Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Omassa ec-koneessa laakeri ääntelee, tai on äännellyt jo toista vuotta, kohta se on otettava auki. Ihan tavallista laakeria tuonne ei passaa laittaa, vaatinee keraamiset kuulat tai jotain muuta erikoista.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Scroll: helppo uskoa. Perus oikosulkumoottori ei syö samaa tahtia laakereita.

Pökö: 6000-sarjan keraamisia ei ole ihan hirveän hyvin tarjolla miltään vakavasti otettavalta brändiltä, ainakaan paikalliset toimijat Tampereella eivät pidä hyllyssä. Hinnat ovat netissä kovat, melkeinpä tuplat no-name brändilläkin tuohon paikalliseen hyllytavaraan verrattuna. Noinkohan no-name keraamiset kestävät tuplasti sen mitä joku SKF sitten kuitenkaan?

Tilasin nyt kokeeksi erityisen hiljaisiksi mainitut Koyon CM-välyksiset ja teräksiset. Saa nähdä kauanko ovat hiljaisia. Olen kokeillut jotain FAG C3 välyksisiä jotka olivat välittömästi aika äänekkäitä sekä sitten normivälyksisiä, jotka olivat vähän hiljaisemmat mutta eivät tunnu kestävän hurjan pitkään. Nyt tulee siis 6000 2RS CM Koyo.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Fraatti noiden kanssa touhusi, en vaan muista mistä otti laakerit.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Fraatti tilaili aliexpressistä, mutta on noita ebayssakin. Hintataso on samaa suuruusluokkaa, helposti yli tuplat teräksisiin. Että jos ne kestää yli tuplat siitä mitä laatumerkkien teräksiset niin sitten kannattaa. Noin muuten väittäisin että tekee ihan hyvää välillä avata ja putsata puhaltimet kun kenno pitää kuitenkin välillä putsailla. Samallahan ne laakerit sitten vaihtaa.

Ei ne keraamisetkaan ole ikuisia. Kuulalaakerin liikettä kun miettii niin onhan siinä väkisinkin pintoja jotka liukuvat rasvavoitelun varassa vastakkain, ei se muuten voi toimia. Siksi kai kuulat eivät oikeastaan koske uraan kuin parista pisteestä. Keraaminenkin kuluu kyllä samasta syystä. Jos kosketuspinta uraan on äärettömän pieni, siihen kohdistuu järjetön paine. Jos kosketuspinta ei ole äärettömän pieni, siinä tapahtuu pintojen välistä hiertymistä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

repomies sanoi:
Perus oikosulkumoottori ei syö samaa tahtia laakereita.
Tuossa on nimenomaan asian ydin, ei elektronisessa kommutoinnissa sinänsä. Synkronimoottori vetää laakerikehät pyykkilaudaksi matemaattis-statistis-fysikaalisen ilmiön seurauksena. Isoissa invertteridriveilla varustetuissa asynkronimoottorijärjestelmissä voi tapahtua kulumista sähköisten häiriövirtojen takia, jos suunnittelu tai toteutus on huolimatonta, mutta tuossa on kyse eri ilmiöstä.

Keraamisen laakerin juoksukehät ovat kovia. Tavoite on sama kuin jos tehdään kaivinkoneen kauhan pinnoite, hiomaväline tai kallioporan terän kärki, eli seoksen on kestettävä hakkaavaa huormaa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Nyt on enerventin huoltosarja saapunut. Vähän kärjistäen se sisältää tosiaan ylihintaiset laakerit. Mutta tulee siinä muutakin. Laakerien ympärille muovinen kiekko ja kennon akseli. Myös ne kennoa vasten tulevat harjat kuuluu pakettiin sekä kennon tiiviste jonka päällä kennopaketti makaa pingviinissä. Ihan samaa etolan tiivistettä mitä kävin jo etukenossa ostamassa, no nyt on kahdet sitten. Lisäksi tulee jotain keinonahan näköistä nauhaa jossa on nukkapinta toisella puolella, sitä on pitkä pätkä, ja jotain kiinnikkeitä. En tiedä mihin tuo nauha pitäisi työntää, ehkä se selviää kennoa purkaessa. Viimeisenä paketissa on yksi pyörityshihna kennolle.

Joku tuolla aiemmin peloitteli niiden laakerien ympärillä olevien mustien muovikiekkojen irroittamisesta, mutta minusta näyttäisi kovasti siltä että kyllä ne voi ja pitää vaihtaa tuosta kennosta samalla kuin laakeritkin, jotka on valmiiksi liimattu silikonilla siihen muovikiekkoon. Voihan ne irroittaa ja vaihtaa yksi kerrallaan kennoon.
 

Liitteet

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Asentelin tuon huoltosarjan. Olipahan viheliäinen homma kaikkinensa. Parhautta oli se, että laihialaisessa huoltosarjassa oli vain kaksi kennon harjaa, vaikka omassa koneessa oli kyllä neljä. No onpahan jotain kommentoitavaa sitten enerventinkin suuntaan.

Kennon laakerit olivat vielä hengissä, mitä nyt poistopuhaltimen puoleinen laakeri oli jo aika komeassa ruosteessa. Pyöri kuitenkin, vaihto oli hätävarjelun liioittelua. Akselilta en sitä saanut pois. Vaatii ulosvetäjän jos sen haluaa irroittaa, sen verta ruoste on purrut kiinni. Huoltosarjassa oli uusi akseli joten eipä tuolla niin väliä. Ihmettelinkin vähän, miksi tulee uusi akseli.

Se keinonahkainen tiiviste kennon ja kennokotelon rungon välille oli kaikista vihoviimeinen vaihdettava. Aivan uskomattoman nihkeä irtoamaan ja useammasta kohdasta sitten repesi se kennon ympärillä oleva vahvan alumiinifolion tapainen, sen verta tiukassa oli vanhan, jo murtuneen tiivisteen liimaus. Kannattaa varautua uuden liiman kera. Itse laitoin paitsi silikonia kiinnitykseksi, myös jotain raknorin höyrynsulkuteippiä jota sattui olemaan hyllyssä. Varsinaisesti tuo tiiviste on ruuvattu, mutta ei sitä ruuveilla saa tiiviisti kiinni kennoon vaikka miten yrittäisi. Eikä ole helppo saada sitä kunnolla paikalleen. En erityisemmin suosittele tuon vaihtoa ellei se vanha ole murtunut jo pahoin, kuten omassa koneessani oli.

Laitoin sitten sen uuden pyörityshihnankin ja sitä tusatessani selvisi miksi hihna on joskus lipsunut. Vihreää jauhoa oli kiitettävästi. Yksi moottorikehikon kiinnikkeistä on tyystin luovuttanut, kuva ohessa. Vekslasin kiinnikkeitä keskenään jotta tuossa koviten rasittuvassa paikassa olisi taas ehjä kiinnike. Pitänee kysellä noitakin enerventiltä, saapa nähdä löytyykö. Siinähän on vulkanoituna mutteri ja ruuvi, joten ihan joka kumikaupasta ei välttämättä löydy juuri sopivaa oikeilla kierteillä. Heikko design, ei voi oikein muuta sanoa. Onneksi oma jousipatentti on pitänyt hihnaa vähän kireämpänä.

Koyon CM-välyksiset eivät nähdäkseni ole sen hiljaisemmat kuin FAG CN. Mutta oli vanhoista laakereista jo rasva alkanut poistua ulkopuolelle pikkuhiljaa.
 

Liitteet

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Enervent lähestyi puuttuvien harjasten kanssa, pitänee avata pingu vielä kerran. Bonuksena sain pahoittelujen lisäksi ne pyöritysmoottorin tuet kaupan päälle, mikä oli kyllä hieno goodwill-ele Enerventin huollolta. Kulkee nimellä "Tärinänvaimennuspaketti S". Nuo näyttää ihan lieriöeristimiltä joiden mitat ovat pituus 20mm ja halkaisija 15mm. Kierre m4 ja toisessa päässä sisäkierre, toisessa ulkokierre. Jos nyt joku haluaa etsiä jonkin muun toimittajan noille, niin noilla spekseillä. Mutta Enerventiltäkin siis saa.

