Enerventin huoltoa kotikonstein!

Nautilus

Jäsen
Enervent Pingvin Eco EDA, asennettu 2009. Puhaltimet - mielestäni molemmat - ovat pitäneet ikävää vinkunaa jo tovin. ILP-huollon yhtyedessä asentaja (jolla oli omien sanojensa mukaan kokemusta vastaavien koneiden laakerien vaihdosta, mutta ei Pingviinistä) vaihtoi ne uusiin (= en tiedä oliko sitten ihan oikeanlaiset). Tilanne parani hetkellisesti, mutta apu tästä jäi aika lyhytaikaiseksi. Nyt vuoden jälkeen vinkuu varmaan enemmän kuin alun perin. Mitä tässä tilanteessa kannattaisin tehdä?

Yksi vaihtoehto lienee kokonaan uudet puhaltimet. Enerventiltä yhteensä ~850€, melko kallista. Vastaavia saa ilmeisesti hieman halvemmallakin:
https://www.kodinkonemarket.fi/product/38996/pingvin-eco-ec-ebm5206 2x320€ (Tarvikemalli? Tiiviste puuttu, ehkä liitinkin?)
https://www.bistrotec.fi/product/33307/ensto-enervent-pingvin-eco-puhallinmoottori 2x320€ (taitaa olla sama kuin yllä)
https://www.suodatinkeskus.com/pingvin-eco-tuloilmapuhallin 2x399€ (Originaali? Ainakin näyttää samalta kuin Enerventin kaupassa tiivisteineen ja liittimineen).
...mutta aika suolainen hinta näistäkin. Onko kokemusta toimivatko nuo "tarvikemallit" (jos oletukseni on oikea) yhtä hyvin?

Koitin tavailla ketjua läpi ja laakereistakin löytyy kaikenlaista infoa. Osa ilmeisesti toiminut paremmin, osa huonommin, ja saatavuus ei välttämättä ole kovin hyvää. Enerventin verkkokaupasta en muuten enää löydä tuollaista huoltosarjaa:
Nyt on enerventin huoltosarja saapunut....
Onkohan se poistunut valikoimasta vai enkö vain näe? Jos lähtisi kokeilemaan vielä laakerien vaihtoa, niin mistä kannattaisi tilata, että saisi mahdollisimman hyvät ja järkevään hintaan? Saako esim. alkuperäisiä vielä jostain?

Vai olisiko jotain muuta mitä kannattaisin tehdä / voisi kokeilla?
 

fraatti

Vakionaama
Onkohan se poistunut valikoimasta vai enkö vain näe? Jos lähtisi kokeilemaan vielä laakerien vaihtoa, niin mistä kannattaisi tilata, että saisi mahdollisimman hyvät ja järkevään hintaan? Saako esim. alkuperäisiä vielä jostain?

Vai olisiko jotain muuta mitä kannattaisin tehdä / voisi kokeilla?
Tilaisin jotkut muut laakerit vielä tuonne ja koittaisin vaihtaa ne. Työnä ei ole iso eikä kallis.
Koittaisin ehkä näitä ja jos ne eivät pelaa nii sitten viimeinen mahdollisuus on melkein nuo keraamiset laakerit. Noilla on halpa kokeilla koska kustannus postikuluineen on hiukan rontti 20€.
https://www.ebay.de/itm/1-SKF-Miniaturlager-Rillenkugellager-Kugellager-E2-626-2Z-C3-6x19x6-mm/282795975215?hash=item41d7f4222f:g:0-UAAOSwEetV9FpJ
 

fraatti

Vakionaama
Mistä noita keraamisia laakereita muuten saa ja ovatko kalliitakin?
Laakeriketjun viimeinen viesti taitaa olla jostain firmasta mistä niitä saa tilattua, netin lisäksi tietysti. Siis SKF:n keraamisia laakereita. Se mitä joskus asiaa tutkin niin hinnat ovat useissa kympeissä/laakeri. Tällä voi hakea tuota skf:ää googlella 626-2RSLTN9/HC5C3WTF1.

