Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti

Hyperaktiivi
Onko Enervetin omistajilla mennyt lto-kiekkoja jäähän? Itsellä pingviini jäätyi ja sitä nyt paineilmalla ja hiustenkuivaajalla sulatellut. Kylläpä kiekon sisälle olikin kertynyt vettä paljon:oops:
Muistaakseni tuollaisia tapauksia on tullut joskus aikaisemminkin eteen täällä foorumilla ja nimenomaan tuossa pikkukoneessa. Oliko kennon ja puhaltimen väli täynnä jäähilettä vai ainoastaan kenno tukossa?
Jos muistan oikein niin tuossa taisi olla sellainen juttu että jos kone on lähellä pesutiloja niin tuollainen jäätyminen voi tapahtua herkemmin. Mites kone sulla sijaitsee suhteessa märkätiloihin? Oletko poltellut paljon puuta jolloin koneen läpi voisi virrata huomattavasti normaalia enemmän tuloilmaa?
 

remykv

Vakionaama
Onko Enervetin omistajilla mennyt lto-kiekkoja jäähän? Itsellä pingviini jäätyi ja sitä nyt paineilmalla ja hiustenkuivaajalla sulatellut. Kylläpä kiekon sisälle olikin kertynyt vettä paljon:oops:
Mulla meni aikanaan kiekko jäähän mutta se johtui poistopuhaltimen jäätymisestä
 

mgbl

Tulokas
Mitenkäs kun minulla on tuo Pingvin jossa on sähköinen jälkilämmitys joka ei pelaa, mistä kannattaa alkaa vikaa etsimään? Tuloilma about 11 astetta (ltolle tulo noin 10) eikä muutu miksikään vaikka muuttaa pyyntiä vaikka 19:sta 22:een. Näyttö näyttää että lämmitys on päällä mutta ei ole. Tuo laskee välillä alle kymmenenkin ja sitten laite hälyttää ja vittuilee. En äkkiseltään uskoisi että itse vastus olisi rikki.

Toinenkin kysymys olisi, poistoilman lämpötila on about 14, mistähän se tuo voi johtua? Sisällä on kuitenkin reilu parikymmentä lämmintä eikä esim. kanavaeristyksen kanssa ole aiemminkaan ongelmia ollut.

Kenno pyörii ja on sula, eli siellä ei vikaa. Ulkona about -30°.
 

juuko

Tulokas
Nyt alkoi viimein pandion greenair edx integroidulla ilpillä tökkimään. Ilppi pyörii käynnistyksen jälkeen maks 5 minuuttia, kunnes kone menee juntturaan tuloilman hälyn takia. Onkohan missään saatavilla tuota EDA-ohjauspaneelin huoltovalikon parametrilistaa, että vois kattoo onko tolle jotain tehtävissä? Lähinnä ihmetyttää, kun tuo pumppu putoaa välillä pelistä, mikä taas johtaa heti lämpötilojen alittumiseen.

Pitää vissiin mitsun ulkoyksiköstä yrittää kans -30 asteessa huomenna lukea vikakoodit jollain ilveellä.

Kyllä lykkäs mukavaan aikaan koneen juntturaan.
Tämä selvis lopulta ulkoyksikön sulatuksella, lto-kojeen perushuollolla ja sillä, että ilma lämpis eilisestä reippaasti. Just sain koneen pysymään startin jälkeen päällä ja on nyt tunnin hurissu täydellä pyynnillä taukoamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Ristoa

Jäsen
Muistaakseni tuollaisia tapauksia on tullut joskus aikaisemminkin eteen täällä foorumilla ja nimenomaan tuossa pikkukoneessa. Oliko kennon ja puhaltimen väli täynnä jäähilettä vai ainoastaan kenno tukossa?
Jos muistan oikein niin tuossa taisi olla sellainen juttu että jos kone on lähellä pesutiloja niin tuollainen jäätyminen voi tapahtua herkemmin. Mites kone sulla sijaitsee suhteessa märkätiloihin? Oletko poltellut paljon puuta jolloin koneen läpi voisi virrata huomattavasti normaalia enemmän tuloilmaa?
Sauna on seinän toisella puolella. On poltettu puita, tosin silloin pidän ovea raollaan. Oli siinä poistopuhaltimen ja kennon välissä hieman jäätä. Kennossa ei ulkopäin näkynyt jäätä, ainoastaan sen sisällä oli vettä. Olen sitä nyt 3 kertaa paineilmalla ja hiustenkuivaimella kuivannut mutta aina menee uudestaan tukkoon. Mikähän tuon aiheuttaa?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sauna on seinän toisella puolella. On poltettu puita, tosin silloin pidän ovea raollaan. Oli siinä poistopuhaltimen ja kennon välissä hieman jäätä. Kennossa ei ulkopäin näkynyt jäätä, ainoastaan sen sisällä oli vettä. Olen sitä nyt 3 kertaa paineilmalla ja hiustenkuivaimella kuivannut mutta aina menee uudestaan tukkoon. Mikähän tuon aiheuttaa?
Olikos tuossa koneessa jäätymisenestoa? Joissain enerventeissä sellainen on mutta se on itse valittava käyttöön.

En tiedä voisiko siitä olla jotain hyötyä tuollaiseen tilanteeseen.
Voiko jäätymistä yhdistää esim saunomiseen? Jotkut ovat sanoneet että saunomalla koneen saa jäähän. Asunnossa ei varmaan muutenkaan ole poikkeuksellisen korkea ilman suhteellinen kosteus?
 

Ristoa

Jäsen
Olikos tuossa koneessa jäätymisenestoa? Joissain enerventeissä sellainen on mutta se on itse valittava käyttöön.

En tiedä voisiko siitä olla jotain hyötyä tuollaiseen tilanteeseen.
Voiko jäätymistä yhdistää esim saunomiseen? Jotkut ovat sanoneet että saunomalla koneen saa jäähän. Asunnossa ei varmaan muutenkaan ole poikkeuksellisen korkea ilman suhteellinen kosteus?
Ei ole jäänestoa tässä. Saunomisen jälkeen tuo ongelma tuli, ei pitäisi olla muuten korkea kosteus talossa. Tässä nyt 4 kertaa kuivattelen tätä ja vielä tulee vettä. Mikähän tässä nyt on? Ulkona -28 pakkasta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei ole jäänestoa tässä. Saunomisen jälkeen tuo ongelma tuli, ei pitäisi olla muuten korkea kosteus talossa. Tässä nyt 4 kertaa kuivattelen tätä ja vielä tulee vettä. Mikähän tässä nyt on? Ulkona -28 pakkasta.
Jäätyykö se välittömästi umpeen vai vaatii esim päivän? Eihän siihen mikään muu voi jäätyä kun sisäilmasta peräisin oleva kosteus.
 

remykv

Vakionaama
Kyllä kaikki pitäisi muuten toimia
Täysin mutulla mennään:
Minä kokeilisin sulattaa kuumalla vedellä, se menee kennosta kunnolla läpi ja kun varmasti auki niin kuivattaa mahdollisimman hyvin....mutta varmasti pitää avittaa lisälämmöllä kuten fraatti tuossa ohjeisti tai kuristaa esim. koneen sisällä tuloilmaa
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Pidemmän lämpöhoidon saa saunalla kun vaan oottaa poistoräppänän irti lämmittämisen jälkeen ja jättää vedet heittämättä kiukaalle. Kinkkinen tilanne kieltämättä ja saattaapi olla että kenno pitäisi olla aivan kuiva ennen paikoilleen asentamista tai sitten avittaa jolloin lämmöllä niin ettei jäteilma ole pakkasella.
 

Joksa

Aktiivinen jäsen
Jäätyy noin tunnin parin jälkeen.
Jäätyykö kenno niin jäähän ettei ilma kulje ollenkaan läpi?

Kerran olen yli 20-vuoden aikana avannut talvella Pingvinin silloin oli talteenottokennosta kuurakieleke kasvanut poistopuhaltimeen, joka aiheutti rapinaa. Otin silloin sen auki ja sulatin suihkulla ja kuivasin lämpöpuhaltimella. Pakkasta oli silloin -30 kieppeillä joulun aikaan vieraita, ja saunomista ja pyykinpesua vuoropäivin. Sen jälkeen en ole aukonut. Kenno jäätyy kyllä osaksi, mutta ei kuitenkaan pitäisi jäätyä kokonaan, mikäli poistoa on enemmän kuin tuloa.
1704300713533.png
 

Ristoa

Jäsen
Jäätyykö kenno niin jäähän ettei ilma kulje ollenkaan läpi?

Kerran olen yli 20-vuoden aikana avannut talvella Pingvinin silloin oli talteenottokennosta kuurakieleke kasvanut poistopuhaltimeen, joka aiheutti rapinaa. Otin silloin sen auki ja sulatin suihkulla ja kuivasin lämpöpuhaltimella. Pakkasta oli silloin -30 kieppeillä joulun aikaan vieraita, ja saunomista ja pyykinpesua vuoropäivin. Sen jälkeen en ole aukonut. Kenno jäätyy kyllä osaksi, mutta ei kuitenkaan pitäisi jäätyä kokonaan, mikäli poistoa on enemmän kuin tuloa.
katso liitettä 92474
Juu ilma lakkaa kulkemasta läpi.
 

Joksa

Aktiivinen jäsen
Kennosta pitäisi kyllä valo kajastaa läpi ilman kulkusunnassa. Onko poistoilmasuodatin kunnossa tai konetta käytetty ilman suodattimia. Kenno jäätyy yleensä ulkolaidalta alkaen. Jos kenno on likainen pesu auttaa.
 

Lappanen

Vakionaama
Poistopuhallin kitisee taas, vaikka vaihdoin täyskeraamisen etulaakerin aiemmin siihen. Piti samanlaista kitinää pikkupakkasilla alkuperäisellä laakerilla myös, joka oli ruosteessa. Saattaa olla myös jäätä joka hankaa siipiin, huurretta löytyy nimittäin moottorin kyljestä sekä LTO-kennon yläpuolella olevasta seinämästä. Ei sitä kovin paljoa kyllä ole, pitää tarkkailla kun ilmat lämpenee että vieläkö kitisee..
 

fraatti

Hyperaktiivi
Poistopuhallin kitisee taas, vaikka vaihdoin täyskeraamisen etulaakerin aiemmin siihen. Piti samanlaista kitinää pikkupakkasilla alkuperäisellä laakerilla myös, joka oli ruosteessa. Saattaa olla myös jäätä joka hankaa siipiin, huurretta löytyy nimittäin moottorin kyljestä sekä LTO-kennon yläpuolella olevasta seinämästä. Ei sitä kovin paljoa kyllä ole, pitää tarkkailla kun ilmat lämpenee että vieläkö kitisee..
Olen entistä enemmän kääntymässä siihen suuntaan että olosuhteet tappavat laakerit. Ja se on kylmyys joka johtaa rasvan pettämiseen. Toki voi sinne muutakin epäpuhtautta päätyä mutta joissain ropeleissa laakerit on niin että sinne ei pääse kosteus yms muut epäpuhtaudet.

Tuossa on junanvaunuista juttua joissa pyörät on tullut kiskoilla lanana kylmällä kelillä kun voitelu on pettänyt.

Kovilla pakkasilla ainakin enerventissä jäteilmapuhallin on kovissa olosuhteissa. 100% kosteus ja talvella jatkuvasti kylmä. Ja asukas saattaa vielä pihistellä puhaltimen pyörintänopeudessa joka toisi sille rasvalle notkeutta.

Kaveri just sanoi että iv-kone alkoi kiljumaan niin kovasti että täyty ottaa siitä johto irti. Toinen tuttu laittoi hetki sitten videon jonkun ilpin tai vilpin ulkoyksiköstä missä laakeri huusi kuin sikaa tapettaisiin....
 

Lappanen

Vakionaama
Olen entistä enemmän kääntymässä siihen suuntaan että olosuhteet tappavat laakerit. Ja se on kylmyys joka johtaa rasvan pettämiseen. Toki voi sinne muutakin epäpuhtautta päätyä mutta joissain ropeleissa laakerit on niin että sinne ei pääse kosteus yms muut epäpuhtaudet.

Tuossa on junanvaunuista juttua joissa pyörät on tullut kiskoilla lanana kylmällä kelillä kun voitelu on pettänyt.

Kovilla pakkasilla ainakin enerventissä jäteilmapuhallin on kovissa olosuhteissa. 100% kosteus ja talvella jatkuvasti kylmä. Ja asukas saattaa vielä pihistellä puhaltimen pyörintänopeudessa joka toisi sille rasvalle notkeutta.

Kaveri just sanoi että iv-kone alkoi kiljumaan niin kovasti että täyty ottaa siitä johto irti. Toinen tuttu laittoi hetki sitten videon jonkun ilpin tai vilpin ulkoyksiköstä missä laakeri huusi kuin sikaa tapettaisiin....
Täyskeraamiset laakerit akselinpäihin (tuloon ja poistoon) laitoin juuri sen takia että nuo joutuvat kovimmille niin rasituksen kuin sääolojen takia. Noille akselin päissä oleville lakruille on tehty kumiin pesä jossa ovat suoraan kosketuksissa ulkoilmaan ja siinä alkuperäisessä metallilaakerissa oli vielä metallikaulukset jotka päästää kosteuden läpi. Se ero aiempaan on, että kitinä ei kuulu kanavia pitkin vaan satuin sen kuulemaan kun menin tsekkaamaan onko jäätä kertynyt mihinkään kun on kovat pakkaset ja jäteilma ollut monta päivää alle -10C. Koneen vieressä kuulin tuon kitinän, tarkemmin mietittynä se oli vähön jaksottaista joten voisi olla siivekkeistä kuuluvaa.

Mutta surkeaa on suojaus ja valinta ainakin noissa uloimmissa laakereissa, puhaltimen moottorin sisällä on kaksi isompaa jotka hyvin suojassa siellä kotelon sisällä joten noista ei varmaankaan huolta aiheidu ihan heti.
 

juhanahm

Aktiivinen jäsen
LTR 3 meni nyt aamulla jäähän. Vintiltä alkoi kuulua jumputus. Kone toimi muuten mutta LTO ei pyörinyt vaikka LTO moottori pyöri. LTO kennon ja lto kotelon pohjalla oli aika paljon jäätä mikä esti pyörimisen. Ainakin ne tiivisteet mitkä ohjaavat ilman kennoon pitää vaihtaa , Koska ovat yhdestä kohtaa murtuneet. Jäi miettimään miten sinne LTO kennon kotelon sisään on päässyt noin paljon kostetta. Sieltähän ei vesi ulos tule vaikka sulaisi. Näin siis ensimmäistä kertaa 16v käytön jälkeen. Niin ja eilen IV kävi ihan normaalisti.
Pitää vähän funtisa asiaa. Olisihan se hyvä että sielleä yksi reikä olisi mistä vesi pääsisi pois
 

Harrastelija

Vakionaama
Jos ne kennon nahkatiivisteet on huonossa kunnossa niin ilma saattaa kiertää vaikka miten päin ja kosteus voi kertyä kennon kotelon sisälle.
Harvinaisen pitkä kylmä kausi on saattanut kerryttää jäätä pikkuhiljaa. Yleensä ehkä kuivuu lämpimällä kelillä ennen kuin kenno jumittaa.
 

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Nyt on nahkatiisteet vaihdettu ja harjakset samalla. LTO:n laakereita en vaihtanut kun ei ollut syytä. Onpahan nyt laakeritkin varalla. Toisen varahihnan laitoin kiekon ympärille. Piti konetta puhaltimella vähän kuivatella/sulatella. Loppu kuivatus tapahtuu saunaa lämmittämällä. Sen verran kattelin säädintä, että LTO:n sulatuksessa ei ollut ruksia. Pitää etsiä jostain tuo koneen ohje ja lukasta josko saisi sulatella. Toki 16v pärjäilty näinkin
 

HotZone

Vakionaama
LTR 3 meni nyt aamulla jäähän. Vintiltä alkoi kuulua jumputus. Kone toimi muuten mutta LTO ei pyörinyt vaikka LTO moottori pyöri. LTO kennon ja lto kotelon pohjalla oli aika paljon jäätä mikä esti pyörimisen. Ainakin ne tiivisteet mitkä ohjaavat ilman kennoon pitää vaihtaa , Koska ovat yhdestä kohtaa murtuneet. Jäi miettimään miten sinne LTO kennon kotelon sisään on päässyt noin paljon kostetta. Sieltähän ei vesi ulos tule vaikka sulaisi. Näin siis ensimmäistä kertaa 16v käytön jälkeen. Niin ja eilen IV kävi ihan normaalisti.
Pitää vähän funtisa asiaa. Olisihan se hyvä että sielleä yksi reikä olisi mistä vesi pääsisi pois
Siinä on varmaan ollut hiukan liian pienellä ilmanvaihto jos jäätä ja lunta on kerääntynyt noin paljon. Toki sijoittaminen vintillekin varmasti vaikuttaa.
Kuinka pitkään kone on täysillä suihkun/saunan yhteydessä?
Meillä on ajastin mikä pitää tehostuksen automaattisesti 90min päällä. Ei ole jäätynyt.

Paljon vaiuttaa myös asunnon koko eli ilmamäärät. Pienemmäs asunnossa suihkun/saunan vaikutus poistoilman kokonaiskosteuteen on paljon suurempi kuin isossa. Meillä LTR-3 yhteydessä 8 poistoventtiiliä ja 8 tuloventtiiliä. Suihkun vaikutus ei kovin paljon vaikuta poistoilman kokonaiskosteuteen.

Jos poistoja on vähän niin tehostusta pitää pitää suhteessa isommalla ja pidempään. Pienempää asuntoon ei saisi pistää kovin paljon pienempää maksimi ilmanvaihtokapasiteettia tämän vuoksi. Tehostuksen aikana kyse on siitä kuinka paljon kosteutta siinä poistuvassa ilmassa on.

Miksiköhän tämä asia ei ola ammattilaisten suunitelukriteerinä?
 

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Veikkaan, että ilmamäärä on 80-85% mitoituksesta. Tuo arvo on haettu CO2 tasojen mukaan. Keittiön pöydällä on siis CO2 anturi, jonka arvot pyörivät 700 ja 1000 välillä. Aikoinaan kun vaihdoin pussisuodattimiin tuli tuo IV tarkistusmitattua, mutta enpä muista mihin silloin päädyttiin. Pitää ottaa huomenna mittari töistä lainaan ja mittailla. Sen jälkeen vielä uudet suodattimet ja uusi mittaus. Jos nyt jotain pitää sanoa niin tuo LTO:n huolto ainakin paransi LTO:n hyötysuhdetta. Se että johtuiko se tiivisteiden, hihnan vaihdosta vai LTO puhaltelusta paineilmalla en osaa sanoa. Tai sitten johtuu niistä kaikista. Suodattimiin en koskenut, koska vara sarjaa ei enää ollut
 

lauri a.

Tulokas
Tervehdys kaikille

Enervent Pandion ECO ECE on posottanut 2015 vuodesta saakka omakotitalossamme ilman ongelmia lähinnä suodattimenvaihdoilla. Nyt viime viikonloppuna pikkupakkasessa laite kuitenkin alkoi mennä häiriötilaan jossa lämmön talteenotto ja tuloilmapuhallin sammuvat ja pelkkä poistoilman puhallin toimii. Muutaman minuutin jälkeen laite lähti taas toimimaan täydellä teholla jolloin myös häiriövalo lakkasi vilkkumasta. Tämä sykli alkoi toistumaan. Ohjekirjan mukaan tämänkaltainen toiminta viittasi siihen että lämpötila olisi LTO jälkeen alle +5 astetta jolloin talteenotto ja tulopuhallus sammuu käynnistyen taas uudestaan lämpötilan noustua.

Huomasin tilanteen ja purin laitteesta lämmönvaihtimen pois. Hihna vaikutti ehkä aavistuksen kuluneelta joten vaihdoin sen varmuuden vuoksi ja huuhtelin lämmönvaihtimen juoksevalla vedellä vaikka se ei vaikuttanut erityisen likaiselta. Nostin puhallustehon kakkoselle ja laite lähtikin hienosti päälle. Oireet muuttuivat kuitenkin siten, että laite alkoi pätkäistä lämmönvaihdinta ja äänestä päätellen myös tulopuhallusta n. puoleksi sekunniksi jonka jälkeen ne lähtivät välittömästi jatkamaan toimintaansa. Aluksi tätä pätkintää toistui n. 20min välein mutta muutamassa päivässä 20 asteen pakkasella pätkäisyjä alkoi tulla muutaman minuutin välein.

Eilen purin laitteesta lämmönvaihtimen moottorin irti. Itse lämmönvaihdin tuntui liikkuvan oikein herkästi. Irroitin moottorista alennusvaihteiston ja vaihdoin siihen rasvat, itse vaihteisto vaikutti ehjältä. Myös sähkömoottori tuntui liikkuvan isommin vastustelematta pyörittäessä, en alkanut sitä sen enempää purkamaan. Romut takaisin kasaan ja laite päälle. Aiemmin kuvailtu pätkintä jatkui samanlaisena.

Viime yönä laite lopetti kokonaan lto:n ja tuloilmapuhaltimen pyörityksen vilkuttaen ohjauspaneelin häiriövaloa. Kun laitteen sammuttaa ja käynnistää uudelleen lämmönvaihdin ja molemmat puhallinmoottorit lähtevät kyllä hienosti päälle ja käyvät muutaman minuutin, mutta sen jälkeen LTO ja tuloilmapuhallin sammuvat ja laite siirtyy häiriötilaan.

Onko jollain kokemuksia edelläkuvaillun kaltaisista häiriöistä ja niiden mahdollisesta aiheuttajasta? Tuohon laitteeseen osat näyttivät olevan sen verran tyyriitä etten viitsisi lähteä niitä summissa vaihtelemaan. Saako tuosta laitteesta jotenkin jotain vikakoodeja ulos? Ohjainkortilla näytti olevan 3-napainen "vikalähtö".

Myös suosituksia pätevästä huoltoliikkeestä kaivattaisiin Pirkanmaan alueelta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Joskus kennonpyöritysmoottorin remmi on sutinut huonojen moottorin kiinnitys kumien takia.

Joissain koneissa on kierrosluvun säätö tuolle kennolle ja jossain sen on kiinteä. Kiinteässä ohjaus on helppo tarkistaa yleismittarilla että tuleeko sähköä. Ja sitten jäljelle ei jääkään kuin vaihteisto ja moottori.

Ja onhan täällä tainnut hiljankin olla juttua että tuo ohjain on pimentynyt. Oireet kuitenkin viittaavat siihen että kennon pyöriminen pätkii.
 

Lappanen

Vakionaama
Voisko esim tuloilman lämpötila-anturi olla hajalla, tai joku muu, eli näyttää väärää/ei mitään lukemaa ja aiheuttaa vikatilan?

Jos et mistään näe suoraan noita anturien lämpötiloja, niin ne voi mitata yleismittarilla, pitäis vaan jostain kaivaa tieto niiden resistansseista eri lämpötiloissa.
 

JanneHo

Jäsen
Huomasin vastikää, että meillä on pingviinin hyötysuhteet mitä sattuu. Tulo 95% ja poisto 70%, vähän allekin.

Purin tuon rakkineen, ja karkeasuodatinkasetti oli väärinpäin, ehkä tästä johtuen tai ajan kuluessa poistopuolen puhallin oli kerännyt itsensä lähes umpeen töhkää. Näytti ihan kuin se olisi ollut suodatinkuitua, kun oli sellaista pitkäää rihmastoa.

Irroitin molemmat puhaltimet ja putsasin harjalla ja imurilla. Nyt hyötysuhteet näyttävät tulo 92% ja poisto 82%,

En nyt täysin luota noihin lukemiin, ainakin yksi lämpöanturi oli käytännössä kanavan seinässä kiinni. Siinä oli niin lyhyt johto, enkä uskaltanut sitä vetää läpiviennistä enempää ettei johto katkea. Luulen, että tämä anturi ei ainakaan näytä ihan oikeita lukemia.

Ovatko nuo hyötysuhteet nyt kutakuinkin oikeansuuntaisia? Aikaisemmin varmasti ollut alipaineinen...

EDIT. Tuloilma-anturien mittaukset ainakin on sinnepäin. Tulo ja LTO tulo eroaa lähes 2 astetta. Jälkilämmitysvastus ei ole käytössä. Eikö noiden pitäisi olla kutakuinkin sama?
 
Viimeksi muokattu:

Louhi

Jäsen
Huomasin vastikää, että meillä on pingviinin hyötysuhteet mitä sattuu. Tulo 95% ja poisto 70%, vähän allekin.

Purin tuon rakkineen, ja karkeasuodatinkasetti oli väärinpäin, ehkä tästä johtuen tai ajan kuluessa poistopuolen puhallin oli kerännyt itsensä lähes umpeen töhkää. Näytti ihan kuin se olisi ollut suodatinkuitua, kun oli sellaista pitkäää rihmastoa.

Irroitin molemmat puhaltimet ja putsasin harjalla ja imurilla. Nyt hyötysuhteet näyttävät tulo 92% ja poisto 82%,

En nyt täysin luota noihin lukemiin, ainakin yksi lämpöanturi oli käytännössä kanavan seinässä kiinni. Siinä oli niin lyhyt johto, enkä uskaltanut sitä vetää läpiviennistä enempää ettei johto katkea. Luulen, että tämä anturi ei ainakaan näytä ihan oikeita lukemia.

Ovatko nuo hyötysuhteet nyt kutakuinkin oikeansuuntaisia? Aikaisemmin varmasti ollut alipaineinen...

EDIT. Tuloilma-anturien mittaukset ainakin on sinnepäin. Tulo ja LTO tulo eroaa lähes 2 astetta. Jälkilämmitysvastus ei ole käytössä. Eikö noiden pitäisi olla kutakuinkin sama?
Itse olen myös ihmetellyt noita Pingviinin hyötysuhteita. Tätä kirjoittaessa tulo 93% ja poisto 63%

Ulkona pakkasta -21C ja koneen mukaan raitisilma -15.3C Hetken näyttöä seuraillessa huomasin, että tuo raitisilman arvo seilaili tuon -15C…-17C välillä?

LTO tulo: 21.5C
Tulo: 20.0C
Poisto: 24C
Jäteilma: -2.0C


Voikohan näistä päätellä jotain?

Laite kulutti tammikuussa 78.4kwh, joka on mielestäni melko vähän ottaen huomioon kuukauden keskilämpötilan (-12.7C)

12v vanha laite kyseessä, josta itsellä kokemusta vasta tämä talvi. Suodattimet vaihdoin vuoden vaihteessa alkuperäisiä käyttäen.
 

Jaarli81

Tulokas
Tervehdys kaikille

Enervent Pandion ECO ECE on posottanut 2015 vuodesta saakka omakotitalossamme ilman ongelmia lähinnä suodattimenvaihdoilla. Nyt viime viikonloppuna pikkupakkasessa laite kuitenkin alkoi mennä häiriötilaan jossa lämmön talteenotto ja tuloilmapuhallin sammuvat ja pelkkä poistoilman puhallin toimii. Muutaman minuutin jälkeen laite lähti taas toimimaan täydellä teholla jolloin myös häiriövalo lakkasi vilkkumasta. Tämä sykli alkoi toistumaan. Ohjekirjan mukaan tämänkaltainen toiminta viittasi siihen että lämpötila olisi LTO jälkeen alle +5 astetta jolloin talteenotto ja tulopuhallus sammuu käynnistyen taas uudestaan lämpötilan noustua.

Huomasin tilanteen ja purin laitteesta lämmönvaihtimen pois. Hihna vaikutti ehkä aavistuksen kuluneelta joten vaihdoin sen varmuuden vuoksi ja huuhtelin lämmönvaihtimen juoksevalla vedellä vaikka se ei vaikuttanut erityisen likaiselta. Nostin puhallustehon kakkoselle ja laite lähtikin hienosti päälle. Oireet muuttuivat kuitenkin siten, että laite alkoi pätkäistä lämmönvaihdinta ja äänestä päätellen myös tulopuhallusta n. puoleksi sekunniksi jonka jälkeen ne lähtivät välittömästi jatkamaan toimintaansa. Aluksi tätä pätkintää toistui n. 20min välein mutta muutamassa päivässä 20 asteen pakkasella pätkäisyjä alkoi tulla muutaman minuutin välein.

Eilen purin laitteesta lämmönvaihtimen moottorin irti. Itse lämmönvaihdin tuntui liikkuvan oikein herkästi. Irroitin moottorista alennusvaihteiston ja vaihdoin siihen rasvat, itse vaihteisto vaikutti ehjältä. Myös sähkömoottori tuntui liikkuvan isommin vastustelematta pyörittäessä, en alkanut sitä sen enempää purkamaan. Romut takaisin kasaan ja laite päälle. Aiemmin kuvailtu pätkintä jatkui samanlaisena.

Viime yönä laite lopetti kokonaan lto:n ja tuloilmapuhaltimen pyörityksen vilkuttaen ohjauspaneelin häiriövaloa. Kun laitteen sammuttaa ja käynnistää uudelleen lämmönvaihdin ja molemmat puhallinmoottorit lähtevät kyllä hienosti päälle ja käyvät muutaman minuutin, mutta sen jälkeen LTO ja tuloilmapuhallin sammuvat ja laite siirtyy häiriötilaan.

Onko jollain kokemuksia edelläkuvaillun kaltaisista häiriöistä ja niiden mahdollisesta aiheuttajasta? Tuohon laitteeseen osat näyttivät olevan sen verran tyyriitä etten viitsisi lähteä niitä summissa vaihtelemaan. Saako tuosta laitteesta jotenkin jotain vikakoodeja ulos? Ohjainkortilla näytti olevan 3-napainen "vikalähtö".

Myös suosituksia pätevästä huoltoliikkeestä kaivattaisiin Pirkanmaan alueelta.
Plaza Eco Ece oli samantyylistä ja meni hihnanvaihdolla ekan kerran. Toisella kertaa ei hihna luistanut vaan oli lämmöntaalteenottokennon liittimessä piuha mennyt poikki ja pätki konetta eli se liitin mi otetaan irti kun halutaan irrottaa LTO koneesta.

Onkohan tietoa minkä kokoinen on tuo rumpu eli pystyykö vaihtamaan Plazaan esim. Piccolon rummun? Tuskin väliä onko vasen vai oikeakätisestä tuo rumpu? Moottorin tukikumi petti uutena vuotena ja muutti sorviksi moottorin pedin. Radioduolta löytyy 2,50€ hintaan niitä tukikumeja kun Enerventillä maksaa 4kpl yli 30€:)
 

Timo

Tulokas
Laitoin tähän ketjuun aikaisemmin (lokakuu 2023) viestiä suunnittelemastani tuplahihnapyörästä.

Tästä tuli muutamia kyselyjä ja selvitin kuinka on niiden valmistuttamisen laita nykyään ja löysinkin sopivan tekijän. Mikäli kyseinen tuote kiinnostaa, etkä halua jakamani piirrustuksen perusteella sitä itse tehdä/teetättää, niin laita yksityisviestiä. Tällä hetkellä hinta on 46€/kpl toimitettuna postin kautta.
 

Timo

Tulokas
Laitoin tähän ketjuun aikaisemmin (lokakuu 2023) viestiä suunnittelemastani tuplahihnapyörästä.

Tästä tuli muutamia kyselyjä ja selvitin kuinka on niiden valmistuttamisen laita nykyään ja löysinkin sopivan tekijän. Mikäli kyseinen tuote kiinnostaa, etkä halua jakamani piirrustuksen perusteella sitä itse tehdä/teetättää, niin laita yksityisviestiä. Tällä hetkellä hinta on 46€/kpl toimitettuna postin kautta.
Selkiytetään hintaa sen verran, että 40€+toim.kulut., kun toimitustapoja/toiveita on erilaisia.
 

tri_routa

Aktiivinen jäsen
Onko ideoita miten Pingvinin 20 vuotta pyörineestä kennosta saa ne muoviset holkit (joiden keskellä siis on laakerit) irti vahingoittamatta kennoa?

Jäi ruosteinen akseli ja laakerit vaihtamatta kun äkkiä piti ”perushuolto” tehdä. :( Uuden huoltosarjan laakerit oli eri kokoa kuin vanhat (ja kiinni niissä
muoveissa) niin ei voinut siitäkään ottaa.

edit: Pyöritysmoottori kävi todella kuumana, vielä 5-10min virtojen katkaisun jälkeen tulikuuma, onko se normaalia?
 
Viimeksi muokattu:

saarli

Tulokas
Pelican ECO. Poistoilma puhallin rikki. D3G146-AL02-15

Valmistajan sivut: D3G146-AL02-15 - Molemmin puolin imevä keskipakopuhallin integroidulla EC-moottorilla - ebm-papst Oy (ebmpapst.fi)

Kuvanmukainen laakerin tukikumi mennyt rikki. Löytyyköhän jostain varaosana.

Minulla on mennyt 14 vuoden aikana 4 poistopuolen moottoria rikki. Aikaisemmin vaihdettu, kun on tullut muitakin vaurioita, mutta aina ollut laakerivika. Tuloilmapuhallin on alkuperäinen.

Viestiketjussa ollut vastaavia vikoja muilla käyttäjillä nimeomaan poistopuolella. Onko kenelläkään käsitystä mistä nämä vikaantumiset voivat johtua.

C32BDAD2-A25D-4059-B9DF-586AC4758E11_1_105_c.jpeg
 

Lappanen

Vakionaama
Omaan kun lakruja vaihtelin, niin poistopuhaltimen tuo akselin päässä oleva laakeri oli lähes umpiruosteessa vaikka vielä pyörikin. Siinä oli vain metallitiiviste, ja kun tuo kerää sisäilman kosteuden itseensä ja suojaus on nollatasoa, niin ruosteeseenhan se menee ja jossain kohtaa onkin sitten yhtä pakettia akselin kanssa ja pyörii pesässään, lopputulos taitaa olla tuon kuvan mukainen sitten. Aikamoinen kitinä kyllä pitäisi jo kuulua ennen täystuhoa.

Itse laitoin täyskeraamiset laakerit noiden tilalle, ei ole hirveästi vielä tullut kokemusta kerrytettyä kestosta. Tilasin myös metallilaakerit varulta, niissä olikin sitten jo kumitiivisteet joten niilläkin varmasti kestoikä parempi kuin metallitiivisteisillä jotka siis ihan tehtaalla asennettu.
 
Back
Ylös Bottom