Enerventin huoltoa kotikonstein!

iqo

Vakionaama
Voi olla itse releessä vika, tai sitten releen kelan kantojen juotoksissa. Kannattaa juottaa ko. releen vaikka kaikki juotokset tipalla uutta tinaa ja antamalla riittävästi lämpöä. Jos ei tuolla tule kuntoon, niin sitten hankkii uuden samanlaisen releen ja vaihtaa sen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ledi palaa, mutta LTO ei lähde pyörimään ellei tuota relettä kopauta.
Joo, itse jouduin joskus palastelemaan tuollaisen sivuleikkureilla ensin pienemmiksi paloiksi että sain sen juotettua irti. Jotkut nastoista johtivat niin hyvin lämpöä että vaihto olisi muuten ollut hankalaa kun ei ollut tinaimuria kummempaa laitetta tinan poistamiseen.
 

pre

Jäsen
Releen kuva oli himmeähkö. Katsoin oman koneen piirilevyltä ja olisiko sama rele.
TYCO SCHRACK RY530024 10A/250VAC
24VDC
3A/250VAC
pdf: https://www.te.com/commerce/Documen...rchrtrv&DocNm=RYII&DocType=DS&DocLang=English
Korvaava rele RY531024
saa esim YE:ltä ja suurin osa kustannuksesta tulee irti kiinni työstä. Onpa heikkolaatuisia jos menee noin äkkiä rikki.
toimittajia: https://www.google.fi/search?q=rele+RY531024

1632991905511.png
 

pre

Jäsen
Tässä on tarinaa miten IV konetta käytetään konepajassa. "mulla ei oe tässä filttereitä ollut kun ne menee niin äkkiä tukkoon" .
Mutta siihen asiaan. Hänellä on Enervent LTR 6 kone jonka roottorin pyöritysmoottori alennusvaihde ei enää pyöri, on jumissa ja kone jyristänyt eli pitäisikö vaihtaa uusi kiertomoottori? - ei kun pajamies korjaa vanhan. Kts video miten huolto tehdään. Ratkaistaan tuo puhdasilman ongelma myöhemmin. Eli huolto kannattaa tehdä ennalta ehkäisevänä huoltotoimenpiteenä niin alennusvaihteen ja moottorin elinikä pitenee kummasti. Hoonon rasvan laittoivat tehtaalla.

Pajamies sarja on mielenkiintoinen reality konepajakoulu ja siihen pääset mukaan youtubekanavalla. Tässä jaksossa IV koneen rassausta:

 
Viimeksi muokattu:

jkesa

Tulokas
Pingvin 120 ECE vm 2011 oireilee, löytyisikö täältä apuja?
Koneen käynti pätkii satunnaisesti. Ongelmia ollut nyt viikon, aluksi pätkimisiä tuli ehkä kerran tunnissa, mutta nyt muutaman minuutin välein. Kone on toiminut 10v lähes ongelmitta, pari kertaa kenno on huurtunut (ei jäätynyt) ja lto:n moottori simahti 5v sitten.

Kone on karvalakki-mallia, eli käyttöliittymässä 4-puhallin nopeutta, 4 vastuksen valintaa ja on/off lto. Pätkimisessä nopeudella ei ole merkitystä. Katko kestää ehkä 1/4 sekunttia eli puhalluksen äänessä huomaa tauon. Katkossa kumpikin puhallin ja lto-kenno pysähtyvät. Vikavalo ei syty. Koneen piirilevyllä joku rele naksahtaa katkossa. Katkon jälkeen kaikki toimii taas normaalisti. Takkakytkin on normaalisti 15min, mutta katkossa se putoaa pois.

