Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kepel sanoi:
Huom. tilannetta helpottaa jos ilmanvaihto suunnitellaan oikeasti, eli mitoitusperusteeksi otetaan esim 1dm3/s/m2 koko asunnon alalta ja min. 1/3-osaa ilmasta poistetaan kuivista tiloista, näin toimien poistoilman suhteellinen kosteus laskee hyväksyttävälle tasolle (näin toteutetuista taloista en ole kuullut yhtään LTO:n jäätymistapausta).
Itselläni kiekko on joskus pidemmän saunomis jakson loppupuolella hiukan rahissut "kiekko on ollut hiukan huurteessa LTR6"
Vika on kyllä laitteessa, jos ilmanvaihtoa on korotettava moninkertaisesti normin vaatimuksiin nähden ja kaiken lisäksi ilmaa on vaihdettava turhaan niin, että eniten kuivatusta ja ilmanvaihtoa vaadittavien tilojen osalta tätä suhteessa vähennetään ja päästetään melko puhdasta ja kuivaa ilmaa tehottomasti muuta kautta LTO-laitteelle, jotta tekniikka ei oikuttelisi. Tuo tuhlaa niin paljon energiaa, että jopa normin mukaan mitoitettu pelkkä poistoilmanvaihtokaan ei kuluttaisi ainakaan enempää energiaa. Kaiken lisäksi huoneilma kuivaa tuollaisen tuuletuksen seurauksena talvella aivan liikaa ja aiheuttaa haittaa sekä asukkaille että sisustukselle.
 

akiville

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Pandion eco ede, poistopuhallin pitää ääntä. Laakeriko rikki?
Osaako joku neuvoa millainen laakeri?
Puranko tuon vain osiin ja katson...

-a-

Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
 

Liitteet

akiville

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tuommonen sieltä löytyi. Molemmissa päissä laakeri, 608 V1.
Tiukassa ovat. Lyödäänkö ne pois vaan?

-a-


Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
 

akiville

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

akiville sanoi:
Tuommonen sieltä löytyi. Molemmissa päissä laakeri, 608 V1.
Tiukassa ovat. Lyödäänkö ne pois vaan?

-a-


Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
http://www.valkeakoskenlaakeri.com/
Löytyi laakerit. 9€ remontin kustannus. Työkaveri vaihtoi laakerit kun on kerran ammattilainen.
Työtä kaiketi puolituntia...
vrt. uusi puhallin 242€

-a-

Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
 

mrjj

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Pelican HP Greenair tuli mutkan kautta 2014 kun aloitin rakennusprojektia. nyt on viikonpäivät ollu kone päällä ja muuten pelaa mutta itse pääasia eli lämpöpumppuu ei tietenkään pelaa. onko kellään sattumoisin tietoa tuosta lämpöpumppuosuudesta ? Onko se joku maailmalta valmiina ostettu tai onko jotain tiettyä osaa mitä tehdä sille ? Kädettömiä ei olla ja kylmäasentajakin löytyy kyllä. en ole vielä kylmäaineiden määriä alkanut tsekkaamaan. toinen mikä ilpeissä on tullut vastaan on jumittuva venttiili jolloin aine ei pääse kiertämään, kompressori nimittäin lähtee päälle ja pätkä putkea viilenee mutta kenno ei.
Huonoa taas lupailee että ei liioin lämmitäkään, kenno ei lämpiä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Pistä ensin kyselyä enerventille, voi olla ettei sun kone ole ainut oireileva ja saatat saada sieltä vinkkejä mikä voi olla vikana.
 

KrisseK

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Koneena Enervent Pingvin eco EDE. Asennusvuosi 2012.

Hieman on lämpöä ja kosteutta talossa niin jotainhan on hieman poskellaan, mutta mikä?

Tuossa mittauksia pinkusta, Ulkoilman lämmöt pysyvät tuossa 70 tienoilla yötä päivää.
Kesäyöjäähy ei mene päälle ja kosteusprosentti huitelee oli 50%.

Ulkoilma: 70,3 C
LTO tulo: 24,3 C
Tulo: 23,8 C
Poisto: 26,3 C
Jäteilma: 19,9 C
Huonelt. OP: 0 C
Poisto kosteus: 55%
48h Kosteus: 54%
LTO n tulo: 100%
LTO n poisto: 0%
LTO: 0%
RH 1: 0%
RH 2: 0%
CO2 1: 0 ppm
CO2 2: 0 ppm
 

KrisseK

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Joo, saattaapi olla "Vähän viallinen" =)

Huolsin koneen eilen, putsasin koneen ja vaihdoin suodattimet (2kk edellisestä). Kone päälle ja mittaustulokset lähes samoja.
Soitto Enerventille ja lähettävät uuden ulkoilma-anturin (TE01) veloituksetta.

Nyt vaan odottelemaan postia ja ihmettelemään että miten pääsen emokorttiin käsiksi.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Laitetaas tännekin tietoa millainen kennonpyöritysmoottori tuolta Onnline eco XL(Enervent pingving XL) (vm ~2011-2012)koneen sisältä löytyy. Kun vaihdoin suodattimet niin avasin samalla sen verran kuorta että katsoin tuon moottorin ja vaihteen tyypin valmiiksi. Ajatus oli ostaa jo valmiiksi tuohon varaosa koska tuo ei tunnetusti ole ikuinen.

Mallit olivat
moottori: panasonic m61x6g4gga
vaihde: mx6g25ba

Enerventin hinta on 240,56€
https://webshop.enervent.com/index.php/huoltotarvikkeet/pingvin/lammonsiirtimen-moottoripaketti-ec-ja-ac-pieni.html

Täytyy jossain välissä kun on aikaa tutkia mistä tuon saa edullisemmin.

 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Jahas. Sattui olemaan sopivasti ja helpolla tarjolla tuohon Panasonicin moottorin tilalle taiwanilainen vastine melko sopivaan hintaan ja laitoin nuo tilaukseen. 105€ postikuluineen koko roska. Tuurista sitten kiinni jääkö paketti tulliin vai ei...
Alkuperäinen moottori on Panasonicin M61X6G4GGA ja tilalle meinasin sovitella HONTO DENKI GEAR MOTOR CO. 2IK6GN-C. Alkuperäinen vaihteisto oli MX6G25BA ja tilalle sitten 2GN25K.

Palikat löytyy täältä:
Moottori: http://www.ebay.com/itm/1-AC-Induction-Gear-Motor-AC220V-50-60Hz-1-6W-2IK6GN-C-1200-1450rpm-60x60x75mm-/130650112266

Vaihde: http://www.ebay.com/itm/1pc-Reduction-Gear-2GN-series-ratio-25-1-36-1-AC-Induction-Gear-Motor-2IK6GN-/130650186575


Sinällään kiinnosti vielä millainen nyrkkipaja mahtaa olla kyseessä ja löysinkin firman täältä(mainostavat tehneensä moottoreita vuodesta -90 eteenpäin...): ;D
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tarkka korva on alkanut huomaamaan laakerin jollotusta tai jotain muuta epämääristä ääntä tuloilmakanavasta.

