Enerventin huoltoa kotikonstein!

Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Moro. Täytyipä rekisterityä tänne foorumille, jos löytäisin apua ongelmaani.

Mistä johtuu ilmanvaihtolaitteen TULOilman asteiden meno pakkasen puolelle? Pihalla nyt -22 ja TULOilma -10. Päivällä oli sama juttu -20 astetta pihalla MUTTA +12 TULOilma.

Eikös tuloilma pitäisi olla kuitenkin plussalla aina? Ilmanvaihtokoneen asetuksessa HUOLTOvalikossa on TULOilman minimiksi asetettu +5. Muuten normaaliasetuksissa TULOilman asetukseksi on asetettu +15. Sen alemmas ei edes pääse.

Miten TULO on kuitenkin nytkin -10? Kun kokeilee esim tehostettua poistoa, niin TULO nousee kyllä hetkellisesti plussalle. Kun tehostuksen lopettaa, niin taas mennään miinukselle. Tarkistin ullakolta Enervent LTR-3-AC koneesta, että lämpövastus on kuuma, eli toimii. Suodattimetkin olen vaihtanut kk sitten.

Kun liesituulettimen laittaa päälle, niin silloin TULO toki nousee plussalle.

Alkaa olla jo aika viileätä täällä sisällä..... Mitä siis täytyy tehdä?
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Jospa kiekko osittain tukkeutuu jäähipuista?
pökö oli taas oikeassa, laskin kuumaa vettä vaihtimen läpi ja nyt näyttää että toimisi.
jospa vaihtimen sai tarpeeksi kuivaksi ettei jäädy heti uudelleen
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

tällä hetkellä lukemia koneelta
raitis -26.5
lto tulo 17.5
tulo 17
poisto 20
jäte -11.3

tulo/poisto 55/70 varulta jos vaihtimeen jäi vettä
kone 80% teholla


tässä näkee taas enerventin anturointien paikkansa pitävyyden, raitisilma -26.5C kun todellisuudessa ulkona -30.9C
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

nackerton sanoi:
Pyöriikö talteenottokenno ja kumpikin puhallin?
Olen aika käsi näissä. Väännätkö vielä newbielle missä on talteenottokenno ja puhaltimet?

Poistoimun testasin laittamalla tehostuksen päälle ja A4 paperin kiinni. Pysyi katossa.
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

remykv sanoi:
poppop1000, mulla teki juuri samalla tavalla kun poistopuhallin sammui
Eli poistopuhallin rikki? Kun liesituuletinta piti 10 minsaa päällä niin TULO nousi +12. Ja sisään tuli siis normilämpöistä ilmaa.

Ostit uuden poistopuhaltimen ja homma ratkes? Missä muuten on lämmönsiirrin?
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

poppop1000 sanoi:
Eli poistopuhallin rikki? Kun liesituuletinta piti 10 minsaa päällä niin TULO nousi +12. Ja sisään tuli siis normilämpöistä ilmaa.

Ostit uuden poistopuhaltimen ja homma ratkes? Missä muuten on lämmönsiirrin?
käytin virtoja pois ja se korjas ittensä ;)
lämmönsiirrin on poisto ja tulopuhaltimen välissä, en ole koskaan katsonut LTR.n sisälle mutta eiköhän tuo löydy kun aukaiset koneen luukun.

tässä kuvassa se on otettu pois https://casakaos.files.wordpress.com/2011/12/img_1333.jpg
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

poppop1000 sanoi:
Mistä johtuu ilmanvaihtolaitteen TULOilman asteiden meno pakkasen puolelle?
Poistopuhallin tai lto-kiekko pysähtyy tai kiekko jäätyy, nuo nyt ainakin tekee tuota.
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Poistopuhallin tai lto-kiekko pysähtyy tai kiekko jäätyy, nuo nyt ainakin tekee tuota.
Huomasin täysin saman itse. Eli kun avasin koneen ja tarkastin nuo, niin kone toimi noin puoli tuntia hienosti. TULO nousi siis nin +15 asteeseen. Sen jälkeen lämmitysvalo sammui ja lämmöt putos -10 asteeseen.

Saman testasin sammuttamalla laitteen sulakkeella. Toimi noin 10 minuuttia normaalisti ja se lämmitysvalo TULOilmalle paloi jonkin aikaa. Sitten sammui ja lämmöt putos.

