Enerventin huoltoa kotikonstein!

Trally

Jäsen
Viritysarvoja ei löydy tuosta manuaalista. Viritysarvot löytyy "muut asetukset" valikon alta. Salasana tuohon valikkoon on 1006.
 

Lappanen

Aktiivinen jäsen
En tiedä, pitäisikö tässä jo uutta aihetta pykätä vai meneekö vielä huoltohommien alle, mutta kysymys tuosta Enerventin ulkolämpötilasta.

Vaikka nyt ollut pakkasia noin -5..-8 asteen hujakoilla pari päivää kun kone ollut ekaa kertaa päällä, niin kone näyttää "Ulkoilma" lämpötilaksi tällä hetkellä 2 astetta ja alimmillaan se on koko aikana ollut -1 aste.

Eikai ulkoilma voi noin paljon lämmetä matkalla säleiköltä koneelle?
200 mm raitisilmakanavaa on yläpohjassa vain noin 3 metriä ja siinä päällä 19 mm armaflex + 50 mm alulämpömatto jonka jälkeen se sukeltaa höyrynsulun läpi yläkerran lämpimään tilaan josta on 1,5 metriä koneelle ja päällä 19 mm armaflex.

Onko normaalia vai pitäisikö seurailla ulkolämpötilaa kuinka tarkasti tuo ulkoilmalämpö?
Pistetään tästä päivitystä nyt kun ollaan päästy muuttamaan ja on lyhyt matka ropeltamaan värkkejä. Selvittelin asiaa ja tuo ulkolämpötilan mittauspiste on tehtaalta tullessa ns. perseestä. Eli se anturi töröttää heti siinä raitisilmasuodattimen yläpuolella kiinni kanavan seinämässä. Tuo ilmeisesti sitten ei oikein ole hyvä mittauspiste raitisilmalle.

Korjasin asiaa vetämällä anturia ulospäin ja johto riittikin hyvin niin, että nyt anturi on keskellä raitisilmakanavaa. MLP näyttää nyt ulkolämpötilaksi 2,3 astetta ja Enervent 4,2 astetta, eli eroa on "enää" 1,9 astetta. Kuitenkin paljon parempi kuin se aiempi noin 4-5 astetta enkä nyt heti ala sitä hienosäätämään enempää.

Tuohan sitten vaikutti heti koneen omiin hyötysuhdelaskelmiinkin, tuloilman hyötysuhde nousi 79 % -> 81 % ja poistoilman hyötysuhde laski 73 % -> 66 %. Lienee kuitenkin normaalia, että näin plussakeleillä tuo poiston hyötysuhde on noinkin matalalla?
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuohan sitten vaikutti heti koneen omiin hyötysuhdelaskelmiinkin, tuloilman hyötysuhde nousi 79 % -> 81 % ja poistoilman hyötysuhde laski 73 % -> 66 %. Lienee kuitenkin normaalia, että näin plussakeleillä tuo poiston hyötysuhde on noinkin matalalla?
Ulkolämpötilan lasku ei periaatteessa nosta poistoilman talteenottohyötysuhdetta. Eniten poistohyötysuhteeseen vaikuttaa ilmanvaihdon tasapaino. Matala ja tulohyötysuhdetta paljon matalampi poistohyötysuhde viittaa siihen, että poistoilmavirta on selvästi tuloilmavirtaa suurempi (siis laite pyrkii alipaineistamaan rakennusta). Kovalla pakkasella piiput sun muut saattavat vetää ilmaa paljonkin koneen poiston rinnalta laitteen ohitse. Tämä saattaa lisätä alipainetta rakennuksen sisällä, jolloin tuloilman määrä saattaa kasvaa ja poiston vähetä. Raportoidut hyötysuhdelukemathan menevät päin vastoin. Tavallaanhan poistohyötysuhde tuosta nousee, mutta kyse on itse asiassa valheesta, jos kyse on siitä, että ilma karkaakin lämmöntalteenoton ohitse.
 

Lappanen

Aktiivinen jäsen
Saatoin löytää syyn tuohon poistoilman hyötysuhteen laskuun. Pitää se vielä todentaa kun töistä kotiin pääsen. Jäteilman lämpötila-anturi lienee samalla tavalla asennettu kuin raitisilmankin anturi kanavan seinämän viereen, eli sekin todennäköisesti näyttää saman verran pieleen kuin raitisilma-anturi alunperin.

Kaavaan iskin Enerventin antamat lämpötila-arvot ja vertasin niitä sen itse laskemaan hyötysuhteeseen:

ulko 3,8 (MLP ulkolämpöanturi 3,4)
jäte 10,6
tulo 19,4
poisto 22,4

hyöty tulo 82% / kaavalla laskettu 83,9 %
hyöty poisto 63 / kaavalla laskettu 63,4 %

Tuosta jäteilman arvosta kun vähentää sen noin 4 astetta, minkä sai korjattua ulkoilma-anturin asentoa muuttamalla, kaavalla laskien myös poiston hyötysuhde nousee tuonne 84 % tasolle.

Siinä on vaan poistoilmapuhallin anturin edessä ettei sitä näe, mutta samalla voinkin putsailla mahdolliset rakennuspölyt koneen sisältä kun sitä alan purkamaan.
 

Lappanen

Aktiivinen jäsen
Jäteilman anturi oli telineessä valmiiksi jo keskellä kanavaa, joten ylläoleva teoria ei pätenyt.

Tarkistin kaikki nurkat, pistorasiat ja muut aukot lämpökameralla, sytkärillä ja paljailla raajoilla eikä mitään ylimääräisiä ilmavuotoja kyllä mistään löytynyt. No hormin pellin raosta todella vähän tuntuu ilmaa tulevan. Säädin ilmanvaihdon myös uudestaan, ja se on edelleen ~5% alipaineinen näin nollakelillä. Vähän lisäsin puhaltimien nopeuksia että tuloilma lentäisi paremmin ulos venttiileistä.

Edelleen koneen antama tulohyötysuhde on +82% ja poiston 62%. Kaavalla laskettuna 85%/63%.

Seuraavaksi ajattelin ostaa 4 lämpötila-anturia jotka ensin testaan samassa lämpötilassa, että näyttävät samoja arvoja ja sitten asettelen ne mittaamaan raitis- ja jäteilman sekä tulon ja poiston lämpötilat ja lasken niiden perusteella hyötysuhteet.

Sinällään talossa on ihan raitis ilma, tuloilma pysyy hyvin 19 asteen tuntumassa ja kaikki tuntuu toimivan moitteetta eikä tosiaan mikään nurkka vedä, häiritsee vaan nyt tuo alhainen hyötysuhde takaraivossa..

Onko muuten mitään vaikutusta mihinkään kun ohjaustapa mulla on Poistoilma, kun (kytkemättä vielä) maaviilennysominaisuus tuossa koneessa? Muutenhan ohjaustapa olisi Tuloilma?
 

nes

Tulokas
Itse vaihdoin (kuten edelle jossain kerroin) kesällä SKF:n vastaavat (E2.626-2Z/C3) vuoden -09 Enervent Pingvin Ecoon ja ne tosiaan kesti äänettöminä noin 1-2kk. Toivottavasti nämä sinun kestävät paremmin, ilmoittele parin kuukauden päästä mikä on tilanne :)

Eilen laitoin kokeilumielessä nuo Fraatin bongaamat keraamiset halpislaakerit (https://www.kugellager-express.de/ceramics-hybrid-miniature-deep-groove-ball-bearing-c-626-2rs-6x19x6-mm), mutta joko olen saanut moottorien kotelot hajotettua tai ne ovat jo valmiiksi jotenkin huonosti sopivat, koska pitävät varsin outoa ääntä (ei vinkunaa, mutta ihan kuin jonkinlaista klapia siellä siellä olisi ja siitä sellainen kolinamainen ääni). Lienee tosin epätodennäköistä että molemmat olisivat hajonneet samaan aikaan samalla tavalla, joten en suosittele näitä kokeilemaan...
Tiedoksi tänne, että vielä pyörineet hienosti nuo lokakuussa vaihdetut FAG 626Z peruslaakerit.