Vaihtoehtoja ei taida oikein muuta olla kuin kennonpyöritys moòttori/vaihteisto tai puhaltimet. Puhaltimet voinee testata ottamalla jommasta kummasta piuhan irti että loppuuko ääni? Ei kovin vakuuttavaa jos tässäkohtaa laakerit alkavat vetämää viimeisiään. Kone on kuitenkin ollut käytössä vasta 2v 3kk. Kuinka kauan noi muilla on kestäny?
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Tarkka korva on alkanut huomaamaan laakerin jollotusta tai jotain muuta epämääristä ääntä tuloilmakanavasta.
Jahas. Homma olis sitten roger. Varmuuden vuoksi homma piti opetalla kantapäänkautta, vaihtaa laakeri aluksi väärään puhaltimeen sekä tietysti purkaa koko puhallin atomeiksi väärin. Aluksi en uskaltanut nostaa tuota melko vahvan magneetin pitämää siipeä ylös vaan purin puhaltimen toista kautta.

Oikein tehtynä näihin näihin Ziehl-Abeggin valmistamiin Onnline eco XL koneen sisältä löytyviin puhaltimiin vaihtaa laakerit alle 30 minuutissa. Laakeri tyyppinä tässä on se tuttu rullaluistinlaakeri eli NHB:n 608 Z. Aluksi vaihdoin poistoilmapuhaltimeen ISB:n valmistaman perus 608 Z laakerin. Tutkin asiaa hiukan lisää ja huomasin että SKF:llä sekä ISB:llä on molemmilla omat hiljaisen laakerin mallinsa. Lisäksi SKF:ltä löytyy hiukan väljemmällä sovituksella sekä eri rasvalla oleva 608 ZZ/C3GJN joka on tarkoittu nimenomaan moottorikäyttöön. GJN-rasvatun laakerin pitäisi kestää paremmin lämpöä, kierroksia ja olla pitkäikäisempi.

SKF:llä on myös LHT23-rasvalla oleva versio joka on tarkoitettu äänettömään käyntiin sekä laajempaan lämpötilaskaalaan. Tuo olisi varmaan loistava laakeri esim jonkun ilpin sisäyksikön laakeriksi. Mallimerkintä tuolle pölysuojatulle versiolle on 608-2RSH/LHT23. ISB:llä peltisuojattu erikoishiljainen laakeri on 608-ZZ-C3-EMS ja paremmin kumilla suojattu erikoishiljainen malli on 608-2RS-C3-EMS. Tässä laitteessa mielestäni laakerit oli jokapuolelta suojattu niin hyvin ettei tuonne oikein pitäisi olla mahdollisuutta että sinne pääsis jotain muhjua joten kumisuojausta ei tarvi.

Loppujen lopuksi vaihdoin molempiin puhaltimiin tuon SKF:n C3GJN mallin koska myyjä meinas että taitaa olla paras mitä on saatavilla. Merkkinä SKF on hiukan arvokkaampi kuin tuo ISB. Laakerille jäi paikalliselta kauppiaalta ostettuna 7,5€/kpl hintaa. Perus 608 ZZ mallin saa Saksasta alle kahteen euroon kappaleelta. Sinällään ihmetystä herätti se että löysin yhden hinnan tuolla NMB valmistamalle alkuperäiselle laakerille ja se oli noin 10€. Sinällään usein hinta kertoo laadusta mutta tiedä sitten.... Alkuperäisen laakerin valmistusmaa oli Thaimaa.

Eri laakerit(SKF:ssä näyttää olevan hiukan vahvempi holkki sisäkoolissa):

Puhallin päällipuolelta.

Puhallin alapuolelta.
Tuosta avataan nuo 4 ruostumatonta ristipääruuvia jolloin puhallin lähtee irti.

Puhaltimen päältä nyhdetään tuo pölysuoja irti. Pölysuojan alta otetaan suurempi ja pienempi seekeri irti. Pienemmän alla on pieni prikka.

Puhaltimen siipi nostetaan varovasti ylös. Akselin alapäähän pitäisi jäädä pieni jousi paikoilleen.
Laakerit lyödään irti jollain sopivalla tapilla. Uudet voi naputella paikoilleen vaikka sopivalla hylsyllä laakerin ulkokoolista.
Loput osat laitetaan paikoilleen ja remontti on valmis.




Halusin hommasta vielä jotain konkreettista talteen joten tein pienen järjestelyn kotiteatterin säätämiseen tarkoitetun mikrofonin kanssa. Asensin mikrofonin päämakkarin tuloilmaventtiilin lautasen väliin. Ääni oli sen verran pieni vielä että mikäli kuulo ei ole aivan reilassa niin ääntä ei kuullut ollenkaan. Itse kuulin äänen muutama viikko sitten ja nyt aivan viime päivinä vaimokin kuuli sen. Jostain kummansyystä johtuen ääntä ei kuulu millään muulla puhallinnopeudella kuin 2:lla. ::)

Tuloilmapuhaltimen laakerista tuleva reilu 20dB piikki noin 350Hz:ssä.

Laakerit vaihdettuna piikki loistaa poissaolollaan ja puhallin on hiljainen.


Jos joku epäilee vastaavaa vikaa niin tälläiselle se kuulostaa: https://drive.google.com/open?id=0B6_jotTXGWc2YmpTbDdqRWdSX1U

Kennonpyöritysmoottori ja vaihde taitaa olla tulossa kamelin selässä suomeen kun toimitus on kestänyt jo yli kuukauden... ::)
 

Timba

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Oma Pandion (-10) on alkanut ääntämään hieman samaan tapaan!

Omaan koneeseen on kerran vaihdettu puhaltimet takuuseen, jolloin laakerointi muuttui samalla keraamiseksi.
Onko jollain kokemuksia noiden keraamisien laakerien rakenteesta eli mitenkä niiden vaihtaminen?
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Kennonpyöritysmoottori ja vaihde taitaa olla tulossa kamelin selässä suomeen kun toimitus on kestänyt jo yli kuukauden... ::)
Kamelikin pääsi perille ja syy toimituksen viivästymiseen löytyy peilistä, unohdin ilmoittaa millaisella välityksellä haluan vaihteiston. ::) Niitä oli myynti-ilmoituksessa kolmea erilaista. Ebaysta myyjältä tulleet 2 sähköpostia olivat menneet jonnekin roskapostiin tms. Noh jahka ilmoitin minkä vaihteiston haluan niin hiukan yli viikko tuosta niin vaihteisto ja moottori oli kourassa. Nyt sitten odottamaan hajoamista, meneekö siinä vuosi vai kymmenen ;D

 

Ismo67

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Hyviä vinkkejä fraatti. Itselläni on sama kone ja siihen vaihdettiin äänen takia molemmat moottorit takuuna. Hieman jo taas ääntään mutta ei ole vielä häiritsevää. Täytyy laittaa tilaukseen SKF 608 E2 laakerit varalle. Itse olen suosinut Low friction laakereita SKF:tä. Saksasta 3.95€/kpl. Hyvä tietää että tuo hyväksi & hiljaiseksi todettu ILP laakeri käy Onnline Eco XL:ään myös:

http://www.skf.com/binary/21-236499/PUB-BU_P2-6692_3-EN_E2-DGBB-brochure_LoResSingles.pdf
http://www.skf.com/binary/21-234321/Why-SKF_E2-DGBB_LoRes.pdf
http://www.skf.com/binary/21-235237/2815040-Electric-Motor-E2-Sheet_14Apr15.pdf
http://www.skf.com/group/industry-solutions/electric-motors/industrial-electric-motors-and-generators/applications/general-purpose-motors/larger-skf-e2-bearings-for-electric-motor-rebuild.html
 

Liitteet

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ismo67 sanoi:
Hyviä vinkkejä fraatti. Itselläni on sama kone ja siihen vaihdettiin äänen takia molemmat moottorit takuuna. Hieman jo taas ääntään mutta ei ole vielä häiritsevää. Täytyy laittaa tilaukseen SKF 608 E2 laakerit varalle. Itse olen suosinut Low friction laakereita SKF:tä. Saksasta 3.95€/kpl. Hyvä tietää että tuo hyväksi & hiljaiseksi todettu ILP laakeri käy Onnline Eco XL:ään myös:
http://www.skf.com/group/industry-solutions/electric-motors/industrial-electric-motors-and-generators/applications/general-purpose-motors/larger-skf-e2-bearings-for-electric-motor-rebuild.html
Loistavaa että jollekin muullekin asia on tuttu tuon koneen kanssa. Itsellä on parilla kaverilla myös sama kone ja heillä ei ole ollut vastaavaa ongelmaa. Tosin toisella kone on pitänyt alusta saakka ääntä makkariin ilmeisesti puutteellisen äänenvaimennuksen takia ja epäilen että mahtaako tuo huomatakaan mitään ennenkuin koko puhallin pysähtyy. Muutenkin hänellä on käsittääkseni jonkin sortin töissä hankittu kuulon alenema.

Nuo E2 laakerit löysin myös katalogeista mutta saatavuus oli heikkoa niistä pajoista mistä itse laakereita katselin. Ja tietysti vikaa oli siinä kun ajattelin että haluan ne heti käsiini. Eihän täällä suomessa liikkeillä valikoima voi olla paras mahdollinen vaikka yllätyinkin kuinka monta eri mallia esim tuosta valkeakoskelta laakeriliikkeestä löytyi suoraan hyllystä.

Tuota moottorikäyttöön tarkoitettua laakeria minkä laitoin mainostettiin nimenomaan siinä että käy korkeille lämpötiloille ja pyörimisnopeuksille. Silloin mietinkin että mahtaisiko tuo lht23 rasvalla voideltu versio olla parempi koska se on myös tarkoitettu alhaisempiin toimintalämpötiloihin ja ainakin noilla puhaltimilla pitäisi olla jäähdytys kunnossa. Tosin yllätyin kun purkasin puhaltimen niin siellä sisällä olevassa lämpösuojassa on merkintä 190 astetta joten kait siellä joskus lämpöäkin on tarjolla... Tosin omassa käytössä tuo kone on varsin suurikokoinen niihin litramääriin mitä se itsellä siirtää. Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin laakeri voi tuhoutua myös jos sen rasvan toimintalämpötila on väärä eli laakeri on liian vähän kuormitettu. Tähän myös viittaa taulukot mitä skf:n sivulta löytyy. Huomattavaa että GJN ja E2 laakereissa molemmissa toimintalämpötila on korkeampi kuin peruslaakerin jossa tuossa koko luokassa on rasvana lht23. Toimintalämpötila E2:ssa on 55 asteesta ylöspäin. Tiedä sitten...

Tosin siellä myös lukee että kuormaa voidaan lisätä jousella. Tuollainenhan löytyy myös tuolta puhaltimen akselilta.
The weight of the components supported by the bearing, together with external forces, generally exceed the requisite minimum load. If this is not the case, the bearing must be subjected to an additional radial load. Axial preload can be applied by adjusting the inner and outer rings against each other, or by using springs.


Ainiin aiemmin virheellisesti kirjoitin että laakerista on olemassa myös tuo lht23 versio. Tässä kokoluokassa sitä ei ole enää myytävänä vaan kaikki peruslaakerit tässä koossa ovat voideltu tuolla lht2 rasvalla eli alhaisen äänen ja laajan toimintalämpötilan rasvalla.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Tosin yllätyin kun purkasin puhaltimen niin siellä sisällä olevassa lämpösuojassa on merkintä 190 astetta joten kait siellä joskus lämpöäkin on tarjolla...
Jossain sovelluksessa lämpöä voi ollakin mutta iv-koneessa ei juuri puhaltimet liikaa lämpene.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Jossain sovelluksessa lämpöä voi ollakin mutta iv-koneessa ei juuri puhaltimet liikaa lämpene.
Juurikin tätä itsekseni tuuminkin. Muistaakseni kone vei kokonaisuudessaan jotain 70W luokkaa josta jo osa on kennon pyöritysmoottorin sähköä. Tuosta jäänee karvan päälle 30W per moottori. Talvella kylmillä ilmoilla teho on jopa alle puolet tuosta kun koneen nopeutta lasketaan kun ollaan pois kotoa tai kosteus meinaa laskea liikaa. Rakenne puhaltimen moottorilla on tuollainen jossa elektroniikka on tuollaisen muovikopan alla. Tuo muovikoppa estänee hiukan lämmönsiirtymistä pois mutta tottakai kaikki lämpö lopulta siirtyy pois kun lämpötilaero kasvaa tarpeeksi suureksi. Laakerit ovat tuolla keskiössä todennäköisesti jotakuinkin samassa lämpötilassa kuin elektroniikka kopan alla.




Tämä mukaan EC-puhaltimen hyötysuhde saattaisi olla jotain 80% luokkaa tai mahdollisesti ylikin.
Jos teho on 30W tällöin hukkatehoksi jäisi 6W. Tuo ei vielä kovin paljoa lämmitä ja veikkaan että tällöin puhallin on käytännössä kauttaaltaan jotakuinkin samassa lämpötilassa kuin ympärillä virtaava ilma. Tuossa oli kuva jostain tyypillisestä motorista josta näkee että lämpö syntyy tuolla käämien läheisyydessä...

Omien puhaltimien tapauksessa sen kulutus maksimiteholla on 230W jolloin hukkatehoakin syntyy noin 45W, tällöin varmasti puhaltimen moottorin lämpötilakin on alkanut jo kohomaan ja epäilen että ainakin tuolta sisältä lämpötila on jo jotain muuta kuin ympäröivän ilman lämpötila. Osittain juuri tuon eristävän rakenteen takia. Ehkä tästä syystä tuo moottorin suojankin toimintalämpötila on noin korkea. Käytännössä tuo vaatinee jonkinlaisen jumin tuonne siipi/laakeri osastolle jos noin käy että lämpösuoja aktivoituu.

Olen käsittänyt että jos laakereita ei kuormiteta tarpeeksi niin ne saattavat "lakata" pyörimästä jolloin ne pilaantuvat ennen aikojaan...

Tämän takia spekuloinkin itsekseni ja ehkä hiukan ääneenkin onko koville lämpötiloille tarkoitettu rasva juuri oikea tähän tarkoitukseen vai joku muu.... ::)
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Olen käsittänyt että jos laakereita ei kuormiteta tarpeeksi niin ne saattavat "lakata" pyörimästä jolloin ne pilaantuvat ennen aikojaan...
heppoisissa systeemeissä laakereissa voi esiintyä juuri kuulien laahausta ja se lyhentää elinikää reippaasti. Tämä on mielestäni yksi syy ilppien ulinaan ,.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Olen käsittänyt että jos laakereita ei kuormiteta tarpeeksi niin ne saattavat "lakata" pyörimästä jolloin ne pilaantuvat ennen aikojaan...

