tasavirtamoottorihan tuo on, syötä sinne suoraan 24v niin pitäs pyöriä sellaisenaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
tasavirtamoottorihan tuo on, syötä sinne suoraan 24v niin pitäs pyöriä sellaisenaan.
Mitäs sama kikkare maksaa Enerventiltä?Katsoin vielä meidän Pandionista missä ko. moottorin ohjainkortti on ja sehän löytyi emokortin ja poweri alapuolelta.
Googlella löysin, että valmistaja on turkulainen Electromen:
Electromen :: EM-269A BRUSHLESS DC-MOTOR DRIVER 12-35V 2A
EM-269A Harjaton ohjain - EM-269A is brushless DC-motor driver for motors with hall sensor feedback. The unit has a mosfet power stage with good efficiency and it meets also todays EMC requirements. The un...electromen.com
katso liitettä 82633
hyvä tieto!Mulla on tollanen ei-enerventiltä tilattu ohjainkortti ja siihen kooderi, tuli hommattua (turhaan) kun omaa ongelmaani selvittelin, ongelma ei siis johtunut tuosta kortista.
No tuo kortti on siis tyhjä, ja oletin että voisin kooderilla vaan copy-pasteta softan vanhasta kortista uuteen. Mutta ei onnistunut, kooderi ei päässyt enerventin korttiin sisään eli siinä on jokin salaus/esto. Uudella kortilla ei siis tee mitään, kun siihen ei saa enerventin softaa sisään -> kortti tilattava enerventiltä.
Katos, näemmä tuota ei parane kenenkää tilata mistä sattuu. Itsekään en katsonut kuvausta mutta tosiaan siinähän puhutaan ohjelmoinnista.Mulla on tollanen ei-enerventiltä tilattu ohjainkortti ja siihen kooderi, tuli hommattua (turhaan) kun omaa ongelmaani selvittelin, ongelma ei siis johtunut tuosta kortista.
No tuo kortti on siis tyhjä, ja oletin että voisin kooderilla vaan copy-pasteta softan vanhasta kortista uuteen. Mutta ei onnistunut, kooderi ei päässyt enerventin korttiin sisään eli siinä on jokin salaus/esto. Uudella kortilla ei siis tee mitään, kun siihen ei saa enerventin softaa sisään -> kortti tilattava enerventiltä.
Sama paikka PingviinissäkinKatsoin vielä meidän Pandionista missä ko. moottorin ohjainkortti on ja sehän löytyi emokortin ja poweri alapuolelta.
Googlella löysin, että valmistaja on turkulainen Electromen:
Electromen :: EM-269A BRUSHLESS DC-MOTOR DRIVER 12-35V 2A
EM-269A Harjaton ohjain - EM-269A is brushless DC-motor driver for motors with hall sensor feedback. The unit has a mosfet power stage with good efficiency and it meets also todays EMC requirements. The un...electromen.com
katso liitettä 82633
Kyllä on sama ongelma tullut nyt minunkin 12v vanhaan Pingvin 120 ece koneeseen. Kone myös pätkii käyntiä ajoittain. Ensiapuna käy tässäkin ketjussa esitetty keino ottaa toinen ohjauspaneelin kaapeli irti piirilevyltä. Näitä on ilmeisesti mennyt rikki monilla, oletteko korjauttaneet piirilevyn vai jopa vaihtaneet kokonaan uuden koneen?Enervent Pingvin 85:ssa semmoinen ongelma, kun virrat käyttää hetken poissa esim suodattimen vaihdossa, niin ei meinaa lähteä käyntiin, kun rele vaan naksuttaa, sitten kun on hetken naksuttanut niin lämmönvaihdin yrittää aina lähteä pyörimää ja pysähtelee kun rele taas naksahtaa. Sitten kun se on aikansa naksuttanu ja yrittäny nii lähtee toimimaan. Onko muilla ollu vastaavaa ongelmaa? Auttaisko releen vaihto vai onkohan vika virtalähde puolella? yritin kuunnella autonkorjaus stetoskoopilla mikä rele naksuttaa, mutta ei nuista saanu selvää ku releitä on 11kpl. Kolvi kyllä pysyy näpeissä, kun vaan tietäs mitä osia vaihtaa
Ehkä ei kumpikaan. Omassa koneessa nopeuden muutos poisti äänet aina hetkeksi.Kumpikohan oli syynä, välykset laakereissa muuttuivat pakkasen mukaan vai puhaltimen siipi oli epätasapainossa? Useinhan nämä ovat alkaneet ulvomaan pakkasilla.
Ei hän tehnyt asialle mitään. Vain ulkolämpötila nousi -> jäteilman lämpötila myös kasvaa. Joku mekanismi tuossa on selkeästi että lämpötilan laskiessa alkaa tyypillisesti sirklaaminen.Ehkä ei kumpikaan. Omassa koneessa nopeuden muutos poisti äänet aina hetkeksi.
Pilalla laakerit silti on jos noin tekee.
Vaihteistoja/moottoreita näistä on ainakin mennyt. Mutta selväähän se on että mikään ei ole ikiliikkuja eli kaikesta mekaanisesta liike lakkaa joskus. Itse tilasin varuille moottorin ja vaihteen. Vajaa 10v ovat nyt seisseet hyllyssä. Tuo mun malli on sellainen että siinä nopeus on aina kiinteä. Sulla se taitaa olla muuttuva?Onko kellään kokemuksia huokeammista moottoreista tai vaihteista, niin ei tarttis aina uudelleen rahojaan Neverventille kantaa? Ja onko kellään kokemuksia moottoririkosta ja LTO-kennon laakereista? Mietin, että pitäisköhän tässä alkaa jälleen puolivuosittaiseen puhaltimien laakerivaihtorumpaan ja vaihtaa samalla kennon laakerit.
Vertailukohtana olkoon vanha huippuimuri, joka yllätyksekseni lähti pyörimään iloisesti, kun etsittiin syytä ilmanvaihto-ongelmiin muualla. Tiedän, että tuo on asennettu paikalleen n. 50 vuotta sitten ja ollut käytössä ainakin 30 vuotta, mutta myöhemmin joku on sen epähuomiossa kääntänyt pois päältä (muttei ilmeisesti ymmärtänyt vaikutusta ilmanvaihtoon). Aika monta 25 vuotta jatkuvassa käytössä 35 vuotta toiminutta huippuimuria on tiedossa lähempänäkin.Mutta selväähän se on että mikään ei ole ikiliikkuja eli kaikesta mekaanisesta liike lakkaa joskus
Helpoimmat ensin: sulake ja vikavirta?LTR-3:nen oli tänään päivän aikana sammunut ja silmämääräisesti ei löytynyt mitään poikkeavaa. Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
Vuosimalli 2015. Puhaltimiin kertaalleen vaihdettu laakerit.
Onkos laitteen sisällä sulakkeita? Jos semmonen palanut, sitten ihmettelemään yleismittarin kanssa onko jotain oikosulussa.Sulake oli napsahtanut unohtui mainita.
Varmaan laakerit jotka on pölysuojattu eli RS sarjaa. Kokoa ei taida olla kukaan maininnut aikaisemmin.Mitä laakereita lämmönsiirtimeen kannattaa vaihtaa tilalle? Tuo on varmaan seuraavana edessä.
Toinen noista piuhoista on oletettavasti 230VAC käyttöjännite ja toinen nopeidensäädön ohjaus, 0-10V.2011 asennettu Evervent Pelican ECO 170W, ilmeisesti tämä puhallin kyseessä (ainakin wattimäärä täsmää) https://webshop.enervent.com/fi/tuote/pelican-eco-tasavirtapuhallin-p05/
TF DIFF | 0% |
S1 | 40% |
S2 | 60% |
S3 | 80% |
S4 | (ei näy, oletan että 100%) |
TF diff trimmerillä tosiaan säädetään tulo- ja poistopuhaltimien ohjausjännitteiden ero, pyörimisnopeuksien ero samalla nopeusasennolla.Kun Pelicanin tulopuhaltimen kosketushäiriötä ihmettelin, käytin sen puhaltimen yläpuolella olevan ison peltin irti kurkatakseni piirilevyä ja sen kytkentöjä. Otin varalta kuvan piirilevystä tutkiakseni sitä myöhemmin. Nyt huomasin että nuo säätöpotikat on tällaisessa asennossa:
Tarkoittaako tämä sitä että puhaltimet pyörii aina samalla nopeudella? Ilmamäärät on kuitenkin suunnitelmien mukaiset ja kämppä alipaineinen. Onko alipaineisuus on saatu kuristamalla tuloventtiileitä, ja puhaltimet saavat pyöriä samalla nopeudella?
Onko tämä normaali tapa säätää ilmanvaihto?
En tiedä onko sitä todettu toimivammaksi, en usko että lvi-asentajat olisivat testailleet mitään, enkä siinä vaiheessa itsekään ollut niin valveutunut ilmanvaihdon säädöstä, että olisin hoksannut kysellä perään.TF diff trimmerillä tosiaan säädetään tulo- ja poistopuhaltimien ohjausjännitteiden ero, pyörimisnopeuksien ero samalla nopeusasennolla.
Oletus olisi se, ettei se ole nollassa mutta jos ilmamäärien mittausten perusteella on se asetus todettu toimivimmaksi niin silloin se on varmaan oikein. Yleensä säätö varmaan aloitetaan säätämällä poisto suuremmaksi - niin ainakin meillä tehtiin.
Minulla myös sama ongelma 13 v vanhassa pingvin 120 ece:ssä. Alkoi puoli vuotta sitten pätkimään. Otin ohjeiden mukaan toisen ohjauspaneelin pois ja pelasi sitten melkein puoli vuotta kunnes muutama viikko sitten alkoi pätkimään ja pätkiminen lisääntyi kunnes ei enää käynnistynyt vaan jäi pätkimään.Kyllä on sama ongelma tullut nyt minunkin 12v vanhaan Pingvin 120 ece koneeseen. Kone myös pätkii käyntiä ajoittain. Ensiapuna käy tässäkin ketjussa esitetty keino ottaa toinen ohjauspaneelin kaapeli irti piirilevyltä. Näitä on ilmeisesti mennyt rikki monilla, oletteko korjauttaneet piirilevyn vai jopa vaihtaneet kokonaan uuden koneen?
Oliko noita tuplaurallisia sopivia suoraan jostain saatavilla, vai pitääkö tehdä/teettää?Satuinpa pitkästä aikaa selailemaan Enerventin IV-koneisiin liittyviä keskusteluja. Huomasin, että edelleen on aika paljon keskustelua lämmösiirtimen hihnan luistamisesta. Oma toimivaksi osoittautunut korjaus tähän on ollut tuplahihnapyörä. Tällä kone on toiminut nyt 7 vuotta ilman isompia ongelmia. Oma tulkintani on, että monet vetomoottorin ja lämmöntalteenoton ongelmat juontavat juurensa luistaviin hihnoihin. Tätähän ei välttämättä edes huomaa kovin äkkiä ja voi tapahtua myös lievempää luistamista jolloin kenno ei kokonaan pysähdy, mutta ei kuitenkaan pyöri suunnitellulla nopeudella. Näitä tuplahihnoja on myös muutamien tuttavien koneisiin asennettu ja aika lailla on ongelmat loppuneet siihen. Joskus aikoinaan tämän ratkaisun esitin toisessa ryhmässä jolloin epäiltiin moottoriin kohdistuvaa rasitusta. Nyt on muutamasta koneesta se noin 6-7 vuoden kokemus eikä ole vetomoottorit hajonneet. Epäilen sen luistavan hihnan käyvän enemmän moottorin päälle.
Tämän kyseisen mallin piirsin itse ja sorvautin paikallisella metallipajalla muutaman kappaleen eli omaan koneeseen ja parille tuttavalle.Oliko noita tuplaurallisia sopivia suoraan jostain saatavilla, vai pitääkö tehdä/teettää?
Tämän kyseisen mallin piirsin itse ja sorvautin paikallisella metallipajalla muutaman kappaleen eli omaan koneeseen ja parille tuttavalle.
Tuossa kuva. Tämän turasin silloin Sketchupilla joka ei ole varsinaisesti tarkoitettu tällaiseen tekniseen piirtämiseen, mutta kyllä tuon kuvan perusteella valmistus onnistui ja todennäköisesti pystyn samalta pajalta näitä hommaamaan lisääkin. Yhden proton teetätin myös pyöreällä hihnauralla, mutta se toimi huonosti vaikka kuulosti ensin hyvältä idealta.Haluatko jakaa piirustuksen? Ihan vaan jos joskus loppuu tekeminen niin olisi back-uppina tämmönen projekti