Sen sijaan tämä pian 10v ikään ehtinyt maanantaikappale (pingvin eco ece) kenkkuaa sen pari-kolmekertaa vuoteen kun vetohihna alkaa jurisemaan.
Viimeyönä teki sen taas kun heräsin koneen jurinaan... Aikojen saatossa pistänyt merkille, että selkeesti tykkää pyöriä mielummin yhtäsoittoa. Esim kun pysäyttää suodattimen vaihdon ajaksi ja starttaa niin tästä max viikko niin alkaa taas jurnutus.

Rumpua saa sormilla pyöriteltyä. Hihnan moottori toimii mielestäni normaalisti. Moottorituen kumityynyt vaihdettu. Moottorin hihnapyöräkin vaihdettu, silti hihnoja menee. Alkaa tulee ylläpito kalliiksi. Mikähän perkele tätä romua riivaa... Kennon nahkaremmityypiset tiivisteistä en sitten tiedä olisko ne jotenkin kehnona, joskus ollut kennon ympärillä kosteutta, voisko kosteus aiheuttaa hihnalle sutimista. Onko kosteus kennon ympärillä normaalia?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sen sijaan tämä pian 10v ikään ehtinyt maanantaikappale (pingvin eco ece) kenkkuaa sen pari-kolmekertaa vuoteen kun vetohihna alkaa jurisemaan.
Viimeyönä teki sen taas kun heräsin koneen jurinaan... Aikojen saatossa pistänyt merkille, että selkeesti tykkää pyöriä mielummin yhtäsoittoa. Esim kun pysäyttää suodattimen vaihdon ajaksi ja starttaa niin tästä max viikko niin alkaa taas jurnutus.

Rumpua saa sormilla pyöriteltyä. Hihnan moottori toimii mielestäni normaalisti. Moottorituen kumityynyt vaihdettu. Moottorin hihnapyöräkin vaihdettu, silti hihnoja menee. Alkaa tulee ylläpito kalliiksi. Mikähän perkele tätä romua riivaa... Kennon nahkaremmityypiset tiivisteistä en sitten tiedä olisko ne jotenkin kehnona, joskus ollut kennon ympärillä kosteutta, voisko kosteus aiheuttaa hihnalle sutimista. Onko kosteus kennon ympärillä normaalia?
Rasvanpoistolla voinee puhdistaa kennon kyljen rasvasta ja muusta ylimääräisestä liasta. En tiedä voisiko huonoista tiivisteistä johtua sitten sellainen että kennon kylkeen pääsisi esim kosteutta jäteilmasta joka kodensoituisi sitten kennon kylkeen ja hihna alkaisi luistamaan?
 

JP78

Jäsen
Onko kukaan vaihtanut pingvin 85 malliin 120 puhaltimia? Onko kyseessä bolt-on asennus? Pitääkö ostaa puhaltimet joissa kotelo mukana vai riittääkö/sopiiko pelkkä moottori siiven kanssa?
 

nes

Tulokas
Rasvanpoistolla voinee puhdistaa kennon kyljen rasvasta ja muusta ylimääräisestä liasta. En tiedä voisiko huonoista tiivisteistä johtua sitten sellainen että kennon kylkeen pääsisi esim kosteutta jäteilmasta joka kodensoituisi sitten kennon kylkeen ja hihna alkaisi luistamaan?
Puhdas on, sen verran usein tulee tota hihnaa vaihdeltua ja samalla perusteellisesti putsattava siitä vihreästä hihnan hankaussilpusta. Mutta toi kondensoituminen vois kyllä hyvin olla ihan järkeenkäypä selitys kun mielestäni muut jo poissuljettu, joka tuota luistamista vois aiheuttaa. Tiivisteet vaihtoon, huoh...
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kiekko kyllä kondensoi pinnastaa tiivisteistä huolimatta jos sille päälle sattuu. On ne silti hyvä vaihtaa.

