Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte

Hyperaktiivi
... ja jos pyörintänopeus on turhan suuri, sitä saa tyypillisesti hillityksi syöttämällä matalampaa tasajännitettä 24V:n sijasta (napaisuuden bn tietenkin oltava oikein päin aina).
 

Kamis

Aktiivinen jäsen
Tuo harjaton moottori tarvitsee ohjauselektroniikkaa joka Enerventissä näyttäisi olevan ohjauskortilla EM-269-SPG.
Ohjauskortti ei taida olla kennoston kotelossa?

Lisäys: mutta jos ehjä ohjainkortti löytyy, niin siihen voi syöttää 24V ja säätää kierrosnopeutta 0-10V jännitteellä
(itse olen koeponnistanut noita puhaltimia käyttämällä 0...10V - ohjausjännitelähteenä potikkaa ja 9V paristoa…)

1670581823830.png
 
Viimeksi muokattu:

Kamis

Aktiivinen jäsen
Katsoin vielä meidän Pandionista missä ko. moottorin ohjainkortti on ja sehän löytyi emokortin ja poweri alapuolelta.
Googlella löysin, että valmistaja on turkulainen Electromen:


1670670863456.png
 

Liitteet

  • 1670670583843.png
    1670670583843.png
    800,2 KB · Katsottu: 94

fraatti

Hyperaktiivi
Katsoin vielä meidän Pandionista missä ko. moottorin ohjainkortti on ja sehän löytyi emokortin ja poweri alapuolelta.
Googlella löysin, että valmistaja on turkulainen Electromen:


katso liitettä 82633
Mitäs sama kikkare maksaa Enerventiltä?
 

Lappanen

Vakionaama
Mulla on tollanen ei-enerventiltä tilattu ohjainkortti ja siihen kooderi, tuli hommattua (turhaan) kun omaa ongelmaani selvittelin, ongelma ei siis johtunut tuosta kortista.

No tuo kortti on siis tyhjä, ja oletin että voisin kooderilla vaan copy-pasteta softan vanhasta kortista uuteen. Mutta ei onnistunut, kooderi ei päässyt enerventin korttiin sisään eli siinä on jokin salaus/esto. Uudella kortilla ei siis tee mitään, kun siihen ei saa enerventin softaa sisään -> kortti tilattava enerventiltä.
 

Kamis

Aktiivinen jäsen
Mulla on tollanen ei-enerventiltä tilattu ohjainkortti ja siihen kooderi, tuli hommattua (turhaan) kun omaa ongelmaani selvittelin, ongelma ei siis johtunut tuosta kortista.

No tuo kortti on siis tyhjä, ja oletin että voisin kooderilla vaan copy-pasteta softan vanhasta kortista uuteen. Mutta ei onnistunut, kooderi ei päässyt enerventin korttiin sisään eli siinä on jokin salaus/esto. Uudella kortilla ei siis tee mitään, kun siihen ei saa enerventin softaa sisään -> kortti tilattava enerventiltä.
hyvä tieto!

Lueskelin tuossa iltasella tuota Electromenin data-lappusta ja tuota konfigurointiosiota.
Jäi sellainen kutina asiasta, että koska ei tiedä mitä porvoon pojat ovat aatelleet (asetusten suhteen) niin voisi olla turvallisinta tilata kortti heiltä. Hintaerohan ei ole suuri.

Tämä tarinahan lähti mun osalta oikeastaan siitä, että ihan suoraan 24VDC:llä tuota kennon moottoria ei voi käyttää….
… ja tulihan samalla jätettyä joku muistijälki taikka tiedonjyvä tuosta kennon moottorin ohjaamisesta tänne.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla on tollanen ei-enerventiltä tilattu ohjainkortti ja siihen kooderi, tuli hommattua (turhaan) kun omaa ongelmaani selvittelin, ongelma ei siis johtunut tuosta kortista.

