Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Onko kellään käsitystä mistäHihnapyörän ja hihnan kunnon tarkastamiseen on kennon kotelossa reikä. Siitä 8cm alas ja 4cm oikealle voi porata reiän. Aukosta voi vetäistä rautalangan moottorille, ja kiskaista kireämmälle. Rautalangan voi sitten kiepauttaa matalakantaisen peltiruuvin alle, jonka ruuvaa kiinni tuohon viereen. Ja kas, olette tehneet itsellenne löystyneen hihnan kiristimen.
Toki ne moottorin kiinnityskumit on hyvä vaihtaa viiden vuoden välein, kymmentä vuotta ne ei kestä.
Puuilossakin on jotain. Onko kukaan ottanut mittoja noista kumeista?Onko kellään käsitystä mistä
Noita moottorinkumeja vois saada. Enerventin kauppa näyttää ei oota
Tuollainen tieto on deal-breaker uutta konetta etsivälle.No nyt ei ilmeisesti n 10 vuotta vanhoihin Pandion koneisiin saa enää piirilevyjä ollenkaan. Miten voi olla mahdollista?
No nyt ei ilmeisesti n 10 vuotta vanhoihin Pandion koneisiin saa enää piirilevyjä ollenkaan. Miten voi olla mahdollista?
Kortin hinta oli silloin 660€ ja panelin reilut 500€.Ei muuten ole mikään halpa tuo eAir laitella, koneiden hinnat on tyystin eri tuolla paremmalla ohjauksella. Siihen päälle todennäköisesti eri johtosarja vielä, niin kallista lystiä onpi luvassa upgraden tekijälle.
Kannattaa koettaa korjauttaa elektroniikkakorjaajalla, jos et ole sitä jo yrittänytNo nyt ei ilmeisesti n 10 vuotta vanhoihin Pandion koneisiin saa enää piirilevyjä ollenkaan. Miten voi olla mahdollista?
Ei ole tarvetta, ilmat vaihtuu meillä eri koneillaKannattaa koettaa korjauttaa elektroniikkakorjaajalla, jos et ole sitä jo yrittänyt
Tuossa kennonpyöritysmoottoripaketissa on moottori ja vaihteisto. Kumpikin voi sipata eikä kumpikaan ole ikuinen. Laakerointeja näihin ei taida olla kukaan tehnyt vaan se vika taitaa ensimmäiseksi syödä hampaat sileäksi sieltä vaihteistosta. Itse olin sen verran vainoharhainen vian suhteen että tilasin varaosan jemmaan joskus aikoja sitten jo. Tuo vaan ei tunnu hajoavan millään.Lämmönvaihtimen moottorin korjausta kun humisee äänekkäästi?
Kiitos palstan kirjoittajille, sain vaihdettua yhden puhaltimen laakerit kun piti aikamoista ääntä (14v käytössä). Nyt sitten huomaan äänekkäimmä'n vian korjaannuttua että lämmönvaihdin pitää myös aikamoista "huminaa" ja kuuluu nyt kun puhallin OK. Kenno pyörii ihan OK, vian huomaan nyt keväällä kun talteenotto pätkii lämmetessä joten huminan havaitsee helposti alkavan/lopppuvan
Voisko moottorin laakerit olla kuluneet niin että ääntelee, ja jos, voisko niitä myös vaihtaa kotikonstein vai pitääkö maksaa kipeät 350€ uudesta? ja jos sitä edes saa kun Enerventin mukaan loppu EC/ECO:lle https://webshop.enervent.com/fi/tuo...nt-varaosat/pandion-enervent-varaosat/sivu/2/
Ylläolevasta tuli mieleeni, kevään tultua lto on vaihdellut kattavasti pyörimisnopeuttaam/päälläoloaan ja yhtenä iltana kun ulkolämpö tippui nopeasti nollan tienoille huomasin myös huminaa iv-venttiileistä. Käyttöpaneeli kertoi lton olevan täysillä, mutta kun avasin koneen niin kenno ei pyörinyt. Siinä puhallinten huminassa en kuitenkaan kuullut lton moottorista mitään ylimääräistä möykkää. Nappasin töpselin irti pariinkin kertaan, mutta kiekko ei alkanut pyöriä ennen kuin sitä lopulta kädellä vähän avitin ja lähti normaalisti liikkeelle. Tästä ehkä pari viikkoa ja satunnaisesti tilanteen tsekannut ja lto toimii normaalisti.
Onko kellään vastaavaa tullut vastaan, enteileekö remonttia vai oliko vaan bitti poikittain ohjauksessa tällä kertaa?
Ylläoleva ja aiemmat satunnaiset katkokset IV-koneen toiminnassa alkavat näyttää LTO:n moottorin ja/tai vaihteiston aiheuttamilta.
Ollut siis joskus kauan aikaa sitten sellaista vikaa, että IV-kone pysähtynyt (kuulee kun moottoroidut raitis- ja jäteilmapellit menee kiinni), sähköt kyllä koneessa päällä mutta ei pukahdakkaan. Sitten yhtäkkiä sulkupellit aukeaa ja ilma alkaa taas liikkua normaaliin tapaan. Tätä taoahtunut todella harvakseltaa aiemmin, luulin johtuneen pienistä sähkökatkoista joita alueellamme on ollut myrksyistä ja kaivuutöistä johtuen.
Tuota pysähtelyä on nyt toukokuun alusta alkaen alkanut esiintymään tihenevään tahtiin useana päivänä viikossa ja saattaa toistua useaan kertaan vuorokaudessa. Vaikea arvioida, kun ei tuota huomaa jos ei ole kotona, ei jätä mitään vikakoodia tai muutakaan merkintää laitteen logiin. Eilen sitten illalla kuului taas tuttu peltimoottorin sulkeutumisääni, mutta avautumisääntäpä ei nyt kuulunut kuten normaalisti. Menin nykimään töpseliä irti ja kiinni, eli "hard-reset", mutta puhaltimet pysyivät hiljaa edelleen.
Avasin koneen luukun ja pyöräytin LTO:n kiekkoa vajaan kerroksen eteenpäin, liikkui ihan sujuvasti. Tökkäsin virrat takaisin päälle IV-koneeseen ja johan lähti sulkupellit aukeamaan ja puhaltimet päälle. LTO:n kiekko alkoi myös pyörimään, mutta kuului pientä jurnutusta ja kädellä tunsi myös LTO:n kyljestä jurnutuksen mukaista täristystä. Hetken päästä jurnutus ja täristys hävisi. Jätin koneen päälle ja palasin telkkarin ääreen, hetken päästä taas sulkupellit kiinni ja IV pysähtyi. Nappasin LTO:n moottorin johdon irti jolloin sulkupellit taas aukesi ja puhaltimet alkoivat puhaltaa eikä ole tuon jälkeen pysähdellyt itsekseen, jätin siis LTO:n kytkemättä takaisin.
Laitoinkin jo Enerventille viestiä, että vajaa 3 vuotta kone ollut toiminnassa joten LTO:n moottori/vaihteistopaketti kuulunee virhevastuun piiriin.
Tätä vikaa tuskin olisi ihan äkkiä huomannut ilman noita moottoroituja sulkupeltejä, kun IV niin äänetön ettei sen loppumuista huomaa kuin lämpimillä keleillä tai makuuhuoneessa oven ollessa kiinni.
Kiinnostuksesta, onko ollut talvisin mitään ongemia? Löytyykö esi/jälkilämmitystä? itsellä tuli ostettua, ja juuri asennettua vanha ltr-3 vintille. Ei myöskään mitään hienouksia, ei esi/jälkilämmitystä yms.Synttärit: OK-taloni LTR-3-kone täytti 20 vuotta. Mitään hienouksiahan tuossa ei ole, olisiko siinä pitkän iän salaisuus? Toivottavasti matka jatkuu hyvissä merkeissä.
Tällaiset huollot olen tehnyt/teettänyt vuosien varrella:
- Suodattimet vaihdettu säännöllisesti 3 krt/v
- Hihna vaihdettu 3 kertaa
- Puhallinmoottoreiden laakerit vaihdettu kerran, siivekkeet putsattu 3 kertaa
- LTO-kennosto pesty muistaakseni 3 kertaa.
Tänään kun oli lämmin päivä innostuin suihkuttamaan LTO-kennon puhtaaksi ja kuivattamaan pihalla auringossa. Samaan syssyyn irroitin puhallinmoottorit ja putsasin nekin. Ehkä operaatiolla joku vaikutus on hyötysuhteeseen? Tehdään mikä voidaan ihanan kalliin sähkön säästämiseksi tulevana talvena.
Suihkutitko lto-kennon pelkällä vedellä? Pitäis itselläkin tehdä sama operaatio..Synttärit: OK-taloni LTR-3-kone täytti 20 vuotta. Mitään hienouksiahan tuossa ei ole, olisiko siinä pitkän iän salaisuus? Toivottavasti matka jatkuu hyvissä merkeissä.
Tällaiset huollot olen tehnyt/teettänyt vuosien varrella:
- Suodattimet vaihdettu säännöllisesti 3 krt/v
- Hihna vaihdettu 3 kertaa
- Puhallinmoottoreiden laakerit vaihdettu kerran, siivekkeet putsattu 3 kertaa
- LTO-kennosto pesty muistaakseni 3 kertaa.
Tänään kun oli lämmin päivä innostuin suihkuttamaan LTO-kennon puhtaaksi ja kuivattamaan pihalla auringossa. Samaan syssyyn irroitin puhallinmoottorit ja putsasin nekin. Ehkä operaatiolla joku vaikutus on hyötysuhteeseen? Tehdään mikä voidaan ihanan kalliin sähkön säästämiseksi tulevana talvena.
Esi/jälkilämmitystä ei konevanhuksessani ole. LTR-3 sijaitsee meillä lämpimässä vaatehuoneessa. Yhden kerran joskus vuosia sitten tulosuodattimen kohdalle kertyi jäätä, jonka kaavin pois. Olisiko ulkoilma ollut tuolloin jotenkin poikkeuksellinen? Muita ongelmia talvisin en muista olleen. Pidän puhallinnopeuden talvellakin asennossa 2, joskus saunan jälkeen hetken asennossa 3.Kiinnostuksesta, onko ollut talvisin mitään ongemia? Löytyykö esi/jälkilämmitystä? itsellä tuli ostettua, ja juuri asennettua vanha ltr-3 vintille. Ei myöskään mitään hienouksia, ei esi/jälkilämmitystä yms.
Laskin kennolle ensin fairyvettä, ja sitten käsisuihkulla reilusti puhdasta vettä perään ylhäältä alas. Melkoisen mustaa oli vesi, joten ei tainnut olla turha operaatio. Auringossa kuivattelin kennoa useamman tunnin.Suihkutitko lto-kennon pelkällä vedellä? Pitäis itselläkin tehdä sama operaatio..
Onko tämä pelannut?Uusi LTO-moottoripaketti haettu postista ja asennettu paikoilleen. Parin tunnin käytön jälkeen ei ole kone vielä buuttaillut, tarkkaillaan tilannetta..
Huollossa olivat sitä mieltä, että LTO-moottorissa jotain vikaa eikä aina lähde pyörimään, kone sitten buuttailee itseään yrittäen saada LTO:ta päälle. Meni takuuseen itse asentaen ja olipahan helppo homma. Samalla tuli imuroitua joka paikka ja silikonisprayta sinne minne kuuluu.
Vanhassa moottorissa oli klappia kuuluvasti [klik-klik ääni laidasta laitaan] 2-3 mm hihnapyörästä pyritellen ja vähän epämääräisesti pyöri eli vastusta tuntui välillä paljon ja välillä vähemmän, kun uudessa klappia oli ehkä vajaa milli eikä kuulunut mitään ääntä klapista ja pyöri tasaisesti vastustaen.
Hyvin toimii Enerventillä asiakaspalvelu, omilla diagnooseilla nyt siis takuuseen vaihdettu ääntelevä tulopuhallin ja LTO-moottoripaketti, kun koneella ikää kolmisen vuotta. Virhevastuun piikkiin sitten seuraavat jos takuu jo rauennutToivotaan, että vaan huonoa säkää edellämainitut ettei näin tiuhaan tarvitae osia jatkossa vaihdella.
Onko tämä pelannut?
Mikä enerventti tämä onJaha, unohtui päivittää.
Eli vika palasi muutaman päivän päästä kun ilmat kylmeni, lopulta vika olikin LTO-moottorin koneen puoleisessa runkoliittimessä josta oli yksi johdin katkennut liittimen juuresta ja varmaan lämpöliikkeenntakia välillä oli kontaktissa ja välillä ei. Tuo selvisi ihan vahingossa kun vielä röpelsin kennon ja liittimen kimpussa kun se pyöri, aiemmin en tuota ollut saanut oireilemaan vaikka monesti liitintä remppasin että siinä varmasti oli kunnon kontakti..
Ennen kuin selvitin tuon vian, ehdin vaihtaa hakkurivirtalähteen joka huollon mukaan voi aiheuttaa myös kennon pyörimättömyyttä.
Katkennut johdin:
katso liitettä 80905
Hakkurivirtalähde:
katso liitettä 80906
Pelican, vm 2018 eAirMikä enerventti tämä on
Moottori on mielestäni yllättävän raskas pyörittää mutta ylimääräisiä tuntemuksia ei pyörittäessä tunnu eikä ääntele mitenkään kun on käynnissä, pitääpä alkaa metsästämään osa levyltäJos siellä on samanlainen systeemi, niin siellä on ohjainkortti joka ohjaa lto-moottoria:
katso liitettä 80911
Tuo kortti saa käyttöjännitteensä hakkurivirtalähteeltä ja kortilta lähtee johtimet lto-moottorille:
Käyttöjännite
katso liitettä 80912
Lto-moottorille
katso liitettä 80913
Jos tuollainen löytyy, niin mittaa koneen käydessä että ohjainkortille tulee 24V ja ettei kortilla pala punainen vikavalo. Jos vika sattuu olemaan päällä, niin vielä parempi.
Jos käyttöjännite tulee eikä vikavalo pala, ota koneesta virrat pois ja mittaa kortin ja lto-moottorin liittimen väliltö että jokainen johdin on yhteydessä liittimeltä kortille.
Käsittääkseni mikään muu ei ohjaa moottoria tai vaikuta sen toimintaan, paitsi tietenkin itse moottori. Jos se lähtee pyörimään ilman ääntelyjä ja kuumenemista, niin se on luultavasti kunnossa.
Pyöriikä lto-kenno käsin mitenkä herkästi, voithan myös koittaa ottaa lto-moottorin hihnan pois ja kokeilla pyöriikö moottori silloin normaalisti.
Siinä on alennusvaihde mikä tekee raskautta.Moottori on mielestäni yllättävän raskas pyörittää mutta ylimääräisiä tuntemuksia ei pyörittäessä tunnu eikä ääntele mitenkään kun on käynnissä, pitääpä alkaa metsästämään osa levyltä
Moottori on mielestäni yllättävän raskas pyörittää mutta ylimääräisiä tuntemuksia ei pyörittäessä tunnu eikä ääntele mitenkään kun on käynnissä, pitääpä alkaa metsästämään osa levyltä
Näin ajattelinkinSiinä on alennusvaihde mikä tekee raskautta.
Ei tuolla mikään takertele, virtalähde ja korttikin taisi löytyä.
Virrat kun laittaa päälle niin virtalähteeseen syttyy vihreä led mutta hiipuu pimeäksi muutaman sekunnin kuluttua, moottori ei pyöri enää ollenkaan.
Pitääpä koittaa mittailla