Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
En tiedä, pitäisikö tässä jo uutta aihetta pykätä vai meneekö vielä huoltohommien alle, mutta kysymys tuosta Enerventin ulkolämpötilasta.
Vaikka nyt ollut pakkasia noin -5..-8 asteen hujakoilla pari päivää kun kone ollut ekaa kertaa päällä, niin kone näyttää "Ulkoilma" lämpötilaksi tällä hetkellä 2 astetta ja alimmillaan se on koko aikana ollut -1 aste.
Eikai ulkoilma voi noin paljon lämmetä matkalla säleiköltä koneelle?
200 mm raitisilmakanavaa on yläpohjassa vain noin 3 metriä ja siinä päällä 19 mm armaflex + 50 mm alulämpömatto jonka jälkeen se sukeltaa höyrynsulun läpi yläkerran lämpimään tilaan josta on 1,5 metriä koneelle ja päällä 19 mm armaflex.
Onko normaalia vai pitäisikö seurailla ulkolämpötilaa kuinka tarkasti tuo ulkoilmalämpö?
Ulkolämpötilan lasku ei periaatteessa nosta poistoilman talteenottohyötysuhdetta. Eniten poistohyötysuhteeseen vaikuttaa ilmanvaihdon tasapaino. Matala ja tulohyötysuhdetta paljon matalampi poistohyötysuhde viittaa siihen, että poistoilmavirta on selvästi tuloilmavirtaa suurempi (siis laite pyrkii alipaineistamaan rakennusta). Kovalla pakkasella piiput sun muut saattavat vetää ilmaa paljonkin koneen poiston rinnalta laitteen ohitse. Tämä saattaa lisätä alipainetta rakennuksen sisällä, jolloin tuloilman määrä saattaa kasvaa ja poiston vähetä. Raportoidut hyötysuhdelukemathan menevät päin vastoin. Tavallaanhan poistohyötysuhde tuosta nousee, mutta kyse on itse asiassa valheesta, jos kyse on siitä, että ilma karkaakin lämmöntalteenoton ohitse.Tuohan sitten vaikutti heti koneen omiin hyötysuhdelaskelmiinkin, tuloilman hyötysuhde nousi 79 % -> 81 % ja poistoilman hyötysuhde laski 73 % -> 66 %. Lienee kuitenkin normaalia, että näin plussakeleillä tuo poiston hyötysuhde on noinkin matalalla?
Itse vaihdoin (kuten edelle jossain kerroin) kesällä SKF:n vastaavat (E2.626-2Z/C3) vuoden -09 Enervent Pingvin Ecoon ja ne tosiaan kesti äänettöminä noin 1-2kk. Toivottavasti nämä sinun kestävät paremmin, ilmoittele parin kuukauden päästä mikä on tilanne
Eilen laitoin kokeilumielessä nuo Fraatin bongaamat keraamiset halpislaakerit (https://www.kugellager-express.de/c...-deep-groove-ball-bearing-c-626-2rs-6x19x6-mm), mutta joko olen saanut moottorien kotelot hajotettua tai ne ovat jo valmiiksi jotenkin huonosti sopivat, koska pitävät varsin outoa ääntä (ei vinkunaa, mutta ihan kuin jonkinlaista klapia siellä siellä olisi ja siitä sellainen kolinamainen ääni). Lienee tosin epätodennäköistä että molemmat olisivat hajonneet samaan aikaan samalla tavalla, joten en suosittele näitä kokeilemaan...
Sen sijaan tämä pian 10v ikään ehtinyt maanantaikappale (pingvin eco ece) kenkkuaa sen pari-kolmekertaa vuoteen kun vetohihna alkaa jurisemaan.
Viimeyönä teki sen taas kun heräsin koneen jurinaan... Aikojen saatossa pistänyt merkille, että selkeesti tykkää pyöriä mielummin yhtäsoittoa. Esim kun pysäyttää suodattimen vaihdon ajaksi ja starttaa niin tästä max viikko niin alkaa taas jurnutus.
Rumpua saa sormilla pyöriteltyä. Hihnan moottori toimii mielestäni normaalisti. Moottorituen kumityynyt vaihdettu. Moottorin hihnapyöräkin vaihdettu, silti hihnoja menee. Alkaa tulee ylläpito kalliiksi. Mikähän perkele tätä romua riivaa... Kennon nahkaremmityypiset tiivisteistä en sitten tiedä olisko ne jotenkin kehnona, joskus ollut kennon ympärillä kosteutta, voisko kosteus aiheuttaa hihnalle sutimista. Onko kosteus kennon ympärillä normaalia?
Rasvanpoistolla voinee puhdistaa kennon kyljen rasvasta ja muusta ylimääräisestä liasta. En tiedä voisiko huonoista tiivisteistä johtua sitten sellainen että kennon kylkeen pääsisi esim kosteutta jäteilmasta joka kodensoituisi sitten kennon kylkeen ja hihna alkaisi luistamaan?
Onko kukaan vaihtanut pingvin 85 malliin 120 puhaltimia? Onko kyseessä bolt-on asennus? Pitääkö ostaa puhaltimet joissa kotelo mukana vai riittääkö/sopiiko pelkkä moottori siiven kanssa?
voiko nämä vaihtaa suoraan keskenään?
85
![]()
Enervent Pingvin 80/85, tulo-/poistopuhallin 2uf, EBM5012
Varaosapuhallinmoottori+kondensaattori AC-moottori Tulo-/poistoilmapuhallin R2E140 135W 2UFwww.kodinkonemarket.fi
120
![]()
Enervent Pingvin 120, tulo-/poistopuhallin 4uf, EBM5157
Varaosapuhallinmoottori+kondensaattori AC-moottori, pyörimissuunta myötäpäivään Tulo-/poistoilmapuhallin R2E140 185W 4UFwww.kodinkonemarket.fi
R2E140 on muistaakseni se mikä paljastaa ulkomitat ja muut. Uskoisin että on vaihtokelpoiset, ebm-papst sivuilla vois löytyä varmistus helpostikin.voiko nämä vaihtaa suoraan keskenään?
Oletko monesti tarvinnut tehostusta tähän mennessä? Sitten jos viranomainen tuota kyttää niin pitäähän se tehdä oli tarpeen tai ei.aikomus muuttaa talon päädyssä oleva talli asuinhuoneeksi ja laittaa myös olemassaolevan pingvin 85 koneen perään mutta koneessa ei tällöin riittäisi tehostusvara
Aina saunan jälkeen ja lasten synttäreillä tms kun paljon väkeä niin tehostus päälläOletko monesti tarvinnut tehostusta tähän mennessä? Sitten jos viranomainen tuota kyttää niin pitäähän se tehdä oli tarpeen tai ei.
Voi tietenkin olla että kun sitä jatkossa ajaa jatkuvasti isommalla kasvaneen pinta-alan myötä, niin kosteudenpoistokyky on parempi koska ilmavirta kasvaa ja kosteusrasitus ei sinänsä kasva koska sama väkimäärä ja suihkunkäyttö pysyy.Aina saunan jälkeen ja lasten synttäreillä tms kun paljon väkeä niin tehostus päällä
Moni on maininnut kennon aiheuttamasta "jurnuttavasta" äänestä. Kuinka voimakkaasti ääni kuuluu? Kannattaako hihna vaihtaa, vaikka ääni ei häiritsisi?
...
Moottorin kiinnitysruuvi oli aikalailla taipunut, mutta en tehnyt sille vielä mitään.