No tuo kortti on siis tyhjä, ja oletin että voisin kooderilla vaan copy-pasteta softan vanhasta kortista uuteen. Mutta ei onnistunut, kooderi ei päässyt enerventin korttiin sisään eli siinä on jokin salaus/esto. Uudella kortilla ei siis tee mitään, kun siihen ei saa enerventin softaa sisään -> kortti tilattava enerventiltä.
Katos, näemmä tuota ei parane kenenkää tilata mistä sattuu. Itsekään en katsonut kuvausta mutta tosiaan siinähän puhutaan ohjelmoinnista.
 

remykv

Vakionaama
Katsoin vielä meidän Pandionista missä ko. moottorin ohjainkortti on ja sehän löytyi emokortin ja poweri alapuolelta.
Googlella löysin, että valmistaja on turkulainen Electromen:


katso liitettä 82633
Sama paikka Pingviinissäkin
 

Ristoa

Jäsen
Enervent Pingvin 85:ssa semmoinen ongelma, kun virrat käyttää hetken poissa esim suodattimen vaihdossa, niin ei meinaa lähteä käyntiin, kun rele vaan naksuttaa, sitten kun on hetken naksuttanut niin lämmönvaihdin yrittää aina lähteä pyörimää ja pysähtelee kun rele taas naksahtaa. Sitten kun se on aikansa naksuttanu ja yrittäny nii lähtee toimimaan. Onko muilla ollu vastaavaa ongelmaa? Auttaisko releen vaihto vai onkohan vika virtalähde puolella? yritin kuunnella autonkorjaus stetoskoopilla mikä rele naksuttaa, mutta ei nuista saanu selvää ku releitä on 11kpl. Kolvi kyllä pysyy näpeissä, kun vaan tietäs mitä osia vaihtaa :rolleyes:
Kyllä on sama ongelma tullut nyt minunkin 12v vanhaan Pingvin 120 ece koneeseen. Kone myös pätkii käyntiä ajoittain. Ensiapuna käy tässäkin ketjussa esitetty keino ottaa toinen ohjauspaneelin kaapeli irti piirilevyltä. Näitä on ilmeisesti mennyt rikki monilla, oletteko korjauttaneet piirilevyn vai jopa vaihtaneet kokonaan uuden koneen?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tutulla alkoi Pingvin XL:stä laakerit rallattamaan poistoilmapuhaltimessa. Ääni lakkasi kun ilmat lauhtuivat ja laakerinvaihto jäi nyt odottamaan myöhäisempiä hetkiä. Kumpikohan oli syynä, välykset laakereissa muuttuivat pakkasen mukaan vai puhaltimen siipi oli epätasapainossa? Useinhan nämä ovat alkaneet ulvomaan pakkasilla.
Onko ristivirtakennoisissa koneissa poistopuhallin kylmällä vai lämpöisellä puolella? Itse puhaltimelle parempi olosuhde olisi varmaan sellainen missä lämpötila on vakaa.
 

pökö

Hyperaktiivi
Kumpikohan oli syynä, välykset laakereissa muuttuivat pakkasen mukaan vai puhaltimen siipi oli epätasapainossa? Useinhan nämä ovat alkaneet ulvomaan pakkasilla.
Ehkä ei kumpikaan. Omassa koneessa nopeuden muutos poisti äänet aina hetkeksi.
Pilalla laakerit silti on jos noin tekee.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ehkä ei kumpikaan. Omassa koneessa nopeuden muutos poisti äänet aina hetkeksi.
Pilalla laakerit silti on jos noin tekee.
Ei hän tehnyt asialle mitään. Vain ulkolämpötila nousi -> jäteilman lämpötila myös kasvaa. Joku mekanismi tuossa on selkeästi että lämpötilan laskiessa alkaa tyypillisesti sirklaaminen.

"Ääni loppui kun pakkasetkin, vain yhtenä iltana rohissut sen jälkeen. Olisiko jotain rasva tai välys hommaa? Ei laakeri ainakaan itsestään pitäisi lopettaa..."
 

