Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti

Hyperaktiivi
ainakaan mun pingviinissä mitään keraamisia ole ihan normi 626Z laakerit.

Kurkkaa pölysuojan sisään kun olet vaihtanut laakerin. Uudemmissa siellä on jotain muuta sisässä kuin terästä. Merkintä ei välttämättä ole kuin tuo peruskoko koska kyseessä on valmistajan tehdastilaus sekä "salaisuus". Näin ainakin niiden keraamisen osalta mitä mulla on tullut vastaan.
 

nes

Jäsen
Kurkkaa pölysuojan sisään kun olet vaihtanut laakerin. Uudemmissa siellä on jotain muuta sisässä kuin terästä. Merkintä ei välttämättä ole kuin tuo peruskoko koska kyseessä on valmistajan tehdastilaus sekä "salaisuus". Näin ainakin niiden keraamisen osalta mitä mulla on tullut vastaan.

Täytyypä tarkistaa. Kallis laakerointi tietysti selittäisi osaltaan tuon kovin yksinkertaisen puhallinmoottorin julmetun kalliin hinnan.
Koneen vuosimalli on -09 lasketaanko tuo uudempaan vai vanhempaan sarjaan?
 

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Ihmettelin kun talossa tuntui vähän vilpoiselta ja menin vilkaisemaan IV konetta. Kenno ei pyörinyt. Otin kennon irti koneesta, avasin sen ja totesin kennon pyöritysmoottorin olevan todella kuuma, ei kärsinyt oikein näppejä pitää siinä pellin päällä. Sormin pyörittelin siitä akselista niin tuntui kyllä kevyesti pyörivän ilman rutinoita. Eli vaihteisto on ehjä, mutta moottori sökö (?) En nyt yöllä alkanut tarkempia tutkimuksia tekemään. Saako näitä alkuperäisiä moottoreita (tai kopio sellaisia) jostain halvemmalla?



IV kone on siis Pingvin Eco EC ja kennonpyöritysmoottori Panasonic m61x6g4gga
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kyllä se moottori jonkin verran lämpee ehjänäkin. Moottorin numeroiden perusteella löytyy netistä halvempiakin versioita kuin tuo pans.
 

Spude

Jäsen
Amatööri kyselee. Asun 10v vanhassa rivitalossa missä ilmanvaihdosta vastaa Enervent Pingvin Ece. Kaksi kertaa 1.5 viikon sisään laite on ruvennt temppuilemaan. Laite pysähtyy ja vilkuttaa punaista valoa, hetken päästä taas starttaa normaalisti. Tehnyt tämän parina viileämpänä aamuna, ja päivällä taas toiminut normaalisti. Löysin tiedon että vilkkuva valo tarkoittaa "jälkilämmittimen ylikuumenemissuoja on lauennut. Rikkoutunut tuloilmapuhallin tai tukkiutunut ulkoilmasäleikkö".
Avasin laitteen, suodattimet on uudehkot, molemmat puhaltimet pyörii ja LTO kenno pyörii ja hihna näyttää olevan kunnossa.
Jälkilämmitys on ollut kyllä päällä mutta pienimmällä teholla.
Oisko vinkkejä mikä mättää tai mitä kannattaa tarkistaa?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Amatööri kyselee. Asun 10v vanhassa rivitalossa missä ilmanvaihdosta vastaa Enervent Pingvin Ece. Kaksi kertaa 1.5 viikon sisään laite on ruvennt temppuilemaan. Laite pysähtyy ja vilkuttaa punaista valoa, hetken päästä taas starttaa normaalisti. Tehnyt tämän parina viileämpänä aamuna, ja päivällä taas toiminut normaalisti. Löysin tiedon että vilkkuva valo tarkoittaa "jälkilämmittimen ylikuumenemissuoja on lauennut. Rikkoutunut tuloilmapuhallin tai tukkiutunut ulkoilmasäleikkö".
Avasin laitteen, suodattimet on uudehkot, molemmat puhaltimet pyörii ja LTO kenno pyörii ja hihna näyttää olevan kunnossa.
Jälkilämmitys on ollut kyllä päällä mutta pienimmällä teholla.
Oisko vinkkejä mikä mättää tai mitä kannattaa tarkistaa?

Veikkaan että kenno ei pyöri ja tuloilman lämpötila laskee liiaksi. Ei näillä ilmoilla vielä vastusta pitäisi tarvita. Onkohan mahdolista että hihna luistaa? Jos kennon reunasta ottaa hiukan kiinni niin jaksaako kenno silti pyöriä? Jurnuttaako kennon vaihteisto?