Kun koneen sammuttaa virtanapista, käynnistyminen on vaikeaa ja vie usean minuutin. Kone yrittää käyntiin, puhaltimet ovat aina hetken päällä ja rele naksuttelee. Lto-kennon poisotto tai mukana pitäminen ei vaikuta ongelmiin.
Vika ilmeisesti piirilevyn virtalahteessä. Levy pitää käyttää korjauksessa, uusia levyjä ei enää saa. Ensiapuna oli ottaa toinen käyttöpaneeli irti, nyt toimii taas (mutta ilmeisesti vain hetken).
 

iqo

Vakionaama
Kiitos neuvoista. Pandion toimii taas releen vaihdon jälkeen.
Mukava kuulla, että tuli kuntoon! Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kokeilitko ensin releen kantojen uudelleen juottamista, vai menikö yhdellä purkamisella rele saman tien vaihtoon? Itse nimittäin korjasin joskus yhden viritinvahvistimen rele-vian pelkällä juottamisella. Oireena juurikin tuo, että pienellä naputtelulla tai kotelon tönäisyllä releen sai vetämään.
 

minimasa

Tulokas
Mukava kuulla, että tuli kuntoon! Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kokeilitko ensin releen kantojen uudelleen juottamista, vai menikö yhdellä purkamisella rele saman tien vaihtoon? Itse nimittäin korjasin joskus yhden viritinvahvistimen rele-vian pelkällä juottamisella. Oireena juurikin tuo, että pienellä naputtelulla tai kotelon tönäisyllä releen sai vetämään.
Päädyimme suoraan vaihtamaan releen eikä osa montaa euroa maksanut. Teetin työn ulkopuolisella sillä en ollut omista kolvaustaidoistani täysin varma.
 
  • Tykkää
Reactions: iqo

TeeRi78

Tulokas
Tätä ketjua on tullut jo selattua seuraavan ongelman kanssa: Enervent Pandion käy vähän aikaa, alkaa sitten vilkuttamaan punaista vikavaloa, jolloin LTO-kenno lakkaa pyörimästä ja kone menee alimmalle teholle. Kohta (5-60 min) LTO taas lähtee käyntiin kunnes alkaa taas vähän ajan päästä vilkuttamaan vikavaloa ohjauspaneelissa edellä kuvatuin oirein. Jäätä ei ole kennossa nyt eikä ole koskaan ennenkään ole ollut. Kone ei ole alkanut metelöimään eri tavalla kuin ennenkään. Talossa ilmankosteus about 30% jonkun mittarin mukaan.

Tähän asti tehdyt huoltotoimet:
1) vaihdettu suodattimet
2) irroitettu LTO-kenno ja putsattu
3) tsekattu ja putsattu LTO:n remmi
4) laitettu tuloilman lämmitys päälle (koneen 10-vuoden käyttöiän aikana tuloilmaa ei ole tarvinnut lämmittää).

Kennoa pystyy pyörittämään aika kevyesti. Pyörittäessä huomasin, että kennoa pystyy liikuttamaan hiukan pystysuunnassa. Onkohan se normaalia?
Remmi vaikutti normaalilta, ei ainakaan vihreää pölyä löytynyt vaikka jotain pölyä tarkastusluukun takana kennon kyljessä olikin. Kuinka kireällä remmin pitäisi olla? Kovin kireä se ei mun koneessa ollut.
 

Borat

Jäsen
Tätä ketjua on tullut jo selattua seuraavan ongelman kanssa: Enervent Pandion käy vähän aikaa, alkaa sitten vilkuttamaan punaista vikavaloa, jolloin LTO-kenno lakkaa pyörimästä ja kone menee alimmalle teholle. Kohta (5-60 min) LTO taas lähtee käyntiin kunnes alkaa taas vähän ajan päästä vilkuttamaan vikavaloa ohjauspaneelissa edellä kuvatuin oirein. Jäätä ei ole kennossa nyt eikä ole koskaan ennenkään ole ollut. Kone ei ole alkanut metelöimään eri tavalla kuin ennenkään. Talossa ilmankosteus about 30% jonkun mittarin mukaan.

Tähän asti tehdyt huoltotoimet:
1) vaihdettu suodattimet
2) irroitettu LTO-kenno ja putsattu
3) tsekattu ja putsattu LTO:n remmi
4) laitettu tuloilman lämmitys päälle (koneen 10-vuoden käyttöiän aikana tuloilmaa ei ole tarvinnut lämmittää).

Kennoa pystyy pyörittämään aika kevyesti. Pyörittäessä huomasin, että kennoa pystyy liikuttamaan hiukan pystysuunnassa. Onkohan se normaalia?
Remmi vaikutti normaalilta, ei ainakaan vihreää pölyä löytynyt vaikka jotain pölyä tarkastusluukun takana kennon kyljessä olikin. Kuinka kireällä remmin pitäisi olla? Kovin kireä se ei mun koneessa ollut.
Voisiko jäteilmaputki olla tukossa, esim. jäätynyt umpeen? Toimiiko poistoilmapuhallin?
 

