Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kun ihmettelin tuota kiiltoa tuossa kehässä niin äskooäffän dokkareissa on myös maininta tavasta jossa laakerit tuhoutuvat niin että koolien pintojen geometria menee pilalla vaikka pinta onkin peilipinta tai oikestaan se voi jopa kiillottua. Myös tuollainen laakeri on kehitetty missä on "epätasaisuudet" jyräävä keraaminen kuula joukossa.:


Mahtaako olla tuollaisesta kyse vai ollaanko tässä totaalisesti hakoteillä... ;D Kusti polki tänään jo uudet puhaltimet mutta niille pitää suorittaa aluksi ruumiinavaus ja muutenkin tekisi mieli saada noiden vanhojen osalta homma pulkkaan. ::)

Tuollainen myös osui silmiin.... vai mahtaako olla vaan mainos....





pökö sanoi:
Oman roottorikoneen eka laakerinvaihto on ja varmaan kohta käsillä kun kone on vuodelta -07. Kai siihen on kiltisti etsittävä hybridilaakeri.
En tiedä paljonko noita laakereita on mennyt kylmäksi ylipäätään mutta kait noissa ebm-papstin ec-puhaltimissa taitaa normi laakeritkin olla kestäny? Tai ainakaan samat jannut ei oo ollut valittamassa ettei kestä. Saattaa olla että niiden suunnittelu on sen verran parempaa etteivät tuhoa laakereita samalla tavalla kun jotkut muut puhallinmerkit. Tosin puhaltimien ostohinta (+350€/kpl) on sen verran suolanen että kyllä nuo nyt yhden 10v soisi toimivan.

Muutama vuosikin olis mulle ok vaihtoväli kun on niin helppo homma mutta tää homma meni vaihdon osalta ihan käsille... Jotain kuitenkin opin, ei kannata vaihtaa muutakun rikkinäiseen puhaltimeen osia. Tässä tapauksessa 100€:lla olisi saanut uudet keraamisen hyvän merkin laakerit. Mutta tiedäpä noista. Melkosta avaruustekniikkaa ovat nykyään... Nämäkin koolit olivat jostain syystä magneettisia...

 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Jahas, sain postia Ziehl-Abeggilta.

Puhaltimet valmistetaan aasiassa ja neljän laakerin lähettäminen ei ole järkevää verrattuna uuden puhaltimen hintaan. Sain mitoituskuvan laakerista ja sen perusteella laakerin alkuperäinen malli on CE 608 MNZZSD35 M3MTLY121H. Tuollaisen laakerin bongasin jo aikaisemmin mutta ongelma siinä oli se että kuulat ovat kyllä keraamiset mutta nuo olivat zirkonia mitä tuo matsku nyt sitten suomeksi onkaan. Halvempaa ainetta jokatapauksessa kuin alkuperäinen piinitridi. Radiaalinen toleranssi alkuperäiselle laakerille on 5-10 mikrometriä joka laittaa sen peruslaakereissa sarjaan CN eli perus välys joskin sieltä aivan alalaidasta. Koska std laakerin perustoleranssi on varsin suuri niin siitä syystä todellisuudessa toleranssi voinee olle joko oikea tai sitten väärä koska on välillä 5-20mikrometria. Rasvana tuossa on ly121 joka on kyoshun litium rasva ja vastannee skf:n WT rasvaa.

Todennäköisesti siis osui oikeaan jossain pohdinnassani että onko esim C3 välyksellä oleva laakeri oikea tähän koska perinteisesti C3 oli juuri siksi väljä että yleensä sähkömoottorisissa sisäkooli kuumenee aluksi jolloin välykset pienenevät. Tälläisessä tapauksessa käykin toisinpäin eli ulkokooli lämpiää pikemminkin jolloin kyseessä pitäisi olla paremminkin tiukka laakeri kuin väljä.

