Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte

Hyperaktiivi
Kuinkahan luotettavasti konkkien kunnon saisi tutkittua ihan yleismittarilla?
Jos on yleismittari, jossa on kondensaattoreiden mittaus, niin melko luotettavasti. Eli valitaan sopiva faradi-asteikko ja mittari näyttää sen suoraan. Itsekin tässä tutkin takkaimurin konkkaa muutama päivä sitten ja totesin, että näkyi kapasitanssi pudonneen puoleen eli uusiksi meni (rupesin tietenkin tutkimaan syystä, että ongelmia esiintyi, ajoittainen jumi). Tuo on laakereiden ohella AC-puhaltimien herkimmin rikkoutuva osa (ehkä laakereita herkempikin).

Olen suoraan sanoen niin kyllästynyt noihin konkkiin, että vaihdan puhaltimet 2-vaihekäyttöisiksi ja heitän konkat kokonaan mäkeen jossakin vaiheessa, mutta tuo edellyttää kaapeleiden uusimista.
 

remykv

Vakionaama
Eilen joutui pingua sen verran huoltamaan että sulatin kennon ja vaihdoin samalla suodattimet.
Poika otti edellisenä päivänä teinisuihkut niin kone ei muuta tarvinnut kun ulkona -30C pakkasta.
Vaihtimen vain ravistelin kuivaksi, takaisin paikalleen ja jyriseminen loppui.
 

Zip

Tulokas
Talossa noin vuosimallia 2012 oleva Onnline eco xl, käsitykseni mukaan Enerventin tekemä, joten uskallan tähän ketjuun kirjoittaa. :)

Nyt vasemman puoleinen poistopuhallin on alkanut pitää ääntä, olisiko laakerit lopussa. Mistä tuohon puhaltimeen tai oikeastaan paremmin koko laitteeseen saa varaosia hankittua? Nyt tietysti ensi alkuun laakerit tuohon puhaltimeen olisi mukava jostain löytää. Minulla ei ole yritystä niin Onniselta tilaus suoraan ei onnistu, eli jos jokin muu paikka löytyisi.

Tai jos oma osaaminen ei korjauksessa riitä niin onko pk-seudulla jotain paikkaa missä olisi huoltopalvelua moiseen?

Tällaisesta puhaltimesta kyse:
IMG_2179.jpg
 

iqo

Vakionaama
Täytyy jossain vaiheessa kaivaa konkat esille ja mitata ne yleismittarilla. Jos arvot ovat vielä lähellä toisiaan, niin taidan vaihtaa ne varuiksi. Jos on eroa, täytyy varmaan jättää vaihtamatta, kun säädöt tuli nyt tehtyä noilla. Harmittaa kyllä, kun en tajunnut tätä selvittää ennen kuin teetätin tuon (luultavasti arvokkaan) säädön. Lasku ja pöytäkirjat on vielä tulossa.
Nyt vasta sain kondensaattorit mitattua. Arvot olivat 4.22 ja 4.23uF. Ei siis tarvetta niiden vaihtamiselle ja noista ei ainakaan luulisi aiheutuvan puhaltimien kierroslukuun tai puhallustehoon epäsuhtaa. Heräsi epäilys, voivatko todella olla alkuperäiset vuodelta 1998.

IV-mittaus ja säätö maksoi 372e, joka oletettavasti kelpaa kokonaisuudessaan kotitalousvähennyksen piiriin. Omavastuukin oli jo 2020 osalta kuitattu.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Talossa noin vuosimallia 2012 oleva Onnline eco xl, käsitykseni mukaan Enerventin tekemä, joten uskallan tähän ketjuun kirjoittaa. :)

Nyt vasemman puoleinen poistopuhallin on alkanut pitää ääntä, olisiko laakerit lopussa. Mistä tuohon puhaltimeen tai oikeastaan paremmin koko laitteeseen saa varaosia hankittua? Nyt tietysti ensi alkuun laakerit tuohon puhaltimeen olisi mukava jostain löytää. Minulla ei ole yritystä niin Onniselta tilaus suoraan ei onnistu, eli jos jokin muu paikka löytyisi.

