari kymppiä on vuoden säästöt. Onko toi laskelma missä PV on valmiina ja akusto siihe lisäksi?

Simuloinnin kannalta mun kohteessa ehkä relevantein osuus on nuo talvikuukaudet joissa pääsee tekemään "kalliiden tuntien ajallista siirtoa"
Esim tammikuussa oli jonkun verran hyvää heiluntaa:
1758694960162.png

1758694871026.png

Kuten elokuun lukemat osoittaa, nykyisellä PV setuppilla ei ole nimeksikään "lahjoitusta" jonka potenttiaali voisi hyödynnettää akulla.
Toki tilanne muuttuu mun 5.3kwp etelään suunnatun aurinkoaidan jälkeen.

Liitteet

• 1758694855164.png
    1758694855164.png
    82 KB · Katsottu: 19

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Haluaako joku mun mallinnus python scriptin ?
Sille annetaan peruutus peilin ostot, myynnit ja hinnat

katso liitettä 108770

EDIT: kuva vaihdettu vastaamaan viimeistä scriptiä
Mielenkiinnosta miten olet päätynyt näihin lukuihin, onko näissä aurinkopaneelit mukana? Tähän asti kaikki näkemäni luvut ovat tuoneet akuilla enemmän säästöä kesäkuukausina kuin talvikuukausina, mutta niissä oletuksena on aina paneelit.

dbwarrior

Vakionaama
Minulla on tälle kesää ollut lähes täydellinen omankäytön aste. 150kwh akustoa jaettuna kahteen autoon :)

1758713090953.png

Ensi kesänä tilanne olisi toinen. Kun laajennos antaa kyvyn siirtyä nolla eur ostoa(42eur elokuu)
Olen arvioinut että voimala laajennoksen jälkeen vuosi säästö akustolla voisi olla noin 450-500eur

Raager

Jäsen
Tälläset alustavat hinnat laskin (sis alv 25.5%)

DEYE SUN-8/12/15/20K-SG05LP3-EU-SM2
8K 1845€
12K 1899€
15K 2145€
20K 2595€
Näistä on "välimallit" 10K, 16K ja 18K poissa koska hinnat ovat suunnilleen samat kuin pykälää isommassa

Growatt WIT 8/10/12/15kW-X-HU
8K 1515€
10K 1580€
12K 1640€
15K 1695€

Molemmat laitteet ovat matalajännite akuille soveltuvia. Growattista ei ole juurikan käyttäjäkokemuksia luettavissa
Hintoihin tulee rahdit päälle Euroopasta. Rahtien lopullinen hinta määräytyy kokonaistilauksen mukaan
Minulla on ollut Growatt Wit 8-X-HU noin kuukauden päivät käytössä. Peruskäyttö on ollut ihan helppoa. Ei muutaku johdot kiinni ja käyntiin. Omaan verkkopalveluun yhdistäminenkin onnistui puhelin apin ja sen Growatin oman mukana tulleen palikan kanssa. Virtamuuntajia en ole saanut vielä kytkettyä mittarin läheisyysteen kun sinne on matkaa aika paljon ja ylimääräisiä karvoja ei ole. Nyt yritän saada modbussin yli toimitettua invertterille kulutuksen. Kunhan vain saan kommunikaation toimimaan. Hirveästi ei tosiaan ole Wit spesifistä dataa saatavilla ja Growattien manuaalitkin jättää vähän arvailun varaan joitain asioita. Tilasin myös EEL Batteryn akuston ja sekin on melkein valmis.

Raager

Jäsen
Akuissa on melkein saavutettu hyvä laatutaso. Kuitenkin esim EEL akuissa on ruuvinkannat balance piirilevyn vetojen päällä siten, että pienikin ylikiristys aiheuttaa oikosulun. Muilla valmistajilla on samoja balancelevyjä käytössä. Kannattaa kasata tarkasti ja maalaisjärkeä käyttäen.