Todennäköisesti C3GJN moottorikäyttölaakeri oli parempi laadultaan koska se oli hiljaa jonkinaikaa ennekuin alkoi metelöimään. Pilaantumisen syy oli joko liiat välykset tai laakerivirrat. Toinen laakeri mikä oli peruslaakeri normaalivälyksillä metelöi suoraan. Epäilen että tämä johtui siitä että valmistustoleranssit ovat suuret ja välykset(laatu?) osuivat toleranssien laitaan jolloin laakeri oli liian väljä jo uutena.



Tässä tapauksessa kun uudet puhaltimet on jo hyllyssä taidan pitää vanhat puhaltimet hyllyssä ja vaikka varaosina tutuille joilla on mahdollisesti samat puhaltimet koneissaan. Itse en taida jaksaa enää pelleillä noiden kanssa yhtään enempää koska aikaakin tähän salapoliisityöhön on tullut uhrattua ihan puhtaasti mielekiinnosta aivan riittävästi.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Laakerimaailma vaatii osaamista, herkästi laitetaan väärä laakeri väärällä rasvalla väärään paikkaan ja maallikot vielä laittaa C-kolmosta vaikka mihin hiljaan pyörivään karuselliin kun ajatus on että C3 on aina se paras. Zielh-ebm-abeg-? firmana ei taatusti käytä kovin huonoa laakeria ja yleensä ne kyllä kestääkin pitkään.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Suolestin tänään myös nuo uudet puhaltimet ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Malli oli EBM-papst G3G146-HK07-11 tai G3G146HK0711, kummin sen nyt sitten haluaakaan ilmoittaa.

Päältä tuo näytti tältä:


Elektroniikan osalta tälläiselle, tuota ei tarvi irroittaa päästäkseen laakereihin käsiksi. Kehitystä on nähtävästi tapahtunut myös tuolla suunnalla kun vertaa vanhempiin malleihin.


Sisältä:


Syvemmältä.... Laakerien alla oli kaksi jousiprikkaa joiden "paine" oli mututuntumalla huomattavasti suurempi tässä puhaltimessa kuin vanhoissa ziehl-agebbin tekeleissä. Tästä myös näkyy pohjalla näkyvät reijät joista ulommilla laakereilla on periaatteessa suora yhteys puhaltimen puhaltamaan ilmaan. Onko zz suojaus sitten riittävä? Ilmeisesti...


Laakeri oli tälläinen äskooäffän valmistama SKF BB1-0872 A Italy 05b 17 189 N, joka on ilmeisesti sitten jo jotain aivan muuta kuin standardi kamaa. Epäilen että normaali kuolevaiselle saatavuus on nolla. Kuukle ei osaa kertoa tuon merkinnän perusteella yhtään mitään.



Harmikseni en tajunnut mitata tuota mutta täytyy harkita jaksaako tuota puhallinta vielä purkaa ennen paikoilleen laittamista ja ottaa mittoja ylös. Toisaalta olisiko tuosta sitten mitään hyötyä jos tarvittavilla välyksillä olevaa laakeria ei kuitenkaan löytäisi mistään vaikka mitat täsmäisivätkin?
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Laakeri oli tälläinen äskooäffän valmistama SKF BB1-0872 A Italy 05b 17 189 N, joka on ilmeisesti sitten jo jotain aivan muuta kuin standardi kamaa. Epäilen että normaali kuolevaiselle saatavuus on nolla. Kuukle ei osaa kertoa tuon merkinnän perusteella yhtään mitään.