Huolto / vikatilanteiden punainen led –valo (4) palaa jatkuvasti, kun se muistuttaa
suodatinvaihdosta. Suodatinmuistutus annetaan kolmen kuukauden välein. Muistutus
kuittautuu katkaisemalla syöttöjännite iv-koneelta. Punainen led –valo vilkkuu, kun
tuloilman lämpötila LTO:n jälkeen on alle +5°C
, lisälämmityksen ylikuumenemissuoja on
lauennut, hätäseis on aktivoitu tai ulkopuolinen kosketintieto on antanut hälytyksen.


Lisälämmityksen vastuksessa on kuittauspainike ainakin isoveljessä jonka voi myös testata.
U8HGaGW.png[img]
 

Spude

Jäsen
Kiitos vastauksista. Ulkosäleikkö on puhdas. Kenno pyörii käsin pyöritettäessä ihan hyvin. Luistaminen on kyllä mahdollista, sen tiedän että hihna ei ole ihan tuoreimmasta päästä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kiitos vastauksista. Ulkosäleikkö on puhdas. Kenno pyörii käsin pyöritettäessä ihan hyvin. Luistaminen on kyllä mahdollista, sen tiedän että hihna ei ole ihan tuoreimmasta päästä.
Laita kone käyntiin ovi auki, katot silmällä liikkuuko kaikki. Millainen kytkin ovessa on, saako sen jotenki painettua pohjaan?
 

Spude

Jäsen
Laitteen ollessa päällä ja lämmityksen 1/4 teholla, oven avatessa kenno pyörii mutta aika hitaasti. Normaalia vai pitäisikö sen pyöriä reippaammin? Molemmat puhaltimet pyörii sitten paljon reippaammin. Avasin LTO:n uudelleen ja sen ei kyllä hihna luistata.
 

Spude

Jäsen
Ei näköjään vaadi edes pakkasta että laite alkaa temppuilemaan. +2 nyt ja laite sammuilee ja käynnistyy koko ajan itsekseen, sammuessa punainen valo vilkkuu.
 

Borat

Jäsen
On mahdollista. Mistä kohtaa konetta tuo löytyy?
Heti tuloilmapuhaltimen jälkeen ilmavirran kulkusuuntaan mentäessä.

Mutta ei ongelmat tarkemmin ajateltuna voi vastuksen likaantumisesta johtua. Senhän haistaa selvästi, kun pöly käryää. Eri asia sitten, jos tuo laatikko (jossa on sininen nappi) on jotenkin erityisen pölyinen. Ulkopuolelta se on ainakin helppo puhdistaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kyllä minä heitän nyt vahvan epäilyksen siihen suuntaan että kenno lopettaa pyörimisensä jonka johdosta tuloilman lämpötila laskee.
Vikana joko moottori, vaihteisto tai hinanlöysyys. En ole aivan sata varma mutta takaraivoon on jäänyt myös ajatus että jossain vaiheessa käytössä oli jotain heikompilaatuisia kennopyöritysmoottoreita jotka eivät olleet pitkäikäisiä.

Luistamisen pystynee testaamaan pitämällä hiukan kiinni kennon laidasta kun se pyörii. Muut vaatinee hiukan purkamista ja sitä ei näin etänä oikein pysty tekemään.

mm täällä moottorista ja alennusvaihteesta: https://keskustelu.suomi24.fi/t/8508856/enervent-pingvin-kenno-ei-pyori
luistamisesta: https://lampopumput.info/foorumi/threads/enerventin-huoltoa-kotikonstein.12368/post-148921
"Varma syksyn merkki: kelit jäähtyny niin paljon, että #enervent #pingvin haluaa pyörittää lämmön talteenoton kennoa. Joka vuosi tästä seuraa jyrinää ja narinaa kun hihna luistaa - uusiksi menee taas kerran. "
 

Spude

Jäsen
Vaihdoin nyt hihnankin kun laitteessa oli varahihna sisällä. Jos vielä temppuilee niin kai se on huolto tilattava. Selviää seuraavana viileänä aamuna.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Jospa se vaihde menee jumiin silloin tällöin, sitä omani teki.

Onko tämä ongelma vain kylmällä ilmalla, pakkasessa?
 

Spude

Jäsen
Jospa se vaihde menee jumiin silloin tällöin, sitä omani teki.