Tai jos oma osaaminen ei korjauksessa riitä niin onko pk-seudulla jotain paikkaa missä olisi huoltopalvelua moiseen?

Purin samaisesta koneesta sekä ziehl-abegin valmistamat puhaltimet että myös ebm-papstin. Tuosta eteepäin löytynee kuvia.

Vaihtoehto lienee vaihtaa puhallin tai koittaa laakeroida se. Itse kokeilisin laakerointia kun nuo koko puhaltimet maksavat mansikoita. Löytyykö tuosta sopivaa mallia itse puhaltimen korvaajaksi?

Tuota konetta on valmistettu ainakin kolmilla eri puhaltimilla. Sulla lienee niistä ensimmäiset koska kaapu on valettu uudemman ebm-papstin peltisen sijaan. Välissä käytettiin myös ebm-papstin puhaltimia.

Onko sinulla puhaltimissa sama varaosanro? Tässä mallina tuloilmapuhallin "puhallinpaketti 170w tuloilma oik K140100115". Poistoilmapuhallin on vasemmalla yleensä ja tuloilmapuhallin oikealla.
1611241740855.png


Puhaltimen takaa löytyy myös tälläinen tarkempi mallimerkintä, G3G146-HK07-11. Tuon perusteella voisi verrata sekä uudemman että vanhemman mallin tuottokäyriä.
1611241806583.png
 

BBF

Aktiivinen jäsen
Laakeroin joskus oman IV-koneen puhaltimet, kyllä se onnistui kun ensin keksi miten sen itse moottorin saa auki (pienellä ulosvetäjällä). Laakerit oli ruostuneet (!). Uudet ei juuri mitään maksaneet joten halpa remontti ja hiljeni kummasti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Laakeroin joskus oman IV-koneen puhaltimet, kyllä se onnistui kun ensin keksi miten sen itse moottorin saa auki (pienellä ulosvetäjällä). Laakerit oli ruostuneet (!). Uudet ei juuri mitään maksaneet joten halpa remontti ja hiljeni kummasti.

Joo näissä uudemmissa tasavirtapuhaltimissa on sellainen mahku että homma ei onnistu(alkaa ääntämään nopeasti uudelleen) koska alkuperäiset laakerit saattavat olla spesiaalikamaa sekä materiaaliltaan (keraamiset) että mitoitukseltaan (välykset). Kokeilemalla selviää..

Jos edellinen kirjoittaja koittaa vaihtaa laakerit itse niin mua kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta mitä sieltä sisältä löytyy. (itse kuulien materiaali ja tietysti muiden iloksi laakerin koko, itseasiassa koko taitaa olla mainittu jo tuolla iv-laakeriketjussa... )
edit. vaikka tuota mallia kuinka laakereihin pääsee käsiksi eräässa puhaltimessa
 
Viimeksi muokattu:

BBF

Aktiivinen jäsen
Hyvin samanlainen operaatio se oli. Luultavasti laakeritkin samoja 608-ZZ mallisia. Niitä muuten käytetään paljon rullaluistimissa ym.
 

drjones

Tulokas
Enervent LTR-6 koneen poistopuhallinmoottori alkoi pakkasilla ulisemaan, eikä ulina hävinnyt vaikka sulatin kuuran pois. Sain Enerventin huoltopuhelimesta vinkin, että laita tavallinen hehkulamppuroikka sinne poistopuolen moottoritilaan niin siitä tulee sen verran lämpöä että kuura pysyy pakkasilla pois, se vinkki siis toimi, mutta ulina jäi. Kone on ullakolla ja ulina kuului sisätiloihin sitä lähimpänä oleviin huoneisiin ja hiljaiseen aikaan muuallekkin yläkertaan. Talo on käyttöönotettu 02/2018 eli alle 3 vuotta kesti laakeri, todella surkeaa laatua siis. Tuonhan olisi saanut kuluttajasuojan mukaisen tuotevirheevastuun piiriin jos olisi alkanut tappelemaan, Enerventillä eivät edes vastanneet kun sanoin että tuletteko vaihtamaan moottorin vai laitatteko minulle uuden ja vaihdan sen itse. Uusi moottori maksaa melkein 600€, joten jos ei olisi saanut itse laakeria vaihdettua, niin sitten olisi pitänyt alkaa tapella, mutta en viitsinyt parin kympin laakerein takia jotka saa itsekkin vaihdettua. Sain Enerventiltä myös kuvat heidän purkamasta moottorista, josta sai sen verran selvää, että koneessa on 608Z (eli normaali rullalauta laakeri koko) ja 6000 laakeri (joita oli 2 kpl, ostin samalla molempiin moottoreihin kun kävin Kuopiolaisessa laakerikaupassa, onneksi, koska en tiennyt että 6000 laakereita on 2kpl per moottori). Tarkoitus oli siis nopeasti saada moottori takaisin toimintaan, kun talvella ei oikein viitsi tuulettaa ulos.