TeeRi78

Tulokas
Unohdin kirjoittaa, että irrotin poistoilmapuhaltimen ja putsasin sen. Puhallin toimii normaalisti.
Tuntuisi erikoiselta jäteilmakanavan jäätyminen mutta katolle kiipeämällä se selviäisi. Tuloilmakanavan ritilä voisi myös tsekata.
Takkaa polttelen, se vetää normaalisti ja varmasti vetäisi jos talossa olisi iso ylipaine tukkoisen jäteilmakanavan vuoksi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tätä ketjua on tullut jo selattua seuraavan ongelman kanssa: Enervent Pandion käy vähän aikaa, alkaa sitten vilkuttamaan punaista vikavaloa, jolloin LTO-kenno lakkaa pyörimästä ja kone menee alimmalle teholle. Kohta (5-60 min) LTO taas lähtee käyntiin kunnes alkaa taas vähän ajan päästä vilkuttamaan vikavaloa ohjauspaneelissa edellä kuvatuin oirein. Jäätä ei ole kennossa nyt eikä ole koskaan ennenkään ole ollut. Kone ei ole alkanut metelöimään eri tavalla kuin ennenkään. Talossa ilmankosteus about 30% jonkun mittarin mukaan.

Tähän asti tehdyt huoltotoimet:
1) vaihdettu suodattimet
2) irroitettu LTO-kenno ja putsattu
3) tsekattu ja putsattu LTO:n remmi
4) laitettu tuloilman lämmitys päälle (koneen 10-vuoden käyttöiän aikana tuloilmaa ei ole tarvinnut lämmittää).

Kennoa pystyy pyörittämään aika kevyesti. Pyörittäessä huomasin, että kennoa pystyy liikuttamaan hiukan pystysuunnassa. Onkohan se normaalia?
Remmi vaikutti normaalilta, ei ainakaan vihreää pölyä löytynyt vaikka jotain pölyä tarkastusluukun takana kennon kyljessä olikin. Kuinka kireällä remmin pitäisi olla? Kovin kireä se ei mun koneessa ollut.
Oletko tarkistanut kennonpyöritysmoottorin tukikumien kunnon? Jos muistan oikein niin joillain ne on pettänyt ajan saatossa ja tämä on johtanut hihnan sutimiseen. Ja joillain taisi olla se hihnapyöräkin haljennut.
 
Viimeksi muokattu:

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Mulla on noi tukikumit vaihdettu. LTO remmin pitäisi tuntua kyllä ennemmin kireältä kuin löysältä. Nyt koneella on muuten ikää 14v. Kyllä aika menee nopeasti
 

TeeRi78

Tulokas
Nyt taisin löytää vian: poistopuhallin veti käynnistyessään itseensä viereisessä seinässä olevan solukumieristeen. Eriste oli huonosti kiinni seinässä. Painelin sen aamulla takaisin paikalleen ja sen jälkeen kone on toiminut.
Kiitos kaikille avusta. Hihna pitänee kohta vaihtaa ja nuo kumit pitää tsekata. Koneella ikää vähän yli 10 vuotta.
 

jaapeli

Tulokas
Pingvin ECO EDE (EDA-ohjauspaneelilla) pysäyttelee tulopuhallinta kovilla pakkasilla kennon jäätymisen estämiseksi. Käyttöohje kertoo tästä vain, että toiminnon saa aktiiviseksi parametrilla `LTO jäänesto’ ja säätää voi parametria ’LTO sulat.lt` eli `Sulatuksen aikainen jäteilman minimilämpötila`. Kahta muuta parametria ei pientalolaitteessa voi/tarvi säätää. ’LTO sulat.lt’ on tehtaan jäljiltä +8.0C. Ilmeisesti tulopuhallin on pysäytettynä kunnes jäteilma kohoaa tuohon arvoon, täytyypä seuraavalla kerralla tarkkailla sitäkin arvoa. Sulatus kestää noin minuutin ja selvästi LTO-tulo mittausarvo nousee eli kenno lämpenee kuten oletettua, joten en koske asetuksiin. Eikä laite ole jäätynyt tänä talvena (kop kop…). Esilämmitysvastus on ollut toki tarpeen.

