Enerventin huoltoa kotikonstein!

Dunno112

Jäsen
Hihnapyörän ja hihnan kunnon tarkastamiseen on kennon kotelossa reikä. Siitä 8cm alas ja 4cm oikealle voi porata reiän. Aukosta voi vetäistä rautalangan moottorille, ja kiskaista kireämmälle. Rautalangan voi sitten kiepauttaa matalakantaisen peltiruuvin alle, jonka ruuvaa kiinni tuohon viereen. Ja kas, olette tehneet itsellenne löystyneen hihnan kiristimen.

Toki ne moottorin kiinnityskumit on hyvä vaihtaa viiden vuoden välein, kymmentä vuotta ne ei kestä.
Onko kellään käsitystä mistä
Noita moottorinkumeja vois saada. Enerventin kauppa näyttää ei oota
 

Jiibee

Tulokas
Hei. Pingvin lto kone käytössä. Kone vanha jotain 12v. Mikä säätö on pielessä jos lto tulo% näyttää 80% ja lto poisto 0. Puhaltimen nopeuden nuutos vaikuttaa pelkästään tulo%. Myöskin jäteilma nyt talvella 15-18c. Kenno pyörii ja suodattimet vaihdettu. Lämpötila säädetty paneelista 20 astetta, senkään muutos ei vaikuta prosentteihin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Jos minulla olisi noin kuumaa jäteilma, mittaisin sen lämpötilan itse. Anturi luukun välistä jäteilmapuolelle, tai katolta mitaten.

Noin kuuma jäteilma indikoi että mitään LTO:ta ei tapahdu. Siihen voi olla selitys esimerkiksi rikkinäinen lämpöanturi, tai aivan olematon eli käytännössä tukkeutunut tuloilmapuoli.
 

repomies

Hyperaktiivi
No nyt ei ilmeisesti n 10 vuotta vanhoihin Pandion koneisiin saa enää piirilevyjä ollenkaan. Miten voi olla mahdollista?
Tuollainen tieto on deal-breaker uutta konetta etsivälle.

Ei niin, ettenkö olisi ennenkin tehnyt omaa mikrokontrolleriohjausta enerventtiin puhallinnopeuksille ja kennon pyöritykselle, mutta haluanko tehdä jatkossakin vastaavia, no en.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
No nyt ei ilmeisesti n 10 vuotta vanhoihin Pandion koneisiin saa enää piirilevyjä ollenkaan. Miten voi olla mahdollista?

Joskus kysin voiko ohjausta vaihtaa toiseksi (eWin - > eAir) niin sanoivat että voi ostamalla uuden piirikortin... eli saiskohan noihin sitten uudenmallisen ohjaikortin?
 
Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Ei muuten ole mikään halpa tuo eAir laitella, koneiden hinnat on tyystin eri tuolla paremmalla ohjauksella. Siihen päälle todennäköisesti eri johtosarja vielä, niin kallista lystiä onpi luvassa upgraden tekijälle.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ei muuten ole mikään halpa tuo eAir laitella, koneiden hinnat on tyystin eri tuolla paremmalla ohjauksella. Siihen päälle todennäköisesti eri johtosarja vielä, niin kallista lystiä onpi luvassa upgraden tekijälle.
Kortin hinta oli silloin 660€ ja panelin reilut 500€.
 

Ismoo

Tulokas
Lämmönvaihtimen moottorin korjausta kun humisee äänekkäästi?
Kiitos palstan kirjoittajille, sain vaihdettua yhden puhaltimen laakerit kun piti aikamoista ääntä (14v käytössä). Nyt sitten huomaan äänekkäimmä'n vian korjaannuttua että lämmönvaihdin pitää myös aikamoista "huminaa" ja kuuluu nyt kun puhallin OK. Kenno pyörii ihan OK, vian huomaan nyt keväällä kun talteenotto pätkii lämmetessä joten huminan havaitsee helposti alkavan/lopppuvan
Voisko moottorin laakerit olla kuluneet niin että ääntelee, ja jos, voisko niitä myös vaihtaa kotikonstein vai pitääkö maksaa kipeät 350€ uudesta? ja jos sitä edes saa kun Enerventin mukaan loppu EC/ECO:lle https://webshop.enervent.com/fi/tuo...nt-varaosat/pandion-enervent-varaosat/sivu/2/
 

Lappanen

Vakionaama
Ylläolevasta tuli mieleeni, kevään tultua lto on vaihdellut kattavasti pyörimisnopeuttaam/päälläoloaan ja yhtenä iltana kun ulkolämpö tippui nopeasti nollan tienoille huomasin myös huminaa iv-venttiileistä. Käyttöpaneeli kertoi lton olevan täysillä, mutta kun avasin koneen niin kenno ei pyörinyt. Siinä puhallinten huminassa en kuitenkaan kuullut lton moottorista mitään ylimääräistä möykkää. Nappasin töpselin irti pariinkin kertaan, mutta kiekko ei alkanut pyöriä ennen kuin sitä lopulta kädellä vähän avitin ja lähti normaalisti liikkeelle. Tästä ehkä pari viikkoa ja satunnaisesti tilanteen tsekannut ja lto toimii normaalisti.

Onko kellään vastaavaa tullut vastaan, enteileekö remonttia vai oliko vaan bitti poikittain ohjauksessa tällä kertaa?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Lämmönvaihtimen moottorin korjausta kun humisee äänekkäästi?
Kiitos palstan kirjoittajille, sain vaihdettua yhden puhaltimen laakerit kun piti aikamoista ääntä (14v käytössä). Nyt sitten huomaan äänekkäimmä'n vian korjaannuttua että lämmönvaihdin pitää myös aikamoista "huminaa" ja kuuluu nyt kun puhallin OK. Kenno pyörii ihan OK, vian huomaan nyt keväällä kun talteenotto pätkii lämmetessä joten huminan havaitsee helposti alkavan/lopppuvan
Voisko moottorin laakerit olla kuluneet niin että ääntelee, ja jos, voisko niitä myös vaihtaa kotikonstein vai pitääkö maksaa kipeät 350€ uudesta? ja jos sitä edes saa kun Enerventin mukaan loppu EC/ECO:lle https://webshop.enervent.com/fi/tuo...nt-varaosat/pandion-enervent-varaosat/sivu/2/
Tuossa kennonpyöritysmoottoripaketissa on moottori ja vaihteisto. Kumpikin voi sipata eikä kumpikaan ole ikuinen. Laakerointeja näihin ei taida olla kukaan tehnyt vaan se vika taitaa ensimmäiseksi syödä hampaat sileäksi sieltä vaihteistosta. Itse olin sen verran vainoharhainen vian suhteen että tilasin varaosan jemmaan joskus aikoja sitten jo. Tuo vaan ei tunnu hajoavan millään.

Tässä samassa ketjussa joku kyseli myös tuollaista paketti hiljan ja joku taisi löytää sellaiselle ostopaikankin jossa oli varastoa jäljellä.
 

ollikuhta

Aktiivinen jäsen
Tuollaselle moottorille taitaa olla suunniteltu joku 50000h elinikää, ainakin yhdessä vaihtamassani oli tuollainen tarra. Uutta vaan kehiin.
 

Ismoo

Tulokas
Kiitos, Pandion AC malliin LTO moottori oli loppuverkkokaupassa mutta kun otin huoltoon yhteyttä muutama löytyikin, moottori tilattu ja samalla uudet tiivisteet/harjat LTO:hon kun sen kerran joutuu purkamaan vaihdetaan sitten kaikki ;) eikä maksanut kuin 500€, uusi kenno olisi 1000 joten kannattanee vielä korjailla....
 

Lappanen

Vakionaama
Ylläolevasta tuli mieleeni, kevään tultua lto on vaihdellut kattavasti pyörimisnopeuttaam/päälläoloaan ja yhtenä iltana kun ulkolämpö tippui nopeasti nollan tienoille huomasin myös huminaa iv-venttiileistä. Käyttöpaneeli kertoi lton olevan täysillä, mutta kun avasin koneen niin kenno ei pyörinyt. Siinä puhallinten huminassa en kuitenkaan kuullut lton moottorista mitään ylimääräistä möykkää. Nappasin töpselin irti pariinkin kertaan, mutta kiekko ei alkanut pyöriä ennen kuin sitä lopulta kädellä vähän avitin ja lähti normaalisti liikkeelle. Tästä ehkä pari viikkoa ja satunnaisesti tilanteen tsekannut ja lto toimii normaalisti.

