Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Oriental motor nimenä ei herätä luottamusta nimenä kuten Panasonic mutta valmistusmaa Japani herättää. Tuossa Panankuvassa on hiukan heijastusta maan kohdalla, onko se myös Japani?

Kenno sulla pyörii varmaan esteettä?

Itsellä kone on rullannut nyt +5v ja tutulla noin 6v ja toisella tutulla 7-8v ilman kennonmoottoriohgelmia.
Orientaaleja tuli joskus vaihdettua useita, silloin korvaava oli panasonic. On panasonikkejakin menny paljon.
 

fraatti

Vakionaama
Orientaaleja tuli joskus vaihdettua useita, silloin korvaava oli panasonic. On panasonikkejakin menny paljon.
Näiden kestosta tuskin meillä kenelläkään on yhtä hyvää kuvaa kuin enerventillä. Luulisin että ovat valinneet toimittajan(panasonic) jonkun muun kuin hinnan perusteella.

Mikäs tuollaiseen vaihtovirtamoottoriin voi tulla viaksi jos nyt mietitään huvikseen sitä. Siellähän ei ole hiiliä joten sen puolesta luulisi olevan "ikuinen". Käynnistyskondensaattori taisi olla vaihdettu jo. Joten jääkö vikapaikaksi muutakuin käämi tai laakerointi? Käämi taitaa ainakin aiheuttaa sen että ei käy tasaisesti ja moottorissa ei ole vetoja ja laakeri jumittaa muuten.

Tutkipa hotzone mikä siihen on iskenyt, kyllä siihen joku syykin varmaan löytyy. Mainitsit "rouskutuksesta" tai koneen resonoinista puurankaseinään, mistä se johtuu/johtui?
 

fraatti

Vakionaama
Ne mitä minä olen ropeloinut niin vaihde on useimmin kilahtanut.
Hotzone taisi mainita että moottori ei jaksa pyöriä kuormitettuna ja sanoi että vika on moottorissa?
Voiko eroa olla siinä missä ympäristössä nämä pyörivät? Kosteus, lämpötila? Onko voitelu pelannut oikein?
Itse olen jäänyt vähän siihen uskoon että mulla saattoi mennä puhaltimien laakerit koska harrastin "säästöä" kotona/poissa tilan kanssa joka johtaa puhaltimien alhaiseen käyntinopeuteen(rasvat kylmät) ja koska parilla tutulla samanlaiset vispilät ovat pyörineet ongelmitta... Toki muuttujia on miljoona muutakin eikä sekään ole poissuljettua että joku hajoaa ennenaikaisesti jostain tuntemattomasta syystä.

Kuitenkin ennen vaihteen/moottorin asennusta kävisin tarkasti läpi ettei kenno ahdista pyöriessään. Onko harjat alkuperäiset ja kenno alkoi pyörimään uudella moottorilla samaan suuntaan?

Sinällään jos ottaa olettamuksen että tuo moottori ei ole ikuinen (lyhytikäisempi kuin itse kone) niin välttämättä varaosan hommaaminen etukäteen ei ole huono juttu. Varsinkin jos sen saa jostain edullisemmin. Saapahan sitten viiveettä koneen pelaamaan.
edit. OM speksannut vaihteelle ja moottorille −10 to +50 °C (+14 to +122 °F) and 85% humidity
 
Viimeksi muokattu:

HotZone

Aktiivinen jäsen
Katselin vanhoja mailikeskusteluja Enerventin kanssa. Huolto kertoi että moottori käy reilusti yli 50 asteisena ihan normaalisti.
Nyt on kyllä ollut sen verran kylmää ettei ylikuumeneminen ole kovin todenäköistä. Kuorma tietysti voi olla liikaa moottorille.
Rummun kehätiivisteessä voi olla tiukkuuden suhteen eroja vuosimallien kesken. Minun koneeni on aikalailla alkupään tuotantoa ja rumpu on samanlainen ollut jatkuvasti.

Se jyrinä tulee moottorista, päätelle siitä vähänkin uudemmissa malleissa moottori on kiinnitetty kumipuslilla kun taas 2002 mallissa vain peltikiinnikkeellä suoraan runkoon. Jonkun vuoksihan kumipuslat on rumpumoottoriin lisätty.
 

fraatti

Vakionaama
Katselin vanhoja mailikeskusteluja Enerventin kanssa. Huolto kertoi että moottori käy reilusti yli 50 asteisena ihan normaalisti.
Nyt on kyllä ollut sen verran kylmää ettei ylikuumeneminen ole kovin todenäköistä. Kuorma tietysti voi olla liikaa moottorille.
Rummun kehätiivisteessä voi olla tiukkuuden suhteen eroja vuosimallien kesken. Minun koneeni on aikalailla alkupään tuotantoa ja rumpu on samanlainen ollut jatkuvasti.