Kiekkoon voisi liimata hihnan kohdalle esim ohuen solumuovikaistan ympäri asti. Silloin pitoa on. Näin on omassa koneessa ( Dantherm) tehtaalla tehty.
 

nes

Tulokas
Ok, pitänee varmaan noi tiivisteet seuraavaksi vaihtaa, solumuovi hyvä vinkki
 
Viimeksi muokattu:

JP78

Jäsen
Onko kukaan vaihtanut pingvin 85 malliin 120 puhaltimia? Onko kyseessä bolt-on asennus? Pitääkö ostaa puhaltimet joissa kotelo mukana vai riittääkö/sopiiko pelkkä moottori siiven kanssa?
voiko nämä vaihtaa suoraan keskenään?

85

120
 

JP78

Jäsen
voiko nämä vaihtaa suoraan keskenään?

85

120
aikomus muuttaa talon päädyssä oleva talli asuinhuoneeksi ja laittaa myös olemassaolevan pingvin 85 koneen perään mutta koneessa ei tällöin riittäisi tehostusvara
 

ollikuhta

Aktiivinen jäsen
aikomus muuttaa talon päädyssä oleva talli asuinhuoneeksi ja laittaa myös olemassaolevan pingvin 85 koneen perään mutta koneessa ei tällöin riittäisi tehostusvara
Oletko monesti tarvinnut tehostusta tähän mennessä? Sitten jos viranomainen tuota kyttää niin pitäähän se tehdä oli tarpeen tai ei.
 

JP78

Jäsen
Aina saunan jälkeen ja lasten synttäreillä tms kun paljon väkeä niin tehostus päällä
Voi tietenkin olla että kun sitä jatkossa ajaa jatkuvasti isommalla kasvaneen pinta-alan myötä, niin kosteudenpoistokyky on parempi koska ilmavirta kasvaa ja kosteusrasitus ei sinänsä kasva koska sama väkimäärä ja suihkunkäyttö pysyy.
 
Viimeksi muokattu:

Borat

Jäsen
Moni on maininnut kennon aiheuttamasta "jurnuttavasta" äänestä. Kuinka voimakkaasti ääni kuuluu? Kannattaako hihna vaihtaa, vaikka ääni ei häiritsisi?

Itse huomasin viikko sitten, että seinän läpi toiseen huoneeseen kuului ajoittain matalaa "korinaa" tai "jurnutusta". Luulin sen ensin tulevan jääkaapista, mutta syy olikin Pingviini. Teknisessä tilassa ääntä ei kuule ollenkaan, ei edes painamalla korvaa kiinni koneen kylkeen. LTO:n hyötysuhteissa ei näkynyt mitään muutoksia aikaisempaan.

Vaihdoin hihnan kaiken varalta, mutta nyt ääntä kuuluu taas. Ääni ei häiritse mitenkään, mutta mietityttää, että vaikuttaako jurnutus jotenkin moottorin kestoon.

Moottorin kiinnitysruuvi oli aikalailla taipunut, mutta en tehnyt sille vielä mitään.
 

Lappanen

Aktiivinen jäsen
Moni on maininnut kennon aiheuttamasta "jurnuttavasta" äänestä. Kuinka voimakkaasti ääni kuuluu? Kannattaako hihna vaihtaa, vaikka ääni ei häiritsisi?
...

Moottorin kiinnitysruuvi oli aikalailla taipunut, mutta en tehnyt sille vielä mitään.
En rakenteesta tiedä, mutta voisiko moottori olla vähän vinossa jolloin hihnapyöräkin on vähän vinossa ja aiheuttaa äänen kun hihna hankaa pyörään?
 

Borat

Jäsen
En rakenteesta tiedä, mutta voisiko moottori olla vähän vinossa jolloin hihnapyöräkin on vähän vinossa ja aiheuttaa äänen kun hihna hankaa pyörään?
Tuo voisi olla hyvä selitys. Nyt ei tosin ole mitään sivuääniä kuulunut enää, mutta täytyy lämpimämmillä keleillä ottaa tuo moottorin ripustus syyniin.

Asiasta toiseen. Mitenkäs foorumistit ovat ratkaisseet Pingviinin sisäiset ilmavuodot? Itse totesin, että jos tuloilmapuhallin on kovemmalla kuin poistoilmapuhallin, niin tuloilman ilmanlaatu on huono. Esim. jos käydään suihkussa, niin koko talo haisee shampoolle.

