Enerventin huoltoa kotikonstein!

HotZone

Vakionaama
Kuinka usein pesette lämmönsiirtimen? Ja samalla kun pellit avaa niin voiko hihnojen kuntoa tms tarkistaa eli mistä voi päätellä että käyttöikä lähestyy loppua ja kuinka monta vuotta noi kestää?
2 kertaa vuodessa pesen. keväällä pahimman siitepölykauden jälkeen ja syksyllä jotta on puhdas(=tehokas) talvea varten.
Samalla pesen Elikxairin kanapuhdistimen kennot.
Koneen EU5 suodatinkankaat vaihdan 1-2kk välein. Silloin on poistosuodatin jo aikas täynnä ja talvella pahimpaan lämmitysaikaan tulosuodatin on noesta musta kuukaudessa.

Kyllä hihna ainakin 10v kestää (LTR-3), ehkä jopa 20v. Poikki ei pitäisi mennä mutta kuluuhan ne. Myös se moottorin hihnapyörä kuluu mutta toisaalta se moottorikaan ei ole ikuinen. Siellä on yksi varahihna rummun ympärillä valmiina.

Vaihtaisin hihna samalla kun rummun laakerit ja näin olen tehnytkin. Siinä samalla on hyvä pistää taas uusi varahihna rummun ympärille.
Laakerien vaihto syytä tehdä 10v välein (tai useammin). Siinä vaiheessa alkaa kuulat olla aikas lailla pienentyneet.
 

Timo

Tulokas
Tallin siivouksessa löysin vielä yhden valmiin tuplahihapyörän eli jos jotakuta kiinnostaa, niin voi laittaa vaikka viestiä.

IMG_5328.jpg
 

Sli

Tulokas
Hei! Nyt kun lämpötila taas on kylmentynyt, niin LTR-3:n lämmönsiirrin alkoi taas tauottelemaan (hihna, moottorit vaihdettu reilu vuosi sitten, niissä ei ongelmia). Huoltomies totesi taannoin, että sen lämmönsiirtimen reunojen tekonahka/kangas reunuksen ja kotelon välissä oleva lika jumittaa kylmässä ja kosteassa, jolloin moottori ei jaksa pyörittää. Onko vinkkejä, miten tuota väliä saisi putsattua? Sen tiivistekankaan voisi varmasti vaihtaa, mutta kone on niin hankalassa paikassa, että lämmönsiirtimen ulosottaminen vaati isomman operaation.
 

Sli

Tulokas
2 kertaa vuodessa pesen. keväällä pahimman siitepölykauden jälkeen ja syksyllä jotta on puhdas(=tehokas) talvea varten.
Samalla pesen Elikxairin kanapuhdistimen kennot.
Koneen EU5 suodatinkankaat vaihdan 1-2kk välein. Silloin on poistosuodatin jo aikas täynnä ja talvella pahimpaan lämmitysaikaan tulosuodatin on noesta musta kuukaudessa.

Kyllä hihna ainakin 10v kestää (LTR-3), ehkä jopa 20v. Poikki ei pitäisi mennä mutta kuluuhan ne. Myös se moottorin hihnapyörä kuluu mutta toisaalta se moottorikaan ei ole ikuinen. Siellä on yksi varahihna rummun ympärillä valmiina.

Vaihtaisin hihna samalla kun rummun laakerit ja näin olen tehnytkin. Siinä samalla on hyvä pistää taas uusi varahihna rummun ympärille.
Laakerien vaihto syytä tehdä 10v välein (tai useammin). Siinä vaiheessa alkaa kuulat olla aikas lailla pienentyneet.
Onko vinkkejä tuon lämmönsiirtimen pesemiseen? Huuhtelin suihkulla, kannattaako niitä tiivisteitäkin jotenkin rassata? Laitoin tiivisteisiin silikonisprayta, mutta aika jäykästi pyörii edelleen...
 

pökö

Hyperaktiivi
Onko vinkkejä tuon lämmönsiirtimen pesemiseen? Huuhtelin suihkulla, kannattaako niitä tiivisteitäkin jotenkin rassata? Laitoin tiivisteisiin silikonisprayta, mutta aika jäykästi pyörii edelleen...
Noita ei oikein suositella kasteltaviksi ettei kenno löysty. Oliko remmi irti kun pyörittelit?
 