Se jyrinä tulee moottorista, päätelle siitä vähänkin uudemmissa malleissa moottori on kiinnitetty kumipuslilla kun taas 2002 mallissa vain peltikiinnikkeellä suoraan runkoon. Jonkun vuoksihan kumipuslat on rumpumoottoriin lisätty.
Tuon tiesikin jo että moottori lämpiää jonkinverran. Tosin luulisi että ilmavirran huuhdellessä sen ympäristöä se veisi myös lämmön tehokkaasti pois. Mulla tuon takia kävi mielessä että käykö toi liian kylmänä.

Mulla ei ollut kuin pari kuvaa tuosta aparaatista. Toisessa kuvassa näkyy kuitenkin tuo kumipusla.

 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Tämä on se alkuperäisen korvike Pana millasen pistin pari vuotta sitten https://webshop.enervent.com/index.php/huoltotarvikkeet/ltr-3/lammonsiirtimen-moottoripaketti-kaikkiin-ennen-vuotta-2003-valmistettuihin-pingvin-laitteisiin.html

ja tämä on se kumipuslallinen minkä nyt tilasin ja meinaan sovitella paikalleen. https://webshop.enervent.com/index.php/huoltotarvikkeet/ltr-3/lammonsiirtimen-moottoripaketti-ec-ja-ac-pieni.html

Helpommalla tietysti pääsisi jos saisi tarkat ruvin paikat noille kumipuslien kiinnitysruuveille rummun kotelossa. Jos ei onnistu niin vanhasta moottorista saa kiinnitypellin. Ehkä jätän kumipuslallisen "kelkan" virittelyn kesemmälle.
Se 500W jälkilämmitys ei oikein auta paljoakaan. Toki kun puhallus on "ykkösellä" niin nostaa jopa 15 astetta tuloilman lämpötilaa mutta "nelosella" enää 4-5 astetta. Paikallaa oleva kennokin siirtää lämpöä jonkin verran. Nyt kun yöllä oli nopeus ykkösellä ja ulkona -5 pakkasta, oli kennon jälkeinen ilma +3-4 astetta ja jäteilman lämpötilakin putosi vastaavasti.
Normaaleilla puhallinnopeuksilla (2 ja 3 asento) vastus lämmittää vain 7 ja 5 astetta.
 

fraatti

Vakionaama
Helpommalla tietysti pääsisi jos saisi tarkat ruvin paikat noille kumipuslien kiinnitysruuveille rummun kotelossa. Jos ei onnistu niin vanhasta moottorista saa kiinnitypellin. Ehkä jätän kumipuslallisen "kelkan" virittelyn kesemmälle.
Voi kurkata tänään tuonne koneen sisään ja jos ruuvin paikat saa selville tuosta koneen luukusta sisään katsomalla niin voin myös mitata ne. Jos se vaatii lto-kennon päästä luukun purkamista niin siihen en taida nyt jaksaa ruveta.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Mitat voisin ehkä saada myös Enerventiltä. Jos kuitenkin viitsi kurkata niin pistä rullamitta siihen koneen viereen ja ota kännyllä kuva kohtisuoraan niin siitä saisin hyvin ne reikien paikat mittailtua. Tällaista temppua olen monasti käyttänyt jos on ahdas paikka mistä pitäisi saada mittoja.

Sunnuntaina lähti Enerventin verkkokauppaan mooottorin tilaus. Vielä ei ole tapahtunut mitään. Tulee vilu talossa kun pitää ilmanvaihtoa ykköstä isommalla. Liki jäinen sisään tuleva ilman ei ole kiva juttu.
 

fraatti

Vakionaama
Mitat voisin ehkä saada myös Enerventiltä. Jos kuitenkin viitsi kurkata niin pistä rullamitta siihen koneen viereen ja ota kännyllä kuva kohtisuoraan niin siitä saisin hyvin ne reikien paikat mittailtua. Tällaista temppua olen monasti käyttänyt jos on ahdas paikka mistä pitäisi saada mittoja.

Sunnuntaina lähti Enerventin verkkokauppaan mooottorin tilaus. Vielä ei ole tapahtunut mitään. Tulee vilu talossa kun pitää ilmanvaihtoa ykköstä isommalla. Liki jäinen sisään tuleva ilman ei ole kiva juttu.
Oikea puoli.



