Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte

Hyperaktiivi
Eikös tasavirtmoottoreissa ole käynnistystä varten joku konkka? Samoin konkathan ne menevät aina kaikista virtalähteistä. Joku elektroniikkaihminen voi selventää, mutta minä lähtisin etsimään vikaa niistä. Ei ainakaan paljon maksa kokeilla.
OIkaistaan nyt asiaa: tasavirtamoottoreissa (EC) ei yleensä ole konkkaa lainkaan, laitetta ajavassa invertteriohjaimessa toki yleensä on ns. elektrolyyttikondensaattori tasasähkövarastona ja jännitteen tasaajana. Tuon kestävyys riippuu ihan laadusta ja mitoituksesta, mutta on periaatteessa kuitenkin hiljalleen kuluva osa.

Sen sijaan asynkronisissa yksivaiheisissa vaihtovirtamoottoreissa (puhutaan usein AC-moottoreista) on tyypillisesti vaihesiirtokondensaattori, jota ilman moottori ei yleensä lähde pyörimään (vaikkakin painovoimainen veto saattaa joskus käynnistää moottorin viallisellakin kondensaattorilla tai sen jopa puuttuessa). Moottori yleensä käy ilman tuota kondensaattoriakin, mutta pyörimisnopeus tyypilllisesti laskee enemmän tai vähemmän. Nuo vioittuvat aika usein, mutta syynä ei ole kondensaattori sinällään, vaan sen heikko laatu. Nykyisin käytetään suorituskykyynsä nähden hyvin pienikokoisia kondensaattoreita, jotka sitten pettävät jopa muutaman vuoden sisällä. AIkaisemmin käytettiin toisella valmistusteknikalla rakennettuja paljon suurempikokoisia kondensaattoreita, jotka tuskin hajoisivat laitteen elinaikana, ellei sitten salama iskenyt oikein kunnolla.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä on Ziehl-Abeggin puhaltimet. Kokeilin myöskin vaihtamalla paikkaa poiston kanssa ja kyllä vika näyttäisi olevan puhaltimessa. Mielenkiintoisesti kyllä koettaa käynnistää puhallinta ja mielestäni jopa väärään suuntaan väliin. Konetta on kyllä käytetty eri tehoilla tarpeen mukaan.

Jos ei tule kuntoon niin mulla on tollaset ziehl abeggin puhaltimet hyllyssä. Voisi ehkä luopua toisesta jos puhaltimen malli on sopiva. Mulla meni laakerit toisesta puhaltimesta miltei uutena ja molemmat ropelit meni vaihtoon....
Itse syytän laakeririkosta sitä että käytin konetta kotona poissa kytkimellä niin että tehot oli varmaan puolet perusnopeudesta kun kotona ei oltu.

Parilla kaverilla on pyörinyt sama kone nyt noin 10v toistaiseksi ilman puhallinrikkoja.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mikä mielestäsi laakerin rikkoo, jos se pyörii hitaammin?
Epäilen että voitelu ei enää pelaa kun puhallin on kylmässä ja kosteassa ilmavirrassa talvella ja sitä pyöritetään alhaisella nopeudella. Voin olla toki väärässäkin mutta jostain syystä talvella laakerikoista puhutaan enemmän. Mikä on se tekijä miksi se tulee herkimmin talvella esiin? Toki puhaltimen siipiin voi myös jäädä jotain(jäätä) epätasapainoa aiheuttavaa herkemmin kiinni talvella.
 

Timo80

Tulokas
Enervent pingvin eco edw kenno jumittaa edelleen. Nyt on vaihdettu myös kennon laakerit, akseli, tikvisteet ja hihna.
Pari päivää toimi normaalisti kunbes kenno alkoi taas jumittamaan.
Ilmeisesti hihna luistaa? Milläsen saa kiristettyä?
 