Harmikseni en tajunnut mitata tuota mutta täytyy harkita jaksaako tuota puhallinta vielä purkaa ennen paikoilleen laittamista ja ottaa mittoja ylös. Toisaalta olisiko tuosta sitten mitään hyötyä jos tarvittavilla välyksillä olevaa laakeria ei kuitenkaan löytäisi mistään vaikka mitat täsmäisivätkin?
Tiedon nälkä iski ja purin puhaltimen vielä kertaalleen. Laakerin koko on perinteinen 608 eli pyörää ei oo keksitty uudelleen mittojen puolesta.... uskoisin että tuohon voi sovitella samaa hiukan tiukemmilla välyksillä olevaa laakeria kuin noihin ziehl-abeggin puhaltimiinkin... merkinnät kertonevat vain jostain spesiaali mallista eri kuulilla ja eri toleranssilla. Pölykuppia en sentään raskinut poistaa tarkistaakseni kuulien materiaalia ;)
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Päätin vielä antaa puhaltimille yhden mahdollisuuden. Tilasin niihin zirkonium kuulilla olevat laakerit. Jos rojekti onnistuu ja puhaltimet hiljenee niin myydään sitten jollekin vaikka ac -> ec päivitystä varten... Satanen meni tässä oppirahoja mutta harrastukset näköjään maksaa.... :p Eipä noilla mitään virkaa rikkinäisenäkään olisi ollut. Jos puhaltimet ei kelpaa kenellekkään niin täytyy sitten rakentaa vaikka lehtipuhallin ;D

Kävin vilkasemassa kaverin konetta niin siellä majaili samanlaiset puhaltimet. Nuo ovat olleet nyt hiukan vajaa 5v hiljaiset....
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kokemuksesta voin kertoa että C3 välys on äänekäs puhaltimessa. Aihetta on sivuttu nibe 410p puhaltimien laakerointia käsittelevässä ketjussa.

Minä en C3:a osta enää, olen kokeillut eron ihan käytännössä. Mistä fraatti haet nykyään Tampereella noita laakereita? Vuorenmaa ryöstää eikä myy kumitiivisteisiä..
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

repomies sanoi:
Kokemuksesta voin kertoa että C3 välys on äänekäs puhaltimessa. Aihetta on sivuttu nibe 410p puhaltimien laakerointia käsittelevässä ketjussa.

Minä en C3:a osta enää, olen kokeillut eron ihan käytännössä. Mistä fraatti haet nykyään Tampereella noita laakereita? Vuorenmaa ryöstää eikä myy kumitiivisteisiä..
Jokapuolelta noita on jo tullut osteltua mutta kait se netti on rahallisesti parasvaihtoehto jos ei vain ole kiire...
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

repomies sanoi:
Kokemuksesta voin kertoa että C3 välys on äänekäs puhaltimessa. Aihetta on sivuttu nibe 410p puhaltimien laakerointia käsittelevässä ketjussa.

Minä en C3:a osta enää, olen kokeillut eron ihan käytännössä.
Vieläkin jaksoin tuhrata aikaa tähän ja nyt silmiin osui laakeri joka on teräskuulilla, järkevän hintainen sekä täyttää nämä välyskriteerit ainakin mitä sain irti tuon yhden puhallinvalmistajan toleransseista...

Laakerin alkuperäisistä piirrustuksista CE608MNZZSD35 M3MTLY121H:

Standardi CN ja C3 välykset:

Tosin välykset ovat muutaman mikrometrin tiukemmat... Tämä on NMB:n valmistama 608SSA1M2MTLY121. Tässä merkinnät tarkoittavat seuraavaa:

S = rubber shield (non-contact)
M2 = radial bearing clearance M2 3-8 um
MT = noise class (electrical motor quality)

LY121 = multemp SRL lithium/diester oil for noise sensitive applications
A1 = Abec 1

Alukuperäisessä on vielä merkintä:
H = rasvatäyte on 40-50%.
CE = keraamiset kuulat
M3 = radial clearance 5-10um
SD35 = ei normaali kuolevaiselle aukea...

Laakerin voi ostaa esim täältä eikä tuo ole edes hinnan kiroissa (3,6€/2 kpl): http://fi.rsdelivers.com/product/nmb/608ssa1m2mtly121/nmb-metal-ball-bearing-608ssa1m2mtly121-8mm-id-22mm-od/0138613
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Päätin vielä antaa puhaltimille yhden mahdollisuuden. Tilasin niihin zirkonium kuulilla olevat laakerit.
Paluu oli näköjään siihen mistä lähdettiinkin eli alkuperäisen valmistajan jotakuinkin alkuperäisiä vastaavat laakerit on nyt sitten käsissä... Vielä täytyisi kaivaa jostain motivaatio testaamiseen...

 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Vituix män niinkuin tässä on jo tottunut... Eli nuokin laakerit ääntävät. Nuo on ollut tuossa paikoillaan varmaan toista viikkoa ja sen verran tässä on huomannut että ääni ei ole jatkuvasti tasainen vaan aaltoilee. Nollassa ääni on huomattavasti hiljaisempi kuin kovalla pakkasella, joten ehkä välykset tai rasva tms muuttuu ulkolämpötilan mukaan? Laakerin vaihdon jälkeen päivä tai kaksi oli jotkuinkin hiljaista ennekuin ääni alkoi olemaan sellainen ettei sitä voi olla kuulematta.

Luonne ei meinaa antaa periksi luovuttaa mutta nyt alkaa oleen ideat loppu mitä tuon kanssa voisi vielä kokeilla. Onko arvon raadilla hyviä ehdotuksia?

Aikaisemmin puhaltimet pyörivät täsmälleen samaa vauhtia ja muutin hiukan niiden suhdetta jos sama pyörimisnopeus saisi puhaltimet jollaintapaa "resonoimaan" keskenään. Tuosta ei ollut mitään apua.

EBM-papsteissa tuo laakerin "esijännityksen" määrävä prikka oli huomattavasti jäykempi kuin näissä puhaltimissa niin ajattelin vielä kokeilla lisätä jotain tuon pienen prikan ja seekerin väliin jotta se lisäisi esijännitystä.

 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
EBM-papsteissa tuo laakerin "esijännityksen" määrävä prikka oli huomattavasti jäykempi kuin näissä puhaltimissa niin ajattelin vielä kokeilla lisätä jotain tuon pienen prikan ja seekerin väliin jotta se lisäisi esijännitystä.
Oho. Hiljaisuus laskeutui taloon välittömästi sen jälkeen kun laitoin 0,35mm teräslangasta täytteen seekerin ja jännitystä säätävän prikan väliin hiukan oheisen kuvan mukaan(pienempi seekeri). Voiko tosiaan olla että tuo esijännitystä laakereille antava jousi kuoleentuu ja laakeri pääsee siitä syystä toimimaan välyksellisenä?

 

Arvid

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kävin vaihtamassa suodattimet LTR-3:een tänään ja olin aika yllättynyt kun jälkilämmitin oli selkeästi päällä, ei tulikuuma kuitenkaan. Tuskin näillä keleillä pitäisi olla tarvetta vaikka puhallus on nyt 3/4. Onkohan termari oikein asetettu... onhan sen asetuskohta merkitty tarralla kotelon pintaan? Tuossa on jo niin likainen tai kulunut tarra ettei siitä saa selvää, mutta muistelen että siinä oli nuoli joka osoittaa kohti termarin nuppia? Käänsin vastapäivään sen verran että tuo suttutarra on noin 19C kohdilla.
 

Trally

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Help! Ongelmia taas Pingvin eco ede koneen kanssa. Nyt kennon pyöritysmoottori pysähtyy hetken kuluttua kun koneen käynnistää. Onko vika moottorissa, vaihteessa vai elektroniikassa? Onko foorumilaiset fixannut tätä itse?
Jossain muistan nähneeni juttua aiheesta... Mikä avuksi? ???
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Voisit kokeilla kädellä pyörittää moottoria, eli hihna pois ja hihnapyörästä pyörittämään. Sen pitää pyöriä nätisti jumittelematta ja rutisematta, jos ei pyöri noin saattaa vaihde olla tiensä päässä.
 

Trally

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Moottori/vaihde pyöri minusta "kevyesti" kun akselinpäästä sitä käsin pyöritin. Tuo vaihde varmaan jonkin verran vastaan pistää.
Eikä mielestäni ylimääräisiä ääniä ja akselin "pykältämistä" tuntunut.
Moottori ja vaihde on näköjään SPG:n valmistama. Täytyy seurata vähän toimintaa. Ilmeisesti kennon pöyritys pysäytetään kun kone pysäyttää talteenoton.
Ei vain lähtenyt uudestaan päälle illalla kun ilma alkoi jäähtyä. Tuloilman pyyhti on 18 astetta ja kun ongelman huomasin tuloilman lämpötila oli jo tippunut 15 asteeseen.
Onko joku tilannut noita SPG:n moottoreita/vaihteita jostain netistä? Mistä?
 

tulkku

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Moi,

sorry kun vastaus tulee näin myöhään, ei tule seurattua foorumia niin tiiviisti.

Eli omia kokemuksia tuossa "Pingvin tuloilma kylmää" -ketjussa, kuvineen. Itsellä oli vaihde saanut osumaa ja tilasin ebayn kautta uuden vastaavan 25 eurolla rahteineen.

Jos vielä tarvetta, lue tuo mainittu ketju ja hieman googlettamalla ja vertaamalla valmistusnumeroita/mittoja luulisi jostain löytyvän sopuhintaan.
 

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Jaahas, Pingviinistä hihnapyörä halki joka pyörittää hihnaa, lukituksen kohdalta haljennut. Onko muille osunut vastaavaa? Saako noita hihnapyöriä muualta kuin Enerventiltä, ehkäpä jopa parempilaatuisena?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

toukopouko sanoi:
Jaahas, Pingviinistä hihnapyörä halki joka pyörittää hihnaa, lukituksen kohdalta haljennut. Onko muille osunut vastaavaa? Saako noita hihnapyöriä muualta kuin Enerventiltä, ehkäpä jopa parempilaatuisena?
Onko se tämmönen? halkaisija uran pohjalta n. 44mm. Tämä on LTR-3 pyörä.
 

Liitteet

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Hyvä että saadaan osa käyttöön, mun koneessa on hammashihna ja siksi tuo jäi hyllyyn.
 

kaupamees

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Pingviinin huoltoa tällei juhannuksen kunniaksi. Suodattimien vaihto ja kennon puhdistus, sekä remmin vaihto. Kennon poistossa huomasin, että jotain outoa on kennossa. Kannoin kennon puhdistusalustalle kunnon valoon ja kas pakka täysin sekaisin. Toiselta puolelta syönyt harjakset ulkoreunoilta ja toiselta puolelta keskiosan. No eihän sen nyt tällä tavalla pitäisi toimia ? Löin pakan suurinpiirtein oikoseksi ja vaihdoin remmin, sekä pistin kasaan. Ei muuta kun etsimään varaosia, mutta eipä löydy noita harjaksia ainakaan meikäläisen taidoilla mistään, taitaa mennä kone vaihtoon ja tilalle tulla ristivirtakenno, jos ei olisi noin monta hajoavaa osaa koneessa.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kaupamees sanoi:
taitaa mennä kone vaihtoon ja tilalle tulla ristivirtakenno, jos ei olisi noin monta hajoavaa osaa koneessa.
Siitä en tiedä, mutta kyllähän noita harjaksia oli joku aiemminkin tässä ketjussa vaihtanut. Mailia vaan Enerventille.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kaupamees sanoi:
Pingviinin huoltoa tällei juhannuksen kunniaksi. Suodattimien vaihto ja kennon puhdistus, sekä remmin vaihto. Kennon poistossa huomasin, että jotain outoa on kennossa. Kannoin kennon puhdistusalustalle kunnon valoon ja kas pakka täysin sekaisin.
Onko kiekon keskus pettänyt?
 