Tämän takia spekuloinkin itsekseni ja ehkä hiukan ääneenkin onko koville lämpötiloille tarkoitettu rasva juuri oikea tähän tarkoitukseen vai joku muu.... ::)
Olennaista tuossa on voima, joilla laakerikehät puristavat kuulia. Jos voima on liian pieni, kuulat voivat päästä joissakin kohdin liukumaan ja kuluttavat uria laakerikehään samalla, kun itsekin menettävät pyöreyttään ja muuttuvat viilan kaltaiseksi. Tämän takia laakereissa on yleensä aksiaalijousi, joka antaa laakerille tietyn vähimmäispainerasituksen, jolloin liukumisen edellytykset vähenevät.

EC-moottori on sitten paljon herkempi laakerivioille kuin asynkronimoottori, koska sähkömagneettien kenttämuodon ja kommutoinnin aiheuttamat mekaaniset rasituksen yliaallot osuvat epätasaisesti kaikkien laakeripintojen alueelle. Kun tätä jatkuu riittävän kauan, laakeripinoihin tulee "nimismiehen kiharoiden" kaltaisia pyykkilautakuvioita, jotka jossakin vaiheessa rupeavat vahvistamaan omaa syvenemistään. Asynkronimoottoreissa voimakomponenttien yliaallot kohdistuvat paljon tasaisemmin roottorin portaattomasti muuttuvan jättämän takia.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
EC-moottori on sitten paljon herkempi laakerivioille kuin asynkronimoottori, koska sähkömagneettien kenttämuodon ja kommutoinnin aiheuttamat mekaaniset rasituksen yliaallot osuvat epätasaisesti kaikkien laakeripintojen alueelle. Kun tätä jatkuu riittävän kauan, laakeripinoihin tulee "nimismiehen kiharoiden" kaltaisia pyykkilautakuvioita, jotka jossakin vaiheessa rupeavat vahvistamaan omaa syvenemistään. Asynkronimoottoreissa voimakomponenttien yliaallot kohdistuvat paljon tasaisemmin roottorin portaattomasti muuttuvan jättämän takia.
Mielenkiintoista...

Ikäväkseni joudun toteamaan että tämä laakeri taistelu tuskin on päätöksessä vielä. Sama ääni kuuluu yhä vaimeampana mutta on jokatapauksessa olemassa ajoittain. Tosin ääntä ei voi erottaa kuin venttiileistä jotka ovat lähempänä konetta. Jostain syystä ääni ei kuulu jatkuvasti vaan ajoittain ja mitään muuta taustahälyä ei tuolloin saa olla. ::)

Purin vanhan laakerinkin huvikseen ja ajattelin katsoa mitä se on syönyt. Varsin nopeasti sai todeta että sellaista kuvauskalustoa tai silmäparia täältä asunnosta ei löydy että tuosta saisi jotain silmiin sattuvaa vikaa löydettyä. Selvästi 1 neljöstö kuitenkin rahisee pyöritettäessä. Tosin ihmetystä herättivät myös tummat laakerinkuulat, mitä nuo ovat? Keraamisia? Johan tuli tästäkin taistelu. :eek:

 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Jahas. Piinitridiä nuo kuulat ovat eli laakerit olivat hybridi laakerit keraamisilla kuulilla. Kuulostaa ihanan halvalta. Ei näköjään 500€ puhaltimia oo kasattu 0,5€ laakereilla. Vaikka kuinka pitäs olla hyvä materiaali yms niin jostain syystä kuitenkin korkkasivat etukäteen... ::)


https://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_nitride

Materials

Ball bearing performance is significantly influenced by the selection of the proper material for components such as balls, inner and outer rings.

Bearings are exposed to severe stress. The contact area of the outer and inner rings, as well as the balls, are repeatedly exposed to stress exceeding 1,000 MPa. Material type, purity, and hardness are very important factors for long bearing life under repeated high stresses.

High carbon chromium bearing steel and high corrosion-resistant martensitic stainless steels are used for raceway rings and balls in our products.

High carbon chromium bearing steel rings and balls are made from high quality vacuum outgassed steel (JIS G 4805, SUJ2, AISI/SAE52100 or equivalent material). With proper heat treatment, they have high load capacity, longer life and low noise levels.

Minebea developed stainless steel “DD400.” The hardness of DD400 after heat treatment is higher than that of SUS440C. The DD400 material also shows longer life, and high load capacity. The noise level of DD400 material is close to that of chromium steel because the carbon is dispersed spherically. From results of tests based on ASTM-A380, the corrosion resistance of DD400 material is equal to SUS440C.

To meet longer life and low noise level requirements, ball bearings with ceramic balls are also available. When compared to the conventional chromium bearing steel balls, improved noise level and life can be achieved by using ceramic balls (Silicon Nitride) with the use of conventional chromium rings. The extremely low conductive characteristics (insulation properties) of silicon nitride protect bearings from electric corrosion, which is generated under a conductive environment. In addition, torque reduction can be expected because the ceramic has less mass than bearing steel.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Jahas. Piinitridiä nuo kuulat ovat eli laakerit olivat hybridi laakerit keraamisilla kuulilla. Kuulostaa ihanan halvalta. Ei näköjään 500€ puhaltimia oo kasattu 0,5€ laakereilla. Vaikka kuinka pitäs olla hyvä materiaali yms niin jostain syystä kuitenkin korkkasivat etukäteen... ::)
Korkkasiko kuitenkaan kun pinnat ovat virheettömät ja ääni jäi taustalle soimaan?
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Korkkasiko kuitenkaan kun pinnat ovat virheettömät ja ääni jäi taustalle soimaan?
;D

Laakerin koko on ulkokoolista 22mm joten jolloin muuten koko laakeri on niin pieni ettei mun silmä kykene erottaan esim noin 2mm kuulasta onko siinä jotain vialla vai ei, ellei sitten olisi jo todella suuri vaurio. Silmämääräisesti kuitenkin kaikki laakeri pinnat ja kuulat olivat ok. Kuitenkin laakeria pyöritettäessa siinä selvästi tuntuu pykimää ja se piti korviinkuultavasti ääntä, kolme muuta vanhaa laakeria pyörivät nätisti. Purettuani laakerin puhdistin kaikki sen osat niin hyvin kuin suinkin vain pystyin. Kasasin laakerin uudestaan pölysuojia lukuunottamatta ja siitä huolimatta laakerin piti ääntä ja pyöri hiukan pykien. Jotenkin laakeri oli vaurioitunut mutta omat keinot eivät riitä sen havainnointiin että missä vika tarkalleen ottaen oli.

Aluksi remontti oli tarkoitus tehdä tuloilmapuhaltimeen mutta ajatuksissani otin poistoilmapuhaltimen irti ja vaihdoin laakerit siihen. Tuolla ei ollu vaikutusta ääneen joten vaihtoehdoksi ei jäänyt kuin tuloilmapuhallin mihin ne oli ollut tarkoitus vaihtaa alunperinkin. Heti ensimmäisestä virtanapin painalluksesta lähtien vaimo totesi että onneksi ääni poistui nyt koska oli jo alkanut häiritsemään hänenkin uniaan....