Onko tämä ongelma vain kylmällä ilmalla, pakkasessa?
Vain kylmällä, mutta ei vaadi edes pakkasta. Viime aikoina kun yölämpötila on laskenut parin plus asteen nurkille niin aamulla kone on "piiputtanut".
Eli hetken toimii normaalisti, sitten hetken lopettaa toimimisen ja vilkuttaa punaista, ja sitten taas normaalisti jne. Tätä vuoron perään n. minuutin välein.
Kun ulkoilma lämpenee niin sitten toimii normaalisti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vain kylmällä, mutta ei vaadi edes pakkasta. Viime aikoina kun yölämpötila on laskenut parin plus asteen nurkille niin aamulla kone on "piiputtanut".
Eli hetken toimii normaalisti, sitten hetken lopettaa toimimisen ja vilkuttaa punaista, ja sitten taas normaalisti jne. Tätä vuoron perään n. minuutin välein.
Kun ulkoilma lämpenee niin sitten toimii normaalisti.

Onkohan mitään keinoa tietää tälläisessä häiriötilanteessa että pyöriikö kenno? Kuuleko kennon pyörimisen koneen ulkopuolelle? En ole koskaan kokeillut. Vertailu äänen saisi irroittamalla testimielessä pyöritysmoottorin johdin siitä liittimestä.
Voit myös koittaa häiriön ollessa päällä että onko tuloilmaventtiileistä tuleva ilma kylmää. Jos on niin todennäköinen syy sille on sitten tuo kennon pysähtyminen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Onkohan mitään keinoa tietää tälläisessä häiriötilanteessa että pyöriikö kenno?
Saisikohan tuonne mahtumaan pienen omalla IR-ledillä varustetun pimeäkameran seuraamaan kennoa? Edes kerran minuutissa otetuista still-kuvista näkisi, pyöriikö kenno, eikä tarvitse päivystää yöllä laitteen vieressä. Kennoon voisi ehkä tökätä vielä yksilöllisiä maalitäpliä, jotta pystyisi selvittämään jälkeen päin nopeudenkin, kun valitsee hiukan suuremman kuvanottotaajuuden.
 

Teemu

Jäsen
Meillä on Danthermin kone missä vastaanlainen ongelma. Eli ilma kun alkaa lähennellä nollaa niin kone alkaa pätkii kennoa että pyörii n.2sek ja sitten pysähtyy hetkeksi ja taas käyntiin. Aikansa kun tekee niin pysäyttää koko koneen, ilmeisesti tuloilma menee liian kylmäksi. Koneen saan toimimaan kun laitan pyöritysmoottorille sähkön suoraan ohittaen automatiikan...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Meillä on Danthermin kone missä vastaanlainen ongelma. Eli ilma kun alkaa lähennellä nollaa niin kone alkaa pätkii kennoa että pyörii n.2sek ja sitten pysähtyy hetkeksi ja taas käyntiin. Aikansa kun tekee niin pysäyttää koko koneen, ilmeisesti tuloilma menee liian kylmäksi. Koneen saan toimimaan kun laitan pyöritysmoottorille sähkön suoraan ohittaen automatiikan...

Voiskohan kyse olla tuloilman lämpöanturin viasta? Eli luulee saavan kylmempää sisään kuin mitä on todellisuus? Olet mitannut että virta lakkaa kulkemasta ja pyörintinmoottorille ei tule sähköä?
Mieleen ei tule kovin montaa syytä miksi kone pysäyttäisi kennon. Yksi on kennon sulatus jos tämä käytössä ja se taitaa vaatia tuloilman lämpötilan laskun asteeseen X (jos käytössä, vakiona enerventissä ei ole ainakaan kaikissa malleissa).
Toinen on se että LTO kytketään pois päältä ohjauspanelista. Tämäkään ei tainnut onnistua kun jos ulkolämpötila on alle jonkun asteen X.
 

Teemu

Jäsen
Eli sama aparaatti kuin mulla. Näissä kenno käy aina samaa vauhtia, ainoo mikä muuttuu on puhaltimien vauhti jos epäillään jäätä tulevaksi.
Olisko korttivikaa, jotain semmosta oli ihan ensimmäisissä vissiin?
Joku tämmöinen vika varmasti on.
Anturivika tuskin on kun näyttää oikein kaikki tulot ja menot...
Saakohan tuohon enään mistään uutta korttia?
 