kaupamees

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

burmanm sanoi:
Siitä en tiedä, mutta kyllähän noita harjaksia oli joku aiemminkin tässä ketjussa vaihtanut. Mailia vaan Enerventille.
Pitää vielä kuitenkin pohtia koko koneen vaihtoa. Jos kiekko on kerran levinnyt, niin mikä estää sitä tekemästä uudestaan ja taas ollaan samassa tilanteessa. Uuden kiekon hinta on aika suolainen, eli siihen en lähde.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Se leviää sitten uudestaan. Noita on voi koittaa korjata liimaamalla jos kiekko muuten tuntuu piukalta. Eli joku sikaflex-tyyppinen liimamassa ja keskipisteestä reunoihin liimapalkoja niin että tökötti painuu vähän kiekkoon sisälle.
Kallis osa, joskus se oli 600e alvi nolla, johonkin enerventtiin.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kennon ja koneen pesu oli taas vuorossa tänään. Ei lähtenyt rumpu pyörimään. Rumpu pyöritysmoottorin päältä aikas kuuma. Se on sitten sen moottorin loppu.
Voisi kai jotain kestoiästä sanailla mutta kai se on hyväksytävä että 15v on riittävä ikä. Onneksi meni nyt kesällä.

Sattuuko kukaan muistamaan mikä on wanhan LTR3 rummun laakerin tyyppi? Jos vaikka vaihtaisi ne samalla kun rumpu on kuitenkin purettava.

Enerventin sivuilla on kaksi wanhan LTR3 rumpumoottoria.
Ei AC malliin https://webshop.enervent.com/index.php/huoltotarvikkeet/ltr-3/lammonsiirtimen-moottoripaketti-kaikkiin-ennen-vuotta-2003-valmistettuihin-pingvin-laitteisiin.html
ED malliin https://webshop.enervent.com/index.php/huoltotarvikkeet/ltr-3/lammonsiirtimen-moottoripaketti-pingvin-ltr-3-eco-ed-sarjan-laitteisiin-vanha.html

Mistähän sitä tietäisi kumpi noista on oikea?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Et sä joudu kiekkoa purkamaan moottorinvaihdon takia. Sulla on varmaan se halvempi, ennen 2003 yksinopeuksinen moottoripaketti.
Noissa on johtojen väreissä ollut muutoksia, voi olla että ohjeet tulee autona mukana. Ole niissä tarkka. Nyt on silti hyvä aika laakeroida, joku halpa yleislaakeri noissa on mut en tiedä tyyppiä.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Olen aiemmin purkanut rummun, en sentään kiekkoa ;D kun vaihdoin laakerit. En vaan muista sitä tyyppiä ja olisi hyvä olla kaikki lelut valmiina kun rummun kotelon purkaa jotta talo ei ole kovin pitkään ilman ilmanvaihtoa.

Käsittääkseni rummun pyöritysnopeus on noissa vanhemmissa ollut yksi ja sama. Ei siis mitään portaatonta säätöä kuten joissakin uudemmissa on. Näin ainakin messuilla edustaja viime vuonna tarinoi.

Lisäys: Tällaista kertoo AC-mallin manuaali :
"TYYPPIMERKINTÄ Ennen kuin aloitat lukemisen, tarkista laitteen tyyppimerkintä. Nämä ohjeet kattavat tyypit: LTR-3-ACE LTR-3-ACW MERKKIEN JA LUKUJEN SELITYKSET AC Vaihtovirtapuhaltimet 185W, 230VAC. E Sähkölämmityspatteri 500 W (sisäänrakennettu), ylikuumenemissuojilla, sisäänrakennetulla tuloilman lämpötila-anturilla ja lämmönsäätimellä. W Vesilämmityspatteri kanava-asennus, jäätymissuojalla, 2-tieventtiilillä, venttiilitoimilaitteella, tuloilman lämpötila-anturilla ja lämmönsäätimellä. Kaikissa malleissa kanavaliitännät Ø 160 mm 2"