Sli

Tulokas
Noita ei oikein suositella kasteltaviksi ettei kenno löysty. Oliko remmi irti kun pyörittelit?
Ei ollut irti. Tosiaan nyt lämpötilan laskettua moottori/remmi ei oikein jaksa pyörittää kennoa. Moottori ja remmi vaihdettu vajaa 2 v sitten ja nyt toki putsattu.
 

pre

Aktiivinen jäsen
Onko muilla ollut ongelmana Enerventin lattialla seisovissa koneissa, että etuoven sisäpuolen eriste ( ovitiivistematto ) on huonosti kiinni ovessa tarratyyppisellä liimauksella (?) ja se paikoittain irtoaa kuprulle koneen sisällä olevan alipaineen johdosta. Suodatin statustesteissä konetta ajetaan aika-ajoin täydellä teholla ja silloin hönkää on hieman enemmän. Pikakorjaus on ollut avata ovi ja painella oven sisäänpäin paikoitellen kuprulla oleva tiiviste kiinni takaisin oveen, mutta ongelma toistuu. Vian näkee myös siitä, jos suodatinvahdin nestepaine-eropatsas näyttää aivan liian alhaista lukua suhteessa uuden pussifiltterin lähtöarvoon. Jos vuotoa, niin poistoilma menee filtterin ohi osittain. Kuva kupruilla olevasta tiivisteestä näyttäisi "lökäritiivisteen" .
 

Lappanen

Vakionaama
Samaa vikaa täällä Pelicanissa, ei se montaa senttiä ole kuprulla mutta on kuitenkin. En ole tuolle mitään aktiivisesti tehnyt, suodattimien vaihdon yhteydessä olen suihkuttanut koko ovitiivisteen silikonispraylla joka tuntuu vähän elvyttävän tuota tiivistettä pinkeämmäksi ja samalla tietty pysyy tiiviimpänä rakenteita vasten.

Jos tuo jossain vaiheessa alkaa selvästi pullistumaan enemmän, niin varmaan tuon voisi halkaista niistä kuprujen keskeltä ja ruiskuttaa kontaktisprayta oven ja tiivisteen väliin ja painella paremmin paikalleen.
 

pre

Aktiivinen jäsen
Tässä etuoven tiivisteen kuprukuvat saranareunasta ja keskeltä ylhäältä. Kupruja tulee useampaan paikkaan. Tuo on eristävyydeltään sen verran ohutta tavaraa, että korjaauksen voisi tehdä poistamalla kokonaan vanhan tiivisteen ja laittamalla kunnon tiivistenauhaa 2 kerrosta jokaiseen tarvittavaan kohtaan reunoihin ja painaumakohtiin. Vähän on pölyäkin kertynyt ja näkyy oikeanpuoleisessa kuvassa vaaleana rantuna (Vuodon aikana poiston filtteri vuoti hieman tämän tiivisteongelman takia ja siitä varmaan lähtöisin).

Netistä löytyy kiinteistöjen kuntokartoitusanalyysejä ja niissä ollut enerventissä samaa vikaa ja maininta tullut analyyseihin. Voisi tuo hieman kestävämpää olla.
 

Liitteet

  • ovistefa  1.png
    ovistefa 1.png
    250,9 KB · Katsottu: 91
  • ovistefa 2.png
    ovistefa 2.png
    444,7 KB · Katsottu: 90
Viimeksi muokattu:

pre

Aktiivinen jäsen
Enervent lattia-asenteinen kaappikone Pegasos eco ede (eair) uloilman sensori TE10 :stä tulee hälyä "minimi lämpötila aktiivinen" ja mittauksessa näyttää kovin alhaista lämpötila-arvoa ja propelit hyytyvät (vikatilassa vauhti 15%) kun ohjaimen mielestä sensorilla vikatila. Kun tutki tarkemmin, niin talteenottokenno ei moottorin voimalla pyöri, joten varmaan tuo yllä mainittu laakeri jumittaa ja/tai vetovaihde rikki. Kaappikoneessa pyörivä kenno "makaa" pelkästään tuon alalaakerin päällä. LTR tyyppisissä koneissa koneen kuorma jakaantuu kahdelle laakerille. Vetohihna näytäisi tähystysreijästä katsottuna olevan paikallaan. Piirilevy ei kai voi olla rikki 14kk käytön jälkeen? Uudelleen käynnistäminen ei auttanut. Lokeista näkyy, että puhaltimien nopeudet ollet poukkoilevan alhaisia eilisisestä sunnuntai-iltapäivästä lähtien. Vikaa ei olisi edes huomannut ellei lokissa lukisi erroria ja sattumalta katsonut tabletilla statuksia. Venttiilistä ei tunnu tulevan kylmää ilmaa, että huomaisi jotain outoa.