Ihmettelen vaan, että miksi tilan ollessa ´Kotona`, ei näyttöön tule mitään tietoa sulatuksesta, kun taas ’Tehostus’ -tilassa jos tulee ko. sulatusjakso, niin ruudulla vilahtaa ’LTO sulatus’. Onko muilla havaintoa tästä tilanäytön epäjohdonmukaisesta toiminnasta?
 

jaapeli

Tulokas
Vastaan itselleni: pidemmässä tarkkailussa näyttöön ilmaantuikin tilaksi ’LTO sulatus’ sulatusjakson aikaan, joten ehkä tuossa oli aiemmin joku hetkellinen sekoilu näytön osalta.
 

Zip

Tulokas
Onnline ECO XL:n LTO:n sähkömoottori päätti mennä rikki näin talvipakkasella. Ja tietenkin maailmanlaajuisen komponettipulan takia varaosamoottorien saanti kestää. Liitekuvassa tarkemmat speksit moottorista ja vaihteesta.


Enervent ilmoitti, että em. linkin mukaisen moottoripaketin toimitukset menevät keväälle. Onko kenelläkään tietoa mistä noita saisi vähän nopeammin?

Ja oliko niin, että joku (Fraatti?) oli hommannut tuohon jotain varaosamoottoria ja vaihdetta jostain ihan muualta? Jos kyllä niin mitä ja miten ne istuivat LTO:hon?
 

Liitteet

  • IMG_3109.jpg
    IMG_3109.jpg
    134,8 KB · Katsottu: 82

Lappanen

Vakionaama
Onnline ECO XL:n LTO:n sähkömoottori päätti mennä rikki näin talvipakkasella. Ja tietenkin maailmanlaajuisen komponettipulan takia varaosamoottorien saanti kestää. Liitekuvassa tarkemmat speksit moottorista ja vaihteesta.


Enervent ilmoitti, että em. linkin mukaisen moottoripaketin toimitukset menevät keväälle. Onko kenelläkään tietoa mistä noita saisi vähän nopeammin?

Ja oliko niin, että joku (Fraatti?) oli hommannut tuohon jotain varaosamoottoria ja vaihdetta jostain ihan muualta? Jos kyllä niin mitä ja miten ne istuivat LTO:hon?

Tällanen löytyi, varastoa saatavilla 1.1.2022:
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onnline ECO XL:n LTO:n sähkömoottori päätti mennä rikki näin talvipakkasella. Ja tietenkin maailmanlaajuisen komponettipulan takia varaosamoottorien saanti kestää. Liitekuvassa tarkemmat speksit moottorista ja vaihteesta.


Enervent ilmoitti, että em. linkin mukaisen moottoripaketin toimitukset menevät keväälle. Onko kenelläkään tietoa mistä noita saisi vähän nopeammin?

Ja oliko niin, että joku (Fraatti?) oli hommannut tuohon jotain varaosamoottoria ja vaihdetta jostain ihan muualta? Jos kyllä niin mitä ja miten ne istuivat LTO:hon?
Ei ole tarvinnut vielä laittaa paikoilleen vaan tuolla se odottaa vielä hyllyssä mutta oletus oli että istuu heittämällä. Samaa myyti-ilmoitusta ei enää ole kuin mistä itse ostin moottorin. Tuosta ainakin näkee moottorin/alennusvaihteen mallin millä voi googgeloida.
 

Zip

Tulokas
Eikös tuo ole sama moottori? 22 varastossa:

No hitto, niin taitaa olla. Pitänee kokeilla onnea ja tilata tuo.

Varmaan alennusvaihde käy suoraan vanhasta moottorista tilalle. Toisaalta en haluaisi uuteen moottoriin laittaa kohta 10v alennusvaihdetta enää kiinni. Löytyisikö vihjettä mistä noita alennusvaihteita saisi näppärästi tilattua? Kevyellä googletuksella en vielä löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Timo80

Tulokas
Enervent pingvin eco edw:n vm2009 kanssa ongelmia.
Ikkunoitten alareunoihin alkoi kertymään kosteutta, vaihdettiin molemmat puhaltimet sekä lto moottori. Ongelma jatkui. Huoltoluukun kun avasi niin kenno jumitti ja lähti sitten pyörimään normaalisti. Laitoin luukun kiinni ja odotin 10min niin taas sama homma. Mistä johtuu tuo kennon jumitus?
 