Vasenpuoli
ylä


ala



Onko riittävän tarkasti vai tarviiko nyhtää vielä kennoa ulospäin? Luulen että jos mallaat sitä telinettä sinne sisään niin osut noilla mitoilla jo riittävän lähelle...
 
Ei liity enerventtiin, mutta Faijalla on vuodesta - 88 pyöriny tietääkseni sama lto iv-kone ilman mitään remppaa.
Jos iv koneen moottori pyörii alle 10vuotta on laatu kyseenalainen. Mutta museovehkeitähän nämä on...
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Nyt on uusi moottori paikallaan. Puslien myötä alusta asti läsnä ollut jurinakin katosi.
Luultavasti siinä edellisessä moottorissa oli jonkinlainen tekovika tai sitten alkupään koneiden tiivisteliuska mikä lahaa rumpua molemmin puolin on alkupäänkoneissa paljon tiukempi ja sa aikaan enemmän kitkaa. Rummun laakerit vaihdoin 2017 samalla kun moottorin viimeksi.
Siis mitä ilmeisemmin maanantaina tehty moottori. Jatkossa pidän varamoottorin hyllyssä.
 

Lappanen

Jäsen
Onko kenelläkään ollut ongelmia saada Enerventtiä yhdistettyä nettiin? eAir-ohjaus kyseessä, joku eAir web tuo taitaa olla millä pitäisi päästä netin yli käsiksi koneeseen.

Ethernet-piuha on kiinni koneessa ja sen toinen pää modeemissa ja wifin kautta netti toimii kyllä ja valojen ohjausjärjestelmä sekä MLP myös kiinni johdolla tuossa modeemissa ja niihinkin pääsee käsiksi. Enervent silti vain valittaa, että yhteyden muodostus aikakatkaistu, vikakoodi muistaakseni 904. Yrittää muodostaa yhteyttä uudestaan mutta mitään ei kyllä tapahdu. Aika huonosti olen tuosta asetuksia löytänyt, vain IP-osoitteiden muokkauksen olen löytänyt eikä manuaalisellakaan IP-määrityksellä yhdistä.

Pitäisikö lähteä vain johto yhdistämällä tulille vai pitääkö jostain valikosta valita jotain ja jos niin mitä?
 

Borat

Jäsen
Onko kenelläkään ollut ongelmia saada Enerventtiä yhdistettyä nettiin? eAir-ohjaus kyseessä, joku eAir web tuo taitaa olla millä pitäisi päästä netin yli käsiksi koneeseen.

Ethernet-piuha on kiinni koneessa ja sen toinen pää modeemissa ja wifin kautta netti toimii kyllä ja valojen ohjausjärjestelmä sekä MLP myös kiinni johdolla tuossa modeemissa ja niihinkin pääsee käsiksi. Enervent silti vain valittaa, että yhteyden muodostus aikakatkaistu, vikakoodi muistaakseni 904. Yrittää muodostaa yhteyttä uudestaan mutta mitään ei kyllä tapahdu. Aika huonosti olen tuosta asetuksia löytänyt, vain IP-osoitteiden muokkauksen olen löytänyt eikä manuaalisellakaan IP-määrityksellä yhdistä.

Pitäisikö lähteä vain johto yhdistämällä tulille vai pitääkö jostain valikosta valita jotain ja jos niin mitä?
Muistaakseni ei tarvinnut tehdä muuta kuin laittaa eAir web -asetuksista "Salli eAir".
 

Borat

Jäsen
Noniin, kannatti taas kysyä neuvoa. Heti lähti nettiyhteys Enerventtiin toimimaan kun päivitin uuden fw:n modeemiin :D
Hyvä, että sait toimimaan. Veikkaan, että ongelma olisi voinut korjaantua myös ihan pelkällä Pingviinin ja reitittimen uudelleenkäynnistämiselläkin. Pingviini tuntuu olevan vähän herkkä sähköverkon häiriöille ja sekoilee välillä mm. tuolla tavalla.
 

Lappanen

Jäsen
Hyvä, että sait toimimaan. Veikkaan, että ongelma olisi voinut korjaantua myös ihan pelkällä Pingviinin ja reitittimen uudelleenkäynnistämiselläkin. Pingviini tuntuu olevan vähän herkkä sähköverkon häiriöille ja sekoilee välillä mm. tuolla tavalla.
Itseasiassa paritus ei onnistunut, eli nettisivun kautta kirjautuminen, ennen kuin buuttasin modeemin vielä kerran. Tuntuu olevan ominaisuus, kuten sanoitkin, että aina pitää modeemi vähintään buutata jos muutoksia siihen liittyen tekee iv-koneen asetuksissa tai nettipiuhaa siitä irrottelee.