Omaan EEL v5 akkuun (diy koteloon) lisäsin eristerenkaat. Myös osa krimpeistä valmiissa kaapelisarjassa oli ala-arvoisia ja irtosi kun vähän katsoi pahasti.
Tähän on tullut uusimmassa V5 mallissa päivitys. Ruuvit on muovisia. Samoin kun kasasin akustoa oli aika paljon muuttunut asioita. Youtube videoissa mitä katsoin oli montaa asiaa moitittu, mutta ne oli korjattu. Myöskään ohjeet eivät olleet pysyneet muutosten mukana. Esim näyttö oli aivan eri kuin ohjeissa ja se tuli pyhällä hengellä kiinni (kakspuoleinen teippi). Mutta laatu yllätti positiivisesti. Jengat ruuveille oli suoria ja kaikki sopi kiinni. Vielä en ole startannut laitteistoa mutta eiköhään sekin päivä vielä koita.

Tähän on tullut uusimmassa V5 mallissa päivitys. Ruuvit on muovisia. Samoin kun kasasin akustoa oli aika paljon muuttunut asioita. Youtube videoissa mitä katsoin oli montaa asiaa moitittu, mutta ne oli korjattu. Myöskään ohjeet eivät olleet pysyneet muutosten mukana. Esim näyttö oli aivan eri kuin ohjeissa ja se tuli pyhällä hengellä kiinni (kakspuoleinen teippi). Mutta laatu yllätti positiivisesti. Jengat ruuveille oli suoria ja kaikki sopi kiinni. Vielä en ole startannut laitteistoa mutta eiköhään sekin päivä vielä koita.
Mikä BMS tässä on?

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Näytön teippauksesta päätellen ovat päivittäneet JK v19 malliin. Mulla on JK v15.

Väistääkö balance piirilevyn vedot kotelon rungon ruuvitornit, vai tuleeko sinne uusimmassa mallissa jotain lisäeristettä väliin? Minun revisiossa ei riittäisi että ruuvit vaihtuu muovisiin, sillä piirilevyn vedot tuli pohjapuolellakin vaarallisen lähelle metallista ruuvitornia.

-Teme-

Vakionaama
@Raager yhteistoiminta WIT + JK BMS akusto kiinnostaa todella paljon.

@mestariviheltäjä mitä uskominen Off-grid-garagen Andyn videoihin, niin vaeltaa ja paljon
Tässä n.2kk takaa yksi mikä vertaa JK BMS v.14, v.15 ja v.19 Victron SmartShunt antamaan SOC tasoon

Viimeksi muokattu:

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Käytätkö BMS:n laskema SoC johonkin? Lähteekö se vaeltamaan jos akkua ei ladata 100%?
Victron DESS käyttää sitä aktiivisesti ohjaukseen. Lukema saadaan Victronille CAN väylän + DVCC ominaisuuden kautta.

JK BMS on kalibroitava kun sen ottaa käyttöön. Ne ei ole tehtaalta kunnollisesti kalibroituja, mikä todennäköisesti aiheuttaa suurimman osan käyttäjien raportoimista SOC driftauksista. Kalibrointi pitää tehdä suurella virralla, ja luulisin että harvoilla on käytettävissä esimerkiksi hyviä 100A DC virtaclamppeja. Kun kalibroinnin tekee oikein, SOC driftaa maksimissaan muutaman prosentin viikossa, alle prosentin päivässä. Tämähän ei ole mikään ongelma koska SOC resetoituu sataseen kun akku on täynnä, sekä nollaan kun akku on tyhjä.

Edit: olin kuullut näistä SOC haasteista ennen akun hankintaa, ja plan B oli hankkia Victronin Smartshuntti akun ja Multiplussan väliin. Se jää hankkimatta. Tuo BMS toimii ihan riittävän hyvin mun tarkoituksiin.

Viimeksi muokattu:
Victron DESS käyttää sitä aktiivisesti ohjaukseen. Lukema saadaan Victronille CAN väylän + DVCC ominaisuuden kautta.