Timo80

Tulokas
Saako hihnaa kiristettyä muuten kun siistämällä moottoria?
Tänään purin lto kennon ja huomasin kennon toisen laakerin olevan ruosteessa. Voino johtua myös tuosta?
 

pökö

Hyperaktiivi
Saako hihnaa kiristettyä muuten kun siistämällä moottoria?
Tänään purin lto kennon ja huomasin kennon toisen laakerin olevan ruosteessa. Voino johtua myös tuosta?
Pyörittele kennoa ilman moottoria niin näet onko jumikohtia. Mutta laakereiden vaihto on kyllä käsillä.
 

Timo80

Tulokas
uudessa moottorissa tuli kumit ja hihnapyörä mukana. Hihna ilmeisesti luistaa vaikka uusi hihna vaihdettu. Kennen vasemmalle puolelle tulee kovilla pakkasilla kosteutta jonka johdosta hihna ilmeisti luistaa. Auttaako nahkatiivisteiden vaihto ettei tulisi niin paljoa kosteutta? Vai laitanko sulukumiteippiä kennon ympärille hihnan kohdalle? Olisi ainenkin pitoa
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei tuo tiivisteiden vaihtokaan välttämättä Hu no idea ole. Muistan että jossain täällä joku kirjoitti myös että kosteuden tai kondension takia hihna luistaa. En vain muista että oliko ne tukikumit siihenkin sitten lopulta syynä. Montaa kirjoitusta tuosta ei ole kyllä tässä vuosien aikana sattunut silmiin.
 

Lappanen

Vakionaama
Yhden pyöriväkennoisen hihnan luistamisen/vinkumisen/russutuksen (aika montaa eri ääntä piti) korjasin kun ne nahkatiivisteet oli kuivaneet ja jarruttivat kennon liikettä välillä ihan pysähdyksiin asti. Hihna oli ihan OK vaikka aika paljon vihreää pölyä siitä oli ajan saatossa irronnut, en tiedä kauanko tuo oli ehtinyt pyöriä tuossa kunnossa.

Rumpu jarruputsilla+liinalla puhtaaksi pölystä ja silikonisprayta niihin nahkahelmoihin samalla kun kenno pyöri, onnistui huoltoluukun kautta näppärästi kenno paikallaan iv-koneessa. Alkoi äänet hävitä ja liike sulavoitua, sprayta meni varmaan puoli pulloa että varmasti imeytyi nahkalurpakkeisiin. Pari vuotta mennä pyörinyt nyt ilman ongelmia.
 
Pandionin poistoilmapuhallin (ECO-ECE) ilmeisesti rikki. Laakerit on kunnossa ja moottori koettaa esim. käynnistettäessä pyörittää puhallinta, mutta ei pientä pyörähdystä enempää. Huoltomies arveli puhaltimen olevan rikki ja korjausehdotuksena vaihto. Puhaltimet vaihdettiin joskus 2012 laakereiden vuoksi takuuseen ja itse kone on vuodelta 2010. Koska samanlaista puhallinta ei ole saatavilla, niin molemmat menisi vaihtoon hintaan 930 e! Mietin kyllä saisiko joku elektroniikkakorjaaja puhaltimen kuntoon. Onko kukaan muu kohdannut tällaista tai käyttänyt puhallinta korjaajalla?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Pandionin poistoilmapuhallin (ECO-ECE) ilmeisesti rikki. Laakerit on kunnossa ja moottori koettaa esim. käynnistettäessä pyörittää puhallinta, mutta ei pientä pyörähdystä enempää. Huoltomies arveli puhaltimen olevan rikki ja korjausehdotuksena vaihto. Puhaltimet vaihdettiin joskus 2012 laakereiden vuoksi takuuseen ja itse kone on vuodelta 2010. Koska samanlaista puhallinta ei ole saatavilla, niin molemmat menisi vaihtoon hintaan 930 e! Mietin kyllä saisiko joku elektroniikkakorjaaja puhaltimen kuntoon. Onko kukaan muu kohdannut tällaista tai käyttänyt puhallinta korjaajalla?
Tuossa koneessa taitaa olla käytetty sekä ebm papstin että ziehl-abeggin puhaltimia. Kummat tuossa on?
Valmistajat tekevät näiden parissa todennäköisesti kehitystyötä ja vanhojen valmistus lopetetaan kun uusi malli pukataan markkinoille.