Soikka

Tulokas
Joulun pyhinä (totta kai) alkoi Pandionin LTO-kennon pyöriminen tökkimään. Huomasin sen matalasta jytinästä viereisessä huoneessa moottorin käynnistymisen aiheuttaman impulssin takoessa koneen runkoa ja sitä myöten talon ulkoseinää. Tämä näkyi myös LTO:n hyötysuhteen tippumisena.

Pätkiminen oli aluksi satunnaisempaa maksimissaan noin kerran sekunnissa tai harvemmin. Muutama päivä myöhemmin pätkiminen oli nopeampaa, noin 3-6 pätkäisyä sekunnissa. Kenno tuntui pyörivän normaaliin tapaan eli aavistukseen raskaasti, mutta kuitenkin käsivoimin helpohkosti.

Toive oli tietysti, että vuonna 2014 vaihdetusta LTO:n säädinkortista EM-240 on konkka kuiva tms. ja sen vaihto riittäisi tälläkin kertaa. Kortille tuli 24V kuten pitääkin ja kaapelointi oli ok moottorin liittimelle asti. Moottorille päin näkyi myös vastusarvoja joko 670 Ohmia tai 1500 Ohmia, riippuen liitinparista eli käämitykset eivät olleet ainakaan poikki. Ostin 80 euron kortin ja vaihdoin sen, mutta turhaan, sama pätkiminen jatkui.

Seuraavaksi pitikin sitten ostaa moottori-vaihteisto -paketti hintaan 340 euroa. Vika korjaantui tuon vaihdolla.

Moottoriviat ovat kuulemma harvinaisia, mutta tässä maanantaikappaleessa ei nyt taida olla yhtään liikkuvaa osaa tai piirikorttia joka ei olisi vioittunut, lukuunottamatta emolevyä (fingers crossed). Lieneekö moottorista mennyt sitten Hall-anturi rikki, koska se kuitenkin pyöri eikä käämeissä vaikuttanut olevan katkoja.

Onko kellään kokemuksia huokeammista moottoreista tai vaihteista, niin ei tarttis aina uudelleen rahojaan Neverventille kantaa? Ja onko kellään kokemuksia moottoririkosta ja LTO-kennon laakereista? Mietin, että pitäisköhän tässä alkaa jälleen puolivuosittaiseen puhaltimien laakerivaihtorumpaan ja vaihtaa samalla kennon laakerit.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onko kellään kokemuksia huokeammista moottoreista tai vaihteista, niin ei tarttis aina uudelleen rahojaan Neverventille kantaa? Ja onko kellään kokemuksia moottoririkosta ja LTO-kennon laakereista? Mietin, että pitäisköhän tässä alkaa jälleen puolivuosittaiseen puhaltimien laakerivaihtorumpaan ja vaihtaa samalla kennon laakerit.
Vaihteistoja/moottoreita näistä on ainakin mennyt. Mutta selväähän se on että mikään ei ole ikiliikkuja eli kaikesta mekaanisesta liike lakkaa joskus. Itse tilasin varuille moottorin ja vaihteen. Vajaa 10v ovat nyt seisseet hyllyssä. Tuo mun malli on sellainen että siinä nopeus on aina kiinteä. Sulla se taitaa olla muuttuva?
 

kotte

Hyperaktiivi
Mutta selväähän se on että mikään ei ole ikiliikkuja eli kaikesta mekaanisesta liike lakkaa joskus
Vertailukohtana olkoon vanha huippuimuri, joka yllätyksekseni lähti pyörimään iloisesti, kun etsittiin syytä ilmanvaihto-ongelmiin muualla. Tiedän, että tuo on asennettu paikalleen n. 50 vuotta sitten ja ollut käytössä ainakin 30 vuotta, mutta myöhemmin joku on sen epähuomiossa kääntänyt pois päältä (muttei ilmeisesti ymmärtänyt vaikutusta ilmanvaihtoon). Aika monta 25 vuotta jatkuvassa käytössä 35 vuotta toiminutta huippuimuria on tiedossa lähempänäkin.
 