Moottorin irroituksen jälkeen otin suodattimet pois ja tukin tulo ja poistokanavat muovipussiin tungetuilla sohvatyynyillä, koska muuten koneen läpi virtava kostea sisäilma voi jäädyttää kennon ja siitä taas koituu uusia ongelmia. Näin kävikin meillä ennen talon käyttöönottoja ja jouduttiin kenno sisällä sulattamaan ennen kun saatiin säädettyä.

Moottorin akseli on varsin tiukassa, sitä sai aika huolella nuijia ja vähän lämmitin alumiinilohkoakin lämminilmapuhaltimella. Todennäköisesti 608 laakeri oli se joka ulinan aiheutti, sen vaihto on helppo, ei tarvitse koko konetta purkaa, riittää laakerin ulkopuolelta käytettävä ulosvetejä. Mutta moottorin sisäpuoleen toiseen laakeriin tarvitsee laakerin sisäpuolisen ulosvetäjän. Siihen käy 10mm, jolloin ulosvetäjä sarjoja löytyy varsin edukkaasti noin 50€:lla. Itselläni on tuollainen 8mm:sta alkava IKH;n sarja, joka maksaakin sitten jo 150€ luokkaa. Ulkopuoliseksi vetäjäksi käy ihan hyvin edukas pieni ulosvetäjä, itselläni on Motonetin 80-3003 12€ ulosvetäjä joka toimi oikein hyvin.

Kuvasin action cam:lla purkua, kokoamista en jaksanut enää kuvata. Ääniä ei voi jättää videoon kun oli radio päällä, mutta jos jotain epäilyttää purku, niin tuosta voi ainakin vähän vinkkiä saada.

Muuten olen koneeneen kyllä tyytyväinen, vanhassa talossa oli LTR3 ja halusin vastaavaan uuteenkin taloon. Meillä on tuossa maalämpö jäädytys (jota myöskään kaikkien valmistajien koneisiin ei saa), ja tuohon jäähdytyksen olen erittäin tyytyväinen, siinä tulee kesällä viileä ilma niin tasaisesti kaikkiin huoneisiin. Lisäksi meillä on olkkarissa kattokonvektori, kun IV kanavien kautta laskennallinen jäädytysteho ei ole niin suuri, mutta tuota kattokonvektoria ei ole kovin paljoa tarvinnut käyttää. Tuo IV koneen kautta laitettava jäähdytys on todella kallista laittaa jos ei tee kanavien eristystä itse, kun ne kaikki tulopuolen kanavat on armanfleksillä eristetty ja lisäksi vielä villalla, niin siinä on valtava määrä työtä, meillä se tehtiin itse niin kustannukset pysyi maltillisina, vaikka jo pelkkiin armanflekseihin meni muutama tonni ja konekkin oli tonnin kalliipi kuin ilman jäähdytystä. Ja eristettyä vesiputkea kans jonkin verran ja sekin maksaa aikalailla. Hintansa väärti kuitenkin. Tää vähän oftopiccia, mutta kun toi jäähdytys näkyy tossa koneen moottorin ulina videossa =)

Tuossa moottorin ulinaa:
https://youtu.be/a5xWtMc_ke4

Laakerin vaihto/Moottorin purku:


20210117_142220.jpg
20210123_132959.jpg
20210123_134337.jpg
20210123_135853.jpg
20210123_135902.jpg
20210123_165031.jpg
20210123_165039.jpg
20210123_165047.jpg
 

Liitteet

  • 20210123_131415.jpg
    20210123_131415.jpg
    115,4 KB · Katsottu: 225
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Sain Enerventiltä myös kuvat heidän purkamasta moottorista, josta sai sen verran selvää, että koneessa on 608Z (eli normaali rullalauta laakeri koko) ja 6000 laakeri (joita oli 2 kpl, ostin samalla molempiin moottoreihin kun kävin Kuopiolaisessa laakerikaupassa, onneksi, koska en tiennyt että 6000 laakereita on 2kpl per moottori).

Saatko kaivettua vanhoista laakereita pölysuojia irti? Oliko moottorissa mitään tunnisteita mikä tuo moottori on tyypiltään? Minua kiinnostaa löytyykö moottorista ihan perusteräslaaakerit vai jotain eksoottisempaa kuten tässä. (keraamiset kuulat)
1611520965563.png
 

Avotic

Tulokas
Olisko antaa vinkkejä kun pingvin 120 on alkanut viime aikoina jäätymään esim saunomisen yhteydessä? Kone päästi joku aika sitten savut pihalle kun oikeanpuoleisen puhaltimen johdot uivat vedessä ja veti oikoseen. Kone oli pari päivää sammuksissa ja tietysti pakkasta napotti reilu 30 tuolloin. Kone saatiin kuntoon mutta muutaman päivän välein kone on jäätynyt ja alkanut pitämään ääntä. Nyt jäätyy vasemman puoleinen puhallin ja kosteutta/jäätä kertyy aika paljon puhaltimen ympärille. Lto:n kenno ei jäädä ja näyttää ihan sulalta, sekä aikasemmin jäätynyt oikea puhallin ei ole enää yhtään kostea/jäinen.

Epäilyttävä että koneessa ei ole nyt kaikki säädöt oikein kohdillaan. Suodattimet olen vaihtanut vasta ja puhtaat sekä konetta käytetään aika isolla n.60% teholla. Tehostus käytössä saunan jälkeen.

Kannattaako tuota lto:n sulatusta pitää päällä? Mielestäni se ei ole meidän koneessa ikinä ollut aktivoituna.
 

nes

Jäsen
Tiedoksi tänne, että vielä pyörineet hienosti nuo lokakuussa vaihdetut FAG 626Z peruslaakerit.

Sen sijaan tämä pian 10v ikään ehtinyt maanantaikappale (pingvin eco ece) kenkkuaa sen pari-kolmekertaa vuoteen kun vetohihna alkaa jurisemaan.
Viimeyönä teki sen taas kun heräsin koneen jurinaan... Aikojen saatossa pistänyt merkille, että selkeesti tykkää pyöriä mielummin yhtäsoittoa. Esim kun pysäyttää suodattimen vaihdon ajaksi ja starttaa niin tästä max viikko niin alkaa taas jurnutus.

Rumpua saa sormilla pyöriteltyä. Hihnan moottori toimii mielestäni normaalisti. Moottorituen kumityynyt vaihdettu. Moottorin hihnapyöräkin vaihdettu, silti hihnoja menee. Alkaa tulee ylläpito kalliiksi. Mikähän perkele tätä romua riivaa... Kennon nahkaremmityypiset tiivisteistä en sitten tiedä olisko ne jotenkin kehnona, joskus ollut kennon ympärillä kosteutta, voisko kosteus aiheuttaa hihnalle sutimista. Onko kosteus kennon ympärillä normaalia?

Rasvanpoistolla voinee puhdistaa kennon kyljen rasvasta ja muusta ylimääräisestä liasta. En tiedä voisiko huonoista tiivisteistä johtua sitten sellainen että kennon kylkeen pääsisi esim kosteutta jäteilmasta joka kodensoituisi sitten kennon kylkeen ja hihna alkaisi luistamaan?