Timo80

Tulokas
Enervent pingvinin kanssa edelleen ongelmia. Kenno jumittaa taas välillä hetkeksi jonka jälkeen pyörii normaalisti kunnes jumittaa taas hetkeksi. Hihna ei minusta luista.
 

pökö

Hyperaktiivi
Enervent pingvinin kanssa edelleen ongelmia. Kenno jumittaa taas välillä hetkeksi jonka jälkeen pyörii normaalisti kunnes jumittaa taas hetkeksi. Hihna ei minusta luista.
Kennon pyöritysmoottorissa tai sen alennusvaihteessa vikaa ja se menee välillä jumiin?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Enervent pingvinin kanssa edelleen ongelmia. Kenno jumittaa taas välillä hetkeksi jonka jälkeen pyörii normaalisti kunnes jumittaa taas hetkeksi. Hihna ei minusta luista.
Oletko nähnyt tilannetta että kenno ei pyöri niin että koneesta on luukku auki? Eikös siinä pysty koittamaan sormella että pyöriikö hihna tai hihnaa pyörittävä rulla vaikka sormella tai jollain tikulla? Hihna ja rumpu on varmaan myös puhdistettu?

 

Timo80

Tulokas
sen myös kuulee kun kenno ei pyöri. Koneen vieressä kun on niin kuuluu sellainen aaltomainen ääni koneen sisältä. Huoltoluukun kun avaa niin kenno jumittaa ja lähtee heti pyörimään normaalisti. Koneeseen on kuukauden aikana vaihdettu poistopuhallin, lto:n moottori, 2 kertaa hihna, lto:n kennon laakerit, akseli ja kaikki tiivisteet.
Enerventille laitoin videon kennon jumituksesta niin vastaus oli että tuo ei ole normaalia ja oletko vaihtanut hihnan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
sen myös kuulee kun kenno ei pyöri. Koneen vieressä kun on niin kuuluu sellainen aaltomainen ääni koneen sisältä. Huoltoluukun kun avaa niin kenno jumittaa ja lähtee heti pyörimään normaalisti. Koneeseen on kuukauden aikana vaihdettu poistopuhallin, lto:n moottori, 2 kertaa hihna, lto:n kennon laakerit, akseli ja kaikki tiivisteet.
Enerventille laitoin videon kennon jumituksesta niin vastaus oli että tuo ei ole normaalia ja oletko vaihtanut hihnan.
Nyt pitäisi saada selville mikä siellä mättää. Ei niitä vaihtoehtoja kovin montaa ole. Silloin kun jumitus tapahtuu pitäisi nähdä että luistaako hihna kennon päällä vai ei. Siitä pitää aloittaa. Kokeile tuupata käsin tuota lto pakettia kuten ovikin tekee niin jumahtaako tuo heti?
 

repomies

Hyperaktiivi
Hihnapyörän ja hihnan kunnon tarkastamiseen on kennon kotelossa reikä. Siitä 8cm alas ja 4cm oikealle voi porata reiän. Aukosta voi vetäistä rautalangan moottorille, ja kiskaista kireämmälle. Rautalangan voi sitten kiepauttaa matalakantaisen peltiruuvin alle, jonka ruuvaa kiinni tuohon viereen. Ja kas, olette tehneet itsellenne löystyneen hihnan kiristimen.

Toki ne moottorin kiinnityskumit on hyvä vaihtaa viiden vuoden välein, kymmentä vuotta ne ei kestä.
 
Viimeksi muokattu:

jarkko_h

Vakionaama
Sivuhuomautuksena totean, että vaikka monesti on itselläkin käynyt mielessä vaihtaa vm. 1998 Enervent Pingvin energiatehokkaampaan koneeseen niin eipä kyllä näköjään kannata. Taidan vaihtaa nuo AC-puhaltimetkin vielä uusiin, jos ne joskus hajoavat.