Mitä ihmettä?? Kyllähän siellä jokin toimii kun ne lämmöt nousee.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

poppop1000 sanoi:
Huomasin täysin saman itse. Eli kun avasin koneen ja tarkastin nuo, niin kone toimi noin puoli tuntia hienosti. TULO nousi siis nin +15 asteeseen. Sen jälkeen lämmitysvalo sammui ja lämmöt putos -10 asteeseen.

Saman testasin sammuttamalla laitteen sulakkeella. Toimi noin 10 minuuttia normaalisti ja se lämmitysvalo TULOilmalle paloi jonkin aikaa. Sitten sammui ja lämmöt putos.

Mitä ihmettä?? Kyllähän siellä jokin toimii kun ne lämmöt nousee.
siellä toimi patteri, kannattaa käyttää lämmönsiirrin pois ja tarkistaa onko jäätynyt
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Laita kone käyntiin ilman kansiluukkua niin näet pyöriikö kiekko kokoajan tai kerääkö se jäätä, voi vaatia luukkukytkimen sormeilua.
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Laita kone käyntiin ilman kansiluukkua niin näet pyöriikö kiekko kokoajan tai kerääkö se jäätä, voi vaatia luukkukytkimen sormeilua.
Katsoin ilman kansiluukkua, että pyöreä juttu, joka lienee se kiekko, pyörii kyllä.
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kannattaako tässä nyt tilapäisesti sammuttaa koko IV-kone, koska tuo -12 alkaa olla jo aika kylmää ilmaa tänne sisälle. Vai mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Nopeita ratkaisuja, ettei ala lämpö putoamaan talossa.....
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

remykv sanoi:
käytin virtoja pois ja se korjas ittensä ;)
lämmönsiirrin on poisto ja tulopuhaltimen välissä, en ole koskaan katsonut LTR.n sisälle mutta eiköhän tuo löydy kun aukaiset koneen luukun.

tässä kuvassa se on otettu pois https://casakaos.files.wordpress.com/2011/12/img_1333.jpg
Ei toimi tuo kuva.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

poppop1000 sanoi:
Ei toimi tuo kuva.
lämmönsiirrin on keskellä konetta kun aukaiset luukun, johto irti ja vedät ulos.
kuva toimii ainakin minulla aivan oikein, myös googlella löytyy kuvia
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Nyt oli pakko tehdä jotain, koska alkaa olla jo niin kylmä. Tulo on nyt -14. Laitoin ylipaineen päälle. Tulo lähti heti nousemaan. Testaan nyt et toimiiko lämmitysvalo koko tuon 30min kun ylipaine on päällä.
 

kamikaxe

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kyselen täältä vähän neuvoja kun menee pingviinin kanssa hermot pikkuhiljaa. -14 rak 123m2 talo, tiivis kuin muovipussi mittausten mukaan. Ilmavirrat pitäisi olla papereiden mukaan täysin säädöissä. Nyt kun tälläiset pakkaset, kaikki ikkunat jatkuvasti kosteina sisältä alareunoista, olkkarin isot kiinteät aamuisin jopa jäässä. Ilmankosteus sisällä 35-40%. Takkaa käytetään päivittäin.
Eilen uusi ilmiö, huomasin että poistoventtiileistä ei liiku ilma pois. No kone auki ja katsoin että moottorit ja lämmönvaihdin pyörii ok. Otin kennon sisälle ja sulattelin kun vaikutti olevan jäässä. Tunnin päästä kuivattelun myötä takaisin ja homma ok, röörit taas veti. 2h päästä poisto taas hiipui ja pieneni lopulta olemattomaksi. Tänään tein saman ja käyttäytyi juuri samoin. Onko joku nyt niinkin ei pitäisi? Konetta pyörittänyt näillä keleillä keskiarvolta kolmosella.
Anturidataa en näe kun täällä on tuo karvalakki käyttöpaneeli.
Saunottu ei olla pariin päivään. Takkakytkimen käytönkin jätin pari päivää sitten kokeeksi. Suodattimet 3kk vanhat (uusia tilattu).
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
sammuta se kone, ei kämppään kuulu pakkasilmaa puhaltaa.
Tänään soittanut 14 eri puhelua lvi-firmoihin. Kukaan ei tunnu osaavan auttaa tai ei ehdi. Nyt kävi lvis ammattilainen katsomassa ja totesi et kenno ei ole jäässä, pyörii, vastus toimii ja puhaltimet.

