pökö
Hyperaktiivi
En ole pessyt ikinä, 2007 mallin kone.Kuinka usein pesette lämmönsiirtimen?
Kovin rajua vesipesua noille ei suositella.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole pessyt ikinä, 2007 mallin kone.Kuinka usein pesette lämmönsiirtimen?
Ajatelin lähinnä lämmönvaihtimille tarkoitettua foamia lykätä, sitä millä ILP sisäyksikköjä pestään.En ole pessyt ikinä, 2007 mallin kone.
Kovin rajua vesipesua noille ei suositella.
2 kertaa vuodessa pesen. keväällä pahimman siitepölykauden jälkeen ja syksyllä jotta on puhdas(=tehokas) talvea varten.Kuinka usein pesette lämmönsiirtimen? Ja samalla kun pellit avaa niin voiko hihnojen kuntoa tms tarkistaa eli mistä voi päätellä että käyttöikä lähestyy loppua ja kuinka monta vuotta noi kestää?
Tämä on nyt myyty.Tallin siivouksessa löysin vielä yhden valmiin tuplahihapyörän eli jos jotakuta kiinnostaa, niin voi laittaa vaikka viestiä.
Ok kiitos vastauksesta, pitää kokeilla, jos tuolla pääsisi taas jonkun aikaa eteenpäin!Jos siellä on nahkakaulus, niin yhdessä.koneessa aittoi silikonispray kitkan vähentämiseen
Onko vinkkejä tuon lämmönsiirtimen pesemiseen? Huuhtelin suihkulla, kannattaako niitä tiivisteitäkin jotenkin rassata? Laitoin tiivisteisiin silikonisprayta, mutta aika jäykästi pyörii edelleen...2 kertaa vuodessa pesen. keväällä pahimman siitepölykauden jälkeen ja syksyllä jotta on puhdas(=tehokas) talvea varten.
Samalla pesen Elikxairin kanapuhdistimen kennot.
Koneen EU5 suodatinkankaat vaihdan 1-2kk välein. Silloin on poistosuodatin jo aikas täynnä ja talvella pahimpaan lämmitysaikaan tulosuodatin on noesta musta kuukaudessa.
Kyllä hihna ainakin 10v kestää (LTR-3), ehkä jopa 20v. Poikki ei pitäisi mennä mutta kuluuhan ne. Myös se moottorin hihnapyörä kuluu mutta toisaalta se moottorikaan ei ole ikuinen. Siellä on yksi varahihna rummun ympärillä valmiina.
Vaihtaisin hihna samalla kun rummun laakerit ja näin olen tehnytkin. Siinä samalla on hyvä pistää taas uusi varahihna rummun ympärille.
Laakerien vaihto syytä tehdä 10v välein (tai useammin). Siinä vaiheessa alkaa kuulat olla aikas lailla pienentyneet.
Noita ei oikein suositella kasteltaviksi ettei kenno löysty. Oliko remmi irti kun pyörittelit?Onko vinkkejä tuon lämmönsiirtimen pesemiseen? Huuhtelin suihkulla, kannattaako niitä tiivisteitäkin jotenkin rassata? Laitoin tiivisteisiin silikonisprayta, mutta aika jäykästi pyörii edelleen...
Ei ollut irti. Tosiaan nyt lämpötilan laskettua moottori/remmi ei oikein jaksa pyörittää kennoa. Moottori ja remmi vaihdettu vajaa 2 v sitten ja nyt toki putsattu.Noita ei oikein suositella kasteltaviksi ettei kenno löysty. Oliko remmi irti kun pyörittelit?
Jos näin, niin nähtävästi sitä voi kuunnella sillä protokolla on alla olevan viestin perusteella Enerventin oma ja ” muistuttaa Modbus-RTU liikennettä”Tää on ECE eco, tutkin hieman ja hmm, oletan että tää tyhmä näyttöpaneeli käyttää modbussia.
Siitä päästään taas mielenkiintoiseen kysymykseen, voinko lukea sitä?
Tähän löytyikin syy kun vähän tutki. Jos joku muu kohtaa tulevaisuudessa samaa vikaa niin tämä oli omassa koneessa syypää;Löytyisikö täältä vinkkejä tämmöiseen vaivaan? Enervent ECO EDE polttaa emokortista sulakkeen paikasta F2 ja puhaltimet pysähtyy. Sulakkeen vaihdon jälkeen jatkaa toimintaa päivän tai kaksi ennen kuin polttaa uudestaan. Kosteutta varmaan kertyy väärään paikkaan, mutta minne?
Eikös tuossa ole kaksi vaihtoehto, joko moottori ei pyöri tai hihna luistaa? Joillain on ollut ongelmia myös hihnan luistamisen kanssa ja joku taisi olla tehnyt tuplahihpyöränkin sen takia ja moottorin gumejakin on väsähtanyt. Lienee olosuhteista kiinni jos sattuu niin huono tuuri että remmi sutii. Kannattaisi varmaan koittaa selvittää että kummasta on kyse?Moro,
Pingvin eco ede ja ongelmia alkaa näköjään kertyä kun ikää n. 12 vuotta. Hihna ja puhallinmoottoreiden laakerit vaihdettu jossain kohtaa jotka toki ihan normaalia kulutuskamaa. Nyt ongelmana lämmönvaihtimen kenno joka ei enää pyöri, lopulta jäätyy alareunastaan ja saattaa talvella pysäyttää koko koneen. Voi toki olla että tätä jäätymistä on ollut aina (vanhasta hihnasta päätellen) mutta nyt kenno ei ainakaan enää pyöri lainkaan. LTO:n moottori ollut sylissä ja siinä ei havaittu mitään selkeää vikaa, hieman ehkä jäykkä pyörimään, vaikea sanoa kun ei ole uutta mihin verrata. Millään en ole moottoria testannut kun ei ole ihan tuttua huttua. Puhaltimet kyllä pyörivät, välillä ovat hetken hiljaa. Täällä on viitattu aika moneenkin asiaan ja komponettiin. Yksi selkeä huomio on tuon virtakytkimen valo joka ei meidän koneessa enää pala missään vaiheessa. Eli yksinkertaiset askelmerkit/ohjeet olisi tarpeen millä vika selville ja kone taas uuteen nousuun. Uusi moottori? Hakkuri? Piirikortti? Kortinkorjaus? Dynamiittia?
Ok, tässä mallissa lienee sitten muuttuvanopeuksinen moottori kun luettelit noin monta vaihtoehtoa?Moottori ei ole jumissa mutta tahmean oloinen käsi pyöriteltäessä, ei ainakaan mikään herkin sähkömoottori mitä vastaan on tullut. Mutta ei siis pyöri missään vaiheessa kun on laitteessa kiinni. Hihna on uusi eikä luista (koska moottori ei edes pyöri). Eli joko moottori rikki, ohjaus puuttuu tai virtalähde rikki ja siinä tarvisin neuvoa millä todentaa viallinen komponentti.
Jep, lienee muuttuva nopeuksinen.
Ohjainkortti on varmaankin tämä:
Jännitteenmuunnin tämä:Säädinkortti EM-240-M1 LTO-moottorille | Enervent Zehnder Oy
Säädinkortti EM-240-M1 LTO-moottorille. Tilaa Enervent -ilmanvaihtokoneiden alkuperäiset suodattimet ja varaosat Enervent -verkkokaupasta.webshop.enervent.com
https://webshop.enervent.com/fi/tuote/meanwell-hakkuriteholahde-rs-15-24-p11/
Ehkäpä kokeilen noilla aluksi, jos ei auta niin moottori vaihtoon.
Sen jälkeen viisaammat paikalle
Tuuletusta sillointällöin kuten ennen koneellista ilmanvaihtoa. Ei talot viikoissa mätäneKannattaako tuulettaminen ikkunoita avaamalla vai aiheuttaako se enemmän haittaa (kondensointi kylmille pinnoille)
Kokemukseni mukaan soittopyynnön jättäminen keskuksen kautta ei toimi. Soita tekniseen tukeen, jos kääntyy keskukseen, niin pyydä tekniseen tukeen. Sitten tulee ilmoitus soittopyynnön jättämiseen seuraa sitä, ovat aina soittaneet viimeistään seuraavana päivänä.Jätin sinne kyllä yhteydenotto pyynnön vaan eipä ole mitään kuulunut...