Tuo LTR-3 AC vaikuttaisi juuri samalta koneelta. Mutta tähän malliin tarkoitettu rummun moottori on aivan erinäköinen kuin koneen sisällä. Enerventin webkaupan kuvan mukaan siinä olisi värinän vaimennuskumit mitä minun koneessa ei ole
https://webshop.enervent.com/index.php/huoltotarvikkeet/ltr-3/lammonsiirtimen-moottoripaketti-pingvin-ltr-3-eco-ed-sarjan-laitteisiin-vanha.html
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Sieltä tuli minullekin panasonic moottori/vaihde kumipedillä. Mulle nuo tuli rotor 360 koneeseen. Soita ja kysy, kyllä sieltä sopiva tulee.
Näissä 6Watin koneissa on stanttumitat, kaiķki sopii kaikkiin.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Dodiin, nyt on uusi moottori koneessa ynnä uudet laakeri. vanhat laakerit oli vielä ihan kunnossa mutta kun uudet maksaa 10e laakerikaupasta niin ne tietysti kannattaa vaihtaa kun laite on pöydällä.

Sellainen epäselvä asia tuohon moottoriin liittyy että mukana tuleva ohje puhuu johdoista valkoinen, harmaa ja musta mutta moottorissa on vain valkoinen ja kaksi eri harmaan sävyä. Se tumman harmaa vastaa ohjeen mustaa.
Mitään ei sinänsä riku jos harmaat sotkee, moottori vain yrittää pyörittää rumpua väärään suuntaan. Tärkeintä on että valkoinen on yksinään.
Panan speksien mukaan kyseinen M61 sarjan moottori on kaksisuuntainen.

Sellainen vinkki laakerien vaihtoon että siinä palkin keskellä mustan solumuovin alla on kuusiokolo mikä voi olla tiukassa.
Toinen vinkki, ole VAROVAINEN akselia ja laakereita irroittaessa. Ne mustat muovi kupit missä laakeri on irtoaa vetämällä rummusta ja veikkaan että sen jälkeen rumpuu purkautuu sisäänpäin TUHOUTUEN korjauskelvottomaksi, joten pidä mustat muovikupit paikallaan ja nitkuta laakerit varovasti akselialla pois paikaltaan pitäen kuppia toisella kädellä ettei vaan irtoa.

Vielä en ole varma onko vanha moottori rikki vai onko kyseessä vain vanha hajonnut käynnistyskondensaattori. Jos jälkimmäinen niin vanha mosa jää varalle.
 

jerrypa

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tuonpa yhden asian esille mikä itsellä tuli vastaan. Eli akseli on hieman syöpynyt ja vaikka laakerin vaihtaa meteli jää, klappia löytyi (hätäkorjauksena laitoin laakerin kokoisen prikan laakerikuppiin ja poistin paineprikan, niin pysyy edes millin akselilla). Painetta tasaava prikkakin on syöpynyt puoliksi. Korjauksen meinasin suorittaa 0,5mm "prikalla" koska painelevyjä en löydä mistään ja akselinvälyksen Loctite 660 tai vastaavalla lukitteella joka hieman täyttää. Keskittäminen tapahtuu niin, että otan vanhasta laakerista keskiosan irti ja liimaan sen kiinni uuteen laakeriin. Muuta en keksi miten korjata. Jos jollakin on vastaava moottori (sähköosia en tarvitsisi) hyllyssä jossa akseli kunnossa niin voin lunastaa romuraudan hinnalla ja postikuluin.

Puhallintyyppi G3G146ED1910 näyttää korvaavan tuon vanhan G3G146ED2306. Joten se tulee ostettua kun korjaus ei kuitenkaan onnistu ;) Kaapeloinnin kytkentä ei liene erikoinen kun ostaa uuden moottorin. Pitää tulostella prosarit ja tutkia.

Mitä tulee tuohon laakerikeskusteluun, niin omasta mielestäni jos viiden vuoden välein vaihtaa 10€ laakerit niin ei se suuri homma ole.