Adder

Tulokas
LTR-3:nen oli tänään päivän aikana sammunut ja silmämääräisesti ei löytynyt mitään poikkeavaa. Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
Vuosimalli 2015. Puhaltimiin kertaalleen vaihdettu laakerit.
 

Adder

Tulokas
Päivitetään tilanne.

Lämmönsiirtimen moottoripaketti tuli vaihdettua kerralla.​


-Tärinäkumeista yksi poikki ja loput "vähän" parempia.
-Hihnapyörän pidätinruuvin kohdilta lähtenyt halkeamaan moneen suuntaan.
-Moottori kuulosti enemmän betonimyllyltä.
-Sulake.

Nyt toimii taas.

Mitä laakereita lämmönsiirtimeen kannattaa vaihtaa tilalle? Tuo on varmaan seuraavana edessä.
 

JugeHuge

Tulokas
Löytyisikö täältä tietäjiä mistä saisi Enervent Pingvin Ace:n lämmönsiirtimen moottorin vaihteiston suht edukkaasti. Vakiona siinä on 2GN25K vaihteisto mutta sitä ei tahdo oikein löytyä mistään ainakaan ja jos löytyy niin pyynti on melko huima. Moottoria kyllä löytää.

Kävi sillain, että nykyinen vaihteisto oli sen verran kulunut ja rasvat lähtenyt niin se söi moottorin akselin. Kiitettävät 19 vuottahan tuo kuitenkin kesti.

Miettinyt, että haittaneeko jos laittaisi 2GN30K vaihteiston. Sitä näyttää saavan suht edullisesti. Vaihdesuhde siinä on eri mutta onko se niin paljon eri, että vaikuttaa merkittävästi toimintaan?
IMG_20221207_100353238_e.jpg
 

Avotic

Tulokas
Pingvin taas oireilee. Epämääräistä naputusta pitelee. Ääni tulee kennosta joka ei pyöri kunnolla, vaan liikkuu tökkien ja siitä tulee naputtava ääni. Onko tuo normaalia että kenno pyörii ihan hiljaista pyörimistä tietyllä kelillä? Kennon tiivisteitä olen joskus silikoonipuikolla kokeillut voidella, mutta ei nyt muistikuvaa että auttoiko se asiaan. Vinkkejä?

12-vuotta tuo masiina on ollut ja onhan se aiheuttanut kaikenlaista harmia tuona aikana. Talvella jäätyilyä, kerran ukkonen laittoi puolikonetta uusiksi, puhaltimien laakerit vaihdettu, hihnoja useita, hihnapyörää, moottorin tukikumeja yms. Tuntuu että aina pitää jonkin sortin ylimääräistä ääntä..
 

pso

Tulokas
Hei, onko kellään kuvaa Pandion ECO EDE emolevystä?
Soittelin tänään Enerventille tekniseen tukeen kun kosteus ja poistolämpötila näyttää mitä sattuu. Kaveri siellä pohti voisiko vika olla anturissa. Sen voisi kuulemma nypätä jotenkin pois ja kokeilla vaikuttaako. Toinen vaihtoehto on sitten vika emolevyssä, joka onkin sitten ikävämpi homma...
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Ilmanvaihtokanavien huolto tehtiin tänään ja huoltomiehet rupesivat ilmamäärien mittausvaiheessa ihmettelemään, että onko tulopuhallin rikki. Ensimmäistä tulokanavaa mitattaessa, ei ollut käynyt mitään hönkää putkesta. Sitten menivät tutkimaan tulopuhallinta, niin se oli pysähtynyt.