Ja kyseessä Pelicaani :)
 

Lappanen

Jäsen
En tiedä, pitäisikö tässä jo uutta aihetta pykätä vai meneekö vielä huoltohommien alle, mutta kysymys tuosta Enerventin ulkolämpötilasta.

Vaikka nyt ollut pakkasia noin -5..-8 asteen hujakoilla pari päivää kun kone ollut ekaa kertaa päällä, niin kone näyttää "Ulkoilma" lämpötilaksi tällä hetkellä 2 astetta ja alimmillaan se on koko aikana ollut -1 aste.

Eikai ulkoilma voi noin paljon lämmetä matkalla säleiköltä koneelle?
200 mm raitisilmakanavaa on yläpohjassa vain noin 3 metriä ja siinä päällä 19 mm armaflex + 50 mm alulämpömatto jonka jälkeen se sukeltaa höyrynsulun läpi yläkerran lämpimään tilaan josta on 1,5 metriä koneelle ja päällä 19 mm armaflex.

Onko normaalia vai pitäisikö seurailla ulkolämpötilaa kuinka tarkasti tuo ulkoilmalämpö?
 

Borat

Jäsen
19mm Armaflex on aika vähän, sehän vastaa samanpaksuista lasivillaa. Tuolla 1,5m matkalla ilma lämpenee 160mm putkessa 50l/s määrällä jo puoli astetta.

Mutta ei se juuri sen enempää pitäisi lämmetä. Oletko mitannut säleikön kohdalla olevan ilman lämpötilaa (jollakin luotettavalla mittarilla) ja verrannut sitä laitteen ilmoittamiin lukemiin?
 
Viimeksi muokattu:

Lappanen

Jäsen
En ole säleiköltä mitannut, katson ulkolämpötilan MLP:n ulkolämpömittarista joka on nurkan takana siitä päädystä jossa säleikkö sijaitsee. Pitääpä tunkea ulkolämpömittari ensihätään koneen sisälle raitisilmakanavan juurelle mistä konekkin sen mittaa ja katsoa näyttävätkö samoja lukemia.

Onko noita lukemia mahdollista kalibroida jos näytävät väärin, olettaen että itse lämpötila-anturit kuitenkin toimivat oikein?
 

Borat

Jäsen
Raitisilmaputken eristyksestä voi olla hyötyä myös LTO:n vikatilojen aikana, mutta kondenssieristystä (Armaflex) siinä ei tarvitsisi olla.
 

Lappanen

Jäsen
En ainakaan MODBUS-rekisterilistasta löytänyt sellaista optiota, joten tuskin onnistuu.

Näyttääkö muut sensorit järkeviä lukemia?
Tällä hetkellä, kun poissatila päällä (puhaltimet: tulo 28% / poisto 30%):

Ulkoilma 3 (Niben ulkomittari -1,4)
LTO tulo 14
Tulo 15
Poisto 19 (sisälämpö ~19)
Jäteilma 8
Tulo hyötysuhde 70%
Poisto hyötysuhde 67%

Tulolämpöjä en ole mitannut, mutta kädellä kokeillen viileälle tuntuu eli tuo 15 voisi pitää kutinsa.

Edit.

Mitoitusnopeudella (t 42% / p 47%):

Ulkoilma 2 (Niben ulkomittari -1,4)
LTO tulo 16
Tulo 16
Poisto 19 (sisälämpö ~19)
Jäteilma 7
Tulo hyötysuhde 78%
Poisto hyötysuhde 73%
 
Viimeksi muokattu:

Borat

Jäsen
Tällä hetkellä, kun poissatila päällä (puhaltimet: tulo 28% / poisto 30%):

Ulkoilma 3 (Niben ulkomittari -1,4)
LTO tulo 14
Tulo 15
Poisto 19 (sisälämpö ~19)
Jäteilma 8
Tulo hyötysuhde 70%
Poisto hyötysuhde 67%

Tulolämpöjä en ole mitannut, mutta kädellä kokeillen viileälle tuntuu eli tuo 15 voisi pitää kutinsa.
Ei noissa minusta ole mitään kummallista. Ehkä tuo Niben anturi näyttää omiaan. Tai ehkä syynä on mikroilmastot. Kenties Niben anturi on lähellä maanpintaa varjoisalla puolella taloa ja raitisilmaputken pää korkealla aurinkoisella puolella. Jos vielä rinnetontti, niin tontilla voi olla aika mielenkiintoisia virtauksia :p

Kannattaisi mitata yhdellä ja samalla lämpömittarilla lämpötilat raitisilmaputken päästä (tai IV-koneen sisältä) ja Niben anturin kohdalta.
 