Tähän päivitystä, eli noi vaihtamani FAG 626Z peruslaakerit sinäänsä toimivat ihan ok, mutta alko ääntämään muutaman kk. kuluttua. Pari kk. tästä, sippas koko moottori. Ei laakerivikaan, sammui vaan lopullisesti taikka korona. Tilasin sitten pränikän ebmpapst moottorin bistrotekistä. Uuden moottorin kotelossa ei ollut "kiinnityssalpaa" eikä johtosarjassa liittimiä. Vanhasta sitten koko kotelo ja johtosarja vaan käyttöön.

Sama vanha kennon pyöritys/hihnaongelma oli vielä edelleen olemassa. Tällekin murheelle tuli onnellinen loppu. Niillä uusilla nahkatiivisteillä.
Aiemmin hihnoja vaihdeltu vuosikaudet muutaman kk välein. Nyt härveli on pyörinyt kohta jo vuoden päivät putkeen. Mitä nyt suodattimia vaihtanu. Aikas luksusta.:eek:

Saakohan tolle pimeelle moottorille mitään? Piirilevy näytti ihan siistiltä ja konkatkin terveen näkösiä...
 
Viimeksi muokattu:

pre

Aktiivinen jäsen
Kun olette vaihtaneet uudet laakerit itse, niin oletteko koskaan avanneet uusien laakereiden pölysuojia ja tarkistaneet millaista rasvaa on lähtiessä uusien laakereiden laakeripesissä? Rullaluistinhommissa tullut hankittua oma laakeripesuri, kun tiivisteet aina hieman valskaa ja liukusmöörillä on merkitystä.

Onko Dr Jones jo avannut vanhojen laakereiden pölysuojat analyysiä/kuvia varten?

 
Viimeksi muokattu:

marsal

Tulokas
Hei, mistä osaan etsiä vikaa liian korkeisiin kosteusarvoihin?
Kone on pyöriväkennoinen enervent pingvin.
Kosteus pysyy 45-50% se näkyy esim. ikkunoiden alareuniin tiivistyy kosteus sekä liesituulettimen putkeen, koska sieltä tiputtaa vettä.
Konetta huollettu ja suodattimet vaihdettu. Hihnaa uusittu useasti, viimeksi myös kennon tiivistenahat vaihdettu. Kone on noin 10v vanha, jolloin säädöt laitettu. Saunotaan pari kertaa viikossa, nyt myös muutaman kerran tullut saunomisen yhteydessä vikailmoitus spl-vika sähköpatteri ylikuumentunut ja kone sammuu.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Näkeekö sitä laitteen asetuksista tai mittsus valikosta?
Lämmöntalteenotto hyötysuhde on heikompi jos poisto pyörii turhan hitaasti. Enerventin omistajat osaisivat vasta tähän.

Voitko mitenkään todentaa että poistopuhallin yleensäkin pyörii?
 

marsal

Tulokas
Pitääkö poistopuhallin mitään ylimääräistä ääntä? Voisiko viallinen laakeri jarruttaa poistopuhallinta?
Sieltä taisi löytyä syy, käsin kun pyörittää puhallinta niin rahina kuuluu. Puhallin vas ylhäällä, onko poisto vai tulo, mites se meni?

Ohessa kuva puhaltimesta, mitkähän laakerit tuohon käy?
 

Liitteet

  • IMG_20210315_114920.jpg
    IMG_20210315_114920.jpg
    123,2 KB · Katsottu: 262

repomies

Hyperaktiivi
Sedät on nyt oikeilla jäljillä. Jos näillä keleillä on kosteus sisällä yli 40 niin ilma ei liiku. Tuosta laakerista on paha sanoa, uuden näköinen puhallin. Varmaan DC vehje, magneeteilla. Laakeri ehkä spesiaali, paitsi jos on muovinen laakeripesä niin sitten voisi olla normaali teräskuulavehjes. Laakereista on ihan oma fraattin aloittama ketju.
 

Karga

Aktiivinen jäsen
Ohessa kuva puhaltimesta, mitkähän laakerit tuohon käy?

626Z. Tuon mukaan:

 

Zip

Tulokas
Onnline ECO XL:ään pitää koko poistopuhallinmoottori vaihtaa. Moottori on jo hankittu, mutta hidasteeksi vaihdolle tuli niinkin yksinkertaiselta kuulostava asia kuin liittimet.