Kun puhaltimen johtoon koski niin lähti taas pyörimään, aivan kuin olisi kosketushäiriö johdossa/liitoksesssa tai sitten jossakin sen levyn takana mihin johto menee. Teki vielä sitäkin, että pyöri hitaalla. Eli: 1) pyörii täysillä, 2) pyöri hitaalla, 3) ei pyörinyt ollenkaan.

Saatiin se kuitenkin pyörimään jotta mittaukset saatiin tehtyä. Mutta pitää alkaa selvittämään heti seuraavaksi että missä vika. Oisko foorumilla ajatusta, korkemusta?

2011 asennettu Evervent Pelican ECO 170W, ilmeisesti tämä puhallin kyseessä (ainakin wattimäärä täsmää) https://webshop.enervent.com/fi/tuote/pelican-eco-tasavirtapuhallin-p05/
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Vastaan itselleni edelliseen, että tuntui alkavan toimimaan kun irrotin liittimet ja suihkutin elektroniikkaspraytä molempiin päihin. Olivat jokseenkin likaiset, pölystä kai. Nyt kun heilutteli kaapeleita, niin kävi moitteetta. Seurataan tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:

Kamis

Aktiivinen jäsen
2011 asennettu Evervent Pelican ECO 170W, ilmeisesti tämä puhallin kyseessä (ainakin wattimäärä täsmää) https://webshop.enervent.com/fi/tuote/pelican-eco-tasavirtapuhallin-p05/
Toinen noista piuhoista on oletettavasti 230VAC käyttöjännite ja toinen nopeidensäädön ohjaus, 0-10V.
Jos tuossa jälkimäisessä on kontaktivika voi puhaltimen saama ohjausjännite olla jotain tuolta väliltä.
10 voltilla puhallin pyörii täysiä.

Olen koeponnistanut Padionin puhaltimia ohjaamalla pyörintänopeutta 9V paristolla ja potikalla.

joo, kontaktihätä varmaankin
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Kun Pelicanin tulopuhaltimen kosketushäiriötä ihmettelin, käytin sen puhaltimen yläpuolella olevan ison peltin irti kurkatakseni piirilevyä ja sen kytkentöjä. Otin varalta kuvan piirilevystä tutkiakseni sitä myöhemmin. Nyt huomasin että nuo säätöpotikat on tällaisessa asennossa:

IMG_0149.jpeg


TF DIFF0%
S140%
S260%
S380%
S4(ei näy, oletan että 100%)

Tarkoittaako tämä sitä että puhaltimet pyörii aina samalla nopeudella? Ilmamäärät on kuitenkin suunnitelmien mukaiset ja kämppä alipaineinen. Onko alipaineisuus on saatu kuristamalla tuloventtiileitä, ja puhaltimet saavat pyöriä samalla nopeudella?

Onko tämä normaali tapa säätää ilmanvaihto?
 
Viimeksi muokattu:

Kamis

Aktiivinen jäsen
Kun Pelicanin tulopuhaltimen kosketushäiriötä ihmettelin, käytin sen puhaltimen yläpuolella olevan ison peltin irti kurkatakseni piirilevyä ja sen kytkentöjä. Otin varalta kuvan piirilevystä tutkiakseni sitä myöhemmin. Nyt huomasin että nuo säätöpotikat on tällaisessa asennossa:

Tarkoittaako tämä sitä että puhaltimet pyörii aina samalla nopeudella? Ilmamäärät on kuitenkin suunnitelmien mukaiset ja kämppä alipaineinen. Onko alipaineisuus on saatu kuristamalla tuloventtiileitä, ja puhaltimet saavat pyöriä samalla nopeudella?

Onko tämä normaali tapa säätää ilmanvaihto?
TF diff trimmerillä tosiaan säädetään tulo- ja poistopuhaltimien ohjausjännitteiden ero, pyörimisnopeuksien ero samalla nopeusasennolla.

Oletus olisi se, ettei se ole nollassa mutta jos ilmamäärien mittausten perusteella on se asetus todettu toimivimmaksi niin silloin se on varmaan oikein. Yleensä säätö varmaan aloitetaan säätämällä poisto suuremmaksi - niin ainakin meillä tehtiin.