JK BMS on kalibroitava kun sen ottaa käyttöön. Ne ei ole tehtaalta kunnollisesti kalibroituja, mikä todennäköisesti aiheuttaa suurimman osan käyttäjien raportoimista SOC driftauksista. Kalibrointi pitää tehdä suurella virralla, ja luulisin että harvoilla on käytettävissä esimerkiksi hyviä 100A DC virtaclamppeja. Kun kalibroinnin tekee oikein, SOC driftaa maksimissaan muutaman prosentin viikossa, alle prosentin päivässä. Tämähän ei ole mikään ongelma koska SOC resetoituu sataseen kun akku on täynnä, sekä nollaan kun akku on tyhjä.

Edit: olin kuullut näistä SOC haasteista ennen akun hankintaa, ja plan B oli hankkia Victronin Smartshuntti akun ja Multiplussan väliin. Se jää hankkimatta. Tuo BMS toimii ihan riittävän hyvin mun tarkoituksiin.
Hyvä kuulla!

Miten olet verifioinnut driftauksen olevan noinkin maltillinen?

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Loppukesästä oli halpoja päiviä ja sopivasti aurinkoa & optimointeja että myyntiä ei tullut ja akku sahasi jossain 20-80% välissä useita vuorokausia. SOC käyrässä näkyy hyppy kun se resetoidaan täyteen/tyhjäksi. Hypyn korkeudesta voi päätellä toteutuneen driftauksen.

Raager

Jäsen
Näytön teippauksesta päätellen ovat päivittäneet JK v19 malliin. Mulla on JK v15.

Väistääkö balance piirilevyn vedot kotelon rungon ruuvitornit, vai tuleeko sinne uusimmassa mallissa jotain lisäeristettä väliin? Minun revisiossa ei riittäisi että ruuvit vaihtuu muovisiin, sillä piirilevyn vedot tuli pohjapuolellakin vaarallisen lähelle metallista ruuvitornia.
En aivan hiffaa mitä tarkoitat mutta pitää kattoa kun pääsee tuon kimppuun. Sen balance piirilevyn runon alareunaan tuli solumuovia. Piirilevyssä itsessään oli toteutettu joku liitos jumppijohdolla jostain syystä. Eli ei mennyt piiri paikasta a paikkaan b vaan oli katri väliltä. Se ei oikein vakuuttanut minua.

jkoljo

Aktiivinen jäsen
En aivan hiffaa mitä tarkoitat mutta pitää kattoa kun pääsee tuon kimppuun. Sen balance piirilevyn runon alareunaan tuli solumuovia. Piirilevyssä itsessään oli toteutettu joku liitos jumppijohdolla jostain syystä. Eli ei mennyt piiri paikasta a paikkaan b vaan oli katri väliltä. Se ei oikein vakuuttanut minua.
Olen eristänyt piirilevyn ruuveista ja ruuvitorneista (eli levyn ylä ja alapuolelta) tuollaisilla punaisilla kuituprikoilla. Jos ruuvit muuttuu muovisiksi, piirilevyn ja ruuvin väliin ei enää tarvita kuituprikkaa, mutta piirilevyn alla on metalliset ruuvitornit jotka voivat edelleen aiheuttaa oikosulun ellei piirilevydesignia ole muutettu.

Liitteet

• Screenshot_20250925_123423_Photos.jpg
    Screenshot_20250925_123423_Photos.jpg
    228,8 KB · Katsottu: 59

Raager

Jäsen
Olen eristänyt piirilevyn ruuveista ja ruuvitorneista (eli levyn ylä ja alapuolelta) tuollaisilla punaisilla kuituprikoilla. Jos ruuvit muuttuu muovisiksi, piirilevyn ja ruuvin väliin ei enää tarvita kuituprikkaa, mutta piirilevyn alla on metalliset ruuvitornit jotka voivat edelleen aiheuttaa oikosulun ellei piirilevydesignia ole muutettu.
Noniin. Nyt ehkä tajuan. Jotkut holkit siellä täytyy olla. Pitääpä katsoa minkälaiset.