nes

Jäsen
Nyt on vaihdettu FAG merkkiset 626Z "perus"laakerit. Ainakin autoilumaailmassa tunnettu ja luotettava laakerimerkki.
Nyt mielenkiinnolla odottelen, koska porsii mitä täällä lukenut laakerityypeistä ja niiden kestävyydestä alkuperäisten sijaan.
Samalla putsasin kotelot ja puhaltimien siivet. Siipiin kertynyt likahan voi myöskin aiheuttaa epätasapainon myötä ylimääräistä ääntä, kenties laakerin kulumista(?)
Aika tiukkaan ne hyrrät linkoaa paskan kotelon sisuksiin, tosin voi olla että väärät aineet puhdistuksessa. Bensalla ja rätillä :)
 

Nautilus

Jäsen
Nyt on vaihdettu FAG merkkiset 626Z "perus"laakerit. Ainakin autoilumaailmassa tunnettu ja luotettava laakerimerkki.
Nyt mielenkiinnolla odottelen, koska porsii mitä täällä lukenut laakerityypeistä ja niiden kestävyydestä alkuperäisten sijaan.
Samalla putsasin kotelot ja puhaltimien siivet. Siipiin kertynyt likahan voi myöskin aiheuttaa epätasapainon myötä ylimääräistä ääntä, kenties laakerin kulumista(?)
Aika tiukkaan ne hyrrät linkoaa paskan kotelon sisuksiin, tosin voi olla että väärät aineet puhdistuksessa. Bensalla ja rätillä :)

Itse vaihdoin (kuten edelle jossain kerroin) kesällä SKF:n vastaavat (E2.626-2Z/C3) vuoden -09 Enervent Pingvin Ecoon ja ne tosiaan kesti äänettöminä noin 1-2kk. Toivottavasti nämä sinun kestävät paremmin, ilmoittele parin kuukauden päästä mikä on tilanne :)

Eilen laitoin kokeilumielessä nuo Fraatin bongaamat keraamiset halpislaakerit (https://www.kugellager-express.de/c...-deep-groove-ball-bearing-c-626-2rs-6x19x6-mm), mutta joko olen saanut moottorien kotelot hajotettua tai ne ovat jo valmiiksi jotenkin huonosti sopivat, koska pitävät varsin outoa ääntä (ei vinkunaa, mutta ihan kuin jonkinlaista klapia siellä siellä olisi ja siitä sellainen kolinamainen ääni). Lienee tosin epätodennäköistä että molemmat olisivat hajonneet samaan aikaan samalla tavalla, joten en suosittele näitä kokeilemaan...
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Hitto meni taas LTR-3 rummun moottori.
Irrallaan käynnistyy mutta ei jaksa jos vähänkin jarruttaa. Koitin DIY konkalla kun ajattelin että olisi rikkinäinen käynnistyskonkka. konkka on kyllä mittarin mukaan ihan ehjä, ainakin kapasitanssista kaikki on tallella.

kaksi vuotta ehti pyöriä tämä moottori. Alkaa tulla kalliiksi. Alkuperäinen pyöri 15 vuotta. perhana kun rumpumoottori ei kestä edes laakerin tai hihnan verran.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Hitto meni taas LTR-3 rummun moottori.
Irrallaan käynnistyy mutta ei jaksa jos vähänkin jarruttaa. Koitin DIY konkalla kun ajattelin että olisi rikkinäinen käynnistyskonkka. konkka on kyllä mittarin mukaan ihan ehjä, ainakin kapasitanssista kaikki on tallella.

kaksi vuotta ehti pyöriä tämä moottori. Alkaa tulla kalliiksi. Alkuperäinen pyöri 15 vuotta. perhana kun rumpumoottori ei kestä edes laakerin tai hihnan verran.

Millainen moottori kesti kaksi vuotta? Panasonic?

Mulla on tuollainen palikka jo hyllyssä oottamassa että kilahtaa. Tuon osalta on ollut vielä hiljasta.... Täällä viesti mistä ja millaiset ostin. Näyttävät olevan vieläkin myynnissä.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Jep 2 vuotta kestänyt on Panasonic ja se alkuperäinen 15v kestänyt oli Oriental Motor (OM).
Pistin heti tilauksen Enerventille vetämään vaikka kyllä tästä pitää vähän keskustella. 2 vuotta on aivan liian lyhyt aika.

Otin nyt sellaisen mallin missä on kumiset värinänvaimentimet. Eiköhän se jollain tavalla sinne istu. Rumpu on kuitenkin mitä ilmeisesti saman kokoinen joten rummun kotelon täytyy olla saman levyinen. Rummun pyöritys pitää nimittäin aika jyrinää kun on kone puurunkoisella seinällä. Nyt on hiljaista kun rumpu on paikallaan ilman moottoria.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jep 2 vuotta kestänyt on Panasonic ja se alkuperäinen 15v kestänyt oli Oriental Motor (OM).
Pistin heti tilauksen Enerventille vetämään vaikka kyllä tästä pitää vähän keskustella. 2 vuotta on aivan liian lyhyt aika.