Siinä kyllä menee kaikki energian säästöstä kertyneet kustannukset kankkulan kaivoon, jos 10 vuoden välein saa laittaa tonnin uusiin EC-puhaltimiin. Kunnes ohjauselektroniikka sekoaa kokonaan ja koko kone on uusittava.


Noiden puhaltimien hinta on LTO valmistajalalle alle 100 euroa, mutta jostain syystä varaosat hinnoitellaan 2xpii kertoimella.
 
Pandionin poistoilmapuhallin (ECO-ECE) ilmeisesti rikki. Laakerit on kunnossa ja moottori koettaa esim. käynnistettäessä pyörittää puhallinta, mutta ei pientä pyörähdystä enempää. Huoltomies arveli puhaltimen olevan rikki ja korjausehdotuksena vaihto. Puhaltimet vaihdettiin joskus 2012 laakereiden vuoksi takuuseen ja itse kone on vuodelta 2010. Koska samanlaista puhallinta ei ole saatavilla, niin molemmat menisi vaihtoon hintaan 930 e! Mietin kyllä saisiko joku elektroniikkakorjaaja puhaltimen kuntoon. Onko kukaan muu kohdannut tällaista tai käyttänyt puhallinta korjaajalla?
Poistoilmapuhaltimen elektroniikassa oli vikaa, mutta elektroniikkakorjaaja Synworks (https://www.synworks.fi/) Lohjalta sai sen kuntoon ja varsin nopeasti, kun osa löytyi hyllystä. Ei tullut otettua kuvia ennen ja jälkeen, joten en tiedä tarkalleen mitä oli vaihdettu ja eipä tuo korjaaja oikein avannutkaan mistä oli kyse. He korjaavat muuten Enerventin piirikorttejakin, joten kellä niitä ongelmia on, niin kannattaa kysyä ennen kuin menee uutta konetta vaihtamaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Poistoilmapuhaltimen elektroniikassa oli vikaa, mutta elektroniikkakorjaaja Synworks (https://www.synworks.fi/) Lohjalta sai sen kuntoon ja varsin nopeasti, kun osa löytyi hyllystä. Ei tullut otettua kuvia ennen ja jälkeen, joten en tiedä tarkalleen mitä oli vaihdettu ja eipä tuo korjaaja oikein avannutkaan mistä oli kyse. He korjaavat muuten Enerventin piirikorttejakin, joten kellä niitä ongelmia on, niin kannattaa kysyä ennen kuin menee uutta konetta vaihtamaan.
Hyvä juttu että tuli kuntoon. Paljonko korjaukselle jäi hintaa?
 

Yllsten

Jäsen
Saiskohan täältä apua?

Mulla on n. 11v vanha Pelican Eco Ece vekotin.
Vaihdoin poistopuolen puhaltimen 2v sitten ja jo alkoi taas laakerit vinkumaan siitä tällä viikolla.

Itsellä ei oo oikein välineitä eikä välttis osaamistakaan laakerinvaihtohommiin ja en viitsis maksaa taas tuosta paskasta sitä +500€, mitä enervent puhaltimesta huutaa.

Onko täällä ihmisiä, jotka osais laakerin tuohon vaihtaa jos on vaihdettavissa?
Siitä sais ihan rahaakin.
Asun Espoossa.
Jos löytyy ni laita tähän ketjuun vaan tietoo.

Ei jäädy talvella romu, mutta yks ohjainkortti vaihdettu, puhaltimii menny useempi, muistaakseni 3kpl.
Että en sit tiedä, onko tuo pyöriväkennosen hyötysuhde suhteessa varaosien hintaan. Semmoinen 1500€ tuohon mennyt itsellä rahaa siinä 8 vuoden aikana, mitä torpan omistanut. Eikä penniäkään oo mennyt asentajille. Piirikorttikin oli vedetty popniiteillä kiinni niin, että piti porata läpi, jotta saa vaihdettua. Älykästä suunnittelua.