Ja tämän takia myös mittasin asian koska halusin mustaa valkoiselle että mitä tapahtuu käytännössä. ;)

Jostain syystä kuitenkaan ääni ei ole täysin hävinnyt vaan ajoittain sen voi vielä kuulla, jostain syystä ääni ei ole jatkuva vaan saattaa olla että 15s se kuuluun ja sitten 5min on hiljasta... Tosin samasta paikasta ääntä ei voi kuulla kuin aikaisemmin vaan kyseessä täytyy olla joku venttiili joka on lähempänä konetta kuin aikaisempi päämakkarin kanava joka on saunan jälkeen kauimmainen tuloilmakanava. Se että äänen kuulee vaatii että jääkaapissa ei ole kompura päällä, mlp ei ole päällä, ulkona ei tuule, töllö ei ole päällä, läppäri ja tuuletin ei pidä ääntä ja melkeimpä sen että on vain yksin paikalla... Vaan kiusa se on pienikin kiusa....

Mutulla iv-kone teknisessä tilassa ei ole uusilla laakereilla niin hiljainen mitä se oli uutena tai ennenkuin se alkoi metelöimään. Tämä tosin puhdas mutu...

Itseasiassa taidan ottaa nyt yhteyttä enerventtiin jos siellä olisi jotain kerrottavaa asian tiimoilta... ::)
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Joo eipä ilmeisesti ollut uusi asia kyseessä. Kyseistä konetta on valmistettu kolmella erilaisella puhaltimella. Ennen omaa konettani jollain puhaltimella ja oma koneeni Ziehl-Abeggin ja myöhemmät koneet ebm-papstin puhaltimilla. Z:ssa on ilmeisesti ollut jotain murhetta ja nyt oma koneeni oli sen ikäinen että saan siihen uudet ebm-papstin puhaltimet takuuseen.

Samalla oli myös puhetta siitä että moottoreissa joku sähkövirta(elektroninen korroosio?) syö laakereita ja siksi laakerit ovat keraamisia. Osaako esim kotte kertoa että koskeeko tuo vain näitä ec-moottoreita vai kaikkia moottoreita yleensäkin. Sen tiedän että meillä töissä on myös suurissa xx kW luokan moottoreissa myös keraamisia laakereita juurikin jonkun sähkönjohtumisen tms takia mutta sen aiheuttamista harmeista en osaa sanoa mitään.

Puhaltimien kokoluokka on jotakuinkin samaa luokkaa ja ilmeisesti ne menee jotakuinkin "heittämällä" paikoilleen mutta onko mitään tapaa kuinka pystyy todentamaan ilmamäärät että ovat pysyneet jotakuinkin samoina? Eikö ilmamäärät ole silloin samoja jos poistokanavassa on sama alipaine ja tulokanavassa sama ylipaine kuin aikaisemminkin?

Puhaltimia häpistessä silmiin osui myös se että näytti aivan kuin puhaltimien siipi olis melkein räkärautaa ja näytti silmiin myös siltä ettei se ole malliltaan symmetrinen(kyseessä taisi olla poistopuhallin). Kuitenkin tuossa siivessä oli myös tasapainotusta varten "painoja" mutta jotenkin herätti epäilystä että voiko tuollaista heittoa saada pois pelkästään painottamalla noita siipiä....

Ainiin vanhoista laakereista myös sellainen detailji että laakerien koolit olivat vastakkain magneettiset eli ne vetivät toisiaan yhteen sisäpinnoista. Mikähän mahtaa olla tuon syy...?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Puhaltimia häpistessä silmiin osui myös se että näytti aivan kuin puhaltimien siipi olis melkein räkärautaa ja näytti silmiin myös siltä ettei se ole malliltaan symmetrinen(kyseessä taisi olla poistopuhallin). Kuitenkin tuossa siivessä oli myös tasapainotusta varten "painoja" mutta jotenkin herätti epäilystä että voiko tuollaista heittoa saada pois pelkästään painottamalla noita siipiä....
Ihan tavallista on että puhaltimien "siipi" heittää, isoissa iv-koneissa suoravetoisten kammiopuhaltimien siiven heitto voi olla yli sentinkin johonkin suuntaan mutta silti tärinää ei esiinny. Tasapainotus toimii aika hyvin.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Ihan tavallista on että puhaltimien "siipi" heittää, isoissa iv-koneissa suoravetoisten kammiopuhaltimien siiven heitto voi olla yli sentinkin johonkin suuntaan mutta silti tärinää ei esiinny. Tasapainotus toimii aika hyvin.
Juu.. niin tuo taitaa olla...

Epäilen että tässä on syyllinen.. joku joka osaa engelskaa paremmin voinee hiukan selittää mistä on kyse

Electrical Fluting — When utilizing a Variable Frequency Drive (VFD) for speed control, users can experience a phenomenon called electrical fluting, which basically equates to a mini-lightning storm that occurs within the motor as voltage and frequency are regulated by the VFD. This ‘storm’ affects the bearings, resulting in premature failure. Electrical fluting is unpredictable and requires additional measures such as shaft grounding kits and ceramic bearings to prevent.


Tässä oli koko lappu missä asia on selvitetty: http://www.esrmotors.com/Literature/Useful%20Information/Bearing%20Fluting.pdf
 

noble

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Laakerivirta kyseessä, eli laakereiden läpi kulkeva virta tekee laakerista selvää. Pyykkilautakuvio on sille tunnusomaista.

Täältä lisää ko. ilmiöstä https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://library.e.abb.com/public/4afd9ccbf5eb991fc1256d280083a4d2/Tekninenopasnro5.pdf&ved=0ahUKEwiAr9Xzqo3QAhXFjCwKHYG_D6EQFggXMAA&usg=AFQjCNHHzi8MkIwSXowALsb3ash11WAksw&sig2=N3WenGfS1R4CCEL7w7P-yg
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Osaako esim kotte kertoa että koskeeko tuo vain näitä ec-moottoreita vai kaikkia moottoreita yleensäkin. Sen tiedän että meillä töissä on myös suurissa xx kW luokan moottoreissa myös keraamisia laakereita juurikin jonkun sähkönjohtumisen tms takia mutta sen aiheuttamista harmeista en osaa sanoa mitään.
Isoissa moottoreissa on omat ilmiönsä ja siellä noita haitallisia suuria hajavirtoja voi kulkea, ellei niitä erikoisesti pyritä estämään. Tuollahan invertterit voivat olla aika kaukanakin moottorista.

Sen sijaan en usko enkä ymmärrä, miten moista voisi tapahtua ec-puhaltimen yhteydessä, kun moottori on eristettynä, laakerit vielä erikseen ja invertteri on moottorin sisään rakennettu. Tästä on keskustelu ennenkin ja omasta mielestäni valmistajien vikaselitykset ovat täyttä p*aa, jolla peitellään sitä, että ec-puhallinmoottoreiden laakerit hajoavat herkästi ihan mekaanisista syistä, joihin viittasin jo edellisessä viestissäni.