Seuraavaksi vaihteistoa ja pyöritysmoottoria ebaystä etsimään valmiiksi 09 käynnistettyyn koneeseen varaosiksi. Toimen remmi taitaa muuten olla tuolla koneen sisällä varaosana.

Alkuperäinen vika taisi olla se etten osannut säädellä konetta kun otin sen syksyllä käyttöön ja tuli kova talvi ja rakkeskosteutta oli hiivatisti. Nyt kun pidän koneen säädöissä ja en laske nopeutta kuin 5% talvella niin kone toiminut hyvin.
Ps. Löytyyköhän jostain edullista kosteusanturia?

Edit: Äkkiseltään katsottuna puhallinta saa 260€:lla tänäpäivänä. http://www.kodinkonemarket.fi/product/38996/pingvin-eco-ec-ebm5206
 

Liitteet

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Oletko huomioinut että se "laakerin kokoinen prikka" saattaa pyöriä siellä kupissa tai akselin pää, tai lukkorengas raapii sitä ja ajan kuluessa metallimuhjua on kuppi puolillaan. Laakeriliikkeet myy niitä jousilevyjä.
 

jerrypa

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Olen huomioinut ja sen takia pitääkin saada nopeasti korjattua. Prikka on laakerin kupissa ja pyörii toivottavasti kupin kanssa.
Etrasta ei ainakaan löytynyt 6mm tapille jousilevyä. Nuohan pitäisi olla paikallaan ja varmaan liimaankin ne paikalleen.
Mikähän sen levyn ammattinimi on millä voisi vaikka ebaystä etsiä?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tilailin omaan Pingviiniin jonkin kennonhuoltosarjan enerventin kaupasta. Lähinnä siksi, että tuossa kennossa joka on vanha kuin taivas, on alkuperäiset harjakset. Ja todellakin toivon että saan muutakin kuin ylihinnoitellut laakerit ja yhden hihnan siinä setissä. Laakereita osaisin ostaa muualtakin..

Olen nyt valmistellut konetta maalämmön takia hieman, eli sovittelin sen sisään tulopuhaltimen joka on peräisin Niben PILPistä. Kaapu on Enerventistä, tosin puhallinkaavun isompi imuaukko on otettu jostain toisesta kaavusta, en kuollaksenikaan muista mistä - ehkä jostain Niben Pilpistä. Puhallin on EBM-Papstin EC-sarjaa, kokoa 160 ja pingviiniin iso, aivan liian iso. Ei nimittäin mahtunut paikalleen. No tuttu juttu, poistopuolella on Nibestä peräisin oleva vastaava niben kaavulla oleva puhallin joka sekään ei mahtunut aikanaan kunnolla, joten tein perinteiset modaukset. Siirsin puhallinkaavun laippaa muutaman millin, upotin puhallinta syvemmälle kaapuun muutaman millin ja otin muutaman millin pois ebm papstin elektroniikkaa suojaavasta kevytmetallikannesta. Kauhea säätäminen moisen vuoksi, mutta mahtuihan se sitten sinne lopulta kun puhaltimen moottorimöykky ei enää ota pingviinin seinään kiinni.

Nyt sitten uusia laakereita ja harjoja rumpuun, ja voisipa noihin puhaltimiinkin etsiä jotkut erikoishiljaiset laakerit, ja vähän tiivisteitä vielä uusiksi enerventin sisään niin ehkä se olisi sitten taas siinä ja koneen voi asentaa maalämpöpumpun yläpuolelle.

Aika kestäviä nuo EBM:n EC-puhaltimet ovat, ainoa mitä menee on laakerit. Elektroniikka kestää näemmä yllättävänkin hyvin.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Hieno projekti sinulla, olen siitä aavistuksen kade.
Kyllä nuo ebm ja ebmpapst moottorit on yleisesti ihan perkeleen hyviä.
 
Ylös Bottom