Tässä on myös joku edullinen keraaminen (merkitön?) laakeri joka on edullinen. Faktahan on se että mikäli näitä eri vaihtoehtoja ei kukaan kokeile niin tuskin toimivaa laakeriakaan itsestään tulee silmien eteen...
https://www.kugellager-express.de/ceramics-hybrid-miniature-deep-groove-ball-bearing-c-626-2rs-6x19x6-mm
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Näyttä SKF:n keraamisten hinnat olevan tosiaakin "useampi" kymppi, noepasti katsottuna 45£/kpl
 

Nautilus

Jäsen
Tilaisin jotkut muut laakerit vielä tuonne ja koittaisin vaihtaa ne. Työnä ei ole iso eikä kallis.
Koittaisin ehkä näitä ja jos ne eivät pelaa nii sitten viimeinen mahdollisuus on melkein nuo keraamiset laakerit. Noilla on halpa kokeilla koska kustannus postikuluineen on hiukan rontti 20€.
https://www.ebay.de/itm/1-SKF-Miniaturlager-Rillenkugellager-Kugellager-E2-626-2Z-C3-6x19x6-mm/282795975215?hash=item41d7f4222f:g:0-UAAOSwEetV9FpJ
Kiitos, yhteensä 4 kpl noita tarvittiin (2 per moottori)? Valitettavasti linkin myyjällä oli enää 2kpl myynnissä :D

Yritin hakea vastaavia, mutta näyttäisi siltä että muilla myyjillä postikulut karkaavat moninkertaisiksi. Onko näitä tosiaan näin harvassa vain enkö vain osaa googlailla? :(
 

fraatti

Vakionaama
Kiitos, yhteensä 4 kpl noita tarvittiin (2 per moottori)? Valitettavasti linkin myyjällä oli enää 2kpl myynnissä :D

Yritin hakea vastaavia, mutta näyttäisi siltä että muilla myyjillä postikulut karkaavat moninkertaisiksi. Onko näitä tosiaan näin harvassa vain enkö vain osaa googlailla? :(
Aikaisemmat postikulut olivat edulliset. Tässä kuitenkin toinen missä itse laakeri on piirun halvempi mutta postikulut kalliimmat.
https://www.ebay.de/itm/SKF-E2-Energy-Efficient-Metal-Shielded-2Z-Series-Metric-Deep-Grove-Ball-Bearing/372094287143?hash=item56a28c3d27:m:mFiv5U400Na9h4KmtqIV1WA

Tuolta saa hakemallakin jos sattuu asumaan lähistöllä tai miksei tilaamallakin
https://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=42174/466080

Mikäli päädyt vaihtamaan laakerit niin kerrohan myös sitten kokemukset vaihdosta tai lähinnä siitä hiljenevätkö puhaltimet.
 
Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Onkohan se poistunut valikoimasta vai enkö vain näe? Jos lähtisi kokeilemaan vielä laakerien vaihtoa, niin mistä kannattaisi tilata, että saisi mahdollisimman hyvät ja järkevään hintaan? Saako esim. alkuperäisiä vielä jostain?

Vai olisiko jotain muuta mitä kannattaisin tehdä / voisi kokeilla?
Tuo Enerventin huoltosarja oli siis kaikelle muulle paitsi puhaltimille. En osaa sanoa myydäänkö sitä enää. Kysy enerventiltä. Eipä niillä ollut aikanaan niitä pyöritysmoottorin tukikumejakaan verkkokaupassa.
 

Nautilus

Jäsen
Tuo Enerventin huoltosarja oli siis kaikelle muulle paitsi puhaltimille. En osaa sanoa myydäänkö sitä enää. Kysy enerventiltä. Eipä niillä ollut aikanaan niitä pyöritysmoottorin tukikumejakaan verkkokaupassa.
Ok, verkkokaupassa ei tosiaan näkynyt suoraan, mutta varmaan kysymällä voisi sitten löytyäkin. Nämä tämän paketin mukana tulleet laakerit olivatkin siis kennopyöritysmoottoriin?

Aikaisemmat postikulut olivat edulliset. Tässä kuitenkin toinen missä itse laakeri on piirun halvempi mutta postikulut kalliimmat.
https://www.ebay.de/itm/SKF-E2-Energy-Efficient-Metal-Shielded-2Z-Series-Metric-Deep-Grove-Ball-Bearing/372094287143?hash=item56a28c3d27:m:mFiv5U400Na9h4KmtqIV1WA

Tuolta saa hakemallakin jos sattuu asumaan lähistöllä tai miksei tilaamallakin
https://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=42174/466080

Mikäli päädyt vaihtamaan laakerit niin kerrohan myös sitten kokemukset vaihdosta tai lähinnä siitä hiljenevätkö puhaltimet.
Kiitos, hintaero jää jo aika pieneksi niin täytyy suosia kotimaista :) Kerron kyllä miten käy... Mutta jos käy huonosti niin seuraava homma lienee sitten joko ne keraamiset laakerit tai koko puhaltimen vaihtaminen? Jos menee vaihtamiseksi niin onko nuo listaamani vaihtoehdot kurantteja - vai saisiko jostain peräti edullisemmin?
 