En itse usko, että keraaminen laakeri olisi mikään viisasten kivi pienten ec-puhaltimien kohdalla vaan kyse on laakerin laadusta sinällään. Raportoinhan itsekin joskus kokeilusta, kun laitoin ilpin puhaltimeen "keraamisen" rullaluistinlaakerin kokeeksi, ja tuo alkoi murista jo muutaman päivän sisällä. Kunnon metallilaakeri taas kestää useita vuosia kokemuksen perusteella (omasta pääilpistä on toisen vaihdetun kunnollisen laakeriparin kestoikä loppupuolella, mutta kone onkin pyörinyt jo lähes 15 vuotta).
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Isoissa moottoreissa on omat ilmiönsä ja siellä noita haitallisia suuria hajavirtoja voi kulkea, ellei niitä erikoisesti pyritä estämään. Tuollahan invertterit voivat olla aika kaukanakin moottorista.

Sen sijaan en usko enkä ymmärrä, miten moista voisi tapahtua ec-puhaltimen yhteydessä, kun moottori on eristettynä, laakerit vielä erikseen ja invertteri on moottorin sisään rakennettu. Tästä on keskustelu ennenkin ja omasta mielestäni valmistajien vikaselitykset ovat täyttä p*aa, jolla peitellään sitä, että ec-puhallinmoottoreiden laakerit hajoavat herkästi ihan mekaanisista syistä, joihin viittasin jo edellisessä viestissäni.

En itse usko, että keraaminen laakeri olisi mikään viisasten kivi pienten ec-puhaltimien kohdalla vaan kyse on laakerin laadusta sinällään. Raportoinhan itsekin joskus kokeilusta, kun laitoin ilpin puhaltimeen "keraamisen" rullaluistinlaakerin kokeeksi, ja tuo alkoi murista jo muutaman päivän sisällä. Kunnon metallilaakeri taas kestää useita vuosia kokemuksen perusteella (omasta pääilpistä on toisen vaihdetun kunnollisen laakeriparin kestoikä loppupuolella, mutta kone onkin pyörinyt jo lähes 15 vuotta).
Tuo tuskin on syy alkuperäisten laakerien pettämiseen(laakerivirta). Sen sijaan se saattaa olla syy siihen miksi hybridi laakereita on käytetty. Sen verran asia on riivannut ja vaivannut että olen aina välillä tutkinut tätä ja yrittänyt keksiä jotain järjellistä selitystä sille miksi kone ei hiljentynyt täysin uusilla laakereillakaan. Laakerivirratkaan tuskin pilaisivat laakeria välittömästi tai muutaman päivä aikana. Kai.

Soitin asian tiimoilta tampereen laakerikeskukseen ja kyselin heidän mielipidettä asiaan. Totesivat että hybridi laakereita ei saa heiltä ja heittivät arvion laakerin hinnasta 50€-100€ välimaastoon. Saatavuudeksi laitteen tai laakerin valmistajan. Itse en tuohon sentään usko että suoraan ulkomailta tilattuna laakeri voisi olla noin arvokas. Monissa suomihinnoissa on valitettavasti kerrointa riittävästi verrattuna ulkomaiden hintoihin. Laakeri virroista sanoi sen verran että laakerivauriot on hänen mutullaan lisääntyneet näiden uusien ec-moottorien myötä ja meinasi syyksi huonon elektroniikan/suunnittelun. Sanoi että virrat pilaavat alkuun laakerin voiteluaineen.

Sen sijaan lähdin toiseen suuntaan tälläkertaa ja mietin voiko syy olla laakerivälyksissä kun uusikaan laakeri ei ollut täysin hiljainen?

Sen mitä luin välyksistä niin tyypillisesti pienissä sähkömoottoreissa käytetään joskus jopa varsin tiukoilla toleransseilla olevia laakereita. C3 laakerien käyttö taas johtuu kuormituksesta, korkeasta pyörintänopeudesta, laakerin kuumasta toimintalämpötilasta, epätasaisesta lämpötilasta, tiukasta sovitteesta tms. Tässä tapauksessa mielestäni mikään noista ei täyty vaan tuossa olisi pitänyt käyttää normaali sovitteella olevaa laakeria eikä tuota 608-zz-c3-gjn laakeria joka on väljällä sovitteella erityisesti korkeille toimintalämpötiloille ja sähkömoottoreille.


 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Sen mitä luin välyksistä niin tyypillisesti pienissä sähkömoottoreissa käytetään joskus jopa varsin tiukoilla toleransseilla olevia laakereita. C3 laakerien käyttö taas johtuu kuormituksesta, korkeasta pyörintänopeudesta, laakerin kuumasta toimintalämpötilasta, epätasaisesta lämpötilasta, tiukasta sovitteesta tms. Tässä tapauksessa mielestäni mikään noista ei täyty vaan tuossa olisi pitänyt käyttää normaali sovitteella olevaa laakeria eikä tuota 608-zz-c3-gjn laakeria joka on väljällä sovitteella erityisesti korkeille toimintalämpötiloille ja sähkömoottoreille.
Nyt päästään asiaan. Uskon itsekin, että laakerin riittävän tiukka sovitus, suojaus pölyltä (ja värähtelyjä vaimentava voiteluainetäytös) sekä aksiaalijousella riittävänä ja samansuuntaisena pidettävä laakereiden kuormitus on suunta, miltä käyvä ratkaisu ongelmaan löytyy. Pinnoitteilla ym. ei tässä ole erityistä väliä, kunhan laakerin on muutoin laadukas.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

SKF 608 hybridilaakeri suomesta 75€ -> http://kauppa.teollisuustasanto.fi/tuoteluettelo/38263/11442/
ulkomailta 50€ -> http://www.ebay.de/itm/SKF-Rillenkugellager-608-2RSLTN9-HC5C3WTF1-11-gr-/252396122773?hash=item3ac3fb3295:g:R80AAOSwKadXPjq5

Järkyttävän hintaisia :eek:

Ja miksi nämä maksavat? ;D

skf:n sisäinen dokumentti sanoi:
It is important to avoid “price wars” with competitors, since this will only destroy the price level. Instead, the SKF brand name and high quality need to be used to get a price premium even when competition is met.
Dokumentissa on selitetty kaikki muukin noista hybridilaakereista mutta vanhahan se on jo kun taivas. (2002)
http://kartalrulman.com/UserFiles/katalog/skf-katalog/Mechatronic/Machine-Tool-Systems/Hybrid%20Bearings/HYBRID-1.pdf

Elinijäksi tuossa on mainittu noin 3-5 kertaa sen mitä perinteinen laakeri. EBM-papstin dokumenteissa oli muistaaksi mainintoja puhaltimien suunnitelluista käyttöiästä ja se olisi jossain ollut 80000h eli eli joku 9v jatkuvaa käyntiä niin että 90% puhaltimista toimii vielä. Jossain oli myös mainintaa että ec-puhaltimien vioista 90% on ollut laakerivaurioita...

Jossain on myynnissä myös edullisia hybridi laakereita (~5€/kpl). Niissä kuulien keramiikka näyttää olevan valkoista zirconium oxidia. Tuollaisia nuo bilteman keraamiset laakeritkin ovat varmaan... ja tuollaisia en edes viitsi tuohon laitteeseen asentaa...