Tuo voisi olla hyvä selitys. Nyt ei tosin ole mitään sivuääniä kuulunut enää, mutta täytyy lämpimämmillä keleillä ottaa tuo moottorin ripustus syyniin.En rakenteesta tiedä, mutta voisiko moottori olla vähän vinossa jolloin hihnapyöräkin on vähän vinossa ja aiheuttaa äänen kun hihna hankaa pyörään?
Tuo voisi olla hyvä selitys. Nyt ei tosin ole mitään sivuääniä kuulunut enää, mutta täytyy lämpimämmillä keleillä ottaa tuo moottorin ripustus syyniin.
Asiasta toiseen. Mitenkäs foorumistit ovat ratkaisseet Pingviinin sisäiset ilmavuodot? Itse totesin, että jos tuloilmapuhallin on kovemmalla kuin poistoilmapuhallin, niin tuloilman ilmanlaatu on huono. Esim. jos käydään suihkussa, niin koko talo haisee shampoolle.
Itse ratkaisin asian laittamalla kuristuspellin poistoilmakanavaan. Kuristuspellillä saa poistoilmakanavaan sen verran lisää painehäviötä, että poistoilmapuhaltimen nopeuden voi nostaa tuloilmapuhaltimen tasalle aiheuttamatta liian suurta alipainetta taloon. Tämä tasaa paine-erot minimiin kanavien välillä laitteen sisällä, jolloin ilmavuotoa tapahtuu mahdollisimman vähän. Sähkönkulutus toki lisääntyy muutamalla watilla, mutta aistinvaraisesti mitattuna ilmanlaatu on huomattavasti parempi. Tosin ratkaisusta huolimatta saunomisen aikana kämppään tulee märän pölyn hajua.
Jonkin verran vuotoa tapahtuu tietysti kennon toimintaperiaatteen vuoksi eli kun kennon sektori siirtyy poistoilmapuolelta tuloilmapuolelle, mutta en löydä laitteesta muita mahdollisia vuotopaikkoja kuin kennon harjakset. Ne voisi tietysti vaihtaa, mutta eipä taida auttaa? Hajujen vuoto-ominaisuus on ollut laitteessa uudesta lähtien. Mietin, että onkohan kukaan onnistunut suojaamaan noita harjaksia jollakin peltilistan tapaisella virityksellä, joka piilottaisi harjakset paremmin ilmavirroilta. Jos listan saisi lähes kiinni kennoon, niin sillä luulisi olevan merkitystä.
Lisätty kennon massaa ja alennettu kennon pyörimisnopeutta? Käännetty lamellien poimutusta hieman viistoon?Mitäköhän on muutettu?
Teknisten tietojen mukaan kennon massa, mitat ja pinta-ala ovat edelleen samat kuin vanhoissa laitteissa.Lisätty kennon massaa ja alennettu kennon pyörimisnopeutta? Käännetty lamellien poimutusta hieman viistoon?
Oletko sattumalta mittaillut vanhempien moottoreiden akselin ja rungon välillä kulkevaa virtaa ja eristysvastusta? Sellaisen teorian voisi kehitellä, että keraamiset tai pinnoitetut laakerit ovat valmistajalle kehittyneet sen verran edullisemmaksi ratkaisuksi, että tulisi halvemmaksi kuin laakerivirtojen estäminen laakeripesän tms. eristyksillä (millä tavalla asia on ehkä aikaisemmin ratkaistu). Mutta tämä on siis ihan hatusta vedetty idea ilman minkäänlaista faktapohjaa.olisi myös mielenkiintoista tietää miksi ennen vuotta 2015 ec-moottorit ovat pärjänneet teräksisillä laakereilla mutta ei enää sen jälkeen... mikä muuttui?
Hei
lueskelin mielenkiinnolla teidän tutkimuksia ja kokeiluja laakereiden suhteen.