Tilailin ebaysta varoiksi chinalaisen pyöritysmoottorin vaihteineen, 10rpm ja samat dimensiot kuin nykyisessä. Saapa nähdä tuleeko ja mikä on lopullinen hinta. Tuon painoinen paketti jäänee tulliin, mutta oletukseni on että noin 50% siitä suomen hinnasta jää silti pois.

Näillä eväillä, jos en sössinyt pahemmin kennon tiivisteen kanssa, pingulle voi odottaa suht pitkää ikää. Minullahan on tuohon varapuhaltimetkin. Eihän sinne juuri jäänyt mitään muuta vanhaa kuin pellit ja tuo pyöritysmoottori, toistaiseksi.
 

Liitteet

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Laittelin tänään nuo kaksi harjaa ja moottorin tuet. Tarkemmin katsottuani totesin että neljästä alkuperäisestä tuesta oli kolme rikki. Yksi tosi pahasti, siis se josta laitoin kuvan, mutta kaksi muuta oli murtunut jo sisäkierteen vulkanoinnin luota. Yksi oli ehjä.

Kun nuo tuet pettää niin hihna pääsee löysälle ja luistaa. Ratkaisuna voi yrittää tehdä uuden reiän koteloon ja siirtää moottoria siten kireämmälle, mutta ihan ensimmäisenä suosittelisin vaihtamaan nuo tuet. Homma on helppo eikä moottorin sähköjohtoja tarvitse irroitella (paitsi yksi nippuside pitää).
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

repomies sanoi:
Tilailin ebaysta varoiksi chinalaisen pyöritysmoottorin vaihteineen. Saapa nähdä tuleeko ja mikä on lopullinen hinta. Tuon painoinen paketti jäänee tulliin.
Tulipa kohtuullisen vikkelään tuo. Ei jäänyt tulliin tällä kertaa.
 

s157431

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Puhallinmoottori pysähtyi 120EKS:stä neljäntoista vuoden pyörimisen jälkeen. Jonkin aikaa kuului hankaavaa ääntä imeisesti laakereista, mutta nyt moottori lopetti pyörimisen, vaikka käsin pyörittäessä pyörii hyvin ilman kahnauksia. Lähtee vähän pyörimään kun auttaa, mutta pysähtyy pian. Onko moottori mennyt ja sitä kautta järkevintä vaihtaa koko motti? Vai onko noissa hiiliä jotka ovat voineet kulua tms ja kannattaisi vaihtaa ne?

On tällainen https://www.bistrotec.fi/product/32893/ensto-enervent-pingvin-120-puhallinmoottori

Miltä puolelta tuo lähtee aukeamaan, puhalmien puolella oleva musta mötikkä näyttää olevan tiukasti kiinni, onko siinä kierre? Vai aukaistaanko toiselta puolelta?
 

Ylojarvi

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tuo enervent pingvin vuodelta 2008 ollut koko ajan harmina.

Hajonnut LTO, tiivisteet hajonneet, jäätynyt kenno, ym...

Nyt yritetään vielä kerran jos saan kosteudet kuriin niin pingvin saa jatkaa elämäänsä.

Raitisilmakanavassa erillinen lisälämmitin jonka saan päälle kytkimellä. Pitää jätekanavan talvella 3-6 asteen tietämissä jotta kosteus saadaan ulos talosta. Lisäksi saan LTO kennon pyörintänopeutta säädettyä (vaikuttaa jätekanavan lämpötilaan). Yli 10 astetta pakkasta niin kosteus palautuu lähes kokonaisuudessaan sisälle ellei pingviniä auteta hiukan...
Kennon pyörimisvahti tehty tuloilman lämpötilan kautta (jos tuloilma alle 11 astetta niin IV sammutetaan).

Toivottavasti nykyään ovat hiukan enemmän panostaneet laatuun koska IVK hankinta on hintava.
 

pAy

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tietääkö kukaan mitä on tyypiltään ja mistä saisi kennon ympärillä olevaa tiivistettä, eli sitä keinonahka nauhaa? Varaosa setti löytyy myynnistä jossa myös se on, mutta ostaisin tuota pelkästään jos joku tietäisi valmistajan tai missä myydään.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pAy sanoi:
Tietääkö kukaan mitä on tyypiltään ja mistä saisi kennon ympärillä olevaa tiivistettä, eli sitä keinonahka nauhaa? Varaosa setti löytyy myynnistä jossa myös se on, mutta ostaisin tuota pelkästään jos joku tietäisi valmistajan tai missä myydään.
mulla on sitä rulla kun omaan koneeseen ei sitä kuulu.
Sen saat minulta superedullisesti.
 