Olisko vinkkejä, mikä mennyt rikki?
 
Viimeksi muokattu:

Lappanen

Vakionaama
Koita kädellä avittaa kennoa josko alkaisi taas pyöriä/tuntee onko se ihan jumissa. Pitäis käsin pyöriä silleen "naheesti" mutta takeltelematta, ainakin Pelicanissa.

Tuo TE10 mittaa tuloilmaa, ei ulkoilmaa. TE01 on raitisilmalle. Kumpaa tarkoitit?

Mitä ne lämpötilat nyt näyttää? Mikä on asetettu minimilämpötila tuloilmalle?
 

pre

Aktiivinen jäsen
Ajoarvoissa talteenotto pyynti 23C eli talteenottoa ajetaan kylmällä kelillä maksimaalisesti. Vastukselle lämmitysesto päällä. Talviraja 8C. Kone ollut stopissa joten teknisen tilan lämpöä mitataan:
Raitisilma 21,1
Hrc supply 21
Supply - tulo 20,5
Extract - poisto 21,3
Exhaust - jäte 21,3
Kenno pöydällä ja pyörii käsin kait ihan ok. Kun hihna irti rullapyörästä niin moottori pyörii käsin ihan ok. Avaan sen varmaan vielä ja tarkistan voitelun määrän. Oli ok.
Induktiomoottori on panasonic M61X6G4GGA 20080520
- moottori on AC 1-vaihe , 6W 230VAC, 1250 kierrosta minuutissa, ip54 ja vauhdin alennus
Gear head MX6G 36BA 8229 (alennusvaihde 1/36)

LTO ohjainpiirikortin tunnistetarrassa: RXAC6E varaosalinkki https://webshop.enervent.com/fi/tuote/lto-ohjauskortti-rxac6e-b-eda-moottorille-ac-h12b/
Ohjaus on eco ede ja eairpäivitetty
Powerissa kuulemma voi myös olla vikaa. Siinä vihreä led palaa ihan ok
Poweri on emolevyllä tufvassons PSLR30
Otin kuvan kortista ja yhden transistorin (BU931T , cc08c tai ccobc w , march 8th 2009) jäähdytysripa näyttää ehkä siltä, että se olisi ehkä saanut lämpöä? Yleensä trankuille laitetaan jäähdytysalumiini, mutta näissä ei ole katsottu laittaa tarpeelliseksi.

Tufvassons poweri varmaan ei ole rikki jos kone käy hätäkäytöllä 15% ohjelmalla?
-> LTO moottorin ohjainkortin trankku tai koko kortti rikki?

Pyörivän kennon suojalevyn alla olevassa sokeripalassa LTO n moottorille menevät 3 johtoa ja suojamaa. Suojamaahan mitattuna kaikki L1, L2, ja L3 antavat kukin jännitettä, mutta en tiedä paljonko pitäisi tulla .

Alkaa ideat loppua
 
Viimeksi muokattu:

pre

Aktiivinen jäsen
Vika selvinnee tänään, kun huolto tulee paikalle. Veikkaan palanutta kennon pientä alamittaista 6w induktio siirtomoottoria, josta käämit palaneet (kuulemma harvinainen vika) liian suuren pyörityskuorman alla? Eli pyörivän vaakatasoon asennetun kennon laakerointi saisi olla liukkaampi ja moottorissa enemmän voimaa.

Edit:
Vaikka oli jännitteet kortilta moottorille mitattavissa, niin alkusarjalainen ohjainkortti juurikin tuolle yllä mainitulle vetomoottorille oli rikki. Transistoreiden edessä valoa vasten katsottuna mennyt piirilevyllä virtaa/lämpöä paljon ja ruskeata värjäymää kortin sisällä. Vanha kortti korvattu uudella (Tuotenro: M12020000 ) , joka sekin vanhahkoa mallia. Kun tai jos se menisi rikki ja ei olisi saatavilla varaosana, niin pitää vaihtaa sekä uudempi moottori, että sille sopiva ohjainkortti. Huoltoon meni aikaa alle 10 min ja oli oikein ystävällinen ja osaava palvelu. Taas kovaa ajoa... :)
 