MikaV

Tulokas
Onkos täällä joku saanut Growatin WIT invertterin omat CT clampit pelaamaan? Juuri asennukset käynnissä 15K mallin kanssa, muuten kaikki pelannut tähän asti mutta CT:stä en ole saanut kohinaa enempää pihalle (muutaman watin suuruista kohinaa). Ei vaikutusta onko johdot kiinni invertterin päässä vai ei jne. Suoraan ct johdoista yleismittarilla ainakin jotain voltteja sain pihalle, voisi olettaa niiden olevan ehjiä (tai ei ainakaan kaikkien hajonneen)..

En asetuksistakaan löytänyt mitään asiaan viittaavaa ja kytkennätkin on jo muutaamaan kertaan tarkisteltuo_O

Tästä toki voisi uudenkin ketjun tehdä jos ei oikein tänne sovi :)

Muuten järjestelmä koostuu 16kwh diy akusta JKBMS varustettuna, paneelit päivittyy vanhasta 2kw -> ~15kw

EDIT: Tuota invertterin sisäistä power meteriä tarkoitin "omilla" CT clampeilla :) Eli invertterin sisälle rimaan kytkettäviä CT.

EDIT2: KAIKKI OK. Homma lähti skulaan, ihan varma en ole mikä asetus lopulta vaikutti (ilmeisesti jokin advanced settingsin kautta säädettävistä ct clamp enableista), mutta nyt virran mittaus pelaa. Pientä sekoilua vaikutti vielä talon väärään järjestykseen kytketyt 60-luvun syöttöjohto.

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Siis MP2?

Otiko v19?
Ei vaan Growatt WIT 15K-HU tuossa yllä on pari asennusta menossa, päätin liittyä joukkoon.
Mulla on yksi vanhempi 14 tain15 mallin JK ja nyt tulee v.19 masteriksi. Tuo 19 pystyy toimimaan masterina vanhemmille versioille.
Tulee sekalainen setti, koska laitan SmartShuntin monitoroimaan akkuja, mutta sen lukemat menee ESPhome ve.direct kikkareen kautta home assistantiin

Viimeksi muokattu:

markok

Aktiivinen jäsen
En malttanut odottaa WIT kokemuksia niin laitoin tilaten 15K version.
Lisäksi nkon rahtaa 32kWh edestä kennoja, pari JK inverter BMS, Victron SmartShunt, Lynx power IN, MEGA sulakkeita ja 300A switch.
Lisäksi tulee 2kpl 125A ja 325A DC MCCB:t
Paljonko Nkon ottaa postikuluja niin isosta lähetyksestä?

-Teme-

Vakionaama
Tämä SmartShunti mittaa/laskee SoC? Tarvitseeko invertteri tätä tietoa latausta/purkua varten?
Tosiaan kuten @Espejot jo mainitsi, saa tarkempaa SOC dataa kuin JK BMS kautta. Pienillä latausvirroilla JK ei mittaa lainkaan, kun kynnystaso ei ylity

Oletetavasti SmartShunt antaa tarkempia tuloksia kuin JK BMS. En tiedä saako JK dataa ongittua EPS:lle.
JK BMS datat saa myös ESPhome + RS485 adapterin kautta poimittua Home Assistantiin. Samoin invertterin ohjaus pitää rakentaa RS485 kautta HA

Tosiaan kuten @Espejot jo mainitsi, saa tarkempaa SOC dataa kuin JK BMS kautta. Pienillä latausvirroilla JK ei mittaa lainkaan, kun kynnystaso ei ylity
Joo, niin ajattelinkin.
K BMS datat saa myös ESPhome + RS485 adapterin kautta poimittua Home Assistantiin. Samoin invertterin ohjaus pitää rakentaa RS485 kautta HA
Tarkoittaako tämä että yhteys JK BMS/Smartshunt <-> invertteri menee HA:n kautta?