Otin nyt sellaisen mallin missä on kumiset värinänvaimentimet. Eiköhän se jollain tavalla sinne istu. Rumpu on kuitenkin mitä ilmeisesti saman kokoinen joten rummun kotelon täytyy olla saman levyinen. Rummun pyöritys pitää nimittäin aika jyrinää kun on kone puurunkoisella seinällä. Nyt on hiljaista kun rumpu on paikallaan ilman moottoria.

Vieläkös sulla on OM mallia jossain ylhäällä? Editoin sen tuonne samaan viestiin jos joku kaipaa samaa kikkaretta ja sattuu hakemaan mallilla...
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Tässä on LTR-3 (vuosimallia 2002)
- 2017 moottori - Panasonic M61X6G4GGA (132e 0% / RS)
- 2002 moottori - Oriental Motor 21K6GN-CW (135e 0% / Elfa)
- 2002 vaihteisto - Oriental motor 2GN25K
Kuvittelisin että joku firma kyllä myy halvemmallakin mutta tuollaisenaan kun hinnat on luokkaa 165e veron kanssa, ei tule juuri eroa vaikka ostaa Enerventiltä. Tuo panan hinta RS:llä on pelkkä moottori ilman vaihteistoa joten Enerventin hinta on jopa kohtuullinen.
On sitten eri asia onko Enerventin moottorivalinta järkevä.

Tässä halvin mitä löysin https://vashielectricals.com/p/pana...induction-gear-motor-m61x6g4gga/?currency=USD
Ongelmaksi voi muodostua akselin tyyppi mikä kannattaa tarksitaa kolmeen kertaan.

LTR-3 uusi rumpumoottori _s.jpg
LTR-3 vanha rumpumoottori _s.jpg
LTR-3 vanha rumpuvaihde_s.jpg
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Tarvis varmaan alkaa etsiä varakonetta vaikkei enerventti olekkaan. Enerventiltä hommattu pana-moottori on jo vuosia käynyt.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Minusta tässä alkaa kohta olla porukka reklamaatiolle paikka jos muillakin alkaa enerventin rumpumoottorit paukkumaan parin vuoden ikäisinä.
Kyllä tuollainen pitää toimia 10 vuotta tai vähintään 5 nyt kuitenkin. Muuten lähtisin siitä että moottorin kestoikä pitää mainita Enerventin myyntimateriaalissa. Vaihteiston kestoikä valmistajan mukaan on 10000h eli vähän reilu vuosi. Tätäkään ei mainita myyntiesitteissä mutta vaihteisto tuntuu silti olevan se vahvin lenkki. Tuo hajonnut panamoottori on pyörinyt ehkä sen 20kh ja vaihteisto tuntuu käsin kokeilemalla vielä hyvältä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä on LTR-3 (vuosimallia 2002)
- 2017 moottori - Panasonic M61X6G4GGA (132e 0% / RS)
- 2002 moottori - Oriental Motor 21K6GN-CW (135e 0% / Elfa)
- 2002 vaihteisto - Oriental motor 2GN25K
Kuvittelisin että joku firma kyllä myy halvemmallakin mutta tuollaisenaan kun hinnat on luokkaa 165e veron kanssa, ei tule juuri eroa vaikka ostaa Enerventiltä. Tuo panan hinta RS:llä on pelkkä moottori ilman vaihteistoa joten Enerventin hinta on jopa kohtuullinen.
On sitten eri asia onko Enerventin moottorivalinta järkevä.

Tässä halvin mitä löysin https://vashielectricals.com/p/pana...induction-gear-motor-m61x6g4gga/?currency=USD
Ongelmaksi voi muodostua akselin tyyppi mikä kannattaa tarksitaa kolmeen kertaan.

katso liitettä 61463 katso liitettä 61464 katso liitettä 61465

Oriental motor nimenä ei herätä luottamusta nimenä kuten Panasonic mutta valmistusmaa Japani herättää. Tuossa Panankuvassa on hiukan heijastusta maan kohdalla, onko se myös Japani?

Kenno sulla pyörii varmaan esteettä?

Itsellä kone on rullannut nyt +5v ja tutulla noin 6v ja toisella tutulla 7-8v ilman kennonmoottoriongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom