Enerventin huoltoa kotikonstein!

pre

Aktiivinen jäsen
Ei niin ihmeempää vikaa, mutta kun noita kelejä pidellyt ja kesällä päiväsaikaan välillä kuumia päiviä ja välillä kylmiä päiviä, niin mikä on virallinen hyvä perussäätö sille, että saisi pidettyä kylmän sisällä talossa:

1. Lämmön talteenotto päälle ja vaikka asetus 21C ?
* jos poistosta saa samaa 21C tai viileämpää ja jos pihalla kylmää, niin säätö hyvä tuolla 21C
* mutta jos esim 27C pihalla, niin laitanko edelleen 21C tuloilman tavoitteeksi ja siirtää kylmää tuloilmaan sen mitä pystyy
* ja kesäyön jäähdytys sitten peruslogiikalla, mikä hieman tehotonta, mutta viilentää se kumminkin
* Ilppi toki viilentää paremmin, mutta kesäyön jäähdytyksellä (67% vauhti) on happea talossa kun ropeli rullaa nopeammin ja kun mitään
ääntä ei makuuhuoneeseen kuulu niin mikäs siinä, Normiajo on 50%. Ei parane ihan täysiä ajaa, ettei laakerit kulu ja vasta
kone sisäänajossa :)

2. jotain muuta - mitä?

Että semmosta global warminkia, että lämmön talteenotot täysillä ja työkaveri lähtee perheen kanssa äkkilähdölle Kreikkaan lämmitteleen ja siellä luvattu +30C eli hyvä keli eikä palele.

mikkolajii

Tulokas
Pingvin Ace 2006 ? Ja näyttää olevan tulo asetus 19, poisto 24. Nämä ei mulle kerro mitään. Ongelma on että kenno ei pyöri. Kun katkaisee virran ja laittaa takaisin päälle niin hiukan pyörähtää ja sitten pysähtyy. Hihna vaihdettu vuosi sitten. Kuuluuko kennon olla raskas kädellä pyörittää?

Trau

Jäsen
Noin 12 vuotta vanha Pandion. Puhaltimet vaihdettu kerran, mutta muuten ei ole tehty muuta kuin suodattimien vaihtoa.
1) Mikä olisi paras ja ennenkaikkea turvallinen ( ettei riko mitään) tapa pestä LTO-kenno. Ohjekirja puhuu neutraalista pesuaineesta ja käsisuihkusta tai paineilman käytöstä. Uskaltaako tuota vettä käyttää ja pitääkö varoa jotain erityisesti, jos käyttää vettä.

2) Oletteko vaihtaneet tiivisteitä yms.? Tuohonhan on ollut ennen ainakin erillinen lämmönsiirtimen huoltosarja saatavilla. Onko kokemusta tuosta?
Kiitokset avustanne.

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Minä olen LTR-3 een vaihtanut tiivisteet ja harjakset. Sanoisin että kannattaa vaihtaa. Tiivisteen pienikin hajoaminen aiheuttaa ohivirtausta siitä kennosta. Eiköhän tuon fairyllä voi pestä ja puhaltelee sitten vielä paineilmalla. Minä taisin vain puhallella paineilmalla. Laitteella ikää 16v ja puhaltimet alkuperäiset tasavirta ihmeet

pre

Aktiivinen jäsen
Tuohon aikaisempaan kysymykseeni : vaihtoehto 1 ja kylmän talteenoton hyötysuhteeksi saa koneen mukaan 100% eli saa maksimaalisen viileän talteenoton eli toimivampi kuin ns. kennon kesäohitus vivulla.

Pihalla 24, poisto 21,6 ja tulo noin 21,7. Boost-moodissa tulee 22.2 eli hipuu. Ihan kiva systeemi.

Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Tuohon aikaisempaan kysymykseeni : vaihtoehto 1 ja kylmän talteenoton hyötysuhteeksi saa koneen mukaan 100% eli saa maksimaalisen viileän talteenoton eli toimivampi kuin ns. kennon kesäohitus vivulla.

Pihalla 24, poisto 21,6 ja tulo noin 21,7. Boost-moodissa tulee 22.2 eli hipuu. Ihan kiva systeemi.
Tuo toimisi vielä paremmin, jos olisi kello-ohjattu tai vielä paremmin toimisi ulkoilman lämpötilaa ja sisätilan tavoitelämpötilaa seuraten. Eli jos sisällä on tavoitetta lämpimämpää, sitten valitaan talteenotto vs. kennon ohitus riippuen siitä, kummalla saa tuloilman viileämmäksi. Jos taas sisällä on tavoitetta viileämpää, valitaan vaihtoehdoista se, joka tuottaa lämpimämpää tuloilmaa. Pikku finenssinä tuohon voisi vielä liittää ennusteen sisälämpötilan käyttäytymisestä, eli aamupäivällä lämmittäminen jätetään mielellään väliin, kun talo tyypillisesti lämpenee päivän mittaan. Myöhemmin illalla sitten painotus olisi päinvastainen. Itse arvostaisin myös mahdollisuutta valita yöajalle päiväsaikaa matalampi lämpötilatavoite, mikä pitäisi ottaa em. ennakoinnissa huomioon, sillä systeemi vaikuttaa sisälämpötilaan melko hitaasti kumminkin.

Onkohan missään koneessa tuollaisia mahdollisuuksia sisäänrakennettuna? Toteutushan olisi pelkästään ohjelmalla, kun sisälämpötilakin saadaan ainakin joltisellakin tarkkuudella poistoilman lämpötilasta. Tosin ylimääräinen sisälämpötila-anturi lisäoptiona olisi tätä tarkempi. Myös liitäntä talon mahdolliseen muuhun jäähdytykseen olisi olennainen lisä, jotta järjestelmien säädöt eivät tappele toisiaan vastaan.

Trau

Jäsen
Tilasin tuommoisen LTO:n huoltosarjan noin 12 vuotta vanhaan Pandioniin. Sarja ei ole vielä saapunut. Meinasin ainakin yrittää vaihdella noita harjaksia ja tiivisteitä.
Mukana tulee laakerit ja ilmeisesesti muoviholkit laakereihin. Pitää katsoa sitten, että onko tarpeellista vaihtaa laakereita. Eihän tuolle LTO:lle taida tulla noita "pyörähdyksiä" kyllä niin paljoa.

1)Onko teillä mennyt LTO-kennon laakereita Enerventin koneista?
2)Onko laakerin vaihto hankala LTO:hon? Tarvitseeko ulosvetäjää tai liukuvasaraa yms?

pökö

Kaivo jäässä
Mukana tulee laakerit ja ilmeisesesti muoviholkit laakereihin. Pitää katsoa sitten, että onko tarpeellista vaihtaa laakereita. Eihän tuolle LTO:lle taida tulla noita "pyörähdyksiä" kyllä niin paljoa.
10 kierrosta minuutissa. Kyllä se vuodessa aikapaljon kiertää

Trau

Jäsen
Tuli vaihdettua nuo LTO:n laakerit ja osa harjaksista. Tämmöiseen asiaan kiinnitin huomiota...
Minulla on EDA Pandion eli LTO pitäisi pyöriä nopeudella 0%-100%.
Kun koneen ohjauspaneeli näyttää, että LTO pyörisi nopeudella 2%, kenno ei todellisuudessa vielä pyöri. Vasta noin nopeudella 5% kenno alkaa pyöriä. Osaako joku sanoa:
a)"Leikkaakohan" ohjauslogiikka tarkoituksella ihan pienet nopeudet pois?
b)Moottori yrittäisi pyöriä, mutta harjasten yms. kitka on niin iso, että ei jaksa pyöriä?
c)Muuta. (Hihna ei ainakaan tarkastusreiästä katsottuna näyttänyt luistavan)

EvSandels

Tulokas
2012 asennetussa Pingvinissä oli kennon moottorin vaimenninkumit väsähtäneet. Kuuntelin jo keväällä jaksottaista, matalataajuuksista värinää, joka kuului pesuhuoneessa, teknisenä tilanakin toimivan kodinhoitohuoneen vieressä. Kumma juttu, että koneen vieressä ääntä ei kuulunut. En saanut keväällä paikannettua ääntä ja se katosi itsestään. Eli siinä vaiheessa, kun LTO:ta ei enää tarvittu. Nyt kun yöt kylmeni ja kenno lähti taas pyörimään, alkoi aaltoileva murina kuulua uudelleen ja sen sai paikannettua Pingviniin.

Googlaamalla oirekuvauksella pystyi konetta avaamatta arvaamaan, että moottori osuu rumpuun. Uudet kumit ja hihna kustansi ~48€. Kotelointia joutui purkamaan enemmän kuin pelkän takalevyn verran, jotta moottorin sai irti ja takaisin paikalleen kumit paikallaan. Hihnassa on ollut niin hyvä pito, että laahaava moottori on nyt syönyt uran rummun ulkopintaan - onneksi ei ehtinyt mennä puhki.

Liitteet

• IMG_1529.jpg
    IMG_1529.jpg
    157,3 KB · Katsottu: 139
  • IMG_1528.jpg
    IMG_1528.jpg
    47,9 KB · Katsottu: 140
  • IMG_1525.jpg
    IMG_1525.jpg
    41,5 KB · Katsottu: 145

markm83

Tulokas
Tässä koittanut laakerivikaista Pandionia huoltaa, mutta en pääse noihin poistoilmapuhaltimen laakereihin käsiksi. Millä ihmeellä tuon akselin ympärillä olevan metallikehys lähtee irti, jotta laakerin saisi irti. Kaikki näkyvät ruuvit/prikat irroitettu, mutta ei hievahdakaan. Tarvitseekohan tuo jonkinlaisen ulosvetäjän?

IMG_4198.jpeg
IMG_4197.jpeg

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Honkala

Tulokas
Löytyykö keltään tuota Oriental vaihteistoa hajonneen tilalle? Tai vinkkiä, siihen, että saako hervottomanana vispaavan hihnapyörän edes kunnostettua?
https://www.ebay.de/itm/386443821801
Minulta hajosi myös vaihteisto. Syynä on, että laakerin jumiutuessa akseli hioutuu ohuemmaksi laakerin kohdalta (lienee standardi rullalaakeri). Omassani akselin halkaisijasta lähti noin 3 mm. Ostin uuden moottoripaketin Enerventiltä. Minulla olisi kuitenkin toimiva Orientalin sähkömoottori, jos jollakin on se rikki. Sijainti on Espoo Leppävaara. Tarjouksia käytetystä vanhasta moottorista saa esittää spostiin vvalvonta5a@gmail.com

Honkala

Tulokas
Tilasin tuommoisen LTO:n huoltosarjan noin 12 vuotta vanhaan Pandioniin. Sarja ei ole vielä saapunut. Meinasin ainakin yrittää vaihdella noita harjaksia ja tiivisteitä.

1)Onko teillä mennyt LTO-kennon laakereita Enerventin koneista?
2)Onko laakerin vaihto hankala LTO:hon? Tarvitseeko ulosvetäjää tai liukuvasaraa yms?
Minulla oli noin 20-vuotta vanhassa koneessa toinen laakereista umpiruosteessa, mutta liikkui vielä. Vaihdoin pelkät laakerit (ilman muoviholkkeja), joita Enerventin mukaan ei usein mene. Vaihdon jälkeen kenno pyörii selvästi helpommin.
Jos vaihtaa ne muoviholkit, niin vanhat holkit pitää sahata/porata pois. Ne eivät lähde helposti. Minulla olisi nyt uudet muoviholkit ja niihin laakerit ylimääräisenä Espoo Leppävaara. Niistä saa tehdä tarjouksia vvalvonta5a@gmail.com.

Janza

Tulokas
Tervehdys

Vinkkejä kaivattaisiin....

Täällä uusi asunnon omistaja jolla pingvin eco ede iv-kone talossa. -16 pakkasella saunomisen jälkeen kun aukaisin saunan poistokanavan venttiilin niin hetken kuluttua alkoi koneesta kuulumaan todella kova koliseva ääni. Kävin sitten konetta katsomassa teknisessä tilassa niin kolina kuului poistopuhaltimesta ja loppui kun pietin hetken kantta auki. Vettä puhaltimesta tiputti kennon ja puhaltimen väliin mutta kaikki pyöri normaalisti. Ilmesesti tämä ääni kuitenkin jotenkin jään keräämisestä johtui. Sauna on heti seinän takana iv koneesta. Onko vinkkejä miten tämän pystyisi jatkossa estämään?

Onko apua jos saunan poistoa ei aikaisisi heti vaan odottaisi että pahin kosteus poistuisi pesuhuoneen kautta?

Onko lto jäänesto asetuksesta apua tähän? Itselläni se oli kokeilussa mutta alkoi tekemään sulatusta kesken takan polton ja pukkasi savut sisälle niin otin sen pois päältä.

Muitakin vinkkejä otetaan vastaan talvikäyttöön varsinki.

Koneeseen olen vaihtanu 2 kuukauden sisällä. Hihnapyörän+hihnan,suodattimet,kennon pyörintämoottorin tärinänvaimentimet. Molempien puhaltimien laakerit, kennon harjat

Kiitos

Lappanen

Hyperaktiivi
Itellä ei ole pyöriväkennoisen ja sauna lähellä konetta -kombinaatiolla ollut kuuluvaa jäätämisongelmaa (konekin kyllä isompi Pelican), jäätä kyllä välillä näkynyt kennon ja poistopuhaltimen välissä.

Mulla aika isot ilmavirrat kun talokin iso, auttaisiko sulla jos laitat tehostuksen päälle saunomisen ajaksi/heti saunomisen jälkeen? Ehkä isoin kosteus ehtii kennon läpi ennen kuin jäätyy kiinni?

Karga

Aktiivinen jäsen
Itsellä jäätyy pingviini aina yhdistelmällä -15 tai kylmempi + sauna. Minä hoidan sen niin, että laitan puusaunaan pois lähtiessä puoli pesällistä tai reilu ylimääräisiä puita. Se lämmittää ja kuivaa sen niin, ettei ole ongelmia.

Janza

Tulokas
Kiitos vinkeistä. Pitääpä kokeilla kun seuraavan kerran tulee pakkaset ja saunoo. Iv kanavat on puhdistettu ja säädetty 2 viikkoa sitten ja meinasivat että säätimeltä 45% riittäisi normaali käytössä mutta kokeilla ensin nostaa tehoa jo saunaan mentäessä.

Te kenellä on iv kanavistoa puhdistettu/säädetty niin millä teholla pingin eco ede on säädetty? Meillä aikaisempi säätö oli tehty 2011 raportin mukaan teholla 55. Raportin tai alkuperäisiin suunniteltuihin lulemiin ei kuitenkaan olisi päästy kuin vasta 68% teholla jolloin kone käy todella kovilla kierroksilla ja vedon tunnetta tulee.

Säädöt tehtiin sitten tuolla 68% jotta saatiiin tasapainoon edes ilmanvaihto ja laskelmien mukaan ilmoitettiin tuo 45% teho joka riittäisi normaali käytössä. Meillä siis koneessa prosentin tarkkuudella tehon säätö

HotZone

Vakionaama
Nyt olisi uudet SKF laakeri hankittuna rumpua varten. Viimeksi kuulat rapaisi laakeria ravistellessa.

Mitä tarkoitatta jäätimessä?
Se on ihan Ok että jäteilmakammioon kerääntyy lunta mutta jos kenno pysähtyy niin se on ongelma.
Meillä on 90min tehostus aina kun käydään suihkussa.

Ristoa

Jäsen
Minulla myös jäätämisongelma tullut Pingvin ece koneeseen. Enerventiltä vastasivat, että poistoilman lämpötila voi olla aikaisempaa alhaisempi painuneiden eristeiden tai vuodon takia. Kävin yläpohjassa ja muutaman iv-kanavan kohdalla puhallusvilla oli kyllä kostea. Kanavien päällä ei ollut 100mm puhallusvillaa, joka mainittu iv-suunnitelmassa, vaikka itse kanavat oli eristetty. Ilmeisesti pitää kokeilla lisätä eristettä, voiko laittaa lasivillalevyjä kanavien päälle, mitä olette mieltä?

Karga

Aktiivinen jäsen
Minulla myös jäätämisongelma tullut Pingvin ece koneeseen. Enerventiltä vastasivat, että poistoilman lämpötila voi olla aikaisempaa alhaisempi painuneiden eristeiden tai vuodon takia. Kävin yläpohjassa ja muutaman iv-kanavan kohdalla puhallusvilla oli kyllä kostea. Kanavien päällä ei ollut 100mm puhallusvillaa, joka mainittu iv-suunnitelmassa, vaikka itse kanavat oli eristetty. Ilmeisesti pitää kokeilla lisätä eristettä, voiko laittaa lasivillalevyjä kanavien päälle, mitä olette mieltä?
Sellaista aspan höpöhöpöä nämä jutut sanon minä. Voihan ne eristeet olla painuneet, mutta jostain kumman syystä markkinoivat pingvinin seuraajaa sanoilla: ” Löysimme pisteen, josta jäätyminen alkaa. Sen ansiosta pystyimme suunnittelemaan Enervent Sallan rakenteen…”.

Ristoa

Jäsen
Tein mittauksia:
raitisilma: -8,2C
tulo: 14,1C (tuloilmaventtiilistä 15,5C)
poisto: 20,7C
jäteilma: -0,8C

Ilmamäärät: 47,5l/s/-53,5l/s

Miltä näyttää nuo lukemat? Jälkilämmitys ei päällä koska jälkilämmitin on rikki.
Laite on Pingvin 120 ECE

Janza

Tulokas
Minkälaisia poisto kosteus % teillä näyttänyt pigvin koneet kovemmilla pakkasilla?

Kenno ilmeisesti kosteuttaa jotenkin sisäilmaa?

Janza

Tulokas
1000016960.jpg

mitenhän tuon jään kertymisen tuohon puhaltimen reunalle saisi estettyä? Jää nousee lopulta puhaltimen sisäpuolelle asti ja alkaa osumaan siipiä vasten. Sitten alkaa kolina

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Karga

Aktiivinen jäsen
mitenhän tuon jään kertymisen tuohon puhaltimen reunalle saisi estettyä? Jää nousee lopulta puhaltimen sisäpuolelle asti ja alkaa osumaan siipiä vasten. Sitten alkaa kolina
Minä eristin omastani nuo pellit ohuella liimattavalla armaflexillä. Vaikea sanoa auttoiko vai ei. Mutta minusta tuo teräs on väärä materiaalivalinta joihinkin osiin. Tuossakin taitaa samaa peltiosaa huuhtoa toisesta päästä raaka ulkoilma ja toiseen päähän törmää jäteilma. On päivänselvää, että se alkaa kerryttämään jäätä ja ongelmia tulee. Luulen että ongelmien välttämiseksi siinä olisi syytä olla joku lämpökatko tai käyttää selvästi huonommin lämpöä johtavaa materiaalia, muovia vaikka.

Tämä on juuri se syy, miksi kirjoitin toinen päivä että aspan selitykset putkiston eristyksistä on bullshittiä, koska koneessa itsessään on perustavanlaatuisia suunnitteluvirheitä.

Viimeksi muokattu:

hanks

Aktiivinen jäsen
Onkohan kellään tietoa miten Enerventin ECC-ohjauspaneelin komennot toimivat? Mulla on Pelican, jossa tämä karvalakki-mallin ohjauspaneeli. Tulipa ajatus mieleen että jos siihen kylkeen tekisi oman ohjausmokkukan esp32:lla esim. HomeAssistantilla ohjattavaksi.

Kamis

Aktiivinen jäsen
Onkohan kellään tietoa miten Enerventin ECC-ohjauspaneelin komennot toimivat? Mulla on Pelican, jossa tämä karvalakki-mallin ohjauspaneeli. Tulipa ajatus mieleen että jos siihen kylkeen tekisi oman ohjausmokkukan esp32:lla esim. HomeAssistantilla ohjattavaksi.
Tällä palstalla oli tuosta koneen ja ohjauspaneelin välisestä väylästä aikoinaan juttua, että Enervertiltä olivat kertoneen sen olevan heidän oma ratkaisunsa joka muistuttaa Modbus-RTU liikenettä.

Mutta jos emolevyllä on ”freeway”-liitin niin se on taas oikeata modbus-RTU:ta ja rekisterilista taitaa löytyä enerventin sivuilta.
Silloin ESP32 olisi myös isäntä ja Enervent renki modbussissa.

https://lampopumput.info/foorumi/threads/talologger-perheen-julkaisut.18225/page-6#post-325794

jaripetteri

Aktiivinen jäsen
Mulla on Pingviini kiinni tuolla Jallen skriptillä HA:ssa. En sitä sen enempää säädä mutta kerään dataa. Mulla joku vanhempi versio kyllä, monta vuotta pyörinyt Pi Zerossa jonkun linuxin päällä.

Piti sitä portata esp32:selle mutta eipä ole ollut aikaa ja tuokin pyörinyt hienosti.

Karga

Aktiivinen jäsen
Enervent Pingving eWindissä on mainoslauseiden mukaan liesikuvun kompensointitoiminto. Asennusohjeesta en kuitenkaan sellaista löydä. Onko se sama kuin tilapainen ylipainetoiminto (eli takkatoiminto)?

tri_routa

Aktiivinen jäsen
Onko ideoita miten Pingvinin 20 vuotta pyörineestä kennosta saa ne muoviset holkit (joiden keskellä siis on laakerit) irti vahingoittamatta kennoa?

Jäi ruosteinen akseli ja laakerit vaihtamatta kun äkkiä piti ”perushuolto” tehdä. :( Uuden huoltosarjan laakerit oli eri kokoa kuin vanhat (ja kiinni niissä
muoveissa) niin ei voinut siitäkään ottaa.

edit: Pyöritysmoottori kävi todella kuumana, vielä 5-10min virtojen katkaisun jälkeen tulikuuma, onko se normaalia?
Tämä projekti pitää ottaa uudestaan työn alle näin vuoden miettimisen jälkeen. Nähtävästi pitää vain sahata ne muovit rikki?
--
Pingvin 120 on teknisessä tilassa ja sen yläpuolella on makuuhuone jonka nurkassa olevassa kotelossa menee ulkoilmakanava (mikä on oikea termi? Siis ulkoa otettava raakailma.) Koneesta aiheutuu erittäin ikävää matalataajuista murinaa huoneeseen, ei ole pyöritysmoottori koska kuuluu se pysähdyksissä vaan pakko olla puhallinmoottori.

Olen vaihtanut puhaltimien laakerit, puhdistanut siivet, irrottanut koneen seinästä lattiatelineelle (ja välissä on vielä tärinänvaimennusmatto). Ei varmaan ole mitään muuta tehtävissä ilman kanavistoon koskemista/äänenvaimentimien lisäämistä - tämä ei nähdäkseni onnistu ilman massiivista remonttia :-( Niin ja ko. huoneen tuloilmaventtiiliin olen lisännyt äänenvaimenninpatruunan.

Koneen vieressä ei kuulu mitään ylimääräistä.

Onnistuisiko jonkinlaisen tärinänvaimenninmaton lisäys puhaltimien ja koneen rungon väliin? Sovitus on tosin aika tiukka.

fraatti

Hyperaktiivi
Tämä projekti pitää ottaa uudestaan työn alle näin vuoden miettimisen jälkeen. Nähtävästi pitää vain sahata ne muovit rikki?
--
Pingvin 120 on teknisessä tilassa ja sen yläpuolella on makuuhuone jonka nurkassa olevassa kotelossa menee ulkoilmakanava (mikä on oikea termi? Siis ulkoa otettava raakailma.) Koneesta aiheutuu erittäin ikävää matalataajuista murinaa huoneeseen, ei ole pyöritysmoottori koska kuuluu se pysähdyksissä vaan pakko olla puhallinmoottori.

Olen vaihtanut puhaltimien laakerit, puhdistanut siivet, irrottanut koneen seinästä lattiatelineelle (ja välissä on vielä tärinänvaimennusmatto). Ei varmaan ole mitään muuta tehtävissä ilman kanavistoon koskemista/äänenvaimentimien lisäämistä - tämä ei nähdäkseni onnistu ilman massiivista remonttia :-( Niin ja ko. huoneen tuloilmaventtiiliin olen lisännyt äänenvaimenninpatruunan.

Koneen vieressä ei kuulu mitään ylimääräistä.

Onnistuisiko jonkinlaisen tärinänvaimenninmaton lisäys puhaltimien ja koneen rungon väliin? Sovitus on tosin aika tiukka.
Kokeile ottaa vain toisesta puhaltimesta johto irti ja katso saatko syyllisen selville? Tai onko kyse molemmista puhaltimista. Voisi aatella että epätasapainosta voisi tulla tärinää.

maanma

Vakionaama
Onko laitteisto seinässä ja rungossa kiinni ? Onko siinä jotain vaimennuslevyä välissä.

Minulle tuo kuvaus kuulostaa että saa talon (puu?)rungon resonoimaan, jolloin kiinnitystä on "pehmennettävä"

tri_routa

Aktiivinen jäsen
Onko laitteisto seinässä ja rungossa kiinni ? Onko siinä jotain vaimennuslevyä välissä.

Minulle tuo kuvaus kuulostaa että saa talon (puu?)rungon resonoimaan, jolloin kiinnitystä on "pehmennettävä"
Ensimmäisenä muutama vuosi sitten irrotin iv-koneen seinäkiinnityksestä, nyt on lattialla seisovalla jalustalla. Tämä vähensi tai ainakin muutti tuota ääntelyä.

tri_routa

Aktiivinen jäsen
Kokeile ottaa vain toisesta puhaltimesta johto irti ja katso saatko syyllisen selville? Tai onko kyse molemmista puhaltimista. Voisi aatella että epätasapainosta voisi tulla tärinää.
Miten kotikonstein pystyisi tasapainottamaan puhaltimen? Tekeekö jokin yritys tälläistä kuluttajalle? Vai pääseekö helpommalla ja halvemmalla vaan ostamalla uuden puhaltimen jos toteaa että syy on epätasapaino (tämän varmaan saa itse testattua jos saa pöydällä virtoihin).

fraatti

Hyperaktiivi
Miten kotikonstein pystyisi tasapainottamaan puhaltimen? Tekeekö jokin yritys tälläistä kuluttajalle? Vai pääseekö helpommalla ja halvemmalla vaan ostamalla uuden puhaltimen jos toteaa että syy on epätasapaino (tämän varmaan saa itse testattua jos saa pöydällä virtoihin).
Epäilen että tasapainotus ei onnistu kotikonstein ja puhallin on niin edullinen ettei sitä kannata missään alkaa teetättämäänkään.

Aukaisee vähän kämpästä ikkunaa raolleen(ali-/ylipaineen) takia ja sitten vain koneesta toinen johto irti ja kuulostelemaan että muuttuiko ääni. Jos jompikumpi puhallin tekee selkeän eron, niin eiköhän syy ole siinä.

Back
Ylös Bottom