Oltiin just poltettu takkaa ja kaikki näytti oklta. Nyt kuitenkin illalla taas -14 tulo. Poistoventtiilissä ei A4 paperi pysy. Alkaa mennä hermo jo tähän.... Sammutin koko koneen. Kuinka kauan tuota voi pitää sammutettuna? Kunnes joku löytää syyn tähän.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

poppop1000 sanoi:
Kukaan ei tunnu osaavan auttaa tai ei ehdi. Nyt kävi lvis ammattilainen katsomassa ja totesi et kenno ei ole jäässä, pyörii, vastus toimii ja puhaltimet.
Siinäpä se, vaikka oire tiedetään ei välttämättä tiedetä siihen syytä. Toisella sama kone toimii ja toisella ei.
Voisi koittaa vähentää tuloilmaa, jos vaikka kiekko pysyisi lämpimämpänä eikä jäätyisi. Enerventeissä taitaa olla oma potikka molemmille puhaltimille.
 

nackerton

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Oletko Enerventille soitellut, ja kysynyt sieltä neuvoja? Voisiko olla esim. joku korttivika. Ei sitä pitkiksi ajoiksi kannata sammuttaa kokonaan, vähintään peseytymisten yhteydessä saa ilma vaihtua.

Olisikohan kone pysynyt tolpillaan, jos sen olisi sammuttanut takan lämmittelyn ajaksi? Jos se nyt veti oikein reippaasti kylmää tuloilmaa lämmönsiirtimeen, ja kaikki poistoilman kosteus jäi sitä myöten siihen..
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Siinäpä se, vaikka oire tiedetään ei välttämättä tiedetä siihen syytä. Toisella sama kone toimii ja toisella ei.
Voisi koittaa vähentää tuloilmaa, jos vaikka kiekko pysyisi lämpimämpänä eikä jäätyisi. Enerventeissä taitaa olla oma potikka molemmille puhaltimille.
Siis nyt tulo on pykälässä 3. Poisto 4. Meinaat et tuloilma 2:lle? Poisto 4? LVIS-ukko meinas et jos paperi ei pysy poistoventtiilissä ja kenno pyörii, niin vika olis puhaltimessa.
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

nackerton sanoi:
Oletko Enerventille soitellut, ja kysynyt sieltä neuvoja? Voisiko olla esim. joku korttivika. Ei sitä pitkiksi ajoiksi kannata sammuttaa kokonaan, vähintään peseytymisten yhteydessä saa ilma vaihtua.

Olisikohan kone pysynyt tolpillaan, jos sen olisi sammuttanut takan lämmittelyn ajaksi? Jos se nyt veti oikein reippaasti kylmää tuloilmaa lämmönsiirtimeen, ja kaikki poistoilman kosteus jäi sitä myöten siihen..
Soitin eka Enerventille. Sain vain vaihteen henkilön kiinni. Tekniseen tukeen en päässyt ollenkaan. Jätin jopa soittopyynnön. Kukaan ei soittanut.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Poppop 1000 ja kamikaxe: millainen on teillä takan palamisilman järjestely? Jos ilma tulee ulkoa, niin ei sitten mitään, mutta takan palamisilman ottaminen sisältä saa tiiviissä talossa kyllä ilmavaihtokoneen herkästi jäähän, jolloin poisto sitten lakkaa. Syynä on takan imemä ylimääräinen ilma, jolloin tuloilman ylijäämä poistoilmaan nähden jäähdyttää kennon niin, että se ei lämpene kierroksen aikana mistään kohtaan koko pituudeltaan. Tällöin sisäilman kosteutta alkaa kertyä kauttaaltaan kennon ulkoilman puoleiseen päähän.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

poppop1000 sanoi:
Siis nyt tulo on pykälässä 3. Poisto 4. Meinaat et tuloilma 2:lle? Poisto 4? LVIS-ukko meinas et jos paperi ei pysy poistoventtiilissä ja kenno pyörii, niin vika olis puhaltimessa.
Sitä koittaisin.
Jos puhallin kerran käy niin se myös imee, mutta jos kiekon pienissä kanavissa on jäähippua niin imetty ilma ei mene läpi. Ei tämä silti mitään varmaa tietoa ole mutta kokeilun arvoista kuitenkin.
 