fraatti

Vakionaama
Kerron kyllä miten käy... Mutta jos käy huonosti niin seuraava homma lienee sitten joko ne keraamiset laakerit tai koko puhaltimen vaihtaminen? Jos menee vaihtamiseksi niin onko nuo listaamani vaihtoehdot kurantteja - vai saisiko jostain peräti edullisemmin?
Tuskin noita puhaltimia saa kovin paljoa edullisemmin mistään. Toki voihan niitä vilkaista jos sikseen tulee.

Jos nuo E2 laakerit alkavat metelöimään niin sitten vaihtoehdot taitavat alkaa olemaan aikas vähissä. Tosin eikai meteli yhtä'äkkiä ala vaan sitten on aikaa ihmetellä lisää jos/kun oireet ilmenevät.
 

Nautilus

Jäsen
Juu, vähitellen se volyymi siellä taitaa lisääntyä. Jossain kohtaa siihen sitten havahtuu oikein kunnolla. Nyt on jo tovin ärsyttänyt kun itse laitteesta kuuluu ujellus olohuoneeseen, jos ovet on auki paikkaan, jossa kone sijaitsee. Ovet kun laittaa säppiin (pari ovea välissä) niin on suht hiljaista vielä. Mutta eilen illalla kuului jo ilmanvaihtokanavastakin vaimea ujellus, kun yritin nukkumaan mennä, taitavat laakerit olla jo aikas lopuillaan. Toivotaan että näistä löytyy apu, laakeritilaus on jo matkalla Tampereelta.

Vaikka kerran vuoteen vaihtaisi niin 25+ ehtisi vaihdella ennenkuin puhaltimien hintaan päästään kustannuksissa :)
 

repomies

Hyperaktiivi
Ok, verkkokaupassa ei tosiaan näkynyt suoraan, mutta varmaan kysymällä voisi sitten löytyäkin. Nämä tämän paketin mukana tulleet laakerit olivatkin siis kennopyöritysmoottoriin?
Ei, vaan itse kennoon. Kenno on akseloitu, akselilla on laakerit. Pyöritysmoottorin laakereista minulla ei ole hajuakaan. Alkuperäinen pyöritysmoottori on oikosulkumoottori, joka on kondensaattoria ja laakerointia huoltamalla sinänsä ikuinen. Vaihteisto ja moottorin pään ratas eivät toki ole ikuisia, mutta taitava seppä ehkä osaisi vaihteistonkin rasvat vaihtaa. Voi olla melkoinen kellopeli kyllä purkaa.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei, vaan itse kennoon. Kenno on akseloitu, akselilla on laakerit. Pyöritysmoottorin laakereista minulla ei ole hajuakaan. Alkuperäinen pyöritysmoottori on oikosulkumoottori, joka on kondensaattoria ja laakerointia huoltamalla sinänsä ikuinen. Vaihteisto ja moottorin pään ratas eivät toki ole ikuisia, mutta taitava seppä ehkä osaisi vaihteistonkin rasvat vaihtaa. Voi olla melkoinen kellopeli kyllä purkaa.
Ei se vaihde ihmeellinen, purin sellaisen ihan korjausmielessä mutta hammarattaat kuluu ja niitä tuskin saa mistään.
 

Henkka666

Tulokas
Terve!

Harvoin tulee mihinkään kirjoiteltua, mutta pingviinin vinkuminen rupesi nyt ketuttamaan ja kynnys kirjoitteluun ylittyi.

Itsellä Pingvin ECO ECE -mallin kone, joka on nyt alkanut vinkumaan vihellyksen omaisesti. Hyvin häiritsevä ääni yöaikaan sillä ääni kantautuu hyvin pitkälle pienessä 80 m2 talossa. Vinkumista esiintyy nopeudella 2 ja vihellys toistuu n. 2 sekunnin välein.

Talo rakennettu ja pingviini asennettu vuonna 2011 ja itse asunut talossa syksystä 2018 lähtien. Vinkuminen alkoi toukokuun aikana. Aiemmin ongelmaa ei ole ollut. Normaalia käyntiääntä ei kuule yöllä ollenkaan, mutta tämä vinkuminen/vihellys kuuluu niin kovaa, että ketuttaa.