Itse ratkaisin asian laittamalla kuristuspellin poistoilmakanavaan. Kuristuspellillä saa poistoilmakanavaan sen verran lisää painehäviötä, että poistoilmapuhaltimen nopeuden voi nostaa tuloilmapuhaltimen tasalle aiheuttamatta liian suurta alipainetta taloon. Tämä tasaa paine-erot minimiin kanavien välillä laitteen sisällä, jolloin ilmavuotoa tapahtuu mahdollisimman vähän. Sähkönkulutus toki lisääntyy muutamalla watilla, mutta aistinvaraisesti mitattuna ilmanlaatu on huomattavasti parempi. Tosin ratkaisusta huolimatta saunomisen aikana kämppään tulee märän pölyn hajua.

Jonkin verran vuotoa tapahtuu tietysti kennon toimintaperiaatteen vuoksi eli kun kennon sektori siirtyy poistoilmapuolelta tuloilmapuolelle, mutta en löydä laitteesta muita mahdollisia vuotopaikkoja kuin kennon harjakset. Ne voisi tietysti vaihtaa, mutta eipä taida auttaa? Hajujen vuoto-ominaisuus on ollut laitteessa uudesta lähtien. Mietin, että onkohan kukaan onnistunut suojaamaan noita harjaksia jollakin peltilistan tapaisella virityksellä, joka piilottaisi harjakset paremmin ilmavirroilta. Jos listan saisi lähes kiinni kennoon, niin sillä luulisi olevan merkitystä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuo voisi olla hyvä selitys. Nyt ei tosin ole mitään sivuääniä kuulunut enää, mutta täytyy lämpimämmillä keleillä ottaa tuo moottorin ripustus syyniin.

Asiasta toiseen. Mitenkäs foorumistit ovat ratkaisseet Pingviinin sisäiset ilmavuodot? Itse totesin, että jos tuloilmapuhallin on kovemmalla kuin poistoilmapuhallin, niin tuloilman ilmanlaatu on huono. Esim. jos käydään suihkussa, niin koko talo haisee shampoolle.

Itse ratkaisin asian laittamalla kuristuspellin poistoilmakanavaan. Kuristuspellillä saa poistoilmakanavaan sen verran lisää painehäviötä, että poistoilmapuhaltimen nopeuden voi nostaa tuloilmapuhaltimen tasalle aiheuttamatta liian suurta alipainetta taloon. Tämä tasaa paine-erot minimiin kanavien välillä laitteen sisällä, jolloin ilmavuotoa tapahtuu mahdollisimman vähän. Sähkönkulutus toki lisääntyy muutamalla watilla, mutta aistinvaraisesti mitattuna ilmanlaatu on huomattavasti parempi. Tosin ratkaisusta huolimatta saunomisen aikana kämppään tulee märän pölyn hajua.

Jonkin verran vuotoa tapahtuu tietysti kennon toimintaperiaatteen vuoksi eli kun kennon sektori siirtyy poistoilmapuolelta tuloilmapuolelle, mutta en löydä laitteesta muita mahdollisia vuotopaikkoja kuin kennon harjakset. Ne voisi tietysti vaihtaa, mutta eipä taida auttaa? Hajujen vuoto-ominaisuus on ollut laitteessa uudesta lähtien. Mietin, että onkohan kukaan onnistunut suojaamaan noita harjaksia jollakin peltilistan tapaisella virityksellä, joka piilottaisi harjakset paremmin ilmavirroilta. Jos listan saisi lähes kiinni kennoon, niin sillä luulisi olevan merkitystä.
Tutkisin mitä eroa koneella on esim pingving xlllään (=onnline xl)tai pandioniin. Niissä ei ainakaan testissä ole ollut vuotoa eikä oma konekaan levitä käryjä ympäri kämppää. Vaihtaisin ensimmäisenä ne tiivisteet.

 
Viimeksi muokattu:

kariky

Jäsen
Vanha keksintö ollut ns. puhtaaksipuhallussektori ainakin joissain ruotsalaisissa roottoreissa.
Ensimmäiset raitisilmat ohjataan suoraan jäteilmakanavaan, vasta puhdas ilma pääsee tulokanavaan.
 
Ylös Bottom