Lappanen

Jäsen
Jees, nyt ei tuo erokaan enää kovin iso ole. Kovemmilla pakkasilla eroa jo olikin enemmän, pitää tarkkailla tilannetta.

Talo kalliokukkulan päällä, ympärillä itä- ja länsipäädyissä vähän puustoa ja muuten avaraa ja tontin ympäröi pelto. Raitisilmasäleikkö 10 metriä maanpinnasta länsipäädyssä räystään alla, Niben anturi pohjoisseinällä 6 metriä maanpinnasta länsipäädyn lähellä. Tuo länsipääty ainoa tuulensuojassa oleva paikka, tuuli puskee vaihtelevasti muista ilmansuunnista välillä aika lujaakin. Hyvin voikin siis olla, että raitisilma on jotenkin seisovaa lämpimänpää ilmaa kuin talon muilla seinustoilla.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vaikka nyt ollut pakkasia noin -5..-8 asteen hujakoilla pari päivää kun kone ollut ekaa kertaa päällä, niin kone näyttää "Ulkoilma" lämpötilaksi tällä hetkellä 2 astetta ja alimmillaan se on koko aikana ollut -1 aste.

Eikai ulkoilma voi noin paljon lämmetä matkalla säleiköltä koneelle?
Kyllä se voi.
 

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Vaikka nyt ollut pakkasia noin -5..-8 asteen hujakoilla pari päivää kun kone ollut ekaa kertaa päällä, niin kone näyttää "Ulkoilma" lämpötilaksi tällä hetkellä 2 astetta ja alimmillaan se on koko aikana ollut -1 aste.
Itsellä lähes joka talvi sopivalla kelillä menee ulkosäleikkö kuurasta tukkoon. Tällöin käy niin että ”ulkoilma” on oudon lämmintä. Varmaan sama voi tapahtua jos suodatin on tukossa. 1-2 astetta ulkoilmaa lämpimämpää tuo on vaikka ei olisi tukossakaan.
Minulla ei ole mitään älyä tuossa 19 vuotiaassa pingviinissä mutta normi mittareiden antureita menee 4kpl kannen välistä koneen sisälle. Mittarit ovat pingviinin alla olevan lämminvesivaraajan katolla ja nojaavat pingviiniin.
 

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Onko siitä verkko pois, ja muutenki riittävän avara säleikkö?
Verkko on pois, putki (ja sitä myöten myös säleikkö) liian pieni.
Ei ole ”avarrettu” 160 putkea alkupäästä.

Edit: tai noh, en ole mitannut mutta näyttäs 160 säleiköltä. 200 pitäs olla. Ammattirakentajat asialla.....
 
Viimeksi muokattu:

Lappanen

Jäsen
Itsellä lähes joka talvi sopivalla kelillä menee ulkosäleikkö kuurasta tukkoon. Tällöin käy niin että ”ulkoilma” on oudon lämmintä. Varmaan sama voi tapahtua jos suodatin on tukossa. 1-2 astetta ulkoilmaa lämpimämpää tuo on vaikka ei olisi tukossakaan.
Minulla ei ole mitään älyä tuossa 19 vuotiaassa pingviinissä mutta normi mittareiden antureita menee 4kpl kannen välistä koneen sisälle. Mittarit ovat pingviinin alla olevan lämminvesivaraajan katolla ja nojaavat pingviiniin.
Mulla Vilpen monitoimisäleikkö 375x375mm ilman ötökkäverkkoa, 250 >200mm supistus josta jatkuu 200mm kanava koneelle. Ei ainakaan PITÄISI tukkeentua ihan heti.
 
Viimeksi muokattu:

Lappanen

Jäsen
Hyötysuhdelaskelmiin tuo ulkolämpötilan heitto vaikuttaa kyllä aika paljon.

Nyt ivkone näyttää ulkolämpö 6 ja nibe 2,4.

Noilla laskien hyötysuhteet:
U6= T77% / P77%
U2,4= T82% / P61%
Ivkoneen laskema= T78% / P72%

Hyötysuhteet laskettu tältä foorumilta bongatuilla kaavoilla.

Tulo/poistohyötysuhteiden suhteet kaikissa kuitenkin ok, taidan luottaa tässä vaiheessa koneen laskemiin arvoihin kunnes saan selville todellisen ulkolömpötilan.
 
Ylös Bottom