Viimeksi muokattu:

Wizard

Jäsen
Terve,

Laittelin tässä juuri LTR kolmoseen uudet tukikumit ja hihnapyörän.
Ihmettelin et mitä hiton rasvaa täs rummus on, jaa ed. omistaja oli vissii laittanu sitä mustaa rasvaa
et luistaa kun moottori hinkkaa lämmönvaihdinta, tosi kätevää, ei näin.
Hommelista korkkas hihnapyörä, koska hiton moottori hinkkas vaihdinta, huh hei.
Vaihteistosta tullu hieman öljyy, välys ehkä ok.

Tuoteparannus: Siitä lämmönvaihtimen kannesta pokkana vaan reikä läpi oikeeseen kohtaan että tukee siirrinmoottoria ylöspäin,
siihen 11,5mm pitkä kumi vetää höskää ylös niin kuormitus olisi optimaalisempi.
Olisikos jotain ideaa tässä?

Tää on ECE eco, tutkin hieman ja hmm, oletan että tää tyhmä näyttöpaneeli käyttää modbussia.
Siitä päästään taas mielenkiintoiseen kysymykseen, voinko lukea sitä?

Jos aika riittäis niin läppäriin modbus rtu-adapteri ja skannaamaan, mutta olisko niin että ne olis samat ees
suunnilleen kuin muissa Enerventin tuotteissa?

ESP8266 ohjaa jo takkakytkinfunktiota, web-sivu ja puolijohderele kytkee, tietty juotin siihen myös modbus adapterin kiinni, mutta..

-Tuokki
 
Viimeksi muokattu:

Kamis

Aktiivinen jäsen
Tää on ECE eco, tutkin hieman ja hmm, oletan että tää tyhmä näyttöpaneeli käyttää modbussia.
Siitä päästään taas mielenkiintoiseen kysymykseen, voinko lukea sitä?
Jos näin, niin nähtävästi sitä voi kuunnella sillä protokolla on alla olevan viestin perusteella Enerventin oma ja ” muistuttaa Modbus-RTU liikennettä”
Jos koneen emolevyllä on ”Freeway” liitin niin se on oikeaa modbussia ja silloin sitä voi käyttää normaalisti ja Enervent on ’slave’.

Olisiko tuosta taloLogger-ketjujen viesteistä apua?

https://lampopumput.info/foorumi/threads/talologger-perheen-julkaisut.18225/post-325794
 

utno

Tulokas
Löytyisikö täältä vinkkejä tämmöiseen vaivaan? Enervent ECO EDE polttaa emokortista sulakkeen paikasta F2 ja puhaltimet pysähtyy. Sulakkeen vaihdon jälkeen jatkaa toimintaa päivän tai kaksi ennen kuin polttaa uudestaan. Kosteutta varmaan kertyy väärään paikkaan, mutta minne?
 

utno

Tulokas
Löytyisikö täältä vinkkejä tämmöiseen vaivaan? Enervent ECO EDE polttaa emokortista sulakkeen paikasta F2 ja puhaltimet pysähtyy. Sulakkeen vaihdon jälkeen jatkaa toimintaa päivän tai kaksi ennen kuin polttaa uudestaan. Kosteutta varmaan kertyy väärään paikkaan, mutta minne?
Tähän löytyikin syy kun vähän tutki. Jos joku muu kohtaa tulevaisuudessa samaa vikaa niin tämä oli omassa koneessa syypää;
koneen luukkua kun on auottu ja sulettu, on lukitusruuvin kärki (joka menee tilaan, jossa esim emokortti sijaitsee) nirhannut puhaltimilta tulevat nollajohdot. Liekkö tapahtunut vuosien saatossa tai sitten huoltomieheltä jäänyt johdot epäonniseen kohtaan.
 

Grizzle

Jäsen
Pingviinin lämmönsiirtimestä on alkanut kuulua naputusta jos on pakkasta n. -10 tai enemmän. Otin sen auki ja putsasin hihnapyörästä n. 2mm paksun kerroksen hihnasta irronnutta pölyä. Naputus lakkasi, mutta pientä rahinaa kuuluu edelleen. Onkohan tuo normaalia, vai onko moottori tai vaihteisto tullossa käyttöikänsä päähän? Ikää laitoksella on 12 vuotta.

Mietin jos tilaisi Powermotionilta moottorin ja samaan konkurssiin lämmönsiirtimen huoltosarjan Enerventiltä. Siirrin pyörii kohtuullisella voimalla kun pyörittää käsin hihnan ollessa pois pyörältä. Mututuntumalta kuitenkin on jäykempi, kuin Enerventin ohjevideolla, jossa vaihtavat hihnan. Vai menenkö halvimman kautta ja vaihdan pelkän moottorin? Onko vaarana käydä siten, että säästäminen tulee kalliiksi ja jäykästi pyörivä siirrin saa uuden moottorin hajoamaan nopeasti?
 

Inspecci

Tulokas
Tulin kiittämään tästä ketjusta löytämiäni ohjeita, ja kertomaan oman remonttini havainnoista liittyen Pingvin eco ece LTO-kennon pyöritinmoottorin korjaukseen.

Ensimmäinen vikahavainto oli 7 sekunnin välein kuuluva matala murahdus, jonka syytä en kennoa tutkiessani hoksannut. Jälkikäteen ketjua lukiessa tajusin, että ääni kuului moottorin osumisesta pyörivään kennoon. Kenno ei ole täysin pyöreä, ja jäljistäkin huomasi, että moottori haukkasi kennoon kiinni jossain vaiheessa kierrosta.

Syylliseksi osoittautui haurastuneet moottorin kiinnityskumit, jonka korjasin väliaikaisesti (saa nähdä monenko vuoden väliaikaiskorjaus) vaihtamalla kumien paikat ristiin, jotta painavaan mottorinpuoleiseen päähän sai ehjät kiinnityskumit. Näitä kumejahan myydään varaosina kyllä.

Vika ei kuitenkaan poistunut, sillä moottori pysähtyi todella helposti, kun otti sormilla kiinni pyörivästä hihnapyörästä. Moottori ei jaksanut pyörittää kennoa. Tämän vuoksi purin moottorin ja vaihteiston erilleen. Mottori oli aivan todella kuuma vielä vartti purkamisen jälkeen, joten vaikutti selvältä, että moottori oli ylikuumentunut sen vuoksi, että kenno ei päässyt pyörimään vapaasti. Ylikuumenemisen vuoksi moottori pyöri todella tahmaisesti. Avasin vaihdelaatikko-osan, ja sen sisällä oleva vaseliini tms. oli mennyt kovaksi muruksi. Veikkaisin, että myös moottorin rasvat oli kärähtäneet vastaavasti.

Satuin löytämään Tori.fi ylimääräiseksi jääneen samaisen moottorin, joka sormin pyörittelemällä pyöri ihan eri tavalla kuin vanha. Vaihteistoa en vaihtanut, sillä puhdistuksen ja uusien vaseliinien jälkeen se tuntui toimivan moitteettomasti. Uuden kondensaattorin vaihdoin myös, kun sellainen tuli moottorin mukana, mutta sillä tuskin oli roolia viassa.

Uudelleenkasaamisen jälkeen hihnapyörä ja hihna pitivät ihmeellistä rapinaa, kuin hiiri jyrsisi seinän sisällä. Se ääni kuitenkin poistui, kun putsasi hihnapyörän ja hihnan alkoholipitoisella aineella (tämä taisi olla mainittu joko täällä tai Enerventin ohjeissa). Käytännössä löysin jotain haavanpuhdistusainetta tähän tarkoitukseen. Tämän jälkeen rutina poistui, ja laite pyörii kuin unelma. Samassa yhteydessä ruiskutin kierroksen silikonsirpayta nahkatiivisteiden rakoihin, joka kyllä auttoi kennon pyörimistä todella paljon, kun käsin kennoa pyörittelee. Tämäkin helpottaa moottorin kuormitusta. Hihnasta oli tullut aika keko vihreää pölyä, mutta vaikuttaisi kuitenkin, että vanha hihna pelittää edelleen ihan hyvin, eikä luista.

Tämä jumppa tuli tehtyä lähinnä siksi, että Enerventin moottoripaketti on aika suolaisen hintainen, ja sattui tuurilla löytymään varamoottori. Ehkäpä tämän foorumin vinkkien avulla otan puhallinlaakerien vaihdon joskus työn alle, mutta mielummin lämpimimmillä keleillä...
 

Aku1957

Tulokas
Moro,

Pingvin eco ede ja ongelmia alkaa näköjään kertyä kun ikää n. 12 vuotta. Hihna ja puhallinmoottoreiden laakerit vaihdettu jossain kohtaa jotka toki ihan normaalia kulutuskamaa. Nyt ongelmana lämmönvaihtimen kenno joka ei enää pyöri, lopulta jäätyy alareunastaan ja saattaa talvella pysäyttää koko koneen. Voi toki olla että tätä jäätymistä on ollut aina (vanhasta hihnasta päätellen) mutta nyt kenno ei ainakaan enää pyöri lainkaan. LTO:n moottori ollut sylissä ja siinä ei havaittu mitään selkeää vikaa, hieman ehkä jäykkä pyörimään, vaikea sanoa kun ei ole uutta mihin verrata. Millään en ole moottoria testannut kun ei ole ihan tuttua huttua. Puhaltimet kyllä pyörivät, välillä ovat hetken hiljaa. Täällä on viitattu aika moneenkin asiaan ja komponettiin. Yksi selkeä huomio on tuon virtakytkimen valo joka ei meidän koneessa enää pala missään vaiheessa. Eli yksinkertaiset askelmerkit/ohjeet olisi tarpeen millä vika selville ja kone taas uuteen nousuun. Uusi moottori? Hakkuri? Piirikortti? Kortinkorjaus? Dynamiittia?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Moro,

Pingvin eco ede ja ongelmia alkaa näköjään kertyä kun ikää n. 12 vuotta. Hihna ja puhallinmoottoreiden laakerit vaihdettu jossain kohtaa jotka toki ihan normaalia kulutuskamaa. Nyt ongelmana lämmönvaihtimen kenno joka ei enää pyöri, lopulta jäätyy alareunastaan ja saattaa talvella pysäyttää koko koneen. Voi toki olla että tätä jäätymistä on ollut aina (vanhasta hihnasta päätellen) mutta nyt kenno ei ainakaan enää pyöri lainkaan. LTO:n moottori ollut sylissä ja siinä ei havaittu mitään selkeää vikaa, hieman ehkä jäykkä pyörimään, vaikea sanoa kun ei ole uutta mihin verrata. Millään en ole moottoria testannut kun ei ole ihan tuttua huttua. Puhaltimet kyllä pyörivät, välillä ovat hetken hiljaa. Täällä on viitattu aika moneenkin asiaan ja komponettiin. Yksi selkeä huomio on tuon virtakytkimen valo joka ei meidän koneessa enää pala missään vaiheessa. Eli yksinkertaiset askelmerkit/ohjeet olisi tarpeen millä vika selville ja kone taas uuteen nousuun. Uusi moottori? Hakkuri? Piirikortti? Kortinkorjaus? Dynamiittia?
Eikös tuossa ole kaksi vaihtoehto, joko moottori ei pyöri tai hihna luistaa? Joillain on ollut ongelmia myös hihnan luistamisen kanssa ja joku taisi olla tehnyt tuplahihpyöränkin sen takia ja moottorin gumejakin on väsähtanyt. Lienee olosuhteista kiinni jos sattuu niin huono tuuri että remmi sutii. Kannattaisi varmaan koittaa selvittää että kummasta on kyse?
 

Aku1957

Tulokas
Moottori ei ole jumissa mutta tahmean oloinen käsi pyöriteltäessä, ei ainakaan mikään herkin sähkömoottori mitä vastaan on tullut. Mutta ei siis pyöri missään vaiheessa kun on laitteessa kiinni. Hihna on uusi eikä luista (koska moottori ei edes pyöri). Eli joko moottori rikki, ohjaus puuttuu tai virtalähde rikki ja siinä tarvisin neuvoa millä todentaa viallinen komponentti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Moottori ei ole jumissa mutta tahmean oloinen käsi pyöriteltäessä, ei ainakaan mikään herkin sähkömoottori mitä vastaan on tullut. Mutta ei siis pyöri missään vaiheessa kun on laitteessa kiinni. Hihna on uusi eikä luista (koska moottori ei edes pyöri). Eli joko moottori rikki, ohjaus puuttuu tai virtalähde rikki ja siinä tarvisin neuvoa millä todentaa viallinen komponentti.
Ok, tässä mallissa lienee sitten muuttuvanopeuksinen moottori kun luettelit noin monta vaihtoehtoa?

edit. taitaa olla sama tauti iskenyt kuin tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Aku1957