Vaimo ilmoitti tänään että iv-koneesta sammuu kohta virta, kun on alkanut taas ulisemaan. Ääni on kasvanut selvästi näiden muutaman viikon aikana ja nyt sen kuulee aivan selvästi. Asennan huomenna puhaltimeen perusvälyksillä olevan laakerin ihan testin vuoksi...
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Nyt päästään asiaan. Uskon itsekin, että laakerin riittävän tiukka sovitus, suojaus pölyltä (ja värähtelyjä vaimentava voiteluainetäytös) sekä aksiaalijousella riittävänä ja samansuuntaisena pidettävä laakereiden kuormitus on suunta, miltä käyvä ratkaisu ongelmaan löytyy. Pinnoitteilla ym. ei tässä ole erityistä väliä, kunhan laakerin on muutoin laadukas.
Tongin asiaa vielä lisää noiden laakerivirtojen osalta. Näyttää siltä että nuo ovat oikeasti ongelmallisia juttuja näissä ec-moottoreissa, vaikkei nyt uusien laakereiden tapauksessa olisikaan siitä kyse. Tuossa paprussa on asiaa tutkittu juurikin tälläisen pienen puhaltimen osalta.

Impact of Stator Grounding in Low Power Single-Phase EC-Motors
Sebastian Schroth, Dominik Bortis and Johann W. Kolar
Power Electronic Systems Laboratory - ETH Zurich
Physikstrasse 3, 8092 Zurich, Switzerland
Email: schroth@lem.ee.ethz.ch
Abstract— Bearing currents cause a reduction of ball bearing’s lifetime in electronically commutated permanent magnet motors. To compensate the lifetime decreasing factors, a tradeoff between special bearings and additional changes in the machine design have to be found. Stator grounding, for example, keeps the bearing voltage low and thus guarantees a long fan system’s lifetime, however, results in a higher input filter effort. On the other hand, instead of reducing the bearing voltage, hybrid bearings could be deployed, which feature a high dielectric strength. The major disadvantage is that hybrid bearings are much more expensive than conventional metal bearings, thus the
extra cost for the hybrid bearings has to be weighed up against the higher filter effort needed with stator grounding. In this paper bearing damage mechanisms are analyzed and the impact of stator grounding to avoid bearing currents in low power singlephase motors is presented. Based on the presented filter design procedure, the additional filter effort for stator grounded motors is determined, which shows that hybrid bearing are undesirable in mass application.
https://www.pes.ee.ethz.ch/uploads/tx_ethpublications/21_Impact_of_stator_Grounding_APEC2014.pdf
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kokeilin muuttaa puhaltimen nopeutta muutaman %. Lopputuloksena oli se että ääni hävisi. Aina kun nopeuden laittoi takaisin samaan niin tällöin ääni palasi. Kyseessä lienee joku resonanssi tms josta tuo johtui? Kuitenkin kun kerran koneen kimpussa olin niin nyhdin samalla puhaltimen irti ja vaihdoin siihen laakerin. Tälläkertaa kyseessä oli perus 608-zz. Uusia laakereita ei ollut kuin tuloilmapuhaltimeen mutta sen vaihtamisella ääni ei hävinnyt.

Kokeilin aluksi pyörittää siipeä käsin ja kun siivelle antoi vauhtia sen sai tavallaan jotenkin pyörimään huonosti/epäkeskeisesti tms. Samalla tavalla kun jos vaikka kierretankoon kokeilee pyörittää mutteria nopeasti ja mutteri alkaa kiertämään epäkeskeisesti kierrotankoa väljyyden takia ja vauhti pysähtyy. Hankala selittää mutta jotkut tietänevät mitä tarkoitan. Kokeilin pyörittää tuota myös paineilmalla ja matalilla kierroksilla myös uusilla laakereilla tuntui että siipi lähtee elämään omaa elämäänsä matalilla pyörintänopeuksilla.

Silmiin nähden siipi ei ollut kovin paljoa epäsymmetrinen ja pienimmät tasapainotusta varten olevat painot olivat noin niitin kokoisia. Näky mikä tuolta tuli sitten vastaan olikin mielenkiintoisempi. Ensimmäisenä silmiin osui se että laakerin polysuojan välistä oli tullut öljyä pihalle. Jossain lukemassani dokkarissa oli maininta siitä että zz suojatusta laakerista voi tulla öljyt/rasvat ulos jos sisäkoolin sijaan ulkokooli pyörii. Tässä oli kyse juuri tuollaisesta tapauksesta... Mahtoiko sitten johtua tuosta vai jostain muusta....



Laakeria lisää purettuani huomio kiinnittyi siihen että aluperin sininen vaseliini/rasva oli värjääntynyt mustaksi/ruskeaksi. Alkuperäinen kuulien pidike oli metallinen keraamisten laakereiden muovisen tms sijaan. Tuossa laakeritelineessä oli vielä alkuperäistä rasvaa josta näki sen alkuperäisen värin. Laakeri tuoksahti "palaneelle". Laakerin sisäkoolista oli helposti nähtävissä kulumisjäljet jotka olivat ikäänkuin mattaantuneet. Kuvassa nuo kulkevat hiukan keskilinjasta oikealla. Samoin nuo näki ulkokoolista vaikkei aivan niin selvästi. Kuvasta nuo voi olla hankala erottaa.



Mietin nyt että voiko kyse olla siitä että puhallin ei hiljene edes uusilla peruslaakereilla (joiden laatu toki voi olla mitä vaan) siitä että laakerit ovat liian suurella välyksellä? Joissain on ollut mainintaa että keraamisten laakereiden kuulat ovat niin paljon kovempia kuin itse kehä joten kuulat saattaavat "jyrätä/mankeloida" kehästä epätasaisuudet pois ja kehät kuluvat vai yksikertaisesta väljiksi vaikkei siinä tuollaista mattaantumista tapahtuisikaan? Mikä on sitten syy siihen että nuo uudet laakerit kokivat noin kovan kohtalon näin nopeasti, laakeri virrat vai väärät välykset vai joku muu? ;D
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tuo laahausjälki on vahvasti toisella puolella. Kiskooko se puhallin laakeria akselin suuntaan, eli pitäisikö laakerin speksissä olla joku erityisominaisuus tuollekin suunnalle vai onko siellä joku muu paikka antanut periksi ?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Tongin asiaa vielä lisää noiden laakerivirtojen osalta. Näyttää siltä että nuo ovat oikeasti ongelmallisia juttuja näissä ec-moottoreissa, vaikkei nyt uusien laakereiden tapauksessa olisikaan siitä kyse. Tuossa paprussa on asiaa tutkittu juurikin tälläisen pienen puhaltimen osalta.
https://www.pes.ee.ethz.ch/uploads/tx_ethpublications/21_Impact_of_stator_Grounding_APEC2014.pdf
Kun tuota juttua katselee, niin siinä käsitellään erilaisia keinoja, joilla virran kulkua laakereiden lävitse voidaan vähentää tai jännitetasoa vähentää.