”Tulopuhaltimen nopeutta poistopuhaltimeen nähden voidaan muuttaa tällä trimmerillä -20 % ... +10 %. Säätö tehdään suhteellisesti eri nopeusasennoille. Esimerkiksi säädöllä -10 % nopeusasennolla 4 (100 %) poistopuhallin käy 100 % ja tulopuhallin 90 %, nopeusasennolla 3 (80 %) poistopuhallin käy 80 % ja tulopuhallin 72 % jne. Kun poisto- ja tulopuhallin käyvät samalla nopeudella on käytössä nopeudet (1) 40%, (2) 60%, (3) 80% ja (4) 100%. Kutakin nopeutta voidaan erillisillä trimmereillä pienentää erikseen maks. 20 %."
 

hanks

Aktiivinen jäsen
TF diff trimmerillä tosiaan säädetään tulo- ja poistopuhaltimien ohjausjännitteiden ero, pyörimisnopeuksien ero samalla nopeusasennolla.

Oletus olisi se, ettei se ole nollassa mutta jos ilmamäärien mittausten perusteella on se asetus todettu toimivimmaksi niin silloin se on varmaan oikein. Yleensä säätö varmaan aloitetaan säätämällä poisto suuremmaksi - niin ainakin meillä tehtiin.
En tiedä onko sitä todettu toimivammaksi, en usko että lvi-asentajat olisivat testailleet mitään, enkä siinä vaiheessa itsekään ollut niin valveutunut ilmanvaihdon säädöstä, että olisin hoksannut kysellä perään.

Löysin iv-suunnittelijan dokumenteista jonkun mitoituslaskelman joka voisi viitata siihen että puhaltimien nopeudet olisi tarkoituskin olla samat (81% vs 82%) tulon ollessa 15% pienempi kuin poiston.

IMG_0152.jpeg


Tulin muuten katsoneeksi myös linkkaamastasi Enerventin brosyyristä, että Pelicanissa tuloilman ominaiskäyrät on järkiään matalampia kuin poiston samalla nopeudella, paitsi ihan alhaisimmilla nopeuksilla.

IMG_0153.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Solojärvi

Tulokas
Kyllä on sama ongelma tullut nyt minunkin 12v vanhaan Pingvin 120 ece koneeseen. Kone myös pätkii käyntiä ajoittain. Ensiapuna käy tässäkin ketjussa esitetty keino ottaa toinen ohjauspaneelin kaapeli irti piirilevyltä. Näitä on ilmeisesti mennyt rikki monilla, oletteko korjauttaneet piirilevyn vai jopa vaihtaneet kokonaan uuden koneen?
Minulla myös sama ongelma 13 v vanhassa pingvin 120 ece:ssä. Alkoi puoli vuotta sitten pätkimään. Otin ohjeiden mukaan toisen ohjauspaneelin pois ja pelasi sitten melkein puoli vuotta kunnes muutama viikko sitten alkoi pätkimään ja pätkiminen lisääntyi kunnes ei enää käynnistynyt vaan jäi pätkimään.
Irroitin piirikortin ja vein elektroniikkakorjaajalle. Kortissa 11 relettä joista 5 oli rikki. Tilasi uudet releet ja vaihtoi yhtä lukuunottamatta kaikki. Yksi oli jotenkin erilainen ja ei ilmeisesti vastaavaa löytynyt. Muutenkin kuulosti olevan ko releet lopussa suomesta.
Muutama päivä sitten laitoin korjatun kortin paikalleen. Kaikki pelasi kuin unelma kunnes lähdin työreissuun niin vaimo ilmoitti että kone alkanut taas pätkimään..
Pitää alkaa taas setvimään asiaa..
Osaako joku viisaampi sanoa onko tuossa joku jännitteen säädin tms mikä rikkoo releitä?
Ei mikään huoleton vekotin tämä enervent.
 