Tulokas
Jep, lienee muuttuva nopeuksinen.
Ohjainkortti on varmaankin tämä:
Jännitteenmuunnin tämä:
https://webshop.enervent.com/fi/tuote/meanwell-hakkuriteholahde-rs-15-24-p11/

Ehkäpä kokeilen noilla aluksi, jos ei auta niin moottori vaihtoon.
Sen jälkeen viisaammat paikalle :)
 

Trau

Jäsen
Itselläni 12 vuotta vanha Enervent Pandion EDE. Kertaalleen vaihdettu puhaltimet. Tuli tämmöinen asia mieleen... Miten kannattaa toimia, jos IV-kone menee lämmityskaudella rikki ja on vaikka poissa pelistä pari viikkoa? Miten saada ilma vaihtumaan, että rakenteille ei tule vaurioita (kosteus)?
-Liesituulettimen käyttö poistoilmapuhaltimena
-Runsas takanpoltto
-Saunominen kieltoon ja suihkun käyttö minimiin
-Kannattaako tuulettaminen ikkunoita avaamalla vai aiheuttaako se enemmän haittaa (kondensointi kylmille pinnoille)
 

EVentti

Jäsen
Enpä usko että, viikossa taikka kahdessakaan ennättää mitään perusteetonta tapahtua. Rakennusvaiheessa betonivalujen, maalien jne. kuivumisesta johtuvat kosteuspiikit ovat aivan toisilla dekadella.

Viime vuonna meni LTR-6:nen vaihtoon, keskeytys oli viikon päivät.

Nyt sitten huomasin statistiikan perusteella että, kone teki omiaan. Oli boottaillut viikon päivät minuutin välein. Tutkittuani tarkemmin käynnistysbootti pysähtyi 10sek tuloilmapuhaltimen käynnistymisen jälkeen. Tähän sitten viikonloput, itsenäisyyspäivät jne. tuli yhteensä parin viikon keskeytys.

Olisi tullut pidempikin, kun eivät lupailleet huoltokäyntiä ennen joulua :-O Helppari lähetti uuden emokortin, jonka sitten vaihdoin itse.
 

remykv

Vakionaama
Jep, lienee muuttuva nopeuksinen.
Ohjainkortti on varmaankin tämä:
Jännitteenmuunnin tämä:
https://webshop.enervent.com/fi/tuote/meanwell-hakkuriteholahde-rs-15-24-p11/

Ehkäpä kokeilen noilla aluksi, jos ei auta niin moottori vaihtoon.
Sen jälkeen viisaammat paikalle :)

Kannattaa soittaa enerventin huoltoon ja kysyä sieltä neuvoja, itse sain sieltä neuvoa
 

EVentti

Jäsen
Jätin sinne kyllä yhteydenotto pyynnön vaan eipä ole mitään kuulunut...
Kokemukseni mukaan soittopyynnön jättäminen keskuksen kautta ei toimi. Soita tekniseen tukeen, jos kääntyy keskukseen, niin pyydä tekniseen tukeen. Sitten tulee ilmoitus soittopyynnön jättämiseen seuraa sitä, ovat aina soittaneet viimeistään seuraavana päivänä.

S-postilla sama juttu, pino on niin pitkä, ettei kannata henkään pidätellä vastausta odottaessa.
 

juuko

Tulokas
Nyt alkoi viimein pandion greenair edx integroidulla ilpillä tökkimään. Ilppi pyörii käynnistyksen jälkeen maks 5 minuuttia, kunnes kone menee juntturaan tuloilman hälyn takia. Onkohan missään saatavilla tuota EDA-ohjauspaneelin huoltovalikon parametrilistaa, että vois kattoo onko tolle jotain tehtävissä? Lähinnä ihmetyttää, kun tuo pumppu putoaa välillä pelistä, mikä taas johtaa heti lämpötilojen alittumiseen.

Pitää vissiin mitsun ulkoyksiköstä yrittää kans -30 asteessa huomenna lukea vikakoodit jollain ilveellä.

Kyllä lykkäs mukavaan aikaan koneen juntturaan.
 

Ristoa

Jäsen
Onko Enervetin omistajilla mennyt lto-kiekkoja jäähän? Itsellä pingviini jäätyi ja sitä nyt paineilmalla ja hiustenkuivaajalla sulatellut. Kylläpä kiekon sisälle olikin kertynyt vettä paljon:oops:
 
Back
Ylös Bottom