-Teme-

Vakionaama
Onko akkuboxia tilattu, vaiko omatekoinen?
DIY on tarkoitus.
Kennoille löytyi hyvä sulake EF3 jossa katkaisukyky 50kA
Lisäksi tulee MCCB automaatit/kytkimet jokaiselle akustolle ja vielä Victron Lynx power in moduliin mega sulakkeet sisälle.
Lynxin ja invertterin väliin vielä oma MCCB
Eli jokaisen erillisen kennoston saa irroitettua erikseen ja lisäksi kaikki kerralla.
Saa vinkata jos löytyy etä tripattava MCCB eli, ulos voisi asentaa lukittavan painonappikytkimen mikä irroittaa koko akuston kerralla.

Saa vinkata jos löytyy etä tripattava MCCB eli, ulos voisi asentaa lukittavan painonappikytkimen mikä irroittaa koko akuston kerralla.
Tämän tyyppistäkö?

tepa

Aktiivinen jäsen
Ns. Eurooppalaisten standardien mukaisia DIN-kiskoasenteisia johdonsuojia=MCB (ja niihin erillistä trippimodulia) saa halvalla 125A asti näihin DC käyttöihin, mutta sitten hinnat raketoi kun mennään MCCB puolelle. Minä en laittaisi aliexpress/baba muutaman kympin katkaisijoita, suuret hintaerot voivat johtua ihan jostain aiheellisestakin syystä. Noita viljellään kiinakoteloihin taas vaikka miten (ja osa laittaa sulakkeen lisäksi), mutta jos komponentin hinta on luokkaa 5-10% EU-alueella myytävään nähden, kai sekin jostain johtuu.

Raager

Jäsen
Growatt käyttää RS485 liikennöintiä smartmeterin ja invertterin välillä.
Siihen voi värkätä TCP/IP yli kulkevan ModBus Bridgen https://tasmota.github.io/docs/Modbus-Bridge/#introduction
Hei

Osaatteko yhtään jeesta miten onnistun kirjoittamaan tuon mittaritiedon ja mihin rekisteriin. Varsinainen kommunikaatio toimii Wavesharen palikalla ja Local modbus integration palikalla Home assistantista. Grott ja Solax HA softatei toimi vielä WIT:n kanssa ja tuo local modbus ei kirjoita kuin invertterin päälle pois. Muutenkin sen koodin puukottaminen menee yli osaamistason. Pyysin growatilta protokollan mutta siinä ei ole mittarirekistereitä oikein avattu.
1760269380980.png

-Teme-

Vakionaama
Hei

Osaatteko yhtään jeesta miten onnistun kirjoittamaan tuon mittaritiedon ja mihin rekisteriin. Varsinainen kommunikaatio toimii Wavesharen palikalla ja Local modbus integration palikalla Home assistantista. Grott ja Solax HA softatei toimi vielä WIT:n kanssa ja tuo local modbus ei kirjoita kuin invertterin päälle pois. Muutenkin sen koodin puukottaminen menee yli osaamistason. Pyysin growatilta protokollan mutta siinä ei ole mittarirekistereitä oikein avattu.
katso liitettä 109176
En ole vielä saanut itse ModBus rekistereitä, niin en ole niihin tutustunut ja oma laite on vielä pahvilaatikossa pihalla.
Samanlainen wavesharen palikka löytyy itseltä ja siihen aattelin ESPhomen avulla tehdä likijan/ohjauksen

Raager

Jäsen
En ole vielä saanut itse ModBus rekistereitä, niin en ole niihin tutustunut ja oma laite on vielä pahvilaatikossa pihalla.
Samanlainen wavesharen palikka löytyy itseltä ja siihen aattelin ESPhomen avulla tehdä likijan/ohjauksen
Heps

Tuossa noi growatilta tulleet tiedostot. Siellä on rekisterit ja muutakin tietoa koskien ohjausta.