Meillä on valmistajalta (ebm) saatu tieto että 2015 ja sitä uudemmissa ec-moottoreissa tulisi käyttää keraamisia laakereita. Kuitenkin harvassa moottorissa näyttäisi keraamiset olevan tehtaan jäljiltä esim. tänään avasimme 2019 valmistetun ec-moottorin ja sisällä oli normaalit teräslaakerit.
aloimmekin vähän tutkimaan asiaa, koska keraamiset ovat erittäin kalliita ja niiden saatavuus heikkoa. Tarvitaanko niitä oikeasti tämän kokoluokan moottoreissa?
meille on tullut vastaan yksi enerventin ziechel valmistama puhallin jossa teräksiset laakerit hajosivat muutaman kuukauden jälkeen ja avauksessa totesimme syyksi laakerivirran aiheuttaman pyykkilautakuvion. Keraamiset toimivat koneessa moitteettomasti.
nopeasti mitattuna puhallinakselin kautta on virtayhteys moottorin runkoon. Myöskin laakeripesät ovat suorassa yhteydessä runkoon. Mittasimme 1/4 nopeudella puhaltimen akselin ja rungon välisen virran. Näyttäisi siltä että moottorin käydessä akselin ja rungon välillä kiertää jännite, joten tässä valossa laakerivirtojen syntyminen voisi olla mahdollista ja keraamisten käyttö perusteltua nykypäivänä monien ec-moottoreiden hinnat ovat tulleet reilusti alas ja pistääkin miettimään voiko 300€ puhaltimessa olla alunperin keraamisia laakereita... jos on niin niiden on oltava erittäin edullisia tai ainoastaan pinnoitettuja
Tässä on LTR-3 (vuosimallia 2002)
- 2017 moottori - Panasonic M61X6G4GGA (132e 0% / RS)
- 2002 moottori - Oriental Motor 21K6GN-CW (135e 0% / Elfa)
- 2002 vaihteisto - Oriental motor 2GN25K
Kuvittelisin että joku firma kyllä myy halvemmallakin mutta tuollaisenaan kun hinnat on luokkaa 165e veron kanssa, ei tule juuri eroa vaikka ostaa Enerventiltä. Tuo panan hinta RS:llä on pelkkä moottori ilman vaihteistoa joten Enerventin hinta on jopa kohtuullinen.
On sitten eri asia onko Enerventin moottorivalinta järkevä.
Tässä halvin mitä löysin https://vashielectricals.com/p/pana...induction-gear-motor-m61x6g4gga/?currency=USD
Uusissa Ebm-papsteissa taas pesä oli eristetty. Jos muistan oikein niin vanhemmissa pesä ei ollut eristetty ja tämä on jossain täällä keskustelussa ylhäälläkin.
Molemmat on kuitenkin tullut vastaanErikoinen on tämä invertteriohjattu dc moottorien laakerikysymys. Johtavat valmistajat tunkevat teräslaakeria ja toisaalta puhutaan, että pitäisi olla keraamiset. Ota tästä nyt sitten selvää. Valmistusvuosi tässä tapauksessa 2016. Mikä on sitten uusi ja mikä vanha ?
Myöhemmin nyt sitten yhtenä teoriana pohtinut, olisikohan "ajatusketju" jossakin välissä valmistusprosessia katkennut tai tai jotenkin muuttunut. Alimittaiselle akselille olisi mahtunut jokin pinnoite (liima tai laakaus jne.) mutta sitä ei oltu sitten kuitenkaan toteutettu vaan isketty spesiaalisilmällä olevat laakerit. Mene ja tiedä.
Voisikohan tuolla muhkealla muovipesällä olla muutakin tarkoitusta. Tulisi mieleen jokin äänen tai värinöiden vaimennus. Jos rakenne on altis asemointivirheille, tuommoinen korjaa niitäkin ja voi olla edullinen tuotannon kannalta kun laakerin kolo voi olla vähän sinne päin. Toisaalta luulisi tuon kyllä estävän tehokkaasti kaikki läpipurkauksetkin. Jännitteet lienevät niissä hyvin pieniä.