Onko kellään vastaavaa tullut vastaan, enteileekö remonttia vai oliko vaan bitti poikittain ohjauksessa tällä kertaa?

Ylläoleva ja aiemmat satunnaiset katkokset IV-koneen toiminnassa alkavat näyttää LTO:n moottorin ja/tai vaihteiston aiheuttamilta.

Ollut siis joskus kauan aikaa sitten sellaista vikaa, että IV-kone pysähtynyt (kuulee kun moottoroidut raitis- ja jäteilmapellit menee kiinni), sähköt kyllä koneessa päällä mutta ei pukahdakkaan. Sitten yhtäkkiä sulkupellit aukeaa ja ilma alkaa taas liikkua normaaliin tapaan. Tätä taoahtunut todella harvakseltaa aiemmin, luulin johtuneen pienistä sähkökatkoista joita alueellamme on ollut myrksyistä ja kaivuutöistä johtuen.

Tuota pysähtelyä on nyt toukokuun alusta alkaen alkanut esiintymään tihenevään tahtiin useana päivänä viikossa ja saattaa toistua useaan kertaan vuorokaudessa. Vaikea arvioida, kun ei tuota huomaa jos ei ole kotona, ei jätä mitään vikakoodia tai muutakaan merkintää laitteen logiin. Eilen sitten illalla kuului taas tuttu peltimoottorin sulkeutumisääni, mutta avautumisääntäpä ei nyt kuulunut kuten normaalisti. Menin nykimään töpseliä irti ja kiinni, eli "hard-reset", mutta puhaltimet pysyivät hiljaa edelleen.

Avasin koneen luukun ja pyöräytin LTO:n kiekkoa vajaan kerroksen eteenpäin, liikkui ihan sujuvasti. Tökkäsin virrat takaisin päälle IV-koneeseen ja johan lähti sulkupellit aukeamaan ja puhaltimet päälle. LTO:n kiekko alkoi myös pyörimään, mutta kuului pientä jurnutusta ja kädellä tunsi myös LTO:n kyljestä jurnutuksen mukaista täristystä. Hetken päästä jurnutus ja täristys hävisi. Jätin koneen päälle ja palasin telkkarin ääreen, hetken päästä taas sulkupellit kiinni ja IV pysähtyi. Nappasin LTO:n moottorin johdon irti jolloin sulkupellit taas aukesi ja puhaltimet alkoivat puhaltaa eikä ole tuon jälkeen pysähdellyt itsekseen, jätin siis LTO:n kytkemättä takaisin.

Laitoinkin jo Enerventille viestiä, että vajaa 3 vuotta kone ollut toiminnassa joten LTO:n moottori/vaihteistopaketti kuulunee virhevastuun piiriin.

Tätä vikaa tuskin olisi ihan äkkiä huomannut ilman noita moottoroituja sulkupeltejä, kun IV niin äänetön ettei sen loppumuista huomaa kuin lämpimillä keleillä tai makuuhuoneessa oven ollessa kiinni.
 

Lappanen

Vakionaama
Ylläoleva ja aiemmat satunnaiset katkokset IV-koneen toiminnassa alkavat näyttää LTO:n moottorin ja/tai vaihteiston aiheuttamilta.

Ollut siis joskus kauan aikaa sitten sellaista vikaa, että IV-kone pysähtynyt (kuulee kun moottoroidut raitis- ja jäteilmapellit menee kiinni), sähköt kyllä koneessa päällä mutta ei pukahdakkaan. Sitten yhtäkkiä sulkupellit aukeaa ja ilma alkaa taas liikkua normaaliin tapaan. Tätä taoahtunut todella harvakseltaa aiemmin, luulin johtuneen pienistä sähkökatkoista joita alueellamme on ollut myrksyistä ja kaivuutöistä johtuen.

Tuota pysähtelyä on nyt toukokuun alusta alkaen alkanut esiintymään tihenevään tahtiin useana päivänä viikossa ja saattaa toistua useaan kertaan vuorokaudessa. Vaikea arvioida, kun ei tuota huomaa jos ei ole kotona, ei jätä mitään vikakoodia tai muutakaan merkintää laitteen logiin. Eilen sitten illalla kuului taas tuttu peltimoottorin sulkeutumisääni, mutta avautumisääntäpä ei nyt kuulunut kuten normaalisti. Menin nykimään töpseliä irti ja kiinni, eli "hard-reset", mutta puhaltimet pysyivät hiljaa edelleen.

Avasin koneen luukun ja pyöräytin LTO:n kiekkoa vajaan kerroksen eteenpäin, liikkui ihan sujuvasti. Tökkäsin virrat takaisin päälle IV-koneeseen ja johan lähti sulkupellit aukeamaan ja puhaltimet päälle. LTO:n kiekko alkoi myös pyörimään, mutta kuului pientä jurnutusta ja kädellä tunsi myös LTO:n kyljestä jurnutuksen mukaista täristystä. Hetken päästä jurnutus ja täristys hävisi. Jätin koneen päälle ja palasin telkkarin ääreen, hetken päästä taas sulkupellit kiinni ja IV pysähtyi. Nappasin LTO:n moottorin johdon irti jolloin sulkupellit taas aukesi ja puhaltimet alkoivat puhaltaa eikä ole tuon jälkeen pysähdellyt itsekseen, jätin siis LTO:n kytkemättä takaisin.

Laitoinkin jo Enerventille viestiä, että vajaa 3 vuotta kone ollut toiminnassa joten LTO:n moottori/vaihteistopaketti kuulunee virhevastuun piiriin.

Tätä vikaa tuskin olisi ihan äkkiä huomannut ilman noita moottoroituja sulkupeltejä, kun IV niin äänetön ettei sen loppumuista huomaa kuin lämpimillä keleillä tai makuuhuoneessa oven ollessa kiinni.

Uusi LTO-moottoripaketti haettu postista ja asennettu paikoilleen. Parin tunnin käytön jälkeen ei ole kone vielä buuttaillut, tarkkaillaan tilannetta..

Huollossa olivat sitä mieltä, että LTO-moottorissa jotain vikaa eikä aina lähde pyörimään, kone sitten buuttailee itseään yrittäen saada LTO:ta päälle. Meni takuuseen itse asentaen ja olipahan helppo homma. Samalla tuli imuroitua joka paikka ja silikonisprayta sinne minne kuuluu.

Vanhassa moottorissa oli klappia kuuluvasti [klik-klik ääni laidasta laitaan] 2-3 mm hihnapyörästä pyritellen ja vähän epämääräisesti pyöri eli vastusta tuntui välillä paljon ja välillä vähemmän, kun uudessa klappia oli ehkä vajaa milli eikä kuulunut mitään ääntä klapista ja pyöri tasaisesti vastustaen.


Hyvin toimii Enerventillä asiakaspalvelu, omilla diagnooseilla nyt siis takuuseen vaihdettu ääntelevä tulopuhallin ja LTO-moottoripaketti, kun koneella ikää kolmisen vuotta. Virhevastuun piikkiin sitten seuraavat jos takuu jo rauennut ;) Toivotaan, että vaan huonoa säkää edellämainitut ettei näin tiuhaan tarvitae osia jatkossa vaihdella.
 