Äänen olen paikantanut poistoilmapuhaltimeen. Kokeillut käyttää laitetta niin, että ainoastaan poistoilmapuhallin on ollut päällä ja lämmönsiirtoyksikkö otettu myös siksi aikaa ulos laitteesta.

Vielä en ole ottanut puhallinta irti koneesta, mutta sen ajattelin katsoa tänään töiden jälkeen. Kumitiivisteet puhaltimen yläosassa ovat myös melko kuluneen näköiset. Voiko johtua tiivisteistä vai pitääkö tässä lähteä laakereiden kanssa touhuamaan tai uusimaan itse puhallinta. Yöunet on kyllä puhaltimen tai parin arvoiset :D

Laite sijoitettu kylpyhuoneeseen, jossa sauna. Mitään käyttöongelmia/jäätymisiä ei ole ollut.

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja onko löytynyt ratkaisua?
 

fraatti

Vakionaama
Terve!

Harvoin tulee mihinkään kirjoiteltua, mutta pingviinin vinkuminen rupesi nyt ketuttamaan ja kynnys kirjoitteluun ylittyi.

Itsellä Pingvin ECO ECE -mallin kone, joka on nyt alkanut vinkumaan vihellyksen omaisesti. Hyvin häiritsevä ääni yöaikaan sillä ääni kantautuu hyvin pitkälle pienessä 80 m2 talossa. Vinkumista esiintyy nopeudella 2 ja vihellys toistuu n. 2 sekunnin välein.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja onko löytynyt ratkaisua?
Puhaltimen laakerithan ne yleensä alkavan vinkumaan. Luulisin vian löytyvän sieltä. Mutta...

Lämmöntalteenottokennon saanee pysäytettyä ohjauspanelista ja jos ei sieltä niin sitten ottaa kennonpyöritysmoottorinjohdon irti jolloin voi poissulkea vaihtoehdon että kennonpyöritys moottori/laakerointi/vaihteisto pitää ääntä.
 

Nautilus

Jäsen
Terve!

Harvoin tulee mihinkään kirjoiteltua, mutta pingviinin vinkuminen rupesi nyt ketuttamaan ja kynnys kirjoitteluun ylittyi.

Itsellä Pingvin ECO ECE -mallin kone, joka on nyt alkanut vinkumaan vihellyksen omaisesti. Hyvin häiritsevä ääni yöaikaan sillä ääni kantautuu hyvin pitkälle pienessä 80 m2 talossa. Vinkumista esiintyy nopeudella 2 ja vihellys toistuu n. 2 sekunnin välein.

Talo rakennettu ja pingviini asennettu vuonna 2011 ja itse asunut talossa syksystä 2018 lähtien. Vinkuminen alkoi toukokuun aikana. Aiemmin ongelmaa ei ole ollut. Normaalia käyntiääntä ei kuule yöllä ollenkaan, mutta tämä vinkuminen/vihellys kuuluu niin kovaa, että ketuttaa.

Äänen olen paikantanut poistoilmapuhaltimeen. Kokeillut käyttää laitetta niin, että ainoastaan poistoilmapuhallin on ollut päällä ja lämmönsiirtoyksikkö otettu myös siksi aikaa ulos laitteesta.

Vielä en ole ottanut puhallinta irti koneesta, mutta sen ajattelin katsoa tänään töiden jälkeen. Kumitiivisteet puhaltimen yläosassa ovat myös melko kuluneen näköiset. Voiko johtua tiivisteistä vai pitääkö tässä lähteä laakereiden kanssa touhuamaan tai uusimaan itse puhallinta. Yöunet on kyllä puhaltimen tai parin arvoiset :D

Laite sijoitettu kylpyhuoneeseen, jossa sauna. Mitään käyttöongelmia/jäätymisiä ei ole ollut.

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja onko löytynyt ratkaisua?
Tämä kuulostaa täysin identtiseltä tilanteelta omaani verrattuna (tsekkaa pari viestiä ylempää). Katsotaan jos ehtisin nyt viikonloppuna laittamaan nuo uudet laakerit niin voin sitten raportoida miten paljon niistä oli hyötyä....:)
 

Nautilus

Jäsen
Mikäli päädyt vaihtamaan laakerit niin kerrohan myös sitten kokemukset vaihdosta tai lähinnä siitä hiljenevätkö puhaltimet.
Hieman otti aikaa ennen kuin sain aikaiseksi hoitaa homman, mutta nyt on laakerit vaihdettu. Molemmista moottoreista oli tosiaan toinen laakeri korkannut (töhnät ulkona, mitä lie onkaan) ja ei se toinenkaan ehkä priimaa enää ollut. Vaihtohomma oli näillä ohjeilla helppo ja vei ehkä vartin per puhallin. Laakeriujellus hiljeni kertalaakista, mutta jonkun sortin resonointi jäi, joka tuntuu tulevan enemmän talteenoton jälkeiseltä puolelta. Olisin liittänyt mukaan näistä taltioinnit, mutta näyttää siltä että audiotiedostoja ei voi liittää.

Vanhat laakerit (jotka siis ILP-huoltaja oli vaihtanut) olivat tällaiset. Onko tietoa ovatko nämä kuitenkin olleet oikeaa tyyppiä? Kyseessä suht ehjänä säilynyt yksilö:
2019-06-28 21.45.40.jpg

edit: tässä audiota. Nauhoitettu puhelimella samassa kohdassa n. 1-1.5m päässä Enerventistä (jonka luukku lukittuna):
1. Lähtötilanne: https://vocaroo.com/i/s0Ta3L2zCZVT
2. Ensimmäinen testi (resonointi suht vaimeaa): https://vocaroo.com/i/s0Ce95bcp5FK
3. Puoli tuntia edellisestä (resonointi voimistui): https://vocaroo.com/i/s0B0bLtFk11H
4. Purin ja kokosin uudelleen sen puolen puhaltimen, joka piti enemmän ääntä. Ei mitään havaittavaa ongelmaa. Ääni oli taas vaimeampi tämän jälkeen: https://vocaroo.com/i/s0Y2wktvkoTP
 
Viimeksi muokattu:

Trally

Jäsen
Voisiko joku katsoa Pingvin eco (EDE) IV-koneesta valikon "Muut asetukset", viritysarvot valikosta LTO P-a ja LTO I-t tehdasasetukset.
On arvot hukassa kun LTO:n toimintaa aloin säätää. Toki tarkistaisin muutkin asetusarvot viritysarvot valikosta jos joku jaksaa ne tänne kirjata...

Onko muilla ollut ongelmaa LTO:n kanssa, että tuloilma menee alle tuloilman asetuksen 3-4 astetta ennen kuin LTO käynnistyy? Eli jos illalla ulkolämpötila laskee ja tuloilman lämpötila menee alle asetuksen, LTO käyniistyy kun ero asetuksen mittauksen välillä kasvaa tuon 3-4 astetta.
:confused:
 

Nautilus

Jäsen
Hieman otti aikaa ennen kuin sain aikaiseksi hoitaa homman, mutta nyt on laakerit vaihdettu. Molemmista moottoreista oli tosiaan toinen laakeri korkannut (töhnät ulkona, mitä lie onkaan) ja ei se toinenkaan ehkä priimaa enää ollut. Vaihtohomma oli näillä ohjeilla helppo ja vei ehkä vartin per puhallin. Laakeriujellus hiljeni kertalaakista, mutta jonkun sortin resonointi jäi, joka tuntuu tulevan enemmän talteenoton jälkeiseltä puolelta. Olisin liittänyt mukaan näistä taltioinnit, mutta näyttää siltä että audiotiedostoja ei voi liittää.

Vanhat laakerit (jotka siis ILP-huoltaja oli vaihtanut) olivat tällaiset. Onko tietoa ovatko nämä kuitenkin olleet oikeaa tyyppiä? Kyseessä suht ehjänä säilynyt yksilö:
katso liitettä 60428

edit: tässä audiota. Nauhoitettu puhelimella samassa kohdassa n. 1-1.5m päässä Enerventistä (jonka luukku lukittuna):
1. Lähtötilanne: https://vocaroo.com/i/s0Ta3L2zCZVT
2. Ensimmäinen testi (resonointi suht vaimeaa): https://vocaroo.com/i/s0Ce95bcp5FK
3. Puoli tuntia edellisestä (resonointi voimistui): https://vocaroo.com/i/s0B0bLtFk11H
4. Purin ja kokosin uudelleen sen puolen puhaltimen, joka piti enemmän ääntä. Ei mitään havaittavaa ongelmaa. Ääni oli taas vaimeampi tämän jälkeen: https://vocaroo.com/i/s0Y2wktvkoTP
Noniin, ei tämä kovin pitkäikäinen ilo tainnut olla. Nyt kuuluu jo selvä ujellus masiinasta. Ei ehkä niin kova kuin ennen vaihtoa, mutta senkin tason saavuttaminen lienee tässä kohtaa enää ajan kysymys... :rolleyes:
 