Varmasti ei oo seuraava kone Enerventin paska.
 

fraatti

Hyperaktiivi
puhaltimii menny useempi, muistaakseni 3kpl.
Sen verran voin lohduttaa puhaltimien osalta että ne on ilmanvaihtokoneen merkistä riippumatta jotakuinkin aina samanmerkkisiä, epm-papsteja. Työkaverilla on swegoni ja siitä meni useampi ohjainkortti, lto kenno, patteri jäätyi ja lopulta vaihdettiin kone eli valitettavasti nämäkään eivät ole ikuisia.

Laakerinvaihdossa en voi auttaa mutta siitä on kyllä useampia videoita ja ohjeita tuolla jos haluat itse koittaa.
 

Yllsten

Jäsen
Sen verran voin lohduttaa puhaltimien osalta että ne on ilmanvaihtokoneen merkistä riippumatta jotakuinkin aina samanmerkkisiä, epm-papsteja. Työkaverilla on swegoni ja siitä meni useampi ohjainkortti, lto kenno, patteri jäätyi ja lopulta vaihdettiin kone eli valitettavasti nämäkään eivät ole ikuisia.
Joo, ei noi ikuisia oo mikään.
Mutta vertailun vuoksi…
Edellisessä paritalon puolikkaassa oli muistaakseni Parmairin kuutio. 9v meni että heilahti, kun vaihto halpoja filttereitä ja imuroi kevääl ja syksyl laitetta samal ku vaihto talvipellin paikalleen. Ja vähän putsas rätillä samalla sisustaa. Ei vian vikaa ikinä. Toimii käsittääkseni sama kone vieläkin, vuodelta 2005.

Oli siel sit mitä vaan puhaltimina ni idioottivarma vehje.
Varmaankin hyötysuhteet heikommat, mut enpä oo niitä ilmanvaihdossa oikein koskaan kyttäillyt. Etenkään nyt kun yks puhaltimen vaihto maksaa sen 576€. Ja halvimmillaankin johtosarjan kanssa löytynyt n. 400€. Eli siin saa aika paljon laskea kilowattei että saa kuoletettua.
 

jarkko_h

Vakionaama
Ja puhaltimen hinta tehtaalle alle 100 €. Varaosat pvat hyvää businestä, mutta tähän pitäisi tulla joku kohtuus.

LTO koneiden testeissä ( Rakennusmaailma...) pitää olla jatkossa kuluvien varaosien hinta , korjattavuus a niiden elinkaarikulu 20 vuoden aikana normaaleilla L10 ikäspekseillä.

Ostopäätöstä tehtäessä pitää luonnollisesti olla yhtenä kriteerinä varaosien hinta. 400-600 euroa puhaltimelta on karkeaa kusetusta ja lisää elinkaarikuluja rajusti. 200..250 euroa on kipuraja uudelle arvoltaan alle 100 euron puhaltimella ja 150...200 euroa korjatulla swap puhaltimella.
 
Viimeksi muokattu:

Yllsten

Jäsen
Ja niin, itseasiassa muistin väärin. Johtosarjan kanssa 498€, muualta, enerventiltä se 576€.

Jostain tilasin viimeks ilman johtosarjaa ja purin sen rikkoutuneesta ja siirsin uuteen. Silloin hinta oli muistaakseni about 400€.

Mut puhaltimen laakeri jos porsii jo 2v jälkeen…niin on kyl paskaa laatua. Tai kylmä aiheuttaa ongelmaa. Puhaltimen siivistä tai mistään muualtakaan en oo löytänyt jäätä. Jos nyt hakemalla hakee jotain positiivista.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ja puhaltimen hinta tehtaalle alle 100 €. Varaosat pvat hyvää businestä, mutta tähän pitäisi tulla joku kohtuus.

LTO koneiden testeissä ( Rakennusmaailma...) pitää olla jatkossa kuluvien varaosien hinta , korjattavuus a niiden elinkaarikulu 20 vuoden aikana normaaleilla L10 ikäspekseillä.