Liitteet

burmanm

Vakionaama
Tilailin ebaysta varoiksi chinalaisen pyöritysmoottorin vaihteineen, 10rpm ja samat dimensiot kuin nykyisessä.
Mistä löysit nuo speksit? En mä nähnyt Pandionin sisällä mitään tarraa spekseistä kun tuota huoltopakettia itse asentelin. En kyllä varmaan olisi tarvinnut koko huoltopakettia, mutta vaihdoin noi harjakset tuosta kennon edestä - kennon ympäriltä en ajatellut. Itse alkuperäinen hihnakin näyttää olevan vielä ihan tip-top niin eipä senkään vaihdossa ole järkeä. Onpahan nyt kolme hihnaa varalla sitten..

Täytyy miettiä tuota akselia + laakereita, ei ne kyllä mun mielestä pidä ääntä et josko nekin sit jättäis odottamaan parempaa aikaa.
 

repomies

Hyperaktiivi
En muista kuollaksenikaan miten sen selvitin. Ainakin katsoin moottorin kyljestä ja googlailin. Vaihteiston kanssa noita myydään ebayssa ja vaihteiston välityssuhteen saa valita. Jotenkin noin se meni.
 

ollikuhta

Aktiivinen jäsen
Kiinanmoottori kesti onnline roottorissa 5v. Sen speksissä olikin 50 000 h. Nyt panasonicin tarroilla enerventin osana tilattu, aika näyttää kauan kestää...
 

mikromoka

Jäsen
Minulla ltr-3:ssa on poistoilmapuhallin lakannut toimimasta, onko näkemystä tai kokemusta viittaako tuo laakerivikaan vai onko puhallin vain sökönä? Kyseessä eco-malli.
 

repomies

Hyperaktiivi
Katsoitko, että puhallin saa yhä vaiheen ja nollan? Jos ECO-malli tarkoittaa EBM-papstin EC-puhallinta, niin se saa vielä ohjaussignaalin joka on muistaakseni 0-10V jännite tai PWM, ja nollalla ei pyöri.
 

mikromoka

Jäsen
Jep, kyllä se varmaan on selvää kauraa, kokeilin tulopuhallinta tuon tilalle ja sehän pyöri. Nyt vaan tilailemaan jostain uutta puhallinta mutta ei Enerventiltä, se näyttää maksavan siellä 420€ ja rapiat päälle, ryöstämistä.
 

mikromoka

Jäsen
No nyt on uusi puhallin paikoillaan mutta kenno ei suostu pyörimään. Pyöritysmoottori pyörii kyllä mutta kenno takeltelee vastaan, varahihnankin vaihdoin ja olen koittanut putsata rumpua ja hihnaa, mutta ei auta. Olisikohan syynä lämmönvaihtimen laakerit, onko ne hankala vaihtaa, en ole laakereihin ikinä kajonnut, olisiko jo aika?
 

repomies

Hyperaktiivi
Tarkasta pyöritysmoottorin ripustukset, että ovat kunnossa. Lämmönvaihtimen laakerit on helppo vaihtaa, mutta ainakaan omassa Pingviinissä joka on ihan alkusarjaa, niissä ei lopulta ollut mitään vikaa, vaikka itse akseli olikin ruostunut jo.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
äkkiseltään tuntuu että laakerit olisivat ikuisia noilla kierrosnopeuksilla mutta ei ilmeisesti sittenkään
 

mikromoka

Jäsen
Jaaha Pökö oli kirjoittanut tällä välin; olen kyllä pyöritellyt kennoa eräänkin kerran mutta on hiukan vaikea tietää mikä on harjojen osuus pyörimisvastuksesta vai eikö niiden pitäisi tuntua juuri ollenkaan?
 

mie

Tulokas
Jospa tässä Joululahjaksi antaisin pari neuvoa Enerventin toiminnan varmistamiseksi talvisaikaan.
Laitehan on pyöriväkennoinen ja juuri kennon pyörityksessä on ollut joissain tapauksissa ongelmia useamman vuoden käytön jälkeen. Pakkasella tahtoo kennoa pyörittävä hihna lipsua vanhemmiten ja siitä seuraa helposti kennon kiinni jäätyminen ja hinhnan hankautuminen pilalle moottorin jatkaessa pyörimistä. Tähän voi olla useita syitä, kuten lika, hihnan kuluminen/löystyminen, hihnapyörän kuluminen, moottorin kumityynyjen veltostuminen, moottorivaurio, ym.