Ohessa kuva liittimistä. Kaksi ylintä kuvaa ovat puhaltimen (uros)liittimet ja alin kuva laitteen (naaras)liittimet. Ilmeisesti kuvassa on Mate-N-Lok -liittimiä? Vai onko kyseessä Molex-liitin? Tietääkö joku paremmin?

Nuo laitteen liittimet ovat niin lyhyen johdon päässä, että ilman isompaa remppaa niitä ei saa vaihdettua muiksi liittimiksi. Pitäisi siis saada puhallinmoottoriin vaihdettua nuo liittimet.

1) Tietääkö joku hyvää konstia millä vanhasta moottorista saisi nuo liittimet irti ilman väkivaltaa ja liittimiä rikkomatta? Jotta saisi kytkettyä ne uuteen moottoriin?

Tai

2) Tietääkö joku liittimän tarkan mallin ja koon, jotta voisi hankkia uuteen moottoriin uudet (uros)liittimet? Ja jos kyllä niin mistä niitä voisi ostaa?
IMG_2431.JPG
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´

Lappanen

Vakionaama
Onko tiedossa, mitä eAir-ohjaimen huoltovalikossa olevat parametrit ovat ja miten niitä voi editoida? Hakusessa lähinnä se, että pääseekö sitä kautta käpälöimään lämpötilarajoja tuloilmalle ja jälkilämmityspatterin lämpötilalle.

Tuloilma minimi 10C kun kokemukseni mukaan se voisi olla viilennyksellä 8-9C astettakin kun ulkona 15-20C, saisi esim yöllä kesäyöviilennyksellä kämpän vähän nopeammin viilennettyä.

Jälkilämmityspatterin lämpötilaminimi 8C, tuo on nyt kytketty viilennyspiiriin viilennyspatterin rinnalle. Tuo raja nyt sitten ainakin kerran on alittunut ja sehän aiheuttaa koneen sammumisen niin kauaksi aikaa kun hälytys paikan päällä kuitataan. Jostain syystä tuo ei ole mitenkään sidoksissa ulkolämpöön, jäätymisriskiä tuskim on 20C raitisilmalämmöllä.. Nyt tuo anturi on korvattu vastuksella, mutta olisi nice-to-know litkun lämpö patterissa, joten jos tuotakin rajaa saisi muokattua jotenkin.
 

jaapeli

Tulokas
Pingvin ECO EDE vm 2012 alkoi käyttäytymän oudosti: tuloilmapuhallin pysähtelee satunnaisesti. Poistopuhallin tuntuu pyörivän normaalisti, mutta tuloventtiilien äänen ja käsituntuman perusteella tulopuhallus pysähtyy ajoittan (tai no virtaa sieltä ihan vähän ilmaa). Stoppi on vaihtelevan mittainen, muutaman minuutin ainakin mittasin äsken, sitten jäi pois päältä pitemmäksi aikaa. Hälytyksiä ei ole, mihinkään asetuksiin en koskenut. Ekan kerran havaitsin tämän muutama yö sitten, epäilin että kesäyöjäähdytys aiheuttaisi jotain kun ulkolämpö seilaa raja-arvon +10 C molemmin puolin, mutta ei se kyllä tuosta johdu koska nyt samaa tapahtuu päivälläkin kun kesäyöjäähdytys ei ole aktiivinen.

Nyt aurinkoisen ja lämpimän syyspäivän iltapäivänä LTO ei ole aktiivinen, pyyntö +17, mittaukset koneesta: ulkoilma +17,2 / LTO tulo 21,2 / Tulo 20,6 / Poisto 24,0 / Jäteilma 23,5. Testasin LTO:n toiminnan nostamalla pyynnin +20 C:een, ja näytön mukaan LTO lähti toimimaan kuten pitää. Mutta pätkiminen jatkuu.