Ostopäätöstä tehtäessä pitää luonnollisesti olla yhtenä kriteerinä varaosien hinta. 400-600 euroa puhaltimelta on karkeaa kusetusta ja lisää elinkaarikuluja rajusti. 200..250 euroa on kipuraja uudelle arvoltaan alle 100 euron puhaltimella ja 150...200 euroa korjatulla swap puhaltimella.

Eikös noi puhaltimet ole ihan geneerisiä. Piirikortit jne on sitten kone/valmistajakohtaisia. Mulla on nyt XL ollut kolme vuotta ja huoleton. Olin kyllä tietoinen riskeistä että laatuingelmaa on ollut. Nibe F410 vaihdettiin puhaltimet kerran 10v aikana.
 

Yllsten

Jäsen
Juu kyl varmaan on. Mutta joku tos konees on munillaan, jos kolmas poistopuolen puhallin menossa täl hetkel ja jos ei laakerinvaihto onnistu järkevään hintaan, ni sit lähtee kohta neljäs. 11v aikana. Tekeeks se kylmä sitten sen, mene ja tiedä, mutta puhaltimet järjestysnumeroltaan 2 ja 3 molemmat alkaneet pitää ääntä aina talvisin. Ja numero kakkonen jyris oikein huolella.

Sama puhallin tulopuolella, ei ongelmaa. Ei oo vaihdettu kertaakaan.,tai ainakaan mun täällä asumisen aikana, eli 8-v aikana.
Talo siis 11v vanha, käyttöönotettu 2010 syksyl, lopputarkastettu pihoineen 2011. Ite asunu tääl vuodesta 2013.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Juu kyl varmaan on. Mutta joku tos konees on munillaan, jos kolmas poistopuolen puhallin menossa täl hetkel ja jos ei laakerinvaihto onnistu järkevään hintaan, ni sit lähtee kohta neljäs. 11v aikana. Tekeeks se kylmä sitten sen, mene ja tiedä, mutta puhaltimet järjestysnumeroltaan 2 ja 3 molemmat alkaneet pitää ääntä aina talvisin. Ja numero kakkonen jyris oikein huolella.

Sama puhallin tulopuolella, ei ongelmaa. Ei oo vaihdettu kertaakaan.,tai ainakaan mun täällä asumisen aikana, eli 8-v aikana.
Talo siis 11v vanha, käyttöönotettu 2010 syksyl, lopputarkastettu pihoineen 2011. Ite asunu tääl vuodesta 2013.
Onko sulla ne vanhat puhaltimet tallella? Nehän voisi myös laakeroida? Voin myös vaihtaa nuo laakerit sinne mutta ongelma on se että olen itse pirkanmaalla. Onko puhaltimet ziehl-abeggit vai epm-papstit? Mulla on Z-A:n puhaltimia yksi ylimääräinen ehjä jemmassa jos jollain tulee tarvetta moiselle.

Oletko käyttänyt poissa tai alhaisempaa tilaa kuin mitä normaali ilmanvaihto on?
Mulla levahti tuosta omasta koneesta poistopuhallin todella nopeaan. Sain takuuseen uudet. Muutamalla kaverilla on pyörinyt sama kone ongelmitta vajaa 10v ja epäilen itse että tuossa saattaa käydä niin että kylmällä ilmalla voitelu ei pelaa enää oikein jos puhaltimesta laskee nopeutta. Voi olla toki ihan väärässäkin mutta itse lopetin ainakin tuon leikkimisen tuon rikon jälkeen.
 

Yllsten

Jäsen
Kiitoksia kovasti tarjouksesta!!

Neliportainen tuo nopeusvalitsin, käytän yleensä nopeutta 2 ja saunan jälkeen nopeutta 3.
Jos pitkään saunottu, joskus nopeutta neljä.