pre

Jäsen
Tiedoksi, että vanhat EDA piirilevyt alkavat olla varaosana liki loppu. Loppumisen jälkeen tulee isompi päivitys tai erikoiskorjaus emolevyn rikkuuntumisen takia tai jos halua isomman softapäivityksen EDA:aan, niin tarvitsee eAir upgraden, johon tuolla edellä jo viitattiin. Ostoslista muutososista on pitkä ja kallis: eAir emolevy, eAir-paneli, kosteus/lämpötilaanturi, 2x kanavapaine-erolähettimet (optio), vanhassa triac kortissa pitää olla hälylähdöt EDA emolevylle. Paneelijohtoa ei tarvitse vaihtaa ja vanhan johtosarjan johdot pitää vaan liittää uudestaan ruuviliittimien alle. Uusimmasta hinnastosta löytyy noiden varaosien hinnat. Jos sattusi tekemään muutostyön itse, niin vanhalle emolevylle tulevat ja lähtevät johdot kannattaa merkitä huolella esim maalarinteipillä ja paikkatiedolla. Tubessa mallisuoritus eda -> eda korttivaihdosta
) vanhasta sähkökaaviosta. eAir levylle kiinnitetään johto kerrallaan dokumentoitujen merkintöjen mukaan uuden sähkökaavion perusteella. Päivityksen voi myös tilata tehtaalta palveluna ellei DIY kiinnosta ja haluaa asennustakuun. Työhön mennee konemallista riippuen noin 2.5h. Ahtaaseen pikkukoneeseen asennus vie enemmän aikaa. Vanhan EDA-automatiikan koneen sarjanumero päivitetään Enerventin pilvipalveluun ja jatkossa koneen käyttö onnistuu kosketusnäyttöiseltä käyttöpanelilta ja koneeseen saa uuden eAir tunnistetarran. Käyttö onnistuu myös tabletin selaimella. Kallistahan tuo on, mutta muuten menee koko kone uusiksi ja siihen iso muutosasennuspaketti.
 
Viimeksi muokattu:

juhamv

Jäsen
Synttärit: OK-taloni LTR-3-kone täytti 20 vuotta :). Mitään hienouksiahan tuossa ei ole, olisiko siinä pitkän iän salaisuus? Toivottavasti matka jatkuu hyvissä merkeissä.

Tällaiset huollot olen tehnyt/teettänyt vuosien varrella:

- Suodattimet vaihdettu säännöllisesti 3 krt/v
- Hihna vaihdettu 3 kertaa
- Puhallinmoottoreiden laakerit vaihdettu kerran, siivekkeet putsattu 3 kertaa
- LTO-kennosto pesty muistaakseni 3 kertaa.

Tänään kun oli lämmin päivä innostuin suihkuttamaan LTO-kennon puhtaaksi ja kuivattamaan pihalla auringossa. Samaan syssyyn irroitin puhallinmoottorit ja putsasin nekin. Ehkä operaatiolla joku vaikutus on hyötysuhteeseen? Tehdään mikä voidaan ihanan kalliin sähkön säästämiseksi tulevana talvena.
 
Synttärit: OK-taloni LTR-3-kone täytti 20 vuotta :). Mitään hienouksiahan tuossa ei ole, olisiko siinä pitkän iän salaisuus? Toivottavasti matka jatkuu hyvissä merkeissä.

Tällaiset huollot olen tehnyt/teettänyt vuosien varrella:

- Suodattimet vaihdettu säännöllisesti 3 krt/v
- Hihna vaihdettu 3 kertaa
- Puhallinmoottoreiden laakerit vaihdettu kerran, siivekkeet putsattu 3 kertaa
- LTO-kennosto pesty muistaakseni 3 kertaa.

Tänään kun oli lämmin päivä innostuin suihkuttamaan LTO-kennon puhtaaksi ja kuivattamaan pihalla auringossa. Samaan syssyyn irroitin puhallinmoottorit ja putsasin nekin. Ehkä operaatiolla joku vaikutus on hyötysuhteeseen? Tehdään mikä voidaan ihanan kalliin sähkön säästämiseksi tulevana talvena.
Kiinnostuksesta, onko ollut talvisin mitään ongemia? Löytyykö esi/jälkilämmitystä? itsellä tuli ostettua, ja juuri asennettua vanha ltr-3 vintille. Ei myöskään mitään hienouksia, ei esi/jälkilämmitystä yms.
 

Ristoa

Jäsen
Synttärit: OK-taloni LTR-3-kone täytti 20 vuotta :). Mitään hienouksiahan tuossa ei ole, olisiko siinä pitkän iän salaisuus? Toivottavasti matka jatkuu hyvissä merkeissä.

Tällaiset huollot olen tehnyt/teettänyt vuosien varrella:

- Suodattimet vaihdettu säännöllisesti 3 krt/v
- Hihna vaihdettu 3 kertaa
- Puhallinmoottoreiden laakerit vaihdettu kerran, siivekkeet putsattu 3 kertaa
- LTO-kennosto pesty muistaakseni 3 kertaa.

Tänään kun oli lämmin päivä innostuin suihkuttamaan LTO-kennon puhtaaksi ja kuivattamaan pihalla auringossa. Samaan syssyyn irroitin puhallinmoottorit ja putsasin nekin. Ehkä operaatiolla joku vaikutus on hyötysuhteeseen? Tehdään mikä voidaan ihanan kalliin sähkön säästämiseksi tulevana talvena.
Suihkutitko lto-kennon pelkällä vedellä? Pitäis itselläkin tehdä sama operaatio..
 

juhamv

Jäsen
Kiinnostuksesta, onko ollut talvisin mitään ongemia? Löytyykö esi/jälkilämmitystä? itsellä tuli ostettua, ja juuri asennettua vanha ltr-3 vintille. Ei myöskään mitään hienouksia, ei esi/jälkilämmitystä yms.
Esi/jälkilämmitystä ei konevanhuksessani ole. LTR-3 sijaitsee meillä lämpimässä vaatehuoneessa. Yhden kerran joskus vuosia sitten tulosuodattimen kohdalle kertyi jäätä, jonka kaavin pois. Olisiko ulkoilma ollut tuolloin jotenkin poikkeuksellinen? Muita ongelmia talvisin en muista olleen. Pidän puhallinnopeuden talvellakin asennossa 2, joskus saunan jälkeen hetken asennossa 3.

Suihkutitko lto-kennon pelkällä vedellä? Pitäis itselläkin tehdä sama operaatio..
Laskin kennolle ensin fairyvettä, ja sitten käsisuihkulla reilusti puhdasta vettä perään ylhäältä alas. Melkoisen mustaa oli vesi, joten ei tainnut olla turha operaatio. Auringossa kuivattelin kennoa useamman tunnin.

Puhallinmoottoreiden siivekkeet putsasin hammasharjalla ja imurin kapealla suulakkeella. Melkoinen määrä töhnää irtosi niistäkin.
 

silakki

Tulokas
Enervent Pingvin 85:ssa semmoinen ongelma, kun virrat käyttää hetken poissa esim suodattimen vaihdossa, niin ei meinaa lähteä käyntiin, kun rele vaan naksuttaa, sitten kun on hetken naksuttanut niin lämmönvaihdin yrittää aina lähteä pyörimää ja pysähtelee kun rele taas naksahtaa. Sitten kun se on aikansa naksuttanu ja yrittäny nii lähtee toimimaan. Onko muilla ollu vastaavaa ongelmaa? Auttaisko releen vaihto vai onkohan vika virtalähde puolella? yritin kuunnella autonkorjaus stetoskoopilla mikä rele naksuttaa, mutta ei nuista saanu selvää ku releitä on 11kpl. Kolvi kyllä pysyy näpeissä, kun vaan tietäs mitä osia vaihtaa :rolleyes:
 

EVentti

Jäsen
LTR-6 190 eco EDE-CG (v2010) varaosiksi, tai kunnostettavaksi (Klaukkalassa).

Jostain syystä altaan pohja ruostui ja (maaviileäkennon tuottama) kondessivesi valui lattialle. Periaatteessa ulkokuoren irroittamalla voisi sisäkuoren pintaan esim. laminoida uuden pohjan, jolloin saisi aivan soivan pelin.

Laitetta ajettu 40% teholla (helteillä 60%), joten laakerit, ym. komponentit eivät oireile. Edes lämmönvaihtimen hihnaa ei ole tarvinnut vaihtaa. EDA-kortti ohjainpaneeleineen tulevat mukaan. Esilämmityspatteri ei ole ollut koskaan päällä, joten sen toiminnasta ei ole tietoa, mutta eipä ole ollut tarvettakaan.

Kone on vielä käytössä, kunhan vain löydän asentajan vaihtamaan sen uuteen. Saatavuus ja hinta sopimuksen mukaan.
 

remykv

Vakionaama
Pingviinin 10v huolto=lämmönvaihtimen ja puhaltimien pesu + remminvaihto
Kennosta ei ihmeemmin paskaa lähtenyt mutta remmi oli kyllä vaihtokunnossa, ilmoitteli äänillä ja hyötysuhteen heittelyllä.
Vaihtimen moottori ei takerrellut vielä, jospa tuo vielä menisi vuosia.
 

Liitteet

  • IMG_20221004_114034.jpg
    IMG_20221004_114034.jpg
    171,7 KB · Katsottu: 98
  • IMG_20221004_111647.jpg
    IMG_20221004_111647.jpg
    163,2 KB · Katsottu: 96

remykv

Vakionaama
Uusi LTO-moottoripaketti haettu postista ja asennettu paikoilleen. Parin tunnin käytön jälkeen ei ole kone vielä buuttaillut, tarkkaillaan tilannetta..

Huollossa olivat sitä mieltä, että LTO-moottorissa jotain vikaa eikä aina lähde pyörimään, kone sitten buuttailee itseään yrittäen saada LTO:ta päälle. Meni takuuseen itse asentaen ja olipahan helppo homma. Samalla tuli imuroitua joka paikka ja silikonisprayta sinne minne kuuluu.

Vanhassa moottorissa oli klappia kuuluvasti [klik-klik ääni laidasta laitaan] 2-3 mm hihnapyörästä pyritellen ja vähän epämääräisesti pyöri eli vastusta tuntui välillä paljon ja välillä vähemmän, kun uudessa klappia oli ehkä vajaa milli eikä kuulunut mitään ääntä klapista ja pyöri tasaisesti vastustaen.


Hyvin toimii Enerventillä asiakaspalvelu, omilla diagnooseilla nyt siis takuuseen vaihdettu ääntelevä tulopuhallin ja LTO-moottoripaketti, kun koneella ikää kolmisen vuotta. Virhevastuun piikkiin sitten seuraavat jos takuu jo rauennut ;) Toivotaan, että vaan huonoa säkää edellämainitut ettei näin tiuhaan tarvitae osia jatkossa vaihdella.
Onko tämä pelannut?
 

Lappanen

Vakionaama
Onko tämä pelannut?

Jaha, unohtui päivittää.

Eli vika palasi muutaman päivän päästä kun ilmat kylmeni, lopulta vika olikin LTO-moottorin koneen puoleisessa runkoliittimessä josta oli yksi johdin katkennut liittimen juuresta ja varmaan lämpöliikkeenntakia välillä oli kontaktissa ja välillä ei. Tuo selvisi ihan vahingossa kun vielä röpelsin kennon ja liittimen kimpussa kun se pyöri, aiemmin en tuota ollut saanut oireilemaan vaikka monesti liitintä remppasin että siinä varmasti oli kunnon kontakti..

Ennen kuin selvitin tuon vian, ehdin vaihtaa hakkurivirtalähteen joka huollon mukaan voi aiheuttaa myös kennon pyörimättömyyttä.

Katkennut johdin:
IMG_20220801_180805.jpg

Hakkurivirtalähde:
IMG_20220622_194737.jpg
 

remykv

Vakionaama
Jaha, unohtui päivittää.

Eli vika palasi muutaman päivän päästä kun ilmat kylmeni, lopulta vika olikin LTO-moottorin koneen puoleisessa runkoliittimessä josta oli yksi johdin katkennut liittimen juuresta ja varmaan lämpöliikkeenntakia välillä oli kontaktissa ja välillä ei. Tuo selvisi ihan vahingossa kun vielä röpelsin kennon ja liittimen kimpussa kun se pyöri, aiemmin en tuota ollut saanut oireilemaan vaikka monesti liitintä remppasin että siinä varmasti oli kunnon kontakti..

Ennen kuin selvitin tuon vian, ehdin vaihtaa hakkurivirtalähteen joka huollon mukaan voi aiheuttaa myös kennon pyörimättömyyttä.

Katkennut johdin:
katso liitettä 80905

Hakkurivirtalähde:
katso liitettä 80906
Mikä enerventti tämä on
 

Lappanen

Vakionaama
Jos siellä on samanlainen systeemi, niin siellä on ohjainkortti joka ohjaa lto-moottoria:

IMG_20220801_170827.jpg

Tuo kortti saa käyttöjännitteensä hakkurivirtalähteeltä ja kortilta lähtee johtimet lto-moottorille:

Käyttöjännite
IMG_20220801_170834.jpg

Lto-moottorille
IMG_20220801_170843.jpg


Jos tuollainen löytyy, niin mittaa koneen käydessä että ohjainkortille tulee 24V ja ettei kortilla pala punainen vikavalo. Jos vika sattuu olemaan päällä, niin vielä parempi.

Jos käyttöjännite tulee eikä vikavalo pala, ota koneesta virrat pois ja mittaa kortin ja lto-moottorin liittimen väliltö että jokainen johdin on yhteydessä liittimeltä kortille.

Käsittääkseni mikään muu ei ohjaa moottoria tai vaikuta sen toimintaan, paitsi tietenkin itse moottori. Jos se lähtee pyörimään ilman ääntelyjä ja kuumenemista, niin se on luultavasti kunnossa.

Pyöriikä lto-kenno käsin mitenkä herkästi, voithan myös koittaa ottaa lto-moottorin hihnan pois ja kokeilla pyöriikö moottori silloin normaalisti.
 

remykv

Vakionaama
Jos siellä on samanlainen systeemi, niin siellä on ohjainkortti joka ohjaa lto-moottoria:

katso liitettä 80911

Tuo kortti saa käyttöjännitteensä hakkurivirtalähteeltä ja kortilta lähtee johtimet lto-moottorille:

Käyttöjännite
katso liitettä 80912

Lto-moottorille
katso liitettä 80913


Jos tuollainen löytyy, niin mittaa koneen käydessä että ohjainkortille tulee 24V ja ettei kortilla pala punainen vikavalo. Jos vika sattuu olemaan päällä, niin vielä parempi.

Jos käyttöjännite tulee eikä vikavalo pala, ota koneesta virrat pois ja mittaa kortin ja lto-moottorin liittimen väliltö että jokainen johdin on yhteydessä liittimeltä kortille.

Käsittääkseni mikään muu ei ohjaa moottoria tai vaikuta sen toimintaan, paitsi tietenkin itse moottori. Jos se lähtee pyörimään ilman ääntelyjä ja kuumenemista, niin se on luultavasti kunnossa.

Pyöriikä lto-kenno käsin mitenkä herkästi, voithan myös koittaa ottaa lto-moottorin hihnan pois ja kokeilla pyöriikö moottori silloin normaalisti.
Moottori on mielestäni yllättävän raskas pyörittää mutta ylimääräisiä tuntemuksia ei pyörittäessä tunnu eikä ääntele mitenkään kun on käynnissä, pitääpä alkaa metsästämään osa levyltä
 

Lappanen

Vakionaama
Moottori on mielestäni yllättävän raskas pyörittää mutta ylimääräisiä tuntemuksia ei pyörittäessä tunnu eikä ääntele mitenkään kun on käynnissä, pitääpä alkaa metsästämään osa levyltä

Jos ei ääntele ja pyörii ilman nykimisiä niin tuskin moottorissa/kennossa (tiivisteet/laakerit jumittaa) mitään vikaa on.
 

remykv

Vakionaama
Ei tuolla mikään takertele, virtalähde ja korttikin taisi löytyä.
Virrat kun laittaa päälle niin virtalähteeseen syttyy vihreä led mutta hiipuu pimeäksi muutaman sekunnin kuluttua, moottori ei pyöri enää ollenkaan.
Pitääpä koittaa mittailla
 

Liitteet

  • IMG_20221004_210454.jpg
    IMG_20221004_210454.jpg
    163,4 KB · Katsottu: 40

Lappanen

Vakionaama
Ei tuolla mikään takertele, virtalähde ja korttikin taisi löytyä.
Virrat kun laittaa päälle niin virtalähteeseen syttyy vihreä led mutta hiipuu pimeäksi muutaman sekunnin kuluttua, moottori ei pyöri enää ollenkaan.
Pitääpä koittaa mittailla

Vihreän ledin pitäisi palaa jatkuvasti kun kone päällä. Taitaa olla hakkuri kaput. Muistaakseni oli 50e luokkaa uusi.

Edit. Muistin väärin, 120e toimituskuluineen oli hakkuri (jos on tuo malli sulla):

Mittaa nyt tosiaan ensin, mutta aika selvältä tapaukselta vaikuttaa.
 
Back
Ylös Bottom