Kuten jo aikaisemmin totesin, tämä on todellinen ilmiö, kun drive on koneen ulkopuolella ja kone on metallirakenteinen. Viittasin kuitenkin aikaisemmassa ketjussa foorumilla vuosia sitten käytyyn keskusteluun ilpin puhaltimen laakereiden kulumisesta. Noissa puhaltimissa on kaikki tuossa kunnianarvoisan sveitsiläisen yliopiston paperissa pohditut laakerivirtojen eliminointimekanismit jo viety täydellisyyteen: Moottoria käytetään tasajännitesyötöllä ja invertteri on moottorin metallikuoren sisällä. Moottorista ei ole muuta sähköistä yhteyttä ulkomaailmaan kuin mainittu tasajännitesyöttö ja optoeristimin hoidettu ohjaus ja nopeusinformaatiosignaaleiden siirto. Moottori on eristeellä kiinni laitteen rungossa ja laakerit on vielä erikseen eristetty moottorin osista. Laakeri itsessään muistuttaa rakenteeltaan faradayn häkkiä (eli moottorin sisäiset kapasitiiviset ja induktiiviset häiriöt eivät pääse kehän lävitse kuulien luo).

Noilla edellytyksillä ei yksinkertaisesti pääse sähköä merkittävästi siirtymään laakereihin. Ei tuosta voi kuin päätellä, että syyn kulumiseen täytyy olla mekaaninen (mainitussa ilpin puhaltimen tapauksessa) ja sellaisen aiheuttaja onkin helppo keksiä moottorin toimintaan liittyvien mekaanisten rasitusten ja ääniaaltojen kierrosnopeuteen liittyvien laskostumisilmiöiden takia, jotka siis johtuvat suoraan moottorin toimintaperiaatteesta.

Toki voi halkoa hiuksia ja sanoa, että mekaanisessa kulumisessakin on mukana sähköisiä ilmiöitä kide-. ja molekyylitasolla, mutta noiden ilmiöiden vetäminen tähän pelkästään hämärtää kuvaa siitä, mistä on todellisuudessa kyse. Ja LTO-laitteen puhallinta ei ehkä ole viety laakereiden eristyksen osalta sellaiseen täydellisyyteen kuin nuo paljon murhetta aiheuttaneet ilpin sisäpuhallinmoottorit.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Timba sanoi:
Oma Pandion (-10) on alkanut ääntämään hieman samaan tapaan!

Omaan koneeseen on kerran vaihdettu puhaltimet takuuseen, jolloin laakerointi muuttui samalla keraamiseksi.
Onko jollain kokemuksia noiden keraamisien laakerien rakenteesta eli mitenkä niiden vaihtaminen?
Mistä tiedät että laakerit on keraamisilla kuulilla olevat hybridilaakerit? Onko puhaltimien mallinumeroita missään, esim. kuvissa tallessa?

VesA sanoi:
Tuo laahausjälki on vahvasti toisella puolella. Kiskooko se puhallin laakeria akselin suuntaan, eli pitäisikö laakerin speksissä olla joku erityisominaisuus tuollekin suunnalle vai onko siellä joku muu paikka antanut periksi ?
Puhaltimen akselilla on spiraalin mallinen jousi joka kuormittaa akselia myös aksiaalisesti(?). Tai itseasiassa puhallin taitaa myös kiskoa itseään hiukan ulospäin kotelostaan koska tuolla puolellahan on ilmassa imua. Jousi painaa samaan suuntaan. Puhalluksen puolelta ilma siten painaa siipeä poispäin(?). Radiaalinen kuormitus lienee puhalluksen kuormitus. Mutua.

SKF:ffän katologien mukaan kuluma tuossa on aivan oikeassa paikassa koska tuossa on myös aksiaalista kuormaa.

 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Kun tuota juttua katselee, niin siinä käsitellään erilaisia keinoja, joilla virran kulkua laakereiden lävitse voidaan vähentää tai jännitetasoa vähentää.

Kuten jo aikaisemmin totesin, tämä on todellinen ilmiö, kun drive on koneen ulkopuolella ja kone on metallirakenteinen. Viittasin kuitenkin aikaisemmassa ketjussa foorumilla vuosia sitten käytyyn keskusteluun ilpin puhaltimen laakereiden kulumisesta. Noissa puhaltimissa on kaikki tuossa kunnianarvoisan sveitsiläisen yliopiston paperissa pohditut laakerivirtojen eliminointimekanismit jo viety täydellisyyteen: Moottoria käytetään tasajännitesyötöllä ja invertteri on moottorin metallikuoren sisällä. Moottorista ei ole muuta sähköistä yhteyttä ulkomaailmaan kuin mainittu tasajännitesyöttö ja optoeristimin hoidettu ohjaus ja nopeusinformaatiosignaaleiden siirto. Moottori on eristeellä kiinni laitteen rungossa ja laakerit on vielä erikseen eristetty moottorin osista. Laakeri itsessään muistuttaa rakenteeltaan faradayn häkkiä (eli moottorin sisäiset kapasitiiviset ja induktiiviset häiriöt eivät pääse kehän lävitse kuulien luo).

Noilla edellytyksillä ei yksinkertaisesti pääse sähköä merkittävästi siirtymään laakereihin. Ei tuosta voi kuin päätellä, että syyn kulumiseen täytyy olla mekaaninen (mainitussa ilpin puhaltimen tapauksessa) ja sellaisen aiheuttaja onkin helppo keksiä moottorin toimintaan liittyvien mekaanisten rasitusten ja ääniaaltojen kierrosnopeuteen liittyvien laskostumisilmiöiden takia, jotka siis johtuvat suoraan moottorin toimintaperiaatteesta.

Toki voi halkoa hiuksia ja sanoa, että mekaanisessa kulumisessakin on mukana sähköisiä ilmiöitä kide-. ja molekyylitasolla, mutta noiden ilmiöiden vetäminen tähän pelkästään hämärtää kuvaa siitä, mistä on todellisuudessa kyse. Ja LTO-laitteen puhallinta ei ehkä ole viety laakereiden eristyksen osalta sellaiseen täydellisyyteen kuin nuo paljon murhetta aiheuttaneet ilpin sisäpuhallinmoottorit.
Ilpistä en osaa sanoa juuta enkä jaata enkä ole koskaan sellaista purettuna nähnyt. Sinällään kiinnostaisi kovasti saada selville mikä tätä rakkinetta oikein vaivaa. Soitin Ziehl-Abeggille Jaakko Timoselle ja kysyin häneltä tuosta. Sanoi että koska puhaltimessa ei ole sini-filtteriä niin tuo tuhoaa laakerit varsin nopeasti jos ne eivät ole keraamiset koska laakerivirrat voivat olla useita kilovoltteja. Jännite "hakkaa" ja tuohoaa, rasvat ja kehät. Kuulemma. Laakereista oli puhetta että kyselee tehtaan suunnalta, aika näyttää kuuluuko enää sen kummemmin mitään. Maanantaina taisin laittaa s.postia.

Onko tuossa sini-filtterissä sitten kyse tälläisestä? Eli tarvisi 3x kelaa? sekä 3x konkkaa?


EBM-papstissa on ilmeisesti tälläiset roippeet sisällä:


ziehl-abeggissa tälläiset:


Joku muu tietänee paremminta mitä kilkettä noista sisältä löytyy... Itse en ole niin hyvin perillä tuosta toimintaperiaatteesta.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Oman roottorikoneen eka laakerinvaihto on ja varmaan kohta käsillä kun kone on vuodelta -07. Kai siihen on kiltisti etsittävä hybridilaakeri.
 
Ylös Bottom