En ikinä ole talvella pitänyt ns ”leave home”, eli hitainta pyörimisnopeutta. Talvella vastus säädetty joko +17 tai +19.

Itseasiassa soitin tänään myös kaverille, joka toimii kauppamerenkulussa konepäällikkönä ja on äärimmäisen näppärä käsistään + hänellä on metallisorvista lähtien kaikkea perseestä perämoottoriin kotiverstaallaan. Lupas jeesata vaihdossa, kun selvitän enerventiltä laakerityypin. Sanoi myös, että monissa puhaltimissa just esim Taiwanilaisia laakereita. Neuvoi välttämään. Kuulemma japsit ja saksalaiset osaa tehdä niitä hyvin, muihin ei pidä koskea.

Perkele suutuspäissäni taoin edellistä tekelettä vasaralla siinä määrin, ettei siit helposti ainakaan puhallinta enää tule... Kun en tajunnut, että noihin voi vaihtaa laakerit…ei tapahdu sama virhe uudestaan.

Laite ei ole koskaan osoittanut mitään jäätymisen merkkejä. En oo löytänyt edes mitään huurteen tapaista mistään, joten oletan, että nuo pyörimisnopeudet olleet riittäviä. Eikä myöskään oo kondensoitunutta vettä löytynyt laitteen pohjalta. Joskus yksittäisiä tippoja, mut eipä juuri mitään. Mutta liukupinnoilla, mihin tuo puhallin asettuu ja teljetään paikalleen sovitepaloilla, on löytynyt kosteutta.

Pähkäilin tänään, että
oisko just mahdollista, että kun kosteutta jossain olosuhteessa just laitteen yläosaan lähelle puhallinta kerääntyy, esim noille liukupinnoille. Niin alipaineen voimasta sitten veisi sitä pieniä määriä ns aerosolina laakeriin, joka sitten ns jäätyisi ja alkaisi syömään itseään/poistaa voitelua välistä. Eli huuhtelis tehdasrasvat pikkuhiljaa pois ja kuivattais sen käytännössä, koska oletan, että laakerin pinnat kumminkin lämpimiä?

Tuollanen laite, en tiedä kumman tekemä.

994F0025-EE3C-4DE2-9711-6821DEC0577A.jpeg
 

fraatti

Hyperaktiivi
Pähkäilin tänään, että
oisko just mahdollista, että kun kosteutta jossain olosuhteessa just laitteen yläosaan lähelle puhallinta kerääntyy, esim noille liukupinnoille. Niin alipaineen voimasta sitten veisi sitä pieniä määriä ns aerosolina laakeriin, joka sitten ns jäätyisi ja alkaisi syömään itseään/poistaa voitelua välistä. Eli huuhtelis tehdasrasvat pikkuhiljaa pois ja kuivattais sen käytännössä, koska oletan, että laakerin pinnat kumminkin lämpimiä?

Tuollanen laite, en tiedä kumman tekemä.

katso liitettä 76286
Näyttäisi että puhallin on tyystin erilainen. Luulin että nuo ovat samanlaiset molemmissa koneissa. Asiaa ei ole tullut tarkistettua koskaan mistään ja itseasiassa nyt kun aivoilla ajatteleen niin varsin loogista että suuremman ilmamäärän koneessa puhallinkin on selkeästi suurempi fyysesti. Tuo puhallin on rakenteeltaan hiukan erilainen kuin nuo yleisemmät kun siinä on tuenta molemmista päistä.

Juutuupista löytyy varmaan videoita moisen purkamisesta ellei tuolla "iv-koneiden laakerit"-ketjussa ole. Jahka saat projektin valmiiksi niin kerropa puhaltimen mallimerkintä ja mitä sieltä löytyi sisältä niin laitetaan tuonne talteen muitakin varten.