kamikaxe

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Poppop 1000 ja kamikaxe: millainen on teillä takan palamisilman järjestely? Jos ilma tulee ulkoa, niin ei sitten mitään, mutta takan palamisilman ottaminen sisältä saa tiiviissä talossa kyllä ilmavaihtokoneen herkästi jäähän, jolloin poisto sitten lakkaa. Syynä on takan imemä ylimääräinen ilma, jolloin tuloilman ylijäämä poistoilmaan nähden jäähdyttää kennon niin, että se ei lämpene kierroksen aikana mistään kohtaan koko pituudeltaan. Tällöin sisäilman kosteutta alkaa kertyä kauttaaltaan kennon ulkoilman puoleiseen päähän.
Tuota takan ilmanottoa olenkin vähän ounastellut, eipä ole tullut koitettua raottaa lasia tulien ajaksi, tuntuu vaan -30 pakkasella tylyltä pitää lasia auki. Mutta noinhan siinä varmasti juuri käy, korvausilmaa vedetään jostain muualta sitten. Liesituulettimen ulkokuori ollut myös kosteana viime päivinä, pahimmillaan tiputtanut kondenssivettä liedelle.
Kenno ei ole ollut kummaltakaan puolelta ulkopinnasta jäässä, pikemminkin tuntuu että keskeltä?? Ainakin kennon kotelon ulkopinnassa keskellä on paksu jää aina kun jäy koneen sisälle katsomassa. Tosin voi olla että kondenssivesi sattuu vaan kertyä siihen keskikohtaan josta sitten tiputtaa edelleen alaspäin
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Samat ongelmat 5 vuotta vanha Enervent Pandion ECO ECE, yhtä vanhassa okt:ssa. Kenno vetäisi itsensä aivan jäähän, pakkasta yli -25c. Ei kestänyt enään A4 poistoventtiilin pällä.

Onko kukaan käyttänyt niin sanottua talteenoton sulatusautomatiikkaa?
Onko vinkkejä kuinka kennosta saa kosteuden pois ettei kalahda heti uudestaan jäähän?
Myös muut vinkit jäätymisen estoon otetaan vastaan.
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Noniin. Nyt alkaa tapahtumaan! Sain Enerventin teknikon kiinni! Hän kertoi että 95% heidän laitteistaan Sulatus pitää olla huoltovalikossa OFF. Nyt se oli +1. Samantien lähti TULO nousemaan ja on nyt ollut pari tuntia +15! Mistä tämä johtuu?? Eikös sulatus tarkoita, että se sulattaa kennon ettei se jäädy? Nytkö se sitten jäätyy??
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Jätin soittopyynnön Enevertille, ei soittanut takaisin. Eräs huoltomies sanoi että kytke sulatuspäälle, kun kerta jäätyy. Nyt on sulatus päällä ja kenno kuivatettu. Katsotaan miten käy. Aamulla varmaan jäässä nyt illalla -25c ulkona.
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Lisää infoa tilanteesta. Nyt TULO on pysynyt +15 asteessa. Nyt vaan oudosti tuntuu, että TULOventtiileistä tulee edelleen viileää ilmaa.......

Mutta lämmöt ovat nyt säilyneet kuitenkin. Ei kai tuota lämpöä kannata ylemmäskään ruuvata. Eikös se vaikuta suoraan sähkölaskuun? Vastuksella lämmitys. Eihän nyt ole mahdollista, että kenno jäätyy?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Aika vähän se laskuun vaikuttaa, jos vaikuttaa ollenkaan. jos iv-putket on eristetty ja kaikki muutenkin kunnossa on iiveestä tuleva lämpö muusta lämmöstä pois, ainakin teoriassa.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kyllä näkyy mun pingviinissä olevan rajana -20C, tämän jälkeen rupeaa ilmeisesti poistopuhallin jäätymään ja seuraavaksi jäätyy kenno...
onko näihin saatavana esilämmitystä sähköllä?
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

remykv sanoi:
kyllä näkyy mun pingviinissä olevan rajana -20C, tämän jälkeen rupeaa ilmeisesti poistopuhallin jäätymään ja seuraavaksi jäätyy kenno...
onko näihin saatavana esilämmitystä sähköllä?
Näköjään ei ole saatavilla.

Poistopuhaltimen eteen voisi mahtua sellainen parinkympin 200w koirankoppilämmitin, jos väliaikainen fixi tulisi sillä.

Jännä että tuo pingviini on näissä murheenkryyni. Poistopuhallin on samassa kohtaa omassa ltr-3ssa joka ei jäädy, huurretta kyllä riittää.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

lmfmis sanoi:
Näköjään ei ole saatavilla.

Poistopuhaltimen eteen voisi mahtua sellainen parinkympin 200w koirankoppilämmitin, jos väliaikainen fixi tulisi sillä.

Jännä että tuo pingviini on näissä murheenkryyni. Poistopuhallin on samassa kohtaa omassa ltr-3ssa joka ei jäädy, huurretta kyllä riittää.
hankala tuonne poistopuolelle on mitään saada mahtumaan, katselin myös kanavalämmittimiä raitisilma-kanavaan, mutta noissakin oli pituutta liikaa (n.300mm kun max pituus saa olla 240mm)
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

remykv sanoi:
kyllä näkyy mun pingviinissä olevan rajana -20C, tämän jälkeen rupeaa ilmeisesti poistopuhallin jäätymään ja seuraavaksi jäätyy kenno...
onko näihin saatavana esilämmitystä sähköllä?
Etulämmitys on kyllä jo liioittelua. Ensin kannattaisi kokeilla muita keinoja. Jatkuuko jäätyminen vieläkin, jos rajoittaa tulopuhalluksen tehoa tai katkaisee jopa tulopuhaltimen pois päältä kokonaan ja antaa korvausilman löytää tiensä vapaasti (osittain toki normaalireittiään seisovan tulopuhaltimen ohitse)? Seuraava keino olisi muiden korvausilmaventtiileiden raottaminen ja viime hädässä tuloilma-aukon kuristaminen (joka kyllä ratkaisee asian lto-laitteen osalta vaikka Siperiassa). Muiden korvausilmareittien jäätäminen on sitten oma murheensa, mutta kokeilemallahan tuon sitten näkisi.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Etulämmitys on kyllä jo liioittelua. Ensin kannattaisi kokeilla muita keinoja. Jatkuuko jäätyminen vieläkin, jos rajoittaa tulopuhalluksen tehoa tai katkaisee jopa tulopuhaltimen pois päältä kokonaan ja antaa korvausilman löytää tiensä vapaasti (osittain toki normaalireittiään seisovan tulopuhaltimen ohitse)? Seuraava keino olisi muiden korvausilmaventtiileiden raottaminen ja viime hädässä tuloilma-aukon kuristaminen (joka kyllä ratkaisee asian lto-laitteen osalta vaikka Siperiassa). Muiden korvausilmareittien jäätäminen on sitten oma murheensa, mutta kokeilemallahan tuon sitten näkisi.
ei ole muita korvausilma venttiileitä, tuloilman rajoitusta on kokeiltu, mutta se vaikutti mielestäni koko ilmanvaihtoon heikentävästi ja tämä johti taas kennon jäätymiseen
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

remykv sanoi:
ei ole muita korvausilma venttiileitä, tuloilman rajoitusta on kokeiltu, mutta se vaikutti mielestäni koko ilmanvaihtoon heikentävästi ja tämä johti taas kennon jäätymiseen
Etulämmitystä paljon energiatehokkaampi ratkaisu olisi tuossa tapauksessa vetää lto-laitteen ohitse erikseen lämmitetty ohivirtauskanava, jonka kautta tuloilmaa työntäisi oma puhallin. Roottori-lto-laite ei kerta kaikkiaan voi jäätyä, kun sen lävitse tuleva tuloilmavirta saadaan vähenemään suhteessa poistoilman määrään. Raitisilman sähköinen etulämmitin on vihoviimeinen energiantuhlausväline, jonka COP on luokkaa 0,2 ... 0,3, eli mikä tahansa voittaa tuon "lämmitystavan".
 
Ylös Bottom