OIkaistaan nyt asiaa: tasavirtamoottoreissa (EC) ei yleensä ole konkkaa lainkaan, laitetta ajavassa invertteriohjaimessa toki yleensä on ns. elektrolyyttikondensaattori tasasähkövarastona ja jännitteen tasaajana. Tuon kestävyys riippuu ihan laadusta ja mitoituksesta, mutta on periaatteessa kuitenkin hiljalleen kuluva osa.Eikös tasavirtmoottoreissa ole käynnistystä varten joku konkka? Samoin konkathan ne menevät aina kaikista virtalähteistä. Joku elektroniikkaihminen voi selventää, mutta minä lähtisin etsimään vikaa niistä. Ei ainakaan paljon maksa kokeilla.
Sen sijaan asynkronisissa yksivaiheisissa vaihtovirtamoottoreissa (puhutaan usein AC-moottoreista) on tyypillisesti vaihesiirtokondensaattori, jota ilman moottori ei yleensä lähde pyörimään (vaikkakin painovoimainen veto saattaa joskus käynnistää moottorin viallisellakin kondensaattorilla tai sen jopa puuttuessa). Moottori yleensä käy ilman tuota kondensaattoriakin, mutta pyörimisnopeus tyypilllisesti laskee enemmän tai vähemmän. Nuo vioittuvat aika usein, mutta syynä ei ole kondensaattori sinällään, vaan sen heikko laatu. Nykyisin käytetään suorituskykyynsä nähden hyvin pienikokoisia kondensaattoreita, jotka sitten pettävät jopa muutaman vuoden sisällä. AIkaisemmin käytettiin toisella valmistusteknikalla rakennettuja paljon suurempikokoisia kondensaattoreita, jotka tuskin hajoisivat laitteen elinaikana, ellei sitten salama iskenyt oikein kunnolla.