Tuolta löytyisi yksi veikkaus kohdasta pandion/ltr-3
 

Yllsten

Jäsen
Josta tuli itelle mieleen vaan, että tarviiskin joskus seurata millä kelillä tulee tai missä olosuhteissa se kosteus puhaltimen kiinnityksen liukupinnalle tulee. Kumminkin laakerit ku on alkanu huutamaan, ni molemmil kerroil talvella.

Ja tästä edelleen jatkojalostus. Mitä jos vaan poistankin noi liukupinnat siitä puhaltimen molemmista päistä ja teenkin vaan jotkut muut viritykset lukitsemaan puhaltimen paikoilleen. Siis ne kohdat, jossa ne sovitepalat on. Ne sovitepalathan on vain metallilevyjä jossa toisel puolel solumuovia tai jotain vast. Tuskin niil muuta virkaa siinä on.

Sillä tavoin se mahdollinen kosteus päätys valtaosin laitteen pohjalle, jossa ulosmenoreiät…ni päätys tipat sit viemäriin..
 

Yllsten

Jäsen
Taitaa se tuo ebmpapstin vekotin olla. Katoin bistrotecin sivuilta. Tuolta tuon tilannutkin kun sai edes viimeks satkun halvemmalla. Käsittääkseni alkuperäis osa, josta enerventti repii massit välistä kun laittaa siihen sähköliitoksen..

Tyyppi D3G146-AL02-15
Moottori M3G074-CF
Tuotetiedois lukee hybridilaakeri. Mutta katsotaan jos pääsee vaihtohommiin, et mitä sieltä sit löytyy.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Taitaa se tuo ebmpapstin vekotin olla. Katoin bistrotecin sivuilta. Tuolta tuon tilannutkin kun sai edes viimeks satkun halvemmalla. Käsittääkseni alkuperäis osa, josta enerventti repii massit välistä kun laittaa siihen sähköliitoksen..

Tyyppi D3G146-AL02-15
Moottori M3G074-CF
Tuotetiedois lukee hybridilaakeri. Mutta katsotaan jos pääsee vaihtohommiin, et mitä sieltä sit löytyy.
Tuota myllyä on ollut näköjään jos jonkinlaisilla puhaltimilla näemmä. Tuolla muutama maininta mitä puhaltimia siinä mm käytetty.

Tuotetietojen mukaan sun puhaltimen teho on maks 165W. Nykyisessä Enerventin mainoksessa teho on 230W. Liekö sitten uudemmassa koneessa taas jotkut muut puhaltimet?

Tosin tämän enerventin varaosakatalogin mukaan puhallin on aivan erinäköinen kuin tuo mistä laitoit kuvan.
Tuossa on mainittu 230W puhaltimen malliksi G3G146HK0711, saattaa olla että tuoreemmat koneet ovat tietysti myös energiatehokkaammilla puhaltimilla varustetut.
 
Viimeksi muokattu:

Yllsten

Jäsen
Enerventin tekninen tuki oli yhtä tyhjän kanssa, eivät kuulemma tiedä mitä laakereita mun puhaltimien sisältä löytyy. Sen tiesi kertoa, että kolmea erilaista kumminkin.

Tuki lähinnä nyt vaan omaa päätöstä siitä, että lähtee paska vaihtoon.

Kysyin, mikä voi aiheuttaa sen, että laakerit poistopuolen puhaltimesta mennyt nimenomaan joka kerta, ni vastaus oli, että ”ehkä sillä voi olla jotain tekemistä lämpötilan kanssa, kun tulopuolen puhallin vuodenajasta riippumatta enemmän tasaisemmalla lämmöllä, kuin poistopuolen vastaava”.

Eli kun teknisen tuen tietämys on tuolla tasolla ja laatu omiin suunnittelemiinsa vehkeisiin on noin paskaa, niin lähtee kyl romu vaihtoon.

Ei voi olla niin, että kodin ilmanvaihto on tee-se-itse- miehen harteilla.
 
Back
Ylös Bottom