Huolto:
1. Pysäytä laite ja avaa puhallin kotelo ja irroita talteenottokennon kotelosta suojapelti jossa hihnan tarkistusreikä, jolloin pääset käsiksi hihnaan ja moottoriin.

2. Kytke laite päälle ja puhdista hihna ja kenno pitäen esim keittiöpaperi tuppoa kennon ja hihnan välissä moottorin paluupuolella joloin saat kaiken töhnän pois, joka liukastaa hihnaa. Yleensä tämä jo auttaa pidon paranemiseen. Jos hihnassa on kulumisesta selviä monttuja niin uuden hihnan vaihto on syytä tehdä pikapuoliin. Jos taas moottori pitää pahaa rutinaa välillä pyöriessään niin se on vaihdettava.

3. Jos vielä puhdistuksen jälkeenkin jossain vaiheessa kierrosta ääni muttuu eli lipsahtaa vähän, niin ota koko kennokotelo alas koneesta. Nyt voit nähdä moottorin telineen kiinnityksen ja hihnan kiristystavan. Avaa sitten telineen päästä ruuvi joka pitää hihnan kireällä. Poraa uusi 4-5mm reikä n. 0,5-1 cm vanhan reiän viereen ja kiinnitä nyt telineen kiristinnurkka ruuvilla uuteen reikään niin jo loppuu lipsuminen.
Samalla voit myös pestä koko kennon vesisuihkulla, mutta kuivata se kuitenkin kunnolla ennen paikoilleen asennusta.

4. Muista myös vaihtaa suodattimet riittävän usein niin hyötysuhde pysyy hyvänä. Tämä on tärkeää etenkin talvisaikaan.

Tuossa yo. tekstistä oli kyllä hyvin apua huollossa, IV - koneen ongelmassa.

* hihnan vaihto auttoi loppujen lopuksi

Ei tosiaankaan ole itsestään selvää että mikä on vikana jos pelkkää ohjauspaneelia uskoo ja huollosta ei saa mitään vastausta.

Nyt olen paljon viisaampi tämän laitteen suhteen :).

Hienoa etä näissä keskusteluissa on oikeita ohjeita ettei aina tarvitse soittaa ja odottaa kallista huoltomiestä.

Näin naisenpuolena olen tosi tyytyväinen tähän ketjuun.
 

mikromoka

Jäsen
Puhaltimen ostin Bistroteciltä. Lämmönvaihtimen sain pyörimään kun voitelin vähän laakereita, saa nähdä kuinka kauan pelittää, tuo kannatta varmaan uusia silloin tällöin.
 

Kamis

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!



Oho. Hiljaisuus laskeutui taloon välittömästi sen jälkeen kun laitoin 0,35mm teräslangasta täytteen seekerin ja jännitystä säätävän prikan väliin hiukan oheisen kuvan mukaan(pienempi seekeri). Voiko tosiaan olla että tuo esijännitystä laakereille antava jousi kuoleentuu ja laakeri pääsee siitä syystä toimimaan välyksellisenä?

Onko sinulla tämä modaus edelleen käytössä? Toiko se pysyvän ratkaisun laakerimeluun?
 

fraatti

Vakionaama
Onko sinulla tämä modaus edelleen käytössä? Toiko se pysyvän ratkaisun laakerimeluun?
Puhaltimet on jossain hyllyllä jemmassa eli eivät käytössä tällähetkellä. Korjasin ne kuitenkin jollaintapaa että tarvittaessa ne on helppo sitten ottaa käyttöön uudestaan. Nykyisen puhaltimet sain takuuseen koneen valmistajalta.
 
Ylös Bottom