Liitteet

• Growatt_Modbus_protocols_2024_09.zip
    3,3 MB · Katsottu: 23

-Teme-

Vakionaama
Heps

Tuossa noi growatilta tulleet tiedostot. Siellä on rekisterit ja muutakin tietoa koskien ohjausta.
Jees, tutustuin vähän noihin rekistereihin ja dokuihin.
fileistä "2.2 Growatt Inverter Modbus RTU Protocol_II V1_39-English-20240416" kuvaa mun mielestä niitä rekistereitä joita löytyy esim githubista jossa samasta dokusta vanhempi versio ja ESPhome konffis growatt-liligo-tcan485.yaml lankulle
jos sulla on WIT sähköissä voit kokeilla saatko ohjattua ON/OFF (rekisteri 0) tai luettua AC power (rekisterit 35/36)
Jos niistä ei tule mitään, pitää hypätä tuohon 2.1 GROWATT VPP COMMUNICATION PROTOCOL OF INVERTER_V2.01 dokuun ja etsiä sieltä vastaavat rekisterit. ON/OFF on hold 39 tai MAX AC power rekisteri 4

Jos nuo yllä olevat ei toimi, niin pitää alkaa käyttämään slave laitteen omia rekistereitä ESPhome dokumentaation mukaan
YAML:
sensor:
- platform: modbus_controller
  modbus_controller_id: modbus_device
  name: "Maximum active power (Pmax)"
  register_type: holding
  address: 0x30018    ## address of the register inside the Modbus slave device
  unit_of_measurement: "W"
  device_class: power
  value_type: U_DWORD
  accuracy_decimals: 1
  filters:
  - multiply: 0.1
kerro auttaako yhtään

Raager

Jäsen
Jees, tutustuin vähän noihin rekistereihin ja dokuihin.
fileistä "2.2 Growatt Inverter Modbus RTU Protocol_II V1_39-English-20240416" kuvaa mun mielestä niitä rekistereitä joita löytyy esim githubista jossa samasta dokusta vanhempi versio ja ESPhome konffis growatt-liligo-tcan485.yaml lankulle
jos sulla on WIT sähköissä voit kokeilla saatko ohjattua ON/OFF (rekisteri 0) tai luettua AC power (rekisterit 35/36)
Jos niistä ei tule mitään, pitää hypätä tuohon 2.1 GROWATT VPP COMMUNICATION PROTOCOL OF INVERTER_V2.01 dokuun ja etsiä sieltä vastaavat rekisterit. ON/OFF on hold 39 tai MAX AC power rekisteri 4

Jos nuo yllä olevat ei toimi, niin pitää alkaa käyttämään slave laitteen omia rekistereitä ESPhome dokumentaation mukaan
YAML:
sensor:
- platform: modbus_controller
  modbus_controller_id: modbus_device
  name: "Maximum active power (Pmax)"
  register_type: holding
  address: 0x30018    ## address of the register inside the Modbus slave device
  unit_of_measurement: "W"
  device_class: power
  value_type: U_DWORD
  accuracy_decimals: 1
  filters:
  - multiply: 0.1
kerro auttaako yhtään
Kiitos kovasti. Kokeilen kun vain suinkin kerkiän. Tuosta formaatista näen kuinka homma tapahtuu. Local modbus integration asensin eilen ja se osaa kyllä lukea samat asiat kun mitä pilvipalvelusta on saatavilla. Sielläkään ei mainittu tuota WIT mallia mutta ilmeisesti ovat pitäneet samat asiat samoilla paikoilla rekistereissä. En sen koodista sitten lähtenyt kollaamaan rekistereitä kun ei heti löytynyt. Sopivasti olivat anonymisoineet tuon sähkömittarilta invertterille menevän datan. Se on se asia mitä varsinaisesti yritän viedä invertterille jotta saan akuston toimimaan järkevästi.

Back
Ylös Bottom