Soitin Enerventin huoltoon, sanoivat että ei sen noin pitäisi käyttäytyä, mutta puhelimessa ei pysty sanomaan mikä on, joten tilataan huoltomies. Totesivat myös ihan aiheellisesti, että vian pitäisi olla päällä kun huoltomies tulee, muuten aika mahdoton tutkia. Huoltoa odotellessa, olisiko palstalla arvauksia mikä laitteelle tuli? Puhallin sökö, piirikortti tms?
 

jaapeli

Tulokas
Joo, kaipa tuo kenno pyörii normaalisti, eli näin vähäisellä talteenottotarpeella (mittaus ’LTO’ arvossa 9) kenno pyörii ihan hitaasti ja tuloilma lämpenee halutusti.
 

Trally

Jäsen
Pingvin (EDE eco) on kyllä "tee se itse" miehen IV-kone. Valitsin aikanaan IV-koneen uuteen taloon TM-testin perusteella. Kone toimii kyllä hyvällä hyötysuhteella kun ongelmakelit ei ole ajankohtaisia ja suodattimet on kunnossa. Itse vaihdan 4kk välein suodattimet.
Olen 10-vuoden aikana vaihtanut laakereita ja talvipakkasilla tapellut talteenottokennon ja poistopuhaltimen jäätymisen kanssa.
Vaikka ilmanvaihto on mitoituksen mukainen ei ongelma poistu (tähän Enervent tuki vetosi). Kosteuspiikit on myrkkyä koneelle ja pakkasen ollessa yli 15astetta alkaa jäätymisongelmia tulla.

Puhallinlaakereita on tullut kokeiltua kaikkia muita tyyppejä paitsi keraamisilla kuulilla olevia. Nämä on aika tyyriitä testailla (n.50€/kpl).
Kylmillä keleillä ääniongelmat korostuu.
Yksi selkeä ongelma on talteenottokennon moottorin kumipuslat. Nämä väsyvät ja hihna löystyy ja alkaa luistaa.

IV-kone tarvitsisi varustaa tuloilman esilämmityksellä kovimmilla pakkasilla. Näin jäätymisongelmat saisi pois.
Poistoilman lämpötila ei saisi mennä kovilla pakkasilla alle 0 asteen.
 

jaapeli

Tulokas
Pingvin ECO EDE vm 2012 alkoi käyttäytymän oudosti: tuloilmapuhallin pysähtelee satunnaisesti. Poistopuhallin tuntuu pyörivän normaalisti, mutta tuloventtiilien äänen ja käsituntuman perusteella tulopuhallus pysähtyy ajoittan (tai no virtaa sieltä ihan vähän ilmaa).
Maanantaina tuloilman puhallus olikin jo suurimman osan ajasta pysähdyksissä, joten päätin, että en odota huoltomiestä paikalle vaan tilasin Enerventiltä uuden tulopuhaltimen tiistaina tee-se-itse -hengessä. Toimitus oli supernopea, sillä paketti saapuikin jo tänään keskiviikkona! Mukana tuli vaihto-ohje (sama kuin firman nettisivuilla) ja homma olikin aika lailla plug-and-play. Ainoat hidasteet olivat ahdas tila toisen liittimen kytkemiselle sekä puhaltimen lukitussalvan sulkemiselle, mutta nämäkin onnistuivat lopulta ihan kivuttomasti.
Heti käynnistyksessä kuuli, että tulopuhallin toimii normaalisti, ja nyt puolen tunnin kuuntelun ja tunnustelun perusteella toimii edelleen!
:bileet:

Eli näillä näkymin vika korjattu, eikä maksanut kuin uuden puhaltimen + pk eli ’vain’ 460€… Toivottavasti kestää vähintään seuraavat 10v. Uutta puhallinta pyöritellessä ja sen laakarien äänettömyyttä kuunnellessa totesin, että taitaa äänen perusteella (alkuperäisen) poistopuhaltimen laakerit olla tiensä päässä, eli seuraavaksi listalla sitten niiden vaihto.
 

Tarking

Tulokas
Täällä myös vm. 2012 oleva LTR-3 ullakolle sijoitettuna. Laakerit alkoivat hieman pitää ääntä joten vaihdoin ne uusiin. Kustannus about 10 € neljälle laakerille EZO 626ZZ.

