Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Joo, itse jouduin joskus palastelemaan tuollaisen sivuleikkureilla ensin pienemmiksi paloiksi että sain sen juotettua irti. Jotkut nastoista johtivat niin hyvin lämpöä että vaihto olisi muuten ollut hankalaa kun ei ollut tinaimuria kummempaa laitetta tinan poistamiseen.Ledi palaa, mutta LTO ei lähde pyörimään ellei tuota relettä kopauta.
Vika ilmeisesti piirilevyn virtalahteessä. Levy pitää käyttää korjauksessa, uusia levyjä ei enää saa. Ensiapuna oli ottaa toinen käyttöpaneeli irti, nyt toimii taas (mutta ilmeisesti vain hetken).Pingvin 120 ECE vm 2011 oireilee, löytyisikö täältä apuja?
Koneen käynti pätkii satunnaisesti. Ongelmia ollut nyt viikon, aluksi pätkimisiä tuli ehkä kerran tunnissa, mutta nyt muutaman minuutin välein. Kone on toiminut 10v lähes ongelmitta, pari kertaa kenno on huurtunut (ei jäätynyt) ja lto:n moottori simahti 5v sitten.
Kone on karvalakki-mallia, eli käyttöliittymässä 4-puhallin nopeutta, 4 vastuksen valintaa ja on/off lto. Pätkimisessä nopeudella ei ole merkitystä. Katko kestää ehkä 1/4 sekunttia eli puhalluksen äänessä huomaa tauon. Katkossa kumpikin puhallin ja lto-kenno pysähtyvät. Vikavalo ei syty. Koneen piirilevyllä joku rele naksahtaa katkossa. Katkon jälkeen kaikki toimii taas normaalisti. Takkakytkin on normaalisti 15min, mutta katkossa se putoaa pois.
Kun koneen sammuttaa virtanapista, käynnistyminen on vaikeaa ja vie usean minuutin. Kone yrittää käyntiin, puhaltimet ovat aina hetken päällä ja rele naksuttelee. Lto-kennon poisotto tai mukana pitäminen ei vaikuta ongelmiin.
Kiitos neuvoista. Pandion toimii taas releen vaihdon jälkeen.Ledi palaa, mutta LTO ei lähde pyörimään ellei tuota relettä kopauta.
Mukava kuulla, että tuli kuntoon! Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kokeilitko ensin releen kantojen uudelleen juottamista, vai menikö yhdellä purkamisella rele saman tien vaihtoon? Itse nimittäin korjasin joskus yhden viritinvahvistimen rele-vian pelkällä juottamisella. Oireena juurikin tuo, että pienellä naputtelulla tai kotelon tönäisyllä releen sai vetämään.Kiitos neuvoista. Pandion toimii taas releen vaihdon jälkeen.
Päädyimme suoraan vaihtamaan releen eikä osa montaa euroa maksanut. Teetin työn ulkopuolisella sillä en ollut omista kolvaustaidoistani täysin varma.Mukava kuulla, että tuli kuntoon! Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kokeilitko ensin releen kantojen uudelleen juottamista, vai menikö yhdellä purkamisella rele saman tien vaihtoon? Itse nimittäin korjasin joskus yhden viritinvahvistimen rele-vian pelkällä juottamisella. Oireena juurikin tuo, että pienellä naputtelulla tai kotelon tönäisyllä releen sai vetämään.
Voisiko jäteilmaputki olla tukossa, esim. jäätynyt umpeen? Toimiiko poistoilmapuhallin?Tätä ketjua on tullut jo selattua seuraavan ongelman kanssa: Enervent Pandion käy vähän aikaa, alkaa sitten vilkuttamaan punaista vikavaloa, jolloin LTO-kenno lakkaa pyörimästä ja kone menee alimmalle teholle. Kohta (5-60 min) LTO taas lähtee käyntiin kunnes alkaa taas vähän ajan päästä vilkuttamaan vikavaloa ohjauspaneelissa edellä kuvatuin oirein. Jäätä ei ole kennossa nyt eikä ole koskaan ennenkään ole ollut. Kone ei ole alkanut metelöimään eri tavalla kuin ennenkään. Talossa ilmankosteus about 30% jonkun mittarin mukaan.
Tähän asti tehdyt huoltotoimet:
1) vaihdettu suodattimet
2) irroitettu LTO-kenno ja putsattu
3) tsekattu ja putsattu LTO:n remmi
4) laitettu tuloilman lämmitys päälle (koneen 10-vuoden käyttöiän aikana tuloilmaa ei ole tarvinnut lämmittää).
Kennoa pystyy pyörittämään aika kevyesti. Pyörittäessä huomasin, että kennoa pystyy liikuttamaan hiukan pystysuunnassa. Onkohan se normaalia?
Remmi vaikutti normaalilta, ei ainakaan vihreää pölyä löytynyt vaikka jotain pölyä tarkastusluukun takana kennon kyljessä olikin. Kuinka kireällä remmin pitäisi olla? Kovin kireä se ei mun koneessa ollut.