Jos laakeroinnissa ei tunnu olevan vikaa niin eihän tuossa muuta vaihtoehtoja ole kuin vaihtaa puhaltimet.
Oletko käyttänyt konetta aina normaaliteholla vai myös laskenut sitä esim kun asunnosta on poistuttu?

btw, Kertokaas joku miksi nämä hajoavat aina pakkasilla?
 

iqo

Vakionaama
Sivuhuomautuksena totean, että vaikka monesti on itselläkin käynyt mielessä vaihtaa vm. 1998 Enervent Pingvin energiatehokkaampaan koneeseen niin eipä kyllä näköjään kannata. Taidan vaihtaa nuo AC-puhaltimetkin vielä uusiin, jos ne joskus hajoavat.

Siinä kyllä menee kaikki energian säästöstä kertyneet kustannukset kankkulan kaivoon, jos 10 vuoden välein saa laittaa tonnin uusiin EC-puhaltimiin. Kunnes ohjauselektroniikka sekoaa kokonaan ja koko kone on uusittava.
 

Karga

Aktiivinen jäsen
Mietin kyllä saisiko joku elektroniikkakorjaaja puhaltimen kuntoon. Onko kukaan muu kohdannut tällaista tai käyttänyt puhallinta korjaajalla?

Eikös tasavirtmoottoreissa ole käynnistystä varten joku konkka? Samoin konkathan ne menevät aina kaikista virtalähteistä. Joku elektroniikkaihminen voi selventää, mutta minä lähtisin etsimään vikaa niistä. Ei ainakaan paljon maksa kokeilla.
 
Tuossa koneessa taitaa olla käytetty sekä ebm papstin että ziehl-abeggin puhaltimia. Kummat tuossa on?
Valmistajat tekevät näiden parissa todennäköisesti kehitystyötä ja vanhojen valmistus lopetetaan kun uusi malli pukataan markkinoille.

Jos laakeroinnissa ei tunnu olevan vikaa niin eihän tuossa muuta vaihtoehtoja ole kuin vaihtaa puhaltimet.
Oletko käyttänyt konetta aina normaaliteholla vai myös laskenut sitä esim kun asunnosta on poistuttu?

btw, Kertokaas joku miksi nämä hajoavat aina pakkasilla?
Tässä on Ziehl-Abeggin puhaltimet. Kokeilin myöskin vaihtamalla paikkaa poiston kanssa ja kyllä vika näyttäisi olevan puhaltimessa. Mielenkiintoisesti kyllä koettaa käynnistää puhallinta ja mielestäni jopa väärään suuntaan väliin. Konetta on kyllä käytetty eri tehoilla tarpeen mukaan.

Kyselin Enerventiltä, että mikä pahus näissä maksaa ja vastauksena tuli, että nämä on 'energiatehokkaita puhaltimia, joissa edistynyt elektroniikka' tms. Kyllä siinä toisaan saisi olla sähköllä hintaa, että energiansäästöllä nämä hajoavat romut maksaisi itsensä takaisin.
 
Eikös tasavirtmoottoreissa ole käynnistystä varten joku konkka? Samoin konkathan ne menevät aina kaikista virtalähteistä. Joku elektroniikkaihminen voi selventää, mutta minä lähtisin etsimään vikaa niistä. Ei ainakaan paljon maksa kokeilla.
Vien puhaltimen ensi viikolla korjaajalle, joka on ainakin Enerventin piirikortteja korjannut. Päällisin puolin en piirilevyistä mitään vikaa nähnyt. Katsotaan miten käy, onnistuisiko ja kannattaisiko korjata. Raportoin tänne lopputuloksen.
 
Back
Ylös Bottom