Täällä haluttiin tietää millaisia laakerin sisukset ovat niin purin yhden alkutekijöihin ja ihan normaalit teräskuulat oli sisällä tässä.

Toisen moottorin siivekkeitä putsatessa lipsahti se käsistä ja putosi lattialle ehkä n. 30 cm korkeudelta ja tietysti taisi vääntyä. Nyt pyörii hieman täryyttäen eli on pois tasapainosta. Onko kellään jakaa ideoita miten saisi tasapainoon? Yritin sitä reunaa suoristaa, mutta ei kärsivällisyys riittänyt.

Olisko kellään nurkissa pyörimässä esimerkiksi elektroniikan puolesta viimeiset päivänsä nähnyttä moottoria joka voisi toimia siivekeosan luovuttajana?
 

jkesa

Tulokas
Pingvin 120 ECE vm 2011 oireilee, löytyisikö täältä apuja?
Koneen käynti pätkii satunnaisesti. Ongelmia ollut nyt viikon, aluksi pätkimisiä tuli ehkä kerran tunnissa, mutta nyt muutaman minuutin välein. Kone on toiminut 10v lähes ongelmitta, pari kertaa kenno on huurtunut (ei jäätynyt) ja lto:n moottori simahti 5v sitten.

Kone on karvalakki-mallia, eli käyttöliittymässä 4-puhallin nopeutta, 4 vastuksen valintaa ja on/off lto. Pätkimisessä nopeudella ei ole merkitystä. Katko kestää ehkä 1/4 sekunttia eli puhalluksen äänessä huomaa tauon. Katkossa kumpikin puhallin ja lto-kenno pysähtyvät. Vikavalo ei syty. Koneen piirilevyllä joku rele naksahtaa katkossa. Katkon jälkeen kaikki toimii taas normaalisti. Takkakytkin on normaalisti 15min, mutta katkossa se putoaa pois.

Kun koneen sammuttaa virtanapista, käynnistyminen on vaikeaa ja vie usean minuutin. Kone yrittää käyntiin, puhaltimet ovat aina hetken päällä ja rele naksuttelee. Lto-kennon poisotto tai mukana pitäminen ei vaikuta ongelmiin.

Sähkömiehen kanssa eilen pähkäiltiin, mutta ei keksitty mitään ratkaisevaa. Koneeseen tulee virtaa normaalisti. Konkat on ok, mitattu faradit. Anturien johtojen (3kpl) irroitus tuntui ensin poistavan katkot. Tuntui että kone toimi ilta-aamu välillä ilman katkoja. Laitoin takkaan tulen aamulla ja painoin takkakytkimen. 1.painallus kesti 5min, toinen 10min ja kolmas 15min. Nyt tuon jälkeen kuulostellu ehkä tarkemmin niin voisi olla että katkot ovat vain lyhentyneet? Ne just ja just voi ehkä huomata äänessä. Käynnistyminen edelleen vaikeaa.

Olisiko viisailla neuvoja mitä koittaa seuraavaksi? Pihalla ollut nyt 0-15 C lämmintä.
 

minimasa

Tulokas
Onko Enerventin piirilevyjen korjaamisesta kokemuksia? Omassa Pandionissa ei LTO aina lähde pyörimään, mutta tuota relettä kevyesti napauttamalla alkaa toimimaan. Uusi emokortti taitaa olla melko kallis, mutta releen vaihtoa voisi yrittää.
 

Liitteet

  • Screenshot 2021-09-28 at 15.17.07.png
    Screenshot 2021-09-28 at 15.17.07.png
    862,2 KB · Katsottu: 291

fraatti

Hyperaktiivi
Onko Enerventin piirilevyjen korjaamisesta kokemuksia? Omassa Pandionissa ei LTO aina lähde pyörimään, mutta tuota relettä kevyesti napauttamalla alkaa toimimaan. Uusi emokortti taitaa olla melko kallis, mutta releen vaihtoa voisi yrittää.
Vastaavia oon vaihdellut autojen ohjausbokseihin ja samalla tavalla se onnistunee myös tuohon. Tuossa taitaa olla ledi indikoimassa releen tilaa, ledi palaa mutta rele ei vedä?
 
Back
Ylös Bottom