Timo

Tulokas
Satuinpa pitkästä aikaa selailemaan Enerventin IV-koneisiin liittyviä keskusteluja. Huomasin, että edelleen on aika paljon keskustelua lämmösiirtimen hihnan luistamisesta. Oma toimivaksi osoittautunut korjaus tähän on ollut tuplahihnapyörä. Tällä kone on toiminut nyt 7 vuotta ilman isompia ongelmia. Oma tulkintani on, että monet vetomoottorin ja lämmöntalteenoton ongelmat juontavat juurensa luistaviin hihnoihin. Tätähän ei välttämättä edes huomaa kovin äkkiä ja voi tapahtua myös lievempää luistamista jolloin kenno ei kokonaan pysähdy, mutta ei kuitenkaan pyöri suunnitellulla nopeudella. Näitä tuplahihnoja on myös muutamien tuttavien koneisiin asennettu ja aika lailla on ongelmat loppuneet siihen. Joskus aikoinaan tämän ratkaisun esitin toisessa ryhmässä jolloin epäiltiin moottoriin kohdistuvaa rasitusta. Nyt on muutamasta koneesta se noin 6-7 vuoden kokemus eikä ole vetomoottorit hajonneet. Epäilen sen luistavan hihnan käyvän enemmän moottorin päälle.
 

Liitteet

  • enervent.jpg
    enervent.jpg
    9,1 KB · Katsottu: 108

Lappanen

Vakionaama
Satuinpa pitkästä aikaa selailemaan Enerventin IV-koneisiin liittyviä keskusteluja. Huomasin, että edelleen on aika paljon keskustelua lämmösiirtimen hihnan luistamisesta. Oma toimivaksi osoittautunut korjaus tähän on ollut tuplahihnapyörä. Tällä kone on toiminut nyt 7 vuotta ilman isompia ongelmia. Oma tulkintani on, että monet vetomoottorin ja lämmöntalteenoton ongelmat juontavat juurensa luistaviin hihnoihin. Tätähän ei välttämättä edes huomaa kovin äkkiä ja voi tapahtua myös lievempää luistamista jolloin kenno ei kokonaan pysähdy, mutta ei kuitenkaan pyöri suunnitellulla nopeudella. Näitä tuplahihnoja on myös muutamien tuttavien koneisiin asennettu ja aika lailla on ongelmat loppuneet siihen. Joskus aikoinaan tämän ratkaisun esitin toisessa ryhmässä jolloin epäiltiin moottoriin kohdistuvaa rasitusta. Nyt on muutamasta koneesta se noin 6-7 vuoden kokemus eikä ole vetomoottorit hajonneet. Epäilen sen luistavan hihnan käyvän enemmän moottorin päälle.
Oliko noita tuplaurallisia sopivia suoraan jostain saatavilla, vai pitääkö tehdä/teettää?
 

Timo

Tulokas
Haluatko jakaa piirustuksen? Ihan vaan jos joskus loppuu tekeminen niin olisi back-uppina tämmönen projekti :)
Tuossa kuva. Tämän turasin silloin Sketchupilla joka ei ole varsinaisesti tarkoitettu tällaiseen tekniseen piirtämiseen, mutta kyllä tuon kuvan perusteella valmistus onnistui ja todennäköisesti pystyn samalta pajalta näitä hommaamaan lisääkin. Yhden proton teetätin myös pyöreällä hihnauralla, mutta se toimi huonosti vaikka kuulosti ensin hyvältä idealta.

enervent_hp_revE2.png
 

Espejot

Hyperaktiivi
Kuinka usein pesette lämmönsiirtimen? Ja samalla kun pellit avaa niin voiko hihnojen kuntoa tms tarkistaa eli mistä voi päätellä että käyttöikä lähestyy loppua ja kuinka monta vuotta noi kestää?
 
Back
Ylös Bottom