kotte

Hyperaktiivi
Noniin, ei tämä kovin pitkäikäinen ilo tainnut olla. Nyt kuuluu jo selvä ujellus masiinasta. Ei ehkä niin kova kuin ennen vaihtoa, mutta senkin tason saavuttaminen lienee tässä kohtaa enää ajan kysymys...
Kun noita puhallinlaakerinvaihtoja tuli useammankin kerran tehdyksi (ilmalämpöpumpun sisäpuhaltimeen), päädyin käsitykseen, että ZZ-tyypin laakerit eivät kauan kestä ääneti. Noitahan koneissa on alun perin ja pyörivät liukkaimmin (tarkoitettu kuiviin ja puhtaisiin olosuhteisiin). Mitä suojatummat laakerit, sitä paremmin alkuperäinen rasvakin pysyy laakereissa roskaantumatta hienosta pölystä. Puhtaana pysyvä rasva suojelee likapartikkeleiden kuluttavalta vaikutukselta ja vaimentaa suuritaajuisia värähtelyjä (mikä taas tarkoittaa samalla äänen vaimentumista ja lisä-ääntä aiheuttavan kulumisen vähenemistä).

Kaikkein kriittisintä on silti laakerin kuormittaminen akselin suuntaan sopivan kireällä jousella. Löysä jousi tai sen puuttuminen kokonaan syö hyvänkin laakerin melulähteeksi alta aikayksikön.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kun noita puhallinlaakerinvaihtoja tuli useammankin kerran tehdyksi (ilmalämpöpumpun sisäpuhaltimeen), päädyin käsitykseen, että ZZ-tyypin laakerit eivät kauan kestä ääneti. Noitahan koneissa on alun perin ja pyörivät liukkaimmin (tarkoitettu kuiviin ja puhtaisiin olosuhteisiin).
ZZ-peltisuojilla vanhemmat koneet kävi kivutta +10 vuotta, ja suodatettua ilmaa ne käsittelee, kosteus voi olla ongelma, jos ongelmaa ilmassa on.

Ec-moottorit on oma ongelmansa laakereiden suhteen.
 

Nautilus

Jäsen
Kaikkein kriittisintä on silti laakerin kuormittaminen akselin suuntaan sopivan kireällä jousella. Löysä jousi tai sen puuttuminen kokonaan syö hyvänkin laakerin melulähteeksi alta aikayksikön.
Alkuperäiset jouset olivat kyllä paikallaan ja vaikuttivat ihan sopivan napakoilta. Vertailukohtaa ei tosin ole.

Onko suosituksia mitä koittaa seuraavaksi? Erilaista laakeria, moottorit / moottorit vaihtoon kokonaan?
 

Lappanen

Jäsen
ZZ-peltisuojilla vanhemmat koneet kävi kivutta +10 vuotta, ja suodatettua ilmaa ne käsittelee, kosteus voi olla ongelma, jos ongelmaa ilmassa on.

Ec-moottorit on oma ongelmansa laakereiden suhteen.
Mikä on ongelmana ec-moottorin laakereiden suhteen? Kysyy nimimerkki: ec-moottorinen kone odottamassa ensikäynnistystään.
 

kotte

Hyperaktiivi
Mikä on ongelmana ec-moottorin laakereiden suhteen? Kysyy nimimerkki: ec-moottorinen kone odottamassa ensikäynnistystään.
Toinen ongelma on, että ec-moottoreissa roottoriin vaikuttavat magneettikentät osuvat aina samaan kohtaan roottorin kiertokulmaa ja kun kuulia on äärellinen määrä ja niiden kokokin on äärellinen, nuo voimat takovat laakerin kehiä epätasaisesti kuin viilantaontavasara. Vanhojen asynkronimoottoreiden kuulien iskut laakerikehiin ovat kertaluokkia tasaisempia koko kierroksen jaksolta (sillä roottori on joko aivan yhtenäistä ferriittimateriaalia, kuten usein puhaltimissa, tai roottorinavat ovat hyvin kapeita muodostavat sähköisen navan yhdistämällä liukuen useita tuollaisia peräkkäisiä pienoisnapoja varsinaiseksi sähköisesti vaikuttavaksi navaksi).

Pienissä moottoreissa tämä ongelma on merkittävämpi, koska moottorit ovat tyypillisesti osittain muovirunkoisia (ja sähköisiä laakereita kuluttavia ilmiöitä voi syntyä vain mekaanisten jännitysten aiheuttamana, siis tavallaan toissijaisesti muutenkin mekaanisesti kuluttavien ilmiöiden seurauksena). Isoissa moottoreissa metallirungon kautta johtuvat häiriövirrat voivat aiheuttaa suoraa sähköistä eroosiota (ja teholektroniikka puolestaan luo noita piikkejä). Vauriot eivät tässä tapauksessa ole niinkään riippuvaisia moottorityypistä (synkroni-/kestomagneetti)/ec-moottori vai perinteinen asynkronimoottori), vaan taajuusmuuttajan käytöstä tehon ja kierrosnopeuden säätöön, vrt. http://evolution.skf.com/prevention-of-electric-erosion-in-bearings/.
 

Nautilus

Jäsen
Toinen ongelma on, että ec-moottoreissa roottoriin vaikuttavat magneettikentät osuvat aina samaan kohtaan roottorin kiertokulmaa ja kun kuulia on äärellinen määrä ja niiden kokokin on äärellinen, nuo voimat takovat laakerin kehiä epätasaisesti kuin viilantaontavasara. Vanhojen asynkronimoottoreiden kuulien iskut laakerikehiin ovat kertaluokkia tasaisempia koko kierroksen jaksolta (sillä roottori on joko aivan yhtenäistä ferriittimateriaalia, kuten usein puhaltimissa, tai roottorinavat ovat hyvin kapeita muodostavat sähköisen navan yhdistämällä liukuen useita tuollaisia peräkkäisiä pienoisnapoja varsinaiseksi sähköisesti vaikuttavaksi navaksi).
Kysyin kommenttia Tampereen laakerikeskukselta laakerien nopeaan taipumiseen ja vastaus oli:
Koneessa voi alunperin olla hybridilaakerit keraamisilla kuulilla sähköneristävyyden takia. Näistä on sen verran kokemusta, että tavalliset laakerit menevät pilalle 1-2 kuukauden sisällä vuotovirtojen takia. Kipinöinti ja virrat laakerin läpi pilaavat rasvan näet nopeasti. Meillä ei valitettavasti ole valikoimassa 626-sarjan hybridilaakereita. Yleensäkin merkkivalmistajan laakereina ne ovat varsin kalliita, n. 50-100 Euroa/kpl.
 

kotte

Hyperaktiivi
Noin ne selittelevät asiaa, kun viittaavat isojen taajuusmuuttajalla käytettyjen moottoreiden laakereiden kulumisongelmia käsitteleviin tutkimustuloksiin.

Laitoin tuon Skf:n raporttiviitteen edellä siitä syystä, että siinä tarjottiin ratkaisuksi sähköisesti eristettyjä laakereita. Mutta näissä pienissä puhaltimissa on usein muovilla rungosta eristetyt laakerit muutenkin. Viittasin vain tuollaisiin moottoreihin, eli kokemuksen mukaan noista laakerit menevät ihan samaan tyyliin. Selitys on aika heikoilla noista vuotovirtalähtökohdista.

Sitten noiden keraamisten laakereiden yksityiskohdista todettakoon, että eiväthän näissä kuulat ja kuulakehät ole kauttaaltaan sähköä eristävää keramiikkaa, vaan metalliset pinnat on niissä pinnoitettu kemiallisen lämpökäsittelyn avulla niin, että pintaan muodostuu keraaminen hyvin kova kulutusta kestävä kerros. Saattaa tuo vähentää mahdollisten laakerin kautta kulkevien vuotovirtojen aiheuttamaa eroosiovaikutusta (ja voi joissakin tilanteissa lisätäkin), mutta kovuus, liukkaus ja korkea kimmomoduuli lienevät ensimmäisinä tavoitteina (sillä tuolla on vaikutusta laakerin kestävyyteen). Eikä huono keraaminen laakeri (rullaluistinlaatu) kokemuksen mukaan kestä senkään vertaa kuin kunnollinen metallipintainen.

Isojen koneiden taajuusmuuttajaperäisten vuotovirtojen vaikutusta laakereiden kulumiseen on tutkittu paljon ja seikkaperäisesti, mutta puheena olevassa tapauksessa noita vuotovirtoja voi aiheutua vain, jos virrat pääsevät kulkemaan roottoriakselilta laakereiden kautta koneen runkoon tai erikoistilanteissa laakereiden läpi rungon puolelta toiselle. En mene takuuseen siitä, millainen laakereiden istutus kaikissa tässä ketjussa esillä olleissa puhaltimissa on, joten periaatteessa tällainen vuotovirta voisi joskus kulkea. Tällainen vaikutus on silti kaukaa haettu, koska ec-moottoreissa taajuusmuuttaja on välittömästi moottorin kuoren sisäpuolella tai kiinni rungossa ja kun mittasuhteet ovat muutenkin pienet, ei merkittävien sähköisten häiriöjännitteiden syntymiseen laakereiden lävitse ole riittävän suurikokoista "antennia" kommutoinnin toteuttavien puolijohdeventtiilien tuottamilla yliaaltotaajuuksilla. Pahimmillaan ilmiö esiintyy suurissa moottoreissa, kun ohjaava taajuusmuuttaja on oma kaappimallinen tms. kokonaisuutensa ehkä hyvinkin pitkien kaapeleiden päässä.
 
Jos kesmagneettimoottori on yksi napaparinen, voiko magneettiset voimat kammeta ankkuria? Tästä oli mielestäni tuossa Kotten linkkaamassa SKF:n raportissakin jotenkin sanottu mutta en tiedä, ymmärsinkö samalla tavalla. Eli tuon teorian mukaan ankkurin suhteen tilanne olisi kuin se olisi epätasapainossa. Koska magneettiset voimat vaikuttavat tietty myös kenttäosaan ja voimat kumoavat täysin toisensa koko moottorin suhteen, laakereille tulee kuormaa mutta moottori ei silti tärise ulospäin. Kestomagnetoidussa nämä kiertävät akselin laakerin laakerikuoren suhteen samassa vaiheessa mutta oikosulkumoottorissa magneettisuus kiertää ja muuttaa siten jatkuvasti paikkaansa ja laakerin sisäkehä kuormittuu tasaisesti kulumatta aalloille.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
"Koneessa voi alunperin olla hybridilaakerit keraamisilla kuulilla sähköneristävyyden takia. Näistä on sen verran kokemusta, että tavalliset laakerit menevät pilalle 1-2 kuukauden sisällä vuotovirtojen takia. Kipinöinti ja virrat laakerin läpi pilaavat rasvan näet nopeasti."

Tämä selitys on minullekin annettu, muualtakin kuin laakerikaupasta.
Isoissa taajari-ohjatuissa koneissa en ole ongelmaan vielä törmännyt.

Olen tästä syystä lykännyt omien ec-puhaltimieni laakeroimista jo vuosia . Ne pitää selvää ääntä koneen vieressä mutta ääni jää vaimentimeen eikä tule huoneisiin, eikä laakereissa tunnu mitään häikkää kun kädellä pyörittää.
Kone ja laakerit vuodelta 2007
 

kotte

Hyperaktiivi
c-pul
Jos kesmagneettimoottori on yksi napaparinen, voiko magneettiset voimat kammeta ankkuria?
Ainakin ec-moottoreille tyypillisellä "dc-pulssilla", joka tulee mukaan tietyssä vaiheessa jaksoa. Käämivirta aktivoituu samoissa kohdissa roottorin kierrosta (tuossahan on kolmivaihekäämitys staattorissa). Moottorin vääntömomentti kasvaa ja moottori alkaa kiihtyä. Vaikka moottori olisi kytketty suoraan puhaltimeen ja kaikki olisi mainiosti tasapainotettua (eli vain osien paino rasittaa laakereita), niin kyllä tuo kiihdytys- ja vastaavat toisiin vakiokohtiin sattuvat hidastuspiikit aiheuttavat vastaavasti vaihtuvia voimia laakeripintoihin. Kaikki mahdollinen epäbalanssi lisää vaikutuksia entisestään, moninkertaiseksi tai jopa kertaluokkia.

Ec-moottorin vaiheiden pulssitus on käsittääseni erittäin paha epäbalanssin lähde, koska käämit saattavat ns. 2-napaisessa moottorissa aktivoitua epäsymmetrisesti (kolme vaihettahan saavat tehoa vuorotellen ja kaksi käämiä osittain samaan aikaan, mutta suunta kääntyy kaksi kertaa vastaisekseen kierroksen aikana), jolloin käämien ja roottorin voimavaikutus suorastaan kampeaa roottoria vasten laakereita. Useampinapaisen voisi käsittääkseni balansoida tässä suhteessa.
 
Ylös Bottom