Älä kiipeä, ei se jäädyUnohdin kirjoittaa, että irrotin poistoilmapuhaltimen ja putsasin sen. Puhallin toimii normaalisti.
Tuntuisi erikoiselta jäteilmakanavan jäätyminen mutta katolle kiipeämällä se selviäisi.
Oletko tarkistanut kennonpyöritysmoottorin tukikumien kunnon? Jos muistan oikein niin joillain ne on pettänyt ajan saatossa ja tämä on johtanut hihnan sutimiseen. Ja joillain taisi olla se hihnapyöräkin haljennut.Tätä ketjua on tullut jo selattua seuraavan ongelman kanssa: Enervent Pandion käy vähän aikaa, alkaa sitten vilkuttamaan punaista vikavaloa, jolloin LTO-kenno lakkaa pyörimästä ja kone menee alimmalle teholle. Kohta (5-60 min) LTO taas lähtee käyntiin kunnes alkaa taas vähän ajan päästä vilkuttamaan vikavaloa ohjauspaneelissa edellä kuvatuin oirein. Jäätä ei ole kennossa nyt eikä ole koskaan ennenkään ole ollut. Kone ei ole alkanut metelöimään eri tavalla kuin ennenkään. Talossa ilmankosteus about 30% jonkun mittarin mukaan.
Tähän asti tehdyt huoltotoimet:
1) vaihdettu suodattimet
2) irroitettu LTO-kenno ja putsattu
3) tsekattu ja putsattu LTO:n remmi
4) laitettu tuloilman lämmitys päälle (koneen 10-vuoden käyttöiän aikana tuloilmaa ei ole tarvinnut lämmittää).
Kennoa pystyy pyörittämään aika kevyesti. Pyörittäessä huomasin, että kennoa pystyy liikuttamaan hiukan pystysuunnassa. Onkohan se normaalia?
Remmi vaikutti normaalilta, ei ainakaan vihreää pölyä löytynyt vaikka jotain pölyä tarkastusluukun takana kennon kyljessä olikin. Kuinka kireällä remmin pitäisi olla? Kovin kireä se ei mun koneessa ollut.
Onnline ECO XL:n LTO:n sähkömoottori päätti mennä rikki näin talvipakkasella. Ja tietenkin maailmanlaajuisen komponettipulan takia varaosamoottorien saanti kestää. Liitekuvassa tarkemmat speksit moottorista ja vaihteesta.
![]()
Varmevekslermotorpakke for Pingvin (eco) EC, Pingvin XL, Pingvin AC, LTR-3 (eco) EC ja LTR-3 AC-ventilasjonsenheter | Exvent AS
Varmevekslermotorpakke for ventilasjonsenheter Pingvin (eco) EC Pingvin AC LTR-3-(eco) EC LTR-3-AC Pingvin XL Pakken inkluderer motor og girboks.webshop.enervent.com
Enervent ilmoitti, että em. linkin mukaisen moottoripaketin toimitukset menevät keväälle. Onko kenelläkään tietoa mistä noita saisi vähän nopeammin?
Ja oliko niin, että joku (Fraatti?) oli hommannut tuohon jotain varaosamoottoria ja vaihdetta jostain ihan muualta? Jos kyllä niin mitä ja miten ne istuivat LTO:hon?
Ei ole tarvinnut vielä laittaa paikoilleen vaan tuolla se odottaa vielä hyllyssä mutta oletus oli että istuu heittämällä. Samaa myyti-ilmoitusta ei enää ole kuin mistä itse ostin moottorin. Tuosta ainakin näkee moottorin/alennusvaihteen mallin millä voi googgeloida.Onnline ECO XL:n LTO:n sähkömoottori päätti mennä rikki näin talvipakkasella. Ja tietenkin maailmanlaajuisen komponettipulan takia varaosamoottorien saanti kestää. Liitekuvassa tarkemmat speksit moottorista ja vaihteesta.
![]()
Varmevekslermotorpakke for Pingvin (eco) EC, Pingvin XL, Pingvin AC, LTR-3 (eco) EC ja LTR-3 AC-ventilasjonsenheter | Exvent AS
Varmevekslermotorpakke for ventilasjonsenheter Pingvin (eco) EC Pingvin AC LTR-3-(eco) EC LTR-3-AC Pingvin XL Pakken inkluderer motor og girboks.webshop.enervent.com
Enervent ilmoitti, että em. linkin mukaisen moottoripaketin toimitukset menevät keväälle. Onko kenelläkään tietoa mistä noita saisi vähän nopeammin?
Ja oliko niin, että joku (Fraatti?) oli hommannut tuohon jotain varaosamoottoria ja vaihdetta jostain ihan muualta? Jos kyllä niin mitä ja miten ne istuivat LTO:hon?
Huolto-Vuorio tilaa tavarat Enerventiltä ja Enervent ilmoittaa, että saatavuus vasta kevät 2022. Tuskin siis saavat tavaraa vielä tammikuulle.Tällanen löytyi, varastoa saatavilla 1.1.2022:
![]()
Enervent Huolto Vuorio
Laaja valikoima Enervent ilmanvaihtokoneiden puhaltimet ja suodattimet sekä muuta varaosat ja tarvikkeet nopealla toimituksella ympäri suomen.www.huoltovuorio.fi
No hitto, niin taitaa olla. Pitänee kokeilla onnea ja tilata tuo.Eikös tuo ole sama moottori? 22 varastossa:
![]()
Panasonic M61 Reversible Induction AC Motor, 6 W, 1 Phase, 4 Pole, 230 V | Panasonic | RS Components Finland
M61X6G4GGA Panasonic | Panasonic M61 Reversible Induction AC Motor, 6 W, 1 Phase, 4 Pole, 230 V | 424-144 | RS Componentsfi.rsdelivers.com
Hihna luistaa. Tuskin laakerit jumittaa vieläMistä johtuu tuo kennon jumitus?
Pyörittele kennoa ilman moottoria niin näet onko jumikohtia. Mutta laakereiden vaihto on kyllä käsillä.Saako hihnaa kiristettyä muuten kun siistämällä moottoria?
Tänään purin lto kennon ja huomasin kennon toisen laakerin olevan ruosteessa. Voino johtua myös tuosta?
Luulis että ne tulisi moottoripaketin mukana joka on jo vaihdettu. Samoin kun se hihnapyörä mikä voi haljeta.Onko tärinänvaimennin kumit ehjät. Tahtoo ajan myötä murtua kumit hajalle ja hihna pääsee sen jälkeen löystymään.
Muistaakseni ei tullu moottoripaketin mukana kumeja, hihnapyörä tuliLuulis että ne tulisi moottoripaketin mukana joka on jo vaihdettu. Samoin kun se hihnapyörä mikä voi haljeta.![]()
Älä laita. Korjaa vika ennemmin kuin oire. Aloita vaikka ruosteisista laakereista.Vai laitanko sulukumiteippiä kennon ympärille hihnan kohdalle? Olisi ainenkin pitoa
Tuossa koneessa taitaa olla käytetty sekä ebm papstin että ziehl-abeggin puhaltimia. Kummat tuossa on?Pandionin poistoilmapuhallin (ECO-ECE) ilmeisesti rikki. Laakerit on kunnossa ja moottori koettaa esim. käynnistettäessä pyörittää puhallinta, mutta ei pientä pyörähdystä enempää. Huoltomies arveli puhaltimen olevan rikki ja korjausehdotuksena vaihto. Puhaltimet vaihdettiin joskus 2012 laakereiden vuoksi takuuseen ja itse kone on vuodelta 2010. Koska samanlaista puhallinta ei ole saatavilla, niin molemmat menisi vaihtoon hintaan 930 e! Mietin kyllä saisiko joku elektroniikkakorjaaja puhaltimen kuntoon. Onko kukaan muu kohdannut tällaista tai käyttänyt puhallinta korjaajalla?
Mietin kyllä saisiko joku elektroniikkakorjaaja puhaltimen kuntoon. Onko kukaan muu kohdannut tällaista tai käyttänyt puhallinta korjaajalla?
Tässä on Ziehl-Abeggin puhaltimet. Kokeilin myöskin vaihtamalla paikkaa poiston kanssa ja kyllä vika näyttäisi olevan puhaltimessa. Mielenkiintoisesti kyllä koettaa käynnistää puhallinta ja mielestäni jopa väärään suuntaan väliin. Konetta on kyllä käytetty eri tehoilla tarpeen mukaan.Tuossa koneessa taitaa olla käytetty sekä ebm papstin että ziehl-abeggin puhaltimia. Kummat tuossa on?
Valmistajat tekevät näiden parissa todennäköisesti kehitystyötä ja vanhojen valmistus lopetetaan kun uusi malli pukataan markkinoille.
Jos laakeroinnissa ei tunnu olevan vikaa niin eihän tuossa muuta vaihtoehtoja ole kuin vaihtaa puhaltimet.
Oletko käyttänyt konetta aina normaaliteholla vai myös laskenut sitä esim kun asunnosta on poistuttu?
btw, Kertokaas joku miksi nämä hajoavat aina pakkasilla?
Vien puhaltimen ensi viikolla korjaajalle, joka on ainakin Enerventin piirikortteja korjannut. Päällisin puolin en piirilevyistä mitään vikaa nähnyt. Katsotaan miten käy, onnistuisiko ja kannattaisiko korjata. Raportoin tänne lopputuloksen.Eikös tasavirtmoottoreissa ole käynnistystä varten joku konkka? Samoin konkathan ne menevät aina kaikista virtalähteistä. Joku elektroniikkaihminen voi selventää, mutta minä lähtisin etsimään vikaa niistä. Ei ainakaan paljon maksa kokeilla.