Enerventin huoltoa kotikonstein!

pre

Aktiivinen jäsen
Ei niin ihmeempää vikaa, mutta kun noita kelejä pidellyt ja kesällä päiväsaikaan välillä kuumia päiviä ja välillä kylmiä päiviä, niin mikä on virallinen hyvä perussäätö sille, että saisi pidettyä kylmän sisällä talossa:

1. Lämmön talteenotto päälle ja vaikka asetus 21C ?
* jos poistosta saa samaa 21C tai viileämpää ja jos pihalla kylmää, niin säätö hyvä tuolla 21C
* mutta jos esim 27C pihalla, niin laitanko edelleen 21C tuloilman tavoitteeksi ja siirtää kylmää tuloilmaan sen mitä pystyy
* ja kesäyön jäähdytys sitten peruslogiikalla, mikä hieman tehotonta, mutta viilentää se kumminkin
* Ilppi toki viilentää paremmin, mutta kesäyön jäähdytyksellä (67% vauhti) on happea talossa kun ropeli rullaa nopeammin ja kun mitään
ääntä ei makuuhuoneeseen kuulu niin mikäs siinä, Normiajo on 50%. Ei parane ihan täysiä ajaa, ettei laakerit kulu ja vasta
kone sisäänajossa :)

2. jotain muuta - mitä?

Että semmosta global warminkia, että lämmön talteenotot täysillä ja työkaveri lähtee perheen kanssa äkkilähdölle Kreikkaan lämmitteleen ja siellä luvattu +30C eli hyvä keli eikä palele.
 

mikkolajii

Tulokas
Pingvin Ace 2006 ? Ja näyttää olevan tulo asetus 19, poisto 24. Nämä ei mulle kerro mitään. Ongelma on että kenno ei pyöri. Kun katkaisee virran ja laittaa takaisin päälle niin hiukan pyörähtää ja sitten pysähtyy. Hihna vaihdettu vuosi sitten. Kuuluuko kennon olla raskas kädellä pyörittää?
 

Trau

Jäsen
Noin 12 vuotta vanha Pandion. Puhaltimet vaihdettu kerran, mutta muuten ei ole tehty muuta kuin suodattimien vaihtoa.
1) Mikä olisi paras ja ennenkaikkea turvallinen ( ettei riko mitään) tapa pestä LTO-kenno. Ohjekirja puhuu neutraalista pesuaineesta ja käsisuihkusta tai paineilman käytöstä. Uskaltaako tuota vettä käyttää ja pitääkö varoa jotain erityisesti, jos käyttää vettä.

2) Oletteko vaihtaneet tiivisteitä yms.? Tuohonhan on ollut ennen ainakin erillinen lämmönsiirtimen huoltosarja saatavilla. Onko kokemusta tuosta?
Kiitokset avustanne.
 

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Minä olen LTR-3 een vaihtanut tiivisteet ja harjakset. Sanoisin että kannattaa vaihtaa. Tiivisteen pienikin hajoaminen aiheuttaa ohivirtausta siitä kennosta. Eiköhän tuon fairyllä voi pestä ja puhaltelee sitten vielä paineilmalla. Minä taisin vain puhallella paineilmalla. Laitteella ikää 16v ja puhaltimet alkuperäiset tasavirta ihmeet
 

pre

Aktiivinen jäsen
Tuohon aikaisempaan kysymykseeni : vaihtoehto 1 ja kylmän talteenoton hyötysuhteeksi saa koneen mukaan 100% eli saa maksimaalisen viileän talteenoton eli toimivampi kuin ns. kennon kesäohitus vivulla.

Pihalla 24, poisto 21,6 ja tulo noin 21,7. Boost-moodissa tulee 22.2 eli hipuu. Ihan kiva systeemi.
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Tuohon aikaisempaan kysymykseeni : vaihtoehto 1 ja kylmän talteenoton hyötysuhteeksi saa koneen mukaan 100% eli saa maksimaalisen viileän talteenoton eli toimivampi kuin ns. kennon kesäohitus vivulla.

Pihalla 24, poisto 21,6 ja tulo noin 21,7. Boost-moodissa tulee 22.2 eli hipuu. Ihan kiva systeemi.
Tuo toimisi vielä paremmin, jos olisi kello-ohjattu tai vielä paremmin toimisi ulkoilman lämpötilaa ja sisätilan tavoitelämpötilaa seuraten. Eli jos sisällä on tavoitetta lämpimämpää, sitten valitaan talteenotto vs. kennon ohitus riippuen siitä, kummalla saa tuloilman viileämmäksi. Jos taas sisällä on tavoitetta viileämpää, valitaan vaihtoehdoista se, joka tuottaa lämpimämpää tuloilmaa. Pikku finenssinä tuohon voisi vielä liittää ennusteen sisälämpötilan käyttäytymisestä, eli aamupäivällä lämmittäminen jätetään mielellään väliin, kun talo tyypillisesti lämpenee päivän mittaan. Myöhemmin illalla sitten painotus olisi päinvastainen. Itse arvostaisin myös mahdollisuutta valita yöajalle päiväsaikaa matalampi lämpötilatavoite, mikä pitäisi ottaa em. ennakoinnissa huomioon, sillä systeemi vaikuttaa sisälämpötilaan melko hitaasti kumminkin.

Onkohan missään koneessa tuollaisia mahdollisuuksia sisäänrakennettuna? Toteutushan olisi pelkästään ohjelmalla, kun sisälämpötilakin saadaan ainakin joltisellakin tarkkuudella poistoilman lämpötilasta. Tosin ylimääräinen sisälämpötila-anturi lisäoptiona olisi tätä tarkempi. Myös liitäntä talon mahdolliseen muuhun jäähdytykseen olisi olennainen lisä, jotta järjestelmien säädöt eivät tappele toisiaan vastaan.
 

Trau

Jäsen
Tilasin tuommoisen LTO:n huoltosarjan noin 12 vuotta vanhaan Pandioniin. Sarja ei ole vielä saapunut. Meinasin ainakin yrittää vaihdella noita harjaksia ja tiivisteitä.
Mukana tulee laakerit ja ilmeisesesti muoviholkit laakereihin. Pitää katsoa sitten, että onko tarpeellista vaihtaa laakereita. Eihän tuolle LTO:lle taida tulla noita "pyörähdyksiä" kyllä niin paljoa.

1)Onko teillä mennyt LTO-kennon laakereita Enerventin koneista?
2)Onko laakerin vaihto hankala LTO:hon? Tarvitseeko ulosvetäjää tai liukuvasaraa yms?
 

pökö

Hyperaktiivi
Mukana tulee laakerit ja ilmeisesesti muoviholkit laakereihin. Pitää katsoa sitten, että onko tarpeellista vaihtaa laakereita. Eihän tuolle LTO:lle taida tulla noita "pyörähdyksiä" kyllä niin paljoa.
10 kierrosta minuutissa. Kyllä se vuodessa aikapaljon kiertää
 

Trau

Jäsen
Tuli vaihdettua nuo LTO:n laakerit ja osa harjaksista. Tämmöiseen asiaan kiinnitin huomiota...
Minulla on EDA Pandion eli LTO pitäisi pyöriä nopeudella 0%-100%.
Kun koneen ohjauspaneeli näyttää, että LTO pyörisi nopeudella 2%, kenno ei todellisuudessa vielä pyöri. Vasta noin nopeudella 5% kenno alkaa pyöriä. Osaako joku sanoa:
a)"Leikkaakohan" ohjauslogiikka tarkoituksella ihan pienet nopeudet pois?
b)Moottori yrittäisi pyöriä, mutta harjasten yms. kitka on niin iso, että ei jaksa pyöriä?
c)Muuta. (Hihna ei ainakaan tarkastusreiästä katsottuna näyttänyt luistavan)
 

EvSandels

Tulokas
2012 asennetussa Pingvinissä oli kennon moottorin vaimenninkumit väsähtäneet. Kuuntelin jo keväällä jaksottaista, matalataajuuksista värinää, joka kuului pesuhuoneessa, teknisenä tilanakin toimivan kodinhoitohuoneen vieressä. Kumma juttu, että koneen vieressä ääntä ei kuulunut. En saanut keväällä paikannettua ääntä ja se katosi itsestään. Eli siinä vaiheessa, kun LTO:ta ei enää tarvittu. Nyt kun yöt kylmeni ja kenno lähti taas pyörimään, alkoi aaltoileva murina kuulua uudelleen ja sen sai paikannettua Pingviniin.

Googlaamalla oirekuvauksella pystyi konetta avaamatta arvaamaan, että moottori osuu rumpuun. Uudet kumit ja hihna kustansi ~48€. Kotelointia joutui purkamaan enemmän kuin pelkän takalevyn verran, jotta moottorin sai irti ja takaisin paikalleen kumit paikallaan. Hihnassa on ollut niin hyvä pito, että laahaava moottori on nyt syönyt uran rummun ulkopintaan - onneksi ei ehtinyt mennä puhki.
 

Liitteet

  • IMG_1529.jpg
    IMG_1529.jpg
    157,3 KB · Katsottu: 28
  • IMG_1528.jpg
    IMG_1528.jpg
    47,9 KB · Katsottu: 27
  • IMG_1525.jpg
    IMG_1525.jpg
    41,5 KB · Katsottu: 26

markm83

Tulokas
Tässä koittanut laakerivikaista Pandionia huoltaa, mutta en pääse noihin poistoilmapuhaltimen laakereihin käsiksi. Millä ihmeellä tuon akselin ympärillä olevan metallikehys lähtee irti, jotta laakerin saisi irti. Kaikki näkyvät ruuvit/prikat irroitettu, mutta ei hievahdakaan. Tarvitseekohan tuo jonkinlaisen ulosvetäjän?

IMG_4198.